levonorgestrel

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

24-07-2020 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
Ik ben altijd gevoelig geweest voor hormonen. Vroeger 4 verschillende anticonceptiepillen gehad voordat ik overstapte naar de Mirena. Mirena 5 jaar gehad en zeer tevreden over geweest. Toen was het tijd om het spiraaltje te vervangen. Mijn huisarts heeft toen zonder overleg de Kyleena besteld. Hier zouden minder hormonen in zitten en hij is wat kleiner dan Mirena. Dus al[lees meer...]leen maar voordelen werd mij verteld. Dat zal dan wel goed zijn dacht ik... Nou dat heb ik geweten. Ongeveer 1 maand na het plaatste begonnen de eerste klachten. Hele heftige hartkloppingen met hyperventilatie en paniekaanvallen tot gevolg. Ik was mezelf niet meer. Werd heel somber, onzeker en vertrouwde mijn lichaam niet meer. Stemmingswisselingen, neerslachtigheid en op het randje van een depressie. De huisarts kon geen oorzaak vinden voor mijn klachten. Ik moest maar met iemand gaan praten want het klonk als psychische klachten. Na enkele maanden kon ik duidelijk een link leggen met mijn cyclus. Mijn huisarts zei dat het eigenlijk niet mogelijk was dat dit aan de Kyleena lag. Uiteindelijk toch de Kyleena weer laten verwijderen en de oude vertrouwde Mirena terug laten plaatsen. Dit is nu ongeveer 6 maanden geleden. Ik merkte direct verschil. Ik heb nog steeds last van de nasleep maar gelukkig gaat het stukken beter. Kyleena zal vast goed werken voor sommigen, maar ik zal er zeker nooit meer voor kiezen.

09-06-2020 | Vrouw | 28
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb in oktober 2019 een kyleena spiraaltje laten zetten. Ik gebruikte al enkele jaren geen anticonceptie meer omdat de pil voor mij niet de oplossing was. De plaatsing was enorm pijnlijk. De eerste dagen na de plaatsing heb ik veel buikpijn gehad. Nadien verminderde het wel een beetje maar ik heb tot 2 maand continu steken in mijn buik gehad en zeurende pijn alsof je uw[lees meer...] eerste dag van de menstruatie hebt. Mijn regels bleven wel regelmatig maar duurde langer. Ondertussen zijn we meer dan een halfjaar verder en is de buikpijn bijna verdwenen. Ik wachtte af met hoop dat de klachten zouden verminderen maar nu is mijn menstruatie onregelmatig, ik heb ongeveer 2 weken mijn regels en dan 2 weken niet mijn regels. Sinds vandaag heb ik bloedproppen als ik naar de wc ga. Heeft iemand dit ook gehad? Ik heb een afspraak gemaakt bij de gynaecoloog om dit misschien er terug uit te halen want ik voel me echt niet goed. Als jullie me tips kunnen geven, dan hoor ik het graag

30-05-2020 | Vrouw | 29
levonorgestrel (19,5mg)
Circa 1,5 jr geleden, na 2 zwangerschappen, gekozen voor Kyleena vanwege lage dosering hormonen. Plaatsen ging perfect, weinig gevoeld & het eerste half jaar ook prima. Echter bleven mijn zwangerschapsklachten al lage rugpijn/bekkenpijn zeer sterk aanwezig/kwamen terug en daarbij kreeg ik steeds langer wordende menstruaties (plm 2 weken) met bijbehorende klachten. Na ruim [lees meer...]8 maanden maar eens laten controleren of alles goed zat; ja dat was het geval. Er speelden toen ook andere dingen in mijn leven waaraan ik de evt klachten icm stress/onzekerheid/angsten wellicht kon verklaren. Nu na 1,5 jaar alles in rustiger vaarwater maar klachten nemen eigenlijk alleen maar toe. Besloten om te laten verwijderen; vrijwel pijnloos en nu direct al mn eerste menstruatie met minder pijn... Benieuwd naar het verdere verloop.

22-01-2020 | Vrouw | 41
levonorgestrel (19,5mg)
Hallo hoe bevalt de spiraal inmiddels?

09-05-2020 | Vrouw | 29
levonorgestrel (52mg)
Afschuwelijk, nooit meer! Heb nu twee jaar de Kyleena. Deze week gaat hij er uit. Zetten was pijnloos en geen napijn, maar daarna hels. Elke maand het gevoel alsof mijn lichaam het ding er uit wil werken. Mijn depressieve en opgejaagde periodes worden tot de menstruatie begint, steeds langer. Eerst een of twee dagen daarvoor, nu bijna de week na mijn menstruatie weer. Eige[lees meer...]nlijk voel ik me maar 1 week geestelijk goed. Ik scheer me een ongeluk. Heb veel buikkrampen, bruinverlies en steken in mijn buik. Puisten om mijn billen en voorhoofd. Onverklaarbaar veel rugpijn. Ben tussendoor voor een echo geweest, alles leek goed. Nou, het maakt mij niet uit of hij goed zit, hij gaat er uit.

24-04-2020 | Vrouw | 27
levonorgestrel (19,5mg)
Ik vond het heel vervelend om elke dag op gezette tijden de pil te moeten nemen; wat dat betreft is een spiraal ideaal. Maar de bijwerkingen zijn bij mij heftig; ik heb sinds ik hem heb last gehad van vlagen van (onverklaarbare) hevige pijnscheuten rondom m'n baarmoeder. Ik heb het een jaar vol gehouden in de hoop dat het zou verminderen, maar dat is niet gebeurd. De pijn [lees meer...]trekt zelfs naar m'n benen en voeten en lijkt op zenuwpijn. Het zijn 'steken' die een paar keer per week voorkomen en veel heftiger zijn dan reguliere menstruatiepijn. Verder heb ik ook een vrij duidelijke relatie ontdekt met toegenomen acne. Hij gaat er binnenkort eindelijk uit.

13-02-2020 | Vrouw | 20
levonorgestrel (19,5mg)
Begonnen met de Yasmin pil tegen acné. Van de Yasmin overgegaan naar een zwaardere pil (microgynon 50) gegaan omdat ik doorbraakbloedingen kreeg. Die pil hielp niet, dus overgegaan naar de Kyleena. Niet meer ongesteld geweest, eerste maand een hele schone huid. Maar niks bleek minder waar helaas. Nu bijna 6 maand verder, last van overbeharing, haren groeien sneller en er g[lees meer...]roeien haren op plekken waarvan ik niet wist dat het kon. Ook is mijn acné vreselijk toegenomen, vooral op de wangen/kaaklijn. Nu Differin can de dokter gekregen tegen de acné. Ik geef het nog een paar maanden de tijd, anders ga ik de Yasmin weer slikken. (Terwijl ik juist zo blij was van de hormonen af te zijn.. grr).

11-01-2020 | Vrouw | 23
levonorgestrel (52mg)
Ik heb het Kyleena spiraal eind juli bij mijn huisarts laten plaatsen, zelf vond ik het plaatsen ontzettend meevallen, misschien een paar seconden een scherpe pijn gevoeld maar dat was alles. Na een week had ik het idee de draadjes uit mij te voelen maar na een dag was dat gevoel ook weer weg. Bij de controle, 4 weken later, heb ik dit aangegeven maar er werd mij verteld d[lees meer...]at dat vrijwel onmogelijk was want volgens de assistente zat mijn spiraal "gewoon goed". Ik merkte wel vrij snel dat mijn gezicht er wat slechter uitzag, ik kreeg meer last van puistjes en over het algemeen een onzuivere huid. Ik bleef normaal ongesteld tot november, toen ben ik 22 dagen ongesteld geweest, niet veel maar wel bloedverlies. Dit gebeurde in december weer en daarnaast had ik ook pijn in mijn onderbuik en onderrug. Nu woon ik niet meer in Nederland dus ben ik naar een gynaecoloog gegaan, zij heeft een echo gemaakt en zag direct dat het spiraal heel erg gezakt was dus is deze er direct uitgehaald.

31-12-2019 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
Het zetten was ontzettend pijnlijn. Als ik het terug kon draaien had ik het niet laten doen. Ik heb niet snel pijn, maar dit was echt een helse pijn. Op schaal van 1-10 was het een 20. De middag na het plaatsen heb ik op de bank gelegen met kramp om de paar minuten. De tijd tussen de pijnkrampen werd steeds langer gelukkig. De volgende dag ging het op zich wel oke en kon i[lees meer...]k gewoon aan het werk. Een paar dagen later begon de periode waarin in een aantal dagen per week echt hevige pijnkrampen kreeg. De ene keer duurde het maar kort, de andere keer een uur lang. Ik heb de spiraal nu 2 maanden, dus nog maar kort. De pijn is eigenlijk vrij ondraaglijk maar ik kijk het nog aan omdat het anders allemaal voor niks is geweest. Ook lijkt de pijn langzamerhand minder te worden en met meer tijd tussen de krampen in. In het begin had ik last van wat bloedingen, maar niet hevig. Nu heb ik al een paar weken geen bloed meer gehad en hier ben ik heel blij mee. Verder geen last van emotionele bijwerkingen.

28-06-2020 | Vrouw | 27
levonorgestrel (19,5mg)
Na nu bijna 3 jaar kyleena spiraal te hebben ben ik niet zwanger geworden. Wel wat last van bijwerkingen. Nog altijd depressiever dan voor Kyleena. Ook nog altijd onregelmatige menstruatie cyclus, soms wel maandelijks, soms drie/vier maanden niet dan een maand lang wel. Nu lijkt het weer maandelijks. Verder moe, vaak emotioneler en wat meer acne. Ook hele nare scherpe ste[lees meer...]ken gehad, een tijd lang zo nu en dan. Toen ook naar huisarts gegaan maar spiraal zat goed. Hoofdzakelijk door terugkomende/ aanhoudende depressieve stemming nog steeds momenten dat ik het er toch echt uit wil laten halen. Maar wat voor anticonceptie dan? Dus daarom toch maar wel Kyleena.

10-06-2020 | Vrouw | 36
levonorgestrel (19,5mg)
Eerst koper spiraal gehad, door onbekende klachten deze laten verwijderen. Omdat dit niet de veroorzaker was de kyleena gepakt omdat ik met koper spiraal vaak zo'n 10dg een bloeding had binnen een cyclus van 28dg, dus zo'n dikke 2wk geen bloeding en verder wel. Bij kyleena ervaar ik meer klachten aan mijn lijf. Ze zijn niet structureel, dus het komt zoals het komt en duu[lees meer...]rt zolang het duurt, maar ik voel me er lichamelijk niet prettig door. Waarom dan niet verwijderen? Het plaatsen deed ontzettend veel pijn en ik wil iets met zo min mogelijk hormonen. Een nieuwe koper spiraal betekent alweer zoveel pijn, daar kijk ik erg tegenop. Verder is er namelijk niets zonder hormonen.

16-03-2020 | Vrouw | 20
levonorgestrel (19,5mg)
Met het zetten van de spiraal had ik geen enkel probleem voelde wel even een kramp tijdens het zetten, maar half uur later stond ik weer op de werkvloer zonder enige problemen. Mijn 1ste menstruatie begon nadat die er een maand in zat, mijn menstruatie krampen waren erger dan voordat ik mijn spiraal had. 1 keer was het zo erg dat ik ziek naar huis moest omdat ik niet meer [lees meer...]normaal mijn werk kon doen. Nu zit mijn spiraal er 7 maanden in en heb ik nog altijd last van heftige menstruatie krampen waar ik niet mee aan het werk kan, de bloedingen zijn gelijk gebleven maar ze houden wel langer aan. Ook heb ik meer last van Witte afscheiding.Ik hoor van de mensen om mij heen dat sinds ik mijn spiraal heb agressiever ben gaan reageren op situaties, ik krijg regel matig te horen dat ik een ander mens ben geworden sinds ik mijn spiraal heb. En twijfel nu of ik hem nog moet laten zitten of er toch uit laat halen.

29-03-2020 | Vrouw | 16
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb het kyleena spiraaltje nu net een week. Het plaatsen deed pijn, maar was te verdragen. Ik had hiervoor ook niets ingenomen dus het viel goed mee. Ik heb het spiraaltje laten plaatsen op de vierde dag van m'n menstruatie en deze is nu nog steeds niet gestopt. Normaal duurt deze maar 5 dagen. Ook heb ik nog steeds last van bruinverlies en hevige krampen. Is dit he[lees meer...]rkenbaar?

05-02-2020 | Vrouw | 22
levonorgestrel (19,5mg)
Hier een positieve review! Na jarenlang de Marvelon pil te hebben geslikt toch maar de overstap gemaakt naar de kyleena spiraal. Door alle negatieve reviews twee jaar gewacht omdat ik het niet aan durfde. Had ik het maar eerder gedaan. Mijn hormonen gingen elke keer alle kanten op door de pil en ik werd extreem vermoeid en had hoofdpijn. Precies een week geleden de kyleen[lees meer...]a laten zetten bij de huisarts. Ik ben 22 en heb geen kinderen. Normaal heb ik ontzettend veel pijn tijdens mijn ongesteldheid dus ik dacht dat het weer raak zou zijn bij het zetten van mijn spiraal. Ik heb zo weinig "pijn" ervaren vergeleken met mijn ongesteldheidskrampen. Het vastpakken en opmeten van de baarmoeder deden geen pijn. Na het uitklappen van de spiraal iets van krampen gevoeld, maar die zijn niet noemenswaardig te voelen. Mijn spiraal werd te vroeg losgelaten waardoor hij meteen verwijderd moest worden en in de middag weer opnieuw geplaatst. Hier weer hetzelfde verhaal: geen pijn. Af en toe een krampje de dagen erna maar dat was het dan ook wel. Nu per dag een druppeltje bloedverlies dus dat zal met de weken ook wel verdwijnen. Mijn soepele plaatsing van het spiraal komt waarschijnlijk omdat ik tijdens het zetten zo relaxed was. Ook al ging ik met trillende handjes heen, mijn dokter stelde mij zo op mn gemak. Dus tip: laat hem plaatsen bij een dokter/gynocoloog waar je vetrouwd mee bent. En laat je niet meeslepen door alle negatieve reacties. De personen die positief zijn over de kyleena schrijven vaak geen reviews. Sinds een paar dagen heb ik minder hoofdpijn, meer energie en geen gekke hormoonschommelingen meer. Dus ik ben tevreden!

27-12-2019 | Vrouw | 22
levonorgestrel (19,5mg)
Anderhalf jaar heb ik de Kyleena gedragen. Ik kan me goed herinneren dat het plaatsen wel oké ging; de avond en de dag erna flauwtjes met buikpijn, maar best draaglijk. Ik bleef regelmatig, en geleidelijk met steeds minder bloedverlies, ongesteld worden maandelijks, en was verder heel tevreden over Kyleena. Tot op ongeveer anderhalve maand geleden. Onverklaarbare, heftige [lees meer...]buikkrampen traden op, depressieve stemmingen (waar ik voorheen niet bekend mee was) en mijn altijd regelmatige menstruatie bleef uit. Een aantal testen later (want ja - de dokter sloot buitenbaarmoederlijke niet uit), bleek dat gelukkig niet het geval te zijn. De pijn was inmiddels ondraaglijk en ik werd misselijk. Ookal zei de HA dat mijn draadjes nog goed zaten, hebben we toch de volgende dag gelijk een inwendige echo laten maken bij de gynaecoloog. Daaruit bleek dat de Kyleena was verzakt naar mijn baarmoederhals. Hij besloot dus een beetje z'n eigen plan te trekken. Toen ik vroeg hoe dit ineens na anderhalf jaar mogelijk was, kreeg ik het antwoord: 'als je nog regelmatig menstrueert, met bijbehorende buikkrampen, kan het zijn dat de Kyleena daardoor in beweging is gekomen'. Die dag erop meteen de Kyleena laten verwijderen en, in (spoed)overleg de Mirena laten zetten. Mirena is 'wat groter, dus gaat wat meer houvast bieden in mijn baarmoeder'. Voor wie dit overweegt: Mirena zetten heb ik als een stuk pijnlijker ervaren. Injectie met diclofenac gehad, want nog een uur heeft mijn lichaam nagetrild van de adrenaline (komt vrij door de pijn). Dic. in tabletvorm meegekregen, en af en toe eentje genomen als de napijn ondraaglijk was. Het is nu drie weken verder en het gaat goed. Los van de random momenten op de dag (soms 2 dagen goed, dan 1 dag even helse pijn) waarop ik vervelende buikpijn ervaar, die uitstraalt naar mijn bovenbenen. Gisteravond misselijk ervan. Over een maand een controle echo bij de gynecoloog ingepland. Ik hoop dat mijn lichaam snel went aan de Mirena! En dat jij iets aan mijn ervaring hebt. :-)

10-07-2020 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb de Kyleena 4 maanden geleden laten plaatsen en ik ben erg tevreden. Het plaatsen was geen pretje, maar ik had het veel erger verwacht. Diezelfde dag wel heel erg last gehad van menstruatiepijn. Maar na die dag daarna was de pijn eigenlijk al over. In de afgelopen maanden zo nu en dan steken gehad (geen menstruatiepijn maar steken die ik echt 'uit de spiraal' voel k[lees meer...]omen). Maar die zijn van korte duur. Ook ongeveer 1 keer in de maand last van menstruatiekrampen. Daarnaast heb ik wel eens last van stemmingswisselingen. Soms ben ik opeens heel erg chagrijnig of down. Al met al dus paar bijwerkingen, maar niet storend. Zonder de kyleena zou ik ook last hebben van deze klachten (buikkrampen en stemmingswisselingen heb je ook tijdens een gewone menstruatie). Ik ben daarom erg tevreden, de Kyleena doet in ieder geval wat hij moet doen! Ik hoop dat ik hem over een paar maanden/jaren nog steeds zo fijn vindt.

Thyrax Duotab (851) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (547) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (500) - Antibiotica - penicillines breedspectrum