Ervaringen met Flexi-T (koperhoudend spiraaltje)

Flexi-T (koperhoudend spi...

31-01-2017 | Vrouw | 28
koperhoudend spiraal (300)
Vanmiddag mijn Flexi-T 300 laten plaatsen bij de huisarts. In eerste instantie wilde ik een Gynefix, maar de dokter zei me dat de Flexi-T ook prima is, en iets makkelijker te verkrijgen en plaatsen is. Zodoende.. Ik maakte me wel wat zorgen aangezien ik de laatste keer vlak na het plaatsen van de Mirena spiraal flauw ben gevallen van de napijn. Ik ben vantevoren dan ook m[lees meer...]ijn medicijnkist ingedoken en heb 1 x 10 mg Oxazepam en 1500 mg Paracetamol genomen, ongeveer een uur voor de ingreep. Bij aankomst stelde de huisarts me gerust en zei me dat ze de "spiraalkoningin" is. Ik moest wel lachen, ze brak het ijs. Nadat ik me half had uitgekleed vroeg ze me plaats te nemen op een bedje. Ze zei me mijn benen te spreiden, en mijn billen te ontspannen. Ze bracht een warme eendenbek bij me in, die ze vastzette. Vervolgens prepareerde ze de boel met jodium. Erg comfortabel lag ik er niet bij, maar tot zover was het nog te doen. De volgende stap was het opmeten van mijn baarmoeder. Ze bracht een staafje in, dit zorgde voor een krampje en een prikkende pijn van binnen. Ze legde mijn baarmoeder recht (whatever dat inhield), dit was echt mega pijnlijk en kort daarna schoof ze de spiraal naar binnen. Het voelde als een inwendige stomp in mijn buik. Branderig, drukkend en gespannen. Prettig is anders, maar het was uiteindelijk binnen een kwartier gepiept. Ik was een beetje duizelig maar na een halfuurtje alweer fris genoeg om op de fiets naar het station te rijden. Gedurende de rest van de dag heb ik nog wat krampjes mogen ervaren, met bloedverlies valt het alles mee. Tip: neem een vriendin mee! :) en neem wat ontspannende middelen vantevoren;)

16-08-2016 | Vrouw | 22
koperhoudend spiraal (330)
De algemene beoordeling kan ik nog niet helemaal beoordelen, omdat ik het spiraal vanmorgen heb laten plaatsen. Er staan veel "enge" verhalen op over het plaatsen, waardoor ik zelf heel nerveus door ben geweest. Het plaatsen is geen pretje, maar omdat ik heel ontspannen was ging het veel makkelijker. Het vastpakken van je baarmoeder mond doet echt wel even zeer, maar door[lees meer...] het goed weg te zuchten is het echt wel te doen. Het plaatsen van het spiraaltje zelf is hetzelfde gevoel als het vastpakken van de baarmoedermond, ook wegzuchten en het is wel te doen. Je staat na 10 min weer buiten. Erna wel wat krampen maar ook die zijn dragelijk.

13-06-2016 | Vrouw | 29
koperhoudend spiraal (375)
Ik wilde graag anticonceptie zonder hormonen. Van te voren erg zenuwachtig voor het plaatsen, maar dit viel erg mee (ik heb nog geen kinderen). Wel ervoor gekozen om het bij de gynaecoloog te laten doen. Redelijk veel buikkramp gehad na het plaatsen, duurde paar dagen. Tot aan mijn eerste menstruatie (3 weken later) regelmatig buikpijn. Eerste menstruatie was een ramp, hel[lees meer...]e erge krampen en 5 volle dagen bloedverlies. Van nature duurt mijn menstruatie twee dagen en heb ik vrijwel geen buikpijn, dus dit was even wennen. Ondertussen heb ik een tweede menstruatie achter de rug en deze was minder pijnlijk. Ik ben wel vijf volle dagen ongesteld nu, maar het is verder goed te doen. Buiten de menstruatie om verder geen klachten meer. Al met al meer dan tevreden!

14-07-2015 | Vrouw | 23
koperhoudend spiraal (300)
Nu ongeveer een maand geleden laten plaatsen, dat is niet zo fijn maar duurt maar even. Verder weinig last, af en toe krampen en lekker makkelijk dat je nergens aan hoeft te denken. Wel af en toe meer afscheiding maar dit zou na 3 maanden normaal moeten zijn. Naar mijn idee een van de beste anticonceptiemiddelen als je geen hormonen wilt.

13-05-2015 | Vrouw | 24
koperhoudend spiraal (300)
Mijn 5 jaar koperspiraal zit er bijna op! Ik kan eerlijk zeggen dat het een geweldige beslissing is geweest om hem te plaatsen, ook al ging dat niet vanzelf ;). De eerste keer niet goed gezet en de spiraal zakte uit m'n baarmoeder. De 2e keer goed gezet en 5 jaar plezier van gehad. Beide keren zetten was met verdoving, wat wel een aanrader is denk ik. Als je je zorgen maak[lees meer...]t over het zetten: >> niet doen <<. Oké, het is even doorbijten, die 5 seconden pijn kan je lijden, geloof me. Die middag krampen er na is vervelend, maar daarna heb je er 5 jaar plezier van. Mijn ongesteldheid is gewoon regelmatig, ik heb milde krampen en vloei als een jekko. Spiraal heeft hier geen invloed op, omdat het geen hormoonspiraal is. In die 5 jaar tijd nooit klachten gehad. Nooit last gehad. Een vaste relatie en niet zwanger. Als je recensies en reviews zoekt omdat je bang bent voor complicaties: maak jezelf niet zo gek! Praat met je huisarts en laat je daar adviseren. Niet op het internet. Misschien is het niet geschikt voor jou, maar laat dat de professionals bepalen. Ik ben geen professional, maar wel dolgelukkig dat ik het heb gedaan en ga binnenkort een nieuwe laten plaatsen. Ik ben wel een heel tevreden gebruiker :) .

19-06-2014 | Vrouw | 37
koperhoudend spiraal
Ik wil even ervaring delen over de Flexi T 380. Je leest op internet de meest gruwelijke ervaringen met een spiraal, maar ik heb er nul last van gehad! Ik heb nog geen kinderen en dus was ik huiverig voor het zetten. Bij mij is hij op de laatste dag van mijn menstruatie gezet en behalve een onplezierig krabbeltje in je baarmoeder, heb ik niets gevoeld! Moet er wel bij ver[lees meer...]tellen dat ik een uur van te voren twee Aleve Feminax tabletten heb genomen. In de loop van de middag een lichte kramp gehad en verder een lichte bloeding van twee à drie dagen. Niets geen horrorervaring. Hop, plop erin en klaar. Ik ben blij!

21-08-2013 | Vrouw | 23
koperhoudend spiraal
Uit noodzaak genomen. Kan niet goed tegen de hormonen van de pil. Daarom voor koperspiraal gekozen Plaatsen was pijnlijk. Vervelende bijwerkingen zijn debloedingen. Elke maand 7 volle dagen en erg heftig. Krijg hiervoor pijnstillers voorgeschreven. Verder geen last van bijwerkingen

08-03-2013 | Vrouw | 37
koperhoudend spiraal
Eerste 6 maanden even doorbijten, veel bloedverlies en bijna hele maand licht bloedverlies. Nu , na 6 maanden alles genormaliseerd. Geen bijwerkingen, menstruatie als voorheen, 2 dagen normaal bloedverlies. Ben er heel blij mee! Geen hormonen meer en nergens meer aan denken! Inbrengen was ook niet pijnlijk. Wel bij gynaecoloog laten doen.

15-10-2012 | Vrouw | 22
koperhoudend spiraal
Hier een positief verhaal (tot nu toe). Bij mij ging het plaatsen van de spiraal goed ondanks dat hij er vanzelf weer uit kwam (arts wist niet waarom) en een nieuwe geplaatst moest worden. Het is vergelijkbaar met een menstruatiekramp, maar als je genoeg ontspant en een paar ademhalingsoefeningen doet is het zo gebeurd. Die dag zelf moet je niet vrolijk allemaal dingen gaa[lees meer...]n doen, want de pijn erna bij mij was wel heftig. Vergelijkbaar met hevige menstruatiekrampen, alsof hij hem eruit wou werken. De dag erna geen last meer gehad, wel nog een weekje bloedverlies als in een menstruatie. Daarna af en toe nog een kramp, maar dat wordt steeds minder. Menstruatie wordt wel iets meer en pijnlijker, en ik heb iets meer afscheiding, maar ook ik neem dat voor lief. Ideale methode zonder hormonen! Neem de koperspiraal niet als je zelf al pijnlijke menstruaties hebt!

06-10-2011 | Vrouw | 29
Anticonceptie
Ik ben hartstikke tevreden met de Flexi T. Heb de kleinste variant. Eerder aan de pil geweest, waarbij last van de hormonen, en ook de Mirena-spiraal gehad. Toen die bij mij geplaatst werd verging ik van de pijn en ook daarna werd het er niet veel beter op. De maandelijkse krampen bleven echt ellendig pijnlijk en ook kreeg ik een slechte huid van de hormonen van Mirena. O[lees meer...]p aanraden van de huisarts (omdat ik nog geen kinderen gehad heb en een relatief kleine baarmoeder heb) de Flexi T genomen. Is stukje kleiner dan bv. de Mirena. Geplaatst met een verdoving in de baarmoedermond, waardoor dit heel veel minder pijn deed. Sindsdien super. Bij eerste menstruatie had ik nog een dag pijnlijke krampen, maar bij de volgende al niet meer. Ook heb ik geen tussentijdse bloedingen of andere bijwerkingen. Mentruatie is qua lengte en hoeveelheid bloed wel iets heviger geworden, maar dat neem ik graag voor lief.

19-04-2010 | Vrouw
Anti conceptie
Omdat ik zwangerschapsvlekken kreeg tijdens het gebruik van de pil, is dit spiraaltje mij aangeraden. Het inbrengen deed bij mij heel veel pijn op dat moment. Maar de dag erna had ik totaalgeen last meer. Na 3 jaar kreeg ik hevige pijnen tijdens het menstrueren en menstrueerde ik ook heftiger. Toen ben ik terug gegaan naar de gyneacoloog. Hij heeft meteen de oude verwijd[lees meer...]erd en een nieuwe geplaatst. Sindsdien gaat het weer helemaal goed. Geen bijwerkingen en geen last!

13-01-2023 | Vrouw | 24
koperhoudend spiraal (300)
Heb eerst een hormoonspiraal gehad (Mirena) maar was ontevreden (dacht dat ik chronisch depressief was, bleek gewoon door de spiraal te komen). Ben erg blij met de koperspiraal. Ik voel me weer mijzelf. Ongesteldheid is na een halfjaar van 9 dagen weer teruggegaan naar 4 dagen. M'n bloodflow is heftiger: ik gebruik ongeveer 3 supertampons op een dag, en moet 's ochtends[lees meer...] altijd retesnel naar t toilet hobbelen omdat ik anders bij opstaan heel m'n bed onderbloed. Daarbij heb ik enorm last van krampen, voor en tijdens de ongesteldheid. Ik word er benauwd en gedesoriënteerd van en heb het gevoel dat ik flauwval. Praten of ergens op focussen lukt dan niet. Effectief is ie echter zeker, geen gemiep met hormonen. Ben verder erg blij. Prettig is het niet, maar in mijn ervaring van alle mogelijke anticonceptie degene met de minste bijwerkingen en moeite tegenover niet-zwanger-kunnen-worden.

22-11-2022 | Vrouw | 22
koperhoudend spiraal (300)
Hoi allemaal! Even een vraagje… Ik gebruik nu de gewone pil, maar voel mij zeer neerslachtig en mijn libido is erg laag, tot niks! Dit lijdt echt tot ruzies tussen mijn partner en ik… Nu wil ik dus verder zonder hormonen… is dit een optie? En wat is jullie ervaring mbt jullie libido?

02-11-2021 | Vrouw | 33
koperhoudend spiraal (300)
Had een koperspiraal. Inbrengen ging gemakkelijk. Toch had ik ontzettend last van hormoon- gerelateerde bijwerkingen; heftige menstruatie, bloedarmoede, mastopathie(zeer pijnlijke borsten, waar geen reden toe was), haaruitval, terugkerende candida infectie, 7 kilo aangekomen terwijl ik gewoon normaal at. Het slikken van medicatie tegen candida hielp niet, het kwam geheid t[lees meer...]erug. Vervolgens doorverwezen door de HA naar de gynaecoloog. Gynaecoloog gaf mij medicatie tegen de candida, maar belde mij later op omdat ze toch een gevoel had dat het allemaal lag aan de koperspiraal. Deze moest ik eerst laten verwijderen. Als de klachten bleven, dan de medicatie. Je raad het al: klachten nemen langzaam maar zeker af. Deze klachten lees je niet terug in de bijsluiter. Alleen omdat het spiraaltje geen hormonen bevat betekent niet dat je geen hormoongerelateerde klachten kan krijgen. Ik denk dat het spiraaltje de boel in de baarmoeder ontregeld waardoor je hormonen gaan opspelen. De koperspiraal kan de PH in je vagina ontregelen, candida krijgt dan vrij spel. Ik heb echt een jaar rondgelopen met deze klachten. De huisarts nam het eerst niet serieus. Ik moet zeggen dat ik de koperspiraal ongeveer 3 jaar heb gehad, waarvan 2 jaar zo goed als geen klachten, wel heftige menstruatie met als gevolg bloedarmoede. Maar dat nam ik voor lief. De klachten zijn verergerd en dus dat hele ding eruit laten halen. Gaat gelijk beter met me. Gebruik nu condooms.

01-11-2021 | Vrouw | 30
koperhoudend spiraal (300)
5 jaar lang heb ik de koperspiraal gehad. Ik was zeer tevreden aan het begin, ik had alleen wel meer last van vaginale schimmels maar kreeg daar elke maand Fluconazol voor en dit werkte prima. Het afgelopen halfjaar kreeg ik alleen veel meer last van buikpijnen tijdens mijn menstruatie, en ook al de weken ervoor. Ik heb toen een echo gehad om te kijken of de spiraal nog go[lees meer...]ed zat, dit was wel het geval. Besloten met mijn partner het nog even aan te kijken, maar op vakantie was de pijn ondragelijk . Ik heb 2 dagen lang in elkaar gezeten van de pijn, ondanks pijnstillers. Ik heb de spiraal 2 weken later laten verwijderen. Qua anticonceptie maar weer condooms en de daisy.. Prima de koperspiraal voor 4,5 jaar. Maar de pijnen trok ik niet meer helaas.

22-02-2021 | Vrouw | 20
koperhoudend spiraal (300)
Na jaren van kijken welk anticonceptie middel bij mij paste ben ik zelf na mijn huisarts heen gestapt voor het vragen als een koperspiraal bij mij effect zou hebben. Ik ben op mijn 14de begonnen met De Pil, maar de kilo's vlogen eraan. Na een half jaar deze in de prullenbak gegooid en overgestapt naar de Implanon (hormoonstaafje). De eerste 3 jaar hier enorm veel plezier[lees meer...] van gehad (op dat moment raadde ik het ook iedereen aan). Na jaar deze moeten laten vervangen en was blij dat ik weer een nieuwe mocht laten zetten. Helaas ging dit gepaard met enorme onderbuik pijn. Het bleek dat ik een cyste had ontwikkeld op mijn eierstok. Hierdoor ook het dringende advies gekregen om per direct te stoppen met hormonen. Uit eindelijk hij de koperspiraal beland. Het zetten van de spiraal bij de huisarts laten doen, dit ging prima. Van te voren want pijnstilling in genomen (dit werd ook aangeraden door mijn huisarts). Na het zetten een beetje misselijk geweest, maar de volgende dag nergens last van. Helaas is de misselijkheid na een paar dagen terug gekomen, en heb ik ook totaal geen eet lust meer. Heb er voor gekozen om de spiraal wel te behouden, want voor mensen die erg veel last hebben van extra hormonen, of problemen hebben met cyste gevoeligheid raad ik het iedereen aan.

Amoxicilline (600) - Antibiotica - penicillines breedspectrum