Ervaringen met Elvanse

lisdexamfetamine

Bij  ADDX

droge mond hartkloppingen hoofdpijn moeite met slapen verminderde eetlust

06-04-2024 | Vrouw | 31

droge mond

Ik lees je verhaal en sluit me er compleet bij aan , ook cocaïne verslaafd geweest, dit was inderdaad ook mijn ultieme rustgevende medicijn , helaas werd dit niet vergoed 🤣 Na het afkicktraject overgegaan op elvanse en tentin , inmiddels 70mg langwerkend en gemiddeld 5 tentin erbij , ik geniet van de lichte high die het soms geeft maar dit is naar kort. Qua concentrati[lees meer...]e helpt het me een heel klein beetje , mits iets me interesseerd. Ik denk zelf dat we enigzins het gevoel van cocaïne willen behalen , dit medicijn bestaat helaas niet en ik ben bang dat we die 'droom' moeten laten varen ...

24-03-2024 | Vrouw | 51
lisdexamfetamine (50mg)

hoofdpijn

Eerst Methylfenidaat gebruikt, niet fijn, hartkloppingen en onrustig gevoel. Hierna Dexamfetamine, werkte prima, maar ik vergat het en kreeg een rebound, werd er heel warrig van. Hierna Elvanse. Even homeopathische middelen gebruikt, maar hier merkte ik niks van en kon me slecht concentreren, vooral met gesprekken. Nu toch weer terug bij de Elvanse en werkt goed. Ik kan me[lees meer...] weer concentreren en kom weer uit mijn woorden. Eigenlijk geen bijwerkingen. Blij mee!

28-02-2024 | Vrouw | 17
lisdexamfetamine (50mg)
ADD

droge mond hartkloppingen verminderde eetlust moeite met slapen

23-01-2024 | Vrouw | 29
lisdexamfetamine (40)
ADD
Toen ik op mijn 27ste een nieuwe studie binnen de anesthesie begon, lukte het mij niet meer te functioneren zonder adhd medicatie. Mijn klachten werden dusdanig erg dat ik ‘vastliep’ wanneer ik afgeleid raakte of overprikkeld was. Hierdoor bevroor ik tijdens mijn handelen. Hierna onder behandeling van de psychiater gestart met ritalin. Hier ervaarde ik sterke bijwerkingen [lees meer...]van bij lage dosering zoals een gejaagd gevoel en zweten. Hierna overgestapt op dexamfetamine. De dosering van 2 maal per dag 10mg dexamfetamine bleek effectief te zijn voor mijn ADD klachten alleen ik vergat de medicatie vaak in te nemen. Vandaar ben ik overgestapt op lisdexamfetamine 30 mg Ivm de gebruiksvriendelijkheid van 1x per dag 1 capsule. Dit leek onvoldoende effect waardoor de ADD klachten alleen maar versterkte. De dosering is verhoogd naar 40 mg. Ook deze dosering lijkt voor mijn ADD klachten niet voldoende maar de bijwerkingen ervaar ik wel. Hierdoor wil ik niet hoger in dosering. Naar waarschijnlijkheid zal ik terug gaan naar de dexamfetamine.

17-09-2023 | Vrouw | 27
lisdexamfetamine (60mg)
ADD
Na mijn ADD diagnose op volwassen leeftijd eerst methylfenidaat voorgeschreven gekregen en na een hele nare met die medicijnen periode overgestapt op Elvanse. Wat een verschil zeg! De hele dag door kan ik mijzelf concentreren en ik moet soms timers zetten om te tijd niet te vergeten. Verder heeft het geen negatieve invloed op mijn stemming wat bij methylfenidaat wel an[lees meer...]ders was. Het voordeel is ook dat deze (bij mij) 14 uur werkt en dus alleen 1 capsule hoef te nemen. Het begint heel geleidelijk en werkt heel geleidelijk uit waardoor je geen rebound hebt. De bijwerkingen die ervaar zijn na een drukke dag wel flinke vermoeidheid en verminderde eetlust. Hierdoor ben ik wel in een maand tijd 6kg afgevallen (maar dat kon ik ook wel missen ;) ) en eet een heel stuk minder. Drinken doe ik veel meer door dat ik wel last heb van een droge mond. Deze bijwerkingen neem ik voor lief gezien de positieve effecten met dit medicijn bijna al mijn ADD klachten verhelpen!

02-09-2023 | Man | 62
ADD
Als je neerslachtig en depressief voelt kan dit aan de dosering liggen. Verminderen.

27-06-2023 | Man | 38
lisdexamfetamine (20mg)
ADD
Attentie voor omgeving verbeterde aanzienlijk met concerta. Niet tot nauwelijks anatomische bijwerkingen. Wel na een periode ondervonden dat emoties niet goed hun weg uiten en op kunnen stapelen. Dat kan tot onderliggende stressklachten leiden en lichamelijke problemen op den duur. Voorlopig dus even gestopt, maar kan ook in veel situaties waar alertheid vereist is tot ver[lees meer...]betering leiden.

24-04-2023 | Man | 30
lisdexamfetamine (40mg)
ADD
Elvanse gaan slikken na aanhoudende concentratieproblemen en terugkerende depressieve klachten. Jaren lang Ritalin geslikt, maar hier kreeg ik na 2+ jaar te veel last van bijwerkingen (afvallen, misselijk, slecht slapen, hoofdpijn, kaakklemmen, hartkloppingen). Andere medicatie ook geprobeerd, maar hadden niet het gewenste effect. Elvanse werkt voor mij nu prima in lag[lees meer...]e dosis i.c.m. anti depressiva. Weinig bijwerkingen en verbeterde concentratie.

09-01-2023 | Vrouw | 38
ADD
Hallo, In het verleden heb ik Ritalin, Concerta en dexamfetamine (Amfexa) gebruikt. Allemaal met redelijk tot goed resultaat, maar het raakte erg snel uitgewerkt bij mij en kreeg dan last van rebounds: erg moe zijn, vooral mentaal en daardoor niet goed meer kunnen nadenken/functioneren. Ik ben net gestart met Lisdexamfetamine 70 mg 1x per dag. Dit zou zo'n 13 uur moe[lees meer...]ten werken, maar ik heb het idee dat het bij mij na zo'n 5 á 6 uur is uitgewerkt. Ik ervaar binnen een uur na inname al een piek (rustiger hoofd, lichamelijk energieker) die ongeveer 2,5 uur duurt waarna het geleidelijk afneemt en daarna slaat ineens een zware mentale vermoeidheid toe (rebound?). Het voelt dus als een flinke kopstoot, zowel bij inwerken als uitwerken. Ook voelde ik me warrig, chaotisch en soort van raar/onwerkelijk gevoel. Vandaag de capsule opengemaakt omdat ik het idee heb dar 70 mg ineens teveel is, en eerst de helft daarvan ingenomen met yoghurt. 3 uur later de tweede helft genomen. Ik heb het idee dat het nu langer doorwerkt, het er minder hard 'in klapt' en geen zware rebound. Ik zit nog maar op dag 3 dus het is denk ik nog uitproberen? Zijn er meer mensen die het rare/onwerkelijke gevoel herkennen? Ik word er niet echt bang van, maar vind het vervelend om me zo vreemd te voelen.

06-01-2023 | Vrouw | 32
lisdexamfetamine (50)
ADD
Ik had niet door dat dit medicijn mij langzaam een schim maakte van wie ik in essentie ben. Ik dronk meer alscohol, rookte (VEEL) meer, was altijd moe en futloos, stak mijn kop in het zand voor verantwoordelijkheden. Enige dat ik als positief heb ervaren is dat ik minder prikkels had. (En logisch ook als je niets anders doet dan bingewatch-en) Ik had totaal niet door dat d[lees meer...]it door dit medicijn kwam. Door aanhoudende diarree ben ik overgestapt op een ander medicijn en verdwenen bovenstaande klachten direct als sneeuw voor de zon!

26-11-2022 | Vrouw | 30
ADD
Zijn hier meer mensen die zich door dit medicijn neerslachtig en niet meer blij voelen? Ik vraag mezelf momenteel af of het hierdoor komt.

20-09-2022 | Vrouw | 32
lisdexamfetamine (30mg)

04-09-2022 | Man | 25
lisdexamfetamine (40)
ADD
Hier een 25-jarige jongeman die al heel zijn leven kampte met onder andere: ernstige vermoeidheid, een concentratie van niks, snel in een dip raken, hyperfocus, bij een minder interessant gesprek letterlijk bijna in slaap vallen, ontzettend snel overprikkelt raken waarna niks meer “binnen kwam”, in de ochtenden als labiel werd bestempelt, altijd gespannen zijn en ga zo maa[lees meer...]r door. Nooit kon ik ergens mijn plekje vinden op het werk. Sparen lukte mij nooit omdat ik altijd bezig was met compensatiegedrag (spullen kopen zorgt voor o.a. de aanmaak van tijdelijke geluksstofjes). En toen. Toen was er na maanden wachten de afspraak bij ADHD-Centraal. Alles viel op zijn plek. Er werd een ernstige vorm van ADD vastgesteld en we gingen gelijk over op medicatie. Eerst Methylfenidaat; ik merkte gelijk een heleboel rust zoals ik dit nog nooit had ervaren. Ook mijn concentratie ging er verschrikkelijk goed op vooruit. Ik herkende mezelf bijna niet meer, op een goede manier! Echter na enkele weken merkte ik dat ik er toch wel behoorlijk afgevlakt van raakte (zelfs zover dat ik op een gegeven moment helemaal geen emoties meer voelde) en daarnaast was het enkele keren per dag innemen van de medicatie voor mij niet praktisch. Uiteindelijk heb ik samen met de specialistisch verpleegkundige besloten om volledig over te stappen naar Elvanse; een vrij nieuw medicijn. We zijn begonnen met 1x per dag 30mg en.. WAUW. Mijn hele leven zag er ineens heel anders uit. De ochtenden waren ineens niet meer zo erg; waar ik tot voor deze medicatie op een vrije dag gemakkelijk uit kon slapen tot 11:00 uur, is dat nu 08:00 of hooguit 09:00 en ik voelde me ineens uitgerust. Iets wat ik nog nooit had ervaren! De constant aanwezige en soms idiote gedachtes verdwenen als sneeuw voor de zon. Ik heb ineens heel de dag door energie en kan me concentreren waar ik zelf op wil. Ineens kon ik elke maand wél geld sparen, omdat de geluksstofjes wél aanwezig waren in mijn hersenen en ik dat niet meer hoefte te compenseren. Daarbovenop kreeg ik midden in een reorganisatie als enige een vaste aanstelling wegens uitmuntende prestaties op het werk. Er onstond zelfs langzamerhand ruimte voor een relatie, iets wat ik voorheen niet voor mogelijk had gezien. En tot slot heb ik nu zoveel rust in mijn hoofd, dat ik letterlijk tijd overhou om te sporten! Iedereen merkt aan mij dat ik een heel ander mens ben. Voorheen merkte ik aan mezelf dat ik ongeveer 3 jaar achter liep op leeftijdgenoten en ik merk gewoon dat ik sinds ik deze medicatie slik binnen enkele maanden mentaal 3 jaar ouder ben geworden. Mijn tips voor iedereen die begint met dit medicijn: - geef het de tijd, het heeft bij mij 4 maanden geduurd voor mijn lichaam eraan was gewend en de bijwerkingen verdwenen. - houdt goed voor jezelf bij wat je voelt en wat je wilt verbeteren. Je medisch specialist kan je hierdoor beter helpen met het afstellen van de medicatie. Zo slik ik op een werkdag 40mg en op een vrije dag 30mg. - je gaat afvallen. Dit medicijn verminderd je eetlust (en vreetbuien) enorm. Negeer het gevoel, je lichaam heeft het voedsel écht nodig, als geeft het aan van niet. Bij mij is dit 3kg geweest. Dit komt er langzaam maar zeker vanzelf weer bij, mits je jezelf (bij mij vooral ‘s middags) dwingt om te eten. Ga eventueel naar een diëtiste. - behalve het niet hebben van een eetlust en het afvallen, kan je last gaan krijgen van een droge mond en tanden knarsen. Dit is bij mij vanzelf overgegaan. - voel je je op een bepaald moment op de dag té opgejaagd, bespreek dan snel met je medisch specialist of je toch niet 1 dosis lager kan gaan zitten. - ik heb zelf nog altijd (als enige bijwerking) ‘s middags een dipje van ongeveer een uurtje. In het begin voelde dit als een halve depressie, inmiddels als een beetje dufheid. Dus ook hier geldt; geef het de tijd en als je hier last van hebt, probeer dan in te prenten dat dit zometeen weer voorbij is en je lichaam je voor de gek aan het houden is. Ik hoop dat ik mensen hiermee kan overtuigen, want sinds ik Elvanse gebruik heb ik een volwaardig leven, iets waarvan ik hiervoor alleen maar kon dromen. Ik geloofde nooit in magie, maar voor mij is dit medicijn dit zeker!

28-06-2022 | Vrouw | 21
lisdexamfetamine (20mg)
ADD
Na de hele route alle stimulansen te hebben geprobeerd met mislukking, dacht ik met Elvanse het eindstation te hebben bereikt. Niet gedacht dat dit zou betekenen dat dit inderdaad het einde van alle stimulansen zou zijn. Je bedoelt speed in plaats van Elvanse? Dat is het zeker. Nog steeds erge slechte eetlust. En als je slecht eet wordt ik eigenlijk licht psychotisch. Bij [lees meer...]het eten van iets hards, denk ik al gelijk dat m’n tanden zijn gebroken. Voornamelijk onnodig obsessief gedrag. Soms dan werkt het goed, maar vaker slecht dan wel, omdat ik me ook vaker slecht voel. Maakt me erg opgefokt, bijv. In het openbaar wil ik dat de mensen die voor mij lopen sneller lopen, klaar om ruzie met iemand te hebben. < wel subtiel maar erg geïrriteerd. En het is niet handig om zo lang afhankelijk te zijn van zulk spul. Ik merk dat ik niet zonder kan, zie het als een verslaafde bodybuilder zonder anabolen. Volledig vertrouwen in mijn eigen kunnen kwijt. En wanneer ik wil stoppen, ben ik dagen lang vreselijk moe en extreme eetlust. Zo moe dat ik 10 uur moet slapen met een middag dutje van 3 uur. Ik kap met de speed.

03-04-2022 | Vrouw | 18
lisdexamfetamine (50)

02-12-2021 | Man | 46
lisdexamfetamine (30)
ADD
Bij mij zijn op 45 jarige leeftijd 3 DSM5 classificaties vastgesteld: ADD, ASS en dysthymie. Erg confronterend als je jarenlang allerlei problemen hebt waarvoor geen oorzaak wordt gevonden. Uiteindelijk valt alles op z'n plaats. Om de ADD symptomen te beperken ben ik aanvankelijk gestart met Methylfenidaat 18 en 27 mg. Helaas gaf dit teveel bijwerkingen (onrust, verhoog[lees meer...]de hartslag) Op advies van de psychiater heb ben ik Elvanse 30 mg gaan gebruiken. Wat een verschil! De eigen bijdrage betaal ik graag! Elvanse geeft me de juiste focus op werk en onderdrukt zelfs depressieve klachten (dysthymie). Ik adviseer iedereen dit middel te proberen wanneer Methylfenidaat niet de gewenste effecten of teveel bijwerkingen geeft.