lisdexamfetamine

02-03-2021 | Vrouw | 16
lisdexamfetamine (30mg)
Autisme
Werkt goed. Moe erna en omdat je de hele dag ongeveer gefocused bent en dit medicijn 12 uur werkt en het dan uitgewerkt is is het wel jammer dat je dan niet zoveel concentratie en motivatie hebt en je krijgt het wat koud maar wel beetje transpireren

01-03-2021 | Vrouw | 23
ADD
Ik ben begonnen met Amfexa, wat totaal niet goed viel. Daarna overgestapt naar Methylfenidaat, waar ik ook erge bijwerkingen van kreeg. Ik slik nu sinds een paar weken Elvanse. Ik begon met 30 mg, wat best goed beviel (geen bijwerkingen etc., wel goede focus), maar het gaf nog niet helemaal het gewenste effect. Ik heb nu twee keer 50 mg geslikt, maar ik heb het gevoel juis[lees meer...]t onrustiger te zijn. Ik kan me niet zetten tot taken die ik moet doen, en ben continu bezig met andere dingen. Ik doe een universitaire studie, dus deze effecten helpen niet mee met mijn studievoortgang. Ik kan me echter voorstellen dat ik gewoon moet wennen, en dat dit gevoel later wel weg kan gaan. Hebben meerdere mensen hier last van (gehad)? Of heeft er iemand tips?

22-02-2021 | Vrouw | 25
lisdexamfetamine (50MG)
ADHD
In november 2019 heb ik een eerdere reactie geplaatst over de start van mijn gebruik. Ik ben toen van 30MG op 50MG overgestapt. Na ongeveer driekwart jaar wou ik kijken of ik wat kon afbouwen. Ik ben toen van 50MG naar 40MG en vervolgens 30MG gegaan. Hier merkte ik dat ik weer neerslachtig werd, prikkelbaar en richting depressieve gevoelens/gedachtes ging. Ik ben vervolgen[lees meer...]s weer teruggegaan op 50MG en slik dat nu nog steeds. Ik merk dat de werking van de medicatie per dag verschilt. Het ligt er echt aan hoe ik uit bed stap, wat en hoeveel ik gegeten heb, wat ik die dag ga doen en hoe ik me over het algemeen voel. De ene dag is het voor mij een wondermiddel de andere dag raak ik mijn zenuwen niet kwijt. Ik vraag me af of andere ook zo'n constant gejaagd gevoel hebben, alsof je kind bent en je de volgende dag op schoolreis gaat (erg vervelende zenuwen). Samen met de psychiater heb ik gesproken over het veranderen van medicatie. Eerder heb ik anti-depressiva erbij geslikt om van het zenuwachtige gevoel af te komen, dit werkte averechts en daarom snel weer mee gestopt. Ik ben mij nu aan het inlezen in Strattera, zie hier veel positieve verhalen over. Omdat ik een slechte ervaring heb gehad met andere medicatie voor ADHD twijfel ik enorm. Ook wordt de eigen bijdrage van Strattera niet vergoed, bij Elvanse wel. Al met al ben ik positief over het gebruik van Elvanse, zou op het moment niet zonder willen/kunnen. Als ik de medicatie niet gebruik ben ik niet vooruit te branden en is alles teveel, word snel boos/geïrriteerd en lig het liefst de hele dag in bed. Met medicatie ben ik meer 'mezelf'. Ik overzie dingen prima, eerst denken dan doen i.p.v. andersom, ik irriteer me niet aan alles en iedereen en kan 9/10 keer zonder al te veel prikkels de dag doorkomen. Nogmaals ligt het er ook echt aan hoe ik me voel. Elke dag/uur/minuut blijft voor de meeste personen met ADHD een verassing hoe je je voelt, alleen is het met deze medicatie voor mij een stuk stabieler en kan dingen meer relativeren. Ik hoor graag of mensen ook last hebben van gejaagdheid/zenuwen en wat zij daar eventueel aan doen/hebben gedaan.

04-02-2021 | Vrouw | 31
lisdexamfetamine (30)
ADHD
Gebruik het nu een jaar. Eerste dagen waren echt een verademing, eindelijk rust! Begon met 20 maar had in de eerste twee weken zeer veel bijwerkingen. Met name zeer snelle pols (130 in rust) en snel duizelig/wankel. Was binnen paar weken voorbij. Daarna opgehoogd naar 30, bijwerkingen zijn weggetrokken, denk dat ik na 3 maanden echt stabiel was. Belangrijk is dat je [lees meer...]rekening houdt met inname met andere dingen. Bijvoorbeeld NIET tegelijkertijd innemen met vitamine C (zoals sap/fruit eten 's ochtends) of groene thee (filtert = filtert ook je medicijn eruit..) want dan krijgt het medicijn geen kans om zijn werk te doen omdat het niet opgenomen wordt. Merk zelf wel verschil in dagen, ene dag werkt het beter dan andere dag. Zelf nog niet kunnen ontdekken hoe dit kan. Heeft het te maken met inname of ben ik het gewoon zelf? In stressvolle periodes is de 30 niet voldoende, maar zoals eerder gezegd het is geen wondermiddel. Van anderen krijg ik te horen dat zij echt verschil merken aan mij. voor mij was dit de eerste medicatie ivm late diagnose, maar ben zelf tevreden met 1x daags innemen.

02-02-2021 | Vrouw | 28
ADHD
Ik heb eerder een reactie geplaatst tijdens de instel fase. Schrijf nu deze reactie om een goede afloop met jullie te delen. Tijdens het instellen was het echt pittig, mogelijk dat hier o.a. bij meespeelde dat ik net de diagnose adhd te hebben gekregen. Los daarvan had ik juist het idee minder overzicht te hebben (soort brainfog) en slechter uit mijn woorden te komen. Dit [lees meer...]is gelukkig voorbij! Ik slik het nu enige tijd en het gaat een stuk beter met mij. Alles kost mij wat minder energie en ik kan langere perioden effectief aan 1 opdracht zitten. Het is natuurlijk geen wondermiddel dus zaken als beter plannen en organiseren blijven aandachtspunten. Maar met de medicatie heb ik wel het idee dat ik die dingen makkelijker kan tackelen. Eten smaakt mij goed (soms kan ik alleen wat minder op) en ik ben niet afgevallen (moet zeggen dat ik dat juist wel welkom had gevonden :’) maarja). Misschien wel het belangrijkste is dat ik bij mij gevoel kan, bij ritalin werd ik echt afgevlakt op een gegeven moment. Met elvanse kan ik nog steeds mijn vrolijkte opgewekte zelf zijn, dat vind ik onwijs veel waard. Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dat je bij dit medicijn echt even geduld moet hebben. Nadat ik 2 weken op eenzelfde dosering zat verminderde de bijwerkingen en kon ik echt pas gaan zeggen of deze dosering juist was of dat deze nog wat moest worden opgehoogd. Maar pas na 2 maanden kwam ik echt in rustiger vaarwater en begon alles op zijn plek te vallen :)

30-01-2021 | Man | 37
ADD
Ik slik nu al een poosje deze medicatie. En hoe raar het ook klinkt hoor ik stemmen die beweren dat ze van de overheid zijn.

28-01-2021 | Vrouw | 54
lisdexamfetamine (50Mg)
ADHD
Had al van alles geprobeerd, maar niet naar tevredenheid. Heb Concerta, Ritalin, Methylfenidaat, Amfexa, Dexmethylfenidaat etc. geprobeerd. Gebruik nu méér dan een jaar Elvanse Lisdexamfetamine. Ben heel tevreden. Neem 50 Mg in de ochtend en klaar. Ik heb weer focus, ben niet chaotisch, blijf rustig, kan mezelf concentreren, geen opgejaagd gevoel, maak zaken af wanneer ik [lees meer...]eraan begin etc. Kortom FANTASTISCH!! Heb geen bijwerkingen. Heel af en toe een droge mond. 'sAvonds neem ik 25 Mg Seroquel /Quetiapine om heerlijk rustig te slapen en fris en fruitig wakker te worden.

24-01-2021 | Vrouw | 40
lisdexamfetamine (20)
ADD
Van alles geprobeerd aan medicatie. Eigenlijk altijd last van alle bijwerkingen. Elvans is het 4e middel begonnen met 30 mg. Was te veel nu 20mg. Prettig 1x per dag, maar de bijwerkingen zijn ook bij deze medicatie fors. Ben slechts een maand bezig met 20mg. Dus kijk t nog even aan.

24-01-2021 | Vrouw | 33
lisdexamfetamine (30)
ADHD
Nu enkele weken elvanse. Hiervoor heb ik echt bijna alles gebruikt wat er bestaat, methylfenidaat, ritalin, dexamfetamine, concerta, amfexa etc. Ik ben heel erg tevreden, maar het zoeken naar de juiste dosis is nog een zoektocht. Van elk vorig medicijn kwam ik altijd al boven de hoogste dosering uit, allerdings zijn de bijsluiters voor kinderen en adolescenten en word het[lees meer...] offlabel voor volwassenen voorgeschreven dus geen idee of het voor volwassenen ook de hoogste dosis zou zijn. Eerste dagen elvanse 1x30mg, dat hielp niks en ik was moe en voelde me raar. Paar dagen later 1x30 in de ochtend en 1x30 in de middag, toen ging het al een stuk beter, maar het werkt lang niet zo lang als gewenst. Omdat ik moest wachen op 70mg via de apotheek nam ik op advies 2 dagen 2x30mg tegelijkertijd in de ochtend om te wennen, toen werkte het nog beter, alleen niet lang genoeg. Toen op naar de 70mg, ik had het idee dat het minder werkte dan die 2x30mg tegelijkertijd. Nu afgesproken 2x30 in de ochtend en 1x30 in de middag. Het zal uiteindelijk nog wel hoger worden, het lijkt wel heel snel af te breken in mijn lichaam. Ik voel me verder rustig, mijn leven voelt weer positief, geen bijwerkingen en dit is vooral een voordeel omdat ik steeds meer migraine kreeg van methylfenidaat, minder angstig (neem benzos tegen angstaanvallen, die zijn nu ook minder geworden), minder duizelig, meer eetlust, en niet zo vaak per dag moeten innemen, ik zat de hele dag met mijn pillendoosje, nu kan ik weg zonder pillen en dat is zo veel beter. Mijn omgeving ziet ook dat ik ineens helemaal in positieve zin ben veranderd en zijn er erg blij mee. Ik raakte ook altijd wel weer die andere medicijnen kwijt, viel het doosje weer eens etc, dat is allemaal opgelost! Ik vraag me wel af wie meer neemt als de zogenaamde toegestaande 70mg en hoevaak en hoeveel mg per keer, ik zit er ook al overheen maar het voelt alsnog dat het veel te kort werkt om de dag door te komen, voor mij is het nog samen met de psychiater kijken naar de juiste dosis maar er zijn weinig ervaringen op internet te vinden dus de zoektocht gaat nog wel even duren ben ik bang. Slapen gaat ook goed, geen problemen mee.

17-01-2021 | Man | 69
lisdexamfetamine (40mg)
Onrust
Voel me voor het eerst sinds vele jaren rustiger

16-12-2020 | Man | 41
ADD
Dit 'medicijn' nu enkele dagen gebruikt , zowel 50 , 70 als 100 mg per dag. Bij elke dosering hetzelfde resultaat, namelijk , helemaal NIETS.... Geen werking , geen bijwerkingen, helemaal niets. Begin bijna te twijfelen of ik niet per ongeluk placebo heb gekregen of dat er een fout is gemaakt bij de bereiding oid. Ondertussen zo ongeveer alle klachten waar ik het tege[lees meer...]n nam wel weer terug gekomen. Terug gegaan naar de Medikinet, binnen no time klachten weg, helaas bijwerkingen terug. Dit spul direct in de vuilnisbak gegooid.

04-12-2020 | Man | 36
lisdexamfetamine
ADHD
Een week geprobeerd het verergerde alles waar ik het eigenlijk tegen nam. Terug naar Methylfenidaat dit werkt. Maar is onhandig.

17-11-2020 | Vrouw | 59
lisdexamfetamine (50mg)
Prima middel alleen het is niet meer te betalen zit bij z en z de eerste 250 moest ik zelf betalen euro bedoel ik nu krijg ik volop rekeningen zit al bijna op 700 euro hoe doen jullie dat zit av top

14-11-2020 | Man | 30
ADD
Ik gebruik Elvans nu enkele weken. Wat ik mensen graag wil meegeven: laat je nooit beperken door de zogenoemde ‘maximale dosering’. Die bestaat namelijk niet voor dexamfetamine. De afbraaksnelheid, stofwisseling en andere factoren maken dat hoogte v/d dosering dexamfetamine voor iedereen verschillend is. Als je merkt dat je AD(H)D verbetert bij hogere doseringen en je daa[lees meer...]rbij geen of nauwelijks bijwerkinegen ervaart kun je daarmee doorgaan net zolang tot je op de juiste dosering zit. Doe dit overigens wel altijd in samenspraak met je arts! Mijn dosering Elvans is bijvoorbeeld 300mg per dag. In de ochtend 150mg en in de middag 150mg. Dat werkt voor mij prima en ik heb totaal geen bijwerkingen (bloedruk, etc allemaal in de normale range).

12-11-2020 | Man | 43
ADHD
Na gebruik methylfenidaat met ongewenste resultaten overgestapt op dexamfetamine (Elvanse). Tot nu toe bij 50mg het beste resultaat. Meer ruimte in mijn hoofd, focus en daadkracht. Na jaren van chaos, inefficiëntie, frustratie en stress een hele fijne ontwikkeling.

09-11-2020 | Vrouw | 28
ADHD
Sinds enkele weken de diagnose adhd. Gelijk gestart met ritalin, merkte dat ik hierdoor echt goed kon aanpakken en doorpakken: dat is precies wat ik nodig had. Door een toename van mijn klachten lukte dat namelijk niet goed meer, vanwaar ik nu pas hulp heb gezocht (28 jaar). Ritalin gaf echter veel heftige bijwerkingen. Toen overgestapt op lisdexamfetamine, eerst 30 waar[lees meer...] ik erg weinig van merkte. Na 1 week over gegaan op 40mg wat naar mijn inziens redelijk oké werkte, dit was echter tijdens mijn vakantie waarbij ik thuis aan opdrachten moest (wat ook al vette winst is want dit lukte eerder niet). Had met 40mg nog wel steeds een druk hoofd en erge moeite om iets van methodisch werken toe te passen, door een gedachtegang bijv toch weer in een zijpad terecht komen. Sinds vandaag om 50mg en weer aan het werk. Merk echter dat mijn focus niet is wat het moet zijn, ik vergeet dingen en ben niet alert. Moet op mijn werk veel gesprekken voeren en het lukt niet goed dit naderhand te reproduceren. Merk ook dat ik slecht tot de kern kom en wat over mijn worden struikel. Echt een soort van brainfog zoals iemand anders op een forum dat mooi noemde. Heb het idee dat ik daardoor warrig overkom en minder goed te volgen ben. Dit vind ik echt super vervelend en was juist een van de klachten waarom ik hulp ben gaan zoeken (eerder nooit gehad namelijk). Zit midden in een masteropleiding en heb hierdoor moeite om het bij te benen, begin echt gefrustreerd te raken.... Zijn er mensen die hier een soortgelijke ervaring mee hebben bij Elvanse? Gaat dit voorbij? Is het een kwestie van doorbijten? Of als dit na 1 week aanhoud nogmaals vragen voor een ophoging.... omdat iemand herkend dat dit klachten waren bij een te lage dosering.

Thyrax Duotab (855) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (557) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (516) - Antibiotica - penicillines breedspectrum