levonorgestrel

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

25-04-2022 | Vrouw | 23
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb nu een maand de Kyleena spiraal, tot nu toe ben ik in zijn algemeenheid zeker tevreden. Het plaatsen was geen pretje, maar de pijn ben je ook weer snel vergeten. De eerste dag heb ik nog flinke buikkrampen gehad, daarna de eerste week nog best heftig. Nu na een maand heb ik af en toe nog wel eens buikkrampen. Het enige vervelende is de bloedingen die ik nu heb, elke[lees meer...] dag heb ik kleine bloedingen. De huisarts vertelde wel dat dit 3-6 maanden kan duren. Ik hoop dat dit snel verdwijnt. Verder heb ik de eerst week last gehad van emotionele buien. Deze zijn nu opgehouden en ik kan zeggen dat ik mij super voel! Ik ben erg tevreden over het spiraaltje, ik voel er verder niks van en hoef ook nergens aan te denken.

21-04-2022 | Vrouw | 29
levonorgestrel (19,5mg)
Eerst ging het prima, na een maand of 5 steeds neerslachtiger en ongeveer gewichtstoename van 1.3 kg per week. Geen eetlust meer, honds vermoeid, dikker worden, lager libido, veel krampen, elke dag spotting en puisten. Huisarts zei dat hij bijna zeker was dat het door de Kyleena kwam, gewisseld naar koper spiraal en dit is echt perfect.

08-04-2022 | Vrouw | 35
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb ongeveer 2.5 jaar de kyleena spiraal gehad. Na 2 zwangerschappen ging het inbrengen makkelijk en heb ik weinig pijn ervaren. Eerste maanden nog wel bloedverlies na verloop van tijd werd dit minder tot nauwelijks meer een menstruatie. Helaas heb ik met de spiraal een buitenbaarmoederlijke zwangerschap gekregen waarbij ik er heel laat achter kwam. Ik ben veel bloed v[lees meer...]erloren heb ben met spoed geopereerd om mijn rechter eileider te verwijderen en mijn buik te spoelen. Tijdens de operatie hebben ze veel moeite moeten doen om de spiraal te verwijderen. Ik ben erg onzeker geworden in het gebruik van anticonceptie.

07-04-2022 | Vrouw | 30
levonorgestrel (52mg)
Enkele maanden na mijn bevalling een Kyleena laten zetten. Het zetten zelf viel me erg mee (het zal wel hebben geholpen dat ik al eens bevallen was en baarmoedermond dus iets minder nauw). In eerste instantie blij mee. Echter, kwam ik er na een half jaar achter dat de spiraal niet meer in mijn baarmoeder te vinden was! Na onderzoek bleek dat hij de baarmoeder had geperfo[lees meer...]reerd (doorboort) en ergens anders zat. Bizar! Doordat de Kyleena kleiner is, schijnt dit ook makkelijker te kunnen Gelukkig had ik geen pijn, maar moest vervolgens wel middels een kijkoperatie verwijderd worden. Enkele dagen moeten herstellen. Ik snap dit dit gelukkig niet vaak gebeurt, maar ik had ook nooit verwacht dat dit bij mij zou voorkomen. Gelukkig niet zwanger geraakt! Maar voor mij, geen spiraal meer.

01-04-2022 | Vrouw | 30
levonorgestrel (19,5mg)
Wat een geweldige uitvinding, had ik dit maar 15 jaar eerder geweten! Na 15 jaar veel buikpijn te hebben gehad op de eerste dag van de menstruatie, heb ik nu helemaal geen last meer van pijn. Alleen de hoofdpijn is gebleven. Het plaatsen was een heel raar en naar gevoel. Dit is is gelukkig maar kort. Hierna veel last gehad van flinke bloedingen. Dit duurde een maand. N[lees meer...]a de volgende cylus stopte het bloeden en werd het weer als normaal. Maar met bonus dat het bloeden steeds minder werd en na een half jaar kan ik nu ook zeggen dat mijn menstruatie gestopt is!

24-03-2022 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb vandaag mijn spiraal laten plaatsen. Ik keek er heel erg tegenop door alle horror verhalen die ik heb gehoord. En natuurlijk lees je alleen die op het internet.. ik heb mijn spiraal bij de gyno laten zetten en het was goed te doen. Het deed eventjes een beetje pijn, maar niet de helsepijn die ik altijd heb gelezen in vorige reviews (geloof niet alles wat je leest) E[lees meer...]n heb ook nog nooit een onderzoek o.i.d. gehad bij mn vrouwelijk geslacht. Ik ben sinds mijn 17e aan de pil (ben nu 24) en kreeg toen ik aan mijn nieuwe strip begon ineens migraine met aura (wat ik normaal nooit eerder heb gehad) ik dacht de 1e keer dat ik blind werd, heel angstig was ik. Maar ik heb de strip afgemaakt, wat ervoor zorgde dat ik 4 migraine aanvallen (met overgeven en al) kreeg in 3 weken tijd. Dus hoe kan dit? De huisarts wilde medicijnen voorschrijven om de pijn te verminderen, maar ik wil de oorzaak oplossen. Dus gestopt met de pil. En quess what? Geen migraine meer gehad. Ik heb 1,5 tot 2 maanden geen anticonceptie gebruikt, alleen een condoom, maar dit vind ik niet safe genoeg. Ik heb nu de Kyleena laten zetten vanwege de lage hoeveelheid hormonen. Nu in de gaten houden of ik weer migraine krijg, anders wordt het de koper spiraal. Het was een heel gedoe, dus hopelijk heeft iemand hier iets aan die in dezelfde situatie zit 😊

19-02-2022 | Vrouw | 22
levonorgestrel (19,5mg)
Super fijn! Ik hoef nooit meer ergens over na te denken. Mijn menstruatie is veel minder vaak. Plaatsing voel mij erg mee. Een aanrader.

18-02-2022 | Vrouw | 25
levonorgestrel (19,5mg)
Kyleena nu 8 maanden geleden laten zetten. Dit was echt pijnlijk en het ging na veel kloten eindelijk goed. Lag aan mijn nauwheid, niet aan de spiraal. Sinds de spiraal word ik gewoon iedere maand ongesteld, een week van te voren heb ik extreme behoefte aan chocolade, ik krijg krampen en mijn hormonen schieten door het dak. Met de pil had ik dit niet. Ook krijg ik extre[lees meer...]me acne (vooral op mijn kin). Ik was gestopt met de pil vanwege de slechte verhalen en omdat ik mij eigenlijk ook wel vrij vlak voelde qua emoties en een laag libido had. Maar nu begin ik te twijfelen of dat door de pil kwam of door corona en het leven.. haha. Mijn libido is wel wat omhoog gegaan sinds ik de spiraal heb.

11-02-2022 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
Hierbij mijn review na 4 jaar Kyleena. Het zetten was extreem pijnlijk en het duurde wel echt een halfjaar tot mijn lichaam aan het spiraaltje was gewend, veel bloeden en pijn. Na ongeveer een jaar blijven mijn menstruaties zo goed als weg. Wel spotting soms. Over het algemeen was ik wel tevreden buiten dat ik last kreeg van haargroei op plekken waar dit voorheen niet z[lees meer...]o was. Helaas na 3,5 jaar zijn mijn menstruaties weer terug. Het bloedverlies is minder heftig maar wel veel langer dus echt 10 a 15 dagen per maand, erg vervelend. Ook voel ik me sinds een jaar neerslachtig en een laag libido, ik weet natuurlijk niet zeker of dit door het spiraaltje komt. Ik maak toch een afspraak om het te laten verwijderen. Al met al heb ik bij dit spiraaltje het minste last gehad van de hormonen vergeleken alle anticonceptiepillen die ik geprobeerd dus dat is wel een voordeel. Maar helaas blijft het zoeken. Ik denk toch dat geen enkele vorm met hormonen geschikt is voor mij.

31-01-2022 | Vrouw | 37
levonorgestrel (19,5mg)
Zetten van kyleena was pijnlijk. Sinds dat ie ingebracht is (januari 2021) vaak pijnlijke steek in linker lies. Na het zetten maanden af en aan ongesteld geweest. (2dagen wel, 2 dagen niet) sinds mei was dit over en helemaal niet meer ongesteld. Dit was een fijne bijkomstigheid. Verder kon ik niet in kleermakerszit zitten, want pijnlijke steek in linkerlies. Ik ben een fan[lees meer...]atiek krachtsporter, maar durfde niet meer voluit te squatten en te deadliften ivm steken en buikpijn tijdens sport. Sinds kyleena gemiddeld 2x per maand vaginale schimmel infecties gehad tot aan september, telkens moeten verhelpen met canesten gyno. In september kreeg ik ineens erge buikklachten. Ben naar huisarts geweest en bleek ik een baarmoederontsteking te hebben. Ik ben er doodziek van geweest 5 dagen. Ik kreeg een flinke ABkuur. Deze ontsteking was voor mij dan ook de druppel en heb ik de kyleena in oktober 2021 eruit laten halen. Sindsdien zijn alle klachten verdwenen! Jammer wel want het niet meer ongesteld zijn vond ik ideaal. Ook ben ik 5kilo (van 61kg naar 56kg) afgevallen met de kyleena zonder er veel moeite voor hebben doen. Helaas nu ik weer 3 maanden aan de pil ben zitten die 5 kilo's er weer bij op (en nee dit is geen spier, maar vetmassa) Voor mij duidelijk dat je van de pil wel degelijk 5kilo kunt aankomen. Ik ben niet anders gaan eten. Maar voor mij nooit weer een spiraal. Wat een ellende en duidelijk veel bijwerkingen!

31-01-2022 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
Sinds 2,5 jaar de kyleena, na heel veel verschillende soorten pillen te hebben gebruikt. Het zetten was even pijnlijk. Maar kwam voor mij over als een iets heftigere menstruatie. Ook word ik bijna niet meer ongesteld, heel soms wat bloedverlies. Wat natuurlijk heel fijn is! Alleen ben ik wel totaal mijn libido kwijt, en heb ik last van onderhuidse bultjes op mijn gezicht[lees meer...].. Ik zit erg te twijfelen om hem er uit te halen. Maar ja, wat word het dan? Ik wil niet terug naar de pil. En de koperspiraal lijkt me niet fijn aangezien ik veel verhalen hoor over pijnlijke menstruatie, of constant..

30-01-2022 | Vrouw | 23
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb de Kyleena nu bijna 3 maanden, en ik ben erg tevreden. Het plaatsen van de spiraal heb ik bij de huisarts laten doen, dit was (zonder te overdrijven) een van de naarste pijnen die ik ooit heb gevoeld. Ik heb gegild, het zweet brak me uit en ik viel bijna flauw, maar het duurt wel echt maar een paar minuten. Na het plaatsen heb ik nog een paar uur zware krampen geh[lees meer...]ad en de rest van de dag doorgebracht op de bank, maar aan het einde van de dag had ik al nauwelijks last meer. Ook de dagen en weken na plaatsing heb ik nauwelijks iets gevoeld en ook geen bloedingen gehad. Sterker nog: na 3 maanden Kyleena ben ik nog steeds niet ongesteld geworden. Dit is echt heerlijk. Wel voel ik nog menstruatiekrampen en stemmingswisselingen in de week dat ik (denk ik) ongesteld zou moeten worden. Ook heb ik het idee dat ik krampen voel van mijn eisprong, ongeveer 2 dagen. Ik heb vanaf mijn 16e altijd de pil geslikt, dus ik heb geen idee wat mijn normale cyclus zou moeten zijn, maar ik denk dat de krampen daar vandaan komen. Al met al ben ik tot nu toe erg tevreden over de Kyleena, met name het feit dat ik niet meer ongesteld word. Het plaatsen zou ik volgende keer alleen niet meer bij de huisarts/zonder enige verdoving doen.

17-01-2022 | Vrouw | 21
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb eerder de pil geslikt waarbij ik veel last kreeg van neerslachtige gevoelens en krampen tijdens de menstruatie. Destijds overgestapt naar de Kyleena op aanraden van de gynaecoloog door de lagere dosis aan hormonen. Het eerste halfjaar was dramatisch, continu ongesteld en enorm veel pijn. Vervolgens mijn normale menstruatie terug gekregen, maar wel veel last van acne[lees meer...] en mijn menstruatie duurde soms 9-10 dagen terwijl ik dat nooit had gehad. Na ongeveer 1.5-2 jaar kreeg ik het gevoel 'leeg' te zijn, alsof er een donkere sluier over alles heen hing. Dit tezamen met de lichamelijke klachten hebben voor mij de knoop doorgehakt om hem te verwijderen. Het wisselt uiteraard enorm per persoon wat voor effect het heeft op je lichaam, enkele vriendinnen zijn er uitermate tevreden mee dit is enkel mijn ervaring!

12-01-2022 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
Na ongeveer 5 jaar lang de pil hebben geslikt, ben ik overgegaan naar het Kyleena spiraaltje. Het plaatsen viel me allemaal reuze mee, ik voelde wel wat maar dat was na 2 seconde klaar. Een week na de plaatsing had ik wel buikkrampen en ongeveer 3 maanden lang had ik last van spotting. Dit is volgens mij normaal, je moet je lichaam de tijd gunnen om er aan te wennen. I[lees meer...]k heb het spiraaltje nu ongeveer 3 jaar en ik ben er eigenlijk wel heel erg blij mee! Geen omkijken meer naar, zelden ongesteld en als ik ongesteld ben is het heeeeel minimaal, libido is verhoogd en verder heb ik geen klachten zoals haaruitval of acne. Enige nadeel is wel dat als je ongesteld bent, je dit niet kunt plannen en dat kon bij de pil wel. Kortom: ik ben er heel erg blij mee en ik had deze keuze eerder moeten maken!

05-01-2022 | Vrouw | 22
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb de spiraal net geen jaar gedragen.. vond het het proberen waard maar ben voor nu blij dat het eruit is. Het gaf me een ‘dof’ gevoel, ik had opeens acne wat ik nooit eerder had en kwam makkelijk aan.. ik weet dat negatieve reviews op internet er altijd meer zijn dan positieve en ben me er heel bewust van dat ieder lichaam hier anders op reageert. Dit is mijn ervarin[lees meer...]g, die van jou kan anders zijn.. ik ben in ieder geval blij dat ik het heb geprobeerd en dat de spiraal er nu uit is!

30-12-2021 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
Een jaar lang de Kyleena spiraal gebruikt en al vanaf het begin was dit niet fijn. Eerder een koperspiraal gehad en daarbij was de plaatsing onprettig, maar prima. Bij de Kyleena spiraal nog nooit zoveel pijn ervaren en ook erg veel gebloed tijdens het plaatsen. Ik kon niet meer op mijn benen staan en heb een week op bed moeten liggen. De hormonen hebben zo’n shock aan mij[lees meer...]n lichaam gegeven dat mijn darmen een erg pijnlijk gevoel gaven. Meerdere keren terug geweest naar de gynaecoloog om te kijken wat er aan de hand kon zijn en ze gaven aan dat ik prikkelbare darm syndroom zou hebben. Nooit eerder last gehad van mijn darmen tot de plaatsing. Na 6 maanden was de ergste pijn wel weg, maar nog steeds wel aanwezig. De laatste 3 maanden van de spiraal werd de buikpijn steeds erger en ook wat ik kon eten nam af, zoals gluten en lactose. Van alles sloegen mijn darmen op hol, wat erg veel pijn gaf. Na lang dubben toch besloten om het eruit te halen. Helaas was de Kyleena niets voor mij, maar voor anderen kan het wel iets zijn. Veel problemen gehad sinds de plaatsing en hopelijk verdwijnt dat allemaal snel.

Thyrax Duotab (867) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (585) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (433) - Antibiotica - penicillines breedspectrum