methylfenidaat

Bij  ADHDX

ADD (138 meningen)
PDD-NOS (4 meningen)
Syndroom van Asperger (3 meningen)

Concerta (455 meningen)
Dexamfetamine (389 meningen)
Ritalin (388 meningen)
Amfexa (189 meningen)
Medikinet (118 meningen)

04-12-2020 | Man | 36
ADHD
Het werkt vind het niet ideaal. Gezien de korte werkings duur. Gebruik nu 2x54 langwerkende methylfenidaat en 4x kortwerkend 10mg. Concentratie is velemale beter. Maar ben niet minder druk. Ervaar wel beter dat ik druk ben. De rebound effecten vind ik zwaar vervelend. Voel me dan gejaagd. En iriteer me overal aan. Daar om slik ik alleen op kantoor dagen. Slik ook regel[lees meer...]matig 10mg voor het slapen gaan dit werkt geweldig zeker na een avond dienst binnen 10 minuten onder zijl vaak wel vroeg wakker om dat het is uitgewerkt. Eigenlijk volledig ongeschikt voor mij. En mijn onregelmatige werk tijden. Dom middel voor mensen die toch al problemen met structuur en plannen hebben. Zou graag zien dat er een retard variant uitgegeven word die 24uur werkt

21-11-2020 | Vrouw | 18
ADHD
Ik weet vanaf mijn 15e dat ik ADHD heb en slik sindsdien medicatie. Ik heb Ritalin en Concerta gebruikt. Momenteel slik ik weer Ritalin. Het middel werkt goed, maar de bijwerkingen zijn erg vervelend. Soms wegen deze zwaarder mee dan de normale werking. Daarom slik ik Ritalin niet meer door als ik merk dat de bijwerkingen te heftig worden. Dan ben ik liever mezelf. Ritalin[lees meer...] is voor mij dus echt een haat liefde relatie. Dankzij dit medicijn heb ik mijn examens veel beter gemaakt dan ik anders zou kunnen, maar door Ritalin zit ik soms ook slecht in mijn vel en heb ik minder zin om sociaal te zijn. Ik merk echt verschil in mijn gedrag als ik met mensen om mij heen ben, omdat ik dan veel geremder ben. Ik ben minder grappig, minder aanwezig in het gesprek, voel me meer een zombie langs de kantlijn. Ook moet je nooit andere drugs nemen als Ritalin nog in je bloed zit, vooral geen Alcohol. Als je gevoelig bent voor angstaanvallen of paniekaanvallen zou ik dit medicijn sterk afraden. Ook als je gevoelig bent voor eetstoornissen of er eentje hebt. Het vermindert namelijk je eetlust behoorlijk en dat kan dan natuurlijk gevaarlijk zijn in combi met een eetstoornis.

12-11-2020 | Man | 43
methylfenidaat (40mg)
ADHD
Ondanks verschillende doseringen dezelfde bijwerkingen. Oncomfortabele rush na inname, hyperfocus bij elke dosering, hartkloppingen, bij uitwerken een terugslag, emotioneel onstabiel, overprikkeling, woedeaanvallen.

03-11-2020 | Man | 29
methylfenidaat (36mg)
ADHD
Het werkt zeer effectief om rustiger en geconcentreerd mijn dag door te komen. Hierdoor heb ik minder moeite om het overzicht te bewaren en om mijn werk- en privéleven te combineren. Echter, het ontneemt volledig mijn eetlust, terwijl ik wel honger heb. Het heeft mij uiteindelijk jaren gekost om dit patroon te doorbreken. Ik heb mijzelf moeten dwingen om door deze barrière[lees meer...] heen te gaan. Ik ben van géén ontbijt, naar een half stuk fruit gegaan, kokhalzend boven de wasbak. Omdat het gewoon echt niet wilde lukken. Uiteindelijk door mijn doorzettingsvermogen dit wel voor elkaar gekregen. Ik spreek veel cliënten van me die dezelfde ervaringen hebben, maar niet door deze barrière heen komen. Terwijl het wel invloed heeft op hun gewicht en hun energielevel. Hierdoor vraag ik mij wel eens af of een deel van de effecten komen doordat er veel minder energie je lichaam binnenkomt.

19-08-2020 | Vrouw | 32
ADHD
Dit middel voorgeschreven gekregen nadat er bekend werd dat ik ADHD heb. 3x per dag 3 pilletjes van 5mg. De eerste dag ging oké, behalve dat ik duizelig was leek ik wel rustiger te zijn. Na dag 2 begon de ellende. Ik voelde me verschrikkelijk, geen eetlust, duizelig, misselijk en eindstand op de dag mega somber en depri. Even aankijken omdat ik dacht het word wel beter. [lees meer...]Helaas werd het alleen maar erger. Dag drie overgeven nadat Het middel uitgewerkt was, trillen en mega warmte aanvallen. Door het slechte eten was er niets om over te geven dus mega veel pijn. Totale eetlust was 0.0. Prima, wat kilo’s afvallen kan geen kwaad maar de hele dag misselijk zijn is niet fijn. Vanaf 3 dagen als een zombie op de bank gelegen. Ik kwam tot niks. Zelfs met minder hoge dosering bleven de klachten aan. Na 4 dagen gestopt omdat alles langs me heen ging. Kreeg niks mee van gesprekken en sommige vragen moesten 3x gesteld worden om überhaupt te snappen wat er gevraagd werd. Alles ging langs me heen. Voor mij echt nooit meer dit middel! Toen ik gestopt was voelde ik me weer herboren en mezelf!

30-07-2020 | Vrouw | 30
methylfenidaat (5mg)

04-07-2020 | Vrouw | 31
methylfenidaat (5mg)
ADHD
Op 31 jarige leeftijd diagnose adhd, wat een opluchting. Tijdje bezig geweest met afstellen, vervelende bijwerkingen maar zakte snel af! Slik nu 3x per dag elke 3,5 uur 20 mg, de 4e keer 10 en voor het slapen gaan 5. Hierdoor geen last van rebound. Ik heb enorm veel baat bij de medicijnen. Ik heb meer rust in mijn hoofd, minder snel geirriteerd, kan me makkelijker tot ding[lees meer...]en zetten, geen eetbuien meer, meer geduld! Ben blij dat ik hiermee gestart ben!

17-06-2020 | Vrouw | 22
methylfenidaat (18mg)
ADHD
Ik ben er nu een paar jaar achter gekomen dat ik ADHD heb. Ik had een tijd dat ik mij erg depressief voelde en niet lekker in mijn vel zat. Ook op school kon ik mij vanaf jongs af aan nooit concentreren en zei ik altijd alles wat ik dacht. Ik had daar nooit problemen mee tot een bepaalde leeftijd toen het niet meer zo goed ging op school. Ik merkte dat ik erg chaotisch was[lees meer...] in mijn hoofd en werd daar ongelukkig van en kon het niet meer zelf. Toen ik wist wat het was voelde ik mij stukken beter. Ik kreeg hulp en ben begonnen met het slikken van Methylfenidaat. Het hielp mij erg goed als ik bijvoorbeeld moest leren maar merkte wel dat ik het niet altijd wou gebruiken. ik voelde mij soms zenuwslopend onrustig (trillende handen) Ik had er weinig eetlust door en werd er soms ook een beetje misselijk van. Ook merkte ik dat ik heel prikkelbaar was als het medicijn uitwerkt en krijg ik er soms hoofdpijn van. Ik gebruik het alleen als ik een dag aan school moet werken of moet leren. Ik gebruik het niet elke dag want soms heb ik geen zin in de bijwerkingen. Ik persoonlijk wil het niet elke dag gebruiken maar gebruik het alleen als ik geen orde weet te stellen in mijn hoofd en ik heel chaotisch ben en geen planning kan maken of moet leren.

02-04-2020 | Vrouw | 47
methylfenidaat (45mg)
ADHD
Ben 47 jaar en pas onlangs gediagnosteerd met ADHD. ik zocht medicinale ondersteuning ivm slechte focus, concentratie, intense prikkels, slecht geheugen, 1000 gedachten, impulsiviteit onrustig, en chaotisch zijn. De methylfenedaat gaf de eerste weken erge bijwerkingen in de zin van zenuwachtig - en opgejaagd voelen, ook voelde ik me vlak. Gelukkig verdween dit al snel en b[lees meer...]en super tevreden Ik voel me nu ' normaal', in balans, slaap weer goed, ben niet meer mentaal uitgeput, veel rustiger,heb meer impulscontrole en ook lukt het me om langer op 1 ding te concentreren en is mijn geheugen verbeterd. Let wel: het is een hulpmiddel, geen wondermiddel. Maar mijn ADHD klachten ( er zij ook pluspunten aan he) zijn een stuk beheersbaarder. Ik slik ook 300mgWellbutrin dit omdat ik in 1e instantie een milde depressie had. Concerta / Ritalin/ methylfenedaat gaat daar perfect mee samen. Ik ervaar geen bijwerkingen, hoogstens meer dorst. Positieve bijwerking is voor mij dat ik veel rustiger ben..en ook minder impulsief snack en eet.

22-02-2020 | Vrouw | 58
ADHD
Sandoz is een prettig medicijn met voor mij weinig bijwerkigen.

22-02-2020 | Vrouw | 58
ADHD
Ik had eerst Sandoz pillen, die waren goed. Moest nu over op Mylan, slik ze nu een maand en ben niet blij! Breng ze volgende week terug naar de apotheek. Als ik Sandoz niet meer krijg stop ik met slikken. Dan heeft het weinig zin om hier mee door te gaan.

07-02-2020 | Vrouw | 17

22-11-2019 | Man | 35
ADHD
Het enige nadeel dat ik van ADHD ondervind is de moeite met concentratie. Om die reden is mij methylfenidaat gegeven. Ik heb dit een jaar gebruikt, maar ben na een aanrijding gestopt (niet meer nodig omdat ik tijdelijk niet kon werken). We dachten dat ik gewoon tot rust kwam, maar nu ik weet aan het werk ben begonnen met lage dosis. Ik kan nu een op een verschil merken met[lees meer...] en zonder dit medicijn. Met ben ik gejaagd, angstig en vooral snel opgefokt. Een WhatsApp berichtje valt altijd slecht (terwijl zonder dit medicijn ik alles zonnig of genuanceerd zie). Voor mij reden om nu toch echt te stoppen met medicatie voor adhd. Ben toch liever een warhoofd, dat is altijd beter dan een heethoofd.

16-10-2019 | Vrouw | 24
methylfenidaat (54mg)
ADHD
Ik heb adhd gecombineerd met add. Sinds februari ben ik gestard met het traject om ritalin te slikken, het begin verliep goed. Ervaarde veel rust in mijn hoofd en het gevoel dat ik helderder kon nadenken. Sinds juni slik ik methylfenidaat langwerkend 54 mg, helaas sinds 1 a 2 maanden een stuk sneller geïrriteerd, prikelbaarder en sneller agressief. Ook ben ik in een half j[lees meer...]aar tijd 8 kilo afgevallen waardoor ik ondergewicht kreeg, op zijn lichts woog ik 48,6 kilo terwijl ik 167 cm lang ben. Door mijn ondergewicht voelde ik me heel moe en kreeg ik haar uitval. Uiteindelijk naar de diëtiste geweest en die schok ook wel, nu elke avond een vlesje Nutricia bijvoeding drinken voor het slapen gaan. Ik vind dat de bijwerkingen nu te veel worden en wil graag overstappen naar een ander medicijn maar ik zou niet weten naar welk medicijn. Iemand misschien tips? Want de concentratie heb ik nodig bij mijn hbo studie

30-09-2019 | Vrouw | 36
ADHD
Heb ook methylfenidaat van sandoz, werken goed, merk helaas wel dat het af en toe niks doet, heel raar

08-06-2019 | Vrouw | 29
methylfenidaat (15mg)
ADHD
Ik voelde me opgejaagd, druk, tijdgebrek en moe. Het hielp enorm om meer innerlijke rust te vinden. Ik praatte ook minder van de hak op de tak en minder snel. Omgeving kon het goed merken. Ik had ontzettend last van mijn darmen. Constante darmkrampen met aandrang. Ontlasting was ook anders. Kan ook door het bindmiddel van het tablet komen. Mijn psychiater wil dexamfetam[lees meer...]ine nu proberen.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (553) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (509) - Antibiotica - penicillines breedspectrum