Ervaringen met Methylfenidaat

methylfenidaat

Bij  ADDX

ADHD (191 meningen)
Syndroom van Asperger (6 meningen)
PDD-NOS (4 meningen)

Vol hoofd, focus, prikkelverwerking

17-01-2024 | Vrouw | 32
methylfenidaat (54mg)
ADD
Dag, Sinds November gestart met eerste de kortewerkende varianten (3x10) maar dit gaf teveel rebound effect (huilen en emotineel na uitwerking). Dus overgestapt naar 36 mg 1x. Dit gaf al veel meer rust maar de effectiviteit achteruit en slaperig in de middag. Dus nu sinds kort overgestapt naar 54 mg 1x. Ervaar meer rust, fijn dat ik het maar 1x p.d. moet innemen en niet[lees meer...] meer dat heen en weer van 3x per dag innemen. Dus ik ben benieuwd of de effectiviteit hoog blijft na een aantal maanden op deze dosis.

28-12-2023 | Man | 20
ADD
Ik begon dit medicijn te slikken omdat er sprake was van een redelijk zware depressie waarvan gedacht wordt dat mijn ADD hieraan ten gronde lag. Voor mij werkt het geweldig, ik voel me aanzienlijk veel beter omdat ik heel veel minder pieker, ik heb een veel betere focus en heb meer rust in mijn hoofd over het algemeen. Ik heb bovendien bijna geen bijwerkingen behalve een b[lees meer...]eetje hoofdpijn af en toe. veel mensen ervaren verlies van eetlust met dit medicijn maar ik heb door dit medicijn eigenlijk mijn eetlust juist weer terug gekregen omdat ik nooit honger had omdat ik altijd gestresst was. Ik vond het zelf heel spannend om medicijnen te gaan slikken maar het is heel goed uitgepakt. Tegen de mensen die het ook spannend vinden om medicijnen te gaan slikken wil ik dan ook zeggen: het is niet zo dat je alle bijwerkingen die genoemd worden ook krijgt, de meeste mensen hebben er maar een paar lichte en sommige mensen helemaal geen. Overleg goed met je psychiater en probeer het gewoon in een periode waarin je verder niets moet. Het kan wat aanpassen van leefstijl nodig hebben omdat ik nu bijvoorbeeld minder prikkels nodig heb, maar het heeft me heel veel gebracht dit te gaan slikken.

14-11-2023 | Man | 46
ADD
Ik ben begonnen met 3x 10 mg van Mylan, daarna i.o. naar 3 x 20 mg. bij Mylan nauwlijks bijwerkingen en een goede focus en hoofd terug. bij het 2e recept teva gekregen, bijwerkingen hoge vermoeidheid, geen focus / wazig.

17-09-2023 | Vrouw | 27
ADD
Na de diagnose als volwassene heb ik zoals veel mensen direct de kortwerkende methylfenidaat voorgeschreven gekregen. Dit begon bij 3x 5mg per dag maar na een week overgegaan naar 10mg. Dit werkte in het begin vrij goed. Echter bouwde ik zeer snel een bepaalde tolerantie op. Op dit punt kreeg ik ook last van hart gerelateerde bijwerkingen. Op aanraden van de psychiater bes[lees meer...]loten om naar 15mg te gaan omdat mijn concentratie niet beter werd. Hier ging het heel snel bergafwaarts. Mijn hart bonsde bijna mn borst uit, ik kreeg dagelijks last van paniekaanvallen en ik was vermoeider dan ooit. Ook veranderde ik in een totaal ander persoon. Ik werd ook alles boos en chagrijnig terwijl dit totaal niet in mijn aard zit en ik nooit boos word. De conclusie was uiteindelijk dat methylfenidaat niet het medicijn voor mij is en ben hierna overgestapt naar Elvanse (lisdexamfetamine) en dat werkt perfect!

12-09-2023 | Man | 41
methylfenidaat (54mg)
ADD
Afgelopen jaar add stempel gekregen. Nu gewend aan de medicatie. Stuk minder chaos en rust + overzicht. Minder vergeetachtigheid op de dag en veel minder prikkels. 25 jaar eerder moeten weten, maar dat is achteraf

19-02-2023 | Vrouw | 32
methylfenidaat (15mg)
ADD
Ik vond het prettig om het gevoel te krijgen: “ik ben aan”. Maar de bijwerkingen bleven onlangs de lange periode van slikken. Het meest vervelende vond ik dat ik eind van de dag in mijn hoofd heel de dag aan het doornemen was waardoor ik het gevoel had dat er iets niet klopte. Soms wat last van hartkloppingen of zweet.

19-02-2023 | Vrouw | 32
methylfenidaat (27mg)
ADD
Na 5 jaar de kortwerkende (15MG) om de 3 uur heb ik de langwerkende (27MG) om de 4 uur. Ik merk dat het een fijne inwerking heeft en een fijne uitwerking. Je voelt het geleidelijk inkomen Ipv de kortwerkende met het gevoel: “ik ben aan”. Ik kan met deze medicatie blijven eten, gevoel van trek hebben en het überhaupt kunnen kauwen is fijn.

20-12-2022 | Vrouw | 29
methylfenidaat (5mg)
ADD
1 week lang 2,5 mg (4 keer per dag om de 4 uur) als ik niet kon slapen mocht ik laatste dosis overslaan. Mijn klachten waren extreem voor deze lage dosering. - jeuk over hele lichaam (mezelf snachts open gekrapt) - menstruatie doorbraak bloedingen - buikpijn - niks kunnen eten - misselijk - extreem hartkloppingen in rust hartslag van 140 - niet kunnen slapen [lees meer...]- uitgeput niks kunnen doen - beetje meer concentratie en motivatie om iets te doen.. Ik twijfel of het een allergische reactie is/overgevoeligheid. Ik ga dit morgen overleggen met de arts. Morgen overstappen naar Tentin.. ben eigenlijk een beetje bang of dat er ook zo heftig aan toe zal gaan.. we zullen zien begin daarmee ook met halve tablet

24-11-2022 | Man | 53
ADD
Overgestapt omdat het vorige merk niet meer leverbaar was. Nu 3 weken in gebruik maar ik ga het terugbrengen.

23-11-2022 | Vrouw | 56
ADD
Ik ontdekte dat ik AD(H)D heb omdat ik stopte met roken. Nicotine heeft de symptomen bijna 40 jaar gedempt en toen is stopte met roken werden ze heel heftig. Na een zoektocht van maanden bleek het dus ADD te zijn en kreeg ik methylfenidaat retard 36 mg. Het helpt me om weer structuur en rust te krijgen na enige tijd ging ook het slapen weer beter maar vanaf dag 1 vererger[lees meer...]de mijn hunkering naar nicotine terwijl ik op dat moment al 5 maanden gestopt was met roken. Het werd onhoudbaar. Het is een fysieke ernstige hunkering, te vergelijken met de hunkering die ik had toen ik 3 dagen gestopt was met roken. Niemand kon me advies geven. Het is nu een keuze tussen wel medicatie en getreiterd worden door die mega hunkering die niet meer stopt of geen medicatie en veel minder effectief kunnen werken en leven. Deze bijwerkingen zijn bij niemand bekend, vaak ook niet bij huisarts en al helemaal niet bij coaches voor stoppen met roken. Maar wel bewezen in een officieel onderzoek, notabene in NL gedaan. Het is zeldzaam, maar het komt dus voor.

24-08-2022 | Vrouw | 16
methylfenidaat (28mg)
ADD
Veel bijwerkingen, vooral in het begin. Nu gebruik ik het een aantal maanden (*verschillende dosis)maar nogsteeds heb ik af en toe die bijwerkingen. Vooral een leeg/somber of een extreem gejaagd gevoel. Het leven lijkt zinloos en mijn vrolijke kant is weg. Ik snauw iedereen voortdurend af, dus snel geïrriteerd. Weet niet uit mijn woorden te komen wat zorgt voor ongemakk[lees meer...]elijke situaties waardoor mijn onzekerheid toeneemt. Concentratie is hoger en ergens aan beginnen is makkelijker. Heb betere cijfers op school en heb een actieve werkhouding. Helaas zijn er meer negatieve kanten als positief dus ga binnenkort om een ander middel vragen die (hopelijk) wel een positieve werking heeft.

17-05-2022 | Man | 20
ADD
Nu na de eerste week 5 mg twee keer per dag, op advies naar 10mg twee keer per dag (beginnersdosis). Eerste week met twee keer 5mg ging top, maar nu sinds die 10mg echt extreme nervositeit en alles wat daarbij komt kijken. Verlegen, niet uit mijn woorden komen, zweten en trillen is hier allemaal onderdeel van. Bovendien heb ik het gevoel dat ik minder goed uit mijn woorden[lees meer...] kom. Zodra ik thuis kom en het is uitgewerkt een soort leeg verdrietig gevoel en soms hoofdpijn. Ook heb ik het gevoel dat ik tijdens de werking een soort letterlijke tunnel visie heb met mijn ogen, waarbij mijn perifere visie erg wordt verminderd. Ik wacht het nog even uit aangezien ik pas in mijn tweede week zit, binnenkort gesprek met arts hoe alles gaat...

09-05-2022 | Man | 23
ADD
Ik heb dit medicijn als kind al jaren gebruikt, toen weer een tijdje gestopt. nu na enkele jaren weer begonnen. Maar het heeft helaas niet meer het effect van vroeger. Ik ben kort af continu overprikkeld. Kan echt maar aan 1 ding tegelijk denken/doen. Wel zijn mijn gedachten helderder, of in ieder geval minder gedachten tegelijk . Voor mijzelf is het medicijn top, alleen v[lees meer...]oor mijn omgeving is het minder.

12-04-2022 | Man | 48
ADD
TEVA (goedkoop is duurkoop) op advies psychiater, zorgverzekeraar en regering, het middel werkt niet! Of onvoldoende en heeft bijwerkingen, hartkloppingen en hoge bloeddruk 154 over 126 (norm 128 over 88 en hoge hartslag 86 (normaal 68) Bij verhoging meer bijwerkingen zoals; gedachtes buiten mijzelf, primaire reacties bijvoorbeeld verbale agressie in het verkeer.

30-03-2022 | Vrouw | 16
ADD
Werkt best wel goed alleen ben soms licht in mijn hoofd of heb hoofdpijn wanneer het begint uit te werken