Kyleena

levonorgestrel

14-11-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Ik heb anderhalf uur geleden voor t eerst een spiraaltje laten plaatsen, de Kyleena. Ik kan dus alleen zeggen hoe ik t plaatsen vond gaan, maar het leek me goed dit geruststellende (!!) verhaal wel te delen. Ik vond het toch wat spannend om het te laten plaatsen, maar mn huisarts stelde me goed gerust. Ik heb me ontkleed, en gedaan alsof dit de normaalste zaak van de w[lees meer...]ereld was. Voor de huisarts was het dat ook zei ze, haha. Het deed allemaal geen pijn, tot het meten van de baarmoeder. Hier voelde ik een steek en wat kramp, maar goed te doen. Het daadwerkelijk inbrengen van de spiraal deed wel even goed zeer voor 5-10 seconden, maar net op het moment dat ik dacht "dit is niet best" zei de huisarts al dat het klaar was. Ik was zelfs een beetje verbaasd. Toen de touwtjes afknippen en de eendenbek weg, wat beide geen pijn deed. Even rustig zitten en klaar alweer! Ik heb nu nog wat krampjes, maar die heb ik altijd tijdens mn periode. Het viel me echt alles mee. Heel benieuwd hoe het verder gaat bevallen.
10-11-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Plaatsen van de spiraal deed bij mij totaal geen pijn. De arts zei dat ik gemakkelijk zal bevallen en geen gevoelige baarmoeder heb. Helaas ben ik psychisch duidelijk een stuk gevoeliger. Ik heb de spiraal nu anderhalve week en heb elke dag weenbuien. Mijn stemming wisselt om de paar uur van somber en neerslachtig naar blij en lacherig. Ik weet eigenlijk niet wat ik moet d[lees meer...]oen. Hoe ik me nu voel is dit het echt niet waard, maar 't is nog maar zo'n 2 weken geleden. Zijn er ook ervaringen bij wie dit over is gegaan? En na hoe lang?
16-10-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Ik heb eergisteren ochtend de kyleena spiraal laten zetten. Ik heb vooraf van de dokter oxycodon 5mg en diazepam 5mg gekregen zodat de plaatsing minder pijnlijk zou zijn. De plaatsing zelf viel inderdaad mee zolang je kan ontspannen. Ik heb sinds het plaatsen wel heel erg last van buikkrampen. Zo erg dat ik pauzes moet nemen als ik een stukje loop. Ik ga ervan uit dat dit [lees meer...]over gaat over een paar dagen maar voor als iemand ook een spiraal gaat laten plaatsen is dit wel iets om rekening mee te houden.
12-10-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Heb de Kyleena in totaal 6 maanden gehad. De afspraak om 'm te laten verwijderen stond al vast maar ik heb' m zelf eruit getrokken omdat ik helemaal gek werd van de bijwerkingen. Zelfs van de Mirena heb ik zulke bijwerkingen niet gehad!! Ik was constant ongesteld, had enorme rugpijn, een opgezette buik en buikpijn alsof ik iedere dag ongesteld moest worden. Hoofdpijn, [lees meer...]misselijkheid en ga zo maar door. Leek wel alsof ik zwanger was!! Heb zelfs nog een test gedaan.. Vaginale klachten werden steeds erger: slijm- en bloedverlies en bijna constant een vaginale schimmelinfectie. Daarbij voelde mijn baarmoedermond heel erg pijnlijk aan. Zo erg dat ik soms niet eens kon zitten van de pijn. Mijn haar is vreselijk dun geworden en heb er kale plekken aan overgehouden. Ik was het zooo beu!!! Nadat ik de spiraal eruit heb gehaald ben ik 4 dagen intens gaan bloeden. Nu dat gestopt is ben ik EINDELIJK weer de oude en heb nergens meer last van. Klote anticonceptie!!!
09-10-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Ik ben zeer overgevoelig voor hormonen. heb 4 jaar lang allemaal verschillende pillen gehad. allemaal hadden ze heel veel invloed op mijn mentale gesteldheid. toen over op de koper spiraal. dit was lichamelijk een ramp met extreem veel bloedverlies. toen over op een pil met lichaamseigen hormonen. mentaal weer een ramp. toen koos ik ervoor op elke ochtend mijn temperatuur [lees meer...]op te meten en via een app in de gaten te houden wanneer ik ovuleer. ik ben toen zwanger geraakt. heb een curettage gehad en daarbij gelijk de Kyleena laten plaatsen. deze is, wat ik toen niet wist, door mijn baarmoeder heen gegaan en naast mijn baarmoeder gaan zitten. hier kwam ik een half jaar later achter toen ik opeens weer zwanger bleek te zijn. het bleek ook nog eens een buitenbaarmoederelijke zwangerschap te zijn. met een operatie is de spiraal eruit gehaald en de eileider schoon gemaakt. toen koos ik ervoor om een maand later alsnog nog een keer de Kyleena te laten plaatsen toen mijn baarmoeder weer hersteld was. sinds 2 weken na het zetten tot nu ( een jaar later) heb ik vreselijk veel last van bacteriële infecties en schimmel infecties. meerdere kuren gehad van mijn gynaecoloog maar elke keer kwam het weer terug. ben compleet ten einde raad. er is geen optie meer voor me en zelfs de gynaecoloog weet niet wat ze met me aan moet. heb het nu een jaar lang geprobeerd maar heb ervoor gekozen om hem volgende week eruit te laten halen...
23-09-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Het zetten bij de huisarts stelde niks voor. De eerste weken wel last gehad van hele erge krampen en pijn in de onderrug. Het gevoel alsof je constant ongesteld bent. Nu een klein half jaar later heb ik voornamelijk last van stemmingswisselingen / depressieve gevoelens en acne en de nek en rondom mijn mond. Mijn idee is om hem nog te laten zitten tot we besluiten voor [lees meer...]ons eerste kindje te gaan. Daarna plaats ik hem niet meer terug en ga ik denk ik kiezen voor de koperspiraal. In ieder geval geen hormonen meer voor mij!
16-09-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Ik heb hem nu exact 7 dagen. Wat een rollercoaster is dit! Ik had enorm veel stress voor de plaatsing (bij gynaecoloog) en deze viel voor mij enorm goed mee. Ik had tabletjes opvoorhand gekregen die ik daar beneden moest inbrengen, deze zouden de baarmoederhals moeten ontspannen. Ik weet niet of het goed hielp of ik er gewoon sowieso niets van voelde. Alleen begon toen de[lees meer...] “pret” pas. (Bij mijn maandstonden heb ik ook altijd een stevige reactie gehad van mijn hele lichaam. Voornamelijk toch van de baarmoeder die echt haar best deed om tot de laatste druppel te persen bij wijze van spreken.) Direct na het plaatsen voelde ik intense pijnen in mijn baarmoeder. Je kent ze wel, die pijnen die, hoe je ook gaat zitten of liggen, maar niet weg gaan. Die pijnen waarvan je hele lichaam verkrampt. Na iedere kramp is je lichaam dan ook op, en dan komt de volgende... Dat hield een paar uur aan en ik probeerde gewoon te slapen omdat ik merkte dat ik niet meer fatsoenlijk kon wandelen. Een paar uur laten werd ik wakker, geen pijn meer en ik voelde me uitgerust. (Jammer dat het 19u s’avonds was) verder ging alles goed. Mijn libido ging wat minder goed maar dat is sowieso bij mij niet erg stabiel. Zaterdag begon deze grap weer, alleen is hij nog niet gestopt. Weinig slaap, vette huid, krampen. Dit lijkt mij wel iets wazr de hormonen verantwoordelijk voor kunnen zijn. Ook lichte bloeding. Normaal kan ik emmers vullen en nu is het alsof er 1 druppel uitgeknepen wordt en mijn baarmoeder leeg is. Ik hoop dat de pijn afneemt. Anders zal ik hem toch laten verwijderen. Ik wacht nog een paar weken af.
27-08-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Ik heb reeds 2 jaar de Kyleena spiraal. Het plaatsen deed heel veel pijn, maar die was binnen de twee uur over. Op zich heb ik het eerste jaar niet veel last gehad van bijwerkingen (vaak pijnlijke borsten en prikkelbaar en depressief de week voor mijn regels). Het laatste jaar ben ik echter heel depressief en angstig met paniekaanvallen als gevolg. Deze gevoelens heb ik en[lees meer...]kele dagen voor en na mijn regels. Ik ga deze week nog mijn spiraal laten verwijderen.
17-08-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Sinds dat de Kyleena bij mij is geplaatst ben ik zeer veel afgevallen, ondanks dat ik goed en gezond eet. Ook heb ik erg veel last gekregen van depressie, lusteloosheid, een vette huid en dus puistjes, maar mijn huid is tegelijkertijd ook weer erg droog... Het gewichtsverlies en de depressie vallen mij wel het zwaarst en ik wil de Kyleena dus ook weer laten verwijderen[lees meer...]. Het liefst stap ik weer over op de pil, ondanks dat deze migraine bij mij veroorzaakt, dat heb ik liever eens in de zoveel tijd dan alle bijwerkingen die ik nu heb...
13-08-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Na jarenlang aan de anticonceptiepil en vervolgens na mijn 2 zwangerschappen de kyleena laten plaatsen. De eerste 5 maanden wel bijna iedere dag spotting gehad en na 6 maanden was dit over. Ik heb de spiraal nu bijna een jaar en ik heb nu alleen nog bloedverlies wanneer ik eigenlijk mijn menstruatie zou hebben, het verschil is wel dat dit met een inlegkruisje op te vangen [lees meer...]is, dus nauwelijks bloedverlies voor een dag of 3 maximaal. De anticonceptiepil gaf mij toch vaak depressieve gevoelens ik merkte dit pas op toen ik een tijd stopte met de pil, hoe ik mij tijdens de pil en zonder de pil voelde was een wereld van verschill en en had totaal geen zin meer in seks met de pil (microgynon 30), nu met de spiraal voel ik mij bijna helemaal hetzelfde als de periode dat ik geen pil slikte. De zin in seks is gewoon prima en geen depressieve gevoelens.
04-08-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Omdat ik verschillende pillen heb geprobeerd, maar hierbij toch telkens bijwerkingen ervaarde zoals ; Sombere gevoelens, buikpijn en misselijkheid ervoor gekozen om een spiraal te laten zetten. Omdat de klyena nog minder hormonen bevat, hiervoor gekozen. Het plaatsen is pijnlijk maar het zetten duurt niet lang. De gyneacoloog heeft het bij mij gezet en was binnen 5 minu[lees meer...]ten klaar. Na het zetten nog 2 dagen wat licht bloedverlies en na 3 weken ook soort ‘mini’ ongesteld, maar verder geen bloedverlies meer gehad. Top, natuurlijk. Ook zijn mijn sombere gevoelens en buikpijn verdwenen. Eigenlijk helemaal geen last van de bijwerkingen van de klyeena. Soms wat lichte onderbuikkrampen maar dat is dan ook het enige. Misschien leuk om te vertellen dat mijn libido ook omhoog is gegaan. Als je dus niet goed tegen de ‘extra’ hormonen kan is deze spiraal een goede oplossing. Bij verdere vragen kunnen deze gesteld worden!
03-08-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Ik moet eerlijk zeggen dat het plaatsen van de kylena mij wel een beetje tegen viel. Nu moet ik ook toegeven dat ik niet echt voorbereid was op pijn. Vooral het moment dat mijn baarmoeder mond werd 'vastgepakt' vond ik erg pijnlijk. Daar werd ik ook wat duizelig van. Verder viel het alles mee. De dag zelf had ik daarna niet veel pijn maar voelde mijn baarmoeder wel wat be[lees meer...]urs om het zo maar uit te drukken. De dagen na de plaatsing was het wat gevoelig maar zeker niet pijnlijk. Helaas had ik de pech dat na een week ik enorm veel pijn kreeg. Zowel in mijn buik als in mijn rug. Het voelde als zware menstruatie pijn. Nu ben ik vrij hard voor mijzelf en dacht ik dat het vanzelf wel over zou gaan. Na 3 dagen heeft mijn partner mij toch naar de dokter gestuurd. Daar kon ik 2 dagen later een echo laten maken. De spiraal zat nog op zijn plek maar mijn lijft probeerde om deze er uit te krijgen. De zo genoemde afstotingsverschijnselen blijkbaar liep ik al 3 dagen rond met lichte weeën omdat mijn lijf de spiraal er uit wilde krijgen. Op advies van de dokter heb ik een week lang een hoge dosis pijnstillers geslikt in de hoop dat mijn lichaam zou kalmeren. Gelukkig gebeurde dit ook. Hierna heb ik niks anders dan plezier gehad van mijn spiraal. Na verloop van tijd bleef mijn menstruatie helemaal weg wat ik eerlijk gezegd heerlijk vind! De reden dat ik de spiraal maar zo kort heb laten zitten is omdat we nu toch gaan proberen een kindje te krijgen! Ik zou het iedereen aanraden. En het advies mee geven. Heb je klachten ga dan meteen naar de dokter en wacht niet zoals ik 3 dagen.
24-07-2019

23-07-2019

Kyleena (levonorgestrel)

3 maanden na bevalling van mijn 1e kindje, heb ik de Kyleena laten plaatsen bij de huisarts. Zag er erg tegenop door alle enge verhalen, maar ik heb nergens last van gehad bij het plaatsen. Voorheen altijd de pil geslikt, maar toch wel vaak migraine, waardoor ik de Kyleena wilde proberen. Want een condoom is ook niet alles. Een evt bijkomend voordeel is dat de menstruaties[lees meer...] sterk verminderen of zelfs uitblijven. Helaas heb ik nu 6 weken na plaatsing nog steeds dagelijks (licht) bloed verlies, wat wel tot de nodige ergenissen leidt. Ik hoop dat dit snel voorbij is. Heb sinds de bevalling eerst wel weer genoeg bloed verloren ;]
23-07-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Van alle anticoncepties die ik heb gebruikt is de Kyleena de de minst kwade van het stel, maar daar is alles mee gezegd. Ik ben niet depressief of aangekomen (de pil), heb geen pijn tijdens de sex (alle andere spiraaltjes), heb geen constante bloederige afscheiding (koperspiraaltjes T-safe en gynefix) en ik heb mijn cyclus nog (niet met de mirena). Waar ik last van heb:[lees meer...] ik zit minder in mijn lichaam en meer in mijn hoofd wat resulteert in meer piekeren en een verlaagd libido. Ook ervaar ik minder fysieke geilheid en genot (orgasme is verminderd). Daarnaast is mijn lichaamsbeharing flink toegenomen, is de huid van mijn wangen onregelmatiger en heb ik meer mee-eters. Ik kan niet wachten tot er een toegankelijke mannelijke anticonceptie op de markt komt.
18-07-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Ik heb na 1,5 de spiraal laten verwijderen en ik ga terug de NuvaRing gebruiken. Bij het plaatsen en verwijderen ben ik flauwgevallen. Na het plaatsen heb ik 2 weken in bed gelegen vanwege de pijn en andere bijwerkingen. Nadien nog maanden last van gehad. Uiteindelijk waren de bloedingen gestopt en ging het een periode beter. De laatste maand had ik terug ernstige bijwerki[lees meer...]ngen, extreme baarmoeder krampen, bloedingen, flauwvallen etc. Spijtig genoeg uiteindelijk gewoon laten verwijderen.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (516) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (483) - Antibiotica - penicillines breedspectrum