Flexi-T (koperhoudend spi...

koperhoudend spiraal

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

03-10-2020 | Vrouw | 27
koperhoudend spiraal (380)
Over het algemeen was ik erg tevreden over deze spiraal. Na meerdere anticonceptie middelen met hormonen waar ik veel last van had was dit echt een uitkomst. 20 maanden heeft de spiraal goed gewerkt, totdat ik mijn menstruatie miste. De kans op zwangerschap met deze spiraal is 0,8% en het is ons toch overkomen.

29-09-2020 | Vrouw | 24
koperhoudend spiraal (380)
Heb mijn Flexi T spiraal nu een half jaartje Zeer tevreden na lang pil gebruik mijn menstruaties Zijn goed regelmatig waarvan 2 sterkere dagen bloed verlies, dat is heel fijn. Na 5 dagen ben ik er haast vanaf. Mijn lichaam is ook gewend aan de normale cyclus Eerst was dit 7 dagen even doorbijten in het begin. Maar wat voel ik me fris weer geen hormonen in mijn bloed[lees meer...] en moedernatuur doet haar ding. Wel even een dingetje ik voel afentoe steken voor mijn menstruatie en de touwtjes zijn voelbaar afentoe voor mijn vriend, dit komt vooral voor in de laatste week. Na de cyclus is dit helemaal weg! Ik raad het zeker aan voor meiden die geen hormonen willem.

07-09-2020 | Vrouw | 27
koperhoudend spiraal (300)
Ik ben echt zeer tevreden met de Flexi-T. Ik heb eerder een Mirena spiraal gehad en tijdens het plaatsen van deze spiraal viel ik bijna flauw van de pijn. Ik was dus ontzettend bang voor het plaatsen. Omdat mijn baarmoeder iets gekanteld is, ben ik een voorstander van het laten plaatsen door een gynaecoloog. Hier heb ik mijn eerste spiraal ook laten plaatsen, maar mijn[lees meer...] huisarts gaf aan dat ze dit zelf ook kon. Echter, lukte het haar niet eens om mijn baarmoeder op te meten. Ze heeft dit een kwartier lang geprobeerd (wat niet fijn was) en gaf daarna aan dat ik toch beter naar de gynaecoloog kon gaan. De gynaecoloog heeft de spiraal zonder enige moeite geplaatst. Het plaatsen was ook echt maar 5 seconde vervelend en ik heb daarna nooit meer pijn/krampen gehad. Ik heb de spiraal nu een maand en mijn eerste menstruatie was zelfs minder heftig dan normaal. Ik ervaar 0 bijwerkingen en voel me zo veel fijner nu ik geen hormonen meer gebruik. Uiteraard moet je lichaam even wennen aan het spiraaltje, dus wellicht verandert het nog. Maar voor nu ben ik echt 100% tevreden over de spiraal.

24-07-2020 | Vrouw | 28
koperhoudend spiraal (300)
Gekozen voor de koperenspiraal omdat ik heel slecht reageerde op hormonen. Stemmingswisselingen migraine etc. Spiraal plaatsen was pijnlijk voor korte duur. Daarna gevolgd door heftige menstruaties langere menstruaties. Veel afscheiding. Hier kon ik nog mee leven. Maar het meest vervelende was dat ik om de week een flinke blaasontsteking had. Branderig gevoel bij het plass[lees meer...]en buikpijn pijn in de flanken. Verschillende antibiotica kuren gehad hielp voor een paar dagen dan kwam het weer terug. De infecties werden steeds heftiger pijnlijker. Vandaag naar de huisartsenpost gegaan omdat ik bijna niet recht kon lopen van de pijn. Weer een flinke blaasontsteking vermoedelijk zijn de bacteriën verder geklommen naar mijn baarmoedermond. Ik heb bijna gesmeekt om de spiraal te verwijderen. Wat een opluchting voelde ik gelijk na het verwijderen. Ze hebben een kweek afgenomen en een zware antibiotica kuur gegeven. Sinds ik de spiraal heb ook last van vermoeidheid haaruitval angst. Nooit meer dat ik iets in mijn lijf stop wat niet lichaamseigen is. Brrrrr constant het gevoel dat er iets in me zat wat niet goed was.

21-06-2020 | Vrouw | 34
koperhoudend spiraal (300)
Ik heb de Flexi T 5 jaar met tevredenheid gedragen. Het enige nadeel was voor mij dat ik soms, tijdens mijn menstruatie, een flexibel armpje van de spiraal leek te voelen. Dit was licht storend, maar niet een heftige pijn. Daarom heb ik besloten om na 5 jaar gebruik, de Flexi T te vervangen voor een Ballerine Spiraal, met de hoop dat een kleiner rond voorwerp niet dit gev[lees meer...]oel oplevert. De Ballerine is enkele dagen geleden geplaatst, en tot op heden heb ik dit gevoel niet opnieuw ervaren. Het plaatsen van de spiraal is gedurende circa 10 minuten bij momenten erg gevoelig. Hierna neemt het pijnlijke gevoel meteen af tot licht zeurend. Ik heb na de plaatsing een dag rust genomen, met een warme kruik bij de hand. Dit is niet noodzakelijk, maar wel gewoon prettig. Mijn menstruaties zijn gedurende de 5 jaar niet heftiger geworden (eerder minder) maar duurden wel langer. Toch weegt dit voor mij niet op tegen de nadelen van het gebruik van hormoonhoudende anticonceptie. Hiervan werd ik enorm Vlak en teneergeslagen, en had nergens meer zin ook. Mijn libido verdween, ik kreeg migraine en ik kwam in zeer korte tijd circa 12 kilo aan. Toen mijn partner na 4 maanden gebruik aangaf, dat hij mij sinds het gebruik van de hormonen geen leuke vrouw meer vond, wist ik dat het hoog tijd was om naar een alternatief te kijken. Helaas mislukte de eerste plaatsing van de T safe (volgens de arts door de grootte van de spiraal) en heb ik op advies gekozen voor de Flexi T. De koperspiraal is erg effectief geweest, ik ben niet zwanger geworden, en ik hoef niet te denken aan het gebruik (innemen) van anticonceptie. Ik kan dan ook iedereen een koperspiraal aanraden.

25-03-2020 | Vrouw | 23
koperhoudend spiraal (300)
Zeer positief! Geen bijwerkingen! Zelfs minder ongesteldheidsklachten nadat ik gestopt ben met de pil en de t-flex heb. Van 7 dagen naar 5 dagen bloeden en minder krampen. Eerste 2x ongesteld na het plaatsen waren wel wat heftiger met krampen maar nog lang niet ondragelijk. Pcm hielp al genoeg. Alleen het inbrengen is zeer onprettig maar dat is algemeen bekend... ik kan[lees meer...] deze spiraal iedereen aanbevelen. Zonder de hormonen ben ik een ander mens geworden, lichaamsveranderingen (positieve) en hoef je niet meer dagelijks aan een pil te denken. Hoe cliche het ook is, dit is gewoon super fijn.

23-03-2020 | Vrouw | 24
koperhoudend spiraal (380)
Mijn ervaring is op dit moment erg goed! 3 maanden heb ik hem nu, in het begin Voelde ik hem wel eens prikkelen maar dit lijkt Nu al goed weg te zijn, ik voel hem nauwelijks meer zitten. Het zetten duurde wat langer als normaal maar deed ook zeker wel pijn, doe lekker rustig aan die dag Beweeg niet teveel, pak een kruik ik heb hem op een vrijdag geplaatst zodat er e[lees meer...]en weekend tussen zit. Rusten werkte echt bij mij. En na lang pil gebruik kreeg ik na 1 maand mijn menstruatie terug de 2de was ook precies optijd! Met de spiraal. Ik vind de flexi T erg fijn kleiner spiraaltje er zit ook iets meer koper bij, 1 tip gebruik de cup niet ik kreeg er een flinke buikpijn van. Godzijdank bleek hij nog goed te zitten bij de echo. Het voordeel is dat ik hem ook liet zetten buiten mijn stopweek om. Dus heb ook totaal niet gebloed, alleen maar na het zetten even. Dat komt door een wondje bij de baarmoedermond van het zetten. Ook let ik een klein beetje op mijn vruchtbare weken Met de hoop dat de spiraal nog beter werkt aangezien het geen hormonen bevat. Ik voel mijn eisprong erg goed aan. Verder voel ik me fitter! Niet meer zo moe beter libido geen gespannen borsten meer. Hier wilde ik voor gaan, de pil zorgde ervoor dat ik verdoofde en alles erg oppervlakkig werd. Het idee dat mijn lijf weer geactiveerd is met eigen sturing vind ik fijn.

18-03-2020 | Vrouw | 24
koperhoudend spiraal (330)
Over het algemeen ben ik zeer tevreden van de koperspiraal. Maar ik heb een vraagje, sinds de spiraal heb ik moeite met mijn orgasme. Het is niet zo intens als voordien. Ik ben niet zeker dat het door de spiraal komt. Zijn er nog mensen met deze ervaring?

16-02-2020 | Vrouw | 24
koperhoudend spiraal (380)
Ik heb de spiraal inmiddels al een maand. Hier en daar wat steekjes gehad. Plaatsing ging ookwel goed was even doorzetten Nu mijn eerste menstruatie ook wel wat buikpijn gehad, maar dit was nog wel te onderdrukken. Op de controle zat hij goed ik twijfelde door die rare steekjes dus ging eerder, had gewoon te maken met de cyclus Ik heb voor het eerst een menstruatie cu[lees meer...]p weer gebruikt even ermee gewacht, het ging goed totdat ik na het eruit halen plots mega erge buikpijn kreeg na de 3de keer snachts Waar dat aan lag is me niet helemaal duidelijk geworden, ik was ook erg onrustig die nacht. Maar ik had zon pijn "dat ik gauw aleve had ingenomen, en ik voelde de drukkende pijn wegtrekken. Spiraal gecheckt of hij niet uit gestoten was , ik voelde alleen het touwtje geen*** hard stukje pfff Verder vandaag geen buikpijn meer gehad niet zo erg meer als toen ik in bed lag. Ik had nog narillingen ervan na die aanval. Verloskundige adviseerde even om de cup niet te gebruiken tijdig, maar ik durf dit niet meer, ik kneep de cup ook in het vacuum te verbreken nog steeds een raadsel of de pijn hier van kwam Ik merkte ook dat mijn vagina vanbinnen erg soepel was daarom kon ik de touwtjes dus voelen wat normaal niet was. Als dat ding gewoon netjes blijft zitten en zijn taken doet ben ik hoe dan ook erg blij, en raad ik de flexi T zeker aan, ik heb er eentje met wat meer koper.

12-02-2020 | Vrouw | 22
koperhoudend spiraal
Ik heb voor een koper spiraaltje gekozen omdat ik na 4 jaar de pil slikken helemaal van de hormonen af wilde zijn. Ik had veel verschillende pillen geprobeerd en telkens had ik problemen met mijn emoties. Bij de laatste pil voelde ik mij echt vreselijk zonder rede. Mijn huisarts had veel ervaring met het plaatsen. Ik heb op aanraden van de huisarts pijnstilling genomen[lees meer...] maar ik heb niet het idee dat het hielp met de pijn. Die was namelijk echt naar. De eerste dag had ik er ook heel veel last van dus houd er rekening mee dat je de rest van de dag in bed wil liggen. De pijn zakt na een dag wel langzaam weg en na een aantal dagen was die over. Na het plaatsen (op de vierde dag van mijn menstruatie) was ik binnen 20 dagen alweer ongesteld. Die menstruatie duurde lang (8 dagen) en was veel heviger dan normaal. Maar hierna heb ik direct een regelmatige cyclus van 28 dagen gekregen. Ik heb de pil 4 jaar gebruikt en merkte heel veel verschil toen ik stopte. Ik werd veel vrolijker, was bewuster van alles om mij heen, mijn libido werd enorm hoog en het is heerlijk om nooit meer gestresst te zijn om die pil. Mijn menstruaties zijn wel een stuk heftiger. Ik gebruik een menstruatiecup die ik eerst twee keer per dag leegmaakte, met het koperspiraaltje zit die op de twee heftigste dagen soms wel 3 of 4 keer helemaal vol. Ook heb ik wat meer pijn. De menstruaties zijn wel korter: 4 dagen ipv 6. Ik heb de koperspiraal nu iets langer dan een jaar. Het duurde wel even tot ik niet meer wakker schrok omdat ik dacht dat ik mijn pil was vergeten. Nu geniet ik vooral wanneer anderen erover beginnen en ik kan vertellen dat ik nergens aan hoef te denken! Mijn libido is na ongeveer een half jaar gelukkig weer normaal. Ik kan met 100% zekerheid zeggen dat ik liever wat extra pijn heb tijdens mijn menstruatie (plus de pijn van het zetten die ik ook niet zomaar meer zal vergeten) dan dat ik mij ooit weer zo wil voelen als tijdens het slikken van de pil. Ik kan het koperspiraaltje dus zeker aanraden als je anticonceptie zonder hormonen wil proberen.

27-01-2020 | Vrouw | 24
koperhoudend spiraal (380)
Even wat positief geluid na een korte geleden plaatsing Het zetten was pijnlijk maar te doen tanden op elkaar, daarna 2 tot 3 dagen pijntjes gehad meer zeur pijnen dan echt vreselijke weeen. De rust goed genomen is heel belangrijk en geen gemeenschap. Ook wat licht bloedverlies gehad wegens het wondje van het zetten, wat nu minderd. Ik was een pilgebruiker en wilde e[lees meer...]ens overstappen naar zonder hormonen. Nu wachten op de echte menstruatie en hopen dat hij er niet uitvalt. Tot nu toe blij.

27-01-2020 | Vrouw | 23
koperhoudend spiraal (380)
Even een positief verhaal.. Laten plaatsen, meevallertje tot nu toe. Plaatsen was even op de tanden bijten, maar erna rustig aan gedaan 3 tot 4 dagen rusten. Geen gemeenschap gehad wegens steken en krampen 2 /3 dagen lang, licht bloedverlies door het zetten Wegens het wondje. Het lijkt nu te minderen, ook is de buikpijn weg. Ik was pil gebruikster en had het voor[lees meer...]deel dat mijn stop week voor het zetten geweest is niet heel veel gebloed, en ook geen zware krampen tot nu toe. Nu wachten op mijn echte menstruatie. En hoe deze gaat zijn met dit spiraaltje spannend En hopen dat hij blijft zitten over 6 weken controle

07-01-2020 | Man | 24
koperhoudend spiraal (375)
Na een half jaar mijn spiraal verwijderd. Meerdere malen per maand mega buikpijn wat uitstraalde naar mijn been en enkel. Het leken wel weeen en de tranen sprongen in mijn ogen. Nu is mijn spiraal enkele dagen verwijerd. Nergens meer last van!! Het inbrengen vond ik enorm pijnlijk, maar het verwijderen niet!

25-12-2019 | Vrouw | 20
koperhoudend spiraal (300)
Over een paar maanden zal ik meer laten weten,maar voor nu ben ik zeer tevreden. Ik heb nu sinds 3 maanden mijn spiraal en ben erg blij . Samenvatting : koperspiraal werkt goed,minder kramp,wel heftigere krampen,meer bloedingen en vreemd veel zin in vlees (was vegetariër ) geen bloedarmoede meer ivb met hormonen Hieronder mijn hele verhaal Sinds mijn 17e was ik[lees meer...] op zoek naar een goede anticonceptie,last van mijn ongesteldheid had ik niet per se. Op mijn vijftiende was ik eerder al aan de pil geweest maar daardoor kreeg ik hevige bloedingen en veel acne. Een nieuwe pil wou ik niet op die tijd ,ik was toch niet seksueel actief en wou hem mee gebruiken voor het plannen van mijn menstruatie . Ik begon de nuvaring te gebruiken,hij was fijn en makkelijk maar toch voelde ik me na een jaar niet zo goed ,ik was vaak licht in mijn hoofd en kreeg last van angst . Ook kon ik mijn menstruatie niet overslaan. Na een tijdje stapte ik over op de pleister , wat hetzelfde effect had, idem dito met de minipil. Ik wou de prikpil nog gebruiken maar de dokter raadde het af. Rond dat ik mijn pleister kreeg bleek het dat ik bloedarmoede had,dit was waarschijnlijk veroorzaakt door de hormonen die er voor zorgden dat ik veel, om de 3weken bloedde. De pijn van mm krampen was hevig en ik bleef altijd twee dagen thuis om te kunnen blowen tegen de pijn . Ibuprofen hielp niet. Na de minipil gepaard met n 3 maanden lange menstruatie besloot ik te stoppen met hormonen . Iets minder dan een jaar later sprak ik mijn huisarts over anticonceptie,wat gynaecologische onderzoeken later bleek het dat ik gezond was en dat ik slecht tegen hormonen kon.kut. mijn arts raadde de koperspiraal af en wou me weer aan de hormoonspiraal zetten ivb mijn ernstige krampen. Als dat niet werkte zou ik op 20 jarige leeftijd na moeten denken over sterilisatie tegen die erge krampen . Afspraak bij de gyno,en toch koper gekozen. ZO BLIJ MEE. Geen zorgen over ongewenst zwanger worden,en heb geen bloedarmoede meer. Het zetten deed pijn,maar niet minder erg dan sommige krampen die ik had . Na het zetten bleef ik even thuis,maar na 1 dagje kon ik weer alles doen .de week er na bloedde ik wel een beetje. Wanneer ik nu menstrueer heb ik af en toe een stekende kramp,maar kan prima zonder ibuprofen de dag door . Ik bloed volgens mij iets heviger ,maar niet veel . Verder heb ik vreemd veel zin in het eten van vlees. Mijn menstruatie is nu netjes om de maand ,en kan prima naar school en alles doen . Ik werd van tevoren gewaarschuwd voor ergere krampen en bloed, maar heb niks gemerkt van deze bijwerkingen . Zeker een aanrader

21-09-2019 | Vrouw | 25
Acne/puistjes
Ik had een koper spiraal genomen omdat ik anticonceptie zocht zonder hormonen vanwege mijn acne. Op mijn 21e heb ik daarom een spiraal laten plaatsen en dit is helemaal goed gegaan. Ik had een normale cyclus en geen pijnlijke of zware menstruaties. Tot ik 3,5 jaar later geconfronteerd werd met een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Ik ben met spoed opgenomen in het zieken[lees meer...]huis en er zat niets anders op dan een kijkoperatie. Hierbij hebben ze één van de eileiders verwijderd. De ervaring was verschrikkelijk en de gevolgen zijn enorm... Achteraf zou ik NOOIT maar dan ook NOOIT meer een spiraal nemen. En mocht je er dan toch één willen neem dan een spiraal met hormonen zodat de kans op zwangerschap nog kleiner is. Desondanks zou ik de spiraal 100000 x afraden. Nu kom ik er pas achter hoe vaak het voorkomt dat vrouwen met een spiraal toch zwanger worden!

11-08-2019 | Vrouw | 33
koperhoudend spiraal (300)
Veel bijwerkingen (Vermoeidheid, haarverlies, gewichtstoename. ) die niet officieel genoemd worden. Zoek op Iud copper intoxity wanneer je meer over dit onderwerp wilt weten...

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (551) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (507) - Antibiotica - penicillines breedspectrum