desogestrel

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

25-09-2022 | Vrouw | 36
desogestrel (0,075mg)
Jaren geleden ben ik moeten stoppen met de pil, (Microgynon 30) omdat deze Oestrogeen bevatte. Hierdoor groeide er een goedaardige tumor op mij lever (grootte van een tennisbal!!) Jaren zonder pil goed gefunctioneerd. Echter na 2 zwangerschappen en hevigere stemmingswisselingen na die zwangerschappen, op zoek gegaan naar anticonceptie. De gynaecoloog stelde de minipil[lees meer...] voor, aangezien mijn klachten cyclus gerelateerd waren (hormoonschommelingen/stemmingswisselingen/pms achtige klachten) De minipil bevat alleen Progesteron, deze zou dan ook niet schadelijk zijn m.b.t. verdere groei van het leveradenoom (tumor). Inmiddels slik ik de minipil 8 weken en wat ik voornamelijk merk is dat ik; ontzettend snel van 0 naar 100 schiet, agressief ben, kook vanbinnen, mijzelf niet weet te beheersen, onrustig ben, hartkloppingen en slapeloosheid heb ervaren de eerste weken, dit is voor nu over. Ook heb ik ontzettend pijnlijke borsten soms. Heel veel moeite moeten doen om de vreetbuien de baas te zijn. Verder heb ik regelmatig een opgeblazen buik, mijn idee is dat dit meer door de stress komt die ik ervaar door het slikken van de minipil. Ik lees dat ik het slikken van de minipil eigenlijk moet volhouden tot zeker 6 maanden, wil ik daadwerkelijk kunnen zeggen dat ik het heb geprobeerd. Maar stiekem ben ik wel een beetje ten einde raad en heeft de minipil al een aantal keren in de prullenbak gelegen. Ik hoop echt heel snel op stabiliteit. Voor de anticonceptie werkt de minipil goed. Ik slik de pil elke dag op hetzelfde tijdstip, eet gezond, beweeg en slaap genoeg, wetende dat dit factoren zijn die mee kunnen spelen m.b.t. je gemoedstoestand.

03-05-2021 | Vrouw | 23
desogestrel (0,075mg)
Ik heb deze pil zes maanden geslikt. Klachten op gebied van humeur etcetera had ik niet. Wel zijn er de laatste tijd andere klachten op zijn plaats gevallen. Ik kreeg last van acne op mijn haarlijn, en bij mijn borsten extreem jeukerige plekjes (bruin, schilferig). Omdat ik hoorde dat de onregelmatigheid in de ongesteldheid na ongeveer 3 maanden zou moeten verdwijnen heb i[lees meer...]k door gebeten. Enkel nu , na zes maanden, heb ik nooit een periode van niet-ongesteld zijn gehad langer dan 2 weken, en zijn mijn bloedingen heviger geworden en langduriger. Het komt erop neer dat ik elke maand langer bloed, dan niet. Dit zijn echter wel bekende klachten, had gehoopt dat ik bij het gelukkig overgrote deel hoorde die helemaal niet meer ongesteld wordt, want wat was ik blij om nog maar zo weinig hormonen te gebruiken. Dus de zoektocht naar het perfecte anticonceptiemiddel gaat door, helaas...

19-07-2020 | Vrouw | 29
desogestrel (0,075mg)
Sinds dag 1 dat ik het innam..paniekkerig/opgejaagd gevoel, emotioneel, huilerig, gevoel dat er een abces of brok in keel zit, hartkloppingen, soms buikkrampen-gevoel zwanger te zijn- gerommel buik alsof je een baby voelt schoppen. 1ste 2 weken deze pil i.c.m met condoom gebruikt uit angst/ voor de zekerheid.daarna zonder condoom. Omdat ik ivm wisselende slaap tijden door[lees meer...] de baby wakker werd en dan niet helemaal strak op tijd de pil innam( speling van ongeveer 2 uur), had ik een enorme gevoel weer bevrucht te zijn. Ik heb een zwangersch.test gedaan en die was gelukkig NEG. Ik gebruik het nu 2 maanden omdat ik borstvoeding geef. 1 keer ongesteld geworden. Ik denk er aan om er mee te stoppen en over te gaan naar condoom voorlopig icm borstvoeding. Enige nadeel daarvan is scheurkans . Maarja even geen gedoe meer in mijn lijf.

14-06-2019 | Vrouw | 24
desogestrel (0,075mg)
Nu inmiddels 8 weken aan deze pil. Ik heb heel veel soorten anticonceptie gehad en helaas is dit het ook niet voor mij. Ik heb last van Acne (kleine puistjes en bultjes) op mn rug, armen en gezicht, ben echt heel moe dagelijks, heb doorbraakbloedingen elke twee weken voor een paar dagen, alsof ik ongesteld ben. Ik heb heel veel stress en paniekaanvallen. En erop letten d[lees meer...]at je elke avond hetzelfde tijdstip de pil inneemt. Ik ga terug naar de Evra pleister, deze beviel mij iets beter.

11-10-2022 | Vrouw | 29
desogestrel (0,075mg)
Ik ging aan de minipil om na mijn zwangerschap iets anders te proberen. Eerste maanden had ik vaak hoofdpijn. Dit was een bekende bijwerking dus ik hield vol. Dit verdween inderdaad weer. Ik begon me langzaam aan wat somber te voelen zonder reden. Daardoor had ik veel huilbuien waar geen verklaring voor was. Op de gekste momenten ook. Het sombere gevoel werd erger en h[lees meer...]et neigde naar depressieve gevoelens. Ik zag de zin ook niet meer om leuke dingen te ondernemen met mijn kinderen terwijl ik hier altijd vrolijk van word. Ook werd ik om de 2 weken ongesteld. Ik koppelde mijn sobere gevoelens nog niet eens aan de minipil. Ik ben nu 2 weken geleden overstapt naar de combinatie pil vanwege die bloedingen. En wat voel ik mij weer goed! De donkere wolken zijn volledig verdwenen en ik word weer vrolijk van leuke dingen doen. Ik besef mij achteraf ook pas hoe emotioneel in disbaland is was door die pil. Voor mij nooit meer.

26-07-2022 | Vrouw | 23
desogestrel (0,075mg)
Ik ben door deze pil heen zwanger geworden…

17-05-2021 | Vrouw | 36

22-10-2020 | Vrouw | 37
desogestrel (0,075mg)
Ik ben 3 weken na de bevalling gestart met de Cerazette. Ik had een bevalling met weinig bloedverlies en na het vloeien in de eerste week vloeide ik niet of nauwelijks meer. Tot het met 4 weken weer startte en tot 6 weken aanhield. Inmiddels heviger aan het vloeien en door gynaecoloog stopweek geadviseerd voor onttrekkingsbloeding. Sinds start met Cerazette ook onverklaar[lees meer...]bare jeukende acne achtige plekjes op gezicht en hals, meerdere dagen aaneen ineens stevige hoofdpijn en opvallend meer haaruitval. Ik ga na de stopweek in het geheel niet meer met deze pil verder. Heb enorme spijt dat ik er uberhaupt mee begonnen ben, aangezien je kind er ook altijd van meekrijgt. Die heeft ook ineens met 5-6 weken last van baby acne. Geen idee of er een link zit maar ik voel me er niet prettig meer bij. Grootste nadeel is het vanuit niets ineens weer flink gaan vloeien.

Thyrax Duotab (871) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (596) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (558) - Antibiotica - penicillines breedspectrum