Ervaringen met Fluoxetine

fluoxetine

depressief spanning vermoeidheid

Chronische depressie (25 meningen)
Borderline persoonlijkheidsstoornis (10 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (10 meningen)
Bipolaire stoornis (8 meningen)
Premenstrueel syndroom (PMS) (7 meningen)
Eetstoornis (5 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (5 meningen)
Postnatale depressie (1 mening)
Sociale fobie (1 mening)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

18-03-2024 | Vrouw | 53

vermoeidheid spanning depressief

Na jaren naar tevredenheid Fluoxetine van Centrafarm te hebben gebruikt is deze ineens niet meer leverbaar. Een week geleden moest ik overstappen naar Mylan. Wat een hel! Spanning, agressie, doodmoe, ik herken mezelf niet meer. Vanochtend heb ik van de apotheek weer een andere fabrikant meegekregen. Op hoop van zegen! Is er wellicht iemand anders ook bekend met problemen [lees meer...]na overstappen op een andere fabrikant? Ik hoor het graag.

01-02-2024 | Vrouw | 33
fluoxetine (60mg)
Eetstoornis
Blijf ver weg van dit medicijn. Het is ondertussen bijna 9 jaar gelden dat ik dit voor een 4 tal maand gebruikte, maar de bijwerking ervan beheerst men leven nog steeds. Ik raad aan de zoekterm fluoxetine en geheugenverlies op te zoeken op het internet, dit deed ik jammer genoeg pas achter ik zelf met deze bijwerking werd geconfronteerd. Bijwerkingen na gebruik: geheuge[lees meer...]nverlies Geheugen vroeger: Ik had een bovengemiddeld geheugen. Een volledige cursus leerde ik vanbuiten in enkele uren. Daarnaast merkte ik op dat ik gesprekken en gebeurtenissen veel beter kon herinneren dan andere. Geheugen achter het gebruik: Mijn huidige geheugen is een zeef. Namen onthouden is zeer moeilijk en ik vergeet ze weer achter ik ze niet vaak gebruik. Belangrijke gesprekken moet ik opnemen want anders vergeet ik ze weer. Noties nemen is zogoed als onmogelijk aangezien in niet lang genoeg kan herinneren om het op te schrijven. Mijn partner verteld constant gebeurtenissen en gesprekken dat ik niet kan herinneren. Ik merk op dat ik niet weet wat ik tegen wie al vertelde. Waar ik die cursus woord voor woord vanbuiten kende op een uur of 3, doe ik nu gemiddeld 8uur over 3 tot 4 pagina’s die ik nog steeds zeer pover ken. Bij het vertellen van een lang verhaal merk ik dat ik mezelf heel erg moet concentreren om het verheel zelf niet te vergeten. Dito bij het luister naar iemand anders zijn verhaal. Ik kreeg het voorgeschreven als jonge 20tiger als hulpmiddel tegen eetbuien. Nu kan je misschien denken dat de geheugen schade een bijwerking is van men eetstoornis. Maar ik betwijfel dit ten sterkste. Mijn broer die dit middel voor een heel andere rede kreeg voorgeschreven heeft dezelfde bijwerking. Geheugen volledig kapot. In erger mate dan het mijne zelf. Plus internet staat vol van deze getuigenissen. Spijtig genoeg rollen heel wat dokters met hun ogen als ik ze mijn verhaal vertel. Hopelijk behoed deze ervaring andere. Gebruik zelf en rede van gebruik. Een bijwerking van de medicatie is dat het de eetlust onderdrukt, daarmee dat het word voorgeschreven bij eetstoornissen zoals boulimia. Ik was jong en als een dokter me vertelde dat dit hulpvol was was ik bereid om diens oordeel te vertrouwen. Tijdens het gebruik zelf had ik geen zware klachten. Begonnen met 20mg, enige bijwerking was nachtelijk zweten, maar geen effect op de eetbuien. Verhoogd naar 40mg, nachtelijk zweten stopte maar nog steeds heen effect op de eetbuien. Na 3maand zat ik op 60mg, de hoogste dosis. Nog steeds geen effect op verminderen van eetbuien. Nachtelijk zweten was wel terug aanwezig, ik voelde me blijere ( het medicijn blijft in de eerste plaats een anti depressiva) was loslippiger en tijdens gebruik van alcohol merkte ik dat ik de alcohol niet echt meer voelde. Ht hielp niet bij de eetbuien dus stopte ik het middel terug.

28-01-2024 | Vrouw | 25
fluoxetine (20mg)
Na jaren last te hebben van paniekaanvallen en stressklachten besloot ik eindelijk te starten met antidepressiva. Ik ken iemand met soortgelijke klachten die goede ervaringen heeft met fluoxetine, dus gaf ik mijn voorkeur voor dit middel aan bij de huisarts. De bijwerkingen in het begin vielen mij mee, vooral omdat ik me had voorbereid op het ergste en ik ook wat tijd had [lees meer...]ingebouwd om hieraan te wennen. Dat is aan te raden want de paniekklachten namen de eerste paar weken zeker toe. Je gaat er dan ook op anticiperen en dat kan stressvol zijn, maar na een week of 4-5 merkte ik dat het minder werd en kon ik steeds meer doen. Nu vier maanden verder ervaar ik zoveel voordelen. De beginbijwerkingen zijn weg (geen eetlust, slaapproblemen en stress) en ik pak allerlei dingen op die ik jaren niet voor mogelijk had gehouden. Ik heb vertrouwen in mezelf door deze medicatie en door de kracht die het me heeft gegeven, ook al is het misschien slechts het idee dat dit allemaal door de medicatie komt. Dit geeft mij het zetje dat ik enorm nodig had en de horrorverhalen die ik heb gelezen zijn zeker niet allemaal terecht. Gun jezelf deze stap als jij denkt dat je het nodig hebt. Negeer de taboes en zie het als je vriend, ik heb mijn leven terug mede door deze mogelijkheid en dat gun ik iedereen. Let wel dat ik therapie volg en een stuk meer rust in mijn leven heb gebouwd om dit aan te gaan. Ik werk gewoon en heb een sociaal leven, maar ervaar geen druk meer van studie etc. omdat ik meer doe van wat ik leuk vind. Dat helpt ook enorm.

22-11-2023 | Vrouw | 65
Chronische depressie
Hallo. Ik lijd al jarenlang aan depressies en de laatste weken heb ik er nog dwanggedachten bijgekregen,nl dat ik niet meer wil leven, wat totaal niet waar is. Heb al verschillende antidepressiva genomen maar ben nu op aanraden van de psychiater overgestapt op Fluoxetine 20 mg. Dit echter nog maar 5 dagen. Heb enorm last van bijwerkingen zoals trillen, hartkloppingen, an[lees meer...]gsten en de dwanggedachten zijn precies nog erger nu. Hebben de meeste van jullie daar ook last van en wordt het uiteindelijk beter? Ik heb het echt zo lastig nu en kijk uit naar jullie ervaringen. Alvast bedankt.

12-11-2023 | Vrouw | 40
Bipolaire stoornis
Dit medicijn had ik 20 jaar geleden al moeten krijgen het werkt geweldig. De eerste maand wat bijwerkingen gehad die vanzelf verdwenen. Daar moet je even doorheen bijten. Alleen fysiek is er wat minder kracht ontstaan, niet hinderlijk. Kan gewoon sporten en werken. Wel iets last van gauwer moe zijn. Maar dat weegt niet op tegen de vele voordelen. Heb weer een goed en geluk[lees meer...]kig (sociaal) leven.

26-09-2023 | Vrouw | 55
fluoxetine (20mg)
Ikben zwaar depressief geweest en veel verschillende geprobeerd en nog steeds en deze tabletten genoem en paar weken later voel ik veeeel beter en ik gebruik nu deze al 10 jaar. Ben tevreden over

18-09-2023 | Vrouw | 36
Premenstrueel syndroom (PMS)
Vanaf ongeveer 24 jaar begon ik een patroon te herkennen in mijn menstruatiecyclus die paste bij PMS. Uitsluitend in de periode tussen eisprong en menstruatie had ik symptomen als: ineens doodmoe zijn, een opgejaagd gevoel, prikkelbaar/agressief, stemmingswisselingen en slecht slapen. Zodra de bloeding doorbrak klaarde de lucht weer op en voelde ik mij weer kalmer, vrolijk[lees meer...]er en energieker. In de loop van de jaren namen de symptomen in heftigheid toe en heb ik verschillende anticonceptiepillen geprobeerd. Deze hielpen niet en brachten mijn lijf vooral in verwarring. Het Mirena-spiraal voelde lichamelijk het beste en omdat ik er niet meer zoveel mee bezig wilde zijn, besloot ik op een bepaald moment dat ik dat ik met de PMS-klachten moest leren leven. Alles veranderde toen ik op mijn 30ste voor het eerst zwanger raakte. In de zwangerschap had ik geen PMS-symptomen. Sterker nog, ik voelde mij net zo prettig als in eerste helft van mijn menstruatiecyclus. Op dat moment was ik mij nog niet zo bewust van deze verandering, maar het ontbreken van de maandelijkse hormoonschommeling gaf heel veel rust. Ik genoot heel erg van mijn zwangerschap en de fijne veranderingen in mijn lichaam en mijn zin in het leven. Na de bevalling begon de ellende. De hormoonschommeling(en) tijdens en na de bevalling in combinatie met het moederschap, zorgde ervoor dat ik een jaar lang veel depressieve gevoelens heb gehad. Ondertussen keerde de menstruatiecyclus en bijbehorende hormonen weer terug. In deze periode ben ik erg in de war geweest. Ik voelde mij voornamelijk ontaard en eenzaam. Inmiddels had de huisarts op mijn verzoek weer een Mirena-spiraal geplaatst. Met het terugkomen van een menstruatiecyclus werden de PMS-klachten weer vaste prik en heviger dan ooit. Ik besloot voor een anticonceptiepil te gaan. Na twee maanden ben ik daarmee mee gestopt want de klachten namen niet af en ik voelde mij lichamelijk vreemd. De huisarts plaatste opnieuw een spiraal en de gynaecoloog kon verder niets voor mij doen. Weer besloot ik dat ik er mee moest leren leven. Tegen beter weten in zou ik heel goed op voeding en beweging gaat letten en aan mezelf werken. Ik was er inmiddels van overtuigd dat mijn hormonale gedrag nou eenmaal geen schoonheidsprijs verdiende en dat als ik maar hard genoeg aan mijzelf zou werken het vast wel beter worden. Vier en een half jaar later waren de PMS-klachten zo ontwrichtend aanwezig in mijn leven en dat van mijn gezin, dat ik besloot nog een bezoek aan de gynaecoloog te wagen. Dit keer heb ik mij goed voorbereid en ben ik het internet gaan afstruinen naar behandelmogelijkheden. Ik kwam uit bij antidepressiva. Niet iets waar ik enthousiast van werd, maar de onderzoeksresultaten die te vinden waren, waren positief. Ik wilde het een kans geven met de steun van mijn man die zei: “je kunt het proberen en stoppen kan altijd”. Met deze insteek ben ik naar de gynaecoloog gegaan en die wilde hierin mee gaan, maar adviseerde nog een anticonceptiepil te proberen die redelijk nieuw op de markt was: Qlaira. Op dag vier van de eerste strip werd ik wakker met een zwaar depressieve stemming. Een hele enge, bizarre ervaring - en ik was wel wat gewend. Dus terug naar de gynaecoloog die vervolgens Fluoxetine 20 mg in capsulevorm voorschreef, in te nemen in de luteale fase. Toen veranderde mijn leven. Op de eerste dag na mijn eisprong begon ik met het innemen van de Fluoxetine en het verschil was na een dag al te merken: in plaats van de gejaagdheid die deze fase altijd inluidde, was mijn hoofd rustig en had ik een rustig gevoel in mijn lijf. Het leek te mooi om waar te zijn maar nu, een half jaar later, ervaar ik het nog steeds zo. Het voelt alsof ik eindelijk mezelf kan zijn en niet maandelijks een strijd hoef aan te gaan die ik nooit kon winnen. Ik ben nu een vrouw met veel energie, meer geduld en een gezonde dosis stemmingswisselingen en iemand die zichzelf en de mensen om zich heen niet meer onnodig pijn doet. De schuldgevoelens die hand in hand gingen met de PMS zijn verdwenen. Waar ik eerst de controle verloor in de tweede helft van de menstruatiecyclus, ben ik nu deze periode in staat tot zelfreflectie, het voelen van emoties en het sturen en corrigeren van mijn gedrag. De verbinding tussen mijn hoofd en lichaam is nu de hele maand aanwezig in plaats van een halve maand. Structureel sporten en eten is nu een realiteit. Twee maanden na de start van het dagelijks 1 capsule Fluoxetine 20 mg luteaal innemen, ben ik op eigen initiatief overgestapt naar dagelijks 10 mg Fluoxetine (halve tablet 20 mg). Bijwerkingen als sufheid en diarree zijn daarmee verdwenen.

19-08-2023 | Man | 31
Obsessieve-compulsieve stoornis

10-08-2023 | Vrouw | 34
fluoxetine (20mg)
Heeft goed geholpen in tijd van ernstige depressie en een angststoornis. Gebruik het nu al 17 jaar, helaas niet mee durven stoppen. Ik wil dit ooit wel proberen. Bijwerkingen bij mij zijn eigenlijk alleen vermoeidheid, vervelend maar ik hou er rekening mee in mijn dagelijkse bezigheden (wat meer pauzes). Verder prima werkzaam medicijn

05-06-2023 | Vrouw | 26
fluoxetine (20mg)
Ik heb fluoxetine meer dan een jaar gebruikt voor angsten die ik ervaar. Ik was er best bang voor om er aan te gaan beginnen, mede door het negatieve beeld wat ik had over medicijnen tegen psychische problemen. Wat ben ik achteraf blij dat ik wel de stap gezet heb, het heeft me veel geholpen. Aan het begin had ik last van enkele bijwerkingen, zoals een spiertrekking. Dit g[lees meer...]ebeurde vaak voor het slapen, maar ik had er weinig last van. Na een tijdje begon ik pas het effect te merken van de fluoxetine. Het was even zoeken naar de juiste dosering, dus neem daar even de tijd voor. Wat ik merkte van de anti-depressiva was dat ik me een stuk minder angstig voelde, meer energie had, en ook meer ging ondernemen. Het heeft echt een groot verschil gemaakt. Hierdoor heb ik ook mijn dagelijkse leven weer op kunnen pakken na mijn burn-out. Nu ben ik aan het afbouwen en dat gaat eigenlijk ook prima, ik heb weinig bijwerkingen. Het enige wat ik merk is dat ik me weer wat angstiger voel zo nu en dan. Het zal natuurlijk even duren voordat ik het volledige effect zal merken van het stoppen met fluoxetine. Maar ik heb er alle vertrouwen in.

22-05-2023 | Vrouw | 35
fluoxetine (20mg)
Eerste week geen bijwerkingen en tweede week een aantal dagen enorme angstaanvallen en depressieve gevoelens. Ik wist geen blijf met mezelf en mijn gedachten. Ik werd er moedeloos van. Eerste dag van de toegenomen angsten nam ik Alprazolam 3 x 0,25 ter verlichting, maar werd er enkel suf van. Dagen nadien nam ik 1 x Deanxit per dag en hiermee kon ik goed functioneren. Nu b[lees meer...]egin ik aan derde week. Vandaag nog geen Deanxit genomen en angsten blijven voorlopig weg. Mogelijks begint Fluoxetine nu zijn werk te doen.

25-04-2023 | Vrouw | 20
fluoxetine (30mg)

11-04-2023 | Man | 34
fluoxetine (20mg)
Na ongeveer 15 jaar depressief te zijn en ernstige sociale angst besloten om aan de fluoxetine te gaan. Heb geen last van bijwerkingen. Duurde 6 week voordat het werkte en het werkt echt super. Ik zit nu oo 12 week en heb geen last meer van sociale angst en zit heerlijk in mijn vel. Veel sterkte iedereen niet koppig doen en gewoon naar de psychiater luisteren:p

26-03-2023 | Man | 60
fluoxetine (20mg)
Neem deze 2 maanden,ben begonnen met af te bouwen,angst is wat teruggekomen. Ik denk dat het beter is om de angst te aanvaarden,wordt het moeielijk,blijf dan rustig en adem rustig in en uit,hoe akelig de gevoelens ook kunnen zijn.Aanvaard de angst,ik weet het,is makkelijker gezegd dan gedaan.

12-03-2023 | Vrouw | 57
fluoxetine (40mg)
Ben ongeveer 30 jaar geleden begonnen, omdat ik leed aan chronische slapeloosheid. Na exact vier weken me rot gevoel te hebben, begon het van de een op de andere dag te werken. Ik sliep weer normaal en kon een normaal leven leiden zonder muizenissen in mijn hoofd. Ik heb toen jaren 20mg geslikt. Na een crisis is dat opgehoogd naar 40mg. Daar heb toen geen bijwerkingen van [lees meer...]gehad en het heeft me ook wel geholpen. Afgelopen jaar is het heel slecht met me gegaan (en dat gaat het nog steeds), dat mijn psychiater voorstelde via 50mg op te hogen naar de hoogste dosis, 60mg. Na vijf weken 50mg trok ik het echter niet meer. Ik had zo veel bijwerkingen en het hielp totaal niet. Ik werd juist depressiever. Wie heeft ook ervaring met na lang slikken van 20 mg of 40mg overstappen naar 60mg? Het is zo moeilijk, ook voor mijn psychiater. Het zou natuurlijk kunnen dat ik van 60mg wel opknap, maar dat weet je van tevoren niet en afbouwen en rot. Ik ben nu zelf aan het afbouwen van 50mg naar 40mg door de tabletjes twee keer door midden te snijden en per dag 45mg te slikken. In één keer terug na slechts 5 weken 50mg lukte gewoon niet! Ik was verbaasd, want ik heb wel vaker 20 of 30 en dan weer 20 en weer 30 en soms zelfs ook 10mg geslikt en daar merkte ik niets van. Iemand die ongeveer hetzelfde heeft meegemaakt, zei: je moet op latere leeftijd niet meer afbouwen (ik ben 57). Dat lukt gewoon niet meer. Maar van die 50mg kreeg ik dus ernstige depressieve gevoelens, misselijkheid, vreselijke dromen (die had ik al, maar ze werden nog vele malen erger) en ik moest ook de hele tijd poepen. Geen diarree, maar ik moest gewoon steeds en kon het ook nauwelijks ophouden. Niet zo handig als je in een winkel staat. Ik hoop op een reactie en vragen zijn natuurlijk ook welkom. Laten we elkaar zo veel mogelijk helpen!

07-12-2022 | Vrouw | 50
Angst