Gynefix (koperhoudend spi...

koperhoudend spiraal

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

24-03-2021 | Vrouw | 20
koperhoudend spiraal (300)
Mijn eerste koperspiraal heeft mijn lichaam na een paar maanden afgestoten, daarom had de gynaecoloog mij de Gynefix aangeraden. Deze is voor mij onder narcose geplaatst (dit gebeurd normaal niet). tijdens het gebruik van de Gynefix heb ik klachten gehad van ernstige krampen en overal pijn. Na 2 jaar voelde ik de Gynefix zakken en heb ik een afspraak gemaakt voor een echo[lees meer...]. de enkele dagen voor de echo heb ik onwijs veel pijn gehad en kon op een gegeven moment niet eens meer lopen. Daarom heb ik een afspraak gemaakt bij de spoedeisende hulp en hier heeft de huisarts de gynefix er zo uit kunnen halen (zonder eendenbek). Tijdens de afspraak bij de gynaecoloog hebben ze niks kunnen vinden wat de oorzaak is van het uitstoten van de spiraal. Maar gelukkig ben ik tijdens dit proces niet zwanger geworden. Al bij al heb ik een traumatische ervaring gehad.

01-02-2021 | Vrouw | 32
koperhoudend spiraal (375)
Ondanks gynefix en 1e 3 maanden 3x echo controle.. ben ik in de 4e maand zwanger geworden! Ik heb toen nog een rontgenfoto gehad of de gynefix ergens in mijn buik nog aanwezig was. Dat was niet zo. Waarschijnlijk vlak na de laatste controle er ongemerkt uitgevallen.

25-03-2020 | Vrouw | 26
koperhoudend spiraal (300)
After falling pregnant with the flexi-T 350 I opted for the gynefix. Insertion was a breeze. Go to a doctor who has had the specific training. I was given a cervix softening pill about 3 hours before, and then the cervix was numbed as well during the procedure. The actual insertion felt just like a needle prick -- not a big deal at all. I had some cramps after for a few da[lees meer...]ys, and am still having a bit of spotting here and there, but I am also breastfeeding and my cycle hasn't returned, so it could also be due to that. -------------------------------------------------------------------------------- Vertaling naar het Nederlands: Nadat ik zwanger was geraakt tijdens gebruik van de flexi-T 350, koos ik voor de gynefix. Inbrengen was een eitje. Je gaat naar een arts die de specifieke training heeft gehad. Ik kreeg ongeveer 3 uur vooraf aan de plaatsing een verzachtende pil voor de baarmoederhals, en bovendien werd de baarmoederhals verdoofd tijdens de procedure. De feitelijke inbrenging voelde net als een naaldprik - helemaal geen probleem. Ik had een paar dagen last van krampen en heb hier en daar nog steeds een beetje spotting / bloedverlies, maar ik geef ook borstvoeding en mijn cyclus is niet teruggekeerd, dus dat kan ook de oorzaak zijn.

09-01-2020 | Vrouw | 31
koperhoudend spiraal (200)
Ik heb de Gynefix 200 5 jaar gehad en ben er zeer tevreden over. Ik heb hem eind 2014 laten plaatsen bij de gynaecoloog in haar thuispraktijk. Dat was effe onaangenaam, maar dat lag vooral aan de eendenbek; van de plaatsing zelf heb ik weinig tot niets gevoeld. De dag zelf en de dag erna heb ik wel wat last gehad van buikpijn, maar dat viel op te lossen met Dafalgan. Na de[lees meer...] plaatsing heb ik zo’n 2 maand licht bloedverlies gehad (tussen mijn menstruaties door), maar dat is overgegaan. Volgens de gynae was dat een normale bijwerking. In de jaren erna had ik ook telkens wat spotting rond het moment van mijn ovulatie, maar dat was zo weinig dat een inlegkruisje zelfs niet nodig was. Verder waren er geen bijwerkingen: mijn menstruaties waren niet heviger of langer en ik had geen last van depressieve buien (wat ik wel had bij de pil en de nuvaring). Als ik 1 echt nadeel moet noemen, dan is het dat de verwijdering (en plaatsing van een nieuw koperspiraal) moest gebeuren in het ziekenhuis onder (een korte) algemene narcose. Ik weet niet of dat strikt noodzakelijk was, maar dat was nu eenmaal de instructie van de gynaecoloog. Het grote voordeel is dat je 5 jaar lang gerust bent en gespaard blijft van de vervelende bijwerkingen van hormonale anticonceptie, als je iemand bent die daar -net als ik- last van heeft. Ik ben alvast van plan om de rest van mijn vruchtbare leven bij koperspiralen te blijven, bij voorkeur de Gynefix.

23-11-2019 | Vrouw | 33
koperhoudend spiraal (300)
Plaatsten was zeer pijnlijk zelfs na 3 zwangerschappen en waarvan 2 gezonde kindjes. Leek op weeen. Slechte voorlichting arts en onnodig moeten wrikken met een soort van breinaald omdat het niet makkelijk geplaatst kon worden in mijn baarmoeder. Kortom een hel. Daarna 3 maanden ongesteld met soms wat dagen ertussen. Nu net over en ben ik na 1 maand normale cyclus de dag na[lees meer...] mijn menstruatie aan het douchen valt hij eruit.

12-07-2019 | Vrouw | 29
koperhoudend spiraal (300)
Bij het plaatsen van de Gynefix was het even pijnlijk, nog een aantal dagen last gehad van bloedverlies. De eerste menstruaties waren wat heviger, maar naarmate de tijd vorderde nam dit af. Eigenlijk niet veel last gehad in de paar jaar dat ik de spiraal heb gehad. Al werden mijn klachten na 3 jaar gynefix spiraal wel weer heviger: mate van bloedverlies, buikkrampen en hoo[lees meer...]fdpijn.

28-06-2019 | Vrouw | 20
koperhoudend spiraal (330)
Nadat twee keer een mirena spiraaltje was uitgezakt werd mij aangeraden de Gynefix te proberen. Plaatsing was een beetje oncomfortabel, maar niet heel pijnlijk. Helaas liet de Gynefix na de eerst menstruatie wel los en had ik dus dubbel pech. Bij de tweede keer plaatsen slaagde de gynaecoloog er pas de derde keer in de Gynefix goed in mijn baarmoeder te prikken. De twee[lees meer...] pogingen hiervoor werd het knoopje wel goed in mijn baarmoeder geprikt, echter bleef deze niet zitten wanneer de instrumenten weer werden teruggetrokken. Doordat er tussendoor steeds voor een nieuwe Gynefix gebeld moest worden werd het op het einde wel een beetje pijnlijk. Gelukkig pakte hij bij de derde poging wel en bleek hij op controle goed te zitten! Het was dus wel wat gedoe om de Gynefix goed op z’n plek te krijgen, al ben ik wel een uitzondering. Ik voel hem niet zitten, ben hormoonvrij en hoef nergens aan te denken. Ideaal! Dit was het doorzetten allemaal waard. Mijn advies is om de Gynefix zeker te proberen als je een low-maintenance niet hormonale vorm van anticonceptie wil gebruiken. Zelfs wanneer het de eerste keer niet lukt zou ik het toch nog een keer proberen. Ik kan dit type spiraaltje zeker aanraden!

19-05-2019 | Vrouw | 28
koperhoudend spiraal (300)
Sinds de Gynefix (2.5 jaar geleden geplaatsd) heb ik een zéér hevige menstruatie elke maand. Veel bloedverlies en veel krampen. Ik meld mij elke maand 1-2 dagen ziek. Verder lukt het mij sinds de plaatsing niet meer om vochtig te worden tijdens de seks. In het begin voelde mijn man de spiraal zitten (hij is groot geschapen) maar dat is later aangepast door de gynacoloog. H[lees meer...]et laten zetten is zeer pijnlijk, hou daar ook rekening mee. Echter is de Gynefix het voor mij wel waard, omdat ik niet tegen hormoonhoudende pillen kan en de condooms op een gegeven moment ook zat was. Maar denk er dus goed over na voordat je hier aan begint. De bijwerkingen zijn niet onoverkomelijk, maar wel erg vervelend.

25-03-2019 | Vrouw | 23
koperhoudend spiraal (330)
Ik heb mijn Gynefix 5 jaar geleden laten plaatsten en over twee maanden zal ik hem laten vervangen door een nieuwe. Ik koos voor een koperspiraal omdat ik geen fan ben van hormonen. Ik heb ook nooit de pil genomen. De plaatsing was zeer pijnlijk, maar de pijn duurde slechts 5 seconden en daarna ben je 5 jaar gerust. Mijn menstruaties zijn iets heviger geworden dan voordie[lees meer...]n. Eerst menstrueerde ik slechts 3 dagen lang terwijl dat er nu gemiddeld 6 dagen zijn. Maar al bij al valt dat dus nog heel goed mee. Mijn partner voelt de gynefix soms tijdens de seks in bepaalde posities, maar meestal niet. Ik ben zeer tevreden van deze hormoonvrije methode voor anticonceptie. Ik heb geen enkele bijwerkingen ondervonden. Het is een zeer aangename spiraal. Het is natuurlijk wel een nadeel dat je nog steeds je menstruaties hebt, in tegenstelling tot een hormonenspiraal, maar dit neem ik er graag bij aangezien die hormonen dan weer verscheidene andere bijwerkingen hebben.

03-01-2019 | Vrouw | 26
koperhoudend spiraal (330)
Ik ben zeer tevreden over de gynefix. Ik heb een lange weg afgelegd qua anticonceptie. De pil kan ik niet verdragen, dus ik kwam uit bij de koperspiralen. De huisarts wilde eigenlijk een mirena plaatsen, maar ik wilde een t-safe koperspiraal. Hij kon dat niet dus stuurde me door naar een gynaecoloog. De gynaecoloog plaatste succesvol de eerste t-safe. Echter, hij is na[lees meer...] een jaar gezakt en ik was zwanger. Toen hebben we nog een t-safe geprobeerd en die zakte helaas ook. De gynaecoloog gaf als advies de gynefix te proberen. Ik zei: daar moet je toch een speciale cursus voor hebben gedaan? Hij beaamde dat en gaf aan dat hij dat niet had, maar hij kon het wel zei hij. De gynefix bleek direct na plaatsing al los in mijn baarmoeder te liggen. Ik heb daar best last van gehad. Ik heb contact opgenomen met de mensen achter gynefix. Zij gaven mij een naam van een arts die wél de cursus had gedaan. Via mijn huisarts heb ik toen een verwijzing gekregen naar deze arts. Ze nam alle tijd en stelde me op mijn gemak. Het prikken van het knoopje van de gynefix in mijn baarmoederhals was pijnlijk. Die pijn duurt maar een paar seconden. Na 8 weken controle en toen bleek hij perfect te zitten. Ik ben dus hormoonvrij 5 jaar beschermd. Mijn eerste menstruatie was heviger dan normaal. De menstruaties daarna werden steeds normaler. Nu ben ik vier maanden verder en is alles weer gewoon. Mijn partner en ik voelen de gynefix niet tijdens het vrijen. Ik vind dit een hele fijne anticonceptiemethode. Mijn tip aan iedereen: ga naar een arts die ervaren is met het plaatsen van de gynefix, dat bespaart je een hoop ellende!

15-09-2018 | Vrouw | 34
koperhoudend spiraal (330)
Na de geboorte van mijn jongste dochter nu inmiddels 6 jaar geleden liet ik een mutisafe plaatsen. Na 5 jaar moest natuurlijk eruit en werd een t-safe bij mij geplaatst. Het was helaas geen succes omdat ik menstruatie begon te hebben van 18 dagen. Ik heb 4 maanden volgehouden maar daarna moest eruit. Die zware menstruaties door t-safe kwamen doordat het een groot spira[lees meer...]al is en veroorzaakt dus een heftige ontsteking in de baarmoeder. Alternatief was een kleinere spiraal. Gynefix dus omdat het de alle kleinste spiraaltje is op de markt. Plaasten was erg irritant. Het prikken van het knopje in de baarmoeder deed zeer maar het duurde maar een paar secondes. De eerste 3 weken na plaatsing had ik last van heftige steken in mijn onderbuik. De intensiteit en frequentie van die steken werden minder en ik heb nu nergens last van. Ik heb een heel fijne menstruatie gehad met gynefix, 5 dagen ipv 18 dagen met die t-safe en 10 dagen met mutisafe.

30-08-2018 | Vrouw | 25
koperhoudend spiraal (330)
Zoals de meeste vrouwen die van de pil afwillen vanwege hormonen etc, heb ik gekozen voor een koperspiraal. In eerste instantie kwam ik uit op de Flexi-T koperspiraal. Het zetten viel me alles mee, maar naderhand had ik een paar uren extreme krampen en misselijkheid. Vorige week ging ik terug voor mijn controle na 6 weken, en wat bleek nou... die heftige krampen waren een [lees meer...]teken van afstoten. Mijn lichaam stootte de spiraal volledig af en was daardoor helemaal gezakt. Ik voelde het touwtje altijd een beetje, maar ik dacht dat is normaal en zou ik met de controle wel laten bijknippen. Gelukkig had ik in die 6 weken geen onveilige seks gehad. Intussen was het tijdens mijn controle het moment om een keuze te maken voor nog een poging... Gelukkig was ik bij de gynaecoloog en zijn zij net even wat meer gespecialiseerd in dit soort dingen dan een huisarts (no hate). Hij raadde mij meteen de Gynefix koperspiraal aan, aangezien een tweede poging met de Flexi-T hoogstwaarschijnlijk geen zin had. Om dat risico te voorkomen had ik maar weer al mijn moed bij elkaar geschraapt om meteen een mogelijk iets pijnlijkere spiraal te laten zaten. Dat was de reden dat ze de Gynefix niet in eerste instantie plaatsen. Ook deze viel me alles mee en heb nu, een week later intussen, nergens last van. Hopelijk kan ik om de 5 jaar opnieuw de Gynefix blijven plaatsen! Wat een uitvinding zeg, een hormoonvrije anticonceptie. Ik voel me sinds ik gestopt ben met de pil al zoveel beter dan de 10 jaren hiervoor met de pil. Raadt het iedereen aan in ieder geval! :)

14-03-2018 | Vrouw | 36
koperhoudend spiraal (330)
Dit is al mijn derde gynefix spiraaltje. Ik heb de gynefix aangeraden gekregen nadat ik toch ongewenst zwanger ben geworden terwijl ik al 3 jaar een flexi-t spiraal had. Over het algemeen ben ik zeer tevreden over de gynefix. Ik ben extreem vruchtbaar, maar zolang ik de gynefix heb zijn er geen ongelukjes meer geweest. Het plaatsen van spiraaltjes is voor mij echter zeer p[lees meer...]ijnlijk, en de gynefix is hier geen uitzondering op. Maar daarna ben je er wel weer voor 5 jaar vanaf. Het grootste nadeel voor mij is dat ik met de gynefix last heb van tussentijds bloedverlies. Hier had ik met de flexi-t of de pil geen last van. In de 'goede' maanden heb ik rond mijn eisprong een paar dagen (oud) bloedverlies, in de 'slechte' maanden houdt dit aan tot aan de volgende menstruatie. Het is doorgaans weinig (laatste dag van je menstruatie zeg maar), maar wel zichtbaar en daarom toch vervelend. Omdat het geen bekende bijwerking van de gynefix is, ben ik door een gynaecoloog onderzocht om te kijken of er een andere oorzaak was voor dit bloedverlies. Dit was gelukkig niet het geval. Mijn huidige gynefix heb ik een jaar geleden laten plaatsen. In de 3 jaar daarvoor heb ik geen anti-conceptie gebruikt, en ik heb gedurende die periode nooit last gehad van dit soort bloedingen. Het ligt dus echt aan de spiraal. Ik neem bovenstaande op de koop toe, omdat de enige andere optie sterilisatie is. Verder doet hij z'n werk prima, en is mijn menstruatie ook niet zwaarder geworden. Mijn libido wordt er uiteraard ook niet door beïnvloed. Al met al dus toch een aanrader wat mij betreft.

06-03-2018 | Vrouw | 28
koperhoudend spiraal (300)
Na het Mirena spiraaltje 5 jaar te hebben gebruikt moest deze worden verwijderd. Tijdens inlezen heb ik gekozen voor het plaatsen van een hormoon vrije anticonceptie, omdat dit beter voor het lichaam is. Over de T safe slechte verhalen gehoord dus ik kwam uit bij de Gynefix. De huisarts wilde precies weten waarom geen T safe maar bij aandringen kreeg ik toch het recept voo[lees meer...]r de Gynefix mee. Later bij de gynaecoloog moet ik me opnieuw uitgebreid verantwoorden voor de keuze van Gynefix ipv T safe. Gyn legt uit dat ze de methode van in de baarmoedermond prikken niet prettig vind; zo beschadig je iemand legt ze uit. Het verwijderen vd Mirena verloopt goed en zonder pijn (ik heb van tevoren op aanraden van de huisarts 500 mg naproxen geslikt) maar de plaatsing van de Gynefix is 5 seconden erg pijnlijk, precies het moment dat ze in de baarmoederwand prikt. Daarna nam de pijn snel af, die middag tot 3 dagen later heb ik nog af en toe last van lichte menstruatie kramp en spotting maar daarna nergens meer last van. Mijn eerste menstruatie (na 5 jaar) was vrij emotioneel, ik was huileriger maar ook blijer. Na de derde keer menstrueren waarin ik emotioneel gelukkig stabieler ben (en die trouwens heel regelmatig is wat ik na de Mirena niet had verwacht) haal ik voorzichtig voor de laatste keer mijn menstruatiecup uit mijn vagina en zie tot mijn schrik dat de Gynefix is meegekomen. Ik baal ervan want ik heb verder geen bijwerkingen of extra pijn. Ook heb ik voorzichtig eerst de vacuüm verbroken voordat ik de cup er uithaalde. Volgens de gynaecoloog kon ik deze gewoon gebruiken na de 1e periode, mits voorzichtig om te gaan met het vacuümtrekken vd cup. Nu ga ik hem volgende maand opnieuw laten zetten want ik vond het een prima ding (gebruik het icm een app waarin ik mijn ovulatie bijhoud om beter beschermd te zijn) maar baal nu wel van het dure prijskaartje nu ik hem opeens na 3 maanden al opnieuw moet laten zetten.

23-02-2018 | Vrouw | 32
koperhoudend spiraal
Na de bevalling van mijn tweede kindje, wilde ik graag een anticonceptiemiddel zonder hormonen, omdat ik de pil niet goed verdraag (migraine), ik ben toen na wat zoekwerk op internet bij de gynefix uitgekomen, een klein koperspiraaltje die de normale cyclus nauwelijks zou beïnvloeden. Dat idee leek mij ideaal, dus de keuze was snel gemaakt. De plaatsing bij de gynaecoloog [lees meer...]viel alles mee en ik dacht voor vijf jaar klaar te zijn met het hele anticonceptiegebeuren. De eerste menstruaties waren heftig, zoals aangegeven, maar dit zou naar een aantal maanden minder moeten worden. Dit klopte gedeeltelijk. De hoeveelheid werd inderdaad minder, maar het aantal menstruatiedagen nam iedere maand toe. Waar het er eerst 3 waren, waren het er later 10. Ook kreeg ik last van allerlei vage klachten, die ik in eerste instantie niet aan het spiraaltje linkte, want ja he geen hormonen en er zouden nauwelijks bijwerkingen zijn. Om maar een paar klachten te noemen naast de heftige menstruaties: zeurende buikpijn, slapeloosheid, neerslachtigheid, intens vermoeid, angstaanvallen, gevoelige geïrriteerde huid, hartkloppingen, verkrampte spieren (fyso bezocht), droge vagina en een mega lage weerstand, waardoor continue verkouden. Uiteraard ben ik met deze klachten naar de huisarts gegaan en is er bloed geprikt. Hier kwam niets uit. Het zou de situatie zijn, ontzwangeren, werkende moeder, kleine kinderen, gebroken nachten, etc.. Dit zeiden zowel mijn omgeving als de huisarts. Ik zou me er bij neer moeten leggen (het hoort er bij) en wachten tot het van zelf weer beter zou gaan als de kinderen wat ouder zouden worden. Dat heb ik in eerste instantie ook gedaan, maar naderhand dacht ik werkelijk waar dat ik gek werd, ik was totaal mezelf niet meer. Ik sliep elke middag gelijk met de kinderen, het huishouden uitbesteed, sporten lukte niet meer, de zorg voor de kinderen nog net, met de groots mogelijke moeite. Helaas werd het met de tijd niet beter, eerder slechter. Want nadat ik voor de derde keer deze winter met griep in bed kwam te liggen, wilde de koorts niet meer zakken en kreeg ik ontzettende buikpijn. Verschillende keren contact gehad met de huisartsenpost, weer aangegeven dat ik dacht last te hebben van het spiraaltje, maar nee de pijn zou bij mijn darmen vandaan komen. Wel bleek toen bij nogmaals bloedprikken de ontstekingswaarden veel te hoog. De volgende dag is het spiraaltje toen alsnog verwijderd en stelde de gynaecoloog een baarmoederontsteking vast! Ze vertelde me dat dit inderdaad door een combinatie van een spiraaltje en een normaalgesproken onschuldige bacterie (van de huid, darm of vagina bijv.) veroorzaakt worden op het moment van verminderde weerstand. De ontsteking is uiteindelijk met een pittige antibioticakuur verholpen, maar jeetje wat een strijd! Ik ben zo blij dat het spiraaltje er nu uit is. Ik ben nog niet volledig hersteld, maar voel me al zoveel beter gelukkig. De angstaanvallen en hartkloppingen zijn verdwenen, een normale menstruatie, geen pijn meer, ik slaap weer goed en ook de neerslachtigheid is volledig verdwenen. Ik voel me eindelijk weer mezelf. Voor mij never nooit meer een spiraaltje! Uiteraard is mijn verhaal uitzonderlijk en zullen de meeste vrouwen veel minder of geen last hebben van hun spiraaltje. Het zal voor vele vrouwen een prima middel zijn ennik zal het dan ook niemand afraden. Echter wilde ik mijn verhaal toch delen om andere vrouwen te kunnen informeren over mogelijke bijwerkingen die niet vermeld worden in de bijsluiter of op de website. Want het meest vervelende vind ik dat ik meerdere keren bij de huisarts ben geweest maar dat de klachten niet herkend/serieus genomen zijn. Dat het na bijna een jaar aanmodderen moet eindigen in een baarmoederontsteking, had echt niet nodig geweest. Dus luister vooral naar je gevoel, mocht je een spiraaltje hebben en het gevoel hebben dat je niet jezelf bent of allerlei vage klachten hebben die je niet kunt verklaren. Laat je dan niet van de wijs brengen en laat het spiraaltje verwijderen. Ook heb ik op internet gezocht, gek genoeg kun je in het Nederlands weinig vinden over de bijwerkingen van een koperspiraaltje. Maar wanneer je zoekt op 'side effect copper IUD' blijken er wel degelijk vele vrouwen te zijn met vergelijkbare verhalen.

23-10-2017 | Vrouw | 30
koperhoudend spiraal (380)
Ik heb iets te lang gyne-fix gehad. Ik liet het maar in me omdat ik veilig wilde vrijen. Ik kan niet tegen elke vorm van hormonen. Ik dacht dat deze koperspiraal me een oplossing zou bieden. Maar ik heb heel veel last gehad. Ik bloedde soms een hele cyclus door en niet een paar druppeltjes. Vanaf het moment dat de spiraal uit mijn lichaam was kreeg ik een normale cyclus va[lees meer...]n 3 tot 5 dagen. Dat was een hele opluchting. Ik weet nu hoe ik mezelf kan beschermen. Door als vrouw geen dingen meer in me te laten plaatsen maar door mijn lichaam te leren kennen en weten wanneer ik zwanger kan worden en wanneer niet. Ik weet dat dit een groot taboe is. Maar de vrouw is al zonkant onderdrukt. Komaan! Waarom? Waarom zou ik me kapot laten maken door dingen in me te laten perforeren of pillen te slikken. Ik heb echt afgezien van deze koperspiraal en ik weet dat men dat niet graag hoort. Maar zelfs een condoom is fijner dan iets in mijn lichaam dat me deed bloeden de hele maand door. Ik dacht echt dat er iets aan de hand was met me. Gelukkig ben ik kern gezond en heb ik seks al 2 jaar op een veilige manier doordat ik mijn lichaam ken en ook met condoom op de vruchtbare dagen. Je laat je zoveel aanpraten als vrouw. Als mannen iets moeten laten perforeren in hun geslacht, how maar! Eens kijken of mannen hier wel voor open staan. Ik zeg wat voor mij werkt. En ook voor mijn zus trouwens. Zij had ook lang deze spiraal maar was blij als ze verlost was. Dit is geen pleidooi voor feministen, of ook wel. Bekijk het zelf maar. Maar laat je nooit tot iets dwingen. Je bent altijd met 2 als het om seks gaat. Mij heeft het doen afzien. Seks werd er niet leuker op. Daarnaast had ik ook een paar jaar de pil gebruikt en ook Nuva-ring. Dat is al helemaaal niet om naar huis te schrijven. Hoeveel ellende kan een vrouw verdragen. En dat de patriarchale wereld waar de man een beetje onzichtbaar maar voor sommigen heel zichtbaar met de scepter zwaait!

Thyrax Duotab (856) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (561) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (517) - Antibiotica - penicillines breedspectrum