levonorgestrel

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

09-04-2021 | Man | 16
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb 2 maanden geleden een Kyleena spiraaltje laten plaatsen. Het plaatsen deed erg veel zeer en moest er ook wel even van bij komen. Sindsdien elke dag last van spotting (doorbloedingen). Ik weet nog niet helemaal of de Kyleena spiraal echt iets voor mij is.

29-03-2021 | Vrouw | 18
levonorgestrel (19,5mg)
Na het lezen van alle horror verhalen op het internet heb ik besloten om toch de Kyleena toch te laten plaatsen, omdat ik wilde stoppen met de pil. Ik merkte dat ik me lichtelijk depressief aan het voelen was naarmate ik de pil al 1 jaar slikte het steeds slechter met mij ging voornamelijk emotioneel. Het voelde alsof ik mezelf verloren was en ik was naar een vrouw geweest[lees meer...] om erover te praten in de alternatieve geneeskunde en zei zij dat het door de pil kwam. Ik heb er zelf nooit over na gedacht een spiraal te plaatsen totdat zij het opbracht. Ik zag er erg tegenop het te plaatsen, want ik las overal dat het zon pijn deed. De waarheid: ja het is echt geen prettig gevoel en het deed pijn , maar dit is voor 20 seconden en dan ben je er voor 5 jaar vanaf! Ik heb van te voren 800 mg ibuprofen ingenomen (2 x neurofen) want wij hadden thuis niks anders... de arts raadde aan 600 mg ibuprofen te nemen, maar ik kan je vertellen meer kan zeker geen kwaad. Na het plaatsen voelde ik er weinig meer van ik ben in de middag overal nog naartoe geweest in de avond deed het meer pijn, maar de volgende ochtend had ik er al geen last meer van. Na 2 dagen heb ik seks gehad met mijn vriend en dat deed helemaal geen pijn en ik voelde de spiraal niet zitten. Hij voelde de draadjes wel, die gaat de arts na 6 weken korter knippen en dan zou dat ook niet meer moeten gebeuren. Doe asjeblieft waar je jezelf het prettigst bij voelt en laat je niet gek maken door al deze horror verhalen.

22-03-2021 | Vrouw | 21
levonorgestrel (19,5mg)
Na 2 verschillende anticonceptiepillen met nare bijwerkingen (acne, depressieve gevoelens, bloedingen) ervoor gekozen de kyleena te proberen omdat deze de minste hoeveelheid hormonen in mijn lichaam zou brengen. Het zetten van de spiraal viel me mee, en na een dag was de buikpijn weg en had ik weer seks met mijn vriend. Ik ben ontzettend blij met de kyleena! Mijn acne is z[lees meer...]o goed als weg, mijn libido is op dezelfde hoogte gebleven, ik ben niet meer ongesteld en heb alleen eens in de maand een paar off-daagjes waarin ik veel zin heb in chocola en ik een paar pukkeltjes erbij krijg. Ik heb hem op mijn 19e laten zetten en ben er nu bijna 2 jaar erg tevreden mee :)

20-03-2021 | Vrouw | 22
levonorgestrel (19,5mg)
Hiervoor heb ik 8 jaar lang de pil geslikt. Langere tijd heb ik last gehad van migraine. Na het bijhouden van de migrainemomenten, kwam ik samen met mijn huisarts erachter dat het te maken had met de pil (veel hormonen). Omdat de Kyleena minder hormonen afgeeft en het prettiger wordt ervaren voor vrouwen die nog niet zijn bevallen, heb ik gekozen voor deze spiraal. Het p[lees meer...]laatsen was zeker geen pretje. Het deed kort pijn en de gehele dag heb ik last gehad van krampen. 3 dagen na het plaatsen heb ik nog last gehad van lichtere krampen. Deze krampen kan je vergelijken met menstruatiekrampen. Hierna waren de krampen over en heb ik geen last meer ervaren. Over het algemeen dus zeker tevreden!

19-03-2021 | Vrouw | 26
levonorgestrel (19,5mg)
Vermoeidheid, Misselijkheid, stemmingswisselingen, Puisten, Overbeharing, Haaruitval, Emotioneel onstabiliteit Laten verwijderen na twee jaar. Voelde me depressief worden en steeds meer "wegzakken" ik voelde me mezelf niet meer. Nu zonder spiraal voel ik me 1000 keer beter

16-03-2021 | Vrouw | 25
levonorgestrel (19,5mg)
Ik ben 25 en dit is nu mijn tweede spiraaltje (nog nooit zwanger geweest). Mijn eerste spiraal (Mirena) heb ik laten zetten toen ik 21 was, ik vond dit ontzettend pijnlijk en had erg veel bloedverlies na de tijd. Naderhand heb ik ca. een goed jaar ontzettend pijnlijke buikkrampen gehad maar ik heb de spiraal toch maar laten zitten. Ik heb veel research gedaan en kwam uite[lees meer...]indelijk bij de Kyleena uit, maar was echt ontzettend bang voor het zetten door mijn eerste ervaring - dus ook erg gespannen tijdens de plaatsing. Ik wilde graag minder hormonen (het liefst geen maar een koperspiraal zag ik niet zitten) omdat er vaak borstkanker in mijn familie voor komt. Een maand geleden heb ik nu de Kyleena laten plaatsen bij de huisarts (de Mirena toendertijd in het ziekenhuis) en dit is mij ├ęcht ontzettend mee gevallen. Blijkbaar heb ik ook last van een gekantelde/diepliggende baarmoeder, wat mij eerder nooit verteld is, en dit kan ook verklaren waarom de vorige keer zo pijnlijk was. Tuurlijk is het zetten van een spiraal nooit leuk, maar dit viel mij echt reuze mee. Ik heb van te voren ca. 2 aleve feminax en 1 ibuprofen genomen. Vorige week de controle gehad en alles zat goed. Ik kan de Kyleena zeker aanraden, al heb ik hem nog maar net en kan ik natuurlijk niet zeggen wat het over langere tijd doet. Na de tijd had ik iets bloedverlies en mijn menstruatie (bijna geen bloedverlies, net als met de eerste spiraal) was direct weer hetzelfde qua cyclus.

15-03-2021 | Vrouw | 33
levonorgestrel (19,5mg)
Na de bevalling 8 mnd de pil geslikt ( cerazette). In juni voor kylenna spiraal gekozen ivm weinig hormoon. Sindsdien kom ik alleen maar aan. Dikke buik gekregen. Van 68kg In 9 maanden tijd 80kg. Pijnscheuten. Vaak bloedverlies. Morgen ga ik mijn huisarts bellen en ik ga laat verwijderen. Voor mij geen spiraal meer. Vreselijke bijwerkingen allemaal. Ben mezelf niet mee[lees meer...]r

15-03-2021 | Vrouw | 37
levonorgestrel (19,5mg)
Na 6 weken verwijderd. Ik bleef veel buikpijn houden. Dit was zo erg dat ik bijna niet kon werken. Ik had ook dagen dat ik totaal geen last had. Libido was geheel weg

12-03-2021 | Vrouw | 21
levonorgestrel (19,5mg)
Vandaag de kyleena laten plaatsen en het viel echt alles mee! Ik wilde het graag delen op dit forum, omdat ik zelf best bang was geworden door alle horrorverhalen. Mijn angst was dat het een nieuw soort pijn zou zijn die ik niet zou herkennen, aangezien er hiervoor nog nooit iemand met een tang mijn baarmoedermond heeft vastgepakt. De pijn voelt echter hetzelfde als he[lees meer...]vige menstruatiekrampen en duurt maar 20-30 seconden, dan is het spiraaltje al geplaatst. Het is niet lekker, heb flink zitten puffen, maar het viel echt alles mee. Naderhand heb ik enkele uren flinke krampem gehad maar die trokken ook al vrij snel weg. Al met al ,als ik dit had geweten had ik al veel eerder een spiraaltje laten zetten. (Voor de behandeling had ik 50 mg diclofenac genomen.)

11-03-2021 | Vrouw | 27
levonorgestrel (19,5mg)
Eerste spiraal na mislukking bij de huisarts een doorverwijzing gevraagd naar de gynaecoloog.enorm slecht geholpen bij de huisarts en die pijn die daar was, was totaal niet bij de gynaecoloog. Huisarts 7/9 x geprobeerd hem erin te krijgen.. gynaecoloog eerst goed gekeken naar hoe mijn baarmoeder lag.. vervolgens alle spiralen benoemd met welke klachten per spiraal hoor[lees meer...]t. Ook wat ik wel of niet fijn vond. Op goed advies 2 naproxen 275 mg avond van de voren genomen en 1 uur van te voren 2x 275 naproxen. Voelde een kleine pijn (moest gaan hoesten) en toen was het klaar.. wist niet wat ik mee maakte. Wel lichte krampen en fijn dat iemand voor je rijd. Daarna lekker in bed en na 5 uur geen klachten. Nu afwachten welke bijwerkingen ik evt zou kunnen krijgen. Maar geen paniek met het zetten gehad!! Voor mij nu altijd de gynaecoloog.

09-03-2021 | Man | 19
levonorgestrel (19,5mg)
Ongeveer een half jaartje heb ik het Kyleena spiraaltje laten plaatsen. Deze wilde ik laten zetten als zowel anticonceptie, maar ook om wat minder last te hebben van mijn menstruatie. Ik was van te voren vrij angstig voor de eventuele bijwerkingen (heb een tijdje de pil geslikt en dat was geen pretje). Toch heb ik een afspraak gemaakt en een spiraaltje laten zetten. Het ze[lees meer...]tten zelf was naar mijn mening vrij pijnlijk, maar zeker wel te doen! De dag(en) erna nog wat kramp gehad. Ik ben een weekje niet ongesteld geweest en toen ongeveer 3 maanden lang heel licht ongesteld geweest. Aangezien het lang kan duren voordat je gewend bent aan de hormonen wilde ik het wel wat langer aankijken. Nu 6 maanden verder is het nog steeds niet optimaal, ongeveer 1x in de 1,5 maand ongesteld (2 weken licht bloedverlies). Ook heb ik af en toe dagen dat ik ineens ontzettend veel krampen heb, tot het punt dat ik bijna niks meer kan doen, paracetamol werkt hier gelijk tegen. Ondanks dat het (nog) niet top is, vind ik het vele malen beter dan hoe mijn menstruatie eerst was en neem ik de bijwerkingen nog maar even voor lief.

08-03-2021 | Vrouw | 27
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb vanaf puberleeftijd de pil geslikt maar daar wilde ik vanaf dus heb ik in 2015 een mirena spiraal laten plaatsen. Toen die eruit moest wees een vriendin mij op de Kyleena. Heb sinds eind november een Kyleena spiraal. Zetten was pijnlijk maar niet pijnlijker dan bij de mirena. Dagje rustig aan gedaan, krampen waren minimaal en verder geen klachten op wat bloedverlies[lees meer...] na. Ik heb echt veel minder stemmingswisselingen en voel me een stuk stabieler sinds de wisseling van het spiraaltje. Ben zeer tevreden. Geen bloedverlies meer gehad dus hopelijk blijft dat weg. Erg blij met de keuze voor de Kyleena.

03-03-2021 | Vrouw | 49
levonorgestrel (19,5mg)
Op mijn 43e de myrena laten plaatsen. Niet pijnlijk en 5 jaar bijna geen menstruatie. Af en toe een spotbloeding. Vorig jaar laten wisselen maar helaas lukte de plaatsing niet. Mijn baarmoederhals leek ineens te smal daardoor de kyleena laten plaatsen. Zonder pijn en bijwerkingen. Ja natuurlijk voel je wee achtig gevoel maar met 2 kids vind ik dit meevallen. Nu 1,5 jaar ve[lees meer...]rder en het gaat goed. Heel af en toe een spotbloeding (1x in de 3 mnd) . Ik hoop de overgang nu door te komen zonder de bekende klachten. Geen opvliegers, geen stemm wisselingen. Wel een enorme dikke buik gekregen dus erg benieuwd wie dit nog meer heeft. Ik lijk wel zwanger­čÖł

03-03-2021 | Vrouw | 45
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb eerst 4 jaar de Mirena gehad. Daar heb ik in het begin wel wat angst klachten bij gehad. Maar na een half jaar was dat over en heb ik geen klachten meer gehad. Wat puistjes bij mijn haargrens als ik ongesteld moest worden. Na de Mirena 2 jaar niets gebruikt en nu gebruik ik de Kyleena. Ik heb geen kinderen gehad. Het plaatsen van de Kyleena was minder pijnlijk dan [lees meer...]de Mirena maar nog steeds wel erg vervelend. Deze is gezet op de eerste dag van mijn menstruatie. Daarna nog een week of 2 licht bloed verlies gehad. Dat werd daarna minder. De eerste week in de avond ook wat lichte krampjes. Ik hou een menstruatie app bij zodat ik beter kan volgen waar mijn cyclus zich bevindt want ik word niet meer ongesteld. Verder heb ik van de Kyleena geen klachten gehad. Deze bevalt dus beter dan de Mirena.

28-02-2021 | Vrouw | 19
levonorgestrel (19,5mg)
Het zetten van de spiraal was geen pretje, maar wel te doen. Ik wil niemand bang maken maar vind wel dat ik even mijn mening moet delen. Ik heb in totaal 3 dagen mijn spiraal gehad en deze is dus weer verwijderd. Ik had de 3 dagen enorme aanhoudende buikpijn en hoopte dat het gewoon over zou gaan, maar nee. Dag 3 kreeg ik meer bloedverlies en dezelfde buikpijn als tijdens [lees meer...]het zetten ervan. Ik kreeg ook een behoorlijke temperatuurstijging en moest de spoedhuisartsenpost bellen. Het spiraaltje is gelijk verwijderd omdat mijn lichaam het aan het af/uitstoten was en hierbij een ontstekingsproces ontstond. Ik hoop dat bij de lezers hiervan alles goed gaat, maar ik wil graag meegeven wacht niet te lang met bellen als je het gevoel hebt dat er iets fout zit. Daardoor zit ik nu met een stevige antibioticakuur voor 2 weken....

25-02-2021 | Vrouw | 25
levonorgestrel (19,5mg)
Om even een positieve review te geven over de kyleena! Ik was sinds mijn 15e aan de pil gegaan ivm onregelmatig ongesteld zijn en jeugdpuistjes. Maar na een paar jaar was ik helemaal klaar met de bijwerkingen en depressieve klachten die ik hier van kreeg en ben ik gaan ontpillen. Mijn lichaam vrij maken van kunstmatige hormonen. Dit was de beste keuze die ik gemaakt had[lees meer...]. Ik voelde mij weer vrolijk en ik durfde weer aan de toekomst te denken. Ik heb toen uiteindelijk op mijn 20e een koperspiraaltje laten plaatsen omdat deze hormoonvrij is. (Deze werkte ook prima voor mij. Wel had ik bijwerkingen dat ik ontzettend veel bloedverlies had met de menstruatie. En had ook altijd 1 dag voor de menstruatie heftige buikkrampen. Dit nam ik allemaal voor lief aangezien ik me verder mentaal zo goed voelde zonder hormonen en dit de enigste hormoonvrije optie was voor anticonceptie.) Na 5 jaar een koperspiraaltje te hebben gehad begon het toch en beetje te kriebelen om weer eens een hormoonspiraaltje te proberen. Hoe fijn zou het zijn als ik niet meer of minder ongesteld werd. Want met de koperspiraal moest ik echt om mijn menstruatie alles heen plannen. Dus uiteindelijk heb ik gekozen om de kyleena te laten plaatsen. Het plaatsen zelf is en blijft geen pretje, maar als het klaar is is het weer goed te doen. Eventjes doorbijten dus. Ik heb na de plaatsing geen na-krampen meer ervaren de dagen en weken erna. Ik was wel de dag zelf van de plaatsing erg moe en heb een dutje gedaan in de middag. Ik heb een weekje kleine bloedingen nog gehad en daarna stopte dat ook. Nu ben ik een maand verder en heb tot op heden geen klachten of bijwerkingen ervaren. Ook moest ik ongesteld worden een paar dagen geleden en deze is ook uit gebleven! Als dit allemaal zo blijft de aankomende 5 jaar ga ik hier heel veel plezier aan ervaren. Maar ik heb mijzelf gezegd een halfjaar het spiraaltje te proberen. Als er wel heftige gemoedstoestand klachten bij komen kijken dan laat ik de spiraal verwijderen.

Thyrax Duotab (856) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (561) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (517) - Antibiotica - penicillines breedspectrum