Ervaringen met Methylfenidaat

methylfenidaat

somber voelen lusteloos vaak moeten plassen verminderde cognitieve vaardigheden prikkelbaar angst acute hoofdpijn buikpijn diarree wazig in het hoofd

ADHD (190 meningen)
ADD (166 meningen)
Syndroom van Asperger (6 meningen)
PDD-NOS (4 meningen)

Elvanse (146 meningen)

17-03-2024 | Man | 60
methylfenidaat (18mg)

hoofdpijn

Man, 60 jaar. Blijvende gevolgen van zware burnout. Hierdoor erg prikkelgevoelig geworden en een verminderd vermogen tot prikkelverwerking gekregen. Mijn leven was hierdoor erg zwaar geworden en ik leefde - vooral in de eerste jaren na mijn burnout - veel in afzondering, omdat ik o.a. geluid slecht kon verdragen. Methylfenidaat heeft de kwaliteit van mijn leven signific[lees meer...]ant verbeterd. Het ondersteunt mijn hersenfuncties in brede zin, waardoor ik op nagenoeg alle terreinen weer redelijk kan deelnemen aan het sociale leven. De dagelijkse dosering die ik inneem varieert van nul tot het equivalent van zo'n 30mg op een dag; in het laatste geval betekent dat 2x18mg langwerkend + 1x10mg kortwerkend. Maar net hoe ik verwacht dat mijn dag er qua prikkelintensiteit uit komt te zien. Ik probeer hierop te anticiperen. Als ik mezelf overbelast qua prikkels, sleept methylfenidaat me er op dat moment meestal wel doorheen, maar moet ik het de volgende dag (en veelal meerdere dagen erna) bezuren. Als ik over mijn belastbaarheidsgrenzen gegaan ben, lijkt een nieuwe inname van methylfenidaat eerder contraproductief voor mij te werken, dan positief. Mijn lichaam en geest moeten dan gewoon de tijd krijgen om te herstellen en als ik dit respecteer, blijkt enige dagen erna de inname van methylfenidaat me weer zodanig te ondersteunen dat ik weer beter aan het sociale leven kan deelnemen. Voor mijn kwaliteit van leven is methylfenidaat een zegen gebleken, mits ik de inname ervan mindful afstem op de signalen waarmee mijn lichaam me duidelijk wil maken hoe de vlag erbij hangt.

17-03-2024 | Man | 27
methylfenidaat (5mg)
ADHD

somber voelen lusteloos vaak moeten plassen verminderde cognitieve vaardigheden prikkelbaar diarree

Een paar weken geleden ben ik gediagnostiseerd met ADHD. Daarnaast ben ik als kind gediagnostiseerd met Asperger (Ik heb het geluk dat beide aandoeningen elkaar balanceren) Ik heb mijn huisarts gevraagd of ik DEX amfetamine zou kunnen proberen aangezien ik vaak moeite heb met het houden van overzicht en last heb van rusteloosheid en overprikkeling. Mijn huisarts zei dat he[lees meer...]t protocol is om eerst met methylfenidaat te beginnen. Ik had hier al sterke twijfels over aangezien bijna elke ADHD'er die ik er naar heb gevraagd slechte ervaringen had met methylfenidaat. De eerste twee dagen was ik wel iets rustiger, want de rusteloosheid werd vervangen door lusteloosheid. Vanaf de derde dag werd de rusteloosheid juist erger. Concentratie werd juist slechter in plaats van beter. Door mijn ADHD heb ik vaak moeite om dingen stap voor stap te doen, bijvoorbeeld als ik mijn huis schoonmaak. Dit werd door methylfenidaat versterkt in plaats van dat het hielp. Zolang als het middel werkte voelde het of ik een kater had in combinatie met een lichte griep. Ik had gehoopt dat ik door methylfenidaat beter opdrachten zou kunnen maken voor mijn studie. Het werkte alleen maar averechts. Ik kon niets onthouden van wat ik las en mijn motivatie was volledig weg. Ik probeer al een tijdje te stoppen met roken, methylfenidaat zorgde er echter voor dat ik twee keer zoveel rookte als normaal Nadat het middel volledig was uitgewerkt voelde ik mij juist weer erg goed, het is een fijn gevoel om weer nuchter te zijn. Na vier dagen ben ik met dit middel gestopt. Ik heb de bijsluiter erbij gepakt en in de eerste alinea staat al dat dit middel niet bedoelt is voor volwassenen.

28-01-2024 | Vrouw | 49
methylfenidaat (27)
Vol hoofd, focus, prikkelverwerking

17-01-2024 | Vrouw | 32
methylfenidaat (54mg)
ADD
Dag, Sinds November gestart met eerste de kortewerkende varianten (3x10) maar dit gaf teveel rebound effect (huilen en emotineel na uitwerking). Dus overgestapt naar 36 mg 1x. Dit gaf al veel meer rust maar de effectiviteit achteruit en slaperig in de middag. Dus nu sinds kort overgestapt naar 54 mg 1x. Ervaar meer rust, fijn dat ik het maar 1x p.d. moet innemen en niet[lees meer...] meer dat heen en weer van 3x per dag innemen. Dus ik ben benieuwd of de effectiviteit hoog blijft na een aantal maanden op deze dosis.

28-12-2023 | Man | 20
methylfenidaat (36mg)
ADD
Ik begon dit medicijn te slikken omdat er sprake was van een redelijk zware depressie waarvan gedacht wordt dat mijn ADD hieraan ten gronde lag. Voor mij werkt het geweldig, ik voel me aanzienlijk veel beter omdat ik heel veel minder pieker, ik heb een veel betere focus en heb meer rust in mijn hoofd over het algemeen. Ik heb bovendien bijna geen bijwerkingen behalve een b[lees meer...]eetje hoofdpijn af en toe. veel mensen ervaren verlies van eetlust met dit medicijn maar ik heb door dit medicijn eigenlijk mijn eetlust juist weer terug gekregen omdat ik nooit honger had omdat ik altijd gestresst was. Ik vond het zelf heel spannend om medicijnen te gaan slikken maar het is heel goed uitgepakt. Tegen de mensen die het ook spannend vinden om medicijnen te gaan slikken wil ik dan ook zeggen: het is niet zo dat je alle bijwerkingen die genoemd worden ook krijgt, de meeste mensen hebben er maar een paar lichte en sommige mensen helemaal geen. Overleg goed met je psychiater en probeer het gewoon in een periode waarin je verder niets moet. Het kan wat aanpassen van leefstijl nodig hebben omdat ik nu bijvoorbeeld minder prikkels nodig heb, maar het heeft me heel veel gebracht dit te gaan slikken.

24-11-2023 | Vrouw | 19
ADHD
Ik slik nu 1,5 jaar methylfenidaat. Eerst begon ik met 10 mg, maar daar voelde ik niet zoveel van. Nu zit ik op 3x 15 mg per dag en ik heb wel de focus en energie om dingen te gaan doen en vol te houden. Helaas heb ik veel last van bijwerkingen en ben ik in overweging om te stoppen.

20-11-2023 | Vrouw | 50
methylfenidaat (5)
ADHD
Ik ben sinds een maand nu bezig met dit medicijn. Ik ben nog zoekende naar dosering, gebruik nu 4x 10 mg ,moest verhogen naar 15 mg per inname merk dat ik daar heel onrustig van wordt en ook wazig ga zien,ga toch weer naar 10 mg,misschien ben ik ook wel te snel verhoogd. Mn hoofd geeft mij echt rust nu ,ik merk wel dat mijn hyperactiviteit niet is afgenomen.gesprekke[lees meer...]n makkelijker te voeren,meer focus Van Rebound totaal geen last maar om 2130 ben ik echt wel heel erg moe en kan de hele nacht zalig slapen wel 0600 wakker en lekker weer aan. Ik heb er echt baadt bij ,blij mee

14-11-2023 | Man | 46
ADD
Ik ben begonnen met 3x 10 mg van Mylan, daarna i.o. naar 3 x 20 mg. bij Mylan nauwlijks bijwerkingen en een goede focus en hoofd terug. bij het 2e recept teva gekregen, bijwerkingen hoge vermoeidheid, geen focus / wazig.

05-11-2023 | Man | 44
methylfenidaat (27mg)
ADHD
Ik ben met 3 weken bezig met methylfenidaat 27 mg langwerkend. Ik slik dit in combinatie met fluoxetine 30 mg. Ik merk weinig verschil mn ogen staan wat wijder open en heb iets meer energie en als het uitgewerkt is dan voel ik de energie uit mn lichaam vloeien. Ik ben wel wat opgewekter.

04-11-2023 | Man | 34
ADHD
Soms wat een droge mond, ik ben recentelijk van arts veranderd en de beste man weigert me methylfenidaat voor te schrijven ///// RED mijn medicijn.nl - Let op: deze mening is aangepast, persoonlijke verwijzingen zijn verwijderd. In de gebruiksvoorwaarden staat dat er geen 'handel in medicijnen' gedreven mag worden op mijnmedicijn. Medicijngebruik dient via een voorschri[lees meer...]jvend arts plaats te vinden en aflevering van medicatie via een geregistreerde apotheek./////

12-10-2023 | Vrouw | 30
ADHD
Ik ben erg tevreden over Mylan Methylfenidaat. Ik gebruik er 2, soms een halfje er achter aan om de rebound op te vangen. Ik lijk weinig tot geen bijwerkingen te hebben (ik heb sowieso wel eens hartkloppingen doordat ik een zenuwpees ben, maar dat lijkt niet erger te zijn geworden). Ik stap binnenkort over op een langwerkende variant, omdat ik toch wel vaak vergeet in [lees meer...]te nemen. Ik ben benieuwd hoe dat is en anders ren ik gauw terug naar deze. Ik ben erg tevreden

17-09-2023 | Vrouw | 27
ADD
Na de diagnose als volwassene heb ik zoals veel mensen direct de kortwerkende methylfenidaat voorgeschreven gekregen. Dit begon bij 3x 5mg per dag maar na een week overgegaan naar 10mg. Dit werkte in het begin vrij goed. Echter bouwde ik zeer snel een bepaalde tolerantie op. Op dit punt kreeg ik ook last van hart gerelateerde bijwerkingen. Op aanraden van de psychiater bes[lees meer...]loten om naar 15mg te gaan omdat mijn concentratie niet beter werd. Hier ging het heel snel bergafwaarts. Mijn hart bonsde bijna mn borst uit, ik kreeg dagelijks last van paniekaanvallen en ik was vermoeider dan ooit. Ook veranderde ik in een totaal ander persoon. Ik werd ook alles boos en chagrijnig terwijl dit totaal niet in mijn aard zit en ik nooit boos word. De conclusie was uiteindelijk dat methylfenidaat niet het medicijn voor mij is en ben hierna overgestapt naar Elvanse (lisdexamfetamine) en dat werkt perfect!

12-09-2023 | Man | 41
methylfenidaat (54mg)
ADD
Afgelopen jaar add stempel gekregen. Nu gewend aan de medicatie. Stuk minder chaos en rust + overzicht. Minder vergeetachtigheid op de dag en veel minder prikkels. 25 jaar eerder moeten weten, maar dat is achteraf

19-08-2023 | Vrouw | 42
MS (multiple sclerose)
het heeft mijn filter grotendeels hersteld, ik heb “mijn eigen hoofd” terug. het mega. energielek in mijn hoofd is weg waardoor ik energie over heb voor het dagelijks leven. de mentale vermoeidheid is weg, ik wordt uitgerust wakker. de hersenmist is verdwenen. niet meer meerdere keren per dag overprikkeld. ik kan weer stilstaan!! ik kan weer gesprekken voeren! ik hoef [lees meer...]me niet meer door de dag heen te slepen… van af en toe een scherp momentje heb ik nu af en toe een zwak momentje. mijn lichaam kan meer als dat ik dacht. ik blijf ms houden dus vergeleken met leeftijdsgenoten (begin 40) stelt het niks voor.. maar voel me geen bejaarde meer, maar 60+. het is zo fijn ook eens verbetering te voelen! het merk maakt uit, lees het forum.

22-07-2023 | Man | 53
methylfenidaat (36mg)
ADHD
Met dit medicijn begonnen als onderdeel van een behandeltraject ADHD. Eerst 18 mg, dan 27, 36, 54 mg. Bleek dat de werking vrij snel was afgelopen bij mij, zo rond 14:00 had het geen effect meer. Uiteindelijk gebruikte ik 54 mg 's ochtends en rond 12 uur nog een keertje 27 mg. Kon dat niet invullen in dit formulier, dus heb voor 2x 36 mg gekozen, maar de uiteindelijke dage[lees meer...]lijkse dosis is hoger. Ook nog geprobeerd om 's middags wat kortwerkend methylfenidaat te nemen, maar dat leverde alleen maar vervelende bijwerkingen op (misselijk, hoofdpijn). Uiteindelijk mee gestopt, had op een gegeven moment nauwelijks effecten meer op ADHD en wel bijwerkingen, waarvan de vervelendste hoge bloeddruk (meer dan 160 bovendruk) en slapeloosheid waren. Verder veel last van hoofdpijn en verminderde eetlust (ben kilo's afgevallen). Daarna overgestapt op Elvanse.

17-07-2023 | Vrouw | 42
methylfenidaat (2,5)