Ervaringen met Tentin

dexamfetamine

stijve spieren nervositeit nerveuze tics angst droge mond

09-03-2024 | Vrouw | 48
ADHD

nervositeit angst stijve spieren nerveuze tics

Met dexamfetamine van Tentin heb ik continu het gevoel dat ik strak sta. Ik voel me nerveus, heb meer last van angst en kom ook op anderen opgejaagd over. Hier krijg ik dan weer sociale angst van. Ik zit de ganse dag aan mezelf te plukken. Mijn motorische onrust is erger door geworden. In de winter heb ik last van vingers en tenen die wit uitslaan (Raynaud). Ook heb ik las[lees meer...]t van stijve spieren. Lichamelijk onderzoek hiernaar leverde niks op. Toevallig ontstonden deze klachten pas nadat ik Tentin ging slikken. Tegelijk helpt het om in de ochtend enigszins op gang te komen. Zonder voel ik me echt een zombie. Dat schijnt dan een ontwenningsverschijnsel te zijn. Alleen daarom neem ik het tot nu toe nog in. Ik vind het rotspul.

28-02-2024 | Vrouw | 17

droge mond

16-10-2023 | Vrouw | 38
ADD
Ik slik het ivm ADD, en soms erge opstartproblemen heb. Enige vervelende is dat de gewone Dexamfetamine plaats heeft moeten maken voor de Tentin. Eerst kon ik nog aan de gewone Dexamfetamine komen via een bepaalde Apotheek waarvan ik de naam niet meer weet, maar daar werd het dan bereid, en van daaruit ging het dan naar mijn eigen Apotheek hier in mijn wijk. Nu ook dat ni[lees meer...]et meer kan heb ik geen andere keus dan de Tentin, maar heb toch een klein beetje het idee dat deze iets anders werkt dan… Van Ritalin vloog bijv mijn hele eigen spontane persoonlijkheid compleet weg en kon niet echt lol meer hebben bij het doen van leuke dingen, alsof ik een robot was en over de rebound nog niet eens gesproken, like waar ik een ADD’er ben, werd ik dan ineens zo druk dat het net leek alsof ik ineens dikke ADHD gekregen had, en me nog nooit eerder zo “all over the place” gevoeld als toen, en dat mijn hele spontane ik weg was vond ik helemaal naar, alsof ik totaal afgestompt was en alleen nog maar negatieve emoties kon ervaren… dus daarom toen Dex geprobeerd en dat was een stuk beter, daarmee bleef ik tenminste nog een beetje mezelf en was mijn spontane ik niet volledig verdwenen… wel vind ik dat de oude Dexamfetamine een soort van iets “chiller” leek aan te voelen en zonder de werking/stimulans te verliezen of af te doen nemen, en vind ik de tentin toch anders binnen komen. Alsof het een klein beetje tussen de Ritalin en de oude Dex in zit, maar dan wel meer neigend naar de oude Dex. Het is niet dat ik met de Tentin zo afgestompt ben en haalt het niet mijn hele eigen spontaniteit weg, maar toch vind ik het kwa gevoel toch een klein beetje anders dan de oude Dex. Vind het lastig te zeggen wat dan precies maar het is een bepaald gevoel wat ik moeilijk onder woorden kan brengen maar bijdeze zo goed als ik kon gedaan. Zijn er nog mensen die vandaag de dag nog steeds aan de oude Dexamfetamine kunnen komen, via een andere bepaalde Apotheek oid?? Dan hoor ik het graag!

11-10-2023 | Vrouw | 42
ADHD
Ik lees veel negatieve verhalen, waarin wordt aangegeven dat klachten veel erger worden en veel bijwerkingen. Zelf denk ik dat tentin wel eens sterker kan zijn dan de "oude" dex. Ik gebruikte 3 x 5 maar daarbij werden de klachten veel erger. En was de rebound ook heftig. Een dag gestopt. Om te kijken hoe dat ging. Maar om 11 uut werd ik gestoord van mezelf. Wat ik nor[lees meer...]maal in 1 uur deed. Deed ik nu 3 uur over. Toch maar een halve genomen. En dat bleek de oplossing! Veel mensen hebben de neiging meer te nemen als het niet niet goed werkt. Mijn tip: neem eens wat minder. En kijk wat dat doet. Daarbij las ik ook ergens, en dar vond ik dan weer een fijne tip. Dat je wel je grenzen in de gaten noet houden. Doordat alles makkelijker gaat, vraag je ook snel nog meer vanjezelf. En raak je alsnog oververmoeid en overprikkeld. Ik ben erg benieuwd of meer mensen baat hebben bij minder ipv meer. Dus reageer gerust. Groetjes!

22-06-2023 | Vrouw | 22
ADHD
Voor mij hebben deze medicijnen geen effect, helaas alleen bijwerkingen voor mij. Bijwerkingen voor mij waren: geen eetlust, onrust in mijn hoofd en lijf, klemmende kaken en kapotte tong en als laatste niet meer dan 2u per nacht kunnen slapen. Conclusie: gestopt met medicijnen

12-06-2023 | Vrouw | 25
dexamfetamine (10)

01-06-2023 | Vrouw | 47
Geen concentratie

18-05-2023 | Vrouw | 25
ADHD
Gebruik nu een tijdje 5mg, sinds een week 2x per dag 2 stuks, dus 20mg in totaal. De bijwerkingen moeten vanzelf overgaan, nou, wel iets minder maar over zeker niet. Zit vaak op de wc, heb klemmende kaken, en enorm knarsetanden (onrust, steeds bewegen met lippen en tong). Totaal geen eetlust meer. Kan ik me beter concentreren en is het rustiger? Ja. Zijn de bijwerkingen te[lees meer...] doen? Nee. Het voordeel weegt niet op tegen het nadeel helaas.

16-05-2023 | Vrouw | 43
ADHD
Van Ritalin overgestapt op Tentin vanwege Reynaud. Tentin nu een aantal weken gebruikt en het lijkt wel alsof de bijwerking toenemen. Ik sta op standje workaholic en kom daar niet uit, communiceer stevig, snel en hard, en ik merk dat ik mezelf steeds meer uitput. Slapen lukt nauwelijks. Ik ga door, door, door terwijl ik, werk en thuisfront dit niet wenselijk vinden. [lees meer...]Motivatie, assertiviteit en vrolijkheid zijn behoorlijk hoog. Effecten op andere adhd symptomen is minimaal. Focus, foutjes maken, overzicht verliezen… niet zo erg als zonder, maar nauwelijks effect. Geld vliegt eruit, ik lijk impulsiever. Twee dagen stoppen en de vermoeidheid overvalt me als een zware deken. Geen doen dit, ben er helemaal niet blij mee. Ik heb het gevoel dat ik zo afsteven op een vette burn-out of hartproblemen. Herken mezelf niet. Maar, gelukkig blijf ik we vrolijk onder ;).

09-05-2023 | Vrouw | 40
ADHD
Het word uitgegeven omdat de echte dex niet meer vervoerd mag worden van de ene naar andere apotheek dus alleen in apotheken waar het word gemaakt, tentin valt onder de antidepressiva eigenlijk net zoiets als welbutrin wat ook wel gebruikt word als je wil stoppen met roken. Dus heeft niet hetzelfde effect als dex hou er goed rekening mee als je al antidepressiva slikt je k[lees meer...]rijgt dan snel te veel binnen en vlak je finaal af met sexuele problemen erbij zoals moeite met klaarkomen of je libido zakt als de gek. Altijd gewoontjes vlak en serieus niet blij niet boos bah echt erg oja en plas problemen ....geen succes dus

01-04-2023 | Vrouw | 21
ADD
Tentin helpt met concentratieproblemen en door dit middel kon ik mijn leven weer oppakken. Het nadeel is dat het niet algeheel vergoed wordt en je soms er niet door kan slapen en ik kan niet meer huilen. Voel nog wel alle emoties zoals een normaal persoon.

29-03-2023 | Vrouw | 35
ADD
Kreeg deze variant omdat de 2,5mg die ik altijd kreeg noet meer beschikbaar is o.i d. Bij de oude variant voelde ik me altijd wel lichtelijk oogelaten, maar het gaf ook een soort drive om dingen te gaan doen en ik mijn humeur werd er beter van. Heb druk leven met werk, peuter en opleiding en met de oude variant trok ik dat allemaal net. Nu met weekje tentin krijg ik die dr[lees meer...]ive niet, wordt er eerder emotieloos dan vrolijk van en heb net kamertje van m'n dochtertje overhoop gegooid uit frustratie omdat ik iets niet kon vinden en ze bleef huilen na hele drukke dag. Compleet overprikkeld. Werkt van geen meter deze variant :(

21-03-2023 | Vrouw | 18
dexamfetamine (2,5mg)
ADD
ik slik nu al een aantal maanden tentin en dit werkt bijzonder goed. Eerst andere medicatie geprobeerd maar ben uiteindelijk toch terechtgekomen bij dit medicijn. De onrust verdwijnt uit mijn hoofd en lichaam, en ik kan me beter concentreren als ik dit middel inneem. Echter zitten er wel een paar vervelende bijwerkingen bij. ik neem de laatste tablet om ongeveer 12 uur smi[lees meer...]ddags in. Rond 4 uur smiddags krijg ik last van overprikkeling en ben ik meer geïrriteerd. Hoofdpijn komt ook af en toe kijken. Verder zijn het de welbekende bijwerkingen zoals, verminderde eetlust en een hogere hartslag. in het algemeen ben ik zeer tevreden over dit medicijn en is dit het beste middel dat ik tot nu toe heb geprobeerd.

22-02-2023 | Vrouw | 59
dexamfetamine (5mg)
Ik ben nog niet begonnen aan Dex Tent. Maar ik vind hier wél hele goede ervaringen in woorden weergegeven waar ik echt wat aan heb. Nu ben ik minder angstig en de doorslag om toch te beginnen, is wel van de meneer van 46 jaar, die in zijn ervaring, meer weergeeft over, over, hoe je het medicijn het beste vanaf het begin kunt gebruiken. Ikzelf ben 59 en ja, ook al jarenlan[lees meer...]g aanmodderen met van alles...en tot nu toe heb ik 1 geluk gehad: ik heb bijna nooit last van bijwerkingen van welke medicatie dan ook, behalve misschien een beetje hoofdpijn in het begin ( ik ben kwetsbaar, en heb vaak Prednison omdat ik van nature Resistent ben voor echt alle Antibioticum die er zijn of komen),,..en daarnaast zijn al mijn bloedvatklepjes in mijn onderbenen, of kapot, of ze zijn er gewoon niet meer, doordat ik zwaar ben aangereden op mijn fiets, vlak voordat Corona haar intrede deed in Nederland...buiten mijn schuld om...ik was zwaargewond... gelukkig voor m'n familie, heb ik het overleefd en sindsdien, kan ik, zoals die meneer ook zegt, exact voelen wanneer een medicijn begint te werken, dus eigenlijk is dat een voordeel van een nadeel (de bloedvatklepjes reguliere dit namelijk).. Morgen ochtend begin ik na mijn ontbijt en ik hoop, maar ik geloof ook dat dit misschien wel eens het medicijn zou kunnen zijn die Stilte en Rust komt brengen in m'n brein...

27-10-2022 | Vrouw | 37
ADD
Klachten (zal er vast een paar vergeten): Geen concentratie, altijd moe, extreem laag zelfbeeld, chaotisch, vergeetachtig, snel agressief (niet fysiek), snel van relaxt naar zwaar geïrriteerd, altijd te laat, nooit structuur hebben in werk, altijd zoeken naar bevestiging maar vervolgens nogsteeds niet geloven dat iemand het meent, taken uitstellen, graag alleen zijn, altij[lees meer...]d besluiteloos zijn. In 2020 ben ik 6 weken na mijn bevalling in een pittige depressie met opname terechtgekomen. Ik herstelde door Sertraline snel en wilde door de vervelende bijwerkingen graag stoppen. Dit bleek achteraf te vroeg te zijn en kwam in een heftige terugval terecht waarbij ik met Amitriptyline ben begonnen. Deze gebruik ik nu sinds oktober 2021 75mg. Dit gaat goed met weinig storende bijwerkingen. Vlak voor mijn terugval werd ADD geconstateerd en viel alles op zijn plek. Omdat het mentaal super goed ging (ik was vergeten hoe het was om angst te hebben dus ik vond het daarom logisch dat ik geen terugval kon krijgen gezien de hormonen ook stabiel waren) en ik daar geen medicatie voor wilde heb ik er niet veel aandacht aan besteed. Na de terugval herstelde ik weer snel door de Amitriptyline maar ik bleef hangen in “het laatste beetje”. Uiteindelijk besloten te scheiden en ik krabbelde binnen een week weer helemaal op. De ADD klachten zijn helaas veel meer naar de voorgrond gekomen en ben mij er toen wel in gaan verdiepen. Ik was een traject gestart met Concerta, eerst 16, toen 36 en daarna 56mg. Mijn algehele stemming werd wel iets beter en minder prikkelbaar en meer geduld. Maar de concentratie was nog steeds ruk en veroorzaakte veel problemen. Nu een traject met Tentin waarbij ik begon met 3 weken 2x per dag 5mg, daarna 3 weken ochtend 10 en middag 5mg en sinds vandaag ochtend 15 en middag 5mg. Sinds een week of 2 is mijn algehele stemming nog beter dan met Concerta en ervaar nu ook meer energie te hebben dus het doet wel iets. Maar wederom weer een concentratie van niks. Nog steeds warrig, vergeetachtig, chaotisch, stotteren etc. Tot voor ik met mijn ADD traject startte reageer ik altijd enorm gevoelig op medicijnen. Werkt snel en krachtig en niet verslavend gevoelig (na 3,5 maand altijd 1 tablet lorazepam gebruikt te hebben zonder problemen gestopt in 2 dagen waarbij een half tabletje nog altijd goed effect gaf). Ik vind het een moeilijke zoektocht… en begin te geloven dat de ADD klachten toch blijvend zullen zijn.

05-10-2022 | Vrouw | 21
ADD
Heb geen bijwerkingen met deze medicatie, in tegenstelling tot methylfenidaat. Na hoofdpijn, hartkloppingen en depressiviteit hierop overgestapt en merk zoveel verschil. Ik merk wel dat ik gauw een hogere dosis nodig heb om me beter te kunnen concentreren.