Flexi-T (koperhoudend spi...

koperhoudend spiraal

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

22-11-2022 | Vrouw | 22
koperhoudend spiraal (300)
Hoi allemaal! Even een vraagje… Ik gebruik nu de gewone pil, maar voel mij zeer neerslachtig en mijn libido is erg laag, tot niks! Dit lijdt echt tot ruzies tussen mijn partner en ik… Nu wil ik dus verder zonder hormonen… is dit een optie? En wat is jullie ervaring mbt jullie libido?

15-10-2022 | Vrouw | 37
Plaatsen spiraal
Ik wilde geen extra hormonen meer in mijn lichaam

01-10-2022 | Vrouw | 27
koperhoudend spiraal (380)
Ik heb voor het koperspiraaltje gekozen, omdat ik het zat was om hormonen te gebruiken. Door hormonen kreeg ik extreem veel last van stemmingswisselingen en depressie, maar gelukkig bevat een koperspiraal geen hormonen en was ik daarom overgestapt. Het plaatsen deed pijn, maar het kon ermee door. Ik heb het spiraaltje nu langer dan 3 jaar en het gaat prima, echter heb ik s[lees meer...]oms wel last van tussentijdse bloedingen en soms bloed ik 1 of 2 maanden aan één stuk door. Ik ben meestal 9 dagen lang ongesteld sinds het hebben van een koperspiraaltje.

06-03-2022 | Vrouw | 17
koperhoudend spiraal (375)
Hee, ik heb iets langer dan een jaar terug mijn spiraal laten plaatsen. Hiervoor had ik de prikpil en hier heel veel last van. Ik merkte snel dat ik me zonder de hormonen beter voelde. Wel was de plaatsing erg onaangenaam en heb ik daar een week last van gehad. Ik bleef 3 maanden ongeremt bloedverlies hebben, hiervoor toch maar een scan laten maken maar alles zag er goed u[lees meer...]it. Een kort half jaar na plaatsing nergens meer last van gehad. Behalve de heftige menstruatie en de pijnlijke krampen. Dit is wel een stuk meer geworden. Ook menstrueer ik nu maar 1x in de 2 maanden en dat voor maar 3 dagen dus dat is top! Nare plaatsing maar erg blij mee.

17-02-2022 | Vrouw | 38
koperhoudend spiraal (300)
Hoi, Ik heb een aantal weken geleden een koper spiraal laten plaatsen. Sindsdien voel ik me erg vlak, ben echt uit balans. Heeft iemand hier ervaring mee?

07-02-2022 | Vrouw | 22
koperhoudend spiraal (330)
Plaatsen spiraal
Een week geleden een koper spiraal laten plaatsen na al maanden gek te worden van de Anti conceptie pil en de hormonen. Het plaatsen was zeker niet prettig maar na een paar keer flink puffen was het ook weg. De rest van de dag heftige menstruatie krampen gehad maar de dag erop was er niks aan de hand. Klachten die ik tot nu toe heb afgelopen week zijn: meer vloei, lichte o[lees meer...]ngesteldheid krampen door de dagen heen, soms wat druk op mijn onderrug en af en toe een lichte kopersmaak. Tot nu toe ben ik tevreden en hoop dat dit ook zo blijft. Na 6 maanden ga ik nog een review schrijven om te laten weten hoe het dan gaat. Voor iedereen die hier komt voor reviews omdat ze graag een koper spiraal Willen laten plaatsen, probeer het gewoon en ga van je eigen ervaringen uit. Natuurlijk deelt iedereen het slechtste en niet de goede dingen.

07-01-2022 | Vrouw | 27
koperhoudend spiraal (380)
Ik had afgelopen zomer (2021) een koper spiraal laten plaatsen zodat ik zonder zorgen veilig kan vrijen. Helaas blijven de klachten zich aanhouden en heb ik mijn keuze gemaakt. Ik heb zo vaak zoveel pijn dat het niet oké meer is en door de pijn niet tot nauwelijks zin aan seks. Hopelijk is dit straks allemaal voorbij.

10-12-2021 | Man | 25
koperhoudend spiraal (375)
De eerste flexi-t die ik kreeg was erg pijnlijk en niet goed geplaatst. Veel bloedverlies bij het inbrengen en tijdens het fietsen in mijn baarmoederhals te voelen. Bij de controle van 6 weken - ja hoor, het is veel te laag en zit in mijn baarmoederhals. Ze hebben het verwijderd. Ik heb ervoor gekozen om het opnieuw te proberen, maar laat het door een andere gynaecoloog in[lees meer...]voegen. Plaatsing was prima en gecontroleerd met een echo. Controle van 6 weken toonde aan dat het weer uit positie was geraakt, maar ik hield het toch binnen omdat het nog steeds effectief zou moeten zijn. En het was. Tot ik een MRI had: De volgende maand was ik zwanger. We verwijderden het spiraaltje zonder problemen en hadden een normale, gezonde zwangerschap. (Origineel tekst: The first flexi-t i got was very painful and not placed well. A lot of blood loss upon insertion and could feel it in my cervix while biking. At the 6 week check -- sure enough, it is way too low and in my cervix. They removed it. I opted to try it again but get it inserted by a different obgyn. Placement was fine and checked with an ultrasound. 6 week check showed it had moved out of position again, but I kept it in anyway as it is still supposed to be effective. And it was. Until I had an MRI: The next month I was pregnant. We removed the IUD with no trouble and had a normal, healthy pregnancy. )

02-11-2021 | Vrouw | 33
koperhoudend spiraal (300)
Had een koperspiraal. Inbrengen ging gemakkelijk. Toch had ik ontzettend last van hormoon- gerelateerde bijwerkingen; heftige menstruatie, bloedarmoede, mastopathie(zeer pijnlijke borsten, waar geen reden toe was), haaruitval, terugkerende candida infectie, 7 kilo aangekomen terwijl ik gewoon normaal at. Het slikken van medicatie tegen candida hielp niet, het kwam geheid t[lees meer...]erug. Vervolgens doorverwezen door de HA naar de gynaecoloog. Gynaecoloog gaf mij medicatie tegen de candida, maar belde mij later op omdat ze toch een gevoel had dat het allemaal lag aan de koperspiraal. Deze moest ik eerst laten verwijderen. Als de klachten bleven, dan de medicatie. Je raad het al: klachten nemen langzaam maar zeker af. Deze klachten lees je niet terug in de bijsluiter. Alleen omdat het spiraaltje geen hormonen bevat betekent niet dat je geen hormoongerelateerde klachten kan krijgen. Ik denk dat het spiraaltje de boel in de baarmoeder ontregeld waardoor je hormonen gaan opspelen. De koperspiraal kan de PH in je vagina ontregelen, candida krijgt dan vrij spel. Ik heb echt een jaar rondgelopen met deze klachten. De huisarts nam het eerst niet serieus. Ik moet zeggen dat ik de koperspiraal ongeveer 3 jaar heb gehad, waarvan 2 jaar zo goed als geen klachten, wel heftige menstruatie met als gevolg bloedarmoede. Maar dat nam ik voor lief. De klachten zijn verergerd en dus dat hele ding eruit laten halen. Gaat gelijk beter met me. Gebruik nu condooms.

01-11-2021 | Vrouw | 30
koperhoudend spiraal (300)
5 jaar lang heb ik de koperspiraal gehad. Ik was zeer tevreden aan het begin, ik had alleen wel meer last van vaginale schimmels maar kreeg daar elke maand Fluconazol voor en dit werkte prima. Het afgelopen halfjaar kreeg ik alleen veel meer last van buikpijnen tijdens mijn menstruatie, en ook al de weken ervoor. Ik heb toen een echo gehad om te kijken of de spiraal nog go[lees meer...]ed zat, dit was wel het geval. Besloten met mijn partner het nog even aan te kijken, maar op vakantie was de pijn ondragelijk . Ik heb 2 dagen lang in elkaar gezeten van de pijn, ondanks pijnstillers. Ik heb de spiraal 2 weken later laten verwijderen. Qua anticonceptie maar weer condooms en de daisy.. Prima de koperspiraal voor 4,5 jaar. Maar de pijnen trok ik niet meer helaas.

25-10-2021 | Vrouw | 29
koperhoudend spiraal (300)
Na behoorlijke emotionele bijwerkingen van de hormoonspiraal ben ik overgestapt op deze koperspiraal. Op 1-2 dagen hevigere krampen bij de menstruatie verder geen bijwerkingen. Ik ben tevreden !

12-08-2021 | Vrouw | 44
koperhoudend spiraal (330)
Plaatsen spiraal
Ik heb als partner eerder een aantal vragen naar informatie, en dames, jullie als gebruiksters kunnen het beste helpen , graag jullie mening aub. Mijn vrouw neemt geen anticonceptie meer (ze nam vroeger de pil maar wil geen hormonen meer) en we gebruiken bij het vrijen een condoom, en dat vind ik hoegenaamd niet erg, integendeel, is netjes, veilig en vielt goed aan, ook v[lees meer...]oor mij, owv voornoemde redenen en het geeft vermijdt voor haar het onaangename gevoel van lekken, waardoor ze na het vrijen niet naar toilet hieft te spurten en we samen kynnen knuffelen na het vrijen ( heerlijk toch) Maar mijn vrouw heeft redel7jk vaak norme last van pms gedurende 4 a 5 dagen. Hoofdpujn , buikpijn, stemmingswisselingen, algemeen slecht geviel, kort lontje, moe. Het is voor haar erg, en voor het gezin onaangenaam. Daarom eerste vraag: helpt een hirmoonspiraal tegen die pms? Tweede vraag: verkort het de periode van menstruatie? Derde vraag: vermindert of vermeerdert de bloeding Vierde vraag : vermindert if vermeerdert het luchaamsgewicht, de borstomtrek, het libido ? Vijfde vraag; last van tussentijdse blieding of spotting Zeqde vraag: wordt je cyclus regelmatog, ook al is die heeel erg onregelmatig voirdien? Beste dames, dank je voor jullie reacties, grietjes van een bezorgde echtgenoot.

08-08-2021 | Vrouw | 17
koperhoudend spiraal (300)
Ik heb al 2 maanden een koperspiraal en het gaat zeer goed. Wat meer kramp en ben langer ongesteld, maar dat gaat als het goed is na een maand of 3-6 wel weg. Ik merk er verder niks van en toch blij dat ik van hormonen af ben!

22-02-2021 | Vrouw | 20
koperhoudend spiraal (300)
Na jaren van kijken welk anticonceptie middel bij mij paste ben ik zelf na mijn huisarts heen gestapt voor het vragen als een koperspiraal bij mij effect zou hebben. Ik ben op mijn 14de begonnen met De Pil, maar de kilo's vlogen eraan. Na een half jaar deze in de prullenbak gegooid en overgestapt naar de Implanon (hormoonstaafje). De eerste 3 jaar hier enorm veel plezier[lees meer...] van gehad (op dat moment raadde ik het ook iedereen aan). Na jaar deze moeten laten vervangen en was blij dat ik weer een nieuwe mocht laten zetten. Helaas ging dit gepaard met enorme onderbuik pijn. Het bleek dat ik een cyste had ontwikkeld op mijn eierstok. Hierdoor ook het dringende advies gekregen om per direct te stoppen met hormonen. Uit eindelijk hij de koperspiraal beland. Het zetten van de spiraal bij de huisarts laten doen, dit ging prima. Van te voren want pijnstilling in genomen (dit werd ook aangeraden door mijn huisarts). Na het zetten een beetje misselijk geweest, maar de volgende dag nergens last van. Helaas is de misselijkheid na een paar dagen terug gekomen, en heb ik ook totaal geen eet lust meer. Heb er voor gekozen om de spiraal wel te behouden, want voor mensen die erg veel last hebben van extra hormonen, of problemen hebben met cyste gevoeligheid raad ik het iedereen aan.

31-01-2021 | Vrouw | 25
koperhoudend spiraal (300)
Mid december heb ik de Flexi-T laten zetten. Zetten viel me 100% mee! Ik had me op het ergste voorbereid maar stond binnen 15 minuten weer buiten. Je voelt een beetje menstruatie krampen maar het valt echt mee. Die dag een beetje buikpijn maar kon gewoon weer aan het werk. Eerst week een klein beetje bruine afscheiding. Menstruatie duurt ietsje langer (+1 of 2 dagen). Hel[lees meer...]emaal geen hormonen. Ik was bang na alle verhalen op internet maar ik ben helemaal tevreden!

03-10-2020 | Vrouw | 27
koperhoudend spiraal (380)
Over het algemeen was ik erg tevreden over deze spiraal. Na meerdere anticonceptie middelen met hormonen waar ik veel last van had was dit echt een uitkomst. 20 maanden heeft de spiraal goed gewerkt, totdat ik mijn menstruatie miste. De kans op zwangerschap met deze spiraal is 0,8% en het is ons toch overkomen.

Thyrax Duotab (871) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (597) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (558) - Antibiotica - penicillines breedspectrum