Ervaringen met Yasmin

ethinylestradiol/drospirenon

03-05-2021 | Vrouw | 33

22-03-2021 | Vrouw | 41
Abnormaal vaginaal bloedverlies
ik neem nu ca 4 maand deze pil; menstruatiebloedingen zijn wel minder sterk maar ik heb last van tussentijds bloedverlies. Ik neem de pilstrip zeer regelmatig. Ook nog altijd wel last van wat hoofdpijn voor of tijdens mijn regels. Ik ben wel 17 jaar pilvrij geweest en nu ik 40 ben, neem ik dit terug.

17-03-2021 | Vrouw | 29
Acne/puistjes
Deze pil voorgeschreven gekregen om mijn acne te verminderen. Ik moet zeggen dat mijn huid in geen tijden meer zo rustig is geweest. In mijn gezicht is het velen malen beter en op mijn rug is het zelfs helemaal weg. Ik gebruik deze pil nu 5 maanden en ik ben er best wel tevreden over. Ik voel me goed, merkte al vrij snel een grote verbetering in mijn stemming. Geen menstru[lees meer...]atie pijn meer. Ben echt veel vrolijker, meer mezelf. Huid is wel wat droger, maar dat vind ik niet zo erg want dan smeer ik gewoon wat meer creme. Haargroei in het gezicht is ook minder, wat erg erg fijn is. Hiervoor was het niet extreem maar ik zag het zelf natuurlijk wel. Een strook met langere en in het verkeerde licht ook donkerdere donshaartjes als bakkebaarden en een dons snor die in het juiste licht ook donkerder kleurde. Echt niet leuk. Ik hoef me nu daar niet meer te harsen. Heel heel fijn want van harsen kreeg ik weer meer acne en rode bultjes. Wat ik wel echt een nadeel vind aan deze pil is mijn verminderde libido en seksbeleving. Normaalgesproken had ik wel eens in de paar dagen zin en in het weekend deden we het soms wel 4x. Nu heb ik als ik een libido pil neem maar dat dit eens in de 2 - 3 weken maar wat uithaalt. Als ik er sneller eentje neem doet het niks en uit mezelf krijg ik geen zin. Wat normaal voor mij mijn zin triggerde, doet me nu echt niks. Ook de beleving is een stuk minder intens. Een hoogtepunt bereiken kan, maar de hele weg ernaartoe is matig. Ik voel me op seksueel gebied dus echt een oude oma en daar wil ik vanaf. Ik ben nu aan kijken met de gyn wat mijn opties zijn. Hij schreef Claira voor, maar na de online bijsluiter gelezen te hebben en de bijwerkingen die daarin stonden heb ik de apotheek opgebeld om te zeggen dat ik m niet kom halen. Ook tussentijds bloedverlies heb ik met de Yasmin pil, wel is dat alleen als ik aan de tweede strip ben begonnen zonder stopweek, maar doorslikken vind ik nu juist zo handig. Hopelijk is er een betere optie voor mij maar ik houd de Yasmin wel in mijn achterhoofd, mochten de andere opties op niets uitdraaien. Op die twee punten na is het namelijk een hele fijne pil!

15-02-2021 | Vrouw | 24
Acne/puistjes
Huid is enorm gaaf tijdens gebruik. Nu last van acne en vettig haar, heb inmiddels al 2 jaar een spiraal. Ga hem eruit laten halen en terug naar de pil want mn verlaagde zelfvertrouwen door mn slechte huid is het me niet waard. Hiervoor 4 jaar de Yasmin geslikt.

08-02-2021 | Vrouw | 40
Premenstrueel syndroom (PMS)
Na jaren tobben met PMS en vroegere slechte ervaringen met de pil toch met deze pil begonnen op aanraden van de huisarts. Ik was al 20 jaar pilvrij door mijn vroegere ervaringen. Ik ben werkelijk waar een ander mens geworden. Ik voel me alle dagen goed ipv 1 week per maand. Ik was heel Sceptisch door alle horror verhalen maar ik ben blij dat ik toch de beslissing heb gen[lees meer...]omen. Me haargroei is ook weg, me libido is nog steeds goed en me huid is ook helemaal gaaf. Ik slik de pil ook 3 maanden door en zit nu in mijn 4e maand dus ik ben echt heel erg tevreden. Zelfs mijn kinderen valt het op dat ik beter in mijn vel zit, mijn lontje is een stuk langer geworden.

03-11-2020 | Vrouw | 26
ethinylestradiol/drospirenon (30ug/3mg)
Deze pil heb ik 7 jaar geslikt. Helpt goed tegen veel bloedverlies tijdens de menstruatie en deed wonderen voor mijn huid. Ik had echt nooit meer een onzuivere huid, maar dan ook echt nooit. Ik had welgeteld 1 hooguit 2 minuscule puistjes tijdens mijn menstruatie. En natuurlijk het belangrijkst: geen zwangerschap ;) Nadelen die ik ervaarde: maandelijks migraine, afvlak[lees meer...]king van mijn emoties en bijna geen libido. Werd nooit echt meer opgewonden. Ik dacht dat er iets mis was met mij maar het was gewoon de pil. Daarom uiteindelijk gekozen voor hormoon vrije anticonceptie (koperspiraal). Die vervelende bijwerkingen zijn dus allemaal verdwenen! Maar mijn mooie huid helaas ook...

28-10-2020 | Vrouw | 52
Acne/puistjes
Ik heb 30 jaar yasmin doorgenomen zonder stoppen om migraine uit te sluiten. Nu pre menopauze en gestopt ermee. Mijn huis is zo vettig niet normaal en overal puistjes. Nu raad ze me aan om over te gaan op yasminella daar die lichter is

25-09-2020 | Vrouw | 28
Acne/puistjes
Ik heb ongeveer 13 jaar lang deze pil geslikt (ben inmiddels eind 20) en nu gestopt, omdat ik toch wilde weten hoe het zonder de pil. Voordat ik aan de pil begon zat ik in de puberteit en had ik soms last van puistjes, nu ik gestopt ben (na ongeveer 4 maanden) zijn de puistjes terug, vooral op mijn voorhoofd is het vrij erg.. Ik weet niet of het tijdelijke klachten zijn,[lees meer...] of dat het beter wordt als mijn hormonen wat minder 'in de war' zijn vanwege het stoppen, maar het is wel erg vervelend. Daarnaast merk ik door het stoppen dat mijn haar uitvalt (niet heel erg, maar wel een verschil) en dat mijn haar heel snel vettig wordt. Na 1 dag moet ik mijn haar eigenlijk alweer wassen. Heeft iemand anders ervaring met huidproblemen door stoppen met pil die tijdelijk waren? Ik hoor namelijk graag of het beter wordt, anders overweeg ik om toch maar weer te beginnen met de pil.

10-07-2020 | Vrouw | 19
Acne/puistjes
Na lang twijfelen of ik aan de pil wilde beginnen, mede door alle horrorverhalen die ik online las, ben ik er afgelopen maart toch aan begonnen. Ik heb altijd al last gehad van een onregelmatige cyclus en acne, welke door mijn verstoorde hormonen veroorzaakt leek te worden. Na vier maanden kan ik zeggen dat mijn acne zo goed als verdwenen is! Slechts af en toe een puistje[lees meer...] maar dit is niks vergeleken met hoe het eerst was. Verder heb ik nauwelijks last van bijwerkingen gehad. Alleen de eerste 2/3 maanden s ochtends wat misselijk geweest, maar dit verdween na wat te eten. Ook zijn mijn borsten wat pijnlijker dan eerst en zelfs een cup gegroeid! Verder helemaal nergens last van gehad (tot nu toe). Mijn menstruatie is vrij licht geworden en heb bijna geen pijn. Kortom, ik kan deze pil zeker aanbevelen! Vooral als je last hebt van (hormonale) acne kan dit dus echt de oplossing zijn. Iedereen reageert natuurlijk anders op de pil, maar ik zou het zeker aanbevelen om het te proberen.

30-06-2020 | Vrouw | 21
Acne/puistjes
Werkte goed tegen acne en vette huid. Ook geen last meer van menstruatie krampen. Helaas erg last gekregen van depressies en paniekaanvallen. Toen ik met het middel stopte verdwenen de paniekaanvallen.

25-05-2020 | Vrouw | 19
Acne/puistjes
Ik ben begonnen met deze pil ivm (milde) acne. De eerste 2 maanden merkte ik niet echt verschil, na 3 maanden begon ik wel verschil te zien en na 4 maanden was mijn huid zuiverder dan het ooit is geweest. Ik had verder geen last van bijwerkingen o.i.d, dus opzich een prima pil voor mij. Toch heb ik besloten om te stoppen met deze pil, omdat ik onrustig en angstig werd van [lees meer...]het idee dat deze pil een hoger risico op trombose geeft. Ik heb dat zelf gelukkig niet meegemaakt, maar het zat toch de hele tijd in mijn achterhoofd. Inmiddels ben ik 1 maand gestopt, de eerste week nadat ik was gestopt had ik veel hoofdpijn en heb ik een paar keer last gehad van hartkloppingen. M’n huid doet het redelijk goed, af en toe krijg ik een wat puistjes maar het is niet te vergelijken met hoe mijn huid was voor ik begon met de pil. Kortom, deze pil heeft wel veel goeds gedaan voor mijn huid, maar ik zou aanraden om opzoek te gaan naar een andere manier dan deze pil om van je acne af te komen.

27-04-2020 | Vrouw | 24
Acne/puistjes
Na het nieuws van de Diane geswitcht naar Yasmin op mijn 18e. Had altijd acne en deze zou ook helpen. Het werkte niet net zo goed, maar was zeker tevreden. vaak maximaal 4-5 puistjes op mijn huid. Qua acne dus heel tevreden. Eerste half jaar heb ik wel hoofdpijn gehad, maar de huisarts gaf aan dat dit wel weg zou gaan. Dat klopte inderdaad. Helaas kwam de hoofdpijn een hal[lees meer...]f jaar geleden terug. Het was zo erg dat ik niet meer normaal kon functioneren dus ben ik gestopt. Ook kreeg ik 2 jaar geleden angstaanvallen. De psychologe gaf aan dat het niet door de pil kwam, maar er is ook nooit een andere oorzaak gevonden. Voor mijn gevoel kwamen ze uit het niks. Na het stoppen voelde ik me langzaam beter. Ook mijn libido was veel hoger. Ik moet zeggen dat ik me ook niet heel lekker voel met andere pillen, maar toch had ik van de Diane nooit last. Helaas is ook mijn acne in alle hevigheid terug. Als de antibioticakuur niet aanslaat dan eventueel toch terug aan de Diane..

06-04-2020 | Vrouw | 27
Acne/puistjes
Ik ben op mijn 18e overgestapt van de Diane35 naar de Yasmin pil. Ik gebruikte de Diane-pil tegen puistjes en ik wilde een vervangende pil, aagezien Diane zoveel ernstige bijwerkingen bleek te hebben. De vervanging heb ik gevonden in de Yasmin pil. Inmiddels gebruik ik de Yasmin pil al 9 jaar. Het bevalt me heel goed. Ik heb een gave huid, vrijwel geen last van overige bij[lees meer...]werkingen (alhoewel ik haast niet meer weet hoe ik ben zonder pil, qua stemming o.i.d.). Ik heb nu besloten om te gaan stoppen met de pil i.v.m. een kinderwens in de toekomst en ik wil ervaren hoe ik ben zonder pil. Ik ben erg benieuwd hoe dit ontpillen gaat verlopen. Ik lees veel slechte verhalen (denk aan haaruitval, ernstige acné ongeacht leeftijd, gewicht aankomen, vettig haar, borsten worden veel kleiner, etc.) Maar al met al heeft de Yasmin pil afgelopen jaren voor mij veel goeds gedaan.

19-03-2020 | Vrouw | 24
Endometriose
Wegens verergerende Endometriose was deze vorm van anticonceptie niet meer voldoende voor mij. Jarenlang heb ik de Yasmin zonder bijwerkingen gebruikt, en kon ik zonder problemen 3 tot 4 maanden doorslikken. Op een gegeven moment kreeg ik last van doorbraakbloedingen. Zelfs bij het inlassen van een stopweek na elke strip hield dit aan. Omdat de bloedingen mijn Endometrio[lees meer...]se verergerden ben ik overgestapt op de Mirena spiral.

13-02-2020 | Vrouw | 21
Acne/puistjes
Ik zit nu bijna twee maanden aan de Yasmin pil. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat ik nu wel verschil zou kunnen merken maar heb het idee dat het ietsjes erger is geworden. Heb iets meer last van ontstoken poriën. Ik hoop echt dat het nog gaat veranderen richting de 3de maand want ben een beetje hopeloos. Zo hopeloos dat ik er klaar mee ben dat ik gewoon niet durf te gaan[lees meer...] werken en mijn leven draait om hoe mijn huid is..

20-01-2020 | Vrouw | 20
Menstruatiepijn
Was ik hier maar eerder aan begonnen. Afgelopen jaar werd ik steeds sneller ongesteld (na 2-3 weken) met niet draagbare buikpijn en opvliegers. In de eerste weken hoofdpijn en misselijk geweest (3-4 dagen). Ook heb ik 4 weken lang bloeding gehad (waarvan 3 na menstruatie). Niet hele erge bloeding. Na de 1e stopweek was de bloeding weg en had ik geen last meer van bijwe[lees meer...]rkingen. Nu heb ik tijdens de stopweek 4-5 dagen last van bloeding wat te houden is met een maandverbandje en ik hoef geen pijnstillers te slikken vanwege weinig tot geen buikpijn. Verder is mijn huid zuiverder geworden en ben ik zomaar 1,5 cupmaat gegroeid (B-> kleine D). In mijn geval een fantastische beslissing die ik veel eerder had moeten maken.