levonorgestrel

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

21-07-2021 | Vrouw | 25
levonorgestrel (19,5mg)
Na lang wikken en wegen gekozen voor een spiraal. De kyleena had mijn voorkeur omdat hier zo min mogelijk hormonen in zitten. Ik heb hem nu ruim een jaar en mijn menstruatie wordt steeds minder. De hoeveelheid bloedingen maar ook hoe lang het aanhoudt. Het inbrengen is mij erg mee gevallen, kon mijzelf goed ontspannen waardoor dit ook makkelijk verliep.

19-07-2021 | Vrouw | 21
levonorgestrel (52mg)
Besloten om de kyleena te nemen omdat het een kleine spiraal is die wel effectief is. Inbrengen was ontzettend pijnlijk, van tevoren wel paracetamol genomen al maar alsnog heel pijnlijk. Die avond en de dagen erna veel krampen, partner hielp met douchen omdat bukken zelfs niet ging. Afin, na een tijdje ging de ergste pijn weg. Maar toch bleef ik een aantal keer per w[lees meer...]eek krampen behouden, soms licht en soms zo heftig dat ik alleen op de bank kon liggen en wachten tot ze voorbij gingen. En een onregelmatige cyclus, waarbij het niet uitzonderlijk was om 10 dagen te bloeden. Ook had ik de eerste drie maanden na plaatsing last van depressieve gevoelens, wat ik aan de spiraal kon koppelen want het kwam op voor de 'menstruatie' en verdween vervolgens weer. Na 3 maanden gingen deze klachten wel weg. Na een jaar gebruik de spiraal laten verwijderen wat de beste keuze is geweest voor mij. Wil er wel bij zeggen dat mijn ervaring een van de extremere is denk ik, dit zal lang niet bij iedereen zo zijn.

15-07-2021 | Vrouw | 33
levonorgestrel (19,5mg)
Vanaf mijn 16e slikte ik de pil, slikte vaak door of vergat deze in te nemen. Gestopt toen we een kindje wilden. Na twee miskramen, zwanger van onze oudste. Tussendoor weer aan de pil, maar alle meest gehoorde klachten waren er weer. Hierna de Mirena laten plaatsen, waar ik na een probleemloos jaar klachten als hooikoorts (heftig, het hele jaar door), schijnzwanger, humeu[lees meer...]rschommelingen, geen libido en nog een lijstje die ik ben vergeten. Er uit laten halen en was een heel ander mens! Na de derde kleine de Kyleena laten plaatsen. Nu na een jaar weer heftige hooikoorts en weer schijnzwanger. Snel er uit! De man is aan de beurt 🤦🏽‍♀️

30-06-2021 | Vrouw | 25
levonorgestrel (52mg)
De kyleena is mijn 2e spiraal. Ik heb voor mijn 2 kinderen een keer de mirena gehad, maar omdat de kyleena minder hormonen af geeft, dit keer hiervoor gekozen. Het plaatsen ervaar ik als rampzalig. Ik wordt gigantisch duizelig, maar als de spiraal is geplaatst is dat ook meteen voorbij. Gedurende de dag wat buikpijn maar dat is verder prima te doen. Ik heb de spiraal nu 4 [lees meer...]maanden en heb eigenlijk al 4 maanden van alles en nog wat. Constant bloedverlies, en enorme eczeem. Ik heb overal jeuk, van mn rug tot aan m’n ooglid. Nu hormoonzalf gekregen om te kijken of dit verbeterd. Ik wil nog even volhouden omdat ik met de mirena ook na een half jaar klachten vrij was, maar als dit niet het geval is zal ik toch de kyleena moeten laten verwijderen.

25-06-2021 | Vrouw | 16
levonorgestrel (19,5mg)
Ik was de pil helemaal zat omdat ik het aldoor vergeet en ik was mezelf niet meer. Nu heb ik net een spiraal laten plaatsen wat bij mij ontzettend veel pijn deed. Ik denk dat het bij iedere vrouw wel anders is, maar voor mij was het heel heftig. De behandeling was gelukkig wel snel. Je moet het er wel echt voor over hebben.

24-06-2021 | Vrouw | 37
levonorgestrel (19,5mg)
Na lang getwijfeld te hebben toch de Kyleena laten zetten. Ik had gewoon geen zin meer in gedoe daar, na 2 zwangerschappen en uiteindelijk 2 keizersnedes. Ik heb hem bij m'n eigen verloskundige laten zetten. Dat was een hele goede zet. Het wordt ook vergoed door de verzekering als huisartsenzorg, en ze hebben gewoon veel meer ervaring. Bij de huisarts lukt een uitstrijk[lees meer...]je maken na 4 pogingen een keer, dus dat zag ik echt niet zitten. Het zetten was letterlijk in 2 minuten gedaan. Bij het plaatsen een heel klein beetje kramp in m'n buik. Maar niet eens noemenswaardig. Ik heb hem nu een maand en heb nog geen bloeding gehad. En de hormonen zorgen niet voor bijwerkingen die ik bij de pil (microgynon 30) wel had. Ik ben heel erg blij dat ik het toch heb gedaan. Maar ook ik hoor verschillende verhalen om me heen. Dus uiteindelijk weet je het nooit. Maar bij twijfel, zeg ik doen.

23-06-2021 | Vrouw | 25
levonorgestrel (19,5mg)
Na 10 jaar anticonceptiepil en 1,5 jaar geen anticonceptie, toch besloten een hormoon spiraaltje te plaatsen. Na plaatsen last van menstruatie buikkramp dat aan bleef houden, een aantal dagen per week. Soms zelfs met uitstraling naar de bovenbenen. Wetende dat dit een half jaar aan kon houden, heb ik het aangekeken. Ook voelde ik me opgeblazen. Werd helaas niet minder en d[lees meer...]aardoor na een jaar besloten hem er uit te halen. Nu een dag later voelt mijn buik ‘zachter’ en minder gespannen. De kramp is verdwenen. Heeel blij dat dit achter de rug is. Had ik geen kramp gehad was dit een prima anticonceptie middel geweest. Helaas gewoon pech!

22-06-2021 | Vrouw | 26
levonorgestrel (19,5mg)
Mijn menstruatie was al heel regelmatig en dat is het nog steeds, maar dan veel lichter. Heb nergens last van en hoef nergens aan te denken. Heerlijk die zorgeloosheid! Plaatsen was ongemakkelijk, maar niet pijnlijk.

Thyrax Duotab (866) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (580) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (533) - Antibiotica - penicillines breedspectrum