Ervaringen met Elvanse

lisdexamfetamine

Bij  ADHDX

04-02-2024 | Vrouw | 22
ADHD
Na 8 jaar incidenteel ritalin gebruiken, ben ik zo'n 2 jaar geleden aan de dagelijkse lisdexamfetamine begonnen. Dit omdat ik op mezelf ging wonen en elke dag mijn verantwoordelijkheden wilde kunnen aanpakken. Ik wilde ook minder bijwerkingen en dat is gelukt! Ik voel me geen zombie meer en tril veel minder. De vervelendste (verminderde eetlust) blijft wel, al in mindere m[lees meer...]ate. Verder merk ik als creatief persoon wel dat mijn 'mind's eye', verbeelding, bijna afwezig is op de dagen dat ik het slik. Daar baal ik van en is een specifieke overweging voor mensen die dit medicijn willen slikken. Verder is mijn tip, als veteraan-gebruiker: neem een zo laag mogelijke dosis en zorg ervoor dat je mega goed let op je voeding en je slaap. Als je dit wel doet heb je zo min mogelijk bijwerkingen + prima effect, als je niet zo op je gezondheid let bij een lage dosis heb je bijna geen effect (in mijn ervaring). Mijn psychiater heeft ook kortwerkende dexamfetamine voorgeschreven, dat kan ik erbij gebruiken op een dag dat ik even wat meer nodig heb voor korte tijd. Ook een aanrader als je slim om wil gaan met je dosis. Het is moeilijk om goed op je voeding te letten als je toch geen eetlust hebt, maarja, deze afweging is het voor mij absoluut waard. Lisdexamfetamine heeft het mogelijk gemaakt om mijn droomcarriere achterna te gaan en mijn persoonlijke leven op orde te houden. Groot fan!

31-01-2024 | Vrouw | 40
ADHD
Ik heb alle adhd medicatie geprobeerd. Magistraal bereiding van dexamfetamine werkte het best maar was snel uitgewerkt en ik vergat het steeds. Elvanse sprak mij aan omdat je het maar 1 x hoeft in te nemen. Ik begin met 20 mg (ik weeg 55 kg) dat zorgde al voor minder prikkels zoals geluiden die minder hard binnenkomen. Concentratie bleef uit toen 30 en 40 mg geprobeerd. V[lees meer...]oor mij werkt 30 het beste omdat ik dan geen bijwerkingen ervaar. Alleen wanneer het uitwerkt vermoeidheidsklachten. Ik neem het iedere ochtend rond 6/7 uur . Eind van de middag is het nagenoeg uitgewerkt. Met een hogere dosering blijf ik langer wakker daarom terug naar 30 mg. Al met al tevreden

26-01-2024 | Vrouw | 34
lisdexamfetamine (50)
ADHD
Gebruik dit medicijn nu enkele maanden. Ben zeer bekend met de adhd medicatie in zo ongeveer alle soorten en maten. Dexamfetamine vind ik zeer fijn alleen werkt zo snel uit. Daarom over naar Elvanse. Ik merk dat het de eerste 3/4 uur goed zijn werk doet. Daarna merk ik duidelijk dat het effect afzwakt en ik steeds minder kan hebben. Ik wordt geïrriteerd, snel boos, kan me [lees meer...]niet concentreren en snel overprikkeld. Het zou 13 uur moeten werken maar zo lang merk ik het effect echt niet. Alhoewel lichamelijk merk je het nog wel.. tot aan bedtijd nog last van hartkloppingen, gejaagdheid, kaakklemmen en erge spierpijn. Ik voel me veel meer mezelf zonder de medicatie maar zonder is er zoveel chaos in mn hoofd.

28-11-2023 | Vrouw | 35
lisdexamfetamine (60)
ADHD
Pas onlangs - op 35 jarige leeftijd - een diagnose gekregen. Het is heel druk in mijn hoofd, ik ben heel kritisch op mezelf, perfectionistisch en pas tevreden als ik productief ben. Het is heel moeilijk om me te ontspannen, omdat rusten als tijdverspilling aanvoelt. Elvanse voorgeschreven gekregen, omdat rilatine te veel op het gemoed zou werken. Begonnen met 20mg, een wee[lees meer...]k later naar 40mg en zit nu al enkele weken op 60mg. Vorige week 2 dagen 30mg geslikt, omdat ik me behoorlijk emotioneel begon te voelen. Ook heb ik artrose in beide knieën die aanzienlijk erger werd (bijna niet te houden zelfs), gelijklopend met de verhoging Elvanse. Zag nu in de reviews dat nog mensen er last van hebben. Anders had ik het zelf niet gelinkt. Ik voel ook alsof ik niet kan stoppen. Ik zet me gemakkelijker aan dingen, maar ga voorbij mijn grenzen. Mijn focus leek ook beter bij 30mg.

27-10-2023 | Vrouw | 54
lisdexamfetamine (30)
ADHD
(spier)Pijn in de benen herken ik. Ik heb toen ontspanningsoefeningen gekregen van de fysio. Het voelt alsof alle (hoofd)spanningen van ADHD in mijn benen zijn gaan zitten. die oefeningen helpen echt goed. Ik slik 30 mg. Ik hoop dat de tintelingen in hoofd en lichaam verdwijnen. slik het nu een week en merkte gelijk verschil. mijn omgeving ook. Minder emotioneel, meer rati[lees meer...]oneel kunnen reageren. Tijdsbesef is ook beter geworden waardoor ik beter om kan gaan met activiteiten/taken op een dag. eerst dacht ik aan de activiteiten die ik moest doen en in mijn hoofd had ik ze al 100 x gedaan voordat ik eraan begon. nu meer rust en zodra ik mezelf erop betrap dat ik teveel aan de activiteit denk ipv ga doen, ga ik over tot doen.

25-10-2023 | Vrouw | 48
ADHD
Hiervoor heb ik ritalin geslikt, want dat moet helaas .. Kreeg vreselijke bijwerkingen. Sombere gevoelens en paniekerige gevoelens. Daarna over naar Tentin. Toen ging het slapen ook beter en de adhd klachten waren sterk verminderd. Had alleen veel te veel last van de schommelingen en rebounds. Elvanse is een fantastisch medicijn. Voel me rustiger en met niet chao[lees meer...]tisch. Vanaf mijn 16e heb ik slaapproblemen. Heb van alles geprobeerd. 22 Jaar later blijk ik adhd te hebben. Sinds het gebruik slaap ik meteen in en wanneer ik ‘s nachts wakker word, slaap ik zonder problemen verder. Had ik dit maar eerder geweten! Wel heb ik last van blaren op mijn handen. Heb sinds een paar jaar artrose, ook dit lijkt te zijn verergerd. Ik hoop ontzettend dat het niet erger wordt, want ik zou niet weten wat ik zonder zou moeten! Heeft iemand ook last van deze bijwerking?

03-10-2023 | Vrouw | 38
ADHD
Ik ben tijdens mijn burn-out begonnen met duloxitine en elvanse. Tijdens het gebruik van duloxitine zat ik op 100mg elvanse. Dit nam ik in, in 2 dosissen. Bij 1 inname had ik last van overmatig zweten (nog meer dan bij 2 innamen). Na het stoppen met duloxitine werd de werking van de elvanse sterker. Tics, overmatig zweten, niet kunnen stoppen met bezigheden. Ik ben toen ma[lees meer...]ar 90mg in 2 dosissen gegaan. Dit werkte voor een geruime tijd goed. Maar toch nog last van tics, zweten, en drukte/bezig blijven. Begin dit jaar naar 80mg in 2 dosissen gegaan. Wederom op de langere termijn tics, zweterig, drukte. Sinds september op 70mg in 2 dosissen. Tot nu toe zijn de tics en de drukte het bezig blijven verminderd. Zweten bij bezigheden is nog aanwezig. Ik ben benieuwd of het voor de langere termijn ook zo blijft. Het is vooral erg vervelend dat onbekende mensen wat van je moeten vinden, je bent onrustig, je bent druk, wat beweeg je veel, of welke drugs heb je gehad. Verder hielp/helpt het wel goed voor in mijn hoofd het overmatig denken wordt verminderd. En ik heb gewoon nog normale emoties/gevoelens die ik bij metylfenidaat niet had. Dit is wel wat ik zocht gewoon je leuke, enthousiaste, creatieve zelf blijven en niet volledig afgevlakt zijn. In de toekomst wil ik helemaal weer zonder medicijnen maar ik ga rustig afbouwen en kijken of dat kan.

24-09-2023 | Vrouw | 23
ADHD
Werkt als een tiet. Diegene die zegt dat je er misdrijven door pleegt.. je kan overdrijven. Je voelt je meer gefocust en scherper maar als je daardoor het criminele pad op gaat ligt het niet aan de medicatie ;)

02-09-2023 | Vrouw | 43
lisdexamfetamine (30)
ADHD
de bijwerkingen overheersen de werking, en heb nu verschillende dosissen geprobeerd maar de bijwerkingen raken ook niet op de achtergrond

04-08-2023 | Vrouw | 53
lisdexamfetamine
ADHD
Ik ben vorig jaar gediagnosticeerd met Adhd het gecombineerde type. Eerst heb ik Methylfenidaat geprobeerd voor twee maanden. Het deed niks voor me en gaf alleen bijwerkingen zoals nog meer last van mijn emoties, desoriëntatie, duizeligheid en snel boos. Na 2 maanden gestopt en sinds afgelopen mei begonnen met Elvanse. Ik wist niet wat je over kwam. Na 1,5 uur was het inge[lees meer...]werkt en ik dacht heej ik ga mijn balkon eens lekker schoonmaken. Ondanks mijn fibromyalgie en de pijn had ik ineens genoeg initiatief om een iets te doen terwijl ik normaliter best moeilijk in actie te krijgen ben. Elvanse geeft me iets meer ececutiekracht. Daarnaast ben ik altijd bekaf als ik wakker wordt omdat ik mij leven lang al slecht inslaap en doorslaap. Ik neem de Elvanse en na 1,5 uur voel ik me ineens wakker en bij de les. Geweldig! Helaas doet het helemaal niks voor de chaos in mijn hoofd. Mijn gedachten blijven heen en weer springen van het een naar het ander. Wel lijk ik minder snel afgeleid te kunnen worden. Ik help een vriendin wel eens met workshops voor kleine kinderen en het lukte me zowaar om om hulp roepende kinderen 1 voor 1 te helpen zonder daardoor gestresst te raken. Ook doet het middels iets voor mijn emotionaliteit. Ik kan huilbuien in het openbaar nu meer beheersen en ik ben minder snel aangedaan door gebeurtenissen en kan ze iets makkelijker van me afschudden. Ook verlengd het mijn hyperfocus.ik kan ineens uren achter elkaar bezig zijn met een hobby zonder dat ik uitgeput raak. Ook heeft het een positief effect op mijn overgewicht. Tot nu toe iedere maand 1 kilo verloren. Ik eet iets minder en de Elvanse zorgt ervoor dat ik beter gemotiveerd ben voor sport en wandelen. Daarnaast dolempt het mijn pijn van de fibromyalgie. En daar ben ik zo blij mee! Minder pijn betekent voor mij een betere kwaliteit van leven en meer energie, meer kunnen. De pijn treed minder op de voorgrond. Qua rebound merk ik dat de pot op is als ik ineens uitgeput ben. Na een paar uur rust kikker ik wel weer wat op. Ga ik nog lekker zitten het bbyen, tv kijken etc. En lig ik nog pas om 03.00 in bed. En kan het soms nog daarbovenop twee uur duren voordat ik slaap. Dus helaas doet het niks goeds voor mijn slaapproblemen. Ik heb daarnaast weer een QB test gehad om te testen hoe mijn concentratie is. Helaas bleek dat ik nog steeds net zo'n slechte concentratie had als mijn eerste QB test toen ik nog geen medicatie slikte. Vond ik jammer want naar mijn gevoel kon ik mezelf makkelijker concentreren maar bleek dus van niet. Wel bleek dat ik bij de vorige test amper stil zat en bij de nieuwe test bewoog ik wel maar veel minder. Qua bijwerkingen ben ik soms wat gejaagd op mijn borst maar ik weet dat dit geen stress is en het is ook gauw weg Verder is mijn bloeddruk erg gezakt. En dat is vreemd want die hoort juist toe hoger te worden door het gebruik van stimulantia. Vanochtend had ik mijn Elvanse controle bij de psychiater. Mijn bovendruk was 90.onderdruk 57 en pols 60. Voor mij als hoge bloeddruk patiënt vanaf mijn 36e, is dit bizar. Ik slik maar liefst vier soorten bloeddruk medicatie en mijn bloeddruk was zo rond de 120 of 130 met een onderdruk van80 en een pols van 80. Bij alle Elvanse controles was de bloeddruk en pols lager. Ik heb dan ook een afspraak gemaakt met mijn huisarts om te meten en te kijken of we de bloeddruk medicijnen kunnen minderen. Erg onnatuurlijk voor zo'n stresskip als ik. Al met al ben ik blij met Elvanse vanwege de vermindering van mijn lichamelijke pijn, het afvallen, het nieuwe initiatief dat ik heb. Maar nu nog de chaos in mijn hoofd. Ik heb de psychiater gevraagd of ik allicht Elvanse kan combineren met een ander medicijn voor de chaos in mijn hoofd. Na zomertijd pakken we dit op.

29-06-2023 | Vrouw | 30
lisdexamfetamine (20)
ADHD
Bijwerkingen waren bij mij uitsluitend in de eerste weken toen ik begon met de medicatie. Als ik nu een aantal dagen stop en dan weer begin, dan heb ik uitsluitend last van een droge mond en veel dorst.

17-06-2023 | Vrouw | 48
lisdexamfetamine (80mg)
ADHD
Na eerst bijna elk merk methylfenidaat geprobeerd te hebben waaruit bleek dat het enige merk wat wel werkte zonder teveel bijwerkingen op een dosis van 108mg TEVA was. Maar deze was voor onbepaalde tijd niet meer leverbaar dus moesten we iets anders proberen. Dus over op lis dexamfetamine van elvanse. Begonnen met 20 mg, weinig werking onrustig gevoel en snel boos, erg la[lees meer...]st van rebound. Hogere dosis, ging al beter maar boosheid ging niet weg, ik was denhelentijd boos en klaar om te meppen zeg maar. Bij 40 mg ochtend en 20 mg middag ging het een stuk beter, de boosheid was een stuk minder en de rebound was ook veel minder. Nu zit ik op 60mg in de ochtend en 20 mg in de middag ( samen 80mg, wat iets boven de toegestane hoeveelheid zou zijn, maar de dokter zei, dat maximum is een richtlijn, dat wil niet zeggen dat niemand meer krijgt) Bij de dosis van nu heb ik geen last van boosheid meer, regulatie van emoties is wel minder goed dan bij Teva, maar bij TEVA had ik somsnlast van verhoogde hartslag en wasnik soms wat hyper, bij de Elvanse niet, dat voelt rustiger en normaler. Bij de uitwerking voel ik me nog een beetje moe, maar daar slaap ik heerlijk op, wordt uitgerust wakker en het lukt om mijn huishuiden bij te houden. Ik heb mezelf aangeleerd om op vaste tijden( 3x per dag) te eten wegens mijn diabetes en dat gaat prima. Eindelijk voel ik me voor het eerst in mijn leven ontspannen en kan ik uitkijken naar wat rust in mijn leven en wie weet wat leuke contacten...

12-06-2023 | Vrouw | 34
lisdexamfetamine (60)
ADHD
Sinds april begonnen met Elvanse. Geeft voldoende rust in mijn hoofd en maakt het makkelijker om te concentreren en te wisselen van taak. Ook merk dat mijn emoties beter te handelen zijn, maar dat kan ook door de rust komen. Werkt lang genoeg dat één dosis 's ochtends voldoende is voor de rest van de dag en één van de grootste pluspunten voor mij is dat slapen ook een stuk[lees meer...] beter gaat.

24-05-2023 | Vrouw | 33
lisdexamfetamine (50mg)
ADHD
Na wat uitproberen met andere adhd medicatie beland bij Elvanse. In tegenstelling tot andere medicatie ben ik niet snel meer geïrriteerd, ik heb een normaal slaapritme en geen hratkloppingen. Ik neem het MET eten rond 8u in de ochtend, want anders kan het wel zijn dat ik de hele dag niets gegeten heb. De innerlijke rust en het kunnen uitoefenen van 1 ding/taak zonder afgel[lees meer...]eid te worden door andere ding en is iets wat me nog steeds verbaasd. Ik let minder op prikkels van buitenaf als ik met iets bezig ben, kan sociale interacties beter aan. Daar waar ik eerst alle sociale interactie uit de weg ging door overprikkeling en irritatie, kan ik nu meer verdragen als andere tege me praten ookal is het niet iets wa me bv. Interesseerde haha! Lichamelijk ook veel rustiger, maar tegelijkertijd wel actiever. Ik "zoef" niet meer van hier naar daar, maar ik heb ook geen adhd paralyse meer waardoor ik meer ga wandelen etc. Al bij al, supper gelukkig. Het mannetje in mijn brain die opdrachten geeft, geeft ze nu lekker in volgorde door met Alle instructies en niet 100 tegelijkertijd. Enige domper vind ik de extreme comedown, ik kan niet bv. Beslissen om in het weekend te stoppen want de comedown maakt me zo moe dat ik hele dagen zou slapen. Dus best wel verslavend voor je hersenen. Maar dat neem ik er eerlijk graag bij aangezien ik me nog NOOIT zo goed heb gevoeld.

17-05-2023 | Vrouw | 28
ADHD
Sinds een aantal maanden gestart met Elvanse omdat ik agressief werd van gewone dexamfetamine en methylfenidaat. Inmiddels 4 weken op 70mg de hoogst toegestane dosering op dit moment, echter merk ik waar mijn adhd vroeger vooral in m’n hoofd aanwezig was dat dit nu rustiger is, maar ik juist meer drukker van mezelf wordt. Verder heb ik geen eetlust en als ik eet zit ik hee[lees meer...]l snel vol, dit lijdt tot flink gewichtsverlies, ook omdat ik daarnaast regelmatig diarree heb sinds deze medicatie. Medicijnen zijn voor mijn gevoel na een uurtje of 4 a 5 uitgewerkt, dan krijg ik hoofdpijn en een druk op m’n borst alsof ik het benauwd heb. Mijn hartslag is over het algemeen ook vrij hoog, wat ook niet goed is.

19-03-2024 | Man | 39
ADHD
Na jaren concerta en ritalin besloten te stoppen.in overleg met de psychiater Dit omdat ik een zoon heb van 4 jaar oud en ik was te veel momenten in mijzelf gekeerd. Een maand later besefte ik dat mijn leven te veel chaos was en ben weer op gesprek geweest en besloten om Elvanse te proberen. De eerste ervaring was weinig effect maar wel goed om te focussen. Het vervelende[lees meer...] was dat ik 3 nachten geen oog dicht had gedaan en ik ben vervolgens in overleg melatonine gaan gebruiken voor 4 avonden om 23:00 en direct naar bed. Slapen ging goed en na 4 dagen had ik geen melatonine meer nodig. Omdat het slaapprobleem verholpen was heb ik in overleg de dosis opgehoogd naar 2 tabletten. 1 om 7:30 en 1 om 14:00. Voor mij werkt dot perfect. Ik denk voordat ik handel, heb beter overzicht en alle dagelijkse taken die altijd zwaar aanvoelden of waar ik geen zin voor op kon brengen ervaar ik nu alsof het me geen energie kost. Ook zijn verjaardagen geen martelingen meer en heb ik veel energie om met mijn kind te spelen en de aandacht te geven die hij en natuurlijk mijn vrouw verdienen. Voor mij is het een wondermiddel en in vergelijking met Concerta zit ik heel relax in mijn vel ipv dat ik half strak sta van de amfetaminen. Mijn ervaring is dat als er bijwerkingen waren de dosis te laag is of dat je de eerste week ( sommige adhders die ik ken hebben het over een aantal weken) er eveb doorheen moet. Wel is belangrijk om goed op de voeding te letten want ik heb geen hongergevoel meer totdat ik begin met eten.