methylfenidaat

Bij  ADHDX

ADD (154 meningen)
PDD-NOS (4 meningen)
Syndroom van Asperger (4 meningen)

Concerta (470 meningen)
Dexamfetamine (416 meningen)
Ritalin (394 meningen)
Amfexa (206 meningen)
Medikinet (128 meningen)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

07-05-2022 | Man | 54
ADHD
Dit middel moest geprobeerd worden door de IZA zorgverzekering omdat dit goedkoper is dan concerta. Helaas is dit middel, net als de eerder verplicht opgelegde goedkopere medicijnen voorzien van veel bijwerkingen. Ik raad dit middel niet aan.

16-04-2022 | Vrouw | 38
ADHD
Ik gebruik 4x per dag 5mg tegen adhd klachten. Wat een rust in mijn hoofd, ik kan me beter concentreren. Ik erger me minder aan alle prikkels om me heen en heb minder snaaien behoefte gedurende de dag. De bijwerkingen vind ik goed te behappen, ik slaap ook wat beter .

27-01-2022 | Vrouw | 42
methylfenidaat (5mg)
ADHD
Ik gebruik sinds een jaar Methylfenidaat 5mg vanwege ongespecificeerde ADHD/ADD en mijn leven is heel veel makkelijker geworden! Ik was altijd erg aan het hyperfocussen om me te concentreren, cijfers niet om te draaien, dingen niet kwijt te raken, alles te onthouden in chaos van input en daardoor had ik heel veel stress, in periodes uitend in woede aanvallen. Nu kan ik me [lees meer...]eigenlijk iets minder goed concentreren, maar wel veel makkelijker. Interessant is ook dat ik juist makkelijker in slaap val omdat mijn hoofd rustiger is. Ik gebruik dus maar 5mg, 4x per dag. Ik heb er speciaal om gevraagd want de startdosis zou 10mg zijn. Van 10mg krijg ik wat bijwerkingen en voelt het 'chemisch ' met 5mg heb ik er ook niet zo n last van als ik het eens vergeet of te laat inneem. Precies een randje rust en orde in de chaos om me veel beter te voelen.

19-11-2021 | Vrouw | 62
methylfenidaat (5mg)
ADHD
Hyperactiviteit verergerde juist. Extreme hyperfocus. Verhoogde hartslag. Onrust nam toe. 3 innamemomenten zijn niet handig op een drukke werkdag.

18-10-2021 | Vrouw | 15
ADHD
vanaf mijn 7de levensjaar gebruik ik dit middel. In 8 jaar tijd geen psychiater meer gezien. Het heeft goed geholpen. Op het laatst zat ik op een dosis van 1 keer 54 mg en 1 keer 20 mg. Ik ben nu bijna 15 jaar en nu ontstaan al die heftige bijwerkingen. Ik ben nu gestopt en al de bijwerkingen zijn weg. Ik ben nu weer blij en vrolijk en heb geen depressieve gevoelens meer.

04-07-2021 | Vrouw | 37
ADHD
Vreselijk, bij andere fabrikanten prima en optimaal resultaat, bij Teva vreselijke bijwerking en eigenlijk geen werking voor wat het moet doen

25-06-2021 | Vrouw | 51
ADHD
Nu verplicht over op TEVA omdat dit nu het goedkoopste wordt ingekocht op advies zorgverzekeraar en regering het middel werkt niet en heeft erg veel nare bijwerkingen

25-06-2021 | Vrouw | 51
ADHD
van Sandoz 36 mg naar TEVA 36 mg wat een verschrikkelijke verandering Wat een heftige bijwerkingen de hele dag in een nare afwezige mist , waar je je juist helder en opgeruimd zou moeten voelen. Je emoties zijn onberekenbaar van je ineens verdrietig en depressief voelen , tot soms zelfs agressief . Blij en vrolijk zijn komt niet voor Je hoofd en handen werken ni[lees meer...]et samen , tel daar de mist en sombere gevoelens bij op en je hebt er dus helemaal niks aan het maakt je juist onzeker het verdwijnt ook niet na een aantal weken gebruik Zelf mij 20 jarige zoon wil dit medicijn niet meer innemen zo onstabiel voelt hij zich ervan Inmiddels ken ik mezelf niet meer en alles waar je het voor gebruikt valt weg

03-05-2021 | Man | 57
ADHD
Na een jaar Sandoz gaat de apotheek over op Teva. Vreselijk spul. Werk absoluut niet zoals de Sandoz variant.

02-05-2021 | Vrouw | 38
methylfenidaat (18mg)
ADHD
Ben super blij met dit middel, ik heb AD(h)D en hiervoor kortwerkend rotailin gebruik 4 maal daags 20 mg, maar teveel rebound en vergeten in te nemen en stemmingswisselingen door uitwerking. Nu sinds kort aan de langwerkende Concerta 18 mg van Teva, en ik voel me stabiel kan me goed focussen, soms weleens iets te goed. Ik kan me nu met gemak op 1 ding tegelijk concentrer[lees meer...]en ipv dat mijn gedachten en handelingen 'all over the place' zijn. Het geeft me enorme rust en ik hoef het maar 1 keer per dag in te nemen. Het werkt wel vroeg uit (savonds om 17:00) dus savonds zit ik vaak te stuiteren omdat ik dan geen medicatie heb genomen

17-04-2021 | Vrouw | 18
ADHD
Vooral met werk en leren veel meer concentratie! Heel fijn om gewoon aan 1 stuk aan iets te kunnen werken! Eetlust is wel minder en vanbinnen soms wat onrustig. Maar helpt super! Ook m’n stemming is erg goed door deze pillen.

05-02-2021 | Man | 44
ADHD
Sinds kort gestart met methylfenidaat retard Mylan 36 mg ter behandeling van ADHD. Initieel had het wel effect op mijn innerlijke onrust, maar was het na ca. 6 uur wel uitgewerkt. Na 2 dagen gebruikt te hebben, werd ik steeds onrustiger. Ook mijn concentratie en focus verslechterde. Ook darmklachten die waarschijnlijk te wijten zijn aan de vele hulpstoffen die toegevoegd[lees meer...] zijn. In overleg met mijn behandelaar gestopt met dit medicijn en ga ik over op een ander merk met hogere dosering. Wordt vervolgd.

29-01-2021 | Vrouw | 37

05-01-2021 | Vrouw | 18
ADHD
Voor school deze medicatie voorgeschreven gekregen. Concentratie werd beter! Maar last van ernstige depressie en stemmingswisselingen. Ik dacht dat het door privé en schoolstress kwam. Toen ik afgestudeerd was stopte ik met de medicatie. Daarna weer begonnen voor een cursus en toen kreeg ik de depressie weer enorm. Vanuit mijn ervaring geen aanrader! Ben overgestapt naar T[lees meer...]entin, een aanrader!

04-12-2020 | Man | 36
ADHD
Het werkt vind het niet ideaal. Gezien de korte werkings duur. Gebruik nu 2x54 langwerkende methylfenidaat en 4x kortwerkend 10mg. Concentratie is velemale beter. Maar ben niet minder druk. Ervaar wel beter dat ik druk ben. De rebound effecten vind ik zwaar vervelend. Voel me dan gejaagd. En iriteer me overal aan. Daar om slik ik alleen op kantoor dagen. Slik ook regel[lees meer...]matig 10mg voor het slapen gaan dit werkt geweldig zeker na een avond dienst binnen 10 minuten onder zijl vaak wel vroeg wakker om dat het is uitgewerkt. Eigenlijk volledig ongeschikt voor mij. En mijn onregelmatige werk tijden. Dom middel voor mensen die toch al problemen met structuur en plannen hebben. Zou graag zien dat er een retard variant uitgegeven word die 24uur werkt

21-11-2020 | Vrouw | 18
ADHD
Ik weet vanaf mijn 15e dat ik ADHD heb en slik sindsdien medicatie. Ik heb Ritalin en Concerta gebruikt. Momenteel slik ik weer Ritalin. Het middel werkt goed, maar de bijwerkingen zijn erg vervelend. Soms wegen deze zwaarder mee dan de normale werking. Daarom slik ik Ritalin niet meer door als ik merk dat de bijwerkingen te heftig worden. Dan ben ik liever mezelf. Ritalin[lees meer...] is voor mij dus echt een haat liefde relatie. Dankzij dit medicijn heb ik mijn examens veel beter gemaakt dan ik anders zou kunnen, maar door Ritalin zit ik soms ook slecht in mijn vel en heb ik minder zin om sociaal te zijn. Ik merk echt verschil in mijn gedrag als ik met mensen om mij heen ben, omdat ik dan veel geremder ben. Ik ben minder grappig, minder aanwezig in het gesprek, voel me meer een zombie langs de kantlijn. Ook moet je nooit andere drugs nemen als Ritalin nog in je bloed zit, vooral geen Alcohol. Als je gevoelig bent voor angstaanvallen of paniekaanvallen zou ik dit medicijn sterk afraden. Ook als je gevoelig bent voor eetstoornissen of er eentje hebt. Het vermindert namelijk je eetlust behoorlijk en dat kan dan natuurlijk gevaarlijk zijn in combi met een eetstoornis.