Ervaringen met Tentin

dexamfetamine

stijve spieren nervositeit nerveuze tics angst droge mond

16-10-2021 | Man | 26
ADD
Algheel ontevreden tenopzichte van magistraal bereide dexamfetamine

15-10-2021 | Man | 23
ADHD
Ik neem lisdexamfetamine (60mg) en als dit dan wat uitwerkt rond 4 uur 's middags 1 Tentin tablet van 5mg. Voor mij doet het wat het moet doen. Eerst dacht ik dat het misschien niet goed zou werken of bijwerkingen zou geven gezien alle negatieve recensies maar voor mij is het een prima uitkomst om de namiddag en avond mee door te komen. Straks als ik voor werk in p[lees meer...]loegendienst moet werken zal ik geheel overstappen van lisdexamfetamine naar 'gewone' dex en aan de hand van mijn ervaring nu verwacht ik eigenlijk geen verschil (behalve iets van schommeling.) Kortom; heel tevreden.

01-10-2021 | Man | 32
ADD
Na de diagnose ADD op eigen verzoek begonnen met medicatie. Methylfenidaat als eerste geprobeerd. Gigantisch veel last gehad van bijwerkingen waaronder hoofdpijn, droge mond maar het meest vervelende, misselijkheid en geen zin in eten. Het was zelfs zo erg dat ik moest kokhalzen tijdens het eten. Overgestapt op Tentin. Ik was eerst heel terughoudend met dit middel aan[lees meer...]gezien veel mensen het als negatief hadden ervaren. Voor mij was dit echt een uitkomst! Ik heb nauwelijks last van bijwerkingen. Soms een beetje een gejaagd gevoel en ik zweet wat meer dan normaal. Aan de andere kant, rust in mijn hoofd, focus, en het algemene gevoel is veel beter.

19-07-2021 | Man | 51
ADD
Had eerst Dexamfetamine en die werkte perfect nu Tentin en is echt totaal een andere uitwerking, voel me klote na een tijdje en niet helder maar numb en verloren.

08-07-2021 | Man | 42
ADD
Ik werd van Tentin erg depressief wat ik niet bij De Magistrale Bereider had. Veel zaken intresseerde mij niet meer zelfs hobbies die ik heb.

29-06-2021 | Man | 39
dexamfetamine (7.5)
ADHD
Onrust en verdwenen motivatie. Volledige focus op het eigen persoon in plaats van mijn omgeving. Het is een middel dat zeer veel bijwerkingen geeft tijdens gebruik maar ook wanneer het niet wordt gebruikt. Lusteloosheid en gevoelloosheid zijn de meest aanwezige bijwerkingen gevolgd door hoofdpijn tijdens en enige uren na gebruik. Het enige wat positief is: meer onts[lees meer...]pannen gevoel als het middel volledig is uitgewerkt. Ik snap werkelijk niet waarom dit middel wordt voorgeschreven. De pillen zijn volledig hetzelfde als Amfexa en alleen de naam op het doosje is aangepast.

26-06-2021 | Man | 29
ADD
Altijd generieke Dexamfetamine gebruikt. Sinds een maand Tentin 5 mg. Alsof ik in een depressie ben beland, als het nou zo was dat ik me er enorm goed door kon concentreren had ik het voor lief genomen. Maar zelfs dat doet het niet. Binnenkort met de psychiater overleggen of ik Elvanse (langwerkend Dexamfetamine) kan krijgen.

16-06-2021 | Man | 50
ADHD
Na veel verschillende medicijnen voor ADHD gebruikt te hebben ben ik uitgekomen op de voor mij minst erge van het arsenaal. Tentin gaf bij mij ook veel bijwerkingen en het werkte heel kort (altijd nog beter dan andere medicatie), maar wonder boven wonder nu niet meer. Wat is er gebeurt? In verband met andere klachten ben ik GABA gaan gebruiken. Of dat werkt voor de and[lees meer...]ere klachten is nog maar de vraag, maar na enkele dagen merkte ik dat de dex plotseling langer werkte en ik geen bijwerkingen meer had. Omdat ik hiervoor wel veel bijwerkingen had, slikte ik een lage dosis. Nu kon de dosis verhoogt worden tot een goed werkend niveau. Ik ben na een aantal dagen gestopt met GABA om te zien wat er gebeurt. Meteen werkte de dex minder goed. GABA langzaam weer opgebouwd om te zien wat de minimale dosering is voor het effect en de dex werkt weer prima. Ik ben gaan onderzoeken hoe dit te verklaren is. Het zou kunnen zijn door het gegeven dat een hoge aanwezigheid van glutaminezuur dexamfetamine afbreekt. Er is reden om aan te nemen dat mensen met een wat laag GABA niveau een wat hoger niveau glutamaat hebben, wat weer voortkomt uit glutaminezuur. Er is ook een aanwijzing dat ADHD’ers een lager GABA niveau hebben. N=1 dus het is niet te zeggen of dit bij anderen ook werkt. Maar als dexamfetamine bij jou kort werkt, of veel bijwerkingen heeft, dan zou je het kunnen proberen. GABA is vrij verkrijgbaar. Overleg natuurlijk eerst met je arts. Maar het effect nam af toen ik enorm verkouden werd. Ik ben gaan zoeken naar een relatie tussen dex en verkoudheid en de middelen die ik daartegen nam, zoals Otrivin en hoestdrank. Ik kon niks vinden dat in mijn situatie van toepassing was. Na veel zoeken, kwam ik uit op dezelfde regel uit de ‘samenvatting van de productkenmerken’ als waar ik de relatie met glutaminezuur vandaan had. Namelijk: vruchtensap. In de consumentenbijsluiter staat hier niks over beschreven en ook apotheek.nl vermeld er niks over, maar vruchtensap zorgt ervoor dat dexamfetamine minder goed wordt opgenomen (geabsorbeerd). Ik drink nooit vruchtensap, maar tijdens de verkoudheid heb ik mij gelaafd aan sinaasappelsap en sinaasappels. Citaat uit productkenmerken: “Middelen die bloedspiegels van amfetamines verlagen: Gastro-intestinale aanzurende middelen (guanethidine, reserpine, glutaminezuur HCl, ascorbinezuur, vruchtensappen enz.) verlagen de absorptie van amfetamines.“ In het algemeen geldt de vuistregel dat tussen de inname van medicijnen en het nuttigen van vruchtensap een uur of 4 moet zitten. Maar aangezien ik de dex iedere 4 uur inneem schiet dat niet op. Ook vitamine C kan een nadelige invloed hebben. Doe er je voordeel mee. Bronnen: Samenvatting van productkenmerken + bijsluiter: https://www.geneesmiddeleninformatiebank.nl/nl/rvg124800 ADHD en GABA: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3970207/ Vruchtensap en medicijnen (algemeen): http://ui-online.nl/ufc/file2/sls_sites/editor/b07a6eb1b4837eef68adfb6ffa8ebb74/pu/Grapefruit_sap__en_sinaasappel_sap__en_kans_op_verminderde_werking_medicijn.pdf

16-06-2021 | Man | 20
ADHD
Ik ben sinds kort van de Dexamfetamine van de Magistrale Berijder over gegaan op Tentin en ik merk een zeer groot verschil aangezien Tentin bij mij geen effect heeft behalve bijwerkingen.

07-06-2021 | Man | 19
ADD
Bij inname zeer vermoeit. Waar ik met het vorige Amfexa goed kom leren en voor langere tijd mijn aandacht vast kon houden. Moet ik nu blij zijn als ik één of twee zinnen kan schrijven zonder afgeleid te zijn.

07-06-2021 | Man | 23
dexamfetamine (5mg)
Het medicijn werkt absoluut niet bij mij. Meer bijwerkingen dan bij de Magistrale bereider variant, en niet eens positief qua effect op mijn concentratie. Ik ben erg teleurgesteld in het feit dat de Farmaceutische industrie op deze manier omgaat, met patiënten en dat het merk Amfexa, nu Tentin daar de veroorzakende partij bij is. Waarom moet op gezondheid winst worden gema[lees meer...]akt, afschuwelijke organisatie erg waardeloos en ik en vele anderen zijn hiervan de dupe. Het ene medicijn werkt uitstekend (DMB), en het andere (Tentin) is een waardeloos slap aftreksel daarvan, met meer negatieve dan positieve punten en ook nog eens duurder bij de verzekering. Het enige positieve punt was dat ik niet meer zoveel water hoefde te drinken, maar dat is natuurlijk niet waarvoor je het inneemt.

07-06-2021 | Man | 22
ADD
Extreme vermoeidheid bij inname, knikkebollend achter het stuur. Dit is bij Tentin, bij vorige dex van DMB werkte perfect en had deze bijwerking niet.

08-05-2021 | Man | 35
ADHD
Ruim 3 jaar geleden ben ik er achter gekomen dat ik ADHD heb. Ik kreeg toen magistrale Dex ging een nieuwe wereld voor mij open. Na 1 jaar verplicht op amfexa direct ging het mis, met een dokters verklaring medische noodzaak kreeg ik Dex magistraal terug wel zelf betalen 170 euro per 3 weken. Dat heb ik er voor over. Begin 2021 toch naar tetin maar hier begin ik beter op [lees meer...]als bij de magistrale. Ik kom zelf 5-6 kilo aan eet beter ook met het gezin gaat beter. Nu in mei 2021 toch kleine terug slag via de dokter en de Rijksoverheid aanvraag voor magistrale Dex en gekregen ik probeer tetin nog even. Om geen misbruik te maken van het systeem

01-05-2021 | Man | 36
ADD
Tentin is vergif! Jarenlang magistrale bereiding gebruikt met een positief resultaat. Na 3 weken Tentin verandert in een zombie. Geen honger, vergeetachtig, niet kunnen slapen, geen concentratie. Misselijkmakend dat dit kan..

21-04-2021 | Man | 35
ADHD
Vervelend genoeg, moet ik over op Amfexa / Tentin, hiervoor de magistrale bereiding. Mijn leven is weer terug bij af en in mijn ogen dus onnodig kapot gemaakt, vanwege een financiële patent kwestie. Uitermate vervelende rotzooi, pas op.

11-04-2021 | Man | 17
ADD
De naamsverandering van Amfexa naar Tentin bevestigt alleen maar hoeveel er wel niet mis is met deze medicatie. De reputatie werd zo slecht dat ze de naam maar hebben veranderd. Het gaat nog steeds om exact hetzelfde middel met extreem veel bijwerkingen waarvan sommige vrij ernstig zijn zoals hartkloppingen en een erg onrustig gevoel. Dit in tegenstelling tot de oude 2,5mg[lees meer...] dexamfetamine waarbij er juist rust was in mijn hoofd. Ook was er totaal geen probleem met een verhoogde hartslag terwijl Tentin juist voor een veel te hoge hartslag zorgt. Het is belachelijk dat alleen dit medicijn nog beschikbaar is en de oude dex niet meer verkocht mag worden. Het verschil is zo groot dat het lijkt alsof je te maken hebt met een heel andere medicatie terwijl Tentin beweert dat het om exact dezelfde zou gaan.

Amoxicilline (600) - Antibiotica - penicillines breedspectrum