Ervaringen met Kyleena

levonorgestrel

buikkrampen

14-03-2024 | Vrouw | 45
levonorgestrel (19,5mg)
Hoi, ik heb de kylena spiraal 2 werk terug laten verwijderen. 3 dagen later kreeg ik een heel klein beetje spotting, na 3 dagen stopte dat, en 5 dagen later weer een beetje verkleirde witten vloed, dit was ook iets dikker.. maar tevens na 3 dagen weer over ☺ Nu heb ik wel sinds t verwijderen een mega opgezetten buik, (verder geen klachten). Hebben meer dames last[lees meer...] gekregen van de opgezetten buik? (lijkt wel of ik zwanger ben 🤣) En zoja, wanneer nam dat weer af? Ik ben juist na t verwijderen minder en gezonder gaan eten, om de verandering van mijn hormonen een beetje goed op te kunnen vangen ofzo, mocht dat werken.. Dus aan mijn eetpatroon kan t niet liggen.. 🤔

23-02-2024 | Vrouw | 29

buikkrampen

Vandaag voor de 2de keer mijn kyleena laten plaatsen. Heel veel angsten gehad voor de pijn, ik heb een zeer lage pijngrens dus ik heb best wel veel pijn gehad. Het zetten duurt mss max 3 tot 5 minuten.. geen prettig gevoel, eventjes blijven liggen op de behandeltafel(last van zweetaanval) maar na 5min was de pijn weg aan trekken. Ik had ervoor een pijnstiller genomen geen [lees meer...]idee of dit helpt. Nu na een halfuurtje terug thuis op bed gaan liggen en de krampen zijn weg aan trekken. De krampen zijn zoals je maandstonden maar dragelijk. De pijn was het waard! 5jaar safe en aan niks denken. Laat je dus niet afschrikken door de horror verhalen want het duurt echt maar paar minuutjes.. mijn ervaring is dus wel best cava.. succes allemaal! 🍀

28-01-2024 | Vrouw | 31
levonorgestrel (19,5mg)
overgestapt van microgynon 30 naar kyleena vanwege minder hormonen. Ik heb eerder een spiraaltje laten zetten en nee leuk is het niet ik was veel te gespannen (weer) en daardoor doet het zetten meer pijn als nodig is. Wel is het zo gebeurd. Mijn bijwerkingen zijn acne (hoort erbij) en contactbloedingen en krampen maar dit is allemaal puur wennen van mijn lichaam aan het[lees meer...] spiraal. Het mooiste is dat ik me mentaal 1000 keer beter voel dan met al die hormonen van de pil, ik kan veel meer hebben.. ben rustiger en gelukkiger en energieker. Bijkomend voordeel is ook mijn gewicht wat stabiel blijft, kom bijna niks meer aan zonder op mijn eten te letten en heb veel minder eetdrang, even wennen allemaal maar ik ben blij met de kyleena!

26-12-2023 | Vrouw | 31
levonorgestrel (19,5mg)
Omdat ik al kinderen heb gekozen voor de kyleena. Dit omdat ik de pil minder fijn vind. En heb hem nu 2mnd. Het plaatsen verliep prima, lichte kramp maar dat was het dan ook. Nog wel ongesteld geworden en ik hoop eigenlijk dat dit ook minder/verdwijnd in de toekomst. Verder weinig klachten en bevalt het mij goed.

31-10-2023 | Vrouw | 26

26-09-2023 | Vrouw | 30
levonorgestrel (19,5mg)
Eerste 4 maanden duurde mijn menstruatie lang 10-12 dagen. Dit menstruatie was licht en ik had geen buikpijn. Tussendoor wat lichte spotting, maar niet storend. Verder geen enkele bijwerking. Plaatsen heb ik niet gevoeld. Nu al 2 maanden geen menstruatie meer! Kan het iedereen aanbevelen! Vorige 2 spiralen waren Mirena en kreeg ik overbeharing, oogklachten, gewichtstoename[lees meer...]. Vandaar de keuze voor kyleena.

23-09-2023 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
De Kylena een week geleden laten plaatsen, bij de huisarts, dat vond ik reuze meevallen. 2x Aleve genomen van tevoren en vond het wel een pijnlijk gevoel maar veel minder erg dan verwacht, net als hevige ongesteldheidskrampen maar dan maar voor een paar minuten. Helaas heel veel andere bijwerkingen de dagen na het plaatsen, het wordt steeds erger: duizelig, onstabiel, [lees meer...]hoofdpijn aanvallen, pijnlijke borsten, opkomende acne (dat ik echt nooit heb) constant stressgevoel, weinig energie en heel moe, down en afwezig. De krampen komen en gaan van dag tot dag, en wat spotting, dat heel erg meevalt. Het lijkt elke dag erger te worden, ben bang dat het door de hormonen komt. Ik denk dat ik hem er deze week weer uit laat halen omdat dit me het echt niet waard is helaas. Ken ook veel mensen die er geen bijwerkingen van hebben, dus is heel persoonlijk.

18-08-2023 | Man | 24
levonorgestrel (52mg)
Het zetten deed pijn door spanningen van mijzelf. Eerste 3 weken erna hevige buikpijn dat doorstraalde naar mijn rug en benen. 4 keer ibuprofen en 4 keer paracetamol slikte ik per dag. Ziekenhuis opgebeld en ze hebben gecheckt of de spiraal goed zat. De spiraal zat goed gelukkig. 4 weken na het zetten nog steeds hevige buikpijn, nog steeds veel pijnstilling nodig.

12-08-2023 | Vrouw | 34
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb twee weken en twee dagen geleden mijn Kyleena spiraal laten zetten. Sinds dien is het elke dag wel wat; de ene dag misselijkheid, de andere dag buikpijn en spotting, de volgende dag hoofdpijn en de dag daarna angst door al deze dingen. Om nog maar te zwijgen van de hormonale last op mijn gemoed, waarvan ik duizelig kon worden, en het voelde alsof ik in een droomwere[lees meer...]ld zat. Maar mijn gyneacoloog vertelde me dat de eerste twee weken vooral het ergst waren. Het is nu iets meer dan twee weken geleden en ik heb vandaag zoveel last van buikpijn, meer dan in die eerste twee weken. Het lijkt in intervallen van krampen te gaan, alsof ik ga moeten bevallen ofzo. Ik heb ook wat bloedverlies, het is nog te vroeg voor mijn maandstonden maar dat kon ook ontregeld zijn door de spiraal, zei de gynaecoloog. Maar het doet dus meer pijn dan voordien, ipv minder pijn. Ik heb twee dafalgans van 500mg moeten nemen, en de pijn is er nog steeds. Als ik mijn maandstonden normaal had, hielp dat wel tegen de pijn. Nu dus niet. Ik had al wat pijn maar het was doenbaar, ik heb dan even geslachtsgemeenschap gehad met mijn vriend, maar voorzichtig. Toch werd de pijn precies erger hierdoor en sindsdien is het dus zo. Ik weet niet goed wat ik moet doen, zou mijn lichaam de spiraal aan het afweren zijn? Of zou ik het nog wat tijd moeten geven?

06-08-2023 | Vrouw | 31
levonorgestrel (19,5mg)
Voor vrouwen die juist baat hebben bij meer hormonen, bijvoorbeeld vanwege heftige menstruaties en bijbehorende klachten, zou ik de Mirena adviseren. Ik had de Mirena, wat heel goed voor mij werkte. Vooral vanwege mijn onregelmatige menstruatie waarbij ik veel last heb van menstruatieklachten (veel bloedverlies, extreme baarmoederkrampen, acne, mentaal) gaf de Mirena einde[lees meer...]lijk rust. Wel na 3,5 jaar dusdanig uitgewerkt dat ik weer de maandelijkse ongemakken ervaarde (wat zich vooral in fysieke bijwerkingen van menstruatie uit, niet zozeer in bloedingen). Huisarts vond het eindelijk onzinnig, de Mirena werkt immers 5 jaar (inmiddels zelfs officieel langer), maar na mijn aandringen op dat ik écht al maanden merkte dat het minder werkt, toch een nieuwe gezet. Na 2 keer de Mirena, adviseerde de huisarts mij de Kyleena. Het was drie jaar geleden, de tijd van dat vrouwen ‘zo min mogelijk hormonen’ wilden. Ik gaf aan dat ik juist daarom twijfelde om niet juist weer voor de Mirena te gaan, aangezien ik juist baat heb bij meer hormonen met mijn hevige menstruaties en bijkomende symptomen. Huisarts gaf aan dat de werking hetzelfde is, dus maakte niet uit. Na 2,5 jaar kreeg ik weer mega last van hormonale oprispingen. Acne, gezwollen borsten, baarmoederkrampen en zelfs weer ongesteld. Dit varieert per maand, meestal licht ongesteld maar mijn lichaam is méga ongesteld: borsten staan op knappen, buikkrampen, opgezette buik, obstipatie etc. Ik ga volgende week naar de huisarts om het te hebben over een nieuwe Mirena. Zie erg op tegen de plaatsing, maar zie uit naar opnieuw fysieke rust!

20-06-2023 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
Even een positief verhaal, na alle horror verhalen hier te hebben gelezen. Het plaatsen was echt zo gebeurd en even een pijn scheut van 2 seconden. Ik moet de rest nog afwachten aangezien hij net pas geplaatst is. Maar de ervaren verloskundige had geen klem nodig en was echt zo gebeurd

07-06-2023 | Vrouw | 24
levonorgestrel (52mg)
Vanaf mijn 13e tot 20e heb ik de pil geslikt. Ik had tijdens mijn pubertijd vaak last van depressies, vermoeidheid en een heel laag libido. Toen ik erachter kwam dat dit door hormonen zou kunnen komen, ben ik hiermee gestopt. Wat een bevrijding! Ik had meer energie en mijn libido steeg enorm. Toen ik op mijn 23e een vriend kreeg, heb ik een koperspiraal genomen. Het zetten[lees meer...] was een HEL!! Het deed ontzettend veel pijn, maar ik dacht: dat gaat wel over. Dit heb ik een jaar geprobeerd, maar had steeds 2 weken last van enorme pijn en hevige bloedingen. “Dat gaat wel over” zei de huisarts… Niet dus. Na bijna een jaar proberen, ben ik overgestapt op de Kyleena. Dan maar weer wat hormonen. Het zetten was niet fijn, maar viel erg mee vergeleken met de koperspiraal. De eerste paar dagen voelde ik mij goed, maar al snel begon de ellende. Ik heb twee maanden non stop gebloed, begon weer niet lekker in mijn vel te zitten (zonder reden), had enorme buikkrampen en mijn libido daalde weer. Ik voelde me permanent chagrijnig, moe en elke vorm van aanraking voelde irritant. Spiraal heb ik laten nachecken en alles zat wel goed. Heb de Kyleena vanochtend toch maar eruit gehaald en wat een opluchting. Ik hoop dat ik snel weer mezelf ben.

05-06-2023 | Vrouw | 30
levonorgestrel (19,5mg)
Ik ben 5 jaar geleden gestopt met de pil, omdat ik het toen na 10 jaar anticonceptie wel eens tijd vond voor iets anders. Met de pil had ik ook met regelmaat migraine met aura. Sinds ik ben gestopt met de pil en over ben gegaan op de Kyleena spiraal heb ik geen migraine met aura meer gehad! Dat is dus een voordeel. Helaas was de tevredenheid van de spiraal maar van relati[lees meer...]ef korte duur. Twee jaar heb ik 'genoten' van het niet meer ongesteld zijn en geen migraine meer, maar daarna begon de ellende. Ongesteld worden (wel regelmatig volgens de app die dit bijhoudt) vond ik een tegenvaller en het afgelopen laatste jaar van de spiraal heb ik wel 8x medicatie gekregen tegen een schimmelinfectie. Deze kwam telkens terug ongeveer 5 dagen voor mijn menstruatie. Dit was dan niet te verhelpen met een zalfje, maar daar moest ik een pil (fluconazol 150mg) innemen zodat de schimmel volledig uit mijn systeem was. Dit hielp dan wel, maar prettig is anders. Ook kreeg ik last van hormonale acné. Dus tijdens mijn eisprong én menstruatie had ik er veel last van. Dit betekent dus dat ik om de week met puistjes rondliep waardoor ik mij enorm onzeker en ongelukkig begon te voelen. Dit is nu ook de reden dat ik de spiraal er iets eerder dan de 5 jaar uit laat halen, omdat ik er helemaal klaar mee ben!

29-05-2023 | Vrouw | 39
levonorgestrel (19,5mg)
Na zwangerschap mirena spriraal gehad. Na 5 jaar gekozen voor Kyleena, het idee minder hormonen in je lijf te krijgen. Verwijderen van het ene en plaatsing van nieuwe ging gepaard met pijn en bloedverlies. Daarna eigenlijk geen ongemakken meer gehad. Eerste jaar meestal een menstruatie, nu het tweede jaar bijna niet. Ik houd het bij, soms wat bloedverlies en dan is het v[lees meer...]aak na een periode van zo’n 60-80 dagen. Dan denk ik: ben ik ongesteld? Na enkele dagen is het weer weg. Eerste keer een zwangerschapstest gedaan om maar voor de zekerheid uit te sluiten of ik niet per ongeluk toch zwanger zou zijn. Geen bijwerkingen, verandering van huid oid. Ik ben er tevreden over

23-03-2023 | Vrouw | 21
levonorgestrel (52mg)
Het is uiteraard voor iedereen anders, maar ik zou de Kyleena niet aanraden wanneer je na een aantal maanden nog bijwerkingen hebt. Uiteindelijk ben je je eigen proefpersoon, maar bij mij was het absoluut geen succes. Na een halfjaar kreeg ik opeens acne, terwijl ik hier nooit last van heb gehad. Echt ontstekingen, die maar niet weggingen. Na een jaar gewoon iedere maand o[lees meer...]ngesteld geworden en extreem vet haar en veel zweten. Van beide nooit last gehad. Deze menstruatie was tot het minimale toe, alleen duurde wel twee weken. Ik merkte wel aan krampen dat ik ongesteld was, maar het kwam eigenlijk pas omhoog wanneer ik seks had: heel onhandig. Ik heb hem er nu na 2,5 jaar uit laten halen, omdat ik elke maand hoopte dat het deze maand beter zou zijn, maar niet dus. Het plaatsen vond ik een hel, vandaar het uitstelgedrag, maar ik merk nu al dat ik hem er veel te lang in heb laten zitten en onnodig met klachten heb rondgelopen. Dus advies: gewoon proberen, maar hou je bijwerkingen bij en laat hem eruit halen wanneer je hier na enige tijd nog last van hebt. Dit hoort namelijk niet.

20-03-2023 | Vrouw | 22
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb de kyleena op mijn 17e laten zetten. Met 2 paracetemols viel de pijn nog enigszins mee en heb ik de eerste jaren vrij weinig problemen ervaren. Maar, vanaf het vierde jaar kreeg ik last van continue bloeden en had ik regelmatig vaginale afscheid. Op een gegeven moment bloedde ik elke dag. Ik heb toen een SOA test gedaan voor de zekerheid, zodat ik wist dat hier niet[lees meer...] hieraan kon liggen. Deze was negatief, maar de bloedingen bleven aanwezig en de huisarts raadde mij ook niks anders aan om te doen. Uiteindelijk heb ik 9 maanden later ervoor gekozen een check te doen bij de gynacoloog, blijkbaar was deze dichterbij de vagina komen te liggen en was de betrouwbaarheid daardoor ook afgenomen (was dus helemaal niet goed geplaatst). Ik heb hem direct laten verwijderen, wat tevens erg pijnlijk was (veel pijnlijker dan het inbrengen voor mij persoonlijk). Intense krampen hield ik er nog aan over. Ergens voelde het erg opluchtend om hem te laten verwijderen, ik denk dat ik het voor nu dan ook gewoon hou bij het gebruiken van een condoom met mijn vaste vriend. Voelde ook alsof mijn lichaam onbewust onder constante stress zat, wat nu niet meer het geval is. En ik heb persoonlijk erg veel geluk gehad dat ik niet zwanger was geworden uiteindelijk. Mocht je een vaste partner hebben: vraag jezelf dan terecht af of je zoiets je eigen lichaam aan wilt doen.