methylfenidaat

Bij  ADDX

ADHD (170 meningen)
PDD-NOS (4 meningen)
Syndroom van Asperger (4 meningen)

Concerta (472 meningen)
Dexamfetamine (416 meningen)
Ritalin (394 meningen)
Amfexa (206 meningen)
Medikinet (128 meningen)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

17-05-2022 | Man | 20
ADD
Nu na de eerste week 5 mg twee keer per dag, op advies naar 10mg twee keer per dag (beginnersdosis). Eerste week met twee keer 5mg ging top, maar nu sinds die 10mg echt extreme nervositeit en alles wat daarbij komt kijken. Verlegen, niet uit mijn woorden komen, zweten en trillen is hier allemaal onderdeel van. Bovendien heb ik het gevoel dat ik minder goed uit mijn woorden[lees meer...] kom. Zodra ik thuis kom en het is uitgewerkt een soort leeg verdrietig gevoel en soms hoofdpijn. Ook heb ik het gevoel dat ik tijdens de werking een soort letterlijke tunnel visie heb met mijn ogen, waarbij mijn perifere visie erg wordt verminderd. Ik wacht het nog even uit aangezien ik pas in mijn tweede week zit, binnenkort gesprek met arts hoe alles gaat...

09-05-2022 | Man | 23
ADD
Ik heb dit medicijn als kind al jaren gebruikt, toen weer een tijdje gestopt. nu na enkele jaren weer begonnen. Maar het heeft helaas niet meer het effect van vroeger. Ik ben kort af continu overprikkeld. Kan echt maar aan 1 ding tegelijk denken/doen. Wel zijn mijn gedachten helderder, of in ieder geval minder gedachten tegelijk . Voor mijzelf is het medicijn top, alleen v[lees meer...]oor mijn omgeving is het minder.

12-04-2022 | Man | 48
ADD
TEVA (goedkoop is duurkoop) op advies psychiater, zorgverzekeraar en regering, het middel werkt niet! Of onvoldoende en heeft bijwerkingen, hartkloppingen en hoge bloeddruk 154 over 126 (norm 128 over 88 en hoge hartslag 86 (normaal 68) Bij verhoging meer bijwerkingen zoals; gedachtes buiten mijzelf, primaire reacties bijvoorbeeld verbale agressie in het verkeer.

30-03-2022 | Vrouw | 16
ADD
Werkt best wel goed alleen ben soms licht in mijn hoofd of heb hoofdpijn wanneer het begint uit te werken

25-03-2022 | Man | 26
methylfenidaat (40mg)
ADD
1 jaar geleden heb ik kennis mogen maken met het medicijn methylfenidaat van farmaceut Mylan. Eerst de kortwerkende en na een tijd de retard. Ik deel mijn ervaring over de retard ( langwerkend ). Het medicijn heb ik in totaal 1 jaar gebruikt. Circa de eerste 6 maanden voldeed de methylfenidaat aan mijn verwachtingen ik werd er rustig van zoals ik het zelf test omschree[lees meer...]f eindelijk een “flatline” in mijn hoofd. Ik had overzicht kon mijn werk weer fatsoenlijk afmaken en had geen last van bijwerkingen. Na verloop van tijd voelde ik steeds vaker dat oude patronen weer op de voorgrond traden tics, rusteloos, veel op mijn telefoon, impulsiviteit, vaker alcohol drinken, chagrijnig, oogcontact vermijden, maar het ergste van alles ik voelde me leeg.. het was alsof het medicijn omplaats van rechts om het ineens links om werkte en daarom het tegenovergesteld effect had. Omdat ik al een tijd dit medicijn gebruikte had ik niet direct in de gaten dat het aan de medicijnen lag. Heb hiervoor dan ook eerst even alle oorzaken op een rijtje gezet en weg gestreept en alleen de medicatie bleef over. In overleg met mijn behandelend arts heb ik besloten om te stoppen met mehylfenidaat en te starten met Dexamfetamine van Tentin 3 x 2x 5 mg. Wat een wereld van verschil met methylfenidaat rust, een goed humeur structuur en geen leeg gevoel! .Wel moet ik erbij vermelden dat ik nog in de opbouw fase zit en daarom wat bijwerkingen ervaar wetende dat alle psystimulantia in de beginfase tijd nog hebben om te wennen.

21-02-2022 | Vrouw | 18
methylfenidaat (54mg)
ADD
Ik gebruik al sinds mijn 9e dit medicijn maar de laatste jaren heb ik last van vervelende bijwerkingen

25-12-2021 | Vrouw | 26
ADD
Was voor mij niet het juiste medicijn.

01-12-2021 | Man | 51

06-10-2021 | Vrouw | 52
ADD
Wat een bocht! Enorme galbulten in m’n gezicht. Diarree, en toegenomen nervositeit en angst. Ik stap over op wat anders, wat en werkt en minder bijwerkingen geeft.

02-08-2021 | Vrouw | 40
methylfenidaat (27mg)
ADD
Overstap naar Teva. Ondanks dat dit hetzelfde zou moeten werken als de methylfenidaat rt van Sandoz is dit voor mij absoluut niet het geval. Depressieve gevoelens en agressie. Iets wat eerder, met en zonder medicijnen, nooit was.

15-07-2021 | Vrouw | 24
ADD
Met mijn 24 jaar enkele weken geleden eindelijk de diagnose ADD gekregen. Na jaren van strubbelingen met depressies (ik gebruikte al een SSRI's), kwam ik mbv een pscyholoog en later een psychiater tot de ontdekking dat de depressie een symptoom was van ADD. Ik ben een erg introvert persoon die graag alleen is. Sinds mijn puberteit ben ik eigenlijk altijd enorm vermoeid. Ei[lees meer...]ndeloos bloed geprikt, en ook onderzoeken in slaapcentra gehad hier voor. Sociaal contact koste mij altijd enorm veel energie en ik nam standaard een periode te veel hooi op mijn vork, raakte overwhelmed en oververmoeid, en moest dan alles weer laten vallen. Met uitval op werk aan toe. En dat op repeat. Gestart met methylfenidaat 10mg opbouwen tot 4x daags, eigenlijk alleen omdat je verzekeringstechnisch eerst methylfenidaat geprobeerd moet hebben voor je dexamfetamine vergoed krijgt. Dit is absoluut niet mijn medicijn. De bijwerkingen slopen er in, en na anderhalve week realiseerde ik mij dat ik eigenlijk geen enkele positieve ervaring meer had. Behalve dan dat het me wat meer energie gaf en ik 's middags niet meer bijna dagelijks even hoefde te slapen (lees: ontprikkelen). De eerste dagen, vanwege het stimulerend effect, veel energie tot het euforische aan toe. Omdat ik dat nooit had, plande ik mijn dagen te vol en schatte ik mijzelf veel te hoog in. Al na een paar dagen bijwerkingen als hoofdpijn, trillerig zijn en het vervelendste waren de depressieve en sombere gevoelens die ik kreeg. Ik vond m'n leven uitzichtloos en er leek een soort mist over mijn stemming te hangen. Tevens na een aantal uur als de tablet was uitgewerkt viel ik zowat ter plekke in slaap van vermoeidheid. Ik zag geen effect als het ging om aandacht en concentratie. Enige positieve was dat ik sliep als een blok. Nu over op dexamfetamine, en ondanks dat dit ook even wennen is heb ik hier naast slecht slapen geen enkele bijwerking van ervaren!

12-04-2021 | Vrouw | 51
methylfenidaat (54mg)
ADD
Eerder had ik Sandoz, en hoewel ik soms twijfelde of het wel echt werkte, merkte ik het vooral als ik het niet gebruikte. Als ik het wel gebruikte merkte ik nauwelijks bijwerkingen en was mijn concentratie wel een heel stuk beter. Nu is de apotheker overgestapt op Teva en ik vind het verschrikkelijk. Zeer versnelde hartslag en de zenuwen gieren door mijn lijf tot laat in d[lees meer...]e avond door mijn lijf. Na ongeveer 5 tot 8 uur word ik erg moe en voel me zeer somber of depressief en krijg huilbuien. Het helpt me totaal niet bij de concentratie. Ik durf het nu bijna niet meer te gebruiken, vanwege de extreme bijwerkingen. Ik functioneer nog beter zonder Teva Methylfenidaat. Ik slik al 12 jaar methylfenidaat, ooit begonnen met Ritalin, toen Concerta, Mylan, Sandoz en nu Teva.. Heb me het beste gevoeld met Concerta, en nu het slechtste met Teva.

08-04-2021 | Man | 42
ADD
Pas op 40 jarige leeftijd diagnose gehad en met dit wonderspulletje begonnen. 36mg van het merk Sandoz. Oh wow, kan het leven ook zo zijn!? Ik heb nu genoeg aandacht om te kunnen genieten van bijvoorbeeld het lezen van een boek. Super! Echter, na twee jaar gebruik van dit merk, ging mijn apotheek over op het merk Teva. Hetzelfde spul, dezelfde hoeveelheid, maar een ande[lees meer...]r merk. Helaas bleek dat een regelrechte ramp. Ik werd er ziek van. Kreeg een pieptoon in mijn hoofd en pijn op mijn borst. Nu ga ik weer door het leven zonder. En ben ten einde raad.

30-03-2021 | Man | 22
ADD
Dit medicijn maakt mij alerter en meer gefocust. Ook voel ik me blijer wanneer ik het gebruikt. Ik ben introverter zonder het en ik voel me ongeorganiseerd en ook lui. Eigenlijk heeft het mijn depressie een beetje genezen. Ik voel me minder leeg. Enige negatieve aspect is de ‘half-life’ en rebound. Ik moet het 5 keer per dag nemen. Degene die langer effect heeft is niet[lees meer...] vergoed door mijn verzekering dus moet ik er meeleven. Over het algemeen voel ik me beter, gemotiveerd en zelfverzekerd. Het maakt mijn leven beter te regelen. ////////////// (original text: This medicine makes me more alert and focused. I also feel happier while on it. I'm more introvert without it and I feel disorganized and lazy as well. It actually cured my depression a bit. I feel less empty. The only downside is the halflife and the rebound. I have to take it five times a day. The longer lasting one isn't covered by my insurance so I'll have to deal with it. Overall I feel more on track, motivated and confident. It makes life easier to manage. ) /////

12-12-2020 | Man | 39

12-12-2020 | Man | 39