Ervaringen met Flexi-T (koperhoudend spiraaltje)

Flexi-T (koperhoudend spi...

koperhoudend spiraal

Plaatsen spiraal (6 meningen)

11-02-2023 | Vrouw | 25
koperhoudend spiraal (300)
Na lang zoeken heb ik gekozen voor een koper spiraal, dit omdat er geen hormonen inzitten. In het verleden heb ik een hormoon spiraal gehad deze was verkeerd geplaatst en heeft gezorgd voor helse pijn ik heb een maand niet kunnen werken en alleen maar huilend op bed gelegen, de huisarts vertelde mij toen dat ik moet wennen aan het gevoel. Toen de spiraal er eindelijk ui[lees meer...]t mocht bleek die verkeerd geplaatst te zijn. Omdat de vorige verkeerd geplaatst was wilde ik het nog een kans geven, dit keer een koper spiraal! In een woord verschrikkelijk!!!! Ik bloed aan een stuk door ben de hele tijd moe als ik geen pijnstiller slik lijkt het alsof er iemand met messen in mijn baarmoeder zit te prikken! ERUIT met dat ding!

17-02-2022 | Vrouw | 38
koperhoudend spiraal (300)
Hoi, Ik heb een aantal weken geleden een koper spiraal laten plaatsen. Sindsdien voel ik me erg vlak, ben echt uit balans. Heeft iemand hier ervaring mee?

10-12-2021 | Man | 25
koperhoudend spiraal (375)
De eerste flexi-t die ik kreeg was erg pijnlijk en niet goed geplaatst. Veel bloedverlies bij het inbrengen en tijdens het fietsen in mijn baarmoederhals te voelen. Bij de controle van 6 weken - ja hoor, het is veel te laag en zit in mijn baarmoederhals. Ze hebben het verwijderd. Ik heb ervoor gekozen om het opnieuw te proberen, maar laat het door een andere gynaecoloog in[lees meer...]voegen. Plaatsing was prima en gecontroleerd met een echo. Controle van 6 weken toonde aan dat het weer uit positie was geraakt, maar ik hield het toch binnen omdat het nog steeds effectief zou moeten zijn. En het was. Tot ik een MRI had: De volgende maand was ik zwanger. We verwijderden het spiraaltje zonder problemen en hadden een normale, gezonde zwangerschap. (Origineel tekst: The first flexi-t i got was very painful and not placed well. A lot of blood loss upon insertion and could feel it in my cervix while biking. At the 6 week check -- sure enough, it is way too low and in my cervix. They removed it. I opted to try it again but get it inserted by a different obgyn. Placement was fine and checked with an ultrasound. 6 week check showed it had moved out of position again, but I kept it in anyway as it is still supposed to be effective. And it was. Until I had an MRI: The next month I was pregnant. We removed the IUD with no trouble and had a normal, healthy pregnancy. )

03-10-2020 | Vrouw | 27
koperhoudend spiraal (380)
Over het algemeen was ik erg tevreden over deze spiraal. Na meerdere anticonceptie middelen met hormonen waar ik veel last van had was dit echt een uitkomst. 20 maanden heeft de spiraal goed gewerkt, totdat ik mijn menstruatie miste. De kans op zwangerschap met deze spiraal is 0,8% en het is ons toch overkomen.

24-07-2020 | Vrouw | 28
koperhoudend spiraal (300)
Gekozen voor de koperenspiraal omdat ik heel slecht reageerde op hormonen. Stemmingswisselingen migraine etc. Spiraal plaatsen was pijnlijk voor korte duur. Daarna gevolgd door heftige menstruaties langere menstruaties. Veel afscheiding. Hier kon ik nog mee leven. Maar het meest vervelende was dat ik om de week een flinke blaasontsteking had. Branderig gevoel bij het plass[lees meer...]en buikpijn pijn in de flanken. Verschillende antibiotica kuren gehad hielp voor een paar dagen dan kwam het weer terug. De infecties werden steeds heftiger pijnlijker. Vandaag naar de huisartsenpost gegaan omdat ik bijna niet recht kon lopen van de pijn. Weer een flinke blaasontsteking vermoedelijk zijn de bacteriën verder geklommen naar mijn baarmoedermond. Ik heb bijna gesmeekt om de spiraal te verwijderen. Wat een opluchting voelde ik gelijk na het verwijderen. Ze hebben een kweek afgenomen en een zware antibiotica kuur gegeven. Sinds ik de spiraal heb ook last van vermoeidheid haaruitval angst. Nooit meer dat ik iets in mijn lijf stop wat niet lichaamseigen is. Brrrrr constant het gevoel dat er iets in me zat wat niet goed was.

13-01-2023 | Vrouw | 24
koperhoudend spiraal (300)
Heb eerst een hormoonspiraal gehad (Mirena) maar was ontevreden (dacht dat ik chronisch depressief was, bleek gewoon door de spiraal te komen). Ben erg blij met de koperspiraal. Ik voel me weer mijzelf. Ongesteldheid is na een halfjaar van 9 dagen weer teruggegaan naar 4 dagen. M'n bloodflow is heftiger: ik gebruik ongeveer 3 supertampons op een dag, en moet 's ochtends[lees meer...] altijd retesnel naar t toilet hobbelen omdat ik anders bij opstaan heel m'n bed onderbloed. Daarbij heb ik enorm last van krampen, voor en tijdens de ongesteldheid. Ik word er benauwd en gedesoriënteerd van en heb het gevoel dat ik flauwval. Praten of ergens op focussen lukt dan niet. Effectief is ie echter zeker, geen gemiep met hormonen. Ben verder erg blij. Prettig is het niet, maar in mijn ervaring van alle mogelijke anticonceptie degene met de minste bijwerkingen en moeite tegenover niet-zwanger-kunnen-worden.

22-11-2022 | Vrouw | 22
koperhoudend spiraal (300)
Hoi allemaal! Even een vraagje… Ik gebruik nu de gewone pil, maar voel mij zeer neerslachtig en mijn libido is erg laag, tot niks! Dit lijdt echt tot ruzies tussen mijn partner en ik… Nu wil ik dus verder zonder hormonen… is dit een optie? En wat is jullie ervaring mbt jullie libido?

02-11-2021 | Vrouw | 33
koperhoudend spiraal (300)
Had een koperspiraal. Inbrengen ging gemakkelijk. Toch had ik ontzettend last van hormoon- gerelateerde bijwerkingen; heftige menstruatie, bloedarmoede, mastopathie(zeer pijnlijke borsten, waar geen reden toe was), haaruitval, terugkerende candida infectie, 7 kilo aangekomen terwijl ik gewoon normaal at. Het slikken van medicatie tegen candida hielp niet, het kwam geheid t[lees meer...]erug. Vervolgens doorverwezen door de HA naar de gynaecoloog. Gynaecoloog gaf mij medicatie tegen de candida, maar belde mij later op omdat ze toch een gevoel had dat het allemaal lag aan de koperspiraal. Deze moest ik eerst laten verwijderen. Als de klachten bleven, dan de medicatie. Je raad het al: klachten nemen langzaam maar zeker af. Deze klachten lees je niet terug in de bijsluiter. Alleen omdat het spiraaltje geen hormonen bevat betekent niet dat je geen hormoongerelateerde klachten kan krijgen. Ik denk dat het spiraaltje de boel in de baarmoeder ontregeld waardoor je hormonen gaan opspelen. De koperspiraal kan de PH in je vagina ontregelen, candida krijgt dan vrij spel. Ik heb echt een jaar rondgelopen met deze klachten. De huisarts nam het eerst niet serieus. Ik moet zeggen dat ik de koperspiraal ongeveer 3 jaar heb gehad, waarvan 2 jaar zo goed als geen klachten, wel heftige menstruatie met als gevolg bloedarmoede. Maar dat nam ik voor lief. De klachten zijn verergerd en dus dat hele ding eruit laten halen. Gaat gelijk beter met me. Gebruik nu condooms.

01-11-2021 | Vrouw | 30
koperhoudend spiraal (300)
5 jaar lang heb ik de koperspiraal gehad. Ik was zeer tevreden aan het begin, ik had alleen wel meer last van vaginale schimmels maar kreeg daar elke maand Fluconazol voor en dit werkte prima. Het afgelopen halfjaar kreeg ik alleen veel meer last van buikpijnen tijdens mijn menstruatie, en ook al de weken ervoor. Ik heb toen een echo gehad om te kijken of de spiraal nog go[lees meer...]ed zat, dit was wel het geval. Besloten met mijn partner het nog even aan te kijken, maar op vakantie was de pijn ondragelijk . Ik heb 2 dagen lang in elkaar gezeten van de pijn, ondanks pijnstillers. Ik heb de spiraal 2 weken later laten verwijderen. Qua anticonceptie maar weer condooms en de daisy.. Prima de koperspiraal voor 4,5 jaar. Maar de pijnen trok ik niet meer helaas.

22-02-2021 | Vrouw | 20
koperhoudend spiraal (300)
Na jaren van kijken welk anticonceptie middel bij mij paste ben ik zelf na mijn huisarts heen gestapt voor het vragen als een koperspiraal bij mij effect zou hebben. Ik ben op mijn 14de begonnen met De Pil, maar de kilo's vlogen eraan. Na een half jaar deze in de prullenbak gegooid en overgestapt naar de Implanon (hormoonstaafje). De eerste 3 jaar hier enorm veel plezier[lees meer...] van gehad (op dat moment raadde ik het ook iedereen aan). Na jaar deze moeten laten vervangen en was blij dat ik weer een nieuwe mocht laten zetten. Helaas ging dit gepaard met enorme onderbuik pijn. Het bleek dat ik een cyste had ontwikkeld op mijn eierstok. Hierdoor ook het dringende advies gekregen om per direct te stoppen met hormonen. Uit eindelijk hij de koperspiraal beland. Het zetten van de spiraal bij de huisarts laten doen, dit ging prima. Van te voren want pijnstilling in genomen (dit werd ook aangeraden door mijn huisarts). Na het zetten een beetje misselijk geweest, maar de volgende dag nergens last van. Helaas is de misselijkheid na een paar dagen terug gekomen, en heb ik ook totaal geen eet lust meer. Heb er voor gekozen om de spiraal wel te behouden, want voor mensen die erg veel last hebben van extra hormonen, of problemen hebben met cyste gevoeligheid raad ik het iedereen aan.

26-05-2023 | Vrouw | 36
koperhoudend spiraal (0)
1e x ongesteld na zetten van het koperspiraal had ik erg veel buikpijn. Kruik op de buik was het prettigste. Soms plotselinge scherpe steken bij de baarmoeder. Meer bloedverlies dan voorheen. Nu 2e x ongesteld, veel minder buikpijn en minder stekende klachten. Hopelijk zet deze lijn zich door. Prettig om geen hormonen meer te hoeven slikken en niet meer kan verg[lees meer...]eten de pil in te nemen.

02-04-2023 | Vrouw | 36
koperhoudend spiraal (300)
Moest stoppen met de pil omdat ik hierdoor adenomen kreeg op mijn lever. Koperspiraal daarom beste keuze. Plaatsing 2 dagen geleden gehad. Nooit bevallen. Plaatsing op dag 2 van de menstruatie. Tijdens de plaatsing dacht ik eerst nog dat het wel ging. Tot die T open ging, kon wel door de grond zakken van de pijn. Plaatsing was toen wel klaar. Nog een half uur blijve[lees meer...]n liggen. Paar uur op de bank met een warme kruik. Dezelfde avond alweer pijnvrij. Op dag 1 wat meer bloedverlies. Gi en vandaag bijna niks.

12-12-2022 | Vrouw | 20
koperhoudend spiraal (380)
Ik zat eerst aan de pil maar vond het niet fijn zo veel hormonen te slikken, dus ben geswitcht naar een spiraal. Ik heb zo lang getwijfeld tussen de hormoonspiraal en de koperspiraal! De koperspiraal heeft als voordeel dat er geen hormonen uit vrijkomen maar kan ook voor hevige krampen en lange, heftige menstruaties zorgen, wordt er gezegd. Uiteindelijk toch voor de ko[lees meer...]perspiraal gekozen en ik ben er blij mee. Mijn menstruatie is niet langer geworden (eerst 4 dagen, nu ook 4 dagen), wel duidelijk meer bloedverlies. Het plaatsen van de spiraal lukte de eerste keer niet, want ik was al aan het eind van mijn menstruatie (beste middenin). Deed toen ook erg veel pijn. De tweede keer lukte het meteen, en nauwelijks pijn. Je moet maar net geluk hebben. Na het plaatsen vreselijk veel krampen gehad, erg ziek geweest die eerste week. Elke dag misselijk van de onderbuik tot aan mijn keel, hevige buikpijn, diarree, was geen pretje. Nu nog steeds elke maand hevige krampen, golven van misselijkheid soms, maar alleen rond de eerste dag van mijn menstruatie. Ik ben regelmatig ongesteld en maar een paar dagen lang en dat is al vanaf het begin zo geweest eigenlijk. Al met al ben ik tevreden. 1 à 2 dagen per maand voel ik me bagger maar geen hormonen dus hoera

01-10-2022 | Vrouw | 27
koperhoudend spiraal (380)
Ik heb voor het koperspiraaltje gekozen, omdat ik het zat was om hormonen te gebruiken. Door hormonen kreeg ik extreem veel last van stemmingswisselingen en depressie, maar gelukkig bevat een koperspiraal geen hormonen en was ik daarom overgestapt. Het plaatsen deed pijn, maar het kon ermee door. Ik heb het spiraaltje nu langer dan 3 jaar en het gaat prima, echter heb ik s[lees meer...]oms wel last van tussentijdse bloedingen en soms bloed ik 1 of 2 maanden aan één stuk door. Ik ben meestal 9 dagen lang ongesteld sinds het hebben van een koperspiraaltje.

06-03-2022 | Vrouw | 17
koperhoudend spiraal (375)
Hee, ik heb iets langer dan een jaar terug mijn spiraal laten plaatsen. Hiervoor had ik de prikpil en hier heel veel last van. Ik merkte snel dat ik me zonder de hormonen beter voelde. Wel was de plaatsing erg onaangenaam en heb ik daar een week last van gehad. Ik bleef 3 maanden ongeremt bloedverlies hebben, hiervoor toch maar een scan laten maken maar alles zag er goed u[lees meer...]it. Een kort half jaar na plaatsing nergens meer last van gehad. Behalve de heftige menstruatie en de pijnlijke krampen. Dit is wel een stuk meer geworden. Ook menstrueer ik nu maar 1x in de 2 maanden en dat voor maar 3 dagen dus dat is top! Nare plaatsing maar erg blij mee.

21-06-2020 | Vrouw | 34
koperhoudend spiraal (300)
Ik heb de Flexi T 5 jaar met tevredenheid gedragen. Het enige nadeel was voor mij dat ik soms, tijdens mijn menstruatie, een flexibel armpje van de spiraal leek te voelen. Dit was licht storend, maar niet een heftige pijn. Daarom heb ik besloten om na 5 jaar gebruik, de Flexi T te vervangen voor een Ballerine Spiraal, met de hoop dat een kleiner rond voorwerp niet dit gev[lees meer...]oel oplevert. De Ballerine is enkele dagen geleden geplaatst, en tot op heden heb ik dit gevoel niet opnieuw ervaren. Het plaatsen van de spiraal is gedurende circa 10 minuten bij momenten erg gevoelig. Hierna neemt het pijnlijke gevoel meteen af tot licht zeurend. Ik heb na de plaatsing een dag rust genomen, met een warme kruik bij de hand. Dit is niet noodzakelijk, maar wel gewoon prettig. Mijn menstruaties zijn gedurende de 5 jaar niet heftiger geworden (eerder minder) maar duurden wel langer. Toch weegt dit voor mij niet op tegen de nadelen van het gebruik van hormoonhoudende anticonceptie. Hiervan werd ik enorm Vlak en teneergeslagen, en had nergens meer zin ook. Mijn libido verdween, ik kreeg migraine en ik kwam in zeer korte tijd circa 12 kilo aan. Toen mijn partner na 4 maanden gebruik aangaf, dat hij mij sinds het gebruik van de hormonen geen leuke vrouw meer vond, wist ik dat het hoog tijd was om naar een alternatief te kijken. Helaas mislukte de eerste plaatsing van de T safe (volgens de arts door de grootte van de spiraal) en heb ik op advies gekozen voor de Flexi T. De koperspiraal is erg effectief geweest, ik ben niet zwanger geworden, en ik hoef niet te denken aan het gebruik (innemen) van anticonceptie. Ik kan dan ook iedereen een koperspiraal aanraden.