Amfexa

Ritalin (380 meningen)
Dexamfetamine (366 meningen)
Methylfenidaat (313 meningen)
Medikinet (117 meningen)

Grootschalige omzetting van een apotheekbereiding van dexamfetamine naar Amfexa

Bij een doorgeleverde bereiding maakt een apotheker een geneesmiddel zelf, en levert dat vervolgens aan andere apothekers. Voor deze geneesmiddelen is geen handelsvergunning afgegeven. Als een geneesmiddel een handelsvergunning heeft, betekent dat dat de kwaliteit, veiligheid en werkzaamheid van het geneesmiddel onafhankelijk getoetst is. Dat is bij een eigen bereiding door een apotheek dus niet zo. Deze geneesmiddelen zijn daarmee niet per se onveilig, maar er zitten wel meer risico's aan.

Bereidende apotheken voldoen niet aan voorwaarden bij doorlevering dexamfetamine. Voor een deel van de patiënten brengt het gebruik van Amfexa hogere kosten met zich mee dan het gebruik van een doorgeleverde bereiding. Dat realiseert de inspectie zich.

Inspectie gezondheidszorg en jeugd (23-01-2020)

21-02-2020

ADD

Na een jaar op dexamfetamine 2,5 mg te hebben gezeten, moest ik een maand geleden verplicht over op amfexa. Ik was ontzettend tevreden met dexamfetamine 2,5mg en zat eindelijk goed qua dosis en medicijn na heel wat zoeken. Maar ik moest dus verplicht over naar weer een ander medicijn. Ik voel me al een tijdje vrij slecht. Heel neerslachtig, totaal geen zin om mensen te [lees meer...]zien. Het zelfde effect als wat ik op ritalin had waar ik ooit mee begonnen ben. Het lukt me totaal niet om aan de slag te komen en aan de slag te blijven als het me wonderbaarlijk gelukt was om te starten. Daarnaast slaap ik heel slecht en kom ik niet inslaap. Wat er voor zorgt dat ik soms nachten wakker lig of ergens pas om 5 uur half inslaap val, om vervolgens een half uur later weer wakker te worden. Totaal niet tevreden mee en ik hoop dan ook dat ik weer terug kan naar dexamfetamine 2,5mg
20-02-2020

ADD

Ik moest een aantal maanden geleden overstappen van dexamfetamine sulfaat naar Amfexa en heb sindsdien veel vaker last van hoofdpijn en slapeloosheid. Ik lees nu pas dat er veel meer mensen zijn die ook problemen met dit middel hebben, dus ik ga vandaag nog naar mijn huisarts.
16-02-2020

ADD

Ik heb tien jaar geleden de diagnose ADD en informatieverwerkingsstoornis gekregen. Ik was destijds zes jaar oud. Aangezien er niks tegen de informatieverwerkingsstoornis te doen is, raadden de artsen mij aan om medicatie te slikken voor de ADD. Zo zou de combinatie van deze twee mij minder belemmeren in mijn dagelijkse leven. Ik heb eerst een jaar Concerta gehad. Hier ben[lees meer...] ik mee gestopt, omdat ik hier heel heftig op reageerde. Ik werd namelijk volledige emotieloos en had nergens meer zin in, wat niet normaal is voor een zesjarige. Toen Dexamfetamine voorgeschreven gekregen en dat was een hele grote verbetering. Nu na negen jaar Dexamfetamine te hebben geslikt, ben ik genoodzaakt om over te stappen op Amfexa. Ik ben altijd vrij optimistisch en ging, ondanks veel slechte dingen te hebben gelezen over Amfexa, neutraal beginnen aan mijn eerste strip Amfexa. Ik slik dit nu ongeveer een week, wat helemaal niet lang is, en heb nu al heel veel last van bijwerkingen. Ik heb last van veel uitslag, hartkloppingen, koude vingers en tenen, meer moeite met zien, somberheid en iedere dag hoofdpijn. Ook merk ik dat ik me vervaagd en minder efficiënt voel. Ondanks dat ik eigenlijk echt mijn medicatie nodig heb, ben ik aan het twijfelen om te stopen met de medicatie, als er geen andere oplossing voor is.
14-02-2020

ADHD

Eerder dexamfetamine 2,5 mg De Magische Bereider, toen verplicht over naar Amfexa. Zoon vertoont nu bovenstaande bijwerkingen plus het brengt extra kosten met zich mee die nog steeds niet deels zijn vergoed door HEVO consult. Huisarts gelooft niet dat het product de bijwerkingen kan vertonen: "het is hetzelfde stofje". Prestaties en gedrag op school hebben er fors onder te[lees meer...] leiden.
13-02-2020

ADD

Ruim voor 16:00 laatste dosis ingenomen, hartkloppingen rond 23:00 als ik wil gaan slapen. Volgende ochtend suf, hoofdpijn als ik wakker wordt. Overdag voel ik me nep, vervaagd en minder efficiënt dan bij de magistrale bereiding...
12-02-2020

ADHD

Geachte fabrikant van Amfexa, Jaren heb ik last gehad van zware adhd buien. Ik heb veel betaald om er therapieën voor te krijgen. 2 jaar geleden kreeg ik dexamfetamine, top medicijnen waren dit! Nu ineens krijg ik amfexa, ik ben continue zenuwachtig. Ik ben minder gemotiveerd. Ik wil namelijk heel veel in mijn leven doen, helaas bestaat adhd echt. Het is nu met deze me[lees meer...]dicijnen dat je precies het tegenovergestelde hebt van dexamfetamine. Iedereen met adhd die medicijnen slikken willen gewoon dat amfexa werkt en daarom blijven het slikken om de hoop te houden dat het ooit gaat wennen. Ik heb dit gevoel nu ook en blijf eigenlijk hopen dat dexamfetamine weer terug komt.
11-02-2020

ADD

Hiervoor de dexamfitamine gehad, waarbij ik meer last had van de bijwerkingen dan bij de amfexa. Bij de dexamfitamine had ik ook nog eens last van hart-kloppingen. Dit is dus positief aan de amfexa. Ik gebruik het in combinatie met Citalopram 30mg tegen mijn angst-depressie. Melatonine slik ik om te kunnen slapen 1 tot 2 MG. De dexamfitamine zorgde er voor dat ik meer act[lees meer...]iviteiten ging uitvoeren en zaken aanpakte en de motivatie hier voor heb. Bij de amfexa moet ik gewoon beginnen en als ik eenmaal bezig ben kan ik me prettig voelen en in een hyperfocus terecht komen. Elke dag moet ik mezelf opnieuw uitvinden, bepaalde dagen nergens zin in. Andere dagen wil ik van alles doen en lijk ik tijd te kort te hebben. Elke dag is het s ochtends een strijd om in de flow te komen, eenmaal in de flow denk ik veel na over mijn leven; het verleden, heden en toekomst. S avonds werkt het uit als ik er voor kies mijn 3de dosis niet in te nemen, dan wordt mijn lichaam vermoeid en kom langzaam het irritante ventje in me terug die verslavingsgevoelig is, minder empathie en allerlei woorden en zinnen eruit floept zonder er eerst over na te denken. Raar maar waar. Zonder mijn medicatie, had ik nooit mee kunne doen met de maatschappij. Ik heb inmiddels bijna mijn HBO diploma binnen en dat met ook nog eens dislectie. Ik zal altijd dromerig, snel afgeleid of weinig motivatie/concentratie hebben. Maar mede door mijn medicatie, heb ik een drugsverslaving overwonnen, kan ik om mezelf wonen, kan ik een langdurige relatie hebben, genoeg om op te noemen. Het maakt mij scherp, ik kan aan afspraken houden, me geheugen werkt beter, ik kom vaker op tijd, kan meer empahtie tonen. En leer elke dag dingen bij, met dingen die voor mij werken. Handige tips en trucs waar ik me prettig bij voel om de strijd die het leven tegenwoordig biedt aan te kunnen. Het heeft mijn leven 180graden omgedraaid en ik heb enorm veel stappen gezet. Het medicijnen is niet prettig elke ochtend moet je door een hel, maar op de lange termijn kun je wel meedoen met de samenleving.
10-02-2020

ADHD

Ziek zwak en misselijk door de Amfexa. Hoofdpijn en misselijkheid tot overgeven aan toe. Worst dood ziek van dit medicijn👎🏼
08-02-2020

ADHD

Omgezet naar van dexamfetamine naar amfexa, maar de werking is verdwenen. Kan me niet meer concentreren. En fabrikant betaalt eigen bijdrage terug als je formulieren invult. Laat dat voor een adhd'er zonder werkende medicatie net een probleem zijn.
05-02-2020

ADHD

ik heb in december 2018 na een zeer moeilijke periode diagnose ADHD type 3 gekregen. er werd dexamfetamine voorgeschreven door mijn begeleider, 2,5 mg van Ceban. en wat ging er een wereld voor me open, ik kreeg overal weer zin in, begon een nieuwe hobby, was energiek en had het naar mn zin op het werk, dat was daarvoor wel anders. natuurlijk was niet alles perfect, maar d[lees meer...]e ( relatief weing ) bijwerkingen waren prima te overzien. totdat afgelopen zomer ineens Amfexa van de apotheek meekreeg. de werkzame stof was gewoon hetzelfde werd verteld, dus niks aan de hand. Toen begon de ellende, kreeg last van mn maag en mn darmen, hoofdpijn, noem maar op. legde eerst niet direct de link met de nieuwe medicatie, de stof is toch hetzelfde? Vanaf begin oktober weer de dex van Ceban gebruikt, prima en nergens geen last van. daarna automatisch weer op de Amfexa, dat ging een week goed totdat ik een enorme rebound kreeg, last van mn darmen, heb de hele nacht wakker gelegen en me ziek gemeld. kan er nog wel een heel verhaal van maken over Amfexa, maar het is troep. dit gun je niemand.. schandalig gewoon. daarna Elvanse geprobeerd, gaf super veel rust, maar zeer veel bijwerkingen. nu aan de methylfenidaat van Sandoz, werkt niet zo optimaal als de oude dex, maar veel beter dan amfexa
04-02-2020

ADD

Afgevlakt en dof gevoel. Alsof het mistig is in mijn hoofd. Eindeloos voor me uit staren. Veel gapen. Ontzettende hoofdpijn zodra medicijn uitgewerkt is. Geen motivatie of spontaniteit. Een sociaal ongemakkelijk gevoel. Een drukkend gevoel op de borst (eng!) Hoge bloeddruk. Koude, bijna gevoelloze vingers en tenen.
03-02-2020

ADD

Noodgedwongen overgestapt van Dexamfetamine naar Amfexa. --- Helaas is de werking iets minder en zijn vooral de bijwerkingen een stuk sterker. --- Voornaamste bijwerkingen zijn: slapeloos, afvlakken stemming/depressief, kort lontje/geïrriteerd.
01-02-2020

ADHD

In principe is hethet zelfde als generiek. Maar drie onnodige glansmiddelen en een zoetstof maaktdat ik alle problemen met geld terugvragen het bijna niet waard vind om door te gaan. Maar stoppen lukt me niet... grappig toch?
30-01-2020

ADD

Hoop dat de normale apothekers dexamfetamine weer snel verkrijgbaar is want Amfexa heeft m’n leven in zeer korte tijd enorm verslechterd.
28-01-2020

ADHD

Verplicht over moeten stappen van amfexa op dexamfetamine. Tijdens werking ervan ineens kunnen exploderen om niks, ook richting kinderen. Continu gapen om oren te openen, hard geluid kwam heel hard binnen terwijl ik zacht praten niet goed hoorde. Wanneer medicatie uitwerkte veel jeuk op bovenrug en bovenarmen. Ook veel last van het moeten knakken en geknak van ledemat[lees meer...]en. Het lukte me ook niet om op tijd naar bed te gaan met verslapen tot gevolg. Inmiddels overgestapt op Bupropion.
25-01-2020

ADHD

Opzig helpt het me wel ondanks alle slechte reviews heb ik wel het idee dat het me helpt te concentreren. Wel he. Ik soms flink last van de bijwerkingen zoals misselijkheid. Ook is het niet meer mogelijk om te genieten van koffie omdat ik hoerdoor altijd misselijk word nu.

Thyrax Duotab (846) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (530) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (492) - Antibiotica - penicillines breedspectrum