Ervaringen met Ritalin

Bojan Nikolik (07-12-2014)

06-12-2023 | Vrouw | 40

17-09-2023 | Man | 27
ADD
Na de diagnose als volwassene heb ik zoals veel mensen direct de kortwerkende methylfenidaat voorgeschreven gekregen. Dit begon bij 3x 5mg per dag maar na een week overgegaan naar 10mg. Dit werkte in het begin vrij goed. Echter bouwde ik zeer snel een bepaalde tolerantie op. Op dit punt kreeg ik ook last van hart gerelateerde bijwerkingen. Op aanraden van de psychiater bes[lees meer...]loten om naar 15mg te gaan omdat mijn concentratie niet beter werd. Hier ging het heel snel bergafwaarts. Mijn hart bonsde bijna mn borst uit, ik kreeg dagelijks last van paniekaanvallen en ik was vermoeider dan ooit. Ook veranderde ik in een totaal ander persoon. Ik werd ook alles boos en chagrijnig terwijl dit totaal niet in mijn aard zit en ik nooit boos word. De conclusie was uiteindelijk dat methylfenidaat niet het medicijn voor mij is en ben hierna overgestapt naar Elvanse (lisdexamfetamine) en dat werkt perfect!

16-05-2023 | Vrouw | 24
ADHD
Jaren lang verschillende vormen van ritalin (kort/langwerkende gebruikt). Voor mijn concentratie super maar ik ervaarde mezelf als een totaal andere persoon. O p den duur ermee gestopt want ik was liever mezelf met slechte concentratie dan een ritalin zombie. Nu na jaren medicatie vrij overgestapt naar 20mg Elvanse wat super goed werkt.

07-04-2023 | Man | 24
ADD
Ik zie op dit platform de meest uiteenlopende meningen. Dat is logisch aangezien elk medicijn anders reageert op andere personen. Hier is mijn mening. Het geeft me uiterste concentratie en zin om te werken. Het maakt me vrolijk en praterig. Het werkt dus. Het nadeel is dat dit werkt met piekmomenten en dalmomenten. Het ene moment ben je top en vrolijk en soms bijna hyper. [lees meer...]Het andere moment kan je in slaap vallen en wil je niks. Ik slik het nog maar kort en merk nu al wel bijwerkingen. Dat is het gevoel alsof je speed hebt gesnoven, de lichte euforie met een aardige dosis onrust. Ik zit nog maar op mijn inwerk dosis 10mg 3x daags en ik merk nu al dat dit te veel is. Blijven experimenteren, blijven proberen en anders je medicatie veranderen. Voor nu nog een tijdje aankijken.

01-04-2023 | Vrouw | 21
ADD
Helaas werkte ritalin bij mij niet, de 5mg was niet effectief en de 5 mg gaf mij derealisatie en hartkloppingen. Daarom ben ik geswitcht naar tentin

17-03-2023 | Vrouw | 16
methylfenidaat (27mg)

27-01-2023 | Man | 21
ADD
Ik gebruik rilatine sinds ik 14 ben, toen kwam ik te weten dat ik ADD had. Ik gebruik het enkel tijdens examenperiodes. Ik begon eerst met een kwart van een pil van 10mg, wat ik geleidelijk aan verhoogde. Het helpt me bij concentreren en ik word er ook leergierig van. Niet enkel om te studeren, maar het helpt ook bij andere activiteiten zoals muziek spelen, creatief zijn..[lees meer...]. In alles wat ik doe als ik rilatine gebruik ben ik super gemotiveerd.

18-12-2022 | Vrouw | 18
ADHD
na mijn ADHD diagnose ben ik begonnen met rilatin te slikken. 15 mg om de 4 uur ik merkte dat ik minder sociaal was en minder gevoelens had. Rilatin was voor mij wel zeer effectief kwa concentreren. Mijn eetlust nam sterk af ik moest mezelf echt verplichten te eten wel had ik dan opeens honger rond 22 uur aangezien de rilatin dan was uitgewerkt denk ik. vaak pakte ik het m[lees meer...]inder dan 3 keer op een dag aangezien het niet aankon om dit meerdere dagen per week te doen want ik voelde me er vrij slecht door. tijdens examens was dit bijvoorbeeld vreselijk. wel een goed middel voor ADHD gewoon wel veel bijwerkingen.

11-12-2022 | Vrouw | 19
methylfenidaat (36mg)

23-11-2022 | Man | 34
ADD
Sinds een maand de diagnose ADD gekregen door drukte in mijn hoofd, overprikkeld zijn in drukke omgevingen, moeilijk te concentreren en impulsiviteit. Nu 2 weken begonnen met 3 maal daags 1 tablet 10 mg van het merk Escupac,dit werkte goed wel met enige bijwerkingen. Hartkloppingen en soms een onrustig gevoel. Daartegenover stond meer concentratie, gemotiveerder en goed [lees meer...]in slaap komen! Mits het geslikt wordt op de juiste tijden. Echter na de 1e week was me medicatie op bij de apotheek en kreeg ik Sandoz als merk voorgeschreven. Via dit portaal e.a gelezen en ik was niet blij met de wisseling van medicatie. Sandoz veroorzaakt Stemmingswisselingen en er komt niks uit me handen op vrije dagen. Even aankijken zij me behandelend arts!

22-11-2022 | Man | 52
ADHD
Absoluut Geen bijwerkingen ! Helpt mij Enorm, niet druk te zijn, te kunnen concentreren, aandacht bij de zaken te houden. (prikkels welke voor afleiding zorgen gewoon te handelen)

30-10-2022 | Man | 56
ADHD
Nooit meer dit middel, de bijwerkingen waren dusdanig dat ik zelfs suicidale klachten kreeg. Tevens heb ik ooit een hersenbloeding gehad en diir de torenhoge bloeddruk was er een groot risico op een nieuwe bloeding. Snap niet dat dit zomaar bij volwassenen wordt voorgeschreven. Het wordt alleen off-label voorgescheschreven. Op het moment dat ik stopte met dit middel voelde[lees meer...] ik me met de dag opknappen en verdwenen de bijwerkingen als sneeuw voor de zon. Dat maar wat drukker in mijn hoofd. Voor mij nooit meer dit middel.

18-06-2022 | Vrouw | 18
methylfenidaat (20mg)
ADD
Ik heb ADD en neem dagelijks 27mg methylfenidaat (langwerkende) maar wanneer het te laat op de dag is om deze in te nemen ga ik voor de kortwerkende (rilatine), ik denk dat het probleem deels ligt bij de dosis (20mg) maar in het algemeen voel ik me er bijna euforisch door op een dwingende (wat onaangename) manier omdat ik weet dat het onnatuurlijk is. Mijn stemming wordt e[lees meer...]rdoor versterkt, mond droog, ... Concentratievermogen wordt zeker en vast versterkt (voor schooldoeleinden) maar door die euforie ga ik school op dat moment niet echt prioriteren en hou ik me bezig met iets creatiefs. Het creëert een gevoel van urgentie en onrust, maar ik denk dat het een combinatie is van mijn gevoeligheid en een te grote dosis. Wees daar dus voorzichtig mee.

14-06-2022 | Man | 38
methylfenidaat (36mg)
ADHD
Bij mij een hele slechte ervaring. Op het begin had ik een heel blij gevoel en kon hard werken. Maar na twee jaar gebruik ben was ik een totaal wrak geworden met veel kwalen. Bijwerkingen zijn zeer ernstig. Zoals verhoogde oogdruk en dode vingers met een soort reuma als gevolg en overal tintelingen. Daarnaast ongekende stemmingswisselingen, met zeer hoge pieken en zeer ang[lees meer...]stige dalen. Toen ik stopte, moest ik twee weken als een junk afkicken. Maar ben zo blij, alle bijwerkingen zijn weg, en ben liever wat vaker mezelf dan een zwakke robot.

15-02-2022 | Vrouw | 18
ADD
Ritalin werkte voor mij eerst wel prima, maar naarmate ik ouder werd (14 naar 18) werkte het steeds minder goed en had ik meer last van bijwerkingen. Het laatste jaar dat ik het gebruikte waren de bijwerkingen zo hinderlijk dat ze het positieve effect overschaduwde.

30-09-2021 | Man | 22
ADD
Ik heb eerst de 'standaard' Ritalin gebruikt na diagnostiek AD(H)D op 22 jarige leeftijd een aantal maanden terug. Mijn voornaamste klachten zijn onrust in mijn hoofd, moeite met concentratie/motiveren en het aanpakken van taken dat vaak door elkaar/misloopt. Ook met autorijden heb ik veel last van mijn ADD. Ritalin vond ik heel ongemakkelijk omdat je deze meerdere kere[lees meer...]n op één dag moet nemen, wat ik bijna altijd vergat. Daarbij deed de Ritalin bij mij niets, en op een dosis van 15mg hiervan werd ik héél onrustig en paniekerig, ging ik heel erg overdenken en werd de lichamelijke en mentale onrust nog véél erger. Precies het averechtse effect dus. Hier ben ik mee gestopt en nu gebruik ik al een aantal weken Elvanse.