levonorgestrel

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

08-02-2020 | Vrouw | 40
levonorgestrel (19,5mg)
Hoi hoi! Ik (40) heb maandag op de 4e dag van mijn menstruatie mij eerste (kyleena) Spiraaltje laten zetten. Ik wilde in eerste instantie een koper Spiraaltje, maar hij zei dat ze die bijna nooit meer zetten. Tevens vertelde ik dat ik vroeger echt mega bloedde, en ik wel twijfelde of dat dan weer terug kon komen. Want een pr jaar terug raadde een gynocoloog hierom[lees meer...] een sterilisatie af wat ik toen wilde. Al met al op aanraden van deze dok die er 1 x in de week is bij mijn huisararts, gekozen voor de kyleena. Door de minste hormonen erin, want daar wil ik eigenlijk van af. Het plaatsen op zich viel me mee, tuurlijk het was af en toe wel ff raar en naar/gevoelig. Oja, alleen in 't begin was 't even een dingetje omdat hij mijn baarmoedermond niet goed kon vinden. Schijnbaar ligt ook mijn baarmoeder wat naar achter gekanteld. Toen hij klaar was, kwam ik omhoog En toen voelde ik me ineens ff tegen een flauwte aanhangen haha Dus hij zo, voel je je goed? Dan mag je je wel weer aankleden hoor. Ik: eh Nou ik ga nog even weer liggen hoor hihi… Uiteindelijk trok 't wel wat weg. Toen aangekleed, en nog ff bij de assistente blijven zitten met een glas water. Ik was nl zelf met de auto… Nadien heb ik eigenlijk niet echt meer gebloed (net als bij 't zetten) en nu nog steeds alleen een heel licht kleurtje heel soms in mijn witte vloed. En alleen soms een beetje 't gevoel dat er een tampon niet helemaal goed in zit. Dus ook alle klachten tot nu toe vallen mij heel erg mee! Oh, ik voel BTW geen touwtjes zitten… Ook ik heb dit de volgende dag ff gecheckt… (hoop wel dat ze er nog ergens goed zitten, maar anders zien we dat wel over 6 wk bij de controle) Ik ben dus gewoon heel blij ermee :grinning::grinning::grinning: Kortom, ik hoop dat 't de komende jaren zo goed blijft, dan zet ik er wel weer 1. En naja na die zal ik wel in de overgang komen zo 'n beetje. Liefs Karin.

05-02-2020 | Vrouw | 22
levonorgestrel (19,5mg)
Hier een positieve review! Na jarenlang de Marvelon pil te hebben geslikt toch maar de overstap gemaakt naar de kyleena spiraal. Door alle negatieve reviews twee jaar gewacht omdat ik het niet aan durfde. Had ik het maar eerder gedaan. Mijn hormonen gingen elke keer alle kanten op door de pil en ik werd extreem vermoeid en had hoofdpijn. Precies een week geleden de kyleen[lees meer...]a laten zetten bij de huisarts. Ik ben 22 en heb geen kinderen. Normaal heb ik ontzettend veel pijn tijdens mijn ongesteldheid dus ik dacht dat het weer raak zou zijn bij het zetten van mijn spiraal. Ik heb zo weinig "pijn" ervaren vergeleken met mijn ongesteldheidskrampen. Het vastpakken en opmeten van de baarmoeder deden geen pijn. Na het uitklappen van de spiraal iets van krampen gevoeld, maar die zijn niet noemenswaardig te voelen. Mijn spiraal werd te vroeg losgelaten waardoor hij meteen verwijderd moest worden en in de middag weer opnieuw geplaatst. Hier weer hetzelfde verhaal: geen pijn. Af en toe een krampje de dagen erna maar dat was het dan ook wel. Nu per dag een druppeltje bloedverlies dus dat zal met de weken ook wel verdwijnen. Mijn soepele plaatsing van het spiraal komt waarschijnlijk omdat ik tijdens het zetten zo relaxed was. Ook al ging ik met trillende handjes heen, mijn dokter stelde mij zo op mn gemak. Dus tip: laat hem plaatsen bij een dokter/gynocoloog waar je vetrouwd mee bent. En laat je niet meeslepen door alle negatieve reacties. De personen die positief zijn over de kyleena schrijven vaak geen reviews. Sinds een paar dagen heb ik minder hoofdpijn, meer energie en geen gekke hormoonschommelingen meer. Dus ik ben tevreden!

02-02-2020 | Vrouw | 40
levonorgestrel (19,5mg)
Hallo, Ik heb even een vraag. Ik krijg dinsdag mijn eerste spiraaltje geplaatst. De kyleena. Nu heb ik zo 'n 25 jaar de pil gebruikt. Vorige week de laatste strip gehad. Zijn er vrouwen met een gelijknamige overstap? Dan ben ik heel erg benieuwd naar jullie ervaringen qua de bijwerkingen.. Op zich ga ik dus naar beneden wbt de hormonen. Is 't dan ook z[lees meer...]o dat de bijwerkingen juist meevallen? Of door de combi met 't ontpillen et nog best kans daarop? Groetjes Karin. (ik heb geen kinderen, en vind 't dus best spannend 😎)

22-01-2020 | Vrouw | 41
levonorgestrel (19,5mg)
Hallo hoe bevalt de spiraal inmiddels?

11-01-2020 | Vrouw | 23
levonorgestrel (52mg)
Ik heb het Kyleena spiraal eind juli bij mijn huisarts laten plaatsen, zelf vond ik het plaatsen ontzettend meevallen, misschien een paar seconden een scherpe pijn gevoeld maar dat was alles. Na een week had ik het idee de draadjes uit mij te voelen maar na een dag was dat gevoel ook weer weg. Bij de controle, 4 weken later, heb ik dit aangegeven maar er werd mij verteld d[lees meer...]at dat vrijwel onmogelijk was want volgens de assistente zat mijn spiraal "gewoon goed". Ik merkte wel vrij snel dat mijn gezicht er wat slechter uitzag, ik kreeg meer last van puistjes en over het algemeen een onzuivere huid. Ik bleef normaal ongesteld tot november, toen ben ik 22 dagen ongesteld geweest, niet veel maar wel bloedverlies. Dit gebeurde in december weer en daarnaast had ik ook pijn in mijn onderbuik en onderrug. Nu woon ik niet meer in Nederland dus ben ik naar een gynaecoloog gegaan, zij heeft een echo gemaakt en zag direct dat het spiraal heel erg gezakt was dus is deze er direct uitgehaald.

31-12-2019 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
Het zetten was ontzettend pijnlijn. Als ik het terug kon draaien had ik het niet laten doen. Ik heb niet snel pijn, maar dit was echt een helse pijn. Op schaal van 1-10 was het een 20. De middag na het plaatsen heb ik op de bank gelegen met kramp om de paar minuten. De tijd tussen de pijnkrampen werd steeds langer gelukkig. De volgende dag ging het op zich wel oke en kon i[lees meer...]k gewoon aan het werk. Een paar dagen later begon de periode waarin in een aantal dagen per week echt hevige pijnkrampen kreeg. De ene keer duurde het maar kort, de andere keer een uur lang. Ik heb de spiraal nu 2 maanden, dus nog maar kort. De pijn is eigenlijk vrij ondraaglijk maar ik kijk het nog aan omdat het anders allemaal voor niks is geweest. Ook lijkt de pijn langzamerhand minder te worden en met meer tijd tussen de krampen in. In het begin had ik last van wat bloedingen, maar niet hevig. Nu heb ik al een paar weken geen bloed meer gehad en hier ben ik heel blij mee. Verder geen last van emotionele bijwerkingen.

27-12-2019 | Vrouw | 22
levonorgestrel (19,5mg)
Anderhalf jaar heb ik de Kyleena gedragen. Ik kan me goed herinneren dat het plaatsen wel oké ging; de avond en de dag erna flauwtjes met buikpijn, maar best draaglijk. Ik bleef regelmatig, en geleidelijk met steeds minder bloedverlies, ongesteld worden maandelijks, en was verder heel tevreden over Kyleena. Tot op ongeveer anderhalve maand geleden. Onverklaarbare, heftige [lees meer...]buikkrampen traden op, depressieve stemmingen (waar ik voorheen niet bekend mee was) en mijn altijd regelmatige menstruatie bleef uit. Een aantal testen later (want ja - de dokter sloot buitenbaarmoederlijke niet uit), bleek dat gelukkig niet het geval te zijn. De pijn was inmiddels ondraaglijk en ik werd misselijk. Ookal zei de HA dat mijn draadjes nog goed zaten, hebben we toch de volgende dag gelijk een inwendige echo laten maken bij de gynaecoloog. Daaruit bleek dat de Kyleena was verzakt naar mijn baarmoederhals. Hij besloot dus een beetje z'n eigen plan te trekken. Toen ik vroeg hoe dit ineens na anderhalf jaar mogelijk was, kreeg ik het antwoord: 'als je nog regelmatig menstrueert, met bijbehorende buikkrampen, kan het zijn dat de Kyleena daardoor in beweging is gekomen'. Die dag erop meteen de Kyleena laten verwijderen en, in (spoed)overleg de Mirena laten zetten. Mirena is 'wat groter, dus gaat wat meer houvast bieden in mijn baarmoeder'. Voor wie dit overweegt: Mirena zetten heb ik als een stuk pijnlijker ervaren. Injectie met diclofenac gehad, want nog een uur heeft mijn lichaam nagetrild van de adrenaline (komt vrij door de pijn). Dic. in tabletvorm meegekregen, en af en toe eentje genomen als de napijn ondraaglijk was. Het is nu drie weken verder en het gaat goed. Los van de random momenten op de dag (soms 2 dagen goed, dan 1 dag even helse pijn) waarop ik vervelende buikpijn ervaar, die uitstraalt naar mijn bovenbenen. Gisteravond misselijk ervan. Over een maand een controle echo bij de gynecoloog ingepland. Ik hoop dat mijn lichaam snel went aan de Mirena! En dat jij iets aan mijn ervaring hebt. :-)

23-12-2019 | Vrouw | 25
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb sinds het plaatsen van de kyleena spiraal last van extreme haaruitval, zo erg zelfs dat ik een kale plek erdoor kreeg en er toen werd gezegd dat het kwam door een ziekte. Ik had nooit last van haaruitval en weet daarom zeker dat dit komt door de spiraal. Daarnaast heb ik hele gekke krampen in mijn onderbuik en heb ik nog altijd last van spotting, vaak 2 a 3 weken la[lees meer...]ng een paar druppels. Het is vreselijk. De dokter zei dat ik het 6-12 maanden de tijd moest geven voor mijn lichaam om eraan te wennen, maar ik heb het nu al 14 maanden en het is nog steeds kut dus ik denk dat het tijd is om het eruit te halen. Als mijn haaruitval, krampen en bloedingen dan stoppen, dan weet ik zeker dat het door de spiraal kwam en dat ik vaker naar mijn eigen gevoel moet luisteren.

Thyrax Duotab (848) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (543) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (498) - Antibiotica - penicillines breedspectrum