levonorgestrel

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

22-07-2021 | Vrouw | 29
levonorgestrel (19,5mg)
Na lang gebruik van Mycrogynon 50 was ik toe aan wat anders. Ik wilde niet weer aan de pil dus koos ik voor een spiraal. Op internet had ik mijn onderzoek gedaan waardoor ik op Kyleena ben uitgekomen. Het zetten was geen pretje en pijn had ik dan ook zeker. In het begin had ik meer en vaker last van ongesteldheid en steken. Na een half jaar merkte ik dat dat minder werd ma[lees meer...]ar kreeg ik meer puistjes zowel in mijn gezicht, rug en borst er voor terug. Ook dat mijn haar eerder vet wordt. Waar ik voorheen 1 a 2 keer in de week mijn haar waste is het nu om de dag of soms iedere dag geworden. De bovenkant ziet er dan vooral vet uit. Daarnaast ben ik niet altijd even scherp wat ik daarvoor niet had. Alsof je niet meteen doorhebt wat er om je heen gebeurt en je hersenen niet alles snel kunnen verwerken. Heel frustrerend. Dit heb ik eerder ergens gelezen, mevrouw had de spiraal eruit laten halen en vervolgens nergens meer last van. Nu een jaar verder ben ik toch aan het nadenken om de spiraal te laten verwijderen maar ben nog in dubio wat dan de vervanger gaat worden.

21-07-2021 | Vrouw | 25
levonorgestrel (19,5mg)
Na lang wikken en wegen gekozen voor een spiraal. De kyleena had mijn voorkeur omdat hier zo min mogelijk hormonen in zitten. Ik heb hem nu ruim een jaar en mijn menstruatie wordt steeds minder. De hoeveelheid bloedingen maar ook hoe lang het aanhoudt. Het inbrengen is mij erg mee gevallen, kon mijzelf goed ontspannen waardoor dit ook makkelijk verliep.

19-07-2021 | Vrouw | 21
levonorgestrel (52mg)
Besloten om de kyleena te nemen omdat het een kleine spiraal is die wel effectief is. Inbrengen was ontzettend pijnlijk, van tevoren wel paracetamol genomen al maar alsnog heel pijnlijk. Die avond en de dagen erna veel krampen, partner hielp met douchen omdat bukken zelfs niet ging. Afin, na een tijdje ging de ergste pijn weg. Maar toch bleef ik een aantal keer per w[lees meer...]eek krampen behouden, soms licht en soms zo heftig dat ik alleen op de bank kon liggen en wachten tot ze voorbij gingen. En een onregelmatige cyclus, waarbij het niet uitzonderlijk was om 10 dagen te bloeden. Ook had ik de eerste drie maanden na plaatsing last van depressieve gevoelens, wat ik aan de spiraal kon koppelen want het kwam op voor de 'menstruatie' en verdween vervolgens weer. Na 3 maanden gingen deze klachten wel weg. Na een jaar gebruik de spiraal laten verwijderen wat de beste keuze is geweest voor mij. Wil er wel bij zeggen dat mijn ervaring een van de extremere is denk ik, dit zal lang niet bij iedereen zo zijn.

15-07-2021 | Vrouw | 33
levonorgestrel (19,5mg)
Vanaf mijn 16e slikte ik de pil, slikte vaak door of vergat deze in te nemen. Gestopt toen we een kindje wilden. Na twee miskramen, zwanger van onze oudste. Tussendoor weer aan de pil, maar alle meest gehoorde klachten waren er weer. Hierna de Mirena laten plaatsen, waar ik na een probleemloos jaar klachten als hooikoorts (heftig, het hele jaar door), schijnzwanger, humeu[lees meer...]rschommelingen, geen libido en nog een lijstje die ik ben vergeten. Er uit laten halen en was een heel ander mens! Na de derde kleine de Kyleena laten plaatsen. Nu na een jaar weer heftige hooikoorts en weer schijnzwanger. Snel er uit! De man is aan de beurt 🤦🏽‍♀️

30-06-2021 | Vrouw | 25
levonorgestrel (52mg)
De kyleena is mijn 2e spiraal. Ik heb voor mijn 2 kinderen een keer de mirena gehad, maar omdat de kyleena minder hormonen af geeft, dit keer hiervoor gekozen. Het plaatsen ervaar ik als rampzalig. Ik wordt gigantisch duizelig, maar als de spiraal is geplaatst is dat ook meteen voorbij. Gedurende de dag wat buikpijn maar dat is verder prima te doen. Ik heb de spiraal nu 4 [lees meer...]maanden en heb eigenlijk al 4 maanden van alles en nog wat. Constant bloedverlies, en enorme eczeem. Ik heb overal jeuk, van mn rug tot aan m’n ooglid. Nu hormoonzalf gekregen om te kijken of dit verbeterd. Ik wil nog even volhouden omdat ik met de mirena ook na een half jaar klachten vrij was, maar als dit niet het geval is zal ik toch de kyleena moeten laten verwijderen.

25-06-2021 | Vrouw | 16
levonorgestrel (19,5mg)
Ik was de pil helemaal zat omdat ik het aldoor vergeet en ik was mezelf niet meer. Nu heb ik net een spiraal laten plaatsen wat bij mij ontzettend veel pijn deed. Ik denk dat het bij iedere vrouw wel anders is, maar voor mij was het heel heftig. De behandeling was gelukkig wel snel. Je moet het er wel echt voor over hebben.

24-06-2021 | Vrouw | 37
levonorgestrel (19,5mg)
Na lang getwijfeld te hebben toch de Kyleena laten zetten. Ik had gewoon geen zin meer in gedoe daar, na 2 zwangerschappen en uiteindelijk 2 keizersnedes. Ik heb hem bij m'n eigen verloskundige laten zetten. Dat was een hele goede zet. Het wordt ook vergoed door de verzekering als huisartsenzorg, en ze hebben gewoon veel meer ervaring. Bij de huisarts lukt een uitstrijk[lees meer...]je maken na 4 pogingen een keer, dus dat zag ik echt niet zitten. Het zetten was letterlijk in 2 minuten gedaan. Bij het plaatsen een heel klein beetje kramp in m'n buik. Maar niet eens noemenswaardig. Ik heb hem nu een maand en heb nog geen bloeding gehad. En de hormonen zorgen niet voor bijwerkingen die ik bij de pil (microgynon 30) wel had. Ik ben heel erg blij dat ik het toch heb gedaan. Maar ook ik hoor verschillende verhalen om me heen. Dus uiteindelijk weet je het nooit. Maar bij twijfel, zeg ik doen.

23-06-2021 | Vrouw | 25
levonorgestrel (19,5mg)
Na 10 jaar anticonceptiepil en 1,5 jaar geen anticonceptie, toch besloten een hormoon spiraaltje te plaatsen. Na plaatsen last van menstruatie buikkramp dat aan bleef houden, een aantal dagen per week. Soms zelfs met uitstraling naar de bovenbenen. Wetende dat dit een half jaar aan kon houden, heb ik het aangekeken. Ook voelde ik me opgeblazen. Werd helaas niet minder en d[lees meer...]aardoor na een jaar besloten hem er uit te halen. Nu een dag later voelt mijn buik ‘zachter’ en minder gespannen. De kramp is verdwenen. Heeel blij dat dit achter de rug is. Had ik geen kramp gehad was dit een prima anticonceptie middel geweest. Helaas gewoon pech!

22-06-2021 | Vrouw | 26
levonorgestrel (19,5mg)
Mijn menstruatie was al heel regelmatig en dat is het nog steeds, maar dan veel lichter. Heb nergens last van en hoef nergens aan te denken. Heerlijk die zorgeloosheid! Plaatsen was ongemakkelijk, maar niet pijnlijk.

19-06-2021 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
Nadat ik 8 jaar de pil slikte, wou ik een variant met minder hormonen en besloot op aanraden van mijn gynaecoloog de Kyleena spiraal te laten plaatsen. De plaatsing was pijnlijk, de krampen daarna hielden 3-4 dagen aan. Terug op controle bleek ik PCOS te hebben (al mijn hele leven). Nu 3 maanden na het plaatsen, heeft dit een groot effect op mijn lichaam. Ik ben enkele kil[lees meer...]o’s bijgekomen, haar op mijn hoofd valt plots meer uit als normaal, mijn lichaamsbeharing is toegenomen en ik heb terug last van acne. Ik ben 24, maar voel me terug als beginnende puber. Desondanks de neveneffecten, voel ik me mentaal wel beter. Maar door de zware neveneffecten, ga ik hem wel laten verwijderen. Ik raad dit dus absoluut niet aan voor vrouwen met PCOS.

15-06-2021 | Vrouw | 20
levonorgestrel (19,5mg)
In oktober 2020 heb ik mijn eerste spiraaltje laten plaatsen, na al sinds mijn 14e aan het rommelen te zijn geweest met verschillende anticonceptie. Uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat een anticonceptie met continue afgeving van hormonen het beste bij mij zou passen. Waarbij ik bij andere anticonceptie methodes enorm last van neerslachtigheid en stemmingswisselingen,[lees meer...] valt dat bij de Kyleena echt heel erg mee. Ik merk wel iets meer last van huilerigheid, maar het valt me echt mee. Het plaatsen (heb hem twee keer laten plaatsen) deed bij mij wel erg veel pijn. De eerste keer had ik ook langdurig last van krampen na het plaatsen, maar de tweede keer was het na 2 dagen over. Wel heb ik een raar soort pijn in mijn bovenbenen sinds dit spiraaltje. Ik heb deze bijwerking nog niet eerder gehoord bij iemand anders, dus ik heb een afspraak hiervoor gemaakt bij de huisarts. Al met al blijft een hormonale anticonceptie voor mij niet een fijne optie, maar de Kyleena spiraal is echt de beste optie wat mij betreft.

13-06-2021 | Vrouw | 21
levonorgestrel (52mg)
Te choatiscj voor de pil

09-06-2021 | Vrouw | 22
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb gedurende 5 jaar de pil genomen, en ben toen overgestapt op de kyleena spiraal. Het plaatsen was wel vrij pijnlijk en ik had gedurende 7 dagen nog (licht) bloedverlies daarna. Ondertussen heb ik de spiraal al 6 maanden. Ik heb wel enorm veel last gekregen van haaruitval en acne op mijn schouders/rug. Maar geen bloedverlies, moet nergens meer aan denken, je voelt het[lees meer...] niet zitten, geen moodswings, niet verdikt, ... Af en toe nog wel eens een pijnlijke menstruatiekramp maar echt vééél minder dan vroeger. Dus ondanks enkele vervelende bijwerkingen ben ik er wel erg tevreden over! Hopelijk zal het haarverlies en de acne afnemen na verloop van tijd.

06-06-2021 | Vrouw | 23
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb altijd de pil geslikt maar hier kreeg ik erge migraine van en was mezelf niet meer. Toen was ik bang om weer anticonceptie te gaan gebruiken totdat ik op aanraden van de huisarts de Kyleena spiraal moest gaan proberen aangezien hier weinig hormonen inzitten en 'plaatselijk' worden afgegeven. In het begin had ik dagelijks heftige krampen waardoor ik echt moest gaan l[lees meer...]iggen van de pijn. Dit hield zich aan het is nu minder maar soms nog last hiervan. Regelmatig uitvloeiing of een blaasontsteking en onverklaarbare pijnen. Ook ben ik veel meer moe, ben erg somber, moet veel huilen waarvan ik soms niet eens weet waarom. Allemaal sinds dat ik hem heb laten zetten. Heb hem nu een halfjaar, vind het fijn omdat je niet volledig meer ongesteld word en je hoeft niet na te denken of je zwanger kunt zijn. Maar het geeft mij zoveel bijwerkingen dat ik aan het overwegen ben hem te laten verwijderen.

05-06-2021 | Vrouw | 21
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb nu 5 weken de kyleena spiraal. Na alle horrorverhalen en lang uitstellen, toch 1 laten plaatsen. Hiervoor slikte ik de pil, verschillende merken en sterktes. Bij hoge sterktes kreeg ik last van een rode huid en bij lage sterktes had ik continu last van doorbraak bloedingen. Dus overgestapt naar een Kyleena. Het plaatsen viel mij reuze mee. Alleen het uitklappen van [lees meer...]het spiraaltje voelde ik even, maar dit was goed te doen. Dezelfde dag nergens last meer van gehad. Een week na de plaatsing iets last van spotting, dit is na 5 dagen weer weggegaan en was minimaal. Tot nu toe erg tevreden!

29-05-2021 | Vrouw | 22
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb op 30 april de Kyleena laten plaatsen. Na alle horror verhalen was ik onwijs bang. Het zetten viel mij zo mee. Dat ze met een tang je baarmoedermond vast pakken voelde ik niet. Mijn huisarts vroeg mij om te hoesten en ik voelde 0.00. Toen de baarmoeder opgemeten weten voelde dat als een menstruatie kramp die even aanhield maar heel goed te doen. Nadat het was opgeme[lees meer...]ten werd de Kyleena geplaatst, dat voelde ik minder dan het opmeten gezien die wat dunner is dan het meet instrument. Daarna nog wat krampjes gehad maar het viel mij zo mee! Dus laat je echt niet gek maken door alle horror verhalen. Nu heb ik de spiraal 4 weken en moet ik over 2 weken op controle. Ik heb wel heel licht bloedverlies gehouden maar heel minimaal. Een inlegkruisje was genoeg en soms hoefde dat ook niet. Afgelopen week ben ik voor het eerst weer ongesteld geworden. Ik hoop dat het niet langer duurt dan normaal en het uiteindelijk uitblijft. Je lichaam moet nog wennen dus tot nu toe ben ik tevreden met deze spiraal!

Thyrax Duotab (861) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (569) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (524) - Antibiotica - penicillines breedspectrum