Ervaringen met Kyleena

levonorgestrel

buikkrampen

17-01-2022 | Vrouw | 21
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb eerder de pil geslikt waarbij ik veel last kreeg van neerslachtige gevoelens en krampen tijdens de menstruatie. Destijds overgestapt naar de Kyleena op aanraden van de gynaecoloog door de lagere dosis aan hormonen. Het eerste halfjaar was dramatisch, continu ongesteld en enorm veel pijn. Vervolgens mijn normale menstruatie terug gekregen, maar wel veel last van acne[lees meer...] en mijn menstruatie duurde soms 9-10 dagen terwijl ik dat nooit had gehad. Na ongeveer 1.5-2 jaar kreeg ik het gevoel 'leeg' te zijn, alsof er een donkere sluier over alles heen hing. Dit tezamen met de lichamelijke klachten hebben voor mij de knoop doorgehakt om hem te verwijderen. Het wisselt uiteraard enorm per persoon wat voor effect het heeft op je lichaam, enkele vriendinnen zijn er uitermate tevreden mee dit is enkel mijn ervaring!

12-01-2022 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
Na ongeveer 5 jaar lang de pil hebben geslikt, ben ik overgegaan naar het Kyleena spiraaltje. Het plaatsen viel me allemaal reuze mee, ik voelde wel wat maar dat was na 2 seconde klaar. Een week na de plaatsing had ik wel buikkrampen en ongeveer 3 maanden lang had ik last van spotting. Dit is volgens mij normaal, je moet je lichaam de tijd gunnen om er aan te wennen. I[lees meer...]k heb het spiraaltje nu ongeveer 3 jaar en ik ben er eigenlijk wel heel erg blij mee! Geen omkijken meer naar, zelden ongesteld en als ik ongesteld ben is het heeeeel minimaal, libido is verhoogd en verder heb ik geen klachten zoals haaruitval of acne. Enige nadeel is wel dat als je ongesteld bent, je dit niet kunt plannen en dat kon bij de pil wel. Kortom: ik ben er heel erg blij mee en ik had deze keuze eerder moeten maken!

05-01-2022 | Vrouw | 22
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb de spiraal net geen jaar gedragen.. vond het het proberen waard maar ben voor nu blij dat het eruit is. Het gaf me een ‘dof’ gevoel, ik had opeens acne wat ik nooit eerder had en kwam makkelijk aan.. ik weet dat negatieve reviews op internet er altijd meer zijn dan positieve en ben me er heel bewust van dat ieder lichaam hier anders op reageert. Dit is mijn ervarin[lees meer...]g, die van jou kan anders zijn.. ik ben in ieder geval blij dat ik het heb geprobeerd en dat de spiraal er nu uit is!

30-12-2021 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
Een jaar lang de Kyleena spiraal gebruikt en al vanaf het begin was dit niet fijn. Eerder een koperspiraal gehad en daarbij was de plaatsing onprettig, maar prima. Bij de Kyleena spiraal nog nooit zoveel pijn ervaren en ook erg veel gebloed tijdens het plaatsen. Ik kon niet meer op mijn benen staan en heb een week op bed moeten liggen. De hormonen hebben zo’n shock aan mij[lees meer...]n lichaam gegeven dat mijn darmen een erg pijnlijk gevoel gaven. Meerdere keren terug geweest naar de gynaecoloog om te kijken wat er aan de hand kon zijn en ze gaven aan dat ik prikkelbare darm syndroom zou hebben. Nooit eerder last gehad van mijn darmen tot de plaatsing. Na 6 maanden was de ergste pijn wel weg, maar nog steeds wel aanwezig. De laatste 3 maanden van de spiraal werd de buikpijn steeds erger en ook wat ik kon eten nam af, zoals gluten en lactose. Van alles sloegen mijn darmen op hol, wat erg veel pijn gaf. Na lang dubben toch besloten om het eruit te halen. Helaas was de Kyleena niets voor mij, maar voor anderen kan het wel iets zijn. Veel problemen gehad sinds de plaatsing en hopelijk verdwijnt dat allemaal snel.

17-12-2021 | Vrouw | 21
Depressief
Ik ben 21 en heb tot nu toe de Kyleena spiraal positief ervaren. Het zetten van de spiraal was prima te doen in de 6e dag van mijn ongesteldheid. (Vanwege mijn lange ongesteldheid, grote bloedverlies bij ongesteldheid en neiging tot depressieve gevoelens bij de hormonen van de pil heb ik de spiraal gezet). Wel voel ik nu na 4 weken dat ik een opgezwollen buik heb en nu v[lees meer...]oor de 2e keer een dag ervaren met heftige kramp. Misschien mijn baarmoeder die aan het spiraaltje moet wennen? Nu ook elke dag een klein beetje bloedverlies. Na 3 maanden moet dat over zijn. Dan zal ik mijn verhaal weer updaten. Qua humeur voel ik mij wel een stuk prettiger en meer mezelf dan bij de pil.

10-12-2021 | Vrouw | 37
levonorgestrel (19,5mg)
Ernstige buikpijn bij eierstokken die uitstraalt naar rug en ribben, ook nog altijd doorbraak bloedingen (heb de spiraal nu 7 maanden) iets wat ik met de mirena nooit had. Ook last van puisten die ik normaal nooit had.

09-12-2021 | Vrouw | 23
levonorgestrel (19,5mg)
Help me out! Na mijn vorige relatie ben ik één jaar gestopt met de pil. Toen ik mijn huidige partner tegenkwam slikte ik dus geen pil en gebruikte wij simpelweg een condoom. Omdat het natuurlijk minder spontaan is heb ik ervoor gekozen de Kyleena spiraal te plaatsen. Het plaatsen an sich viel ontzettend mee. 2 dagen flinke buikpijn gehad maar dat was het ook wel. Na ruim 4[lees meer...] maanden weet ik niet of ik mijzelf er nu echt beter of gelukkiger door voel. Ondanks de lage dosis hormonen voel ik mij niet zoals van te voren. Mijn lichaam heeft ontzettend moeten afkicken en voor mijn gevoel, nu weer moeten wennen. Ook komen de kilo’s er sneller aan. Ik moet echt op mijn eten letten. Het is heel gek. Het heeft voordelen en nadelen en ik twijfel ontzettend of ik de spiraal laat zitten of alsnog laat verwijderen. Volgens de huisarts moet ik het ruim één jaar de tijd geven voor mijn lichaam om eraan te wennen. Iemand die zich hierin kan vinden?

09-12-2021 | Vrouw | 17
levonorgestrel (19,5mg)
Heb de spiraal nu 3weken. Eerste 2/3weken niet gebloed maar nu begin ik toch te bloeden. Hopelijk is dit snel weg want ik heb geen zin om 2maanden lang te bloeden ;). Voor de rest was het plaatsen zeer pijnlijk, na het plaatsen deed het nog meer pijn. Krampen, steken, de pijn was zelfs naar mij benen getrokken! 2 dagen er na was de hevige pijn gelukkig weg. Af en toe heb i[lees meer...]k wel nog paar krampen. Maar voor de rest merk ik niets! Hopen dat het bloeden stopt natuurlijk!

05-12-2021 | Vrouw | 23
levonorgestrel (19,5mg)
Ik was erg bang voor het plaatsen na veel verhalen gehoord te hebben. Had 1 ibu en 1 paracetamol genomen en voelde nauwelijks iets van het plaatsen, alleen een beetje een klein gek krampje, maar het viel héél erg mee. Voordelen voor mij zijn: fijn dat je je geen zorgen meer hoeft te maken om de pil slikken, libido is verbeterd, gewicht meer in balans, humeur over het alg[lees meer...]emeen ook beter naar mijn idee. Nadelen: wat meer puistjes, hoofdpijn en mijn haar is dunner geworden, vooral bij mijn inhammen. Vooral dat laatste vind ik erg vervelend. Maar misschien is het ook stress. Lastig. Hebben mensen hier ervaring mee?

02-12-2021 | Vrouw | 22
levonorgestrel (19,5mg)
Aangezien er hier bijna alleen maar horrorverhalen te vinden zijn wil ik hierbij graag mijn positieve ervaring delen. Ik heb afgelopen maandag de Kyleena spiraal laten plaatsen bij mijn huisarts. Ik zag er best wel tegenop omdat ik veel enge verhalen gelezen had. Ik moet zeggen, het plaatsen viel mij echt ALLES mee (ik heb geen kinderen gehad). Het is oncomfortabel maar [lees meer...]het was zeker niet erg pijnlijk. Alleen bij het opmeten van de diepte van de baarmoeder even een kramp gevoel maar die was vergelijkbaar met een hevige menstruatie kramp. De rest van de dag wel wat krampen en wat licht bloedverlies gehad maar allemaal heel goed te doen. De dag daarna al nergens meer last van gehad :) Laat je dus vooral niet te bang maken door alle verhalen op internet: ieder lichaam is anders en iedereen ervaart dingen anders.

28-11-2021 | Vrouw | 40
levonorgestrel (19,5mg)
Voorheen 5 jaar mirena gehad, nergens last van. afgelopen 2 jaar kyleena. Sinds die tijd continue vaginale infecties (waarbij geen een behandeling hielp). Mn partner had telkens na geslachtsgemeenschap verschrikkelijk jeuk en branderig/pijnlijk gevoel, dus ons sexleven heeft er wel onder te lijden gehad. Verschil tussen mirena en kyleena bevat minder hormoon maar daarvoor [lees meer...]in de plaats zit er koperftalocyanine in. Toen ik las over koper-vergiftiging viel alles voor mij op z’n plek. Spiraaltje eruit gehaald vorige week en mn lichaam is nog herstellende, maar weet dat dit de oorzaak moet zijn geweest.

26-11-2021 | Vrouw | 22
Menstruatiepijn
Ik heb verschillende soorten pillen gebruikt, was nergens echt tevreden over. Mijn klachten als duizelig, schommelingen in bloedsuiker en bloeddruk, hoofdpijn, misselijk hoopte ik hiermee te bestrijden. Echter was het altijd zo dat door de pil sommige klachten verminderden, maar andere klachten juist verergerden. Hierdoor de Kyleena in april 2018 overwogen. Beste keuze ooi[lees meer...]t. Het zetten was wel echt heel pijnlijk maar dat duurde ook maar een paar tellen. Daarna een week heel veel krampen gehad. Dat nam gedurende de tijd af waarna ik eens in de 3 maand nog 'even' heftige steken had. Uiteindelijk verdween ook dat na een halfjaartje ongeveer. Nu, zo'n 3,5 jaar later ben ik er nog steeds heel bij mee want ik ben dus nu al 3.5 jaar niet meer ongesteld geweest, geen klachten meer. Echter af en toe schemeren een paar lichte klachten door, in de week voordat ik eigenlijk weer moet menstrueren. Misschien dat dit met de sterkte van de Kyleena te maken heeft, dat dat nu langzaam aan afneemt. Ik denk dat ik hem straks na de 5 jaar gewoon weer opnieuw laat zetten! Die helse pijn en de 1e week erna waren dus wel echt vreselijk, maar het o zo waard!

17-11-2021 | Vrouw | 25
Acne/puistjes
Ik heb de Kyleena spiraal laten plaatsen in augustus 2021. Het plaatsen was voor mij een ontzettend pijnlijke ervaring, ik had een pijnstiller genomen voor de plaatsing. Heb enkele weken enorme buikkrampen blijven behouden, deze kwamen onverwachts op wat heel vervelend was. Ondertussen heb ik vrijwel geen last meer ( november 2021 ). Af en toe kunnen de krampen wel eens op[lees meer...]komen maar dit is dan zeer lichtjes. Enige min punt is dat ik enorme acne ben beginnen krijgen rond mijn mond en op mijn kin. Het maakt me ongelofelijk onzeker en als er 1 begint te verdwijnen staat er de volgende ochtend al een nieuwe klaar... Gelukkig is mijn libido wel terug en voel ik me fitter in mijn vel aangezien dit volledig verdwenen was door mijn pil.

01-11-2021 | Vrouw | 35
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb de kylenaa spiraal nu 8 maanden. Inbrengen vond ik onwijs meevallen! Niet prettig maar absoluut goed te doen. Eerste dag wat krampen en licht bloed verlies. Menstruatie werd regelmatiger (was voor spiraal tussen 4 en 6 weken) vanaf spiraal zeer regelmatig; eens per 4 weken. Tot op heden blijf ik helaas dus wel ongesteld ! Bloeden is minimaal maar houdt wel tot 9[lees meer...]/10 dagen aan. Daar kan ik mee leven maar hoop dat het nog gaat afnemen. Omdat ik verder geen bijwerkingen heb ben ik tevreden.

20-10-2021 | Vrouw | 22
levonorgestrel (19,5mg)
Sinds februari 2021 de kyleena spiraal laten zetten. Het zetten zelf was vreselijk pijnlijk; maar dat kwam ook omdat het mijn huisarts niet goed lukte en daarna alsnog naar het ziekenhuis moest om een echo te maken om te kijken of het goed zat. Dit bleek niet zo te zijn en moest ik wéér een afspraak bij het ziekenhuis maken om hem daar te laten zetten (+600 euro aan kosten[lees meer...] daardoor). Goed, eerste maanden zeer tevreden: ik werd niet ongesteld en ik had geen stemmingswisselingen (dit was de reden dat ik naar een spiraal was overgestapt). Sinds enkele maanden merk ik dat mijn borsten zeker een cup kleiner zijn geworden, waar ik wel van baal. Maar het allerergste is dat ik zoveel puistjes op mn kin heb gekregen... Ik kan smeren wat ik wil en ze blijven maar komen, terwijl ik van mezelf een super gave huid heb en dit altijd heb gehad. Ook merk ik dat ik weer heel snel kan huilen om de kleinste dingen. Al met al, de eerste maanden zeer tevreden maar ik heb nu besloten om hem eruit te halen en toch weer over te gaan op de pil.. Ik word gewoon zo onzeker van al die pukkels waarvan ik zeker weet dat ze door die spiraal komen.

10-10-2021 | Vrouw | 25
levonorgestrel (19,5mg)
Na een zeer vermoeiende zoektocht naar de juiste anticonceptie, liet ik in februari 2021 een spiraal plaatsen. Initieel was ik hier zeer tevreden van. Geen last bij de plaatsing. Af en toe wat buikkrampen in de dagen en weken nadien. Maar na 3-4 maanden kreeg ik enorm last van acné in mijn aangezicht en rug. Hiervoor heb ik verschillende pillen, de ring en een tijdje niets[lees meer...] gebruikt, en ik heb nog nooit zo’n erge acné ondervonden op mijn wangen, kin en rug. Erg pijnlijk en geeft een enorme deuk in het zelfvertrouwen. Nu terug gestart met een minipil die zou inwerken op de acné maar na de eerste maand is er slechts een lichte verbetering te zien...