ISO 27001

Bijwerkingen
Pagina 1 van 7
30-08-2018

Fluoxetine (fluoxetine)

Voor mijn angst- en dwangstoornis slikte is 'zo nodig' oxazepam. Dit hielp een paar uur, maar haalde de pieken en dalen in mijn emoties niet weg. Ik bleef last houden van stemmingswisselingen en had hier weinig invloed op. Ik probeerde veel; therapie, gezonde voeding, bewegen, de deur uit, praten etc. Niets zorgde voor een structurele oplossing. Ik was op een gegeven momen[lees meer...]t wanhopig en uitgeput. Na een lange tijd van wikken en wegen ben ik toch begonnen met antidepressiva. De eerste 3 weken had ik last van bijwerkingen. Mijn zicht was wat wazig en ik had het gevoel een beetje high te zijn. De eerste dagen had ik ook een beetje last van mijn maag. Het hielp om te eten bij het innemen van de medicatie. Geestelijk voelde ik mij redelijk goed. Na een week voelde ik mij emotioneel wat slechter. Dit trok na 1 a 2 weken weg. Na 3 weken kreeg ik meer energie, voelde mij stabieler en mijn angsten namen af. Dit is tot op heden gebleven. Ik heb nog weleens een slechte dag, maar deze zijn bij lange na niet zo heftig als voorheen. Ik ben niet aangekomen in gewicht. Ik merk wel dat mijn libido iets is afgenomen, maar daar kan ik, voor nu, mee leven. Ik ben aangemeld voor vervolgbehandeling, maar helaas zijn er lange wachtlijsten. Ik moet nog ongeveer een half jaar wachten (ik wacht er nu al 3). Fluoxetine helpt mij ontzettend bij het stabliseren van mijn emoties en gedachten. De zin in het leven is weer toegenomen en alles gaat makkelijker. Ik raad het iedereen aan om te proberen. De eerste weken moet je even doorkomen. Doe dit met ondersteuning van vrienden, familie , behandelaar, huisarts etc. Misschien heb ik geen medicatie meer nodig na mijn vervolgbehandeling, maar tot die tijd ben ik enorm blij met de werking ervan. Aan iedereen die twijfelt: nooit geschoten, is altijd mis..
20-08-2018

Fluoxetine (fluoxetine)

Ik gebruik al ruim 17 jaar Fluoxetine van Pharmachemie en werkt in mijn geval goed tot zeer goed. Nu kreeg ik laatst eveneens fluoxetine maar dan van Aurobindo . Mijn gevoelens, zoals depressief - het gevoel van huilen en meer van dat soort (oude) gevoelens kwamen weer boven. In eerste instantie dacht ik, misschien zit het wel tussen mijn oren doch een hele maand geprobee[lees meer...]rd en mijn gestel werd er niet beter op, eerder slechter. Heel prikkelbaar en ja huilbuien. Contact gezocht met mijn huisarts die vertelde dat het hoofdbestanddeel inderdaad wel fluoxetine is maar er enkele andere toevoegingen of er niet of juist wel waren toegevoegd. Daarna Apotheek gebeld en die beweerde dat dit onmogelijk was MAAR het "toeval" was dat mijn merk weer leverbaar was, dus kon mijn eigen merk halen. Langzaam aan voel ik me wat rustiger worden en kan ik weer langzaam gaan proberen terug te gaan naar gebruik van 1 x per dag. Het ergste vind ik wel dat de apotheek zegt, mindere werking kan niet en de huisarts zegt heel goed mogelijk en IK ben toch degene die gebruikt toch o.t.w. de ervaringsdeskundige. Ook weet ik dat veel medicijnen van andere bedrijven goedkoper zijn ( meer winst voor de apotheek ) maar de kosten die ik maandelijks ZELF moet betalen is altijd gelijk. Dit wilde ik toch even melden.
09-08-2018

Chronische depressie

Na al een aantal andere soorten medicijnen geprobeerd te hebben, ben ik mijn vertrouwen in antidepressiva verloren. Ik heb venlafaxine geprobeerd, maar de opbouwperiode was te heftig, vervolgens heb ik wellbutrin geprobeerd, sertraline en escitalopram. Helaas zonder veel resultaat. Al heb ik wel escitalopram een aantal jaren gebruikt, omdat ik het idee had dat het wel iets[lees meer...] deed. Toch kwam ik tijdens gebruik van escitalopram toch regelmatig in een diep dal. Vorige zomer ben ik afgegleden naar het diepste dal dat ik heb gekend. Ik lag hele dagen op bed te piekeren en verwaarloosde mijzelf en mijn huis. Ik kwam alleen nog mijn bed af voor mijn werk. Mijn omgeving greep in zo kwam ik bij een psychiater terecht. Hij had vaker vrouwen gezien met mijn problematiek en schreef me fluoxetine voor. Het heeft even geduurd, maar dit medicijn heeft mij erg goed geholpen en ik denk dat ik hier ook niet meer mee wil stoppen. Echter zijn de bijwerkingen wel erg vervelend. Ik heb eerder maagproblemen of misselijkheid en ik heb een seksuele stoornis gekregen. Dat is als jonge vrouw wel erg frustrerend. Ik hoop dat in de toekomst er wat op kan worden gevonden om deze bijwerkingen te verminderen.
19-07-2018

Chronische depressie

Ik slik nu al meer dan 20 jaar Fluoxetine en heb er heel veel baat bij. Ik worstelde al sinds mijn 14e met een chronische depressie en boulimia en anorexia. Diverse psychotherapie gedaan, ook alternatieve therapien. Uiteindelijk van de huisarts Prozac voorgeschreven gekregen. Dat heeft mijn leven enorm veranderd. ik had weer zin in de dag en ik hoorde weer vogels fluiten[lees meer...] en zag weer de kleine dingen in de natuur en om me heen. Na een jaar of 10 gebruik liep mijn relatie stuk en kreeg in een terugval (depessie, mezelf pijn doen). In therapie gegaan en psycholoog vermoedde bijwerking van zelfmoord-gevaar. Overgestapt op anafranil. Dat ging redelijk maar ik voelde me niet mezelf zoals ik voor de terugval was en had ook weer veel meer last van mijn eetstoornis. Na een jaar weer terug naar Prozac. Officieel moet je het een opbouwen en het ander afbouwen maar daar werd ik zo ziek van dat ik na eerste afbouw gewoon geswitched ben. Ik ben geen arts en raadt niemand aan om dit zomaar te doen, maar bij mij ging het dat goed. Sindsdien slik ik al weer meer dan 10 jaar Fluoxetine en als het aan mij ligt ga ik er ook nooit meer mee stoppen. Mensen met een ernstige / chronische depressie die geen medicatie nemen snap ik niet. Voor alle niet-psychische klachten vind iedereen het normaal dat je medicatie of medische hulpmiddelen gebruikt. Als therapie niet helpt en je komt er niet vanzelf uit, stop met koppig zijn en als je het advies krijgt van de arts, gebruik medicatie. Het leven kan namelijk echt leuk zijn en het is zone als je dat mis loopt.
19-07-2018

Chronische depressie

Ik had wel geaccepteerd dat ik soms hoofdpijn kreeg en dat ik al snel begon te zweten. Maar nu ik andere medicijnen heb ben ik toch wel erg blij dat dat niet meer is.
05-06-2018

Fluoxetine (fluoxetine)

Helpt wel enigszins, maar klachten zijn niet weg.
19-05-2018

14-05-2018

Obsessieve-compulsieve stoornis

Gestart met fluoxetine omdat deze bekend staat In het begin last van hoofdpijn, vermoeidheid en slecht slapen. Ook was mijn eetlust afgenomen met gewichtsverlies tot gevolg. Later nam mijn eetlust toe en resulteerde in eetbuien en gewichtstoename. Ik voelde mij vaak lusteloos en had nergens meer zin in (koken van een maaltijd, opruimen, voor mezelf zorgen). Gestart met [lees meer...]20 mg en uiteindelijk opgehoogd naar 60 mg. Omdat de bijwerkingen toenamen en effect op dwangklachten niet voldoende was, ben ik uiteindelijk overgestapt naar fluvoxamine.
Pagina 1 van 7

Mirena (2079) - Anticonceptie - overig
Thyrax Duotab (836) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (470) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (454) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Amoxicilline / Clavulaanzuur (368) - Antibiotica - penicillines breedspectrum

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!