levonorgestrel

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

28-06-2020 | Vrouw | 27
levonorgestrel (19,5mg)
Na nu bijna 3 jaar kyleena spiraal te hebben ben ik niet zwanger geworden. Wel wat last van bijwerkingen. Nog altijd depressiever dan voor Kyleena. Ook nog altijd onregelmatige menstruatie cyclus, soms wel maandelijks, soms drie/vier maanden niet dan een maand lang wel. Nu lijkt het weer maandelijks. Verder moe, vaak emotioneler en wat meer acne. Ook hele nare scherpe ste[lees meer...]ken gehad, een tijd lang zo nu en dan. Toen ook naar huisarts gegaan maar spiraal zat goed. Hoofdzakelijk door terugkomende/ aanhoudende depressieve stemming nog steeds momenten dat ik het er toch echt uit wil laten halen. Maar wat voor anticonceptie dan? Dus daarom toch maar wel Kyleena.

10-06-2020 | Vrouw | 36
levonorgestrel (19,5mg)
Eerst koper spiraal gehad, door onbekende klachten deze laten verwijderen. Omdat dit niet de veroorzaker was de kyleena gepakt omdat ik met koper spiraal vaak zo'n 10dg een bloeding had binnen een cyclus van 28dg, dus zo'n dikke 2wk geen bloeding en verder wel. Bij kyleena ervaar ik meer klachten aan mijn lijf. Ze zijn niet structureel, dus het komt zoals het komt en duu[lees meer...]rt zolang het duurt, maar ik voel me er lichamelijk niet prettig door. Waarom dan niet verwijderen? Het plaatsen deed ontzettend veel pijn en ik wil iets met zo min mogelijk hormonen. Een nieuwe koper spiraal betekent alweer zoveel pijn, daar kijk ik erg tegenop. Verder is er namelijk niets zonder hormonen.

09-06-2020 | Vrouw | 28
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb in oktober 2019 een kyleena spiraaltje laten zetten. Ik gebruikte al enkele jaren geen anticonceptie meer omdat de pil voor mij niet de oplossing was. De plaatsing was enorm pijnlijk. De eerste dagen na de plaatsing heb ik veel buikpijn gehad. Nadien verminderde het wel een beetje maar ik heb tot 2 maand continu steken in mijn buik gehad en zeurende pijn alsof je uw[lees meer...] eerste dag van de menstruatie hebt. Mijn regels bleven wel regelmatig maar duurde langer. Ondertussen zijn we meer dan een halfjaar verder en is de buikpijn bijna verdwenen. Ik wachtte af met hoop dat de klachten zouden verminderen maar nu is mijn menstruatie onregelmatig, ik heb ongeveer 2 weken mijn regels en dan 2 weken niet mijn regels. Sinds vandaag heb ik bloedproppen als ik naar de wc ga. Heeft iemand dit ook gehad? Ik heb een afspraak gemaakt bij de gynaecoloog om dit misschien er terug uit te halen want ik voel me echt niet goed. Als jullie me tips kunnen geven, dan hoor ik het graag

30-05-2020 | Vrouw | 29
levonorgestrel (19,5mg)
Circa 1,5 jr geleden, na 2 zwangerschappen, gekozen voor Kyleena vanwege lage dosering hormonen. Plaatsen ging perfect, weinig gevoeld & het eerste half jaar ook prima. Echter bleven mijn zwangerschapsklachten al lage rugpijn/bekkenpijn zeer sterk aanwezig/kwamen terug en daarbij kreeg ik steeds langer wordende menstruaties (plm 2 weken) met bijbehorende klachten. Na ruim [lees meer...]8 maanden maar eens laten controleren of alles goed zat; ja dat was het geval. Er speelden toen ook andere dingen in mijn leven waaraan ik de evt klachten icm stress/onzekerheid/angsten wellicht kon verklaren. Nu na 1,5 jaar alles in rustiger vaarwater maar klachten nemen eigenlijk alleen maar toe. Besloten om te laten verwijderen; vrijwel pijnloos en nu direct al mn eerste menstruatie met minder pijn... Benieuwd naar het verdere verloop.

09-05-2020 | Vrouw | 29
levonorgestrel (52mg)
Afschuwelijk, nooit meer! Heb nu twee jaar de Kyleena. Deze week gaat hij er uit. Zetten was pijnloos en geen napijn, maar daarna hels. Elke maand het gevoel alsof mijn lichaam het ding er uit wil werken. Mijn depressieve en opgejaagde periodes worden tot de menstruatie begint, steeds langer. Eerst een of twee dagen daarvoor, nu bijna de week na mijn menstruatie weer. Eige[lees meer...]nlijk voel ik me maar 1 week geestelijk goed. Ik scheer me een ongeluk. Heb veel buikkrampen, bruinverlies en steken in mijn buik. Puisten om mijn billen en voorhoofd. Onverklaarbaar veel rugpijn. Ben tussendoor voor een echo geweest, alles leek goed. Nou, het maakt mij niet uit of hij goed zit, hij gaat er uit.

07-05-2020 | Vrouw | 25
levonorgestrel (19,5mg)
Voor 1,5 jaar heb ik de kyleena met grote tevredenheid gebruikt. De plaatsing was niet prettig maar zeker ook niet verschrikkelijk en was zo gedaan. Vervolgens voor 3 tot 5 maanden licht bloedverlies gehad, denk hierbij aan hoogstens een inlegkruisje gebruiken of ermee leven dat een onderbroek soms een vlekje heeft. Ik merkte af en toe nog hormoonschommelingen, maar vele[lees meer...] malen minder dan voorheen (met een natuurlijke cyclus). Al met al tevreden. Helaas had ik de grote pech dat ik alsnog zwanger ben geworden. Deze kon, door de kylena, zich niet vestigen in mijn baarmoeder waardoor deze in één van mijn eileiders is gaan groeien. Zonder dat ik dat wist. Op een dag hierdoor hele heftige buikpijn gekregen vanwege de inwendige bloedingen door het openscheuren van de eileider. Met spoed geopereerd en leef nu verder met één eileider minder. Geen van de artsen had dit ooit eerder meegemaakt bij een goed geplaatste spiraal. Maar het is dus mogelijk. Er zit een klein risico aan maar verder altijd heel tevreden geweest.

24-04-2020 | Vrouw | 27
levonorgestrel (19,5mg)
Ik vond het heel vervelend om elke dag op gezette tijden de pil te moeten nemen; wat dat betreft is een spiraal ideaal. Maar de bijwerkingen zijn bij mij heftig; ik heb sinds ik hem heb last gehad van vlagen van (onverklaarbare) hevige pijnscheuten rondom m'n baarmoeder. Ik heb het een jaar vol gehouden in de hoop dat het zou verminderen, maar dat is niet gebeurd. De pijn [lees meer...]trekt zelfs naar m'n benen en voeten en lijkt op zenuwpijn. Het zijn 'steken' die een paar keer per week voorkomen en veel heftiger zijn dan reguliere menstruatiepijn. Verder heb ik ook een vrij duidelijke relatie ontdekt met toegenomen acne. Hij gaat er binnenkort eindelijk uit.

17-04-2020 | Vrouw | 28

29-03-2020 | Vrouw | 16
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb het kyleena spiraaltje nu net een week. Het plaatsen deed pijn, maar was te verdragen. Ik had hiervoor ook niets ingenomen dus het viel goed mee. Ik heb het spiraaltje laten plaatsen op de vierde dag van m'n menstruatie en deze is nu nog steeds niet gestopt. Normaal duurt deze maar 5 dagen. Ook heb ik nog steeds last van bruinverlies en hevige krampen. Is dit he[lees meer...]rkenbaar?

27-03-2020 | Vrouw | 28
levonorgestrel (19,5mg)
Het inbrengen van de spiraal is uiteraard niet prettig. Mijzelf voorbereid door 24 uur van te voren een spiegel paracetamol 4x dgs 500mg op te bouwen. De eendenbek is niet comfortabel. Het inbrengen was echter binnen een minuut gebeurd en viel alles mee. In het begin heeft mijn baarmoeder iets gekrampt, maar dit was niet te vergelijken met mijn “normale” menstruatiepijnen [lees meer...]die ik voorheen had. In het begin regelmatig gecontroleerd of de draadjes nog voelbaar waren, deze zijn een tijdje voelbaar geweest maar waren dit na enkele weken niet meer. Heb mij netjes aan de voorschriften van de huisarts gehouden en heb ook nacontrole gehad. De draadjes van het spiraal waren netjes om de baarmoedermond gekruld. Ik heb het kyleena spiraal nu ongeveer een jaar. Ik word nog wel regelmatig ongesteld. Mijn menstruatie is echter NIETS vergeleken met wat het voorheen was. Voorheen had ik enorme last van mijn hormonen, dit begon al 2 weken voordat mijn menstruatie begon. Zo ook de fysieke klachten, hoofdpijnen, misselijk, krampen, rugpijn, vermoeidheid. Dit alles ervaar ik nu in MINIMALE mate. De hormonale buien zijn sporadisch, van korte duur en kan ik koppelen aan mijn menstruatie. De fysieke klachten zijn minimaal aanwezig en ook is mijn vloed minimaal. Tot op heden nog niet zwanger geraakt, dus ik ben door alles zeer gebaat bij dit product. Heel erg tevreden en kan dit iedereen aanraden.

16-03-2020 | Vrouw | 20
levonorgestrel (19,5mg)
Met het zetten van de spiraal had ik geen enkel probleem voelde wel even een kramp tijdens het zetten, maar half uur later stond ik weer op de werkvloer zonder enige problemen. Mijn 1ste menstruatie begon nadat die er een maand in zat, mijn menstruatie krampen waren erger dan voordat ik mijn spiraal had. 1 keer was het zo erg dat ik ziek naar huis moest omdat ik niet meer [lees meer...]normaal mijn werk kon doen. Nu zit mijn spiraal er 7 maanden in en heb ik nog altijd last van heftige menstruatie krampen waar ik niet mee aan het werk kan, de bloedingen zijn gelijk gebleven maar ze houden wel langer aan. Ook heb ik meer last van Witte afscheiding.Ik hoor van de mensen om mij heen dat sinds ik mijn spiraal heb agressiever ben gaan reageren op situaties, ik krijg regel matig te horen dat ik een ander mens ben geworden sinds ik mijn spiraal heb. En twijfel nu of ik hem nog moet laten zitten of er toch uit laat halen.

09-03-2020 | Vrouw | 33
levonorgestrel (19,5mg)
Hier een hele positieve ervaring. Een half jaar na de geboorte van mijn dochter de spiraal laten plaatsen op de 2e dag van menstruatie. Ik heb helemaal nergens last van gehad, geen pijn, geen kramp, geen naar gevoel. Ook vantevoren niks ingenomen tegen de pijn, gewoon goed gegeten, niks speciaals. De spiraal was geplaatst door een specialiste van mijn verloskundigenpra[lees meer...]ktijk, die ik ook tijdens zwangerschap en in de kraamweek heb gezien en gesproken, dus ook dat hielp mee tegen eventuele spanning. Heel erg tevreden over de Kyleena, heb deze nu een jaar en mijn menstruatie is nagenoeg verdwenen. Rondom menstruatie tijd krijg ik wel last van acne, iets wat ik voorheen ook had,maar dat is ook zo weer weg.

26-02-2020 | Vrouw | 31
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb eind 2018 gekozen om over te gaan van de Lovette pil naar een spiraaltje met hormonen. Omdat ik geen kinderen heb gehad adviseerde mijn huisarts me de Kyleena spiraal ipv een Mirena spiraal. Afspraak gemaakt om hem te laten zetten en oké, het is zeker niet leuk en echt wel even heel pijnlijk, maar het idee dat ik er 5 jaar geen omkijken naar heb was me ook veel[lees meer...] waard. Na aantal weken moest ik een controle echo laten maken om te kijken of hij goed zat en helaas zat hij toen te laag en was hij in de baarmoederhals gezakt. Ik heb toen een nieuwe moeten laten zetten en die zit nu gelukkig helemaal goed. Dat heeft verder weinig met het medicijn zelf te maken, dat was wrs gewoon pech en komt weleens voor. Ik heb nu dus inmiddels meer dan een jaar het spiraaltje en ben er blij mee. Geen last van bijwerkingen en verder geen omkijken naar je anticonceptie. Ook mijn vriend vindt dit een prettig systeem en ben blij dat ik van het dagelijks slikken van de pil af ben. Wordt inmiddels ook (bijna) nooit meer ongesteld. Heerlijk!

20-02-2020 | Vrouw | 25
levonorgestrel (19,5mg)
Het zetten was echt geen pretje, maar de periode daarna absoluut wel! De scherpe pijn nam gelukkig na een paar uur af en sindsdien heb ik geen klachten of bijwerkingen gehad. Nóg een bijkomend voordeel is dat ik niet meer ongesteld word. Het is dat ik het draadje kan voelen als ik enige moeite doe, anders zou ik amper geloven dat het spiraaltje in mijn lichaam zit. Ik merk[lees meer...] er namelijk helemaal niets van. Op en top tevreden dus!

13-02-2020 | Vrouw | 20
levonorgestrel (19,5mg)
Begonnen met de Yasmin pil tegen acné. Van de Yasmin overgegaan naar een zwaardere pil (microgynon 50) gegaan omdat ik doorbraakbloedingen kreeg. Die pil hielp niet, dus overgegaan naar de Kyleena. Niet meer ongesteld geweest, eerste maand een hele schone huid. Maar niks bleek minder waar helaas. Nu bijna 6 maand verder, last van overbeharing, haren groeien sneller en er g[lees meer...]roeien haren op plekken waarvan ik niet wist dat het kon. Ook is mijn acné vreselijk toegenomen, vooral op de wangen/kaaklijn. Nu Differin can de dokter gekregen tegen de acné. Ik geef het nog een paar maanden de tijd, anders ga ik de Yasmin weer slikken. (Terwijl ik juist zo blij was van de hormonen af te zijn.. grr).

08-02-2020 | Vrouw | 40
levonorgestrel (19,5mg)
Hoi hoi! Ik (40) heb maandag op de 4e dag van mijn menstruatie mij eerste (kyleena) Spiraaltje laten zetten. Ik wilde in eerste instantie een koper Spiraaltje, maar hij zei dat ze die bijna nooit meer zetten. Tevens vertelde ik dat ik vroeger echt mega bloedde, en ik wel twijfelde of dat dan weer terug kon komen. Want een pr jaar terug raadde een gynocoloog hierom[lees meer...] een sterilisatie af wat ik toen wilde. Al met al op aanraden van deze dok die er 1 x in de week is bij mijn huisararts, gekozen voor de kyleena. Door de minste hormonen erin, want daar wil ik eigenlijk van af. Het plaatsen op zich viel me mee, tuurlijk het was af en toe wel ff raar en naar/gevoelig. Oja, alleen in 't begin was 't even een dingetje omdat hij mijn baarmoedermond niet goed kon vinden. Schijnbaar ligt ook mijn baarmoeder wat naar achter gekanteld. Toen hij klaar was, kwam ik omhoog En toen voelde ik me ineens ff tegen een flauwte aanhangen haha Dus hij zo, voel je je goed? Dan mag je je wel weer aankleden hoor. Ik: eh Nou ik ga nog even weer liggen hoor hihi… Uiteindelijk trok 't wel wat weg. Toen aangekleed, en nog ff bij de assistente blijven zitten met een glas water. Ik was nl zelf met de auto… Nadien heb ik eigenlijk niet echt meer gebloed (net als bij 't zetten) en nu nog steeds alleen een heel licht kleurtje heel soms in mijn witte vloed. En alleen soms een beetje 't gevoel dat er een tampon niet helemaal goed in zit. Dus ook alle klachten tot nu toe vallen mij heel erg mee! Oh, ik voel BTW geen touwtjes zitten… Ook ik heb dit de volgende dag ff gecheckt… (hoop wel dat ze er nog ergens goed zitten, maar anders zien we dat wel over 6 wk bij de controle) Ik ben dus gewoon heel blij ermee :grinning::grinning::grinning: Kortom, ik hoop dat 't de komende jaren zo goed blijft, dan zet ik er wel weer 1. En naja na die zal ik wel in de overgang komen zo 'n beetje. Liefs Karin.

Thyrax Duotab (848) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (543) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (498) - Antibiotica - penicillines breedspectrum