Nuvaring

ethinylestradiol / etonogestrel

Menstruatiepijn (3 meningen)
Endometriose (1 mening)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

14-12-2017

Nuvaring (ethinylestradiol / etonogestrel)

Nou ik heb dus ooit dee pil geslikt alleen werkt dat gewoon niet voor mij ik vergat het en was soms 3x per maand ongesteld. Plus van de pil die ik slikte(geen idee welke) kreeg ik erg last van puistjes. Toch wilde ik een anti conceptie middel en vond de nuvaring. Gelijk met de huis arts overlegt en die vond prikpil beter alleen was ik eigenwijs want prikpil vond ik gewoon[lees meer...] eng. Ik die nuva ring geruiken. En dat vond ik heel relaxt. Het is net iets anders als een tampon maar je went er aan. Alleen werd ik wel depri de eerste paar maanden maar na een tijde werd ik weer mezelf. Ik zie veel negatieve reacties op de nuva ring maar ik vind hem geweldig 1x per 3 weken verwissel je hem en je libido zou er laag van worden maar daar heb ik nog geen last van gehad. Het enige nadeel is dat ik wat vaker jeuk heb daar beneden. Erg vervelend maar zoek daar nu een oplossing voor. Verder vind ik het zekker een aanrader P.s je maakt je vriend of bed partner dr ook blij mee ;)
26-02-2020

03-12-2019

Nuvaring (ethinylestradiol / etonogestrel)

Ik wil graag mijn verhaal doen over de Nuvaring Ik zat de laatste twee weken uit het niets verschrikkelijk in m’n vel. Van de een op andere dag flink depressieve klachten en ontzettend gespannen, afwezig en moe. Er zijn nare gedachtes door m’n hoofd gegaan, wat helemaal niets voor mij is. Ik stond altijd heel vrolijk en optimistisch in het leven. Ik schrok van de gedac[lees meer...]hten en gevoelens die mij uit het niets overvielen. Voor mijn gevoel zou ik er nooit meer uitkomen zonder medicatie en zou mijn leven nooit meer zo leuk worden als dat het was. Ik voelde me echt enorm depressief, kreeg geen hap door mijn keel van de maagpijn. Kon mijn dagelijkse bezigheden amper doen en was ontzettend angstig dat ik hier nooit meer uitkwam Toen ging 3 dagen geleden ineens een lichtje in mijn hoofd aan. De laatste keer dat ik deze gevoelens ervaarde was met mijn anticonceptiepil. Daar scheen ik toen totaal niet tegen te kunnen en na het stoppen was ik binnen een week weer helemaal de oude. Ik gebruik nu sinds 4 maanden een anticonceptiering waar ik geen bijwerkingen van ervaarde. Toch besloot ik om te kijken of dit het probleem misschien weer was. Ik verwijderde de ring en geloof het of niet, ik voelde me in de avond ineens heel fijn en rustig. Ik was ineens niet meer moe en zag weer wat zonnestraaltjes in m’n leven. Na een korte nacht van 6 uurtjes ben ik prima opgestaan, waar ik voorheen ontzettend moe was. Ik ervaar zeker nog klachten, maar lang niet zo naar en veel als een paar dagen geleden. Voor mijn gevoel ga ik mij met de dag beter voelen nu die hormonentroep langzaam uit m’n lijf verdwijnt. Ik begin langzaam het vertrouwen in mijzelf en mijn lichaam terug te krijgen. Wat ik jullie hiermee wil vertellen is dat je altijd op jezelf moet vertrouwen. Herken je de klachten en gebruik je een vorm van anticonceptie? Leg deze link dan is of google naar “anticonceptie en depressie”. Grote hoeveelheid van de mensen heeft namelijk deze klachten tijdens het gebruikt. De dokter vertelde mij dat ik in een depressie zat. Terwijl mijn dokter weet dat ik al 5 verschillende anticoncepties heb gehad vanwege depressieve klachten, heeft ze er geen enkel moment bij stilgestaan dat dit wederom de oorzaak van mijn depressieve gevoelens kon zijn. Ik vind dat een slechte zaak. Ik ben mijn eigen dokter gaan uithangen, puur omdat ik wist dat ik niet depressief was, maar omdat er wat anders speelde.
20-08-2017

Nuvaring (ethinylestradiol / etonogestrel)

Op de prijs (ongeveer €13 per maand) na, ben ik hier al 5 jaar super tevreden over! Geen bijwerkingen, weinig omkijk naar.
23-04-2018

Nuvaring (ethinylestradiol / etonogestrel)

Meest vreselijke anticonceptie die ik heb gehad.. verschillende soorten pil gehad, maar wilde eens overstappen op iets anders. Door de huisarts op de nuvari g gekomen. Na een paar uur kreeg ik vreselijke hoofdpijn wat maar niet wegging. Toch nog drie weken uitgehouden, maar daarna besloten om hem eruit te halen. Nog nooit zulke erge koppijn gehad!!!
17-02-2020

Nuvaring (ethinylestradiol / etonogestrel)

Ik reageer erg heftig op hormonen. Ben daar zelf achter gekomen door te experimenteren met alles van Mirena spiraal toto koper spiraal tot pil en nu de nuva ring. Dit was mijn laatste hoop. Eerdere twee maanden waren ideaal. Nergens last van. In de 3e maand begonnen mijn lusteloze buien weer, nergens zin in. Niet eens meer kunnen herinneren waarom ik iets leuk vond. Depres[lees meer...]sieve buien. Begon bijna te denken aan een Burnout, maar kende dit in veel sterkere maten van de pil. Paniek sluimert konstant over de oppervlakte. Ben nu gestopt, binnen enkele dagen keerde mijn rust en stabiliteit weer terug.
28-03-2019

Nuvaring (ethinylestradiol / etonogestrel)

Ik heb de nuvaring 1,5 jaar gebruikt. De eerste paar maanden weinig aan de hand behalve wat hoofdpijn. Na een paar maanden kreeg ik af en toe een aanval van misselijkheid, qua gevoel vergelijkbaar met voedselvergiftigibg maar zonder overgeven. Deze aanvallen bleven komen tot ik na een jaar nuvaring bijna continu een misselijk gevoel had met veel maagpijn. Geen dokter heeft[lees meer...] de link met de nuvaring gelegd. Na vele kilos te zijn afgevallen en vele onderzoeken zonder resultaat heb ik de ring eruit gegooid. Binnen twee dagen voelde ik mij herboren.
16-04-2018

Nuvaring (ethinylestradiol / etonogestrel)

Ik gebruik de Nuvaring nu voor een half jaar, omdat ik van de pil veel bijwerkingen kreeg (schimmelinfecties, stemmingswisselingen, geen libido). Ik ben zeer tevreden over het gebruik van de nuvaring. Het is prettig om niet elke dag eraan te hoeven denken zoals bij de pil. Ik voel de ring zelf nooit zitten, ook niet tijdens sporten of zwemmen. M'n vriend voelt hem wel eens[lees meer...] tijdens seks, maar dan verwijder ik hem even. Bijwerkingen van de ring zelf heb ik niet gemerkt. Wel heb ik weer wat meer last van menstruatiekrampen en ik kan de stopweek niet overslaan (meerdere ringen achter elkaar gebruiken), want dan word ik alsnog ongesteld.
26-04-2018

Nuvaring (ethinylestradiol / etonogestrel)

Jarenlang de pil geslikt en daarna vanuit gemaksoverwegingen overgestapt naar mirena spiraal. Dat ging lang, 4 jaar, goed maar kreeg ik uiteindelijk vervelende inwendige reacties van, waaronder bizarre stekende pijnen tijdens de seks. Bleek dat ik ook echt " kapot " was vanbinnen en mijn baarmoeder wat aan de kleine kant was waardoor het allemaal niet lekker meer zat. Daa[lees meer...]rom overgegaan op de Nuvaring. De eerste 2 weken waren echt vervelend. Van mijn huisarts moest ik al beginnen met de ring voor mijn spiraal werd verwijderd. Daarom dus een dubbele dosis aan hormonen binnen gekregen waar ik helemaal van ging flippen. Dan was ik een zombie, dan echt een regelrechte vuurspuwende feeks, die arme vriend van mij... Toen die spiraal eruit was ging het allemaal wel veel beter gelukkig. Ben nu wel sinds een maand gestopt omdat ik hevige stemmingswisselingen had en mij zo ontzettend vervelend ging voelen. Ik werd lusteloos, zag de lol van het leven niet meer, mijn libido was al slecht maar verdween nu gewoon compleet. Ik voelde echt het geluk uit me weg stromen. Het was alsof er continu watten in mijn hoofd zaten. Nu dus al bijna een maand zonder en ik voel me vele malen beter. Ik ben weer gelukkig en mijn libido is echt angstaanjagend omhoog gegaan. Voorlopig even geen hormoontroep voor mij maar gewoon condooms. Jammer dan dat het vieze dingen zijn, dit nooit meer. Overigens wel heel jammer hoor want het was wel echt makkelijk.
01-03-2018

Nuvaring (ethinylestradiol / etonogestrel)

Na een jaar prettig gebruik begonnen de duidelijke klachten: Continue temperatuursverhoging, algehele malaise, zeer moe, misselijk, labiel, haaruitval, afvallen, moeite met concentratie. Uitgebreide onderzoeken gehad bij huisarts en in het ziekenhuis, met name om zorgen om de maandenlange continue verhoging. Zodra ik stopte met de ring, zakte de temperatuur naar normale wa[lees meer...]arden en begon het herstel.
29-06-2019

Nuvaring (ethinylestradiol / etonogestrel)

Na 3 jaar lang een implanon in m'n arm gehad te hebben en 3 jaar lang geen menstruatie gehad te hebben, reageerde ik erg slecht op de pil, verschillende merken en sterktes genomen, maar ik bleef constant vloeien en ik voelde me echt heel erg slecht. De plaatsing van de implanon was erg traumatisch door de onwetendheid van een nieuwe arts, dus deze wilde ik niet meer. Na ov[lees meer...]erleg overwogen om de nuvarin (ornibel) te gebruiken. Ik heb weer controle over mijn menstruatie en de bijwerkingen zijn minimaal. De eerste 2-3 dagen heb ik een gevoelige onderbuik, maar dat trekt ook weer weg. Enige echte nadeel is dat de ring tijdens seks er nog wel eens uit wilt komen. En daar komen we niet altijd snel achter. Ik gebruik deze nu een half jaar.
28-12-2019

Nuvaring (ethinylestradiol / etonogestrel)

Na twee maanden gebruik van de nuvaring vielen mij enkele dingen op. De eerste dagen had ik last van hoofdpijn en opvliegers. Steeds liep ik met een knalrood hoofd rond en dan ebde het weer weg. Ook zat ik na een tijd niet lekker in mijn vel. Noodgedwongen met studie moeten stoppen en erg depressief. Nu gestopt en meteen gaat het beter. Nooit meer !
22-08-2019

Nuvaring (ethinylestradiol / etonogestrel)

Twee dagen na het inbrengen van de NUVA ring kreeg ik heftige hoofdpijn. Deze heb ik 2 dagen kunnen onderdrukken met pijnstillers maar daarna hielp de paracetamol en ibuprofen ook niet meer. Omdat dit mijn laatste hoop was mbt anticonceptie heb ik het 5 dagen vol gehouden. Heb nog nooit zulke heftige hoofdpijn gehad en de 7e dag nadat ik de ring heb ingebracht, hem weer ve[lees meer...]rwijderd. Hoofdpijn werd minder en was na 2 dagen volledig over. Daarnaast had ik ook last van meer afscheiding, geen ramp maar wel minder prettig.
07-07-2018

Nuvaring (ethinylestradiol / etonogestrel)

Helaas mislukte het plaatsen van het spiraaltje en wilde ik niet meer aan de pil. Dit is een goed alternatief voor locale hormoonafgifte. In het begin spannend hoe hij blijft zitten, maar dat gaat goed, weinig tot geen last. Eerste paar dagen na plaatsen wat meer afscheiding, een van de nu 4 maanden ook aan he begin wat last gehad dat hij eruit zakte. Verder geen bijwerk[lees meer...]ingen of last.
16-02-2020

Nuvaring (ethinylestradiol / etonogestrel)

Jarenlang de nuvaring gebruikt zonder bijwerkingen. Ideaal voor iemand die regelmatig de pil vergat. Helaas recent diepe veneuze trombose gekregen waarbij de nuvaring als hoofdoorzaak wordt aangewezen.
16-01-2017

Nuvaring (ethinylestradiol / etonogestrel)

Toen ik zojuist hier de ervaringen van anderen las ging er ineens een wereld voor mij open. Al maanden ben ik zeer geïrriteerd en 'raken dingen me minder' dan ik zou willen, ik voel me heel 'oppervlakkig' over alles. Ook wordt mijn libido steeds lager en lager. Dat voelt heel vreemd, want ik heb wél zin om zin te hebben in seks... Ook heb ik steeds meer last van de ring ze[lees meer...]lf. Dit kan komen omdat ik, op advies van mijn neuroloog de ring niet 3 weken, maar 3 maanden achter elkaar gebruik (wel na elke 3 weken vervangen natuurlijk) omdat ik vaak rond mijn menstruatie zeer zware migraine aanvallen had. Nu haalde ik de ring er sowieso altijd uit tijdens de sex (in tegenstelling tot wat er wordt gezegd voel ik de ring dus echt WEL zitten tijdens de sex), maar ook dan was mijn baarmoedermond zeer gevoelig. Het voelde echt als een verademing elke keer als ik weer ongesteld werd en de ring mocht er weer een week uit. De laatste tijd krijg ik echter steeds meer last van deze klachten: lusteloosheid, laag libido, vlak, passief, geïrriteerd, gevoelige vagina/baarmoeder. Niet alleen de fysieke klachten, maar vooral de emotionele klachten worden steeds erger. Het is net alsof al mijn emoties worden afgevlakt, alsof ik geen grip meer heb op mijn eigen gevoelens. Ik voel me steeds lethargischer worden. Ik koos voor de Nuvaring omdat ik een anticonceptie wilde waar minder hormonen in zitten, omdat ik absoluut geen spiraaltje wil (het idee dat er iemand in mn baarmoeder gaat zitten wroeten vind ik echt walgelijk) en omdat ik condooms zeer onromantisch vind... Ik ben nu 31 en wil over niet te lange tijd aan kinderen beginnen. Ik ga nu dus maar voor 'natuurlijke' (lees: geen) anticonceptie. Even rust aan mijn lichaam en hoofd...

Thyrax Duotab (847) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (534) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (494) - Antibiotica - penicillines breedspectrum