methylfenidaat

Bij  ADDX

ADHD (165 meningen)
PDD-NOS (4 meningen)
Syndroom van Asperger (4 meningen)

Concerta (465 meningen)
Dexamfetamine (409 meningen)
Ritalin (390 meningen)
Amfexa (200 meningen)
Medikinet (127 meningen)

02-08-2021 | Vrouw | 40
methylfenidaat (27mg)
ADD
Overstap naar Teva. Ondanks dat dit hetzelfde zou moeten werken als de methylfenidaat rt van Sandoz is dit voor mij absoluut niet het geval. Depressieve gevoelens en agressie. Iets wat eerder, met en zonder medicijnen, nooit was.

15-07-2021 | Vrouw | 24
ADD
Met mijn 24 jaar enkele weken geleden eindelijk de diagnose ADD gekregen. Na jaren van strubbelingen met depressies (ik gebruikte al een SSRI's), kwam ik mbv een pscyholoog en later een psychiater tot de ontdekking dat de depressie een symptoom was van ADD. Ik ben een erg introvert persoon die graag alleen is. Sinds mijn puberteit ben ik eigenlijk altijd enorm vermoeid. Ei[lees meer...]ndeloos bloed geprikt, en ook onderzoeken in slaapcentra gehad hier voor. Sociaal contact koste mij altijd enorm veel energie en ik nam standaard een periode te veel hooi op mijn vork, raakte overwhelmed en oververmoeid, en moest dan alles weer laten vallen. Met uitval op werk aan toe. En dat op repeat. Gestart met methylfenidaat 10mg opbouwen tot 4x daags, eigenlijk alleen omdat je verzekeringstechnisch eerst methylfenidaat geprobeerd moet hebben voor je dexamfetamine vergoed krijgt. Dit is absoluut niet mijn medicijn. De bijwerkingen slopen er in, en na anderhalve week realiseerde ik mij dat ik eigenlijk geen enkele positieve ervaring meer had. Behalve dan dat het me wat meer energie gaf en ik 's middags niet meer bijna dagelijks even hoefde te slapen (lees: ontprikkelen). De eerste dagen, vanwege het stimulerend effect, veel energie tot het euforische aan toe. Omdat ik dat nooit had, plande ik mijn dagen te vol en schatte ik mijzelf veel te hoog in. Al na een paar dagen bijwerkingen als hoofdpijn, trillerig zijn en het vervelendste waren de depressieve en sombere gevoelens die ik kreeg. Ik vond m'n leven uitzichtloos en er leek een soort mist over mijn stemming te hangen. Tevens na een aantal uur als de tablet was uitgewerkt viel ik zowat ter plekke in slaap van vermoeidheid. Ik zag geen effect als het ging om aandacht en concentratie. Enige positieve was dat ik sliep als een blok. Nu over op dexamfetamine, en ondanks dat dit ook even wennen is heb ik hier naast slecht slapen geen enkele bijwerking van ervaren!

12-04-2021 | Vrouw | 51
methylfenidaat (54mg)
ADD
Eerder had ik Sandoz, en hoewel ik soms twijfelde of het wel echt werkte, merkte ik het vooral als ik het niet gebruikte. Als ik het wel gebruikte merkte ik nauwelijks bijwerkingen en was mijn concentratie wel een heel stuk beter. Nu is de apotheker overgestapt op Teva en ik vind het verschrikkelijk. Zeer versnelde hartslag en de zenuwen gieren door mijn lijf tot laat in d[lees meer...]e avond door mijn lijf. Na ongeveer 5 tot 8 uur word ik erg moe en voel me zeer somber of depressief en krijg huilbuien. Het helpt me totaal niet bij de concentratie. Ik durf het nu bijna niet meer te gebruiken, vanwege de extreme bijwerkingen. Ik functioneer nog beter zonder Teva Methylfenidaat. Ik slik al 12 jaar methylfenidaat, ooit begonnen met Ritalin, toen Concerta, Mylan, Sandoz en nu Teva.. Heb me het beste gevoeld met Concerta, en nu het slechtste met Teva.

08-04-2021 | Man | 42
ADD
Pas op 40 jarige leeftijd diagnose gehad en met dit wonderspulletje begonnen. 36mg van het merk Sandoz. Oh wow, kan het leven ook zo zijn!? Ik heb nu genoeg aandacht om te kunnen genieten van bijvoorbeeld het lezen van een boek. Super! Echter, na twee jaar gebruik van dit merk, ging mijn apotheek over op het merk Teva. Hetzelfde spul, dezelfde hoeveelheid, maar een ande[lees meer...]r merk. Helaas bleek dat een regelrechte ramp. Ik werd er ziek van. Kreeg een pieptoon in mijn hoofd en pijn op mijn borst. Nu ga ik weer door het leven zonder. En ben ten einde raad.

30-03-2021 | Man | 22
ADD
Dit medicijn maakt mij alerter en meer gefocust. Ook voel ik me blijer wanneer ik het gebruikt. Ik ben introverter zonder het en ik voel me ongeorganiseerd en ook lui. Eigenlijk heeft het mijn depressie een beetje genezen. Ik voel me minder leeg. Enige negatieve aspect is de ‘half-life’ en rebound. Ik moet het 5 keer per dag nemen. Degene die langer effect heeft is niet[lees meer...] vergoed door mijn verzekering dus moet ik er meeleven. Over het algemeen voel ik me beter, gemotiveerd en zelfverzekerd. Het maakt mijn leven beter te regelen. ////////////// (original text: This medicine makes me more alert and focused. I also feel happier while on it. I'm more introvert without it and I feel disorganized and lazy as well. It actually cured my depression a bit. I feel less empty. The only downside is the halflife and the rebound. I have to take it five times a day. The longer lasting one isn't covered by my insurance so I'll have to deal with it. Overall I feel more on track, motivated and confident. It makes life easier to manage. ) /////

12-12-2020 | Man | 39

12-12-2020 | Man | 39

16-10-2020 | Man | 23
ADD
Concentratievermogen is voor het eerst in mijn leven aanwezig. Ik kan eindelijk ergens aan werken en er vol op concentreren, zonder dat mijn gedachten ergens anders heen gaan.

22-09-2020 | Man | 25
methylfenidaat (5mg)
ADD
Ik had persoonlijk niet heel veel problemen of bijwerkingen bij methylfenidaat. Ik vond het alleen niet zo fijn dat het werkte als een soort 'concentratie-boost'. Voor mij waren de dips tussen door moeilijk om aan te wennen. Dan was ik 4 uur heel hyper, en daarna wilde ik alleen maar slapen. Het hielp niet tegen mijn depressieve klachten of insomnia.

21-06-2020 | Vrouw | 50
ADD
Ik heb ADD met depressies. En een gastric bypass. Slik nu Elvanse tegen de stemmingen. Ook Wellbutrin ( bupropion). Dit werkt niet afdoende. Heb Mylan methylfenidaat geslikt maar werkte erg kort en had veel last van de ontwenningsverschijnselen. Hierdoor overgestapt naar Elvanse dat ook niet zo lang werkzaam is, waarschijnlijk door de gastric bypass, maar dit middel wer[lees meer...]kt fantastisch op mijn stemming, en dat deed Mylan niet. Voelde me na de werking ziek en moe. Door Elvanse kan ik nu waarschijnlijk gaan stopp ern met de Wellbutrin

30-05-2020 | Vrouw | 28
methylfenidaat (5mg)

29-05-2020 | Vrouw | 17
ADD
Hele leven en vooral middelbare schooltijd erg veel last gehad van concentratie problemen. Ik had een duwtje in de rug nodig want ik kon van mezelf nooit bezig gaan. Ookal wilde ik het zo graag, het voelde alsof er een muur voor me stond die me tegenhield. Sinds een paar maanden is eindelijk ADD vastgesteld. Ik kreeg mylan methylfenidaat voorgeschreven. In het begin werkte[lees meer...] het geweldig. Eindelijk kon ik mijn potentie qua werken eruit halen. Na een aantal dagen/weken stopte het ineens met werken, compleet. Toen ging ik (advies van psychiater) de dosis verhogen. Toen kreeg ik nare bijwerkingen: opgefokt gevoel, hoofdpijn, rillerig, wazig, ongecontroleerd bewegen, hoofd te vol en chaotisch. Ik voelde me zo angstig en opgefokt dat ik niet echt normaal kon bewegen of praten. Het was zo ondragelijk dat ik dacht 'lag ik nu maar in een coma' of 'ik zou wel uit het raam willen springen' . Geen fijn gevoel als je eerder last hebt gehad van angst en depressieve klachten. Vooral omdat ik hier compleet geen controle over had. Geen fijn medicijn voor mij dus.

29-05-2020 | Vrouw | 17
ADD
Sinds een aantal maanden is er ADD bij mij vastgesteld. Ik ben nu 17 jaar. Ik heb er al sinds mijn kindertijd last van maar vanaf de middelbare school werd het toch het ergst. Ik kan me van mijzelf eigenlijk vrijwel niet concentreren. Het gaat eerder om het feit dat ik me fysiek en mentaal niet kan dwingen om bezig te gaan. Ookal wil ik het wel. Ik kreeg methylfenidaat[lees meer...] van Mylan voorgeschreven. In het begin werkte het geweldig. Echt een wondermiddel dacht ik. Ik krijg eindelijk dat duwtje om bezig te gaan, en lang ook nog. Na een aantal dagen/weken werkte het ineens helemaal niet meer. Ik zat toen aan 2x 10mg per dag. Ik kon ineens niet meer bezig gaan.. Na advies van mijn psychiater ging ik toen maar de dosis verhogen. Toen ik rond de 20mg zat kreeg ik zeer nare bijwerkingen. Ik heb een geschiedenis met angst en depressieve klachten. Ik werd ineens heel angstig en opgefokt. Lichamelijk kon ik vrij moeilijk bewegen en praten ging moeilijk. Alsof de hele tijd iemand met een mes in je rug staat, je voelt je alsof je moet vluchten. Het werd zo erg dat ik eigenlijk niet wakker wou zijn omdat het ondragelijk was om me zo te voelen 24 uur lang. Het waren alleen maar nare bijwerkingen zonder het gewenste effect, dus ik ben gestopt. Het is dus niet aan te raden als je last hebt van klachten die gestimuleerd kunnen worden op een negatieve manier.

18-01-2020 | Man | 53
ADD
Werkt heel snel, heb echter wel last van rebounds. Na 1,5 uur wordt ik weer gespannen en somber. Langdurige versie werkt niet bij ivm maagverkleining. Kortom, werkt goed maar echter wel last van de rebounds.

29-12-2019 | Vrouw | 39
Top!

18-11-2019 | Vrouw | 41
methylfenidaat (54mg)
ADD
Verlies van overzicht en planning op mijn dagelijkse taken, verlies van concentratie. Apathisch, onzeker en depressief. Verminderde eetlust, misselijkheid (korte tijd hartkloppingen). Ik ben ermee gestopt.

Thyrax Duotab (862) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (573) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (526) - Antibiotica - penicillines breedspectrum