Ervaringen met Kyleena

levonorgestrel

buikkrampen

27-02-2023 | Vrouw | 35
levonorgestrel (19,5mg)
Na mijn eerste zwangerschap heb ik gekozen voor de Mirena spiraal. Plaatsen was ongemakkelijk, maar viel mee. Na mijn tweede zwangerschap koos ik voor de Kyleena gezien er minder hormonen in zitten (had ik wel wat last van met de Mirena). Het plaatsen was een hel. Kan aan mij liggen, maar dit was niet leuk. Ik was nog liever voor een derde keer bevallen. Nu heb ik elke maa[lees meer...]nd, tegen de tijd dat ik ongesteld moet worden, enorme buikkrampen in mijn gehele buik. Het begint bij mijn maag, waarbij ik hondsberoerd word. Daarna trekt het naar mijn baarmoeder waar het voelt alsof er een kaktus in zit. Ik heb hem nu een jaar en ga hem deze week laten verwijderen omdat het niet verbeterd. Misschien is dit persoonsgebonden. Het enige voordeel was dat ik lichtelijk vloeide, als ik al vloeide. Maar dat mag ook wel met de ellende die erbij hoort... Ik heb trouwens 2,5 jaar de minipil geslikt na mijn zwangerschap voordat ik deze spiraal kreeg. Dus het lag niet aan de zwangerschap.

30-01-2023 | Vrouw | 26
levonorgestrel (19,5mg)
Allereerst was het plaatsen een HEL voor iemand die nog geen kinderen heeft. Een van de pijnlijkste dingen in mijn leven en ik ben echt niet kleinzerig. Daarna maanden lang bloeden en pijn en ze bleven maar zeggen dat dit erbij hoorde, prima, na een aantal weken verdween dit gelukkig maar wel allemaal gekke symptomen. Ik had ineens veel steken bij mijn eierstokken en vaak[lees meer...] onverklaarbare krampen in mijn onderrug en buik die uitstraalde naar mijn benen. De dokter zei dat dit niet door de spiraal kwam dus zo gingen jaren verder maar ik voelde gewoon dat het niet goed zat. Ook had ik ineens last van pijn bij het vrijen en verkrampte spieren in mijn vagina en ook nog eens last van een onaangename geur. Waarvan ze steeds zeiden dat het een infectie was maar behandelen hielp niet. Dokters bleven maar volhouden dat dit niks te maken had met de spiraal maar na 3,5 jaar was ik er klaar mee en heb ik dat ding eruit laten halen. Serieus wat een opluchting, een paar weken verder en al mijn klachten zijn als sneeuw voor de zon verdwenen! Ik heb geen buikpijn en rugpijn meer, ik kan weer genieten van seks, geen vieze geur meer en ben weer helemaal de oude! Lieve dames, laat je niet gek maken door dokters en luister naar je gevoel, jij kent je lichaam het beste. Ook zou ik zeggen verdiep je eens in hoe het spiraaltje wordt geplaatst en hoe ze alleen al zonder verdoving je baarmoeder vastpakken met een soort niettang. Kan niet geloven dat er vandaag de dag nog geen vrouw vriendelijkere manier is voor deze procedure en dat vrouwen zo veel pijn moeten doorstaan als onderdeel van hun gezondheidszorg.

22-01-2023 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
Ik was erg zenuwachtig voor het zetten van de Kyleena. Pijnstilling ingenomen voor de zekerheid. Het opmeten deed geen zeer, de plaatsing was een vervelend gevoel wat 10 seconde duurde en viel uiteindelijk reuze mee (eens een positief verhaal ;) ) Daarna was het klaar en had ik geen klachten van buikpijn en kon gewoon verder met de dagelijkse bezigheden. Ik heb de spir[lees meer...]aal nu al langer dan 2 jaar en ben nog steeds erg tevreden. Weinig klachten en geen bijwerkingen.

18-12-2022 | Vrouw | 27
levonorgestrel (19,5mg)
Na jarenlange zoektocht heb ik eindelijk anticonceptie gevonden die bij mij past! De reden waarom ik anticonceptie gebruik is voornamelijk voor de pijn die mijn menstruatie teweegbrengt. Ik ben vanaf mijn 13e al aan de pil, mede door die reden. Maar aangezien mijn pil op een gegeven moment niet meer vergoed werd, werd ik op een andere pil gezet. Toen begon voor mij de [lees meer...]ellende. Ik heb hierdoor verschillende pillen geprobeerd, maar bij geen enkele pil voelde ik mij mezelf. O.a. werden mijn emoties onderdrukt, was mijn libido ver te zoeken. Voorheen moest ik niks van spiraaltjes weten, want ik had mezelf overtuigd dat wat niet in je lichaam zit er ook niet in hoort. Totdat ik door verschillende vriendinnen verhalen hoorde. Misschien was dit dan toch de oplossing. Inmiddels heb ik +/- 3 maanden de spiraal. Plaatsen was mij persoonlijk best pijnlijk, ondanks mijn - al zeg ik het zelf- hoge pijngrens. Maar dit is echt voor iedereen anders! Laat dit dus niet leidend zijn. Tip: breng iemand mee! Zeker als je voor een eerste keer gaat, autorijden is echt geen pretje wanneer je pijn hebt. De rest van de dag heb ik geleefd op paracetamol en ibuprofen en een warme kruik op de bank. Ik heb gezocht op het internet wat ik hier tegen kon doen, maar dit zijn de enige dingen die ik toen tegenkwam. Na een goede nacht rust, was de pijn als sneeuw voor de zon verdwenen! Ik heb die week hier en daar wat krampjes gehad maar dat viel opzich mee. Ik heb in de eerste week/twee weken ook wat last gehad van uitslag. Opzich niet per se iets waar je je druk om hoeft te maken, omdat het te maken heeft met de hormoon schommeling die het lichaam ervaart wanneer je veranderd van bijv anticonceptie. Mocht je langer last hebben van uitslag of het toch niet zeker weten, altijd de HA bellen! Mijn menstruatie was de eerste keer normaal, en daarna is hij uitgebleven. Voor mij ideaal. Ook had ik in mijn eerste maand wat meer last van acne, maar dat is nu zo goed als weg. Mocht je nou twijfelen of een spiraal iets voor jou is, bespreek dit met je arts, of mensen die je kent die al wel een spiraal hebben. Het hoeft niet altijd slecht uit te pakken! En mocht het je niet bevallen, is de spiraal ook zo weer te verwijderen. Ik wou dat ik het eerder had gedaan! Groetjes, Een tevreden vrouw

07-12-2022 | Vrouw | 29
levonorgestrel (52mg)
plaatsing was erg pijnlijk en lange tijd (drie maanden) nog pijn en bloedingen gehad. Nu na een half jaar geen menstruatie meer (dat is wel positief). Af en toe krampen en gezwollen borsten, maar werkt nu naar behoren. Achteraf zou ik het echter niet nog een keer doen.

06-12-2022 | Vrouw | 26
levonorgestrel (19,5mg)
Na lang de pil te hebben geslikt toch iets anders geprobeerd. NOOIT MEER! Een week na het plaatsen veel bloedverlies en enorme buikkrampen ( toen ik de pil slikte en tijdens een stop van de pil nooit krampen gehad). Dokter gaf aan dat dit 3 tot 6 maanden kon duren, daarna zou mijn lichaam gewend zijn. Na 1,5 maand veel bloedverlies en om de week heftige buikkrampen toch ma[lees meer...]ar de spiraal laten checken. Die zat helemaal prima maar ze zagen wel iets geks aan 1 eierstok. Elke diagnose kwam voorbij waar je totaal niet aan zou denken. Na nog een aantal keer een check te hebben gehad en een antibiotica kuur verder bleek het een ontsteking te zijn door de spiraal. Heb de spiraal meteen eruit laten halen en weer terug bij de pil, nergens last meer van!

03-12-2022 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
Heb nu ongeveer 1,5 jaar geleden het Kyleena spiraal laten zetten omdat ik wou kijken of dit een groot verschil zou geven met de anticonceptiepillen die ik al 6 jaar innam (had hierbij een beetje last van gewichtstoename en af en toe sombere gemoedsrust, maar al bij al wel oké). Plaatsing was tijdens mijn ongesteldheid, pijnlijk maar erg kort, de gynaecoloog in het ziekenh[lees meer...]uis deed dit heel goed. In de dagen erna af en toe harde krampen gehad maar voor de rest viel het mee. Voordelen: ik hoefde er niet meer aan te denken, menstruatie is veel minder hard dan voordien, geen rechtstreekse negatieve mentale impact en merkbare verhoging in libido doorheen maandelijkse cyclus.. Na 5 maanden begon ik echter veel last te krijgen van acne op mijn gezicht en versnelde haargroei, waar ik voorheen nooit problemen mee had gehad. Na een jaar kreeg ik ook plots terug maandelijks (of meerdere keren per maand) bloedingen, soms heel onverwacht. Ik twijfel momenteel om het er te laten uithalen en opnieuw met de pil te beginnen, want de bijwerkingen hebben negatieve invloed op mijn zelfvertrouwen.

12-11-2022 | Vrouw | 31
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb nu 7 maanden mijn kyleena. De eerste 2 maanden na het zetten waren echt vreselijk. Ik was zó emotioneel en down. Ik was vaak zomaar aan het huilen en intens verdrietig zonder dat ik een reden hiervoor had! Ik gaf het nog 1 maand en anders zou ik hem per direct verwijderen, wat is het vreselijk om je zo te voelen. Dit is gelukkig wel afgezakt hierna. Nu merk ik voora[lees meer...]l dat ik vaak een migraine aanval heb + gewone hoofdpijn dagen. Sinds 4 maanden heb ik constant last van een terugkerende bacteriele vaginose waar ik voorheen nog nooit last van heb gehad. Ook heb ik weer vaker een blaasontsteking gehad. Ik verlang echt weer naar een leven zonder hormonen maar over een koperspiraal heeft ook veel bijwerkingen die mij tegenhouden. Voordeel: ik wordt nooit meer ongesteld. Soms een klein beetje spotting 2 dagen.