lisdexamfetamine

17-11-2020 | Vrouw | 59
lisdexamfetamine (50mg)
Prima middel alleen het is niet meer te betalen zit bij z en z de eerste 250 moest ik zelf betalen euro bedoel ik nu krijg ik volop rekeningen zit al bijna op 700 euro hoe doen jullie dat zit av top

14-11-2020 | Man | 30
lisdexamfetamine (50mg)
ADD
Ik gebruik Elvans nu enkele weken. Wat ik mensen graag wil meegeven: laat je nooit beperken door de zogenoemde ‘maximale dosering’. Die bestaat namelijk niet voor dexamfetamine. De afbraaksnelheid, stofwisseling en andere factoren maken dat hoogte v/d dosering dexamfetamine voor iedereen verschillend is. Als je merkt dat je AD(H)D verbetert bij hogere doseringen en je daa[lees meer...]rbij geen of nauwelijks bijwerkinegen ervaart kun je daarmee doorgaan net zolang tot je op de juiste dosering zit. Doe dit overigens wel altijd in samenspraak met je arts! Mijn dosering Elvans is bijvoorbeeld 300mg per dag. In de ochtend 150mg en in de middag 150mg. Dat werkt voor mij prima en ik heb totaal geen bijwerkingen (bloedruk, etc allemaal in de normale range).

12-11-2020 | Man | 43
ADHD
Na gebruik methylfenidaat met ongewenste resultaten overgestapt op dexamfetamine (Elvanse). Tot nu toe bij 50mg het beste resultaat. Meer ruimte in mijn hoofd, focus en daadkracht. Na jaren van chaos, inefficiëntie, frustratie en stress een hele fijne ontwikkeling.

09-11-2020 | Vrouw | 28
ADHD
Sinds enkele weken de diagnose adhd. Gelijk gestart met ritalin, merkte dat ik hierdoor echt goed kon aanpakken en doorpakken: dat is precies wat ik nodig had. Door een toename van mijn klachten lukte dat namelijk niet goed meer, vanwaar ik nu pas hulp heb gezocht (28 jaar). Ritalin gaf echter veel heftige bijwerkingen. Toen overgestapt op lisdexamfetamine, eerst 30 waar[lees meer...] ik erg weinig van merkte. Na 1 week over gegaan op 40mg wat naar mijn inziens redelijk oké werkte, dit was echter tijdens mijn vakantie waarbij ik thuis aan opdrachten moest (wat ook al vette winst is want dit lukte eerder niet). Had met 40mg nog wel steeds een druk hoofd en erge moeite om iets van methodisch werken toe te passen, door een gedachtegang bijv toch weer in een zijpad terecht komen. Sinds vandaag om 50mg en weer aan het werk. Merk echter dat mijn focus niet is wat het moet zijn, ik vergeet dingen en ben niet alert. Moet op mijn werk veel gesprekken voeren en het lukt niet goed dit naderhand te reproduceren. Merk ook dat ik slecht tot de kern kom en wat over mijn worden struikel. Echt een soort van brainfog zoals iemand anders op een forum dat mooi noemde. Heb het idee dat ik daardoor warrig overkom en minder goed te volgen ben. Dit vind ik echt super vervelend en was juist een van de klachten waarom ik hulp ben gaan zoeken (eerder nooit gehad namelijk). Zit midden in een masteropleiding en heb hierdoor moeite om het bij te benen, begin echt gefrustreerd te raken.... Zijn er mensen die hier een soortgelijke ervaring mee hebben bij Elvanse? Gaat dit voorbij? Is het een kwestie van doorbijten? Of als dit na 1 week aanhoud nogmaals vragen voor een ophoging.... omdat iemand herkend dat dit klachten waren bij een te lage dosering.

28-10-2020 | Vrouw | 46
lisdexamfetamine (20mg)
Ademhalingsproblemen
Methyfindaat en lisdexamine allebei benauwdheids klachten. En s avonds bij uitwerking raar gevoel borst. Wie kent dit.

23-10-2020 | Vrouw | 25
ADHD
Ik ben sinds 2 maanden begonnen met Elvanse. Begonnen met 20mg omdat ik in het verleden een angststoornis heb gehad, na 2 weken 30 mg en ik zit nu sinds een week op 50mg 1 keer per dag. De eerste paar weken heb ik veel last gehad van het rebound effect, na 5 a 6 uur werkte het medicijn uit en werd ik erg moe en kreeg ik hoofdpijn. Ik voelde me soms ook warrig en snel geï[lees meer...]rriteerd. Ik moet zeggen dat al die bijwerkingen nu weg zijn sinds ik op 50 mg zit. Het werkt onwijs goed voor mijn concentratie en chaotisch zijn. Ik ben minder snel afgeleid in alles, ik kan rustiger gesprekken voeren en heb oprecht het idee dat ik slimmer ben of slimmer over kom. Klinkt een beetje gek... Maar omdat ik naar mijn idee een stuk kalmer in mijn hoofd ben, sla ik ook veel meer informatie op die normaal langs me heen gaan, bijvoorbeeld dingen voor school of het nieuws. Maar ook omdat ik beter kan luisteren naar wat andere zeggen en minder impulsief antwoorden geef. Verder voel ik me door dit medicijn niet euforisch, wat ik met Ritalin wel eens had. Heb wel dat ik de eerste 2 uur na inname soms een beetje angstig kan zijn, of somber. Ik kan het gevoel niet goed uitleggen. Hebben meer mensen hier last van? Misschien is dat omdat mijn lichaam er nog even aan moet wennen.

23-10-2020 | Vrouw | 40
lisdexamfetamine (20)

18-10-2020 | Vrouw | 36
ADHD
Sinds 3 mnd weet ik dat ik ADHD heb. Gelijk begonnen met medicatie. Eerst met ritalin maar dat werkte zo kort dat er niet tegen te slikken was. Als het werkte, voelde ik me wel goed. Daarna concerta geprobeerd maar de bijwerkingen waren te heftig. Daarna op Elvanse overgegaan. Begonnen met 20mg waar ik niks van merkte, ook 30 en 40mg had te weinig effect. Nu op 50 mg. De b[lees meer...]ijwerkingen waren in het begin heftig maar die ebden langzaam weg. De slapeloosheid en droge mond zijn wel nog aanwezig en ook de mindere eetlust. Ik functioneer er zeker op mijn werk wel beter op. Mijn focus is veel beter. Maar ik merk ook wel wat nadelen die ik in het begin niet of minder voelde. De prikkelbaarheid blijft en ik ben minder spontaan.

16-10-2020 | Vrouw | 49
ADD
Diagnose ADD gekregen in december 2019 om m’n 48e! Na gestart te zijn met Methyfendidaat toch overstap naar Amfexa gemaakt, hiervan werd ik bij elke dosering zo hyper dat ik er doodmoe van werd. Dat kwam door de poetsdrang die elke dosering me opleverde. Ook problemen met bloeddruk. Medicatie hiervoor was ook niet direct ideaal. Toen overstap naar Elvanse 20mg 1x pd 1 met [lees meer...]andere bloeddrukverlager. Dit ging tijdje goed maar bleek toch te laag. Sinds 11 aug 2020 verhoogd naar 30mg 1x pd 1, nog steeds met bloeddrukverlager. Gaat goed behalve dat ik 1x per maand een week zeer neerslachtig ben. Bijkomstig probleem is dat ik ook een jong kind heb met adhd waarmee ik dagelijks in de weer ben, we vormen samen een soort Irak Iran in de ochtend uren. Ik twijfel nu of ik moet overstappen naar een ander medicijn. Om goed te kunnen slapen gebruik ik elke avond 5mg melatonine en magnesium tabletten.

12-10-2020 | Vrouw | 51
lisdexamfetamine (20mg)
ADD
Heb een maagverkleining en last van depressies, waarschijnlijk kimt datbdoor de hormonen. Hele leven al, nu in overgang. Hogere dosering werkt daar goed op, alleen heb ik daardoor erg veel bijwerkingen, want het heeft een korte werkingsduur vanwege maagverkleining. Na uiteindelijk op 3x p dag 40 mg nu: 2x 20. Is eigenlijk te weinig, heb snel een overprikkeld hoofd en nog [lees meer...]steeds last van stemmingen voor de menstruatie. Maar is beter dan niets te gebruiken. En meer is ook geen optie, veel te veel bijwekingen, kon niet meer staan door duizelingen en soort van hypo's. Ook veel last vvan ontwenningsverschijnselen, koud, koortsig, hoofdpijn branderige ogen. Hoef nu geen anti depressiva meer.

07-08-2020 | Vrouw | 23
lisdexamfetamine (40)
ADHD
Na de gewone dexamfetamine moeten overstappen naar Amfexa. Met Amfexa meer bijwerkingen dan voordelen van de medicatie. Daarom probeer ik nu Elvanse voor ongeveer een maand. Het werkt heel prettig voor mij. 1 keer per dag een pil in de ochtend en verder hoef je er niet meer over na te denken. De bijwerkingen zijn ook minder, ik denk doordat de langwerkende medicatie mind[lees meer...]er pieken en dalen geeft dan 2 of 3 keer per dag een dosis. Ik heb alleen wat minder eetlust en wat meer dorst. Ben ook wat moe, voor ongeveer een uur, wanneer het uitwerkt na zo'n 8 uur. Maar dat vind ik allemaal niet erg, er is prima mee om te gaan. En natuurlijk heb ik meer controle over waar ik mijn aandacht op vestig en verlopen mijn dagen een stuk minder chaotisch.

02-08-2020 | Man | 45
ADD
Van dex nu 2 weken overgestapt op Elvanse . Week 1: - prikkelbaar. - hoofdpijn. - negatieve gedachten. - onrustig gevoel. - chaotischer dan met dex. Week 2: - Alle bovenstaande ebt langzaam weg, en er is rust. - Mijn partner zegt dat ik toegankelijker ben. - Verlaagd libido. Ik ga het 4 weken proberen, en zoals het er nu uitziet ga ik niet meer t[lees meer...]erug naar dexamfetamine.

31-07-2020 | Vrouw | 42
ADD
Ik ben vorige week dinsdag begonnen met 20 mg, dat was een hel, veel angst en paniek aanvallen en hartkloppingen, Afgelopen dinsdag opgehoogd naar 30 mg, angst en paniek aanvallen zijn weg, alleen als het medicijn gaat werken voel ik me alsof ik aan de drugs zit, ik voel het ook echt opkomen en dan lijkt het alsof ik compleet van de wereld ben, ik kan dan ook helemaal nik[lees meer...]s doen behalve me rustig houden, ik vraag me af hoelang het duurt voordat je lichaam eraan gewend is en dat ik de voordelen kan voelen, dus innerlijke rust, kalmte, minder prikkels voel ik nu wel, meer afgestompt. Wanneer voel ik het fijne effect zoals het bedoelt is? Dit is de eerste keer dat ik medicijnen neem voor mijn Add. Maar ik ervaar het als zeer heftig middel. Iedere dag denk ik is dit het wel waard, de bijwerkingen zijn erger dan de kwaal. Hopelijk is het van tijdelijke aard? Wie kan mij er mee over vertellen?

30-07-2020 | Vrouw | 30
ADHD
Sinds maart dit jaar gebruik ik Elvanse 30. Diagnose adhd. Eerder al methylfenidaat gebruikt maar te veel bijwerkingen en ik vergat het in te nemen. Elvanse is een wereld van verschil. Ik voel me rustiger, meer concentratie, meer overzicht en discipline. Begon met 30 en ook 50 geprobeerd, maar 30 is het fijnste. Helaas heb ik wel last van een aantal bijwerkingen. Ik tra[lees meer...]nspireer echt veel meer dan voorheen. Een rondje stofzuigen en het zweet loopt over m'n rug. Daarnaast heb ik af en toe last van m'n ogen, dat ik niet goed kan focussen op voorwerpen. Ook lijkt het of ik meer zwarte vliezeltjes zie dan voorheen. En als laatste een verminderd libido. Omdat de voordelen nu nog opwegen tegen de nadelen blijf ik het nog wel gebruiken.

28-07-2020 | Vrouw | 31
ADHD
Zit momenteel op dag 2 van Elvanse 30mg en heb best wat bijwerkingen maar merk ook zeker effectiviteit. Zo voel ik me minder gehaast / gestresst, kan beter iets 'in het moment' doen in plaats van me al druk te maken over 10 anderen dingen en heb meer geduld. Mijn hoofd is nog wel erg druk en ratelt gewoon door. Helaas ook best wat bijwerkingen: hoofdpijn, spierspanning in [lees meer...]kaken en kuiten, droge mond / dorst, aanwezige hartslag, iets waziger zicht, iets zweteriger en middag / einde middag ineens erg moe, gapen, staren. En vreselijke nachten maar ik heb sowieso insomnia en verlate slaapfase. Hopelijk zijn dit 'inwerk' bijwerkingen en gaan deze nog weg. Herkenbaar voor iemand? En kan iemand aangeven of dit nog beter wordt?

26-07-2020 | Vrouw | 33
lisdexamfetamine (50MG)
ADHD
Ik had dexamfetamine wat echt super werkte voor mij. Daarna net als velen noodgedwongen op Amfexa omdat dex niet meer te krijgen was. Dat werkte vreselijk. Nu Elvanse en begon met 30mg. Eerste 4dagen genoot ik overal van..daarna werking niet goed. Nu opgehoogd naar 50MG en heb continue angst in mijn lichaam steeds enorm warm en Gevoelens van paniek en dat ik wel de hele ti[lees meer...]jd kan huilen...ik heb deze dosering nu 2 weken. En ben in totaal 6weken bezig met dit medicijn? Herkend iemand dit en hoelang duurde het voordat eventuele bijwerkingen verdwenen?

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (553) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (508) - Antibiotica - penicillines breedspectrum