dexamfetamine

11-04-2021 | Man | 17
ADD
De naamsverandering van Amfexa naar Tentin bevestigt alleen maar hoeveel er wel niet mis is met deze medicatie. De reputatie werd zo slecht dat ze de naam maar hebben veranderd. Het gaat nog steeds om exact hetzelfde middel met extreem veel bijwerkingen waarvan sommige vrij ernstig zijn zoals hartkloppingen en een erg onrustig gevoel. Dit in tegenstelling tot de oude 2,5mg[lees meer...] dexamfetamine waarbij er juist rust was in mijn hoofd. Ook was er totaal geen probleem met een verhoogde hartslag terwijl Tentin juist voor een veel te hoge hartslag zorgt. Het is belachelijk dat alleen dit medicijn nog beschikbaar is en de oude dex niet meer verkocht mag worden. Het verschil is zo groot dat het lijkt alsof je te maken hebt met een heel andere medicatie terwijl Tentin beweert dat het om exact dezelfde zou gaan.

07-06-2021 | Man | 19
ADD
Bij inname zeer vermoeit. Waar ik met het vorige Amfexa goed kom leren en voor langere tijd mijn aandacht vast kon houden. Moet ik nu blij zijn als ik één of twee zinnen kan schrijven zonder afgeleid te zijn.

16-06-2021 | Man | 20
ADHD
Ik ben sinds kort van de Dexamfetamine van de Magistrale Berijder over gegaan op Tentin en ik merk een zeer groot verschil aangezien Tentin bij mij geen effect heeft behalve bijwerkingen.

21-02-2021 | Vrouw | 20

20-06-2021 | Vrouw | 21
ADD
Eerste 2 dagen dat ik dit gebruikte werkte het redelijk leek het, naast dat ik veel bijwerkingen had. 3e dag was ik erg prikkelbaar en mijn concentratie vreselijk. 4e dag kwamen mijn trauma's omhoog, waarna ik belandde in een psychose. Waarschijnlijk heb ik nog andere psychische stoornissen die (nog) niet vastgesteld zijn waardoor ik er extra slecht op reageer. Maar ik heb[lees meer...] in mijn leven een hoop medicijnen geprobeerd, en ik heb nog nooit zó slecht op een medicijn gereageerd. Ik ben nu volledig terug bij af door 4 dagen dit medicijn te gebruiken. Conclusie: Wees erg voorzichtig met dit medicijn! En als je psychose gevoelig bent/denkt te zijn neem dit zeker NIET. Het is levensgevaarlijk!

07-06-2021 | Man | 22
ADD
Extreme vermoeidheid bij inname, knikkebollend achter het stuur. Dit is bij Tentin, bij vorige dex van DMB werkte perfect en had deze bijwerking niet.

07-06-2021 | Man | 23
dexamfetamine (5mg)
Het medicijn werkt absoluut niet bij mij. Meer bijwerkingen dan bij de Magistrale bereider variant, en niet eens positief qua effect op mijn concentratie. Ik ben erg teleurgesteld in het feit dat de Farmaceutische industrie op deze manier omgaat, met patiënten en dat het merk Amfexa, nu Tentin daar de veroorzakende partij bij is. Waarom moet op gezondheid winst worden gema[lees meer...]akt, afschuwelijke organisatie erg waardeloos en ik en vele anderen zijn hiervan de dupe. Het ene medicijn werkt uitstekend (DMB), en het andere (Tentin) is een waardeloos slap aftreksel daarvan, met meer negatieve dan positieve punten en ook nog eens duurder bij de verzekering. Het enige positieve punt was dat ik niet meer zoveel water hoefde te drinken, maar dat is natuurlijk niet waarvoor je het inneemt.

26-07-2021 | Vrouw | 24
ADHD
Ook ik had eerst Dexamfetamine van de Magistrale Bereider / Oud Beijerland. Dat werkte erg fijn voor mij. Bij die had ik de eerste 3 weken sinds ik ermee was begonnen veel last van de rebounds, hoofdpijn en misselijk en alle geluiden en andere prikkels kwamen dan 3x zo hard binnen. Daarna nooit meer last gehad van noemenswaardige bijwerkingen. Het is momenteel 05:04 ‘s[lees meer...] nachts, of ja, ochtend dus. Ik heb liggen woelen en draaien en na minstens 5 keer opstaan en 3 slaap meditaties verder, wilde ik even m’n ei kwijt over de boosdoener van mijn slapeloze nacht. Ik heb overal spierpijn alsof ik gesport heb, ook zo’n lekkere bijwerking. Maar goed, van de één op de andere dag dachten we allemaal bij de apotheek ons gebruikelijke herhaalrecept te komen ophalen, maar kregen wij een ander medicijn voorgeschoteld, eerst Amfexa en nu Tentin. Er wordt hard geroepen en geschreven dat de ‘samenstelling’ van al deze medicijnen hetzelfde zou moeten zijn, dezelfde werkzame stof etc. etc. Maar zoals ik om me heen hoor en op deze website en forums lees, ervaren ik en duizenden anderen AD(H)D’ers wel degelijk verschil tussen de magistraal bereide pillen uit Oud-Beijerland en deze goedkope fabriekstroep. Zoals je kunt lezen heb ik heel wat bijwerkingen van Tentin. Ik was aan het max. aantal woorden, dus nog niet eens alles staat erbij. De eerste dosering van de dag lijkt altijd best prima te gaan. Tot het moment dat die begint uit te werken of ik mijn volgende dosering neem. Dan komen alle bijwerkingen aanwaaien. Het begint met mijn stemming die daalt, alsof een strak blauwe zomerlucht uit het niets volledig bedekt wordt met dikke grijze donderwolken. Ik voel dan ook plotselinge desinteresse naar alles om me heen, zelfs mijn favoriete dingen en bezigheden (vrienden, mensen, verhalen, de natuur, muziek). Ik probeer dan wel eens toch hardop mee te zingen met de liedjes die ik normaal gesproken uit volle borst meezing, maar dat voelt dan geforceerd en raar en als te veel moeite, dus daar stop ik dan weer mee. Zonder medicijnen zing ik de hele dag en ben ik niet stil te krijgen. Wanneer ik Tentin heb genomen dan kan niet meer enthousiast reageren als iemand me iets leuks verteld. Ik ben ook te veel gefocust op mezelf en de taken die ik op dat moment doe omdat ze nuttig zijn, dat ‘entertaintment’ niet altijd in mijn straatje past op zo’n moment. Daarna stapelen de bijwerkingen zich altijd op: geen eetlust, droge mond (dus eten is überhaupt niet lekker), hoge en ‘onvolledige’ ademhaling, koude handen en voeten, spierspanning, hartkloppingen en ontzettende rusteloosheid, angstig/nerveus gevoel, neerslachtigheid en nog meerdere dingen. Dan eindigt de dag vaak met een hongergevoel (want ondanks dat ik goed probeer te eten, krijg ik weinig weg), niet kunnen eten nadat de medicijnen zijn uitgewerkt omdat mijn mond droog en kapot is, een volledig leeggezogen en bekaf gevoel, soms oorpijn, hoofdpijn, gevoel dat ik moet overgeven. Plotseling een soort opvliegers van hitte en dan weer kou. ‘S nachts in bed niet kunnen slapen (ogen willen niet rustig dicht), mijn hoofd raast door, door de droge mond krijg ik een soort obsessieve drang om vaak te slikken, een knorrende maag, rusteloze armen en benen, soms nachtzweten, zachte ‘steken’ op m’n borst (bijna alsof m’n hart aan het bijkomen is van de aanslag). Het ‘positieve’ aan het medicijn is dan dat ik me beter kan focussen op administratief werk, ik ruim gerichter op, raak gewoon minder afgeleid. Soms heb ik dat nodig, maar door al deze bijwerkingen heb ik liever dat ik continu afgeleid raak, van hot naar her fladder en zingend, springend en lachend de afwas weer eens laat staan en deadlines mis. Kortom, wat een zooi. Ik wil er vanaf en de Magistrale Bereider terug. Of iemand ervaringen met een soortgelijk alternatief? Ik ben hier namelijk helemaal klaar mee, maar dat was wel duidelijk gok ik zo.

06-05-2021 | Vrouw | 24
ADHD
Nadat ik verplicht over moest stappen van Dexamfetamine naar Amfexa/Tentin, is het alleen maar achteruit gegaan. Amfexa/Tentin werkt totaal niet, last van schommelingen in het humeur, weinig motivatie, gigantisch slechte concentratie en dingen kosten mij gigantisch veel energie. Hier had ik met Dexamfetaminesulfaat helemaal geen last van. Ik hoop binnenkort over te stappen[lees meer...] naar andere medicatie.

17-06-2021 | Vrouw | 25
dexamfetamine (2,5)
ADD
Wat een enorme troep, gevaarlijk spul. Dit medicijn heeft mijn leven totaal op zijn kop gezet . (RED. Mijnmedicijn.nl - Let op: deze mening is aangepast, persoonlijke verwijzingen zijn verwijderd).

11-02-2021 | Vrouw | 27

26-06-2021 | Man | 29
ADD
Altijd generieke Dexamfetamine gebruikt. Sinds een maand Tentin 5 mg. Alsof ik in een depressie ben beland, als het nou zo was dat ik me er enorm goed door kon concentreren had ik het voor lief genomen. Maar zelfs dat doet het niet. Binnenkort met de psychiater overleggen of ik Elvanse (langwerkend Dexamfetamine) kan krijgen.

10-05-2021 | Vrouw | 32
ADHD
Over moeten stappen sinds 1 week op Tentin. Na jaren ve intensieve therapie in combinatie met het slikken can de oude dexamfetamine 2,5mg tabletten voelde ik mij eindelijk stabiel. Nu kan ik niet functioneren en werken door de dagelijkse angst voor en de vele paniekaanvallen. Ik ben mij ten einde raad en voel mij machteloos over hoe het verder moet met mijn toekomst op dez[lees meer...]e manier. Dit is voor mij geen leven op deze manier. Ik vind het schandalig dat de farmaceutische industrie mij met het aansmeren van deze troep mijn kwaliteit van leven misgunt. Zoveel energie gestoken om de juiste medicatie in te stellen. Zo hard gevochten voor het zoeken naar de juiste balans om te functioneren zonder problemen en dat is nu door deze troep die ik nu verplicht moet slikken, omdat de andere dexamfetamine 2,5mg niet meer leverbaar is totaal verwoest. Er staan mensenlevens op het spel. Mensen die baat hebben bij de juiste medicatie. Met de oude dexamfetamine 2,5mg waren zoveel levens zoveel beter dan dat ze nu zijn. Ik hoop dat de farmaceutische industrie in kan zien dat dit zo langer niet gaat en inziet dat het op deze manier vele levens de totale vernieling in helpt, terwijl al deze mensen, waaronder ikzelf, met de oude Dex gewoon optimaal konden functioneren. Ik ben zo ontzettend kwaad, omdat ik zoveel tijd en energie heb gestoken jaren lang om de juiste medicatie in te kunnen stellen. En dit wordt door deze rotzooi in 1 klap met de grond gelijk gemaakt en drijft mij tot wanhoop. Ik hoop echt dat de oude dexamfetamine terug op de markt komt, zodat ik niet dagelijks alle bijwerkingen hoef te ervaren die ik op dit moment voel. Aub farmaceutische industrie doe hier wat aan, want Tentin maakt meer levens kapot dan je lief is!

08-05-2021 | Man | 35
ADHD
Ruim 3 jaar geleden ben ik er achter gekomen dat ik ADHD heb. Ik kreeg toen magistrale Dex ging een nieuwe wereld voor mij open. Na 1 jaar verplicht op amfexa direct ging het mis, met een dokters verklaring medische noodzaak kreeg ik Dex magistraal terug wel zelf betalen 170 euro per 3 weken. Dat heb ik er voor over. Begin 2021 toch naar tetin maar hier begin ik beter op [lees meer...]als bij de magistrale. Ik kom zelf 5-6 kilo aan eet beter ook met het gezin gaat beter. Nu in mei 2021 toch kleine terug slag via de dokter en de Rijksoverheid aanvraag voor magistrale Dex en gekregen ik probeer tetin nog even. Om geen misbruik te maken van het systeem

21-04-2021 | Man | 35
ADHD
Vervelend genoeg, moet ik over op Amfexa / Tentin, hiervoor de magistrale bereiding. Mijn leven is weer terug bij af en in mijn ogen dus onnodig kapot gemaakt, vanwege een financiële patent kwestie. Uitermate vervelende rotzooi, pas op.

02-03-2021 | Vrouw | 35
Wat een rotzooi

Thyrax Duotab (861) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (569) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (523) - Antibiotica - penicillines breedspectrum