Ervaringen met Equasym

Equasym XL

Bojan Nikolik (30-12-2014)

09-11-2010 | Man
Adhd pdd nos
vraagje; mijn zoon van bijna 10 jr gebruikt 27mg concerta per dag. Ik heb het gevoel dat dit niet echt help, ik heb inmiddels veel over Equasym gelezen en vroeg mij af of iemand hier ervaring mee heeft, op deze leeftijd van bijna 10 jaar met hun kind/neef/nicht etc.. mocht dit zo zijn hoor ik u graag volgende week weer langs bij dokter en wil ik graag mijn ervaring met he[lees meer...]m bespreken!

13-10-2010 | Man
ADHD
Onze zoon van 9 jaar, gebruikt sinds ruim een jaar equasym xl,(eerst Ritalin) Na een week gaf hij zelf aan zich beter te voelen en veel minder last te hebben van rebound verschijnselen. Daarnaast gebruikt hij 2 keer per dag herbalifeline capsule en NRG tablet en geen chocolade en coca cola; daar reageert hij heel sterk op. Hij groeit heel regelmatig en eet goed.

27-11-2009 | Man
ADHD
Mijn zoon van 10 jaar gebruikt dit medicijn al 2 jaar. hiervoor ritalin gehad, wat veel te snel was uitgewerkt. Dit medicijn werkt goed. eetlust is s middags iets minder, maar wordt s avonds ingehaald. Kost me wel 25 euro p.mnd. Jammer, maar heb t er zeker voor over.

31-10-2022 | Man | 35

03-06-2022 | Man | 44
methylfenidaat (50mg)
ADHD
Zelf heb ik ADHD en gebruik van medicatie zorgt voor mij dat ik focus weet te houden, zaken kan ik nu ook daadwerkelijk kan afmaken. Minder afleiding door randzaken en verzand raken in alle afleidingen wat weer tot een verloren dag leidt.

03-06-2022 | Vrouw | 21

16-05-2022 | Man | 65
Heel herkenbaar!

22-03-2021 | Vrouw | 25
ADD
Na de eerste week heel wat bijwerkingen ondervonden zoals vermoeidheid, apathisch en hoofdpijnen. De tweede week ging veel beter en zijn de bijwerkingen bijna allemaal verdwenen. Ik werk wel dat ik steeds moe ben na een werkdag en dit elke dag net iets vroeger komt. Door het verhogen en spreiden van de medicatie ging het even goed (2 weken). Ik merk dat elke keer de medica[lees meer...]tie verhoogd ik de eerste week het gevoel heb dat het helemaal goed zit en de tweede week weer last krijg van vroegtijdige vermoeidheid. Komt dit omdat mijn medicatie nog niet op de juiste dosis zit? Zijn er andere mensen met dezelfde ervaring?

04-04-2018 | Vrouw | 23
ADD
Ik kreeg op mijn 23ste de diagnose van ADD. Voor mij was het een ware opluchting. Voorheen lukte het mij niet om mijn hoge potentieel te realiseren in mijn studies en leven. Al vanaf de lagere school had ik serieuze problemen met organisatie, maar dit werd pas écht problematisch vanaf de derde graad in het middelbaar. "Slim" zijn was dan echt niet genoeg meer. Je moest da[lees meer...]n ook effectief kunnen plannen en organiseren, iets wat onmogelijk was voor mij. Alleen snapte ik nog niet waarom ik hier zoveel meer moeite mee had dan anderen rondom mij. Ook buiten school. Ik begreep niet waarom ik zo chaotisch was en moeite had met simpele taken af te ronden/te onthouden, terwijl de rest van de wereld hier geen moeite mee leek te hebben. Ik ben vrij laat pas professionele hulp gaan zoeken. Eerder durfde ik er zelfs niet over na te denken omdat ik uit een immigrantengezin kom en het stigma rondom ADD/ADHD nog sterk leeft in de oorspronkelijke cultuur van mijn ouders. Echt wel jammer, want nu besef ik meer dan ooit hoeveel mensen er constant mee geholpen worden en dat de medicatie die ervoor gebruikt wordt erg veilig kan zijn als het gebruikt wordt onder goede begeleiding. Na een consultatie bij mijn huisarts en een neuroloog kreeg ik Equasym XR voorgeschreven. Ik pak het nu ongeveer anderhalve maand en merk het verschil enorm hard! Ik kan veel makkelijker opletten en ben in het algemeen meer "aanwezig". Het was wel eventjes wennen, want ik merkte in het begin wel dat ik soms milde hartkloppingen kreeg en af en toe wat dissocieerde, maar omdat ik wist dat dit aan de medicatie lag en tijdelijk was kon ik dit makkelijk relativeren. Dan ging het meestal vrij snel weer over. Voor de rest heb ik helemaal geen bijwerkingen. Ik val nu juist beter in slaap dan ooit en voel dat mijn slaap ook kwalitatief beter is, want ik word meestal uitgerust wakker. Ook met mijn eetlust heb ik eigenlijk weinig problemen. Soms merk ik wel dat ik minder honger heb doorheen de dag, maar toch voel ik aan mijn lichaam wel wanneer ik zou moeten eten. Als ik me opeens zwakker voel, bijvoorbeeld. Ik probeer gewoon op regelmatige tijdstippen te eten en tot nu toe lukt dat wel goed! Het is wel makkelijker om gezonde keuzes te maken nu, omdat ik beter kan nadenken en geduldiger kan zijn. Equasym werkt goed en doet wat het moet doen, maar het is zeker geen wondermedicijn dat opeens al jouw problemen zal oplossen of van jou een supermens zal maken. Veel mensen hebben ook (cognitieve) gedragstherapie nodig. Het is heel belangrijk om goede gewoonten aan te leren, en dat is iets waar je zelf actief aan moet werken! Het enige jammere is natuurlijk wel de kostprijs. Ik betaal ongeveer €50 per maand, omdat ik twee capsules moet innemen per dag. Het wordt niet terugbetaald tenzij je jonger bent dan 16 jaar in België, dat vind ik helemaal niet kunnen! Dit versterkt het enorm schadelijke idee dat "mensen gewoon maar uit hun ADHD moeten groeien", terwijl dit natuurlijk niet zomaar gaat. Je kunt niet opeens een ander brein groeien. Maar over het algemeen wel erg tevreden over dit medicijn.

20-06-2017 | Man | 8
Syndroom van Asperger
Werkt goed om de concentratie te verhogen ivm overprikkeling door Asperger.

03-02-2017 | Man | 8
Autisme
Mijn zoontje van bijna 9 gebruikte eerst enige tijd de 20 mg. Werkt super goed alleen was hij aan het einde van de dag altijd helemaal "op". Slapen als een os. Doordat hij teveel kreeg werd hij wat suffig en soms wat warrig. Voor het gebruik van dit middel methylfenidaat kort werkende tabletjes gehad. Veel onrust en veel depressieve gevoelens. Gelijk gestopt met de kort [lees meer...]werkende tabletten. Wel door lang werkende medicatie minder bijwerkingen gemerkt. Waarschijnlijk is de 10 mg voldoende voor onze zoon. Alsnog fijn dat we hem iets kunnen geven waardoor hij minder snel, hoog in zijn frustratie en emoties zit, hij krijgt hierdoor meer zelfvertrouwen en zit beter in zijn vel, gaat beter op school en sociaal is het een stuk relaxter.

11-05-2016 | Man | 14
ADHD
Ik ben een jongen van 14, In het eerste leerjaar hebben ze vastgesteld dat ik ADHD (attention deficit hyperactivity disorder), had oftewel aandachtstekort-hyperactiviteitstoornis, wat het was had ik op die leeftijd geen besef van maar met verloop van tijd wist ik zeer goed wat ik had. Ik ben toen relatine gaan nemen, grootste vergissing van m'n leven .. : Ik stopte een ti[lees meer...]jdje met groeien, ik at niet veel en niet graag, ik had altijd hoofdpijn, buikpijn, enz.. Dus ben ik daar mee gestopt, toen ben ik 1 à 2 jaar niet meer naar de Psycholoog en Psychiater geweest. Mijn punten daalden en daalden, dus moest ik wel terug gaan. In het zesde leerjaar ben ik terug gegaan en hebben ze mij Retard gegeven, maar dat had zo goed als geen effect op mij. Dat heb ik dan tot het 1ste middelbaar genomen. Nu ben ik gestart met equasym (30mg), het beste wat ik ooit had, mijn punten zijn gestegen, je hebt zo goed als geen bijwerkingen in het begin, misschien een beetje hoofdpijn maar dat is het dan ook. Ik voel me weer mezelf en geen pillenslikker. Hopelijk helpt dit jou ook!

21-08-2015 | Man | 34
methylfenidaat (40mg)
ADD
De dosis die ik nodig heb blijkt hoog te zijn. Maar, het werkt en ik ervaar geen bijwerkingen. De enige bijwerking is de prijs. Belangrijk is wel dat je het op de juiste momenten inneemt. Wanneer je één inname overslaat voel je een verschil. Voor het eten innemen is voor mij het beste. Na het eten zorgt er voor dat het langer duurt eer het effect heeft. Tijden[lees meer...]s een hectische, geestslopende, energie wretende dag kan ik mezelf tot rust brengen vanwege de medicatie. Bij een "aangename" dag is er ruimte om te focussen, creëeren, multitasken. Dus voor mij: goed medicijn maar spijtig genoeg... (te) duur!

28-02-2012 | Vrouw | 35
ADD
Eindelijk in september 2011 diagnose add gesteld. Wat een verademing. Eerst begonnen met Ritalin. Ik merkte meteen verschil: veel meer rust in het hoofd; dingen afmaken; beter slapen etc. Enige nadeel met Ritalin is het om de drie uur innemen waar ik niet aan dacht. Doordat ik per 01/01/2012 ben overgestapt naar een verzekering die equasym vergoedt, is dat probleem verholp[lees meer...]en. Ik heb me aangesloten bij stichting balans waardoor ik collectief kon verzekeren bij Avero/Achmea. Die vergoeden in de verzekering Royaal deze langwerkende medicijnen. Equasym is makkelijk in te nemen. Enige bijwerkingen die ik ervaar (ook bij Ritalin): geen eetlust, dus afvallen. Dus goed opletten dat je op geregelde tijden eten tot je neemt. Andere bijwerking die ik wel heel vervelend vind, is verkramping van de kaak (had ik ook bij Ritalin). Bijna continu. Hoop dat dat minder wordt. Is niet te stoppen die verkramping

12-10-2011 | Man | 7
Adhd
Mijn zoon gebruikt sinds een paar weken equasym. heeft ADHD met hyperactiviteit en concentratieproblemen. we zin begonnen met 10 mg toen 20 mg en nu krijgt hij 30 mg en het gaat prima. Hij is een stuk rustiger met name in zijn hoofd. Op school gaat het nu steeds beter. Ik was echt anti-medicijn maar op een gegeven moment kon het niet anders. Ben blij dat ik dit medicijn vo[lees meer...]or hem gebruik. Hij heeft weinig last van bijwerkingen. klaagt soms over wat buikpijn. Eten gaat tot nu toe ook goed. Hij is erg dun dus hou dat goed in de gaten.

11-10-2010 | Vrouw
ADHD
Onze zoon van 9 gebruikt het nu een half jaar. Het gaat 100x beter dan toen hij nog het kortwerkende methylfenidaat gebruikte. Daar kreeg hij zo'n vreselijke rebound van en bovendien vlakte hij behoorlijk af in z'n gevoelens. Equasym werkt gedurende de schooltijd en begint nadat hij thuiskomt uit te werken, waardoor hij 's avonds gelukkig weer goed eet (tenzij hij het nie[lees meer...]t lust natuurlijk... ;)). Groot nadeel: de vermindering van de eetlust. hij zit al op het onderste gewichtslijntje, dus MAG niet verder afvallen, maar eten als z'n medicijnen werken, is moeilijk.