Elvanse

Methylfenidaat (312 meningen)
Amfexa (122 meningen)

20-01-2020

ADHD

Na mijn diagnose eerst langwerkende methylfenidaat gebruikt. Dit werkte best prima voor mij, maar had twee nadelen: 1. Het kostte redelijk wat geld (alleen de kortwerkende wordt vergoed). 2. Ik had af en toe last van overmatig transpireren en een merkbaar verhoogde hartslag. Ik ben erg tevreden: Pluspunt 1: Elvanse valt nu onder de terugbetaalregeling en dit houdt i[lees meer...]n dat deze medicatie mij niets kost. Pluspunt 2: Daarnaast werkt het langer, geleidelijker en voel ik me meer mezelf (in vergelijking met de methylfenidaat). Ik kan nu, net als met de methylfenidaat, mezelf focussen, maar ik kan ook nog lekker creatief denken en meer mezelf zijn. Pluspunt 3: Ik heb geen last meer van de eerdergenoemde bijwerkingen. Wat mij betreft een aanrader.
15-01-2020

ADD

Over het algemeen werken medicijnen sowieso niet zolang als dat er gezegd word 13 uren staat er, bij mij zal dit misschien de helft zijn. Ik slik het nu ongeveer een maand en ben vorige week overgegaan naar 60 MG. Ik had toen ik net begon met menthylfenidaat vreselijk het gevoel alsof ik constant moest plassen terwijl mijn blaas dan leeg is. Sinds een dag of 3 terug heb ik[lees meer...] nu steeds weer het zelfde gevoel en moet ik constant mijn blaas dichtknijpen om het zo maar te zeggen. Zijn er meer die dit krijgen van elvanse?
27-12-2019

ADHD

Omdat dexamfetamine niet meer geleverd mocht worden, werd het Elvanse. Ik had 3x2 2,5mg dex nu 1x , 1 tablet 30 mg. Dit is natuurlijk veel makkelijker. Bij de dex wel rebounds of steeds kijken wanneer weer nieuwe inname. om de rebound te beperken (voorkomen). Sociaal ook niet altijd handig als er rond een bepaald tijdstip midden op de dag medicatie ingenomen moet wor[lees meer...]den. Hier dus van af. Geen enkele bijwerking, waar ik met andere medicatie in het verleden wel last van had met opstarten. Voel me rustig. Gebruik het nu 3 weken. Neem rond 8.00 uur in In de middag rond 16.00 uur vaak een dip. Even moe. Daarna trekt het wel weer bij. Kan zijn dat het met gebeurtenissen die zo gebeuren in het leven te maken heeft of dat de sterkte net te gering is voor mij. Dit even aanzien en overleggen met de voorschrijvend arts. Maar al met al nu redelijk tevreden, kan wellicht iets beter als het wat rustiger in het leven wordt of met verhoging doses.
25-12-2019

ADHD

Ook net begonnen, ben benieuwd hoe het nu werkt bij je!
25-12-2019

ADHD

Ook net begonnen, hoe is het nu voor jou?
12-12-2019

ADHD

Slechte ervaring met Amfexa nadat ik moest overstappen, had goede ervaring met 3 x 5mg dexamfetamine van de Magistrale Bereider. Na wat zoeken naar ervaringen op Amerikaanse sites over dit in Nederland nieuwe medicijn Elvanse ben ik overgestapt. Ik ben met opzet met lage dosering begonnen ongeveer 3 maanden geleden meteen toen het beshikbaar was hier. Ik ben heel posti[lees meer...]tief over de werking, afgifte gaat heel geleidelijk, geen last van rebounds en ik zit lekker in mijn vel. Ik sport weer veel, werk loopt lekker maar dosering wil ik wel wat verhogen omdat ik hoop het begin van de avond als het spits is met kinderen thuis wat beter op te vangen. Heb het gevoel dat het dus wat minder lang werkt dan wordt aangegeven. Maar heel blij met dit alternatief na hoop geswitch en slechte ervaring met Amfexa!
10-12-2019

ADD

Gebruik t nog te kort om echt ervaring te delen. Ik heb gevoel meer baas te zijn over mijn lichaam
05-12-2019

27-11-2019

ADHD

Omdat lis-dexamfetamine pas net in Nederland verschenen is en er nog niet veel ervaringen te vinden zijn, wil ik mijn ervaring alvast met jullie delen. Ik ben sinds juli gediagnosticeerd met ADHD (add). Ik ben toen begonnen met het slikken van methylfenidaat en heb alle mogelijke doseringen geprobeerd. Helaas kreeg ik hier onwijs veel bijwerkingen van en de rebound was [lees meer...]klein gezegd verschrikkelijk. Na dit uitgeloten te hebben ben ik overgestapt op dexamfetamine 15MG per dag. Dit ging redelijk goed, maar ik wou liever geen kort werkende medicijnen slikken en daarom heb ik samen met de arts besloten om over te stappen op lis-dexamfetamine. Nu slik ik sinds 15 dagen lis-dexamfetamine 30MG per dag en dat gaat tot nu toe redelijk goed. Ik heb wel erg veel last van zenuwachtigheid en dat wordt soms wel verstrekt door het medicijn. Echter heb ik dit niet heel mijn leven gehad, dus hopelijk wordt dit vanzelf minder. Ook heb ik minder eetlust en spanning in mijn kaak, dit had ik ook al met de andere medicatie. Omdat ik erg nieuwsgierig ben naar een hogere dosering start ik vanaf morgen met 50MG per dag. Ik ben dus zeker tevreden met de lis-dexamfetamine. Ook krijg je (een deel) de eigen bijdrage terug via www.terugbetaalregeling.nl Niet geschoten is altijd mis, dus je kan het altijd proberen :)
20-11-2019

Borderline persoonlijkheidsstoornis

Hallo Sinds 15 dagen slik ik elvanse omdat ik veel hoge en lage heftige emoties heb en ik continu druk in mijn hoofd ben. Ik kreeg eerst venlafaxine 150 mg maar had erge zweetaanvallen en werd soms naar in mijn hoofd. Met elvanse ben ik rustig vlak en heb weinig emotie wat ik zelf wel prettig vind nu...mijn omgeving vind mij ook verdacht rustig . Ik heb geen vreetbuien[lees meer...] meer en heb ook geen honger moet wel opletten dat ik eet en drink .kan normaal stil zitten zonder te wiebelen of dergelijke en kan beter relativeren. Voor mij is het een fijn middel heb geen nare bijwerkingen
10-11-2019

ADHD

Lisdexamfetamine, duurde even (1 weekje) voordat ik echt goed kon ervaren wat het met me doet. Ik merk dat ik rustiger ben, en stabieler. hiervoor nam ik dex, die heel snel een rebound gaf die best wel heftig was. ik nam de dex 5 a 6 keer per dag.en had zeker 3x per dag een rebound waarbij mn hartslag in rust tussen de 120 en 140 zat (fijn zo een sporthorloge ;).) dit heb [lees meer...]ik niet meer dus dat geeft me een heel stabiel gevoel. Wel merk ik dat ik net wat meer zijtakjes heb in mn koppie, en minder kan concentreren. Ik doe de dingen die ik wil doen wel makkelijker, omdat ik minder 'vast zit' in mijn hoofd. Ik moet wel goed letten dat ik blijf eten en drinken. ik ben positief, maar heel nieuwgierig naar een iets hogere dosering en dubbel nemen. of ernaast nog dex in een kleinere hoeveelheid dan ernaast.
09-11-2019

ADHD

Ik schrijf dit omdat ik sinds de gedwongen overgang naar Amfexa enorm aan het zoeken ben naar een bevredigend alternatief. Op dit moment zit ik op Lifdexamfetamine. Valt niet mee om juiste dosis te vinden en er is weinig ervaring nog bij hulpverleners en er staan nog bijna geen gebruikerservaringen op internet. Stimuleer dus andere gebruikers om hun ervaringen te delen!!![lees meer...]! Al ruim een maand aan het zoeken naar een werkend medicijn in de goede dosis. Sinds half jaar diagnose en gestart met dexamfetaminde 2.5 mg. Juiste dosis bleek 4x10 mg om de 4 uur. Ook een avonddosis dus omdat de rebount heel heftig was met voir mijn gevoel heftigere symptomen dan voor diagnose en alle oude gewoonten kwamen dan terug. (Avondvreetbuien, kort lontje en veel te lang het slapen uitstellen.(pas 01:00-02:00 op doordeweekse dagen terwijl wekker om 6:30 gaat). Toen ik over moest op Amfexa(verpichting verzekering) kwam medicijncoach met de langwerkende Lifdexamfetamine. Ik heb een hoop gerommel deze maand, ben na 15 dgn eerst 1x 30mg lifdexamfetemine en toen 1x 50 mg zelfs even overgegaan op de Amfexa omdat het middel lif bij mij NIET lang werkend is bij die dosering en ik dus na 5 uur al terugloop in concentratie voelde, behoefte kreeg aan snoepen en bewegen en later in de middag ik ook mijn impulisviteit en onrust terugkreeg. Ik had het idee dat een 2e dosis van 50 me wel zou helpen. Wel had ik toen geen last van bijwerkingen en zeker geen heftige rebound. Toen ik tussentijds advies nodig had omdat ik het met 1x 50 mg. niet langer volhield. ('s avonds geen ontspanning kunnen vinden met als gevolg weer vreetbuien, eindeloos voor de tv of een boek blijven hangen en naar bed gaan uitstellen) was hij vrij. Een andere coach van ADHD Centraal was nog onbekend met Lifdexamfetamine dus adviseerde me om dan even het weekend over te gaan op Amfexa(dosering zoals voorheen dexamfetamine) en daarna met mijn eigen coach te overleggen. Van de Amfexa werd ik somber en kon ik me echt vanbinnen boos maken als ik me aan iemand ergerde. Volgens mijn man werd ik er sjagrijnig van. Mogelijk ook door al dat gewissel natuurlijk en ik heb het maar een paar dagen gebruikt want na het weekend in overleg met eigen coach weer terug naar Lifdexamfetamine. Hij ging mee in mijn gevoel dat ik na 7/8 uur een 2e dosis wilde en ik nam nu 2x per dag 60 mg. Mijn coach met jaren ervaring met Lif bij jongeren zegt: In het buitenland wordt dit middel al jaren succesvol gebruikt bij volwassenen. Je moet de werking van een dosis Lif langer (dag of 10)de kans geven om te weten of het genoeg doet voor jouw klachten want je lijf moet met dit middel een soort spiegel opbouwen(vergelijk met een paracetamol spiegel) We gaan net zo lang door met ophogen tot we de juiste dosering hebben. Ik wees hem erop dat in de bijsluiter staat dat de max. dagdosering 1x 70 mg is en dat ik daar bijna aan zit. Hij zei dat dit niet geld als max. docering maar als de grootste tablet. We gaan de tablet hoeveelheden kombineren tot we de juiste dosering gevonden hebben. Volgens hem zijn er mensen die wel 150 mg. Lifdexamfetamine slikken(niet gevraagd nog of dit 150 mg per dag was of per dosis.) Nu 10 dgn 2x per dag 60mg. genomen. Ik kom er mijn werkdag(nieuwe inspirerende en spannende baan) prima mee door al merk ik dat 8 uur te lang is tussen de 2 innames terwijl ik niet eerder wil nemen omdat het niet uitgewerkt moet zijn voor ik ga slapen. Inmiddels vermoed ik toch dat de dosis te laag is want eerst kreeg ik bij 2e dosis (bij naar huis fietsen/wandelen) last van gapen en vermoeidheid later in de week alweer van de spanning in mijn kaak en kwam een oud zenuwtrekje in die kaak steeds vaker terug. Nu komt die spanning in de kaak al na einde 1e dosis en zakt dit weer na inname 2e dosis. Echter komt het na enkele uren 2e dosis weer terug en wordt dan steeds erger. Gistern zag mijn man het ook toen we visite hadden. Begon al vroeg. De enige manier om daarmee te stoppen is dan, me terugtrekken en gaan liggen. Vandaag begin ik met 2x 80 mg. Combi van 50 en 30 die ik nog heb. Liever had ik naar 70 gegaan maar pas ma. weer mogelijk te overleggen en dit gaat ten koste van de kwaliteit van mijn avonden. Bijwerkingen leek ik nauwelijks te hebben met lif maar bij deze 2e poging die nu 10 dgn duurt merk ik dat ik soms echt te vroeg wakker word en dan niet meer kan inslapen. 1x zelfs om 5 uur al. Dit had ik met dexamfetamine ook wel de eerste 10 dgn maar toen verdween dat. De tot nu toe echt heel vervelende bijwerking is een heel erg droge mond en moeite met slikken(in de middag). Zo erg dat ik in een werkgerelateerd gesprek soms niet meer verder kan praten zonder eerst een slok te nemen en wanneer ik fiets mijn mond niet dicht met tong ontspannen kan houden omdat mijn tong dan vast lijkt te plakken en ik moeite krijg met slikken. Ik was gisteren bij mijn huisarts voor een andere vraag en toen ik dit even ter sprake bracht zei hij dat als ik zo'n last heb van die bijwerking, het geen geschikt medicijn voor me is. Maar wat dan? , vroeg ik hem. Terug naar dexamfetamine 2.5 mg tabletten, zei hij. Die moet ik dan zelf betalen. Dat is voor 12 stuks per dag(4x 10 mg) ong 75 euro zei mijn apotheek. Mijn huisarts gaf me de tip om in Belgie even na te vragen of ze daar goedkoper zijn. Dit is nl. met veel medicijnen het geval. Mijn man zegt dat je niet vergoedde medicijnkosten bij je belastingaangifte af kan trekken. Ook mijn medicijncoach gaf als optie om terug te gaan naar oude goed werkende middel en het dan zelf te gaan betalen. Ik kijk het nog even aan want de meeste bijwerkingen kunnen na 1 mnd nog verdwijnen maar ik ga wel uitzoeken wat de medicatie in Belgie kost en wil jullie deze info ook niet onthouden. Verder vind ik het hele verhaal waarom dex niet meer vergoed wordt verdacht. Het nieuwe alternatief Amfexa is 2x zo duur en wordt ineens maar voor 1/4e per doosje vergoed. Je eigen bijdrage van 250 euro wordt dan weer dokr de Fabrikant vergoed. Ik ruik belangenverstrengeling en vrees voir weer een verhoging van de basisverzekering voor iedereen volgend jaar. Ik denk er serieus over Kassa daar eens een onderzoek naar te laten doen. Benieuwd naar jullie ervaringen met Lifdexamfetamine
01-11-2019

ADHD

Maak mensen niet onnodig bang. De bijwerkingen die jij hebt lijken zeer waarschijnlijk te linken aan een allergische reactie. En het werkzame deel is wel gewoon precies hetzelfde, namelijk: dexamfetamine. De dex komt alleen op een later moment vrij (d.m.v. je rode bloedcellen). Ik heb zelf met de 60mg Elvanse hele goede ervaringen. Werkt de hele dag door. En voor de mens[lees meer...]en die moe worden in de middag, wil ik zeggen: blijf regelmatig een eiwitrijke snack tussendoor eten. Vaak verwarren mensen de rebound of ‘dat het uitwerkt’ met een tekort aan eten. Zonder eten heeft je brein geen brandstof en werkt Elvans niet optimaal. Eitwitten zijn de voorlopers van dopamine in je brein dus die moet je voldoende in je voeding verwerken. Elvans kan vervolgens mooi de opgeslagen dopamine naar buiten stuwen. Vergeet niet: Elvans maakt geen dopamine aan! Het zorgt er alleen voor dat de al aanwezige dopamine wordt vrijgegeven. Vandaar dat die eiwitrijke voeding belangrijk is.
20-10-2019

ADHD

Heb 6 jaar dexamfetamine gebruikt. 3 x per dag 4 stuks van 2,5 mg. Werkte als een wonder bijna geen bijwerkingen uiterste concentratie topmiddel. Mijn doxhter gebruikte dit ook voor school prestaties waren goed. Toen kwam het droevige nieuws dat we over moesten stappen op amfexa. 4-5 weken gebruikt om te kijken hoe het effect was. 3 x per dag 2 tabletten. Er gebeurde bij m[lees meer...]ij en me dochter letterlijk niks.. net op je niks innam. Concentratie totaal verloren veel fouten op me werk, kan geen seconde stilzitten. Heel onrustig en vreetbuien. Het gaat bergafwaarts bij me dochter op school. Echt een drama. Enigste wat ik voelde was hartkloppingen. Nu sinds 4 dagen begonnen met 1 x per dag elvanse 50 mg( staat gelijk aan 14,6 mg dexamfetamine) Tot nu toe zeeeer tevreden zelfde gevoel als met de oude dexamfetamine. Enigste nadeel is dat ik na de middag moe begin te worden en het uit begint te werken.. ik pak eerst 1 week 50 erna probeer ik 2 x 50 ik hou jullie op de hoogte. Kosten zijn belachelijk 100 euro voor een potje van 30 stuks kan gedeclareerd worden maar zit wel een verhaal bij
12-10-2019

ADHD

Gestart met Dexamfetamine van de magistrale bereider 4x5mg. Aangezien deze niet meer gemaakt mag worden en ik veel negatieve ervaringen lees over Amfexa, besloten om over te gaan op Elvanse. Eind september gestart met 20mg, kort daarna verhoogd naar 30mg en inmiddels 40mg. In vergelijking met de extreme bijwerkingen die ik had met de start van Dexamfetamine, vind ik de[lees meer...] bijwerkingen van Elvanse enorm meevallen! Het enige waar ik tegenaan loop, is dat ik na ongeveer 7 uur al het idee heb dat het uitgewerkt is. Ik neem het in om 7 uur ‘s ochtends. Om 14 uur begin ik enorm te gapen en word ik vermoeid. De onrust in mijn lijf neemt dan wat toe. Ik ga bijvoorbeeld te snel rijden. De rebound is veel minder duidelijk aanwezig dan bij de kortwerkende Dex. Het liefst zou ik om 14 uur nog een dosis Elvanse nemen(eventueel lager). Dit heb ik al eens geprobeerd en zorgt ervoor dat ik de middag en avond ook voldoende werking ervaar. Helaas gaat men daar tot op heden niet in mee en wordt de (enkele)dosis alleen maar verhoogd. Er is in Nederland nog onvoldoende ervaring met dit medicijn, vandaar dat ik alvast een ervaring plaats van mijn gebruik tot nu toe.
27-09-2019

ADHD

Na naren met succes dexamfetamine te hebben gebruikt, hoopte ik dat ik met Elvanse maar 1x per dag een capsule zou moeten nemen voor het effect. De molecuul kan wel lijken op dexamfetamine maar voor mij lijkt het effect er totaal niet op. Ik heb uitsluitend alle bijwerkingen, misselijkheid, hartkloppingen, afvlakking emoties, verslechtering concentratievermogen, tintel[lees meer...]ingen door gehele lichaam, slaperig, mentaal moe, jeuk op de huid en galbulten...!!! Ook totaal geen eetlust meer. Voor mij een teleurstelling, en een illusie minder. 1x per dag innemen is misschien wel makkelijk maar deze stof (lisdexamfetamine) werkt verre van hetzelfde als dexamfetamine. Al kreeg ik er geld bij, ik slik zeker geen tweede dosis meer.

Thyrax Duotab (845) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (525) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (489) - Antibiotica - penicillines breedspectrum