methylfenidaat

Methylfenidaat (372 meningen)
Amfexa (207 meningen)
Medikinet (130 meningen)

Bojan Nikolik (07-12-2014)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

27-01-2023 | Man | 21
ADD
Ik gebruik rilatine sinds ik 14 ben, toen kwam ik te weten dat ik ADD had. Ik gebruik het enkel tijdens examenperiodes. Ik begon eerst met een kwart van een pil van 10mg, wat ik geleidelijk aan verhoogde. Het helpt me bij concentreren en ik word er ook leergierig van. Niet enkel om te studeren, maar het helpt ook bij andere activiteiten zoals muziek spelen, creatief zijn..[lees meer...]. In alles wat ik doe als ik rilatine gebruik ben ik super gemotiveerd.

18-12-2022 | Vrouw | 18
ADHD
na mijn ADHD diagnose ben ik begonnen met rilatin te slikken. 15 mg om de 4 uur ik merkte dat ik minder sociaal was en minder gevoelens had. Rilatin was voor mij wel zeer effectief kwa concentreren. Mijn eetlust nam sterk af ik moest mezelf echt verplichten te eten wel had ik dan opeens honger rond 22 uur aangezien de rilatin dan was uitgewerkt denk ik. vaak pakte ik het m[lees meer...]inder dan 3 keer op een dag aangezien het niet aankon om dit meerdere dagen per week te doen want ik voelde me er vrij slecht door. tijdens examens was dit bijvoorbeeld vreselijk. wel een goed middel voor ADHD gewoon wel veel bijwerkingen.

11-12-2022 | Vrouw | 19

23-11-2022 | Man | 34
ADD
Sinds een maand de diagnose ADD gekregen door drukte in mijn hoofd, overprikkeld zijn in drukke omgevingen, moeilijk te concentreren en impulsiviteit. Nu 2 weken begonnen met 3 maal daags 1 tablet 10 mg van het merk Escupac,dit werkte goed wel met enige bijwerkingen. Hartkloppingen en soms een onrustig gevoel. Daartegenover stond meer concentratie, gemotiveerder en goed [lees meer...]in slaap komen! Mits het geslikt wordt op de juiste tijden. Echter na de 1e week was me medicatie op bij de apotheek en kreeg ik Sandoz als merk voorgeschreven. Via dit portaal e.a gelezen en ik was niet blij met de wisseling van medicatie. Sandoz veroorzaakt Stemmingswisselingen en er komt niks uit me handen op vrije dagen. Even aankijken zij me behandelend arts!

22-11-2022 | Man | 52
ADHD
Absoluut Geen bijwerkingen ! Helpt mij Enorm, niet druk te zijn, te kunnen concentreren, aandacht bij de zaken te houden. (prikkels welke voor afleiding zorgen gewoon te handelen)

30-10-2022 | Man | 56
ADHD
Nooit meer dit middel, de bijwerkingen waren dusdanig dat ik zelfs suicidale klachten kreeg. Tevens heb ik ooit een hersenbloeding gehad en diir de torenhoge bloeddruk was er een groot risico op een nieuwe bloeding. Snap niet dat dit zomaar bij volwassenen wordt voorgeschreven. Het wordt alleen off-label voorgescheschreven. Op het moment dat ik stopte met dit middel voelde[lees meer...] ik me met de dag opknappen en verdwenen de bijwerkingen als sneeuw voor de zon. Dat maar wat drukker in mijn hoofd. Voor mij nooit meer dit middel.

18-06-2022 | Vrouw | 18
methylfenidaat (20mg)
ADD
Ik heb ADD en neem dagelijks 27mg methylfenidaat (langwerkende) maar wanneer het te laat op de dag is om deze in te nemen ga ik voor de kortwerkende (rilatine), ik denk dat het probleem deels ligt bij de dosis (20mg) maar in het algemeen voel ik me er bijna euforisch door op een dwingende (wat onaangename) manier omdat ik weet dat het onnatuurlijk is. Mijn stemming wordt e[lees meer...]rdoor versterkt, mond droog, ... Concentratievermogen wordt zeker en vast versterkt (voor schooldoeleinden) maar door die euforie ga ik school op dat moment niet echt prioriteren en hou ik me bezig met iets creatiefs. Het creëert een gevoel van urgentie en onrust, maar ik denk dat het een combinatie is van mijn gevoeligheid en een te grote dosis. Wees daar dus voorzichtig mee.

14-06-2022 | Man | 38
ADHD
Bij mij een hele slechte ervaring. Op het begin had ik een heel blij gevoel en kon hard werken. Maar na twee jaar gebruik ben was ik een totaal wrak geworden met veel kwalen. Bijwerkingen zijn zeer ernstig. Zoals verhoogde oogdruk en dode vingers met een soort reuma als gevolg en overal tintelingen. Daarnaast ongekende stemmingswisselingen, met zeer hoge pieken en zeer ang[lees meer...]stige dalen. Toen ik stopte, moest ik twee weken als een junk afkicken. Maar ben zo blij, alle bijwerkingen zijn weg, en ben liever wat vaker mezelf dan een zwakke robot.

15-02-2022 | Vrouw | 18
ADD
Ritalin werkte voor mij eerst wel prima, maar naarmate ik ouder werd (14 naar 18) werkte het steeds minder goed en had ik meer last van bijwerkingen. Het laatste jaar dat ik het gebruikte waren de bijwerkingen zo hinderlijk dat ze het positieve effect overschaduwde.

30-09-2021 | Man | 22
ADD
Ik heb eerst de 'standaard' Ritalin gebruikt na diagnostiek AD(H)D op 22 jarige leeftijd een aantal maanden terug. Mijn voornaamste klachten zijn onrust in mijn hoofd, moeite met concentratie/motiveren en het aanpakken van taken dat vaak door elkaar/misloopt. Ook met autorijden heb ik veel last van mijn ADD. Ritalin vond ik heel ongemakkelijk omdat je deze meerdere kere[lees meer...]n op één dag moet nemen, wat ik bijna altijd vergat. Daarbij deed de Ritalin bij mij niets, en op een dosis van 15mg hiervan werd ik héél onrustig en paniekerig, ging ik heel erg overdenken en werd de lichamelijke en mentale onrust nog véél erger. Precies het averechtse effect dus. Hier ben ik mee gestopt en nu gebruik ik al een aantal weken Elvanse.

16-09-2021 | Man | 55
ADD
Dit is een van de ergste medicijnen die ik ooit voorgeschreven heb gekregen. Ik ben er aan verslaafd geraakt, ik ben er meer alcohol door gaan drinken, ik kan er niet val in slaap komen, en mijn algehele persoonlijkheid is totaal veranderd. Mijn advies is: nooit aan beginnen.

02-05-2021 | Man | 52
ADHD
Ritalin geeft absoluut rust in mijn hoofd, maar de zware depressieve gevoelens met suïcidale neigingen maakt me bang. Die verminderde eetlust helpt mij zelfs met mijn overgewicht dus dat vind ik niet spannend. Droge mond is vervelend maar dat is ook te verhelpen met veel water drinken. Alleen dat loodzware depressieve gevoel...

03-11-2020 | Man | 29
methylfenidaat (18mg)

02-11-2020 | Man | 52
ADHD
Ik heb sinds jaren ervaring met Ritalin (menthylfenidaad). Ik ben mij zeer bewust dat deze medicijnen geen snoepjes zijn en het ongelooflijk belangrijk is hier Verantwoordelijk mee om te gaan. Ik wordt door mijn huisarts twee keer per jaar uitvoerig onderzocht op de bloeddruk hart ect. De werking en bijwerkingen zijn ongelooflijk en absoluut afhankelijk van je lichaam en [lees meer...]lichamelijke gestel, hoe jouw lichaam dit medicijn verdraagt. Zo kan iemand die 1 x 10mg inneemt met een uur op de EH zitten omdat hij/zij DENK dat het hart er uit bonkt en daardoor angst krijgt misschien wel dood te gaan. En een ander 14 x 10mg per dag inneemt, er enorme baat bij heeft, geweldig kan functioneren Zonder enige vorm van welke bijwerkingen dan ook !? Gaat het om uw kind ? Let op ! Een kind heeft niet het bewustzijn van een volwassene, om exact weer te geven wat en hoe hij/zij voelt mankeert, of zich bewust is over een verandering van waarneming of persoonlijkheid. Monitor dit dagelijks bij uw kind en spraat er over. Het is onverantwoordelijk te denken, een pilletje erin en klaar, alle problemen voorbij.

14-10-2020 | Man | 49
ADHD
geeft vaak hoofdpijn en werkt snel uit . jammer dat de dextamvitamine niet vergoed word daar had ik meer baat bij , de arts wou wat meer ritalin voor schijven maar mijn bloedruk staat te hoog komt waarschijnlijk ook door de ritalin

08-10-2020 | Man | 50
methylfenidaat (2,5)
ADD
Werkte redelijk alleen als het uitgewerkt was kreeg ik irritatie en kon moeilijk slapen

Thyrax Duotab (871) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (597) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (567) - Antibiotica - penicillines breedspectrum