Ervaringen met Tentin

dexamfetamine

stijve spieren nervositeit nerveuze tics angst droge mond

04-08-2023 | Man | 23
ADHD
Ik heb een Adhd/Autisme diagnose. Gebruik nu 5 maanden Tentin. Begonnen met 5mg 3x per dag. Nu zit ik op 15mg 3x keer per dag. Bij 5mg en 10mg voelde ik mij wel beter maar toch niet genoeg effectiviteit. Met 15mg was ik de eerste 2 weken super depressief. Na 2 weken waren de wolken verdwenen en deed tentin wat het moet doen. In het algemeen heb ik ervaren dat het zeker[lees meer...] 3/4 weken duurt voor dat de nieuwe dosering goed werkt en de bijwerkingen minder worden. De bijwerkingen vallen overigens meestal wel mee. Heel af en toe heb ik last van te veel hart kloppingen en duizeligheid. De dagelijkse bijwerkingen zijn lichte trillingen, minder eetlust en minder slaap. Conclusie: Tentin is goed werkzaam mits ik geduldig ben en niet direct stop bij last van bijwerkingen. Het is uiteindelijk een kwestie van zoeken en aanvoelen wat goed is. Ik ben uiteindelijk het meest blij dat ik eindelijk kan concentreren. Daarnaast ook assertiver en vrolijker. Ik kan zeggen dat ik (eindelijk) mijn zelf kan zijn.

13-05-2022 | Vrouw | 23
ADD
Ik merk dat ik veel meer energie heb en mijn stemming een stuk beter is als ik het slik. Ook ben ik minder snel overprikkeld waardoor ik meer kan doen op een dag en is het wat rustiger in mijn hoofd. Ik ervaar gelukkig geen bijwerkingen en heb ook geen last van rebounds. Helaas doet het voor de bevordering van mijn concentratie en motivatie niet zoveel, ik heb wel iets mee[lees meer...]r concentratie maar niet zoveel als dat ik zou willen. Ik heb ook methylfenidaat geslikt en daarbij had ik een veel betere concentratie, maar ook veel meer bijwerkingen.

04-05-2022 | Vrouw | 23
ADD
Werkt goed, ik vind dit erg waardevol middel op mijn werk. Geen vervelende bijwerkingen tijdens werking. Wel rebound (depri, moe) maar dat lijkt me normaal bij dit soort medicatie. Ik moet 1,5 tablet slikken. Dat betekent dat ik telkens moet halveren en de helft weer in de verpakking moet stoppen. Dat is best onhandig. Ook vraag ik me af of de werking van het halve table[lees meer...]tje dan niet vermindert omdat er voortdurend zuurstof bij komt hierdoor. Ook werkte Amfexa en nu Tentin bij lange na geen 4 uur bij mij. Na 3,5 uur is het uitgewerkt. Ook werkt het bij mij sneller dan de bijsluiter stelt. Na een half uur merk ik dat de medicatie effect begint te hebben. Al met al tevreden.

15-10-2021 | Man | 23
ADHD
Ik neem lisdexamfetamine (60mg) en als dit dan wat uitwerkt rond 4 uur 's middags 1 Tentin tablet van 5mg. Voor mij doet het wat het moet doen. Eerst dacht ik dat het misschien niet goed zou werken of bijwerkingen zou geven gezien alle negatieve recensies maar voor mij is het een prima uitkomst om de namiddag en avond mee door te komen. Straks als ik voor werk in p[lees meer...]loegendienst moet werken zal ik geheel overstappen van lisdexamfetamine naar 'gewone' dex en aan de hand van mijn ervaring nu verwacht ik eigenlijk geen verschil (behalve iets van schommeling.) Kortom; heel tevreden.

09-08-2021 | Vrouw | 23
ADHD
Na een tijd niet mezelf te zijn geweest kwam het besef dat ik sinds de overstap van DMB Dexamfetamine naar Tentin me hetzelfde ben gaan voelen als toen ik concerta gebruikte: niet in controle, heel erg reactief en prikkelbaar, geen blijdschap meer voelen. Ik heb 0 geduld meer en heb mijn relatie in de afgelopen maanden weten te verpesten doordat ik alleen nog maar kon mop[lees meer...]peren. Carriere ligt ook op stilstand want voel geen motivatie meer. Zonder medicatie ben ik ook niks waard en piekerde ik mij dood, kreeg ik niet zelfstandig mijn huishoudelijke taken en financiën op orde etc. Maar nu ga ik dat maar weer proberen want niks is erger dan de resultaten van Tentin. Ik hoop sterk op een terugkeer van mijn vorige vertrouwde DMB medicatie zodat ik hopelijk mijn leven weer op de rit kan krijgen.

07-06-2021 | Man | 23
dexamfetamine (5mg)
Het medicijn werkt absoluut niet bij mij. Meer bijwerkingen dan bij de Magistrale bereider variant, en niet eens positief qua effect op mijn concentratie. Ik ben erg teleurgesteld in het feit dat de Farmaceutische industrie op deze manier omgaat, met patiënten en dat het merk Amfexa, nu Tentin daar de veroorzakende partij bij is. Waarom moet op gezondheid winst worden gema[lees meer...]akt, afschuwelijke organisatie erg waardeloos en ik en vele anderen zijn hiervan de dupe. Het ene medicijn werkt uitstekend (DMB), en het andere (Tentin) is een waardeloos slap aftreksel daarvan, met meer negatieve dan positieve punten en ook nog eens duurder bij de verzekering. Het enige positieve punt was dat ik niet meer zoveel water hoefde te drinken, maar dat is natuurlijk niet waarvoor je het inneemt.

22-05-2022 | Vrouw | 24
ADHD
Met tentin voel ik mij de iets betere versie van mijzelf. Gelukkig word ik geen robot zoals bij ritalin/methylfeniaat. Daarvan krijg ik veel meer hyperfocus en motivatie, dat is even prettig voor wanneer het echt nodig is, maar voor het dagelijks leven is het voor mij teveel. dan herken ik mijzelf niet meer, met tentin wel. Eigenlijk voel ik niks van de tentin, behalve wan[lees meer...]neer ik het niet slik. Dan gaat het opzich ook wel oké, maar met tentin ben ik net iets stabieler. De kers op de taart zal ik het maar noemen. Juist omdat het mij een steuntje in de rug geeft voel ik mij genoodzaakt om mijn ervaring hier te plaatsen, helaas nemen de slechte ervaringen de overhand terwijl het voor mij net dat laatste zetje in de goede richting geeft.

26-07-2021 | Vrouw | 24
ADHD
Ook ik had eerst Dexamfetamine van de Magistrale Bereider / Oud Beijerland. Dat werkte erg fijn voor mij. Bij die had ik de eerste 3 weken sinds ik ermee was begonnen veel last van de rebounds, hoofdpijn en misselijk en alle geluiden en andere prikkels kwamen dan 3x zo hard binnen. Daarna nooit meer last gehad van noemenswaardige bijwerkingen. Het is momenteel 05:04 ‘s[lees meer...] nachts, of ja, ochtend dus. Ik heb liggen woelen en draaien en na minstens 5 keer opstaan en 3 slaap meditaties verder, wilde ik even m’n ei kwijt over de boosdoener van mijn slapeloze nacht. Ik heb overal spierpijn alsof ik gesport heb, ook zo’n lekkere bijwerking. Maar goed, van de één op de andere dag dachten we allemaal bij de apotheek ons gebruikelijke herhaalrecept te komen ophalen, maar kregen wij een ander medicijn voorgeschoteld, eerst Amfexa en nu Tentin. Er wordt hard geroepen en geschreven dat de ‘samenstelling’ van al deze medicijnen hetzelfde zou moeten zijn, dezelfde werkzame stof etc. etc. Maar zoals ik om me heen hoor en op deze website en forums lees, ervaren ik en duizenden anderen AD(H)D’ers wel degelijk verschil tussen de magistraal bereide pillen uit Oud-Beijerland en deze goedkope fabriekstroep. Zoals je kunt lezen heb ik heel wat bijwerkingen van Tentin. Ik was aan het max. aantal woorden, dus nog niet eens alles staat erbij. De eerste dosering van de dag lijkt altijd best prima te gaan. Tot het moment dat die begint uit te werken of ik mijn volgende dosering neem. Dan komen alle bijwerkingen aanwaaien. Het begint met mijn stemming die daalt, alsof een strak blauwe zomerlucht uit het niets volledig bedekt wordt met dikke grijze donderwolken. Ik voel dan ook plotselinge desinteresse naar alles om me heen, zelfs mijn favoriete dingen en bezigheden (vrienden, mensen, verhalen, de natuur, muziek). Ik probeer dan wel eens toch hardop mee te zingen met de liedjes die ik normaal gesproken uit volle borst meezing, maar dat voelt dan geforceerd en raar en als te veel moeite, dus daar stop ik dan weer mee. Zonder medicijnen zing ik de hele dag en ben ik niet stil te krijgen. Wanneer ik Tentin heb genomen dan kan niet meer enthousiast reageren als iemand me iets leuks verteld. Ik ben ook te veel gefocust op mezelf en de taken die ik op dat moment doe omdat ze nuttig zijn, dat ‘entertaintment’ niet altijd in mijn straatje past op zo’n moment. Daarna stapelen de bijwerkingen zich altijd op: geen eetlust, droge mond (dus eten is überhaupt niet lekker), hoge en ‘onvolledige’ ademhaling, koude handen en voeten, spierspanning, hartkloppingen en ontzettende rusteloosheid, angstig/nerveus gevoel, neerslachtigheid en nog meerdere dingen. Dan eindigt de dag vaak met een hongergevoel (want ondanks dat ik goed probeer te eten, krijg ik weinig weg), niet kunnen eten nadat de medicijnen zijn uitgewerkt omdat mijn mond droog en kapot is, een volledig leeggezogen en bekaf gevoel, soms oorpijn, hoofdpijn, gevoel dat ik moet overgeven. Plotseling een soort opvliegers van hitte en dan weer kou. ‘S nachts in bed niet kunnen slapen (ogen willen niet rustig dicht), mijn hoofd raast door, door de droge mond krijg ik een soort obsessieve drang om vaak te slikken, een knorrende maag, rusteloze armen en benen, soms nachtzweten, zachte ‘steken’ op m’n borst (bijna alsof m’n hart aan het bijkomen is van de aanslag). Het ‘positieve’ aan het medicijn is dan dat ik me beter kan focussen op administratief werk, ik ruim gerichter op, raak gewoon minder afgeleid. Soms heb ik dat nodig, maar door al deze bijwerkingen heb ik liever dat ik continu afgeleid raak, van hot naar her fladder en zingend, springend en lachend de afwas weer eens laat staan en deadlines mis. Kortom, wat een zooi. Ik wil er vanaf en de Magistrale Bereider terug. Of iemand ervaringen met een soortgelijk alternatief? Ik ben hier namelijk helemaal klaar mee, maar dat was wel duidelijk gok ik zo.

06-05-2021 | Vrouw | 24
ADHD
Nadat ik verplicht over moest stappen van Dexamfetamine naar Amfexa/Tentin, is het alleen maar achteruit gegaan. Amfexa/Tentin werkt totaal niet, last van schommelingen in het humeur, weinig motivatie, gigantisch slechte concentratie en dingen kosten mij gigantisch veel energie. Hier had ik met Dexamfetaminesulfaat helemaal geen last van. Ik hoop binnenkort over te stappen[lees meer...] naar andere medicatie.

12-06-2023 | Vrouw | 25
dexamfetamine (10)

18-05-2023 | Vrouw | 25
ADHD
Gebruik nu een tijdje 5mg, sinds een week 2x per dag 2 stuks, dus 20mg in totaal. De bijwerkingen moeten vanzelf overgaan, nou, wel iets minder maar over zeker niet. Zit vaak op de wc, heb klemmende kaken, en enorm knarsetanden (onrust, steeds bewegen met lippen en tong). Totaal geen eetlust meer. Kan ik me beter concentreren en is het rustiger? Ja. Zijn de bijwerkingen te[lees meer...] doen? Nee. Het voordeel weegt niet op tegen het nadeel helaas.

10-12-2021 | Vrouw | 25
ADD
Ik heb verschillende medicatie doseringen moeten uitproberen omdat het bij vrijwel alle doseringen van Tentin totaal misging. Geen woorden voor. Hoe kan een fabrikant dit soort rotzooi produceren? Moodswitch die je van dit ‘medicijn’ krijgt is niet te bevatten. Overprikkeld, opgejaagd gevoel, concentratie is vreselijk, non-verbale communicatie met mensen en details me[lees meer...]rk je immers bijna niet op. Je wordt een soort van ‘zombie’. Dieptepunt was echt het neerslachtig gevoel en wanneer je denkt dat het beter is om een paar dagen uit te stellen zijn de uitwerkingsverschijnselen net zo erg. Bij de behandelaars het probleem aangegeven maar die trok mijn diagnose in twijfel. Waarom moet er winst gemaakt worden over de gezondheid van mensenlevens? Zieke systeem.

17-06-2021 | Vrouw | 25
dexamfetamine (2,5)
ADD
Wat een enorme troep, gevaarlijk spul. Dit medicijn heeft mijn leven totaal op zijn kop gezet . (RED. Mijnmedicijn.nl - Let op: deze mening is aangepast, persoonlijke verwijzingen zijn verwijderd).

27-09-2023 | Man | 26
ADD
Tentin is in mijn ervaring echt iets anders dan apothekers bereide dexamfetamine van voorheen. Eind van mijn tienertijd eindelijk de diagnose ADD gekregen (inattentive ADHD). Zoals wel vaker vallen we niet zo op. Ik kreeg toen DMB bereide dexamfetamine van 2 mg. Dit was echt een verademing en ik nam afhankelijk van wat de dag van mij vroeg 2 of 3 stuks. Een tijd ge[lees meer...]stopt tussendoor door schuldgevoelens over afhankelijkheid van medicatie, en nu aan het eind van mijn masterstudie toch weer begonnen met hulp en medicatie. Dexamfetamine kwam ineens in een doosje met breektabletten van 5mg onder de naam tentin. Tijd lang genomen want ik had echt steun nodig bij mijn concentratie, echter komt dit middel met een heel ander gevoel binnen. Mijn ervaringen (die ik met 'de oude' dex bijna niet had) zijn: - Meer het gevoel een robot te zijn die z'n taken moet uitvoeren - een soort onwel gevoel op de achtergrond dat er iets niet helemaal goed zit - sneller in een hyperfocus terechtkomen die nog moeilijker is om uit te komen - zeer grote vermindering in de eetlust - moeite in slaap te komen - moeite om normaal over te komen in gesprekken. Ben nu overgestapt op dexamfetamine van de regenboog apotheek en hoewel dit niet 100% hetzelfde aanvoelt als 'de oude' is dit vele malen beter dan tentin!

28-04-2022 | Man | 26
ADD
Mensen die starten met deze medicatie pas op! Na 7 weken ben ik acuut gestopt. Het begin was redelijk maar na verloop van tijd werd ik steeds angstiger nerveus kreeg last van paniekaanvallen waardoor ik onbewust sociale situaties ging vermijden en een soort sociale fobie heb ontwikkeld. Nu ik gestopt ben merk ik dat dit medicijn z’n sporen heeft na gelaten.. terug bij af [lees meer...]dus. Denk a.u.b 2x na voordat je hieraan begint. Iedereen is anders maar de reacties liegen er niet om.

07-04-2022 | Man | 26
ADD
Ben gestopt met Methylfenidaat, omdat dit medicijn mij niet meer het gewenste effect gaf. In overleg met mijn behandelend arts overgegaan op dexamfetamine van Tentin. De reacties op internet waren niet veel belovend, maar wil toch alle medicijnen een kans geven. De 1e dag beviel goed! Het werkte rustig in en voelde me vrolijk en gemotiveerd al voelde ik me een ongeleid pro[lees meer...]jectiel.. ik hield er rekening mee dat het medicijn moet wennen en dat waarschijnlijk een korte bijwerking was. Na de 1e week iom de arts de dosis verhoogd. Dit ging goed echter na een paar dagen begon de ellende: droge mond handen en gezicht ondanks het vele drinken. Alle ADD klachten namen toe continu een honger gevoel en voelde me verward overmatig zweten steken in mijn hart. En voelde me compleet contact gestoord. Kortom wat een troep! Ik overweeg het nog een kans te geven met een Verlaagde dosis van 3x per dag 5 mg, als dit niet werkt neem ik graag afscheid van deze rotzooi.