methylfenidaat

03-11-2020 | Man | 29
methylfenidaat (18mg)

02-11-2020 | Man | 52
ADHD
Ik heb sinds jaren ervaring met Ritalin (menthylfenidaad). Ik ben mij zeer bewust dat deze medicijnen geen snoepjes zijn en het ongelooflijk belangrijk is hier Verantwoordelijk mee om te gaan. Ik wordt door mijn huisarts twee keer per jaar uitvoerig onderzocht op de bloeddruk hart ect. De werking en bijwerkingen zijn ongelooflijk en absoluut afhankelijk van je lichaam en [lees meer...]lichamelijke gestel, hoe jouw lichaam dit medicijn verdraagt. Zo kan iemand die 1 x 10mg inneemt met een uur op de EH zitten omdat hij/zij DENK dat het hart er uit bonkt en daardoor angst krijgt misschien wel dood te gaan. En een ander 14 x 10mg per dag inneemt, er enorme baat bij heeft, geweldig kan functioneren Zonder enige vorm van welke bijwerkingen dan ook !? Gaat het om uw kind ? Let op ! Een kind heeft niet het bewustzijn van een volwassene, om exact weer te geven wat en hoe hij/zij voelt mankeert, of zich bewust is over een verandering van waarneming of persoonlijkheid. Monitor dit dagelijks bij uw kind en spraat er over. Het is onverantwoordelijk te denken, een pilletje erin en klaar, alle problemen voorbij.

14-10-2020 | Man | 49
ADHD
geeft vaak hoofdpijn en werkt snel uit . jammer dat de dextamvitamine niet vergoed word daar had ik meer baat bij , de arts wou wat meer ritalin voor schijven maar mijn bloedruk staat te hoog komt waarschijnlijk ook door de ritalin

08-10-2020 | Man | 50
methylfenidaat (2,5)
ADD
Werkte redelijk alleen als het uitgewerkt was kreeg ik irritatie en kon moeilijk slapen

15-04-2020 | Man | 25
ADHD
Medicijn werkt goed en het word vergoed door de staat enigste nadeel is de inloop tijd en uitloop tijd moet goed gepland worden anders merk ik gewoon dat me consternatie boor fluktueert over de dag heen. Let op mensen je zorg verzekeraar vergoed gewoon rittalin dat duurder is dan metilfenidaan laat je aphoteek dit geld niet van je af pakken als je van methilfenitaat koppi[lees meer...]jn krijgt. Niet alle aphoteekers doen dit maar er zijn een aantal die dit wel doen.

06-04-2020 | Vrouw | 22
methylfenidaat (5mg)
ADD
Ritalin is lange tijd het enige werkende medicijn voor de concentratie, en dat nadat ik al een aardig wat heb geprobeerd (concerta, strattera, dexamfetamine..). Echter wegen in mijn geval de voordelen (betere concentratie, grote langdurige focus, daadwerkelijk zín en plezier hebben in activiteiten/leren) uiteindelijk niet op tegen de vele en ernstige bijwerkingen die ik he[lees meer...]b. Ik heb altijd al een haat-liefde verhouding met dit medicijn gehad. Vlak na dat het begint in te werken voel ik me opgewekt (dan ook al hogere hartslag) en erg geconcentreerd over het algemeen. Alleen na een paar uurtjes geldt het tegenovergestelde. Het lijkt alsof de negatieve klachten die ik heb extreem worden versterkt, of ik dit nou wel of niet in combinatie met antidepressiva slik (dit is voor spanning/somberheid, geen depressie). Zelfs als ik me goed voel en dit medicijn slik, voelt het écht alsof ik voor zolang het werkt (een aantal uur per pilletje van slechts 5 mg) depressief word, en na uitwerking is alles weer prima. Bijwerkingen als minder eetlust lijken misschien te helpen voor de concentratie (geen afleiding door hongergevoel bijvoorbeeld), maar uiteindelijk voel je misschien niet zoveel honger, alleen je lichaam laat uiteindelijk merken dat het honger heeft door -ondanks te ritalin- mindere concentratie te krijgen. Jaren geleden had ik het ook al genomen en toen gestopt, ook ivm bijwerkingen. Toen later toch weer begonnen omdat er niks anders leek te werken (wat nu dus niet zo blijkt te zijn, ik ga waarschijnlijk binnenkort moidodal/modafinyl en/of guanfacine proberen). Ik heb geprobeerd op regelmatige basis langere tijd het medicijn te slikken, om te kijken of de bijwerkingen na enige tijd verdwenen. Dit was niet het geval, zelfs niet bij 5 mg op een dag. Sindsdien heb ik het 'naar behoefte' geslikt, dus inderdaad als ik het echt nodig had, bijvoorbeeld tentamenperiodes (1 tot 3x per dag 5mg). Kortom in mijn geval zijn de bijwerkingen een reden om al jaren vaak genoeg gezegd te hebben dat ik 'dat spul haat'. Ook al is dit tot nu toe het enige wat me echt helpt bij concentratie, dit is niet goed om te blijven gebruiken (zoals meerdere mensen in mijn directe omgeving hebben gezegd). Natuurlijk hoeven mijn bijwerkingen niet voor iedereen te gelden, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.

27-03-2020 | Man | 45
na 16uur niet meer nemen door slaapproblemen ervan krijgen

23-02-2020 | Vrouw | 33
ADHD
Ben nu 33 toen ik begon met het medicijn was ik bijna 18. Vind het een heel fijn medicijn. Wordt er rustig door en minder chaotisch. Als ik geen medicijnen gehad had was ik totaal op het verkeerde pad gekomen. Ze zeggen wel eens van etter tot engel dit was zeker het geval van 365 dagen 300 dagen straf naar 0 dagen straf. Thuis was alles uit de hand gelopen zonder de medica[lees meer...]tie nu zijn ik en mijn ouders de beste vrienden. Ik ben mijn medicijnen heel dankbaar en ik schaam me er helemaal niet voor.

26-01-2020 | Man | 31
ADHD
Het lijk mij een goed medicijn tot nu toe en vind de werking beter en de bijwerkingen minder dan andere medicijnen voor ADHD, toch moet men opletten het minimale dosering te gebruiken om je brain en body niet aan te tasten, ookal lijkt het leuk je heel goed te kunnen consenteren moet je genoeg nemen om je normaal te mogen consenteren en de rest aan je eigen kracht en inzet[lees meer...] laat dus de minimale dosering is mijn advies zodat je niet verandert in een zwakke persoon en niet een afhankelijke persoonlijkheid krijgt, anders breng je schade in de ontwikkeling van je hersenen(kinderen kunnen snel de fout in gaan met de dosering dus; ouders beetje in de gaten houden). Verder moet je opletten hoelang het medicijn in je body blijft werken want mensen verschillen daarin en verschillende situaties kunnen ook van invloed zijn, dit is heel belangrijk omdat je of je kind minimale bijwerkingen zult hebben als je het goed gebruikt en gezien dit niet makkelijk is, een arts raadplegen kan gunstig zijn, als jezelf of kind een medicijn levens lang moet gebruiken dan beetje extra moeite kan geen kwaad totdat je de juiste ritme in vindt en aan went. Verder met een gezonde levensstijl; sport, juiste supplementen hoef je de dosering niet in de toekomst te verhogen maar kan je zelfs het verlagen en zo bescherm je jezelf tegen de bijwerkingen van medicijn gebruik, en natuurlijk gezonder leven zal in principe voor betere levenskwaliteit zorgen.

24-12-2019 | Vrouw | 40
ADHD
Het werkt als een trein. Kan eindelijk opletten in de les, ik hoor alles, kan goed luisteren ineens naar mensen. Met Ritalin kan ik ook beter contact maken met mensen, omdat ik minder met die andere 100.000 dingen in mijn hoofd en daarbuiten bezig ben. Maar heb een kleine hersenbloeding gekregen, met spraakuitval en uitval coördinatie van mijn rechterarm. Ik durf het nooit[lees meer...] meer te nemen. Dan maar terug warrig.

19-11-2019 | Vrouw | 39
Na 10 jaar gewenning gekregen

15-11-2019 | Vrouw | 49
methylfenidaat (20mg)

30-10-2019 | Vrouw | 16

03-08-2019 | Man | 55
ADD
Enkele jaren geleden met Ritalin begonnen. 3 keer per dag 10 milligram. In begin wondermiddel. Betere concentratie, heldere beek in hoofd, optimistisch gevoel. In loop der maanden voelde ik de bijwerkingen sterker, vervelende: spontane geilheid, prikkelbaarheid, lichte misselijkheid, mogelijk wat slechter gezichtsvermogen, soms hartkloppingen. Voordelen wegen niet meer op [lees meer...]tegen nadelen. Kan ook zijn dat het medicijn tot geestelijke vervlakking leidt. Dus een afknapper uiteindelijk. Ben nu aan het afbouwen. Vervelend is ook dat het medicijn verslavend werk, dat had ik niet verwacht. Zij er nog alternatieve medicijnen die goed werken ? Anders maar weer aan de koffie met cafeïne. Zonder medicijnen. Wil niet dat ik lichamelijk schade oploop door ritalin gebruik. Overweeg nog lagere dosering van 3 x 5 milligram per dag. Als ik dit had geweten, was ik er niet aan Ritalin begonnen. Ben ook onvoldoende voorgelicht over de mogelijke nadelen door een psychiater. Te snel behandeld, te snel de deur uit.

24-06-2019 | Man | 16

05-06-2019 | Vrouw | 29
ADHD
Ik slik al 24 jaar Ritalin. Werkt super goed. S ochtends slik ik 36mg+54mg concerta. Vanaf 13:00 uur stap ik over op Ritalin. Voordeel: - werkt snel in (10a15min) - makkelijk verpakt Enige nadeel: - smaakt ranzig - werkt maar kort en vergeet nieuwe dosis te nemen

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (553) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (509) - Antibiotica - penicillines breedspectrum