Ervaringen met Flexi-T (koperhoudend spiraaltje)

Flexi-T (koperhoudend spi...

koperhoudend spiraal

Plaatsen spiraal (6 meningen)

25-08-2023 | Vrouw | 32
koperhoudend spiraal (380)
Na de pil, mirena en kyleena spiraal wilde ik niet-hormonale anticonceptie. De hoofdreden hiervoor was een grote hoeveelheid hormonale klachten die het laatste jaar met de kyleena opeens ontstonden. Ik heb bewust voor de Flexi-t gekozen omdat ik daar relatief meer positieve ervaringen over kon vinden dan bij de andere koperspiraal-merken. Het zetten was het minst pij[lees meer...]nlijk van alle spiraaltjes. Daarna heb ik een avond vrij heftige krampen gehad die de volgende ochtend weg waren. Dit was mijn enige bijwerking. Ik heb geen last gehad van bloedverlies. Inmiddels heb ik de flexi-t ruim drie maanden en ik ben zeer positief. Mijn cyclus lijkt regelmatig en ik heb totaal geen last van hevig bloedverlies of langere menstruaties. Gemiddeld duurt mijn menstruatie 4 dagen en heb ik licht tot medium bloedverlies. Hierbij moet ik wel zeggen dat mijn menstruaties nooit lang of hevig zijn geweest voordat ik met anticonceptie startte. Verder heb ik alleen kort van te voren en op de eerste dag vervelende krampen die ook zonder pijnstilling goed te verdragen zijn. Wanneer je van jezelf zeer heftige pms klachten hebt en/of een zware menstruatie, is dit wellicht een minder geschikte keuze. Maar voor mijzelf gesproken ben ik er blij met deze koperspiraal.

25-10-2021 | Vrouw | 29
koperhoudend spiraal (300)
Na behoorlijke emotionele bijwerkingen van de hormoonspiraal ben ik overgestapt op deze koperspiraal. Op 1-2 dagen hevigere krampen bij de menstruatie verder geen bijwerkingen. Ik ben tevreden !

08-08-2021 | Vrouw | 17
koperhoudend spiraal (300)
Ik heb al 2 maanden een koperspiraal en het gaat zeer goed. Wat meer kramp en ben langer ongesteld, maar dat gaat als het goed is na een maand of 3-6 wel weg. Ik merk er verder niks van en toch blij dat ik van hormonen af ben!

31-01-2021 | Vrouw | 25
koperhoudend spiraal (300)
Mid december heb ik de Flexi-T laten zetten. Zetten viel me 100% mee! Ik had me op het ergste voorbereid maar stond binnen 15 minuten weer buiten. Je voelt een beetje menstruatie krampen maar het valt echt mee. Die dag een beetje buikpijn maar kon gewoon weer aan het werk. Eerst week een klein beetje bruine afscheiding. Menstruatie duurt ietsje langer (+1 of 2 dagen). Hel[lees meer...]emaal geen hormonen. Ik was bang na alle verhalen op internet maar ik ben helemaal tevreden!

29-09-2020 | Vrouw | 24
koperhoudend spiraal (380)
Heb mijn Flexi T spiraal nu een half jaartje Zeer tevreden na lang pil gebruik mijn menstruaties Zijn goed regelmatig waarvan 2 sterkere dagen bloed verlies, dat is heel fijn. Na 5 dagen ben ik er haast vanaf. Mijn lichaam is ook gewend aan de normale cyclus Eerst was dit 7 dagen even doorbijten in het begin. Maar wat voel ik me fris weer geen hormonen in mijn bloed[lees meer...] en moedernatuur doet haar ding. Wel even een dingetje ik voel afentoe steken voor mijn menstruatie en de touwtjes zijn voelbaar afentoe voor mijn vriend, dit komt vooral voor in de laatste week. Na de cyclus is dit helemaal weg! Ik raad het zeker aan voor meiden die geen hormonen willem.

07-09-2020 | Vrouw | 27
koperhoudend spiraal (300)
Ik ben echt zeer tevreden met de Flexi-T. Ik heb eerder een Mirena spiraal gehad en tijdens het plaatsen van deze spiraal viel ik bijna flauw van de pijn. Ik was dus ontzettend bang voor het plaatsen. Omdat mijn baarmoeder iets gekanteld is, ben ik een voorstander van het laten plaatsen door een gynaecoloog. Hier heb ik mijn eerste spiraal ook laten plaatsen, maar mijn[lees meer...] huisarts gaf aan dat ze dit zelf ook kon. Echter, lukte het haar niet eens om mijn baarmoeder op te meten. Ze heeft dit een kwartier lang geprobeerd (wat niet fijn was) en gaf daarna aan dat ik toch beter naar de gynaecoloog kon gaan. De gynaecoloog heeft de spiraal zonder enige moeite geplaatst. Het plaatsen was ook echt maar 5 seconde vervelend en ik heb daarna nooit meer pijn/krampen gehad. Ik heb de spiraal nu een maand en mijn eerste menstruatie was zelfs minder heftig dan normaal. Ik ervaar 0 bijwerkingen en voel me zo veel fijner nu ik geen hormonen meer gebruik. Uiteraard moet je lichaam even wennen aan het spiraaltje, dus wellicht verandert het nog. Maar voor nu ben ik echt 100% tevreden over de spiraal.

25-03-2020 | Vrouw | 23
koperhoudend spiraal (300)
Zeer positief! Geen bijwerkingen! Zelfs minder ongesteldheidsklachten nadat ik gestopt ben met de pil en de t-flex heb. Van 7 dagen naar 5 dagen bloeden en minder krampen. Eerste 2x ongesteld na het plaatsen waren wel wat heftiger met krampen maar nog lang niet ondragelijk. Pcm hielp al genoeg. Alleen het inbrengen is zeer onprettig maar dat is algemeen bekend... ik kan[lees meer...] deze spiraal iedereen aanbevelen. Zonder de hormonen ben ik een ander mens geworden, lichaamsveranderingen (positieve) en hoef je niet meer dagelijks aan een pil te denken. Hoe cliche het ook is, dit is gewoon super fijn.

26-05-2023 | Vrouw | 36
koperhoudend spiraal (0)
1e x ongesteld na zetten van het koperspiraal had ik erg veel buikpijn. Kruik op de buik was het prettigste. Soms plotselinge scherpe steken bij de baarmoeder. Meer bloedverlies dan voorheen. Nu 2e x ongesteld, veel minder buikpijn en minder stekende klachten. Hopelijk zet deze lijn zich door. Prettig om geen hormonen meer te hoeven slikken en niet meer kan verg[lees meer...]eten de pil in te nemen.

02-04-2023 | Vrouw | 36
koperhoudend spiraal (300)
Moest stoppen met de pil omdat ik hierdoor adenomen kreeg op mijn lever. Koperspiraal daarom beste keuze. Plaatsing 2 dagen geleden gehad. Nooit bevallen. Plaatsing op dag 2 van de menstruatie. Tijdens de plaatsing dacht ik eerst nog dat het wel ging. Tot die T open ging, kon wel door de grond zakken van de pijn. Plaatsing was toen wel klaar. Nog een half uur blijve[lees meer...]n liggen. Paar uur op de bank met een warme kruik. Dezelfde avond alweer pijnvrij. Op dag 1 wat meer bloedverlies. Gi en vandaag bijna niks.

12-12-2022 | Vrouw | 20
koperhoudend spiraal (380)
Ik zat eerst aan de pil maar vond het niet fijn zo veel hormonen te slikken, dus ben geswitcht naar een spiraal. Ik heb zo lang getwijfeld tussen de hormoonspiraal en de koperspiraal! De koperspiraal heeft als voordeel dat er geen hormonen uit vrijkomen maar kan ook voor hevige krampen en lange, heftige menstruaties zorgen, wordt er gezegd. Uiteindelijk toch voor de ko[lees meer...]perspiraal gekozen en ik ben er blij mee. Mijn menstruatie is niet langer geworden (eerst 4 dagen, nu ook 4 dagen), wel duidelijk meer bloedverlies. Het plaatsen van de spiraal lukte de eerste keer niet, want ik was al aan het eind van mijn menstruatie (beste middenin). Deed toen ook erg veel pijn. De tweede keer lukte het meteen, en nauwelijks pijn. Je moet maar net geluk hebben. Na het plaatsen vreselijk veel krampen gehad, erg ziek geweest die eerste week. Elke dag misselijk van de onderbuik tot aan mijn keel, hevige buikpijn, diarree, was geen pretje. Nu nog steeds elke maand hevige krampen, golven van misselijkheid soms, maar alleen rond de eerste dag van mijn menstruatie. Ik ben regelmatig ongesteld en maar een paar dagen lang en dat is al vanaf het begin zo geweest eigenlijk. Al met al ben ik tevreden. 1 à 2 dagen per maand voel ik me bagger maar geen hormonen dus hoera

01-10-2022 | Vrouw | 27
koperhoudend spiraal (380)
Ik heb voor het koperspiraaltje gekozen, omdat ik het zat was om hormonen te gebruiken. Door hormonen kreeg ik extreem veel last van stemmingswisselingen en depressie, maar gelukkig bevat een koperspiraal geen hormonen en was ik daarom overgestapt. Het plaatsen deed pijn, maar het kon ermee door. Ik heb het spiraaltje nu langer dan 3 jaar en het gaat prima, echter heb ik s[lees meer...]oms wel last van tussentijdse bloedingen en soms bloed ik 1 of 2 maanden aan één stuk door. Ik ben meestal 9 dagen lang ongesteld sinds het hebben van een koperspiraaltje.

06-03-2022 | Vrouw | 17
koperhoudend spiraal (375)
Hee, ik heb iets langer dan een jaar terug mijn spiraal laten plaatsen. Hiervoor had ik de prikpil en hier heel veel last van. Ik merkte snel dat ik me zonder de hormonen beter voelde. Wel was de plaatsing erg onaangenaam en heb ik daar een week last van gehad. Ik bleef 3 maanden ongeremt bloedverlies hebben, hiervoor toch maar een scan laten maken maar alles zag er goed u[lees meer...]it. Een kort half jaar na plaatsing nergens meer last van gehad. Behalve de heftige menstruatie en de pijnlijke krampen. Dit is wel een stuk meer geworden. Ook menstrueer ik nu maar 1x in de 2 maanden en dat voor maar 3 dagen dus dat is top! Nare plaatsing maar erg blij mee.

21-06-2020 | Vrouw | 34
koperhoudend spiraal (300)
Ik heb de Flexi T 5 jaar met tevredenheid gedragen. Het enige nadeel was voor mij dat ik soms, tijdens mijn menstruatie, een flexibel armpje van de spiraal leek te voelen. Dit was licht storend, maar niet een heftige pijn. Daarom heb ik besloten om na 5 jaar gebruik, de Flexi T te vervangen voor een Ballerine Spiraal, met de hoop dat een kleiner rond voorwerp niet dit gev[lees meer...]oel oplevert. De Ballerine is enkele dagen geleden geplaatst, en tot op heden heb ik dit gevoel niet opnieuw ervaren. Het plaatsen van de spiraal is gedurende circa 10 minuten bij momenten erg gevoelig. Hierna neemt het pijnlijke gevoel meteen af tot licht zeurend. Ik heb na de plaatsing een dag rust genomen, met een warme kruik bij de hand. Dit is niet noodzakelijk, maar wel gewoon prettig. Mijn menstruaties zijn gedurende de 5 jaar niet heftiger geworden (eerder minder) maar duurden wel langer. Toch weegt dit voor mij niet op tegen de nadelen van het gebruik van hormoonhoudende anticonceptie. Hiervan werd ik enorm Vlak en teneergeslagen, en had nergens meer zin ook. Mijn libido verdween, ik kreeg migraine en ik kwam in zeer korte tijd circa 12 kilo aan. Toen mijn partner na 4 maanden gebruik aangaf, dat hij mij sinds het gebruik van de hormonen geen leuke vrouw meer vond, wist ik dat het hoog tijd was om naar een alternatief te kijken. Helaas mislukte de eerste plaatsing van de T safe (volgens de arts door de grootte van de spiraal) en heb ik op advies gekozen voor de Flexi T. De koperspiraal is erg effectief geweest, ik ben niet zwanger geworden, en ik hoef niet te denken aan het gebruik (innemen) van anticonceptie. Ik kan dan ook iedereen een koperspiraal aanraden.

23-03-2020 | Vrouw | 24
koperhoudend spiraal (380)
Mijn ervaring is op dit moment erg goed! 3 maanden heb ik hem nu, in het begin Voelde ik hem wel eens prikkelen maar dit lijkt Nu al goed weg te zijn, ik voel hem nauwelijks meer zitten. Het zetten duurde wat langer als normaal maar deed ook zeker wel pijn, doe lekker rustig aan die dag Beweeg niet teveel, pak een kruik ik heb hem op een vrijdag geplaatst zodat er e[lees meer...]en weekend tussen zit. Rusten werkte echt bij mij. En na lang pil gebruik kreeg ik na 1 maand mijn menstruatie terug de 2de was ook precies optijd! Met de spiraal. Ik vind de flexi T erg fijn kleiner spiraaltje er zit ook iets meer koper bij, 1 tip gebruik de cup niet ik kreeg er een flinke buikpijn van. Godzijdank bleek hij nog goed te zitten bij de echo. Het voordeel is dat ik hem ook liet zetten buiten mijn stopweek om. Dus heb ook totaal niet gebloed, alleen maar na het zetten even. Dat komt door een wondje bij de baarmoedermond van het zetten. Ook let ik een klein beetje op mijn vruchtbare weken Met de hoop dat de spiraal nog beter werkt aangezien het geen hormonen bevat. Ik voel mijn eisprong erg goed aan. Verder voel ik me fitter! Niet meer zo moe beter libido geen gespannen borsten meer. Hier wilde ik voor gaan, de pil zorgde ervoor dat ik verdoofde en alles erg oppervlakkig werd. Het idee dat mijn lijf weer geactiveerd is met eigen sturing vind ik fijn.

13-01-2023 | Vrouw | 24
koperhoudend spiraal (300)
Heb eerst een hormoonspiraal gehad (Mirena) maar was ontevreden (dacht dat ik chronisch depressief was, bleek gewoon door de spiraal te komen). Ben erg blij met de koperspiraal. Ik voel me weer mijzelf. Ongesteldheid is na een halfjaar van 9 dagen weer teruggegaan naar 4 dagen. M'n bloodflow is heftiger: ik gebruik ongeveer 3 supertampons op een dag, en moet 's ochtends[lees meer...] altijd retesnel naar t toilet hobbelen omdat ik anders bij opstaan heel m'n bed onderbloed. Daarbij heb ik enorm last van krampen, voor en tijdens de ongesteldheid. Ik word er benauwd en gedesoriënteerd van en heb het gevoel dat ik flauwval. Praten of ergens op focussen lukt dan niet. Effectief is ie echter zeker, geen gemiep met hormonen. Ben verder erg blij. Prettig is het niet, maar in mijn ervaring van alle mogelijke anticonceptie degene met de minste bijwerkingen en moeite tegenover niet-zwanger-kunnen-worden.

22-11-2022 | Vrouw | 22
koperhoudend spiraal (300)
Hoi allemaal! Even een vraagje… Ik gebruik nu de gewone pil, maar voel mij zeer neerslachtig en mijn libido is erg laag, tot niks! Dit lijdt echt tot ruzies tussen mijn partner en ik… Nu wil ik dus verder zonder hormonen… is dit een optie? En wat is jullie ervaring mbt jullie libido?