dexamfetamine

ADHD (130 meningen)
ADD (63 meningen)

Grootschalige omzetting van een apotheekbereiding van dexamfetamine naar Amfexa

Bij een doorgeleverde bereiding maakt een apotheker een geneesmiddel zelf, en levert dat vervolgens aan andere apothekers. Voor deze geneesmiddelen is geen handelsvergunning afgegeven. Als een geneesmiddel een handelsvergunning heeft, betekent dat dat de kwaliteit, veiligheid en werkzaamheid van het geneesmiddel onafhankelijk getoetst is. Dat is bij een eigen bereiding door een apotheek dus niet zo. Deze geneesmiddelen zijn daarmee niet per se onveilig, maar er zitten wel meer risico's aan.

Bereidende apotheken voldoen niet aan voorwaarden bij doorlevering dexamfetamine. Voor een deel van de patiënten brengt het gebruik van Amfexa hogere kosten met zich mee dan het gebruik van een doorgeleverde bereiding. Dat realiseert de inspectie zich.

Inspectie gezondheidszorg en jeugd (23-01-2020)

04-07-2021 | Man | 32
ADHD
Mijn ervaringen met dexamfetamine zijn de eerste 2,5 maand positief geweest, ik gebruikte toen merkloze tabletten van de huisarts. Deze 5mg tabletten gaven mij rust in mijn hoofd en lijf, ik had wel last van wat mildere bijwerkingen zoals zweethanden en slaperigheid. Toen ik moest omschakelen naar Amfexa is de ellende begonnen: Ik kreeg steken in mijn hart en werd schichti[lees meer...]g, daarnaast kreeg ik steeds vaker last van paniekaanvallen. een paar weker later heb ik een acute suïcidale episode gekregen en ben toen vanuit crisisoverleg met psychiater en psycholoog gelijk gestopt met het medicijn.

21-04-2021 | Vrouw | 42
ADHD
Super tevreden.met Amfexa/Tentin. Doet wat het moet doen.

11-04-2021 | Man | 17
ADD
De naamsverandering van Amfexa naar Tentin bevestigt alleen maar hoeveel er wel niet mis is met deze medicatie. De reputatie werd zo slecht dat ze de naam maar hebben veranderd. Het gaat nog steeds om exact hetzelfde middel met extreem veel bijwerkingen waarvan sommige vrij ernstig zijn zoals hartkloppingen en een erg onrustig gevoel. Dit in tegenstelling tot de oude 2,5mg[lees meer...] dexamfetamine waarbij er juist rust was in mijn hoofd. Ook was er totaal geen probleem met een verhoogde hartslag terwijl Amfexa juist voor een veel te hoge hartslag zorgt. Het is belachelijk dat alleen dit medicijn nog beschikbaar is en de oude dex niet meer verkocht mag worden. Het verschil is zo groot dat het lijkt alsof je te maken hebt met een heel andere medicatie terwijl Amfexa beweert dat het om exact dezelfde zou gaan. Ook is de spreiding van de pillen niet goed waardoor de ene pil sterker is dan de andere.

11-04-2021 | Man | 17
ADD
Amfexa heeft extreem veel bijwerkingen waarvan sommige vrij ernstig zijn zoals hartkloppingen en een erg onrustig gevoel. Dit in tegenstelling tot de oude 2,5mg dexamfetamine waarbij er juist rust was in mijn hoofd. Ook was er totaal geen probleem met een verhoogde hartslag terwijl de amfexa juist voor een veel te hoge hartslag zorgt. Het is belachelijk dat alleen dit medi[lees meer...]cijn nog beschikbaar is en de oude dex niet meer verkocht mag worden. Het verschil is zo groot dat het lijkt alsof je te maken hebt met een heel andere medicatie terwijl amfexa beweert dat het om exact dezelfde zou gaan. Ook is het zo dat de spreiding van de pillen niet goed is waardoor de ene pil meer kan bevatten dan de andere wat zeer slecht is voor het behouden van een juiste spiegel.

09-03-2021 | Vrouw | 30
ADD
Wat een waardeloos medicijn is dit. Probeer het nu voor de tweede keer en het is even dramatisch als eerst. Aanhoudende hoofdpijn (bij de eerste keer dat ik Amfexa gebruikte was dit maandenlang). Prikkelbaarheid, voelde me soms ineens heel agressief, onrustig, opgejaagd gevoel in mijn lichaam en hoofd. Dit medicijn verergerd mijn Add/adhd symptomen in plaats van deze tegen[lees meer...] te gaan. Heb amper concentratie meer. Het enige wat dit medicijn doet is een klein beetje energie geven. Geef ons de magistraal bereide dexamfetamine terug!

25-02-2021 | Man | 53
ADHD
Gebruikte naartoe tevredenheid dexamfetamine 2,5 mg, worden echter niet meer vergoed!!!

25-02-2021 | Vrouw | 24
ADD
Ondanks dat ik het idee heb dat ik meer energie krijg door Amfexa heerst er een heftige onrust in mijn lichaam, het giert door mn lijf als ik merk dat het begint te werken. Hier voor gebruikte ik retalin maar dat vond ik ook heel naar dus ben ik hier voor gegaan. Ik heb met amfexa verschillende doseringen geprobeerd en ben nu blijven hangen op s'ochtends 1,5 en s'middags 1[lees meer...]. Ik neem de medicatie netjes bij de maaltijd en iedere dag op hetzelfde tijdstip maar ik vind de resultaten bijna iedere dag verschillen ondanks dat ik mijn dagen zo routine gewijs in probeer te delen ivm overprikkeling. De ene keer merk ik zo goed als niks en blijf ik op zo'n add manier wazig en ben ik niet vooruit te branden, de andere keer klapt de medicatie in en krijg ik een rush om van alles te ondernemen en te doen maar ondanks dat ik dan veel energie heb blijf ik constant afgeleid en ben ik 3 uur verder 10 verschillende dingen aan het doen maar nu wel met energie. De andere keer voel ik dat het gaat werken en ben ik in een klap overprikkeld doordat het zo door mn lijf raast en ben ik gelijk uitgeput. Ik ben vooral gevoelig voor geluiden en merk dat ik deze met amfexa vaak nog luider hoor. Ik zucht heel vaak heel diep omdat al mijn spieren continu aangespannen zijn en vooral mijn kaken staan altijd strak gespannen, het is heel moeilijk om je dan te ontspannen als je overprikkeld bent. Sinds amfexa heb ik iedere dag wel een moment dat ik ineens heel erg boos ben van binnen vaak zonder reden. De enige reden waarom ik het nog slik is omdat ik er genoeg energie van krijg om de dag door te komen ondanks dat het me vaak overprikkeld en uitput, hiervoor was het al helemaal geen doen. Ik maak me heel erg zorgen want het voelt iedere dag alsof ik zware drugs gebruik en daar irriteer ik me aan en word ik somber van. Om nog even duidelijk te maken dat het echt amfexa is en niet een andere factor, ik sta iedere dag op de dezelfde tijd op en ga op de dezelfde tijd naar bed en krijg dan vaak 7-9 uur slaap, ik eet volledig plantaardig met heel erg veel groenten, eet geen suiker, en let goed op mijn ijzer, zinc, magnesium, B12, vitamine D en laat regelmatig mijn bloed testen ivm met hoog cholesterol in de familie waarvan de resultaten altijd goed zijn. Ik ben inmiddels op zoek naar een ander medicijn want dit kan niet gezond zijn.

15-01-2021 | Man | 23
ADD
In het kort: In 2020 heb ik mijn medicatie weinig gebruikt en ik had nog dexamfetamine (2,5mg) dat door de apotheek was bereid. Ik ben laatst weer gestart met de medicatie (5mg per dosis 3x per dag), maar kwam erachter dat mijn voorraad bijna op was en wilde daarom nieuwe bestellen. Mij werd verteld dat de apotheek de 2,5mg pilletjes niet meer maken en ik Tentin voorgesc[lees meer...]heven kreeg. Inmiddels gewend aan de dexamfetamine ging ik over op de Tentin pilletjes, maar dat bevalt niet goed. Het lijkt alsof er veel minder werkende stof inzit, hoewel dit misschien niet zo is. De bijwerkingen zijn gelukkig minder erg (en ook niet anders dan de vorige medicatie), maar mijn concentratie is ook gigantisch afgenomen. Het enige wat ik merk is dat ik me niet zo snel zenuwachtig voel. Nu kan het per persoon verschillen, maar ik vind (en zeker na het lezen van de beoordelingen hier) dat er erg veel geld wordt gevraagd voor een medicijn dat zo slecht werkt.

12-01-2021 | Vrouw | 51
ADD
Helaas moest ook ik over van mijn dexamfetamine van Ceban naar Angela/Tentin. Wat een ramp. Binnen een paar dagen zo depressief als wat, huilbuien en totaal niet het positieve effect wat ik al ruim 7! jaar bij de Dex ervaarde. En nu? Geen idee... Waardeloos dat men denkt deze medicijnen zomaar ineens vd markt af te kunnen halen zonder na te denken wat voor leed dit kan [lees meer...]veroorzaken.

07-01-2021 | Man | 50
ADHD
Nadat Ritalin te veel rebound gaf en Concerta teveel bijwerkingen, ben ik overgestapt op dit medicijn. Het doet wel wat met me. Ik race als Speedy Conzales door het leven. De dosering al geprobeerd te halveren, maar dan werkt het niet. Ik hoop dat ik snel over mag op de Lisdex.

06-01-2021 | Vrouw | 50
ADD
Van dexamfetamine moest ik naar amfexa wat TOTAAL iets anders is en voor mij een waardeloos middel! Helaas heb je hierover niks te zeggen... amfexa is alleen geschikt om direct in de afvalbak te gooien

29-11-2020 | Man | 40
ADHD
Mijn leven een half jaar verwoest. ADHD klachten werden erger, voelde me opgefokt en werd snel agressief. Ik had ADHD centraal gevraagd om weer terug te keren naar mijn oude medicijn dexamfetamine, wat wel bij mij werkte. Maar dit was niet mogelijk, na dit aangegeven te hebben aan mijn huisarts was dit wel mogelijk om weer terug te keren naar mijn oude werkende medicijn.

26-11-2020 | Man | 40
ADHD
Begin dit jaar aan dit middel begonnen, langzaam dosering opgebouwd tot 50mg per dag. Dat bleek de juiste dosering voor mij te zijn. Ik weet niet waarom. Ik ben wat aan de grote en zware kant misschien heeft het daar iets mee te maken. Bij deze dosering ervoer ik rust, ik kon 1 ding tegelijk doen en mijn gedachten heerlijk bij 1 ding houden. Hoewel ik me een beetje afgevl[lees meer...]akt voelde bleef mijn stemming er wel stabiel bij wat ook wel prettig was. Helaas ging dit na een aantal weken fout. Mijn stemming sloeg om naar depressief en ik kwam daar voor mijn gevoel niet meer uit. Zo kende ik mezelf helemaal niet en ik had toch echt wel het idee dat het door dit middel kwam. Ik ben er toen direct mee gestopt zonder echt overleg met mijn arts wat best dom was want ik kreeg ook meteen last van afkickverschijnselen. Heftig dromen, de hele dag moe, nog depressievere gevoelens. Na een weekje werd het beter en eigenlijk binnen 2 weken was ik weer de oude. Gelukkig was mijn stemming ook weer goed. Helaas was ik wel weer terug bij af met mijn adhd klachten. Ik heb sindsdien ook geen Amfexa meer geslikt omdat ik een erg negatief gevoel aan dit middel over gehouden heb. Maar begin deze maand begon ik het toch weer te overwegen. Ik werd moe van mezelf door de drukte in mn hoofd en zat niet lekker in mn vel. Daardoor besloten de medicatie weer rustig aan op te pakken en het een tweede kans te geven. Het viel meteen goed, ik zat meteen weer prettig in mn vel en nu inmiddels een maand later gaat het nog steeds goed! Ik vraag me af hoe het komt dat het nu wel goed gaat..Misschien dat die 'pauze' me heeft doen beseffen dat deze medicatie misschien toch wel beter voor me is dan geen medicatie. Ik heb ook ontdekt dat ik mijn stemming veel beter kan sturen. Negatieve gedachten herken ik vrijwel meteen en er lijkt nog amper plaats voor te zijn in mn hoofd. Alsof ze geblokkeerd worden. Wat dat betreft ben ik nu erg tevreden met dit medicijn en ik hoop dat het nog lang zo blijft! Ik lees hier veel negatieve berichten over Amfexa, maar wat me opvalt is dat dat voornamelijk mensen zijn die overgestapt zijn van de magistrale bereider dex. Misschien is het gewoon even wennen? Uit mijn verhaal blijkt in ieder geval wel dat je het een kans moet geven en niet meteen te negatief moet zijn over een middel. Dat draagt bij aan het negatieve denkpatroon en versterk je er alleen maar mee. Iets wat denk ik veel adhd'ers bekend in de oren klinkt. Wil je op mijn verhaal reageren of iets aan of opmerken? Graag, ik hoor graag jullie ervaringen.

13-11-2020 | Vrouw | 26
ADD
Sinds Maart 2020 noodgedwongen overgestapt naar Amfexa, na 5 jaar zeer tevreden magistraal bereidde Dexamfetamine voorgeschreven te hebben gekregen. Zonder enig bericht kreeg ik ineens 6 doosjes mee in plaats van de potjes die ik gewend was. "Ja mevrouw, sinds Januari mag het magistraal niet meer de toonbank over. Maar Amfexa is precies hetzelfde." Ik wist al dat dit niet [lees meer...]zo was en stond versteld van hoe de apotheek voorlichting geeft over dit medicijn en doet alsof het magistraal bereidde pilletje hetzelfde als Amfexa is. Na 5 trouwe en stabiele jaren, was de 2,5mg dex dan nu toch echt einde verhaal. Ik moest er nu dan aan geloven, en overstappen naar Amfexa. En jongens, wat was dit een ellende. Opnieuw weer bijwerkingen, Droge bek, Rebounds, Geen honger, strakke kaken.. Ja hoor; alles erop en eraan. Hier was ik allemaal alleens eerder doorheen gegaan toen ik net begon met Dexamfetamine, en na de overstap dus weer opnieuw. Echt helemaal hezelfde medicijn hoor! Wat een ONZIN! Ook fijn dat ze andere onwetende zich hier mentaal even op laten voorbereiden. Niet dus. Echt onvoorstelbaar. Ik weet niet wat voor andere troep ze erbij hebben gegooid, voor een betere bloeddruk. Leuk en aardig maar mijn bloeddruk was prima voorheen gedurende de 5 jaar dat ik magistraal bereidde Dex had en deze ellende was echt niet nodig geweest. Maargoed, we zijn nu in November dus ik zit zon 9 maanden aan de Amfexa en de werking is nihil. In vergelijking met hoe stabiel mijn leven was voor Amfexa is daar vrij weinig van over. Ik neem het nog omdat het me een beetje wakker houdt. Ik ga er geen doekjes om winden, zonder enige vorm van amfetamine ben ik niet vooruit te branden. Daar waar mensen hun dag beginnen met koffie ben ik nu na al deze jaren toch zeker afhankelijk geraakt van de werkzame stof Dexamfetamine die ergens in Amfexa zit tussen al die andere troep waar ik nu nog bijwerkingen van heb. Consentratie is nihil, en met slapen maakt mijn brein overuren met allerlei stressvolle gedachten. Voorheen nam ik 2,5mg dex, dan was het eindelijk stil en kon ik gewoon lekker slapen. (klinkt gek, maar ik kon er prima mee slapen na 2 jaar). Amfexa heeft dit rustgevende effect niet. Daar waar Dex mijn hoofd helemaal leeg kon maken voelt het alsof Amfexa wel ruimte maakt maar de chaos aan de kant duwt, en dit ook niet altijd. Het effect lijkt te verschillen. Lastig in woorden te omschrijven. Ook mijn geheugen is slecht, De afgelopen maanden van Maart tot nu zijn wazig en ik begin mij dingen van daarvoor ook slecht te heugen. Vrienden/Familie staan versteld van hoe slecht mijn geheugen is momenteel. Aangezien ik daarvoor met Dex gebeurtenissen van jaren terug glashelder en tot in detail kon vertellen. Ik kan dit nu simpelweg gewoon niet meer? Nog altijd is dit weer een nieuwe zoektocht naar wie ik nu weer ben. Waar de Dex mij introvert/kalm maakte, komt de extraverte en impulsieve versie van mij nu langzaam weer terug. En dit zorgt voor problemen. Sociaal gezien niet, maar stabiel gezien wel. Ik geef weer impulsief geld uit, en dat wat is gespaard de afgelopen jaren er nu keihard doorheen gebrast in no-time. Ik wil mijn magistraal bereidde Dex terug. Maar hoe?

28-10-2020 | Man | 25
ADHD
Ik slik nu mijn 3e dag Amfexa (3x5mg per dag). In het begin had ik sterk het gevoel dat ik me langer kon focussen, echter werd ik er soms ook een beetje warrig van. 2e dag slecht kunnen slapen, tintelingen, vage hoofdpijn, niet kunnen slapen. Het voelt net alsof ik cocaine op heb maar dan met minder effect. Nu de 3e avond echt niet kunnen slapen, misschien te hoge dosering[lees meer...]. Tijdens het werken voel ik geen stress en heb ik het gevoel dat ik een beetje strak sta. Ik Ga er vanaf morgen mee stoppen, geen gewenst effect, te veel bijwerkingen.

26-10-2020 | Vrouw | 19
ADHD
Ik slik nu ongeveer twee maanden Amfexa/Tentin. De problemen die ik ervoer door mijn ADHD worden nu goed gereguleerd door de medicatie. Ik kan me erg goed motiveren om te beginnen met schoolwerk (hoger onderwijs), ik vind dingen interessanter, en ik kan aan een ding werken zonder constant in beweging te zijn. Verder heb ik veel minder lichamelijke onrust, kan ik beter op [lees meer...]mijn beurt wachten en luister in meer naar wat anderen zeggen. Ook tijdens het rijden merk ik dat ik veel geduldiger ben en beter kan relativeren. Ik heb ook een paar bijwerkingen, ten eerste heb ik constant een droge mond (niet zo veel last van), voel ik soms zonder reden me heel erg zenuwachtig, heb ik meer puistjes op mijn gezicht, en is het hongergevoel verdwenen. Ik had niet echt een reserve maar doordat ik niet meer snack of ongezonde dingen eet ben ik erg afgevallen (in de eerste twee weken vier kilo). Na twee maanden lukt het nu gelukkig wel om mijn gewicht een beetje constant te houden.

Thyrax Duotab (861) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (569) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (524) - Antibiotica - penicillines breedspectrum