Methylfenidaat

methylfenidaat

Bij  ADDX

ADHD (143 meningen)
PDD-NOS (4 meningen)
Syndroom van Asperger (3 meningen)
Depressie (1 mening)

Concerta (442 meningen)
Ritalin (375 meningen)
Dexamfetamine (339 meningen)
Medikinet (115 meningen)
Strattera (109 meningen)

07-10-2019

ADD

Ik ben een vrouw van 34 jaar en 5 maanden geleden is de diagnose ADD vastgesteld en nu gebruik ik dit middel 4 maand. Eerst een lichtere dosis (2maand), nu de dosis van 54 Mg (2maand). Mijn concentratievermogen is veel verbetert. In 2011 heb ik een CMV (virus) opgelopen met als gevolg dat ik erg last heb van aanhoudende vermoeidheid met spierpijn. De vermoeidheid is er nog[lees meer...] wel maar in mindere mate. Voor mij is de grootste bijwerking het gewichtsverlies. Voor dit middel woog ik 61 kg, nu nog 55 kg. Ook sneller transpireren en meer moeite met inslapen. Maar dankzij dit middel lukt het mij om deeltijds te werken dus neem ik de bijwerkingen er graag bij.
27-07-2019

17-07-2019

ADD

Methylfendidaat maakt mij scherper (in concentratie) in vergelijking met Dexa maar die scherpte kwam met een prijs namelijk hartkloppingen (soms dagelijks) en moeite met slapen. Verder lichte darmklachten en een droge mond. Echter de hartkloppingen zijn de reden van overstap.
13-03-2019

09-03-2019

ADD

Sinds december 2018 aan het medicijn voor ADD: Man, 38 jaar Na veel gelezen te hebben op het internet, schijnt het medicijn een echte life changer te zijn zodra men met de medicatie start. Helaas heb ik dit gevoel echter nooit gehad. Wel is de concentratie sterk verbeterd om ergens aan te beginnen en het af te maken. Tevens heb ik nu een helicopter view op het werk, als[lees meer...] het gaat om actie / reactie. Ofwel, ik zie het gevolg van imput die ik in mijn werk stop. Ik heb een sales baan en ben me nu beter bewust van alle taken en de vervolgacties die ik kan verwachten. Bij navraag aan de specialist schijnt het voor ADHD wel een life changer te zijn in de vorm van rust.. niet alleen in het hoofd, maar ook in gedrag en druk zijn met je lichaam. Ik had te hoge verwachtingen.. Ik voel me dezelfde persoon. nog steeds wat introvert, maar wel zelfverzekerder aan het worden, Ik ben bereid vragen te beantwoorden via de site
28-01-2019

ADD

Ik gebruik het nu al 2 jaar en het werkt voor mij heel goed. Ik heb wel veel bijwerkingen en dat is soms vervelend maar de voordelen zijn voor mij belangrijker. Het is soms moeilijk om in te plannen maar over het algemeen toch goed te gebruiken.
14-01-2019

ADD

Werkt super goed! Zorgt ervoor dat ik alle prikkels beter kan onderscheiden en helpt met het prioriteiten stellen.
21-08-2018

ADD

Ik gebruik nu ruim 10 jaar methylfenidaat, sinds een jaar of 3 merk ik dat ik veel instabieler ben geworden, kortom oude gewoontes steken de kop op. Ik heb om onder andere deze redenen ook een hogere dosering gekregen 5x 25mg per dag, ( en nee ik weeg geen 125kg , integendeel , ik weeg 65kg bij een lengte van 1.82m) dat is dus het volgende punt waar ik tegenaan loop, ik b[lees meer...]en vrij lang en door de verminderde eetlust ( al moet ik zeggen dat ik nog best goed eet omdat ik eet voor ik mijn medicatie inneem) en ritalin verhoogd de stofwisseling ook aardig en ik eigenlijk ook graag af en toe sport ik gewoon afval. Met als gevolg dat ik tegenwoordig maar extra nutridrinks erbij neem. Moet niet gekker worden. Ook heb ik last van het fenomeen van renauld, bloed trekt weg uit mijn vingers en/ of tenen , vermoeidheid, depressieve momenten ( gelukkig heb ik mezelf vrij veel geleerd en kan ik er redelijk mee om gaan) , angst etc. Ik ben redelijk klaar met dit onbehagelijke gevoel en heb binnenkort of een gesprek met de psychiater ( mijn huisarts regelt normaal gesproken alles omtrent mijn medicatie) of bij de specialist in het radbout ziekenhuis. Na van alles geprobeerd te hebben ( concerta, dexamfetamine en andere zooi) vind ik het wel prettig om serieus genomen te worden wat betreft mijn klachten. Misschien klinkt het heel onlogisch als ik zeg dat ik eigenlijk heel erg tegen het medicijn ben , maar het wel slik. Inderdaad omdat ik nog geen ander alternatief heb gevonden. Sinds mijn zwangerschap 7 jaar geleden ben ik iets anders naar ritalin gaan kijken. Ik heb het om de volgende redenen niet gebruikt; vroeg geboorte, hersenafwijkingen, lichamelijke afwijkingen, en de dood tot gevolg. Zou het kindje wel " gezond " op de wereld komen dan moet het 2 weken in het ziekenhuis blijven om af te kicken. Dit in combi dat het onder de opiumwetgeving valt dus eigenlijk gewoon een drugs is, vraag ik me werkelijk oprecht af wat ik voor bende naar binnen werk, al ruim 10 jaar en wat de langetermijneffecten zijn. Ik bedoel het is best heftig spul. En daarnaast ben ik moeder van een prachtige zoon en hoop toch wel dat ik hem op mag zien groeien. ( ritalin kan ook de dood tot gevolg hebben) En ik vind ook dat medici er vrij laks mee om gaan, voor als het gaat om de controles, en bijwerkingen. Mijn ervaring is dat er erg gemakkelijk mee om word gegaan. Misschien klinkt het allemaal erg dramatisch maar ik denk dat de ernst van de bijwerkingen van dit medicijn nog steeds enorm worden onderschat . Wel wil ik zeggen dat ik er zeker ook ooit veel baat bij heb gehad, vooral de eerste jaren. Na dit hele betoog ben ik eigenlijk erg benieuwd of er mensen zijn die dezelfde mening hierover hebben of ook merken dat na lange tijd ritalin/ methylfenidaat te gebruiken er toch wat veranderd ..... Ik ben erg benieuwd.
04-07-2018

ADD

Ik denk dat het protocol was van de ggz maar gestart met de retard variant methylfenidaat (vertraagde afgifte) van verschillende fabrikanten (Mylan, Sandos en concerta) met allemaal een andere werking, effect en bijwerking. Werkten allemaal maar maximaal zo’n 3uur terwijl de bijwerkingen wel zo’n 6 uur aanhielden. Daarna op eigen verzoek ook nog getest met kortwerkende met[lees meer...]hylfenidaat van fabrikant Mylan in de hoop dat de bijwerkingen minder zouden zijn vanwege de kortere werkingsduur. Dat bleek ook zo te zijn.
04-07-2018

ADD

Een half jaar geleden gediagnosticeerd met ADD. Veel dingen vielen daardoor op z’n plaats. Uit nieuwsgierigheid naar het effect van medicatie via de ggz gestart met methylfenidaat langwerkende variant. De eerste keer weet ik nog goed want ik werd er erg rustig van in mijn hoofd. Helaas werkte deze variant niet erg lang en gaf in hogere doseringen veel vervelende bijwerking[lees meer...]en waardoor de drempel om in te nemen voor mij hoger werd. Ook de verschillende merken gaven allemaal een ander effect en resultaat. Mylan, Sandos, concerta allemaal getest in langwerkende vorm in 36mg en 54mg 2x op een dag waarmee ik de dag nog steeds niet helemaal door kwam. Na veel getest op eigen verzoek ook de kortwerkende methylfenidaat kunnen proberen. Eerst 5mg tabletten, maar al snel naar 10mg. Deze werkt voor mij redelijk snel al (na zo’n 30minuten) maar ook kort (ongeveer een uur) maar daardoor wel goed te doseren. Veel minder bijwerkingen dan de langwerkende variant en ook goed in de avond nog te gebruiken zonder dat ik last krijg om in slaap te komen. Helaas wel soms ruim 8 tabletten nodig voor een hele dag maar dat vind ik geen probleem meer omdat de positieve werking er toch duidelijk is en nu niet meer wordt overschaduwd door de bijwerkingen. Ook de Dexamfetamine nog geprobeerd maar deze gaf een sterkere bijwerking met veel mindere eetlust en een meer aanwezige droge mond. Ook het effect was wel aanwezig maar veel meer subtiel op de achtergrond, in combinatie met de 10mg kortwerkende methylfenidaat en een hele lage dosis dexamfetamine wel weer prettig waardoor ik een iets langere tijd tussen de pilletjes door kan laten zitten. Ik slik niet iedere dag, heb soms een paar dagen dat ik bewust geen medicatie neem maar vind het zeer prettig om wel als optie in te kunnen zetten. Dat zorgt er bij mij voor dat ik wel kan genieten in een redelijk druk restaurant of op een verjaardag of op een feestje waar ik voorheen toch echt veel moeite mee had en zeker niet genoot.
29-06-2018

ADD

Ik zit nog in een proeftraject maar weet nu wel dat de kortwerkende variant voor mij wel het beste werkt. Ben al zeker een aantal maanden aan het testen maar uiteindelijk op eigen verzoek toch ook de kortwerkende variant kunnen en mogen testen. Deze is voor mij persoonlijk veel beter te reguleren dan de langwerkende variant en werkt ook nog eens beter. Met de langwerkende [lees meer...]methylfenidaat had ik een hoge dosis (2x 54 Mg mylan) en veel bijwerkingen. Met de kortwerkende methylfenidaat kan ik veel beter ‘sturen’ en zijn de bijwerkingen minimaal. Ook dexamfetamine geprobeerd maar helaas meer op de achtergrond dan de methylfenidaat voor mij. In combinatie wel weer heel effectitief overigens! 5mg Dex met 5mg methyl kortwerkend werkt perfect! Maar of dit ook oké is weet ik niet.... maandag (het is nu vrijdag) weer een afspraak....
23-04-2018

ADD

Gebruik dit medicijn om m'n ADD iets te verminderen. In het begin met de dosering wel wat problemen ondervonden: ben begonnen met 10mg maar dat gaf veel duizeligheid en hoofdpijn. Ben toen overgestapt op 5mg en dan vaker op de dag (5x). Zo'n 1,5 jaar tevreden geslikt en daarna een zomervakantie zonder geprobeerd (kijken of dat ook kon), toch weer na de zomer begonnen maar [lees meer...]met 10mg en 3x per dag. Dan duurt het iets langer voor het uitwerkt (4-5 uur) en hoef je minder vaker het in te nemen. Heb wel 5mg pilletjes voor als ik een dag wat minder wil. De bijwerkingen in het begin waren: verminderde eetlust, duizeligheid en hoofdpijn, maar daar heb ik nu minder last van. De positieve effecten zijn voor mij veel belangrijker: minder moe aan het eind van de dag, prikkels komen minder heftig binnen, taken komen in 1x af door meer concentratie, emotioneel stabieler. Het is wel zo dat het zoeken naar de juiste dosis best lastig kan zijn, en dat je met de verkeerde dosis je niet helemaal jezelf voelt (kasplantje/zombiestand) omdat je als ADD'er gewend bent dat er veel in je hoofd gebeurt en er dan opeens radiostilte is. Ik merkt dat ik zonder medicijnen gewoon ontzettend onrustig ben in m'n hoofd, met 20 dingen tegelijk bezig ben en op alles veel heftiger reageer, dus het is voor mij heel prettig om met deze medicijnen wat meer met het hier en nu bezig te zijn.
10-04-2018

25-03-2018

ADD

Om normaal te kunnen studeren en concentreren neem ik dit in de ochtend. Na ongeveer een uur voel ik mij energiek en heb ik het idee dat ik alles aankan. Dat voelt top. Maar na ongeveer een uur zakt het alweer in en ben ik terug bij af. Daarbij krijg ik ook nog zweet handen en koude handen. Ook een gevoel van vervreemding met de mensen om mij heen en een soort van angstig [lees meer...]gevoel.
18-02-2018

ADD

Na jaren last te hebben gehad van ADD verschijnselen toch maar eens begonnen met medicatie en psycho educatie. Ik heb echt geprobeerd er iets van te maken maar door slaapgebrek kwam ik in soort van verhoogde staat. Ik bleef maar door racen tot ik letterlijk omviel. Ben er echt manisch/ licht psychotisch van geworden. Ergens voelde dat ook weer heel lekker en daarom stopte [lees meer...]ik er niet eerder mee. Heeft me bijna mijn huwelijk gekost.. ik draaide helemaal door. Wellbutrin is voor mij een veel beter medicijn. Ik voel me rustig en kan goed slapen. De scherpe kantjes van de ADD zijn weg, verder ben ik helemaal mezelf.
13-02-2018

ADD

ik heb 11 jaar deze medicatie gebruikt voor mijn ADD, en heb altijd erg veel sociale demping gehad door deze medicatie. Dit kwam onderandere door dat ik blijkbaar een Slugish cognitive type van ADD heb die door Methylphenidaat versterkt word. Overstap naar dexamphetamine heeft ten zeerste gewerkt.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (512) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (482) - Antibiotica - penicillines breedspectrum