Ervaringen met Gynefix (koperhoudend spiraaltje)

Gynefix (koperhoudend spi...

koperhoudend spiraal

15-09-2017 | Vrouw | 23
koperhoudend spiraal (300)
Ik ben over het algemeen tevreden over de Gynefix. Ik zal mijn ervaring hieronder delen: Allereerst de pijnstilling. Ik heb vooraf een paracetamol (of ibuprofen, ik weet het niet helemaal zeker meer) en twee naproxen (Aleve Feminax) genomen. Een vrij grote hoeveelheid, omdat mijn baarmoeder nog wat pijnlijk was van de vorige poging. Ten tweede vooraf aan de plaatsin[lees meer...]g: voordat ik in aanmerking kwam met de Gynefix, heb ik twee pogingen gedaan om een T-safe koperspiraal te laten zetten. Beide keren was dit mislukt. De eerste keer was bij de huisarts en huisarts in opleiding. Achteraf zijn zij nooit door mijn baarmoedermond gegaan. Mijn baarmoeder loopt namelijk iets omhoog in een bocht. Zij zijn tegen de wand van de bocht gaan zitten en hebben gedacht dat dit het einde van mijn baarmoeder was (ik zou zodoende een baarmoeder hebben van 4,5 cm, normaal gesproken is een baarmoeder tussen de 6 en 11 cm). Deze poging mislukte. De tweede poging was bij de gynaecoloog. Zij had mijn baarmoeder opgemeten en ik zat tussen de 6 en 6,5. Alsnog vrij klein, maar prima. Helaas mislukte deze poging ook, omdat de koperspiraal niet door mijn baarmoederwond paste. Ik zou terugkomen om de Gynefix te laten plaatsen, omdat deze iets smaller schijnt te zijn. Vervolgens de plaatsing. Ik was bijna niet meer ongesteld, omdat ik mijn tweede poging eerder in mijn ongesteldheid heb gehad. Mijn gynaecoloog maakte vooraf een echo. Dit was prima en voelt niet naar. Vervolgens ging de eendenbek en daarna de baarmoederklem erin. Dit vond ik beide niet pijnlijk (bij alle drie de pogingen om een spiraal te laten zetten niet). Vervolgens ging ze door mijn baarmoedermond. Dit vond ik vreselijk pijn doen en schreeuwde het uit. Ze had mij vooraf verteld dat ik een hele smalle baarmoedermond heb en dat mijn baarmoeder iets aan de kleine kant is. Vandaar waarschijnlijk mijn pijn. Ik had een verpleegster naast mij die ik helemaal fijn heb geknepen. Doordat ik zoveel last had, besloot de gynaecoloog zo snel mogelijk te werken en meteen de Gynefix te 'schieten'. Ik vond dit niet normaal veel pijn doen. Mijn baarmoeder trok volledig samen en het was een heel naar gevoel. Ik was nog niet eens bijgekomen van het gevoel van de baarmoedermond, laat staan toen deze pijn er nog bovenop kwam. Toen hij eenmaal gezet was, ebde dit gevoel snel weg. Heel fijn dat mijn gynaecoloog zo snel werkte, omdat de pijn dan in een keer heftig is, maar wel in een keer samen is. Nadat de pijn volledig was weggezakt, maakte ze een echo. Hij zat perfect, gelukkig! Ik moest rustig op staan, omdat er kans is dat je flauwvalt. Hier had ik geen last van en ben rustig op mijn fiets naar huis gefietst. Ten vierde mijn ervaring vlak na de plaatsing. Op de dag zelf had ik vrij veel last. Nu was dit niet enorme pijn, ik denk te vergelijken met hevige menstruatiepijn. Echter, ik heb hier normaal gesproken nooit last van, dus dit was een vervelend gevoel. Ik deed die dag rustig aan en heb veel geslapen (logisch met zoveel pijnstillers haha en na zoveel pijn). Ik heb ongeveer twee weken de spiraal voor mijn gevoel gevoeld. Niet per se de spiraal, maar de plek waar hij was gezet. Het voelde twee weken lang alsof ik ongesteld was, terwijl ik dat maar een paar dagen lichtjes ben geweest. Ik zat al aan het eind van mijn ongesteldheid, maar deze duurde iets langer door de spiraal. Daarnaast kon ik voor mijn gevoel exact de plek aanwijzen waar de spiraal zou moeten zitten. Ik voelde daar continu een stipje dat iets gevoeliger was. Geen idee of dat daadwerkelijk die plaats is geweest. Ik heb verder geen pijnstilling oid geslikt (doe ik nooit, behalve dan voor de plaatsing van mijn spiraal). Ik heb een paar weken rustig aan gedaan en gelet op dat ik geen zware dingen tilde. Ten vijfde iets langer na de plaatsing: na vijf weken kreeg ik een controle echo. Nog steeds zat de spiraal perfect. Echter, ik merkte wel dat ik veel slijmverlies had en mijn ongesteldheid ineens om de twee weken kwam. Dit vond ik vervelend. Ik was een half jaar pilvrij en in dat half jaar was ik heel regelmatig, licht en kort ongesteld (eigenlijk precies zoals ik ook ongesteld was tijdens mijn pil). Ik was vroeger ongeveer 5 dagen ongesteld: dag 1 heel lichtjes, dag 2 iets erger, dag 3 hetzelfde, dag 4 minder, dag 5 heel lichtjes, dag 6 niets. Dit vond ik prima. Ik voelde dat ik ongesteld moest worden, maar had verder nergens last van (geen pijn, geen eetbuien, geen moodswings, etc.). Ik merkte alleen dat ik een paar puistjes kreeg tijdens mijn ongesteldheid (ik ben 23 jaar). Nu werd ik dus ineens om de twee weken ongesteld en het was veel heftiger. Ik bloedde meer, had veel slijmverlies (alsof mijn baarmoeder even moest reinigen) en meer krampen. Mijn gynaecoloog vertelde dat de Gynefix normaal gesproken geen invloed uitoefent op je menstruatie. Ik moest het nog even aankijken, misschien dat het beter zou worden. Ten zesde mijn ervaring langere tijd na plaatsing: inmiddels is het bijna drie maanden en vier menstruaties later (de vijfde moet een dezer dagen komen). Mijn menstruatie is nog steeds iets heftiger dan voorheen: ik heb meer krampen, iets heftiger bloedverlies (zeker op dag 2, dan moet ik echt mijn tampon op tijd verwisselen. Dit had ik nooit), eetbuien voordat ik ongesteld moet worden, meer puistjes voor menstruatie en meer slijmverlies. Nog steeds mag ik in mijn handen knijpen hoe weinig last ik heb van mijn menstruatie. Maar, hij is wel veranderd. Natuurlijk kan ik nog niet veel zeggen, omdat het nog maar drie maanden geleden is en ik nog steeds veranderingen merkt. Zo moet mijn ongesteldheid de 18e komen en merk ik vandaag (de 15e) dat hij er snel aankomt. Dat is ongeveer volgens mijn normale cyclus. Vorige maand was dit nog niet zo en kwam mijn menstruatie te vroeg. Mijn lichaam is dus nog niet helemaal normaal, maar is nog in proces. Algemene beoordeling: over het algemeen ben ik tevreden. De plaatsing vond ik vreselijk pijnlijk en raad ik niemand aan, maar ik denk dat ik een extreem geval ben (zeker omdat ik twee andere pogingen heb gedaan die mislukt zijn en dat mijn baarmoeder nog iets pijnlijker was door de andere poging). Mijn menstruatie is tot nu toe wel veranderd in negatieve zin en nog niet volledig regelmatig. Echter, ik merk aan mijn lichaam dat hij nog bezig is, dus ik geef het nog wat langer de tijd. Ik ben blij dat ik geen hormonen meer binnen krijg en dat ik beschermt ben tegen zwangerschappen. Ik vind het lastig om te zeggen of ik deze spiraal aanraad. Voor mij de voordelen en nadelen op een rijtje: Voordelen: - Menstruatie verandert normaal gesproken niet (bij mij tot nu toe wel, maar ik heb nog hoop); - Geen hormonen Nadelen: - Pijnlijke plaatsing; - De spiraal wordt geprikt in de baarmoeder. Dit vind ik een naar idee. De T-safe 'hangt' in de baarmoeder en maakt nergens een wondje. Dat lijkt mij beter, maar ik weet hier te weinig van af. Ik heb geen ervaring met andere spiralen, dus daar kan ik niets over zeggen. Ik ben tevreden, maar er zitten voor mij voor nu nog wel wat haken en ogen aan.

28-11-2023 | Vrouw | 36
koperhoudend spiraal
Ik ben enorm tevreden met dit spiraaltje. Ik heb hem nu bijna 2 jaar en heb geen last gehad van bijwerkingen, ik voel hem niet, mijn cyclus is gewoon zoals 'ie was: regelmatig, geen verschil in hoeveelheid bloedverlies of pijn. Ik merk niet dat ik hem heb en mijn lichaam reageerde er direct heel goed op (in tegenstelling tot andere anticonceptiemiddelen). Ik kan hem iedere[lees meer...]en aanraden, het is zo'n verademing en voelt heel natuurlijk. Ik was jaren op zoek naar een goed anticonceptiemiddel zonder hormonen. Jarenlang de pil gebruikt, daardoor last van depressies gehad, dus na de zwangerschap op zoek naar een alternatief. Even de Mirena gehad, maar dat stak tegen m'n eierstokken, gaf enorme continue bloedingen en ik had na 2 maanden toch weer last van die hormonen. Ook het plaatsen was een enorme klap, m'n baarmoeder probeerde het eruit te werken, ik viel steeds flauw als ik probeerde op te staan na het zetten. Huisarts raadde de Gynefix af, omdat er weinig over bekend is en raadde een koperspiraaltje aan. Die dingen zijn ook heel groot en ik verwachtte dezelfde klachten qua bloedingen en pijn. Ook het ziekenhuis (gespecialiseerd, Ikazia) vroeg uitgebreid naar mijn motivatie voor de Gynefix. Het zetten van de Gynefix was veel minder pijnlijk dan het zetten van de Mirena en ik heb geen bijwerkingen gehad na het zetten. Ik ben echt heel blij dat ik de Gynefix heb gevonden en ben er erg tevreden over. Ik kan hem iedereen aanraden.

24-07-2023 | Vrouw | 21
koperhoudend spiraal (200)
Ik wilde al langer een koperspiraaltje, omdat het geen hormonen bevat. Omdat mijn huisarts dit afraadde, ben ik toch begonnen aan de pil als anticonceptie. De pil heb ik 6 maanden geprobeerd, maar omwille van bijwerkingen (pijnlijke borsten, hoofdpijn,...), heb ik met mijn gynaecoloog besloten om een koperspiraal te proberen. Ik heb voor de gynefix gekozen omdat ik hier be[lees meer...]tere recensies van las en het idee dat hij vastzit leek me beter aangezien ik graag een menstruatie cup gebruik. Ik heb hem onder een korte algemene narcose laten plaatsen, de gynaecoloog raadde dit aan. Na het plaatsen heb ik weinig last gehad van krampen en ook weinig bloedverlies. Ik heb nu 4 keer mijn regels gehad met de spiraal, ik heb geen last van krampen of een pijnlijke menstruatie. Wel merk ik dat mijn maandstonden wat trager op gang komen. Ik begin 2/3 dagen ervoor al een heel klein beetje bloed te verliezen, waardoor mijn menstruatie iets langer duurt. Dit is het enige nadeel dat ik momenteel ervaar. Verder vind ik het ook heel fijn dat ik niet meer elke dag aan mijn anticonceptie moet denken. Ik ben dus zeker tevreden.

15-11-2021 | Vrouw | 24
koperhoudend spiraal (200)
Lange zoektocht gehad naar geschikte anti conceptie. Op mijn 16e aan de pil gegaan i.v.m. heftige menstruaties (ondragelijk veel buikpijn, overgeven, maandelijks twee dagen ziek thuis). Op mijn 18e naar huisarts i.v.m. stemmingswisselingen,somberheid die ook na pubertijd aanbleven. Vanwege heftige eigen menstruatie en vaginisme werd (koper)spiraal niet geadviseerd. Toen t[lees meer...]wee jaar 4 andere pilsoorten uitgeprobeerd, maar werkte niet ik bleef heel hormoongevoelig. Uiteindelijk op mijn 21e Kyleena spiraal uitgeprobeerd. Hier bleef ik echter na zes maanden nog steeds onwijze krampen van houden. In overleg met gynaecoloog is deze toen verwijderd. Daarna weer verschillende middelen gebruikt van enkel condooms, tot de pil en de hormoonpleister. Allen niet helpend door hormoongevoeligheid en/of gebruiksgemak. Nu drie maanden geleden (net als kyleena onder een roesje vanwege vaginisme) gynefix laten plaatsen, door de aangepaste vorm zou ik klachten die ik bij Kyleena had minder snel moeten krijgen. Deze vorm van koperspiraal is tot nu toe perfect. Ik heb geen buikkrampen door de maand heen en de ongesteldheidskrampen lijken zowaar minder dan ik normaal van mezelf heb. Mijn cyclus is verder gewoon regelmatig en ik heb geen last meer van klachten veroorzaakt door hormonen. Ik ben er super tevreden over en ben zo blij dat er eindelijk iets is wat lijkt te werken.

09-01-2020 | Vrouw | 31
koperhoudend spiraal (200)
Ik heb de Gynefix 200 5 jaar gehad en ben er zeer tevreden over. Ik heb hem eind 2014 laten plaatsen bij de gynaecoloog in haar thuispraktijk. Dat was effe onaangenaam, maar dat lag vooral aan de eendenbek; van de plaatsing zelf heb ik weinig tot niets gevoeld. De dag zelf en de dag erna heb ik wel wat last gehad van buikpijn, maar dat viel op te lossen met Dafalgan. Na de[lees meer...] plaatsing heb ik zo’n 2 maand licht bloedverlies gehad (tussen mijn menstruaties door), maar dat is overgegaan. Volgens de gynae was dat een normale bijwerking. In de jaren erna had ik ook telkens wat spotting rond het moment van mijn ovulatie, maar dat was zo weinig dat een inlegkruisje zelfs niet nodig was. Verder waren er geen bijwerkingen: mijn menstruaties waren niet heviger of langer en ik had geen last van depressieve buien (wat ik wel had bij de pil en de nuvaring). Als ik 1 echt nadeel moet noemen, dan is het dat de verwijdering (en plaatsing van een nieuw koperspiraal) moest gebeuren in het ziekenhuis onder (een korte) algemene narcose. Ik weet niet of dat strikt noodzakelijk was, maar dat was nu eenmaal de instructie van de gynaecoloog. Het grote voordeel is dat je 5 jaar lang gerust bent en gespaard blijft van de vervelende bijwerkingen van hormonale anticonceptie, als je iemand bent die daar -net als ik- last van heeft. Ik ben alvast van plan om de rest van mijn vruchtbare leven bij koperspiralen te blijven, bij voorkeur de Gynefix.

25-03-2019 | Vrouw | 23
koperhoudend spiraal (330)
Ik heb mijn Gynefix 5 jaar geleden laten plaatsten en over twee maanden zal ik hem laten vervangen door een nieuwe. Ik koos voor een koperspiraal omdat ik geen fan ben van hormonen. Ik heb ook nooit de pil genomen. De plaatsing was zeer pijnlijk, maar de pijn duurde slechts 5 seconden en daarna ben je 5 jaar gerust. Mijn menstruaties zijn iets heviger geworden dan voordie[lees meer...]n. Eerst menstrueerde ik slechts 3 dagen lang terwijl dat er nu gemiddeld 6 dagen zijn. Maar al bij al valt dat dus nog heel goed mee. Mijn partner voelt de gynefix soms tijdens de seks in bepaalde posities, maar meestal niet. Ik ben zeer tevreden van deze hormoonvrije methode voor anticonceptie. Ik heb geen enkele bijwerkingen ondervonden. Het is een zeer aangename spiraal. Het is natuurlijk wel een nadeel dat je nog steeds je menstruaties hebt, in tegenstelling tot een hormonenspiraal, maar dit neem ik er graag bij aangezien die hormonen dan weer verscheidene andere bijwerkingen hebben.

03-01-2019 | Vrouw | 26
koperhoudend spiraal (330)
Ik ben zeer tevreden over de gynefix. Ik heb een lange weg afgelegd qua anticonceptie. De pil kan ik niet verdragen, dus ik kwam uit bij de koperspiralen. De huisarts wilde eigenlijk een mirena plaatsen, maar ik wilde een t-safe koperspiraal. Hij kon dat niet dus stuurde me door naar een gynaecoloog. De gynaecoloog plaatste succesvol de eerste t-safe. Echter, hij is na[lees meer...] een jaar gezakt en ik was zwanger. Toen hebben we nog een t-safe geprobeerd en die zakte helaas ook. De gynaecoloog gaf als advies de gynefix te proberen. Ik zei: daar moet je toch een speciale cursus voor hebben gedaan? Hij beaamde dat en gaf aan dat hij dat niet had, maar hij kon het wel zei hij. De gynefix bleek direct na plaatsing al los in mijn baarmoeder te liggen. Ik heb daar best last van gehad. Ik heb contact opgenomen met de mensen achter gynefix. Zij gaven mij een naam van een arts die wél de cursus had gedaan. Via mijn huisarts heb ik toen een verwijzing gekregen naar deze arts. Ze nam alle tijd en stelde me op mijn gemak. Het prikken van het knoopje van de gynefix in mijn baarmoederhals was pijnlijk. Die pijn duurt maar een paar seconden. Na 8 weken controle en toen bleek hij perfect te zitten. Ik ben dus hormoonvrij 5 jaar beschermd. Mijn eerste menstruatie was heviger dan normaal. De menstruaties daarna werden steeds normaler. Nu ben ik vier maanden verder en is alles weer gewoon. Mijn partner en ik voelen de gynefix niet tijdens het vrijen. Ik vind dit een hele fijne anticonceptiemethode. Mijn tip aan iedereen: ga naar een arts die ervaren is met het plaatsen van de gynefix, dat bespaart je een hoop ellende!

30-08-2018 | Vrouw | 25
koperhoudend spiraal (330)
Zoals de meeste vrouwen die van de pil afwillen vanwege hormonen etc, heb ik gekozen voor een koperspiraal. In eerste instantie kwam ik uit op de Flexi-T koperspiraal. Het zetten viel me alles mee, maar naderhand had ik een paar uren extreme krampen en misselijkheid. Vorige week ging ik terug voor mijn controle na 6 weken, en wat bleek nou... die heftige krampen waren een [lees meer...]teken van afstoten. Mijn lichaam stootte de spiraal volledig af en was daardoor helemaal gezakt. Ik voelde het touwtje altijd een beetje, maar ik dacht dat is normaal en zou ik met de controle wel laten bijknippen. Gelukkig had ik in die 6 weken geen onveilige seks gehad. Intussen was het tijdens mijn controle het moment om een keuze te maken voor nog een poging... Gelukkig was ik bij de gynaecoloog en zijn zij net even wat meer gespecialiseerd in dit soort dingen dan een huisarts (no hate). Hij raadde mij meteen de Gynefix koperspiraal aan, aangezien een tweede poging met de Flexi-T hoogstwaarschijnlijk geen zin had. Om dat risico te voorkomen had ik maar weer al mijn moed bij elkaar geschraapt om meteen een mogelijk iets pijnlijkere spiraal te laten zaten. Dat was de reden dat ze de Gynefix niet in eerste instantie plaatsen. Ook deze viel me alles mee en heb nu, een week later intussen, nergens last van. Hopelijk kan ik om de 5 jaar opnieuw de Gynefix blijven plaatsen! Wat een uitvinding zeg, een hormoonvrije anticonceptie. Ik voel me sinds ik gestopt ben met de pil al zoveel beter dan de 10 jaren hiervoor met de pil. Raadt het iedereen aan in ieder geval! :)