Ervaringen met Tentin

dexamfetamine

stijve spieren nervositeit nerveuze tics angst droge mond

19-09-2022 | Vrouw | 51
ADD
Zowel mijn zoon als ik hebben ADD en gebruiken Tentin. Onze hoeveelheden en bijwerkingen verschillen. Positief voor beiden: verhoogd de focus, alertheid en minder last van woordvindingsproblematiek. Helpt ook wat tegen overdaad aan prikkels. Voor mij helpt dexamfetamine ook bij mijn astma. Nadelen: mijn zoon wordt er somberig van en eet echt het absoluut minimale. Dus [lees meer...]die krijgt een groot ontbijt en heeft een 2e avondmaaltijd want bij de eerste heeft hij nog weinig trek. We hebben allebei veel last van een droge mond, weinig eetlust, en de reboundeffecten zijn afschuwelijk. We nemen er magnesium bij om de stemming een beetje te balanceren, maar dat doet niet voldoende. Dit was met de magistraal bereide dex van onze apotheek helemaal niet het geval. Ook werkt de Tentin na 2 uur al niet meer bij ons. Ik overweeg over te stappen naar Elvanse 70. Dat ging qua eetlust beter. Ik vind het wel naar dat ik dan minder kan doseren, soms is het fijn om wat minder te kunnen nemen als je bijv alleen 's morgens echt moet focussen. De langwerkende dex van de Regenboog apotheek deed helaas niets bij mij.

04-09-2022 | Vrouw | 32
ADD
Sinds een krap half jaar gebruik ik Tentin. Daarvoor Elvance even gebruikt. Dit was fijn maar werkte te lang door betreft focus waardoor ik niet kon slapen. En prikkelverwerking werkte juist te kort. Tentin werkt goed bij mij vooral nu ik goed ingesteld ben. De laatste moet ik bijv. niet meer na 14.00 uur innemen, ivm de nachtrust. Maar de laatste tijd val ik steeds meer[lees meer...] af, waardoor ik steeds meer opmerkingen krijg van buitenstaanders. “Jeetje, jij bent veel afgevallen!” Nu maak ik me enigszins zorgen en moet dus de huisarts gaan bellen. Maar omdat het zo helpt wil zou ik niet graag hier mee stoppen. Heb net alles een beetje op de rit.. Ik ben 1,62m en woog vooraf 64kg. Nu weeg ik 58kg. Nog niet te dun, maar er moet echt niet meer af.. Verder de laatste weken erg veel last van hoofdpijn de hele dag door..

20-08-2022 | Vrouw | 40
ADHD
2 jaar geleden heb ik tijdens een burn-out adhd-diagnose gekregen en ben ik begonnen met Tentin 5mg. Ik voelde me gelijk stukken beter. Wel was het vervelend om de hele dag geen zin in eten te hebben. Ik viel in een paar maanden tijd 5kg af, wat voor mij niet nodig was. Gelukkig kwam de eetlust na een paar maanden terug en lukte het me om op gewicht te blijven. Mijn leven[lees meer...]skwaliteit is door Tentin erg omhoog gegaan. Ik voelde me een 2.0-versie van mezelf. Voor ik de diagnose adhd kreeg, vermoedde ik altijd wel dat ik adhd had, maar ik was me er niet van bewust hoeveel invloed het op mijn leven had. Ik heb mezelf beter leren kennen en ben erachter gekomen wat ik wel en niet kan. Ook vond ik eindelijk de naam voor die week vooraf gaand aan mijn menstruatie, waarin ik alles en iedereen altijd wel in elkaar wilde trappen of in bed wilde liggen huilen. Pms, waar dus ook een verhoogde kans op is met adhd door de wisseling in hormonen. Tijdens die week hielp het me erg om de dosering tentin met een 2,5mg per keer te verhogen en een extra tablet te nemen aan het eind van de dag. Helaas werd na zo’n anderhalf jaar de werking van de medicatie minder en was ik emotioneel weer veel instabieler. Werke 5mg eerst bijna 4 uur, ineens voelde ik het na 3 uur al niet meer en tijdens die 3 uur al niet optimaal. Een verhoging van de dosering hielp me hierin niet. Ik kon er niet meer van opaan. Nu ben ik bezig met uitzoeken wat dan wél werkt; 20mg Elvanse, 30, 40, of gaat dit gewoon níet werken. Zucht.

09-08-2022 | Vrouw | 46
ADD
Methylfenidaat werkt niet meer goed dus overgestapt naar Tentin. aantal dagen geprobeerd, maar zeel snel mee gestopt. Het is troep.

04-07-2022 | Vrouw | 28

26-06-2022 | Vrouw | 44
ADD
Mn hele leven worstelingen met overprikkeling, emotionele schommelingen, korte aandachtsboog, impulsiviteit, veel extremen en later angsten, depressies, overspannenheid, en extreme vermoeidheid. Na diagnose nog jaren kop in t zand. Uiteindelijk toch concerta geprobeerd, werkte voor mij niet. Na jaren een nieuwe poging, op mn 43e Dexa!!, eerst magistraal en nu Tentin. En he[lees meer...]t gaat een stuk beter, ik ben liever voor mezelf, krijg meer gedaan, minder moe, meer rust in mijn hoofd. Ik dacht ik til dit middel in elk geval nog over de menopauze en dan zie ik wel weer. Mijn angst is vooral om hartproblemen te krijgen. Ik weet niet of dat realistisch is.

13-06-2022 | Vrouw | 19
ADHD
Tentin werkt voor mij goed. Het werkt veel beter dan de Ritalin die ik hiervoor nam. Wel merk ik dat de slaapproblemen bij Tentin erger zijn dan bij Ritalin. Verminderde eetlust is hetzelfde. Andere bijwerkingen zoals spanning, angst, buiten adem zijn en hartkloppingen heb ik veel minder dan met Ritalin. Als je niet tevreden bent met Ritalin of ander methylfenydaat zou ik[lees meer...] tentin (of andere dexamfetamine) zeker aanraden.

22-05-2022 | Vrouw | 24
ADHD
Met tentin voel ik mij de iets betere versie van mijzelf. Gelukkig word ik geen robot zoals bij ritalin/methylfeniaat. Daarvan krijg ik veel meer hyperfocus en motivatie, dat is even prettig voor wanneer het echt nodig is, maar voor het dagelijks leven is het voor mij teveel. dan herken ik mijzelf niet meer, met tentin wel. Eigenlijk voel ik niks van de tentin, behalve wan[lees meer...]neer ik het niet slik. Dan gaat het opzich ook wel oké, maar met tentin ben ik net iets stabieler. De kers op de taart zal ik het maar noemen. Juist omdat het mij een steuntje in de rug geeft voel ik mij genoodzaakt om mijn ervaring hier te plaatsen, helaas nemen de slechte ervaringen de overhand terwijl het voor mij net dat laatste zetje in de goede richting geeft.

13-05-2022 | Vrouw | 23
ADD
Ik merk dat ik veel meer energie heb en mijn stemming een stuk beter is als ik het slik. Ook ben ik minder snel overprikkeld waardoor ik meer kan doen op een dag en is het wat rustiger in mijn hoofd. Ik ervaar gelukkig geen bijwerkingen en heb ook geen last van rebounds. Helaas doet het voor de bevordering van mijn concentratie en motivatie niet zoveel, ik heb wel iets mee[lees meer...]r concentratie maar niet zoveel als dat ik zou willen. Ik heb ook methylfenidaat geslikt en daarbij had ik een veel betere concentratie, maar ook veel meer bijwerkingen.

04-05-2022 | Vrouw | 23
ADD
Werkt goed, ik vind dit erg waardevol middel op mijn werk. Geen vervelende bijwerkingen tijdens werking. Wel rebound (depri, moe) maar dat lijkt me normaal bij dit soort medicatie. Ik moet 1,5 tablet slikken. Dat betekent dat ik telkens moet halveren en de helft weer in de verpakking moet stoppen. Dat is best onhandig. Ook vraag ik me af of de werking van het halve table[lees meer...]tje dan niet vermindert omdat er voortdurend zuurstof bij komt hierdoor. Ook werkte Amfexa en nu Tentin bij lange na geen 4 uur bij mij. Na 3,5 uur is het uitgewerkt. Ook werkt het bij mij sneller dan de bijsluiter stelt. Na een half uur merk ik dat de medicatie effect begint te hebben. Al met al tevreden.

26-04-2022 | Vrouw | 39
ADHD
Zeer tevreden over deze medicatie. Probeerde eerst methylphenidaat, daar had ik zeer veel bijwerkingen van. Van de dexamfetamine heb ik totaal geen bijwerkingen, voel me meer gefocust en gevoncentreerd en helpt ook nog eens voor een betere stemming. Ben er heel blij mee.

13-04-2022 | Vrouw | 36
ADHD
Binnen twee dagen van vrolijk en ondernemend, naar depressief en in mezelf gekeerd. Snel geirriteerd ook... Echt bizar dat deze troep nog op de markt is en dat het het tegenovergestelde effect lijkt te hebben van Ceban waar ik heel tevreden over was.

17-03-2022 | Vrouw | 20
ADD
Ik vind het fijne medicatie ondanks de bijwerkingen. Ik heb zelf andere medicijnen gebruikt maar kreeg daarvan erg veel last van depressieve bijwerkingen. Bij tentin zijn het momenteel vooral fysieke lasten zoals, helemaal geen eetlust ik eet van mezelf erg veel maar zodra ik aan me medicijnen zit kan ik de hele dag niks eten daar word je dus pittig vermoeid van. Verder la[lees meer...]st van zweet tril handen en nog wat andere dingetjes maar ik ervaar ook juist GOEDE dingen zoals veel meer lichamelijke energie kan meer dingen tegelijk doen en kan wat makkelijker dingen onthouden. Ik denk dat de bijwerkingen er vooral aan licht dat ik nog bezig ben met de goede dosering vinden. Ook vind ik het lastig als het uitwerkt savonds ik in één klap klaar ben 0 energie of juist heel veel praten en herhalen van zinnen. En redelijke hoofdpijn en misselijkheid. Verder hoop ik dat iemand mij kan helpen met de volgende VRAAG ik krijg het niet duidelijk gevonden qua verzekering van de tentin hoe zit dat bij jullie.

11-03-2022 | Vrouw | 27
ADD
Na methylfenidaat en ritalin, ben zeer te spreken over dexamfetamine. Ik slik het al een paar jaar. De psychiater schreef mij 2x daags 2 tabletjes voor maar omdat vergeetachtigheid een van mijn grootste valkuilen is, heb ik dit zelf opgebouwd naar 's ochtends 4 tabletjes. Dit werkt erg goed voor mij maar als ik het een dagje vergeet in te nemen ben ik de hele dag ontzetten[lees meer...]d vermoeid en wil ik eigenlijk alleen maar liggen en iets gaan kijken op de tablet. Als ik de medicatie dus niet vergeet voel ik mij verder prima.

10-03-2022 | Vrouw | 26
ADD
Sorry dat ik dit meld hoor maar wil mensen waarschuwen die gevoelig zijn voor medicatie. Ik heb het vandaag ingenomen en heb serieus de ergste dag van m’n leven gehad. Continu extreem opgejaagd, heel erg neerslachtig, druk op het hoofd, verward, angstig en moe. Ik gooi het meteen in de prullenbak.

23-02-2022 | Vrouw | 27
ADHD
Tentin is voor mij echt de uitkomst. Het geeft me rust in mijn hoofd en overzicht. Het helpt ook met het stabiliseren van emotionele uitschieters met betrekking tot hormonale schommelingen. Medikinet en Ritalin gaven me alleen focus, maar Tentin doet voor mij echt veel meer dan dat. Het enige nadeel is de droge mond, maar met een fles water naast me is dat probleem ook mak[lees meer...]kelijk verholpen.