lees de ervaringen

Geef mening

Wordt gebruikt bij:
  • ADHD (170 meningen)
  • ADD (110 meningen)

Ritalin bevat de werkzame stof methylfenidaat die de heropname van dopamine en noradrenaline in de hersenen remt. Hoe dit stimuler

[lees meer...]

Pagina 1 van 7

09-02-2016

20-01-2016

ADHD

Ik heb in het verleden meerdere perioden Ritalin geslikt, en alhoewel het zeker ondersteuning gaf in het verminderen van ADHD gerelateerde klachten, waren de fysieke, maar ook mentale bijwerkingen zo sterk dat ik besloot om er mee te stoppen. Dan kwamen de ADHD klachten weer zodanig op de voorgrond dat er ook niet meer mee te leven was. Totdat mijn nieuwe psychiater mee is[lees meer...] gaan zoeken naar een middel wat me wel zou kunnen helpen. Dexamfetamine. Geen bijwerkingen, ook blijft mijn persoonlijkheid hetzelfde met alleen een randje meer rust in mijn lijf en geest.
14-01-2016

Ritalin (methylfenidaat)

stemmen en een zeer gevaarlijk medicijn na verloop van tijd
03-01-2016

ADHD

Werkt heel goed voor de concentratie, niets kwam meer tussen mij en mijn huiswerk. Wel was ik dus ook nogal chagrijnig als iemand er inderdaad tussen probeerde te komen. Heb dit eerst een tijdje gebruikt zonder problemen en ben toen tijdelijk gestopt, toen ik weer begon kreeg ik enorme hoofdpijn en last van kaakklem wat het dan alsnog lastig maakt om te concentreren
20-12-2015

ADHD

Ik slik al ruim 2 jaar Ritalin ivm ADHD. Help heel erg goed om te kunnen focussen en concentreren, werk gedaan krijgen. Helpt goed om de planning beter bij te houden. Echter heeft het veel bijwerkingen, word er een beetje een zombie van, raak snel geïrriteerd aan anderen, verminderde eetlust, onrust in hoofd, voel me vaak down als ik het middel slik, darmklachten, en zweet[lees meer...] onder oksels. Ondanks alle bijwerkingen blijf ik het middel toch slikken zodat ik meer focus heb, ben wel aan het overwegen om over te stappen naar een ander middel.
14-12-2015

ADD

Ik kwam er op latere leeftijd pas achter, helaas... maar er werd veel duidelijk. Na bezoek van huisarts en psycholoog aan de ritalin gezet en whow.. dat was geweldig, ik kon ineens veel beter werken, was sneller geworden en had zin in het leven. Echter na een jaar of 7 kreeg ik het gevoel dat de ritalin zijn werk niet meer deed en ik weer terug viel in mijn vorige leventj[lees meer...]e.. en jawel, slapeloosheid, hele nachten doormalen in je hoofd en moe naar je werk, fouten maken, boos op jezelf worden wat allemaal ook weer effect had op mijn gezin. Daardoor raakte ik depressief en futloos, ik ben gestopt met ritalin en kreeg slaappillen, want ik zag er niet uit door slaapgebrek. Dat alles heeft een jaar geduurd en stopte ik met slaappillen want ook daar word je van afhankelijk en suf, het was welletjes en ik dacht dat ik intussen wel weer eens op mezelf moest kunnen functioneren, dus normaal naar bed gaan, werken en dan s'avonds op de racefiets een beetje leeggooien en naar bed. Dat ging een poosje goed, maar hielp niet. Terug aan de ritalin dan maar, maar het werkte niet meer, integendeel het werkte nu andersom, ik werd er lui van en hangerig en alles interesseerde me geen zier meer. Ik werd hier heel ongelukkig van en natuurlijk depressief, werd hier ook voor behandeld, maar na een poosje antidepressiva geslikt te hebben, werd ik naar mijn gevoel net zo'n zombie dus overal mee gestopt, ik slik niks meer. Nu al enige jaartjes later; heb ik nog steeds ritalin staan, probeer het soms wel maar werkt toch niet. Ik houd de schijn op, probeer te lachen en normaal te werken, gezellig te zijn naar de kids en mijn vrouw. Hun gaan op tijd naar bed en ik ergens diep in de nacht om uitgeput in te slapen, anders ga ik leggen malen in bed en word ik knettergek. Ik hoop dat ik ooit weer iets vind dat mij weer op het goede pad brengt, want hoe je het ook ziet, ik ben er niet blij mee dat ik add/adhd heb, eerder doodongelukkig. Concentratieproblemen, slapeloosheid of het doormalen in je hoofd word je verschrikkelijk moe van en kost het bergen energie jezelf heel de dag de goede kant op te sturen. Wat is er nou zo anders als voorheen? behalve dat ik nu 45 ben. Waarom werkt dat wondermiddeltje niet meer? ik zou toch zo graag weer rust in die bovenkamer willen hebben en normaal de dag beleven..
04-11-2015

ADD

Ritalin heeft mij door mijn examenperiode heen gesleept, maar dat is dan ook alles. Ik zat een maand lang opgesloten in m'n kamer (in m'n ''cocon'' noem ik het). Totaal geen behoefte aan interactie met de buitenwereld. Alleen de hele dag door aan een stuk door leren (zonder te eten want je krijgt geen hap door je keel). Het is zeker effectief, maar je hebt echt het gevoel [lees meer...]alsof je aan de drugs zit (en dat zit je ook). Ik neem het nu nog af en toe als ik een tentamen heb en het echt niet anders kan, maar zeker nu ik het weinig neem, merk ik hoe slecht het voor je lichaam is. Hoofdpijn, druk achter m'n ogen en soms zelfs wazig zien na een lange dag (alsof je ogen niet scherp kunnen stellen) en een vreselijke dip aan het eind van de dag als het uit werkt (echt tegen het depressieve aan), vaak dan ook in de avond niet kunnen slapen en met hartkloppingen in bed liggen. Het helpt mij op sommige momenten zeker met leren, maar ik snap eigenlijk niet dat het nog voorgeschreven mag worden. Ik kreeg in het begin 3x per dag 20 mg voorgeschreven (ik weeg 65 kg) maar dit was ook veel te veel. Ik neem nu af en toe 3x per dag 10 mg en dan zijn de gevolgen nog te overzien.
10-10-2015

Ritalin (methylfenidaat)

Ik slik ritalin tegen mijn depressie. Dat komt, volgens mij, niet vaak voor, maar omdat het ook op dopamine scheen te werken en ik er al eerder positieve ervaring mee had (ik heb het als kind geslikt voor ADD, een diagnose die later verworpen is) hebben we toch besloten te proberen wat ritalin zou kunnen toevoegen. Ik ben heel blij dat ik die keuze heb gemaakt. Omdat ik ge[lees meer...]en ADHD heb word ik er juist niet rustig van, maar veel actiever, spraakzaam en energiek. Ritalin werkt op korte termijn, dat merk ik wel. Als ik het inneem merk ik vrij snel daarna al effect. Neem ik het een keer niet in voel ik dat ook, als in; lusteloosheid, stiller worden, terugtrekken. Ik kan natuurlijk niet zeggen dat het mijn depressie oplost, sowieso is het geen antidepressivum, maar ik kan wel zeggen dat ritalin écht iets heeft toegevoegd
volgende > >>
Pagina 1 van 7

Thyrax Duotab (705) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Amoxicilline (363) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (353) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (323) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Cymbalta (273) - Depressie - antidepressiva overig
Seroxat (256) - Depressie - antidepressiva SSRI

Deel jouw ervaringen over
medicijngebruik en maak kans op
het boek de POWER Patiënt!

Hoe word je sneller beter?
Hoe krijg je de best passende behandeling?
Hoe krijg je minder last van bij-effecten?
Lees het in dit boek!

Als je meer wilt weten over dit boek, klik dan hier.

de Power Patiënt

Geschreven door Wil Konings.