Ervaringen met Tentin

dexamfetamine

stijve spieren nervositeit nerveuze tics angst droge mond

20-08-2022 | Vrouw | 40
ADHD
2 jaar geleden heb ik tijdens een burn-out adhd-diagnose gekregen en ben ik begonnen met Tentin 5mg. Ik voelde me gelijk stukken beter. Wel was het vervelend om de hele dag geen zin in eten te hebben. Ik viel in een paar maanden tijd 5kg af, wat voor mij niet nodig was. Gelukkig kwam de eetlust na een paar maanden terug en lukte het me om op gewicht te blijven. Mijn leven[lees meer...]skwaliteit is door Tentin erg omhoog gegaan. Ik voelde me een 2.0-versie van mezelf. Voor ik de diagnose adhd kreeg, vermoedde ik altijd wel dat ik adhd had, maar ik was me er niet van bewust hoeveel invloed het op mijn leven had. Ik heb mezelf beter leren kennen en ben erachter gekomen wat ik wel en niet kan. Ook vond ik eindelijk de naam voor die week vooraf gaand aan mijn menstruatie, waarin ik alles en iedereen altijd wel in elkaar wilde trappen of in bed wilde liggen huilen. Pms, waar dus ook een verhoogde kans op is met adhd door de wisseling in hormonen. Tijdens die week hielp het me erg om de dosering tentin met een 2,5mg per keer te verhogen en een extra tablet te nemen aan het eind van de dag. Helaas werd na zo’n anderhalf jaar de werking van de medicatie minder en was ik emotioneel weer veel instabieler. Werke 5mg eerst bijna 4 uur, ineens voelde ik het na 3 uur al niet meer en tijdens die 3 uur al niet optimaal. Een verhoging van de dosering hielp me hierin niet. Ik kon er niet meer van opaan. Nu ben ik bezig met uitzoeken wat dan wél werkt; 20mg Elvanse, 30, 40, of gaat dit gewoon níet werken. Zucht.

26-04-2022 | Man | 41
ADD
Helaas eind 2019 over moeten stappen naar Tentin/Amfexa, sindsdien is het een groot drama. Medicijn ondersteund totaal niet meer, en lijkt zelfs mijn AD(H)D klachten te verergeren!

28-12-2021 | Vrouw | 41
ADHD
Waardeloos!! Bij gebrek aan beter neem ik ze maar.. IK WIL DEXAMFETAMINE terug!!!

30-09-2021 | Vrouw | 41
ADHD
Moe, chagrijnig, hartkloppingen, hogere bloeddruk. Altijd Dexamfetamine van de Magistrale bereider gehad en dat was top. Dit is echt een zware tegenvaller en erg dat het zo gaat hier in Nederland.

10-05-2021 | Vrouw | 41
ADD
Na een lange zoektocht uiteindelijk gebruik gemaakt van magistraal bereide Dexamfetamine 4 x 2,5 mg 3 x per dag. Dit gaf rust en structuur in mijn leven en daarmee ook in het leven van de rest van mijn gezin. Eindelijk met aandacht en in rust kinderen opvoeden , mijn werk naar tevredenheid doen en een leuke partner zijn. Helaas kortdurende overgestapt op Amfexa vanweg[lees meer...]e beleids redenen van onze overheid/ verzekeraars. Dit was een hele nare ervaring voor zowel mijzelf als mijn kinderen en partner. Alle grond werd weggeslagen en alle klachten van overprikkeling, chaos , stemmingswisselingen en het niet of slecht in staat zijn om goede zorg te dragen met daarbij ook nog extra lichamelijke klachten als misselijk, duizelig, hartkloppingen, hoofdpijn en neerslachtigheid. Gelukkig heeft mijn medicatie-voorschrijvende arts ingegrepen en ervoor zorggedragen dat ik op medische grond mijn "oude" medicatie (magistrale bereiding dexamfetamine 2,5 mg)weer kon gaan gebruiken. Klachten verdwenen en mijn leven kwam weer op de rit. Totdat er wederom besloten is vanuit hogerhand dat de bereide Dexamfetamine toch weer vervangen moest worden door een fabrikant. Wonderlijk met een onbekende naam (Tentin) waar ik later pas begreep dat dit het product Amfexa is maar met een naamswijziging. En helaas is mijn ervaring hetzelfde. Oude klachten kwamen terug met de nieuwe lichamelijke klachten er nog bovenop. Het is heel pijnlijk om te constateren dat je hierin willoos overgeleverd bent en er geen rekening wordt gehouden met de gevolgen van deze wijziging voor zowel patient als zijn/haar omgeving.

11-10-2023 | Vrouw | 42
ADHD
Ik lees veel negatieve verhalen, waarin wordt aangegeven dat klachten veel erger worden en veel bijwerkingen. Zelf denk ik dat tentin wel eens sterker kan zijn dan de "oude" dex. Ik gebruikte 3 x 5 maar daarbij werden de klachten veel erger. En was de rebound ook heftig. Een dag gestopt. Om te kijken hoe dat ging. Maar om 11 uut werd ik gestoord van mezelf. Wat ik nor[lees meer...]maal in 1 uur deed. Deed ik nu 3 uur over. Toch maar een halve genomen. En dat bleek de oplossing! Veel mensen hebben de neiging meer te nemen als het niet niet goed werkt. Mijn tip: neem eens wat minder. En kijk wat dat doet. Daarbij las ik ook ergens, en dar vond ik dan weer een fijne tip. Dat je wel je grenzen in de gaten noet houden. Doordat alles makkelijker gaat, vraag je ook snel nog meer vanjezelf. En raak je alsnog oververmoeid en overprikkeld. Ik ben erg benieuwd of meer mensen baat hebben bij minder ipv meer. Dus reageer gerust. Groetjes!

16-11-2021 | Man | 42
ADHD
Rotzooi neem het niet, heb nu meer ellende als zonder. Koppijn heel de dag, van vrolijk naar boos , droge mond. Depressie

08-07-2021 | Man | 42
ADD
Ik werd van Tentin erg depressief wat ik niet bij De Magistrale Bereider had. Veel zaken intresseerde mij niet meer zelfs hobbies die ik heb.

16-05-2023 | Vrouw | 43
ADHD
Van Ritalin overgestapt op Tentin vanwege Reynaud. Tentin nu een aantal weken gebruikt en het lijkt wel alsof de bijwerking toenemen. Ik sta op standje workaholic en kom daar niet uit, communiceer stevig, snel en hard, en ik merk dat ik mezelf steeds meer uitput. Slapen lukt nauwelijks. Ik ga door, door, door terwijl ik, werk en thuisfront dit niet wenselijk vinden. [lees meer...]Motivatie, assertiviteit en vrolijkheid zijn behoorlijk hoog. Effecten op andere adhd symptomen is minimaal. Focus, foutjes maken, overzicht verliezen… niet zo erg als zonder, maar nauwelijks effect. Geld vliegt eruit, ik lijk impulsiever. Twee dagen stoppen en de vermoeidheid overvalt me als een zware deken. Geen doen dit, ben er helemaal niet blij mee. Ik heb het gevoel dat ik zo afsteven op een vette burn-out of hartproblemen. Herken mezelf niet. Maar, gelukkig blijf ik we vrolijk onder ;).

04-07-2021 | Vrouw | 43
ADD
Ik gebruik dit sinds een jaar, wisselende dosering tot maximaal 3/4 keer per dag. Eerst sloeg ik nog wel een paar dagen over maar dat werkt niet positief. Ik begin meestal rond 11.30 met de eerste dosering, eerder lijk ik het niet nodig te hebben. Ik ben over het geheel Genomen stabieler, heb minder last van schommelingen in mijn gemoedstoestand, lijk ook een leuker pers[lees meer...]oon. Ook heb ik meer energie en overzicht. De werking is vrij kort en er ontstaat gewenning. Een tijdje last gehad van hartkloppingen maar dat is de laatste tijd weer minimaal. In de avonden ben ik erg moe en de ochtenden ook. Ik weet niet of dat een bijwerking is of gewoon bij mij hoort. In het begin wel last gehad van nerveuze en opgejaagde gevoelens maar omdat ik het nu dagelijks gebruik heb ik daar geen last meer van. Ik twijfel wel Over de lange termijn effecten, ik wil geen problemen later. Het liefste wil ik natuurlijk helemaal geen medicatie maar het is nu gewoon veel zonniger om me heen. De optimale dosering vinden heeft een tijdje geduurd. Ik gebruik een lage dosering 10 mg omeprazol erbij omdat ik er soms maagzuur/ buikpijn ervan krijg.

30-04-2021 | Vrouw | 43
ADHD
het ging enkele weken goed, na de eerste dagen van bijwerkingen, maar sinds 5 dagen gaat het echt mega slecht. de bijwerkingen zijn echt niet leuk, en maken zelfs angstig, de hoofdpijn spierpijn wazig zicht en tintelingen zijn het ergste , daarbij dan nog heel koude handen en de hele dag dood moe tot ze uitgewerkt zijn, nee ik ga dit niet meer slikken. dit geeft meer ellen[lees meer...]de als mijn adhd.

26-06-2022 | Vrouw | 44
ADD
Mn hele leven worstelingen met overprikkeling, emotionele schommelingen, korte aandachtsboog, impulsiviteit, veel extremen en later angsten, depressies, overspannenheid, en extreme vermoeidheid. Na diagnose nog jaren kop in t zand. Uiteindelijk toch concerta geprobeerd, werkte voor mij niet. Na jaren een nieuwe poging, op mn 43e Dexa!!, eerst magistraal en nu Tentin. En he[lees meer...]t gaat een stuk beter, ik ben liever voor mezelf, krijg meer gedaan, minder moe, meer rust in mijn hoofd. Ik dacht ik til dit middel in elk geval nog over de menopauze en dan zie ik wel weer. Mijn angst is vooral om hartproblemen te krijgen. Ik weet niet of dat realistisch is.

29-11-2021 | Man | 44
ADHD
Fantastisch middel. Werkt erg goed bij mij. Eerste 2 weken kreeg ik 20 mg per dag. (4×5 mg. Nu krijg ik 8x 5 mg per dag. Ik heb veel meer rust en heb weer zin in het leven. Ik las veel negatieve verhalen over dit medicijn. Ik denk dat veel mensen te weinig mg krijgen voorgeschreven.

08-06-2021 | Vrouw | 44
ADHD
Nadat ik 5 jaar op de dexamfetamine van de apotheek succesvol door het dagelijkse leven ben gegaan is sinds kort zonder enige aankondiging de dexa overgegaan naar Tentin. Sinds ik dit gebruik, wat ook nog eens een berg geld kost, ben ik helemaal van slag. Onrustig, paniekerig tegen depressief aan, hartkloppingen. Ik ga er mee stoppen en met de huisarts overleggen wat nu t[lees meer...]e doen want dit is niet te doen helaas.

31-01-2022 | Man | 45
ADHD
Ik gebruik dit nu meer dan een maand, op dit moment 2 of 3 keer per dag 5mg. Ik voel dat ik veel meer focus heb en concentratie en ook veel meer energie. Ben ineens veel meer georganiseerd dus over het algemeen ben ik positief. Het beste is de eerste 2-3 dagen maar 1 tablet te nemen en goed noteert wanneer je voelt dat het gaat werken en welke bijwerkingen je ervaart e[lees meer...]n tegelijkertijd kijkt naar wanneer de rebound start. Dit ivm de te bepalen tijd voor de volgende tablet. Het beste is dan om 30 min voordat de rebound start de volgende tablet te nemen zodat je die de volgende keer kan voorkomen. De tablet blijft 10 in uur in je lichaam, over het algemeen werkt het na 1 a 2 uur en dan werkt het zo'n 5-8 uur door. Op basis hiervan moet je dan je inname tijden bepalen. Ga ook niet te snel omhoog omdat je dan sneller last kan krijgen van bijwerkingen, dit geldt zeker als je te snel tussen elkaar inneemt. Je lichaam moet ook wennen aan de medicatie en het is belangrijk dat je het de tijd geeft om te proberen. Ik zie heel veel negatieve berichten van mensen die moesten overstappen van een ander merk naar Tentin, ik vind eigenlijk dat je deze reviews niet serieus kunt nemen omdat deze mensen gewend waren aan de andere medicatie en niet open staan voor verandering en daarom negatief zijn, laat je hier niet door uit het veld slaan. Sommige mensen hebben nu eenmaal moeite met veranderingen. Héél veel mensen halen goede resultaten uit deze medicatie.

26-01-2022 | Vrouw | 45
ADHD
Ik kreeg de diagnose pas op mijn 45ste. Doordat mijn zoontje van 7 jaar vanaf zijn 4de jaar in gr.1 al met gedrag problemen te maken kreeg, ben ik ook naar mijzelf gaan kijken. Ik gebruik nu de tentin sinds 1 week , met weinig bijwerkingen en ben er wat rustiger mee. De methyl was voor mij teveel bijwerkingen en geen resultaat, juist onrustiger erdoor. Ik heb het stieke[lees meer...]m eigenlijk altijd al geweten, denk vanaf mijn 30ste, er is toen veel te veel gebeurd. Ook vanaf basisschool achterstand, middelbare niet afgemaakt maar pas 7 jaar later, onrustige relaties, vaak met foute vrienden omgaan, vatbaar voor verslavingen ( alcohol, roken ) , steeds ander werk en nu nog niet voor uit kunnen komen met werk carrière maken, het zit allemaal in mijn hoofd, maar komt er niet juist uit . Met alles in mijn leven wel, als ik er nu achteraf op terug kijk, concentratie is er niet, snel afgeleid en ik zit nu met een 3de burn out thuis. de eerste toen ik 31 was en ging samenwonen, daarna 39 jaar toen ik een drukke peuter had vanaf geboorte tot hij 2 was en alle ballen in de lucht moest houden en nu zit ik weer op mijn 45ste met een burn out thuis. Ik doe nu een superbrains training in groepsverband en medicijnen. Ik hoop zo verder te komen om er mee te leren omgaan. Maar maak mij ook heel erg veel zorgen over mijn zoon, alle signalen zie ik in mijn zelf terug. En wil niet dat zijn levenspad zoals die van mij gaat lopen. Teleurstelling op teleurstelling, hij zit nu in gr.4 op zijn 2de basisschool en ook hier gaat het concentreren niet en daardoor moeite met leren, faalangst en uit dat uit zich weer in gedragsproblemen. Op deze school willen ze hem nu " kwijt" en doorsturen naar een SO of SBO. Maar goed of dat nu het beste is voor iemand met ADHD? Ik en zoveel andere hebben tenslotte ook regulier onderwijs gevolgd en later door veel gedragsproblemen met een omweg de middelbare afgemaakt met 9en op mijn diploma, en werk inmiddels al jaren op een Universiteit op HBO niveau. Ik zou willen dat ik alle ellende en verdriet mijn zoon kan besparen, maar weet niet hoe? Ik ben tenslotte ook niet de "rustigste". ;-)