Ervaringen met Gynefix (koperhoudend spiraaltje)

Gynefix (koperhoudend spi...

koperhoudend spiraal

30-08-2018 | Vrouw | 25
koperhoudend spiraal (330)
Zoals de meeste vrouwen die van de pil afwillen vanwege hormonen etc, heb ik gekozen voor een koperspiraal. In eerste instantie kwam ik uit op de Flexi-T koperspiraal. Het zetten viel me alles mee, maar naderhand had ik een paar uren extreme krampen en misselijkheid. Vorige week ging ik terug voor mijn controle na 6 weken, en wat bleek nou... die heftige krampen waren een [lees meer...]teken van afstoten. Mijn lichaam stootte de spiraal volledig af en was daardoor helemaal gezakt. Ik voelde het touwtje altijd een beetje, maar ik dacht dat is normaal en zou ik met de controle wel laten bijknippen. Gelukkig had ik in die 6 weken geen onveilige seks gehad. Intussen was het tijdens mijn controle het moment om een keuze te maken voor nog een poging... Gelukkig was ik bij de gynaecoloog en zijn zij net even wat meer gespecialiseerd in dit soort dingen dan een huisarts (no hate). Hij raadde mij meteen de Gynefix koperspiraal aan, aangezien een tweede poging met de Flexi-T hoogstwaarschijnlijk geen zin had. Om dat risico te voorkomen had ik maar weer al mijn moed bij elkaar geschraapt om meteen een mogelijk iets pijnlijkere spiraal te laten zaten. Dat was de reden dat ze de Gynefix niet in eerste instantie plaatsen. Ook deze viel me alles mee en heb nu, een week later intussen, nergens last van. Hopelijk kan ik om de 5 jaar opnieuw de Gynefix blijven plaatsen! Wat een uitvinding zeg, een hormoonvrije anticonceptie. Ik voel me sinds ik gestopt ben met de pil al zoveel beter dan de 10 jaren hiervoor met de pil. Raadt het iedereen aan in ieder geval! :)

14-03-2018 | Vrouw | 36
koperhoudend spiraal (330)
Dit is al mijn derde gynefix spiraaltje. Ik heb de gynefix aangeraden gekregen nadat ik toch ongewenst zwanger ben geworden terwijl ik al 3 jaar een flexi-t spiraal had. Over het algemeen ben ik zeer tevreden over de gynefix. Ik ben extreem vruchtbaar, maar zolang ik de gynefix heb zijn er geen ongelukjes meer geweest. Het plaatsen van spiraaltjes is voor mij echter zeer p[lees meer...]ijnlijk, en de gynefix is hier geen uitzondering op. Maar daarna ben je er wel weer voor 5 jaar vanaf. Het grootste nadeel voor mij is dat ik met de gynefix last heb van tussentijds bloedverlies. Hier had ik met de flexi-t of de pil geen last van. In de 'goede' maanden heb ik rond mijn eisprong een paar dagen (oud) bloedverlies, in de 'slechte' maanden houdt dit aan tot aan de volgende menstruatie. Het is doorgaans weinig (laatste dag van je menstruatie zeg maar), maar wel zichtbaar en daarom toch vervelend. Omdat het geen bekende bijwerking van de gynefix is, ben ik door een gynaecoloog onderzocht om te kijken of er een andere oorzaak was voor dit bloedverlies. Dit was gelukkig niet het geval. Mijn huidige gynefix heb ik een jaar geleden laten plaatsen. In de 3 jaar daarvoor heb ik geen anti-conceptie gebruikt, en ik heb gedurende die periode nooit last gehad van dit soort bloedingen. Het ligt dus echt aan de spiraal. Ik neem bovenstaande op de koop toe, omdat de enige andere optie sterilisatie is. Verder doet hij z'n werk prima, en is mijn menstruatie ook niet zwaarder geworden. Mijn libido wordt er uiteraard ook niet door beïnvloed. Al met al dus toch een aanrader wat mij betreft.

06-03-2018 | Vrouw | 28
koperhoudend spiraal (300)
Na het Mirena spiraaltje 5 jaar te hebben gebruikt moest deze worden verwijderd. Tijdens inlezen heb ik gekozen voor het plaatsen van een hormoon vrije anticonceptie, omdat dit beter voor het lichaam is. Over de T safe slechte verhalen gehoord dus ik kwam uit bij de Gynefix. De huisarts wilde precies weten waarom geen T safe maar bij aandringen kreeg ik toch het recept voo[lees meer...]r de Gynefix mee. Later bij de gynaecoloog moet ik me opnieuw uitgebreid verantwoorden voor de keuze van Gynefix ipv T safe. Gyn legt uit dat ze de methode van in de baarmoedermond prikken niet prettig vind; zo beschadig je iemand legt ze uit. Het verwijderen vd Mirena verloopt goed en zonder pijn (ik heb van tevoren op aanraden van de huisarts 500 mg naproxen geslikt) maar de plaatsing van de Gynefix is 5 seconden erg pijnlijk, precies het moment dat ze in de baarmoederwand prikt. Daarna nam de pijn snel af, die middag tot 3 dagen later heb ik nog af en toe last van lichte menstruatie kramp en spotting maar daarna nergens meer last van. Mijn eerste menstruatie (na 5 jaar) was vrij emotioneel, ik was huileriger maar ook blijer. Na de derde keer menstrueren waarin ik emotioneel gelukkig stabieler ben (en die trouwens heel regelmatig is wat ik na de Mirena niet had verwacht) haal ik voorzichtig voor de laatste keer mijn menstruatiecup uit mijn vagina en zie tot mijn schrik dat de Gynefix is meegekomen. Ik baal ervan want ik heb verder geen bijwerkingen of extra pijn. Ook heb ik voorzichtig eerst de vacuüm verbroken voordat ik de cup er uithaalde. Volgens de gynaecoloog kon ik deze gewoon gebruiken na de 1e periode, mits voorzichtig om te gaan met het vacuümtrekken vd cup. Nu ga ik hem volgende maand opnieuw laten zetten want ik vond het een prima ding (gebruik het icm een app waarin ik mijn ovulatie bijhoud om beter beschermd te zijn) maar baal nu wel van het dure prijskaartje nu ik hem opeens na 3 maanden al opnieuw moet laten zetten.

23-02-2018 | Vrouw | 32
koperhoudend spiraal
Na de bevalling van mijn tweede kindje, wilde ik graag een anticonceptiemiddel zonder hormonen, omdat ik de pil niet goed verdraag (migraine), ik ben toen na wat zoekwerk op internet bij de gynefix uitgekomen, een klein koperspiraaltje die de normale cyclus nauwelijks zou beïnvloeden. Dat idee leek mij ideaal, dus de keuze was snel gemaakt. De plaatsing bij de gynaecoloog [lees meer...]viel alles mee en ik dacht voor vijf jaar klaar te zijn met het hele anticonceptiegebeuren. De eerste menstruaties waren heftig, zoals aangegeven, maar dit zou naar een aantal maanden minder moeten worden. Dit klopte gedeeltelijk. De hoeveelheid werd inderdaad minder, maar het aantal menstruatiedagen nam iedere maand toe. Waar het er eerst 3 waren, waren het er later 10. Ook kreeg ik last van allerlei vage klachten, die ik in eerste instantie niet aan het spiraaltje linkte, want ja he geen hormonen en er zouden nauwelijks bijwerkingen zijn. Om maar een paar klachten te noemen naast de heftige menstruaties: zeurende buikpijn, slapeloosheid, neerslachtigheid, intens vermoeid, angstaanvallen, gevoelige geïrriteerde huid, hartkloppingen, verkrampte spieren (fyso bezocht), droge vagina en een mega lage weerstand, waardoor continue verkouden. Uiteraard ben ik met deze klachten naar de huisarts gegaan en is er bloed geprikt. Hier kwam niets uit. Het zou de situatie zijn, ontzwangeren, werkende moeder, kleine kinderen, gebroken nachten, etc.. Dit zeiden zowel mijn omgeving als de huisarts. Ik zou me er bij neer moeten leggen (het hoort er bij) en wachten tot het van zelf weer beter zou gaan als de kinderen wat ouder zouden worden. Dat heb ik in eerste instantie ook gedaan, maar naderhand dacht ik werkelijk waar dat ik gek werd, ik was totaal mezelf niet meer. Ik sliep elke middag gelijk met de kinderen, het huishouden uitbesteed, sporten lukte niet meer, de zorg voor de kinderen nog net, met de groots mogelijke moeite. Helaas werd het met de tijd niet beter, eerder slechter. Want nadat ik voor de derde keer deze winter met griep in bed kwam te liggen, wilde de koorts niet meer zakken en kreeg ik ontzettende buikpijn. Verschillende keren contact gehad met de huisartsenpost, weer aangegeven dat ik dacht last te hebben van het spiraaltje, maar nee de pijn zou bij mijn darmen vandaan komen. Wel bleek toen bij nogmaals bloedprikken de ontstekingswaarden veel te hoog. De volgende dag is het spiraaltje toen alsnog verwijderd en stelde de gynaecoloog een baarmoederontsteking vast! Ze vertelde me dat dit inderdaad door een combinatie van een spiraaltje en een normaalgesproken onschuldige bacterie (van de huid, darm of vagina bijv.) veroorzaakt worden op het moment van verminderde weerstand. De ontsteking is uiteindelijk met een pittige antibioticakuur verholpen, maar jeetje wat een strijd! Ik ben zo blij dat het spiraaltje er nu uit is. Ik ben nog niet volledig hersteld, maar voel me al zoveel beter gelukkig. De angstaanvallen en hartkloppingen zijn verdwenen, een normale menstruatie, geen pijn meer, ik slaap weer goed en ook de neerslachtigheid is volledig verdwenen. Ik voel me eindelijk weer mezelf. Voor mij never nooit meer een spiraaltje! Uiteraard is mijn verhaal uitzonderlijk en zullen de meeste vrouwen veel minder of geen last hebben van hun spiraaltje. Het zal voor vele vrouwen een prima middel zijn ennik zal het dan ook niemand afraden. Echter wilde ik mijn verhaal toch delen om andere vrouwen te kunnen informeren over mogelijke bijwerkingen die niet vermeld worden in de bijsluiter of op de website. Want het meest vervelende vind ik dat ik meerdere keren bij de huisarts ben geweest maar dat de klachten niet herkend/serieus genomen zijn. Dat het na bijna een jaar aanmodderen moet eindigen in een baarmoederontsteking, had echt niet nodig geweest. Dus luister vooral naar je gevoel, mocht je een spiraaltje hebben en het gevoel hebben dat je niet jezelf bent of allerlei vage klachten hebben die je niet kunt verklaren. Laat je dan niet van de wijs brengen en laat het spiraaltje verwijderen. Ook heb ik op internet gezocht, gek genoeg kun je in het Nederlands weinig vinden over de bijwerkingen van een koperspiraaltje. Maar wanneer je zoekt op 'side effect copper IUD' blijken er wel degelijk vele vrouwen te zijn met vergelijkbare verhalen.

23-10-2017 | Vrouw | 30
koperhoudend spiraal (380)
Ik heb iets te lang gyne-fix gehad. Ik liet het maar in me omdat ik veilig wilde vrijen. Ik kan niet tegen elke vorm van hormonen. Ik dacht dat deze koperspiraal me een oplossing zou bieden. Maar ik heb heel veel last gehad. Ik bloedde soms een hele cyclus door en niet een paar druppeltjes. Vanaf het moment dat de spiraal uit mijn lichaam was kreeg ik een normale cyclus va[lees meer...]n 3 tot 5 dagen. Dat was een hele opluchting. Ik weet nu hoe ik mezelf kan beschermen. Door als vrouw geen dingen meer in me te laten plaatsen maar door mijn lichaam te leren kennen en weten wanneer ik zwanger kan worden en wanneer niet. Ik weet dat dit een groot taboe is. Maar de vrouw is al zonkant onderdrukt. Komaan! Waarom? Waarom zou ik me kapot laten maken door dingen in me te laten perforeren of pillen te slikken. Ik heb echt afgezien van deze koperspiraal en ik weet dat men dat niet graag hoort. Maar zelfs een condoom is fijner dan iets in mijn lichaam dat me deed bloeden de hele maand door. Ik dacht echt dat er iets aan de hand was met me. Gelukkig ben ik kern gezond en heb ik seks al 2 jaar op een veilige manier doordat ik mijn lichaam ken en ook met condoom op de vruchtbare dagen. Je laat je zoveel aanpraten als vrouw. Als mannen iets moeten laten perforeren in hun geslacht, how maar! Eens kijken of mannen hier wel voor open staan. Ik zeg wat voor mij werkt. En ook voor mijn zus trouwens. Zij had ook lang deze spiraal maar was blij als ze verlost was. Dit is geen pleidooi voor feministen, of ook wel. Bekijk het zelf maar. Maar laat je nooit tot iets dwingen. Je bent altijd met 2 als het om seks gaat. Mij heeft het doen afzien. Seks werd er niet leuker op. Daarnaast had ik ook een paar jaar de pil gebruikt en ook Nuva-ring. Dat is al helemaaal niet om naar huis te schrijven. Hoeveel ellende kan een vrouw verdragen. En dat de patriarchale wereld waar de man een beetje onzichtbaar maar voor sommigen heel zichtbaar met de scepter zwaait!

15-09-2017 | Vrouw | 23
koperhoudend spiraal (300)
Ik ben over het algemeen tevreden over de Gynefix. Ik zal mijn ervaring hieronder delen: Allereerst de pijnstilling. Ik heb vooraf een paracetamol (of ibuprofen, ik weet het niet helemaal zeker meer) en twee naproxen (Aleve Feminax) genomen. Een vrij grote hoeveelheid, omdat mijn baarmoeder nog wat pijnlijk was van de vorige poging. Ten tweede vooraf aan de plaatsin[lees meer...]g: voordat ik in aanmerking kwam met de Gynefix, heb ik twee pogingen gedaan om een T-safe koperspiraal te laten zetten. Beide keren was dit mislukt. De eerste keer was bij de huisarts en huisarts in opleiding. Achteraf zijn zij nooit door mijn baarmoedermond gegaan. Mijn baarmoeder loopt namelijk iets omhoog in een bocht. Zij zijn tegen de wand van de bocht gaan zitten en hebben gedacht dat dit het einde van mijn baarmoeder was (ik zou zodoende een baarmoeder hebben van 4,5 cm, normaal gesproken is een baarmoeder tussen de 6 en 11 cm). Deze poging mislukte. De tweede poging was bij de gynaecoloog. Zij had mijn baarmoeder opgemeten en ik zat tussen de 6 en 6,5. Alsnog vrij klein, maar prima. Helaas mislukte deze poging ook, omdat de koperspiraal niet door mijn baarmoederwond paste. Ik zou terugkomen om de Gynefix te laten plaatsen, omdat deze iets smaller schijnt te zijn. Vervolgens de plaatsing. Ik was bijna niet meer ongesteld, omdat ik mijn tweede poging eerder in mijn ongesteldheid heb gehad. Mijn gynaecoloog maakte vooraf een echo. Dit was prima en voelt niet naar. Vervolgens ging de eendenbek en daarna de baarmoederklem erin. Dit vond ik beide niet pijnlijk (bij alle drie de pogingen om een spiraal te laten zetten niet). Vervolgens ging ze door mijn baarmoedermond. Dit vond ik vreselijk pijn doen en schreeuwde het uit. Ze had mij vooraf verteld dat ik een hele smalle baarmoedermond heb en dat mijn baarmoeder iets aan de kleine kant is. Vandaar waarschijnlijk mijn pijn. Ik had een verpleegster naast mij die ik helemaal fijn heb geknepen. Doordat ik zoveel last had, besloot de gynaecoloog zo snel mogelijk te werken en meteen de Gynefix te 'schieten'. Ik vond dit niet normaal veel pijn doen. Mijn baarmoeder trok volledig samen en het was een heel naar gevoel. Ik was nog niet eens bijgekomen van het gevoel van de baarmoedermond, laat staan toen deze pijn er nog bovenop kwam. Toen hij eenmaal gezet was, ebde dit gevoel snel weg. Heel fijn dat mijn gynaecoloog zo snel werkte, omdat de pijn dan in een keer heftig is, maar wel in een keer samen is. Nadat de pijn volledig was weggezakt, maakte ze een echo. Hij zat perfect, gelukkig! Ik moest rustig op staan, omdat er kans is dat je flauwvalt. Hier had ik geen last van en ben rustig op mijn fiets naar huis gefietst. Ten vierde mijn ervaring vlak na de plaatsing. Op de dag zelf had ik vrij veel last. Nu was dit niet enorme pijn, ik denk te vergelijken met hevige menstruatiepijn. Echter, ik heb hier normaal gesproken nooit last van, dus dit was een vervelend gevoel. Ik deed die dag rustig aan en heb veel geslapen (logisch met zoveel pijnstillers haha en na zoveel pijn). Ik heb ongeveer twee weken de spiraal voor mijn gevoel gevoeld. Niet per se de spiraal, maar de plek waar hij was gezet. Het voelde twee weken lang alsof ik ongesteld was, terwijl ik dat maar een paar dagen lichtjes ben geweest. Ik zat al aan het eind van mijn ongesteldheid, maar deze duurde iets langer door de spiraal. Daarnaast kon ik voor mijn gevoel exact de plek aanwijzen waar de spiraal zou moeten zitten. Ik voelde daar continu een stipje dat iets gevoeliger was. Geen idee of dat daadwerkelijk die plaats is geweest. Ik heb verder geen pijnstilling oid geslikt (doe ik nooit, behalve dan voor de plaatsing van mijn spiraal). Ik heb een paar weken rustig aan gedaan en gelet op dat ik geen zware dingen tilde. Ten vijfde iets langer na de plaatsing: na vijf weken kreeg ik een controle echo. Nog steeds zat de spiraal perfect. Echter, ik merkte wel dat ik veel slijmverlies had en mijn ongesteldheid ineens om de twee weken kwam. Dit vond ik vervelend. Ik was een half jaar pilvrij en in dat half jaar was ik heel regelmatig, licht en kort ongesteld (eigenlijk precies zoals ik ook ongesteld was tijdens mijn pil). Ik was vroeger ongeveer 5 dagen ongesteld: dag 1 heel lichtjes, dag 2 iets erger, dag 3 hetzelfde, dag 4 minder, dag 5 heel lichtjes, dag 6 niets. Dit vond ik prima. Ik voelde dat ik ongesteld moest worden, maar had verder nergens last van (geen pijn, geen eetbuien, geen moodswings, etc.). Ik merkte alleen dat ik een paar puistjes kreeg tijdens mijn ongesteldheid (ik ben 23 jaar). Nu werd ik dus ineens om de twee weken ongesteld en het was veel heftiger. Ik bloedde meer, had veel slijmverlies (alsof mijn baarmoeder even moest reinigen) en meer krampen. Mijn gynaecoloog vertelde dat de Gynefix normaal gesproken geen invloed uitoefent op je menstruatie. Ik moest het nog even aankijken, misschien dat het beter zou worden. Ten zesde mijn ervaring langere tijd na plaatsing: inmiddels is het bijna drie maanden en vier menstruaties later (de vijfde moet een dezer dagen komen). Mijn menstruatie is nog steeds iets heftiger dan voorheen: ik heb meer krampen, iets heftiger bloedverlies (zeker op dag 2, dan moet ik echt mijn tampon op tijd verwisselen. Dit had ik nooit), eetbuien voordat ik ongesteld moet worden, meer puistjes voor menstruatie en meer slijmverlies. Nog steeds mag ik in mijn handen knijpen hoe weinig last ik heb van mijn menstruatie. Maar, hij is wel veranderd. Natuurlijk kan ik nog niet veel zeggen, omdat het nog maar drie maanden geleden is en ik nog steeds veranderingen merkt. Zo moet mijn ongesteldheid de 18e komen en merk ik vandaag (de 15e) dat hij er snel aankomt. Dat is ongeveer volgens mijn normale cyclus. Vorige maand was dit nog niet zo en kwam mijn menstruatie te vroeg. Mijn lichaam is dus nog niet helemaal normaal, maar is nog in proces. Algemene beoordeling: over het algemeen ben ik tevreden. De plaatsing vond ik vreselijk pijnlijk en raad ik niemand aan, maar ik denk dat ik een extreem geval ben (zeker omdat ik twee andere pogingen heb gedaan die mislukt zijn en dat mijn baarmoeder nog iets pijnlijker was door de andere poging). Mijn menstruatie is tot nu toe wel veranderd in negatieve zin en nog niet volledig regelmatig. Echter, ik merk aan mijn lichaam dat hij nog bezig is, dus ik geef het nog wat langer de tijd. Ik ben blij dat ik geen hormonen meer binnen krijg en dat ik beschermt ben tegen zwangerschappen. Ik vind het lastig om te zeggen of ik deze spiraal aanraad. Voor mij de voordelen en nadelen op een rijtje: Voordelen: - Menstruatie verandert normaal gesproken niet (bij mij tot nu toe wel, maar ik heb nog hoop); - Geen hormonen Nadelen: - Pijnlijke plaatsing; - De spiraal wordt geprikt in de baarmoeder. Dit vind ik een naar idee. De T-safe 'hangt' in de baarmoeder en maakt nergens een wondje. Dat lijkt mij beter, maar ik weet hier te weinig van af. Ik heb geen ervaring met andere spiralen, dus daar kan ik niets over zeggen. Ik ben tevreden, maar er zitten voor mij voor nu nog wel wat haken en ogen aan.

20-08-2017 | Vrouw | 20
koperhoudend spiraal (200)
Heb een gynefix spiraal laten plaatsen omdat ik bang was voor hormonen en ook dat ik bij een gewoon koperspiraaltje zwaardere menstruaties zou krijgen. Het plaatsen was pijnlijk ondanks 800mg ibuprofen, maar wel snel. Op de echo vlak na het plaatsen was te zien dat het goed hing. Daarna geen pijn meer gehad tot ik 5 dagen na plaatsen felle krampen kreeg en iets voelde prik[lees meer...]ken in mijn baarmoedermond. Ben zo snel mogelijk naar de gynecoloog gegaan die met de echo heeft gekeken. Spiraal was niet meer te zien. Eerst werd ervan uitgegaan dat het om een expulsie ging. Was toch niet gerust gesteld heb een röntgenfoto laten nemen. Daarop was het spiraal te zien in mijn buik niet in mijn baarmoeder. Het is een week later verwijdert met een kijkoperatie. Ik zou de gynefix alleen aanraden als je al andere spiraaltjes hebt geprobeerd en die niet voor je werkte. Misschien is het risico op perforatie groter bij de gynefix als bij de klassieke spiraaltjes?

14-06-2017 | Vrouw | 29
koperhoudend spiraal (380)
Let op, lang verhaal! Ondanks gynefix zwanger geworden! Ik heb in 2014 besloten om over te stappen op hormoonvrije anticonceptie na ruim 15 jaar aan een stuk hormonale anticonceptie zoals de pil en de nuvaring. Ik vond het na 15 jaar wel genoeg gerommel aan mijn lichaam met de hormonen zeker met de evt lange termijn bijwerkingen. Toen verdiept in koperspiraaltjes en ge[lees meer...]kozen voor de gynefix. Ook heb ik toen hier de reviews erover gelezen. Maar nu wil ik ook mijn eigen ervaring kwijt. Na 1 jaar van het gebruik van de gynefix was mijn lichaam pas echt weer normaal. Hiervoor ging mijn lichaam door het ontgiften van de hormonen door een hele boel fases zoals: meer zin in sex, elke maand een paar extreem sombere dagen, een hele slechte huid (acné) over mijn rug en gezicht waar ik hiervoor nooit last van had gehad. Na 1 jaar was alles ingespeeld en alle 'ontgiftingsverschijnselen' verdwenen. Mijn cyclus was trouwens snel zeer regelmatig en de menstruatie maar iets sterker dan met de pil. Maar niks storend. Ik was dus erg blij met deze koperspiraal want mijn lichaam functioneerde nu gewoon weer zo zoals de natuur dat had bedacht, behalve dat ik niet zwanger kon worden. De spiraal zat bij controles altijd perfect op zijn plek en TOEN.. 3 jaar later bleef mijn menstruatie uit en bleek ik ondanks spiraal toch zwanger!! Een zwangerschapstest, de huisarts en het ziekenhuis bevestigende dit en zij stelden mij voor de keuze houden of weghalen. Als ik koos voor laten weghalen zouden zij de zwangerschap en de spiraal (die dus nog op haar plek zat) met een curettage verwijderen. Als ik koos voor doorzetten van de zwangerschap zouden zij de spiraal alsnog proberen te verwijderen en als dit niet zou lukken zou de spiraal gewoon kunnen blijven zitten en met de bevalling eruit komen. Ik koos ervoor de zwangerschap te behouden en ben nu gelukkige (maar ongepland!!) moeder van een prachtige dochter. De spiraal kwam niet met de bevalling mee eruit en moest 6 weken na de bevalling met een kijkoperatie verwijdert worden. Dit ging heel gemakkelijk en ik merkte er zo goed als niks van. (Heel anders dan het laten zetten van de spiraal ...of een bevalling!) tijdens de kijkoperatie bleek dat de spiraal nog steeds perfect op haar plek zat en dus niet was losgeschoten/ verschoven zoals aan het begin werd aangenomen dat dat de reden was dat hij niet goed had gewerkt. De spiraal zat perfect, had perfect moeten werken, maar deed dat niet. Nu ben ik opnieuw opzoek naar hormoonvrije anti conceptie, maar zal niet opnieuw voor een koperspiraal kiezen en al helemaal niet voor de gynefix. 3 jaar lang was ik erg tevreden met de gynefix en wilde ik niet meer anders, totdat ik zwanger werd! En vergis je niet, ook al heb ik gekozen de zwangerschap door te zetten en ben ik onbeschrijfelijk gelukkig met mijn dochter, zo onverwachts en ongepland was het een emotioneel erg zware en intense slopende periode.