Ervaringen met Amfexa

dexamfetamine

ADHD (136 meningen)
ADD (67 meningen)

Grootschalige omzetting van een apotheekbereiding van dexamfetamine naar Amfexa

Bij een doorgeleverde bereiding maakt een apotheker een geneesmiddel zelf, en levert dat vervolgens aan andere apothekers. Voor deze geneesmiddelen is geen handelsvergunning afgegeven. Als een geneesmiddel een handelsvergunning heeft, betekent dat dat de kwaliteit, veiligheid en werkzaamheid van het geneesmiddel onafhankelijk getoetst is. Dat is bij een eigen bereiding door een apotheek dus niet zo. Deze geneesmiddelen zijn daarmee niet per se onveilig, maar er zitten wel meer risico's aan.

Bereidende apotheken voldoen niet aan voorwaarden bij doorlevering dexamfetamine. Voor een deel van de patiënten brengt het gebruik van Amfexa hogere kosten met zich mee dan het gebruik van een doorgeleverde bereiding. Dat realiseert de inspectie zich.

Inspectie gezondheidszorg en jeugd (01-07-2019)

31-01-2024 | Vrouw | 40

31-10-2023 | Vrouw | 23
ADD
Toen hij de apotheek werd verteld (inmiddels een paar jaar geleden) dat ik vanaf nu Amfexa kreeg i.p.v. de merkloze dexamfetamine (waar ik altijd zeer tevreden over was) dacht ik er niet zoveel van. Het was immers gewoon dezelfde werkzame stof: dexamfetamine, dus ik had er niet eens bij stilgestaan dat het zo anders kon vallen. Toen ik Amfexa begon te nemen snapte ik niet [lees meer...]wat er ineens mis met me was. Ik heb eigenlijk nooit last van mentale problemen of instabiliteit, maar toen ik Amfexa kreeg was ik elke dag (aan het eind van de dag) klaar om mezelf van een gebouw te gooien. Ik had heel erg last van hartkrampen en had in rust standaard een hartslag van boven de 150 bpm. Daarnaast was de effectiviteit laag; ik werd er heel erg opgejaagd van, zag wazig en had eigenlijk altijd hoofdpijn. Ik werd dusdanig vlak aan het eind van de dag dat ik nauwelijks in staat was om te praten/een gesprek te voeren. Ik raad niemand dit medicijn aan. Ik heb gelukkig nu - na heel veel moeite te hebben gedaan - merkloze dexamfetamine terug en dat is een enorme verademing; de werking van de twee is niet eens vergelijkbaar.

12-03-2023 | Man | 38
dexamfetamine (10mg)
ADD
Dexamfetamine werkt prima. Alleen die tabletten van Tentin werken stukken minder goed dan de tabletten van de apotheek zelf. Helaas moest iedereen verplicht overstappen.

16-08-2022 | Vrouw | 33
ADHD
Diagnose gekregen op mijn 22e en dik 8 jaar op en af Ritalin en Concerta geprobeerd. Beiden zorgden voor veel bijwerkingen en hadden weinig positief effect op. Toen maa besloten geen medicatie meer in te nemen, maar dan liep ik weer gigantisch vast. Na zelf research op internet te hebben gedaan kwam ik veel positieve verhalen tegen over Dexamfetamine. Dit wilde ik ook prob[lees meer...]eren en in april 2019 mocht ik starten met Dexamfetamine (Magistraal Bereid - DMB). Ik omschrijf het gevoel alsof ik van fietsen met wind tegen, met twee slappe banden en een slag in het wiel (zonder medicatie), over ging naar een gloednieuwe fiets met twee opgepompte banden en versnelling! Wat een verademing! Het duurde even voordat ik goed en wel was afgesteld op de medicatie en de eerste weken waren een aardige rollercoaster met veel emoties, maar uiteindelijk was het het allemaal waard en wilde ik nooit meer anders. Met deze medicatie zou ik eindelijk kunnenTot ik begin 2021 ineens een ander middel (TENTIN) kreeg via de apotheek met een brief erbij dat er ook nog een flinke eigen bijdrage van 250,- euro bij komt kijken, maar geen zorgen. Deze wordt vergoed. Moet je voortaan wel zelf in de gaten houden want ze sturen geen nieuwe herinneringen en als je het niet aanvraagt krijg je dus niets vergoed. Nou dat moet je vooral aan iemand met ADHD overlaten. Ik ben hierdoor dus al 300 euro misgelopen. Toen ik begin 2021 ook nog Corona kreeg, viel het me daarna op dat mijn medicatie niet meer leek te werken. Slechte concentratie, sombere gedachtes, hersenmist, fysieke onrust was weer terug. Piekeren en slaapproblemen. Balen dat ik deed! Dat zal wel door de Corona komen dacht ik. Keer op keer terug naar de huisarts, maar los van een paar slaappillen konden ze mij niet vooruit helpen. Nu inmiddels ruim 1,5 jaar verder en nog steeds het gevoel dat mijn medicatie niet werkten. Ik neem het netjes iedere keer in, op gezette tijden. Normaal kon ik dan tot het eind vd dag super goed vooruit. Concentratie top, rust, ik kreeg eindelijk dingen voor elkaar. Nu ben ik smorgens al aan het struggelen met zelfs de simpelste taakjes. Alleen maar op zoek naar dopamine shotjes via online shoppen, chocolade, friemelen, werk ontwijkend gedrag etcetera. Uiteindelijk weer contact opgenomen met een nieuwe psychiater met de vraag of er geen andere medicijnen zijn, want dexamfetamine werkt voor mij niet meer. Terwijl ik er eerst toch zo blij mee was en ook de psychiater was het er mee eens dat Dex wel de beste optie voor mij was. Ineens legde ik de link met het krijgen van de nieuwe medicatie en het verergeren van mijn klachten. Toen ik ook nog op de website van het Lareb belandde en daar letterlijk meteen twee artikelen zag staan over de meldingen na wisseling dexamfetamine magistraal naar Amfexa/Tentin hoorde ik de engelen zingen. Het ligt dus gewoon aan die switch van medicijnen en ik ben niet de enige! Ondanks de opluchting over deze bevinding, merk ik dat ik ergens ook gewoon boos ben. Ik ben dus al 1,5 jaar dagelijks aan het struggelen met de simpelste taken, mijn werk, het huishouden, puur doordat anderen voor mij ineens besluiten de medicatie te verwisselen. Ik heb hierover contact opgenomen met mijn verzekeraar (DITZO/ASR) en zij reageerde heel begripvol en gaven meteen aan dat de huisarts of psychiater een nieuw recept kan aanvragen voor de oude/reguliere dexamfetamine. Hierbij moet dan worden aangegeven dat het 'medische noodzaak' betreft. Inmiddels gebruik ik alweer een paar dagen de 'oude' Dexamfetamine en ondanks ik er weer aan moet wennen (droge mond, hartkloppingen en meer moeite met slapen), merk ik qua focus en functioneren al meteen verschil. De bijwerkingen die ik zojuist benoemde verminderde bij mij de vorige keer ook na een tijdje dus daar ga ik nu ook vanuit. Al met al heb ik liever iets bijwerkingen van iets wat echt werkt, dan een hoop bijwerkingen van een middel waar mijn klachten juist van verergeren. Het is toch een kosten-baten afweging doe je altijd moet doen met medicatie. Kortom, ik hoop dat meer mensen met negatieve ervaringen met Amfexa/Tentin hier druk achter gaan zetten en een switch naar de oude dexamfetamine aanvragen. Hier wordt echt gespeeld met mensen hun kwaliteit van leven!

21-05-2022 | Man | 21
dexamfetamine (20mg)
ADHD
Vertaling: Begon met de behandeling met dextroamphetaminesulfaat met een onbekend merk, vermoedelijk Teva, of een andere generiek, beginnend bij 5 mg, zeer weinig bijwerkingen en effectieve behandeling voor dosering. 10 mg leek weinig tot niet meer effectief bij het gebruik van het merk amfexa, veronderstelde dat dit te wijten was aan de titratiedosering en een teken om m[lees meer...]ijn dosis te verhogen. bij 15 mg, schijnbaar zeer effectief bij het verminderen van symptomen, met weinig bijwerkingen, geen klachten, opnieuw merk amfexa. 20 mg was de laatste verhoging van de titratie en zorgde voor briljante symptoomverlichting + beheersbare bijwerkingen met het merk amfexa. bij het opnieuw vullen van mijn recept van amfexa voor opnieuw 20 mg en het gebruik van deze nieuwe batch medicatie, ENORME bijwerkingen en geen symptoomvermindering. Bijwerkingen van onmiddellijke stemmingswisselingen en symptoomvermindering werden aangetoond binnen een of twee dagen na deze nieuwe batch medicatie. Mijn symptomen van deze batch zijn als volgt - depressie, angst, kaakklemmen, spierpijn , vermoeidheid, erg sterk slapeloosheid. Dit is nog nooit zo gebeurd onmiddellijk noch met een dergelijke bijwerking als bij deze partij medicatie, 2000106 van het merk amfexa. Ik kon de oorzaak van zo'n grote verandering in hoe ik me voel en hoe mijn aandoening is behandeld niet vinden, het kostte me 3 weken om te vinden wat er veranderd was, en na het zoeken naar amfexa heb ik vele anderen zien lijden aan bijwerkingen. (originele tekst: Began treatment using Dextroamphetamine sulphate with unknown brand, presumably Teva, or another generic, starting at 5mg, very few side effects and effective treatment for dosage. 10mg seemed little to no more effective using the amfexa brand, presumed this was due to the titration dosage and a sign to increase my dose. at 15mg, seemingly very effective at symptoms reduction, with few side effects, no complaints, again amfexa brand. 20mg was last increment of titration, and provided brilliant symptom releif + managable side effects with amfexa brand. upon refilling my prescription from amfexa for again 20mg, and using this new batch of medication, HUGE side effects and zero symptom reduction. Side effects of immediate shift of mood, and symptom reduction where shown within one or two days of this new batch of medication, my symptoms from this batch are as follows - Depression Anxiety Jaw clenching Muscle Pain Fatigue, very strong Insomnia This has never happened so immediately nor with such adverse reaction as with this batch of medication, 2000106 by amfexa brand. I couldnt find the cause of such a big change in how I feel and how my condition has been treated, it took me 3 weeks to find what changed, and after searching about amfexa I have seen many others suffering from side effects.)

22-04-2022 | Vrouw | 34
ADD
Ik wil graag even een tegengeluid laten horen. Ik leeds dat veel mensen niet tevreden zijn met Tentin, en dat ze hun vorige dexamfetamine fijner vinden. Ik juist niet ! Bij de vorige vroeg ik mij weleens af of het wel werkte terwijl Tentin zonder twijfel werkt. Ik voel me energiek, socialer, kan mij beter toezetten op werk en (misschien is dat nog het fijnst) pieker ik vee[lees meer...]el minder. Ook op het eind van de dag als het uitgewerkt is, voel ik mij goed omdat ik een veel productievere dag heb gehad. Weliswaar ben ik dan iets chaotischer, maar niet minder gelukkig. Uiteraard verschillen alle mensen heel erg. Daarbij scheelt het misschien dat ik nooit echt last heb van prikkels van buitenaf maar vooral van mijn eigen gedachten. Ik had altijd neiging om heel lang te blijven hangen in negatieve (overfocussed add?) dat is met Tintin een stuk minder. Wel moet ik meer dan met de oude Dex opletten met alcohol, als ik meer dan 2 glaasjes drink dan voelt het de volgende dag alsof ik een zuipfestijn heb gehouden.

18-03-2022 | Man | 46
tintin amfexza werkt niet

15-12-2021 | Vrouw | 27
ADHD
Ik voel het inkicken een half uur nadat ik het heb genomen en het lijkt voor mij alsof ik opnieuw wakker word. De blurrige foto wordt scherp gesteld en ik besef nu pas wat ik zie. In plaats van in mijn hoofd, ben ik in de wereld.

09-12-2021 | Vrouw | 18
ADHD
Ik gebruik het medicijn vanwege mijn diagnose: ADHD. Het ondersteunt mij bij de concenstratie en impulsiviteit. Ik heb er veel baat bij en ben blij dat ik dit middel heb ontdekt. Zeker een aanrader! Het is wel belangrijk dat het per persoon verschillend is. Bij de een kan het erg helpen en bij de ander juist niet. succes6

21-09-2021 | Vrouw | 26
ADHD
Droge mond is een bijwerking die ik hiervoor af en toe ook had met dexamfetamine van de regenboogapotheek. Sinds de apotheek niks meer doet met medische noodzaak ook gedwongen overgestapt naar Tentin (hiervoor Amfexa). Waar mijn depressieve klachten voorheen juist minder werden bij dexamfetamine lijkt dit nu erger te zijn. Inmiddels een half jaar verder en nog steeds een t[lees meer...]oename van onrust en hartkloppingen. Ik blijf hopen dat dit probleem serieus wordt aangepakt want blijkbaar heeft een van de nieuwe hulpstoffen toch een dusdanig negatief effect.

04-07-2021 | Man | 32
ADHD
Mijn ervaringen met dexamfetamine zijn de eerste 2,5 maand positief geweest, ik gebruikte toen merkloze tabletten van de huisarts. Deze 5mg tabletten gaven mij rust in mijn hoofd en lijf, ik had wel last van wat mildere bijwerkingen zoals zweethanden en slaperigheid. Toen ik moest omschakelen naar Amfexa is de ellende begonnen: Ik kreeg steken in mijn hart en werd schichti[lees meer...]g, daarnaast kreeg ik steeds vaker last van paniekaanvallen. een paar weker later heb ik een acute suïcidale episode gekregen en ben toen vanuit crisisoverleg met psychiater en psycholoog gelijk gestopt met het medicijn.

21-04-2021 | Vrouw | 42
ADHD
Super tevreden.met Amfexa/Tentin. Doet wat het moet doen.

11-04-2021 | Man | 17
ADD
De naamsverandering van Amfexa naar Tentin bevestigt alleen maar hoeveel er wel niet mis is met deze medicatie. De reputatie werd zo slecht dat ze de naam maar hebben veranderd. Het gaat nog steeds om exact hetzelfde middel met extreem veel bijwerkingen waarvan sommige vrij ernstig zijn zoals hartkloppingen en een erg onrustig gevoel. Dit in tegenstelling tot de oude 2,5mg[lees meer...] dexamfetamine waarbij er juist rust was in mijn hoofd. Ook was er totaal geen probleem met een verhoogde hartslag terwijl Amfexa juist voor een veel te hoge hartslag zorgt. Het is belachelijk dat alleen dit medicijn nog beschikbaar is en de oude dex niet meer verkocht mag worden. Het verschil is zo groot dat het lijkt alsof je te maken hebt met een heel andere medicatie terwijl Amfexa beweert dat het om exact dezelfde zou gaan. Ook is de spreiding van de pillen niet goed waardoor de ene pil sterker is dan de andere.

11-04-2021 | Man | 17
ADD
Amfexa heeft extreem veel bijwerkingen waarvan sommige vrij ernstig zijn zoals hartkloppingen en een erg onrustig gevoel. Dit in tegenstelling tot de oude 2,5mg dexamfetamine waarbij er juist rust was in mijn hoofd. Ook was er totaal geen probleem met een verhoogde hartslag terwijl de amfexa juist voor een veel te hoge hartslag zorgt. Het is belachelijk dat alleen dit medi[lees meer...]cijn nog beschikbaar is en de oude dex niet meer verkocht mag worden. Het verschil is zo groot dat het lijkt alsof je te maken hebt met een heel andere medicatie terwijl amfexa beweert dat het om exact dezelfde zou gaan. Ook is het zo dat de spreiding van de pillen niet goed is waardoor de ene pil meer kan bevatten dan de andere wat zeer slecht is voor het behouden van een juiste spiegel.

09-03-2021 | Vrouw | 30
ADD
Wat een waardeloos medicijn is dit. Probeer het nu voor de tweede keer en het is even dramatisch als eerst. Aanhoudende hoofdpijn (bij de eerste keer dat ik Amfexa gebruikte was dit maandenlang). Prikkelbaarheid, voelde me soms ineens heel agressief, onrustig, opgejaagd gevoel in mijn lichaam en hoofd. Dit medicijn verergerd mijn Add/adhd symptomen in plaats van deze tegen[lees meer...] te gaan. Heb amper concentratie meer. Het enige wat dit medicijn doet is een klein beetje energie geven. Geef ons de magistraal bereide dexamfetamine terug!

25-02-2021 | Man | 53
ADHD
Gebruikte naartoe tevredenheid dexamfetamine 2,5 mg, worden echter niet meer vergoed!!!