Ervaringen met Methylfenidaat

methylfenidaat

angst somber voelen lusteloos verminderde cognitieve vaardigheden prikkelbaar vaak moeten plassen diarree wazig in het hoofd slechte lichaamsgeur acute hoofdpijn

ADHD (191 meningen)
ADD (166 meningen)
Syndroom van Asperger (6 meningen)
PDD-NOS (4 meningen)

Elvanse (149 meningen)

04-07-2020 | Vrouw | 31
methylfenidaat (5mg)
ADHD
Op 31 jarige leeftijd diagnose adhd, wat een opluchting. Tijdje bezig geweest met afstellen, vervelende bijwerkingen maar zakte snel af! Slik nu 3x per dag elke 3,5 uur 20 mg, de 4e keer 10 en voor het slapen gaan 5. Hierdoor geen last van rebound. Ik heb enorm veel baat bij de medicijnen. Ik heb meer rust in mijn hoofd, minder snel geirriteerd, kan me makkelijker tot ding[lees meer...]en zetten, geen eetbuien meer, meer geduld! Ben blij dat ik hiermee gestart ben!

21-06-2020 | Vrouw | 50
methylfenidaat (36mg)
ADD
Ik heb ADD met depressies. En een gastric bypass. Slik nu Elvanse tegen de stemmingen. Ook Wellbutrin ( bupropion). Dit werkt niet afdoende. Heb Mylan methylfenidaat geslikt maar werkte erg kort en had veel last van de ontwenningsverschijnselen. Hierdoor overgestapt naar Elvanse dat ook niet zo lang werkzaam is, waarschijnlijk door de gastric bypass, maar dit middel wer[lees meer...]kt fantastisch op mijn stemming, en dat deed Mylan niet. Voelde me na de werking ziek en moe. Door Elvanse kan ik nu waarschijnlijk gaan stopp ern met de Wellbutrin

17-06-2020 | Vrouw | 22
methylfenidaat (18mg)
ADHD
Ik ben er nu een paar jaar achter gekomen dat ik ADHD heb. Ik had een tijd dat ik mij erg depressief voelde en niet lekker in mijn vel zat. Ook op school kon ik mij vanaf jongs af aan nooit concentreren en zei ik altijd alles wat ik dacht. Ik had daar nooit problemen mee tot een bepaalde leeftijd toen het niet meer zo goed ging op school. Ik merkte dat ik erg chaotisch was[lees meer...] in mijn hoofd en werd daar ongelukkig van en kon het niet meer zelf. Toen ik wist wat het was voelde ik mij stukken beter. Ik kreeg hulp en ben begonnen met het slikken van Methylfenidaat. Het hielp mij erg goed als ik bijvoorbeeld moest leren maar merkte wel dat ik het niet altijd wou gebruiken. ik voelde mij soms zenuwslopend onrustig (trillende handen) Ik had er weinig eetlust door en werd er soms ook een beetje misselijk van. Ook merkte ik dat ik heel prikkelbaar was als het medicijn uitwerkt en krijg ik er soms hoofdpijn van. Ik gebruik het alleen als ik een dag aan school moet werken of moet leren. Ik gebruik het niet elke dag want soms heb ik geen zin in de bijwerkingen. Ik persoonlijk wil het niet elke dag gebruiken maar gebruik het alleen als ik geen orde weet te stellen in mijn hoofd en ik heel chaotisch ben en geen planning kan maken of moet leren.

30-05-2020 | Vrouw | 28
methylfenidaat (5mg)

29-05-2020 | Vrouw | 17
ADD
Hele leven en vooral middelbare schooltijd erg veel last gehad van concentratie problemen. Ik had een duwtje in de rug nodig want ik kon van mezelf nooit bezig gaan. Ookal wilde ik het zo graag, het voelde alsof er een muur voor me stond die me tegenhield. Sinds een paar maanden is eindelijk ADD vastgesteld. Ik kreeg mylan methylfenidaat voorgeschreven. In het begin werkte[lees meer...] het geweldig. Eindelijk kon ik mijn potentie qua werken eruit halen. Na een aantal dagen/weken stopte het ineens met werken, compleet. Toen ging ik (advies van psychiater) de dosis verhogen. Toen kreeg ik nare bijwerkingen: opgefokt gevoel, hoofdpijn, rillerig, wazig, ongecontroleerd bewegen, hoofd te vol en chaotisch. Ik voelde me zo angstig en opgefokt dat ik niet echt normaal kon bewegen of praten. Het was zo ondragelijk dat ik dacht 'lag ik nu maar in een coma' of 'ik zou wel uit het raam willen springen' . Geen fijn gevoel als je eerder last hebt gehad van angst en depressieve klachten. Vooral omdat ik hier compleet geen controle over had. Geen fijn medicijn voor mij dus.

29-05-2020 | Vrouw | 17
ADD
Sinds een aantal maanden is er ADD bij mij vastgesteld. Ik ben nu 17 jaar. Ik heb er al sinds mijn kindertijd last van maar vanaf de middelbare school werd het toch het ergst. Ik kan me van mijzelf eigenlijk vrijwel niet concentreren. Het gaat eerder om het feit dat ik me fysiek en mentaal niet kan dwingen om bezig te gaan. Ookal wil ik het wel. Ik kreeg methylfenidaat[lees meer...] van Mylan voorgeschreven. In het begin werkte het geweldig. Echt een wondermiddel dacht ik. Ik krijg eindelijk dat duwtje om bezig te gaan, en lang ook nog. Na een aantal dagen/weken werkte het ineens helemaal niet meer. Ik zat toen aan 2x 10mg per dag. Ik kon ineens niet meer bezig gaan.. Na advies van mijn psychiater ging ik toen maar de dosis verhogen. Toen ik rond de 20mg zat kreeg ik zeer nare bijwerkingen. Ik heb een geschiedenis met angst en depressieve klachten. Ik werd ineens heel angstig en opgefokt. Lichamelijk kon ik vrij moeilijk bewegen en praten ging moeilijk. Alsof de hele tijd iemand met een mes in je rug staat, je voelt je alsof je moet vluchten. Het werd zo erg dat ik eigenlijk niet wakker wou zijn omdat het ondragelijk was om me zo te voelen 24 uur lang. Het waren alleen maar nare bijwerkingen zonder het gewenste effect, dus ik ben gestopt. Het is dus niet aan te raden als je last hebt van klachten die gestimuleerd kunnen worden op een negatieve manier.

02-04-2020 | Vrouw | 47
methylfenidaat (45mg)
ADHD
Ben 47 jaar en pas onlangs gediagnosteerd met ADHD. ik zocht medicinale ondersteuning ivm slechte focus, concentratie, intense prikkels, slecht geheugen, 1000 gedachten, impulsiviteit onrustig, en chaotisch zijn. De methylfenedaat gaf de eerste weken erge bijwerkingen in de zin van zenuwachtig - en opgejaagd voelen, ook voelde ik me vlak. Gelukkig verdween dit al snel en b[lees meer...]en super tevreden Ik voel me nu ' normaal', in balans, slaap weer goed, ben niet meer mentaal uitgeput, veel rustiger,heb meer impulscontrole en ook lukt het me om langer op 1 ding te concentreren en is mijn geheugen verbeterd. Let wel: het is een hulpmiddel, geen wondermiddel. Maar mijn ADHD klachten ( er zij ook pluspunten aan he) zijn een stuk beheersbaarder. Ik slik ook 300mgWellbutrin dit omdat ik in 1e instantie een milde depressie had. Concerta / Ritalin/ methylfenedaat gaat daar perfect mee samen. Ik ervaar geen bijwerkingen, hoogstens meer dorst. Positieve bijwerking is voor mij dat ik veel rustiger ben..en ook minder impulsief snack en eet.

22-02-2020 | Vrouw | 58
ADHD
Sandoz is een prettig medicijn met voor mij weinig bijwerkigen.

22-02-2020 | Vrouw | 58
ADHD
Ik had eerst Sandoz pillen, die waren goed. Moest nu over op Mylan, slik ze nu een maand en ben niet blij! Breng ze volgende week terug naar de apotheek. Als ik Sandoz niet meer krijg stop ik met slikken. Dan heeft het weinig zin om hier mee door te gaan.

07-02-2020 | Vrouw | 17

29-12-2019 | Vrouw | 39
Top!

29-12-2019 | Vrouw | 22
methylfenidaat (10mg)
Door een depressie met suïcidale gedachtes ben ik hulp gaan zoeken bij een hulpdienst. Na een aantal gesprekken kwamen ze er op uit dat ik ook ADD heb en willen ze eerst dat aan pakken... Nu ben ik niet meer heel de dag emotioneel en denk ik aan de dood. Maar dat betekend niet dat ik die gevoelens niet meer heb. De bijwerkingen zijn heel vervelend. Het begon met duizelighe[lees meer...]id, hoofdpijn, misselijkheid, een opgejaagd gevoel, geïrriteerd, en een continu poep gevoel. Eerst dacht ik dat het tussen mijn oren zat dus ik negeerde het. Vervolgens begon ik steeds vergeetachtiger te worden. Sleutels in de deur vergeten, niet meer weten waar ik het over heb.. En na 3 weken gebruik gebeurde er iets waardoor ik aan de bel trok. Ik kreeg voor het eerst in mijn leven een angst aanval. Uit het niet raakte ik in paniek begon ik vreselijk te zweten raakte buiten adem terwijl ik stil stond. En moest ik me helemaal uitkleden omdat ik het belachelijk heet kreeg. Ik was helemaal drijf en drijfnat. Zelfs mijn kleding was goed nat. Nadat ik weer tot rust was gekomen zocht ik alles op. En ja hoor meerdere mensen hebben last van de symptomen en methylfenidaat kan een angst aanval aanwakkeren. Ik zit op dit moment echt met mijn handen in het haar.

18-11-2019 | Vrouw | 41
methylfenidaat (54mg)
ADD
Verlies van overzicht en planning op mijn dagelijkse taken, verlies van concentratie. Apathisch, onzeker en depressief. Verminderde eetlust, misselijkheid (korte tijd hartkloppingen). Ik ben ermee gestopt.

16-10-2019 | Vrouw | 24
methylfenidaat (54mg)
ADHD
Ik heb adhd gecombineerd met add. Sinds februari ben ik gestard met het traject om ritalin te slikken, het begin verliep goed. Ervaarde veel rust in mijn hoofd en het gevoel dat ik helderder kon nadenken. Sinds juni slik ik methylfenidaat langwerkend 54 mg, helaas sinds 1 a 2 maanden een stuk sneller geïrriteerd, prikelbaarder en sneller agressief. Ook ben ik in een half j[lees meer...]aar tijd 8 kilo afgevallen waardoor ik ondergewicht kreeg, op zijn lichts woog ik 48,6 kilo terwijl ik 167 cm lang ben. Door mijn ondergewicht voelde ik me heel moe en kreeg ik haar uitval. Uiteindelijk naar de diëtiste geweest en die schok ook wel, nu elke avond een vlesje Nutricia bijvoeding drinken voor het slapen gaan. Ik vind dat de bijwerkingen nu te veel worden en wil graag overstappen naar een ander medicijn maar ik zou niet weten naar welk medicijn. Iemand misschien tips? Want de concentratie heb ik nodig bij mijn hbo studie

07-10-2019 | Vrouw | 34
methylfenidaat (54)
ADD
Ik ben een vrouw van 34 jaar en 5 maanden geleden is de diagnose ADD vastgesteld en nu gebruik ik dit middel 4 maand. Eerst een lichtere dosis (2maand), nu de dosis van 54 Mg (2maand). Mijn concentratievermogen is veel verbetert. In 2011 heb ik een CMV (virus) opgelopen met als gevolg dat ik erg last heb van aanhoudende vermoeidheid met spierpijn. De vermoeidheid is er nog[lees meer...] wel maar in mindere mate. Voor mij is de grootste bijwerking het gewichtsverlies. Voor dit middel woog ik 61 kg, nu nog 55 kg. Ook sneller transpireren en meer moeite met inslapen. Maar dankzij dit middel lukt het mij om deeltijds te werken dus neem ik de bijwerkingen er graag bij.

30-09-2019 | Vrouw | 36
ADHD
Heb ook methylfenidaat van sandoz, werken goed, merk helaas wel dat het af en toe niks doet, heel raar