Nuvaring

ethinylestradiol / etonogestrel

Menstruatiepijn (3 meningen)
Endometriose (1 mening)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

03-12-2019

Nuvaring (ethinylestradiol / etonogestrel)

Ik wil graag mijn verhaal doen over de Nuvaring Ik zat de laatste twee weken uit het niets verschrikkelijk in m’n vel. Van de een op andere dag flink depressieve klachten en ontzettend gespannen, afwezig en moe. Er zijn nare gedachtes door m’n hoofd gegaan, wat helemaal niets voor mij is. Ik stond altijd heel vrolijk en optimistisch in het leven. Ik schrok van de gedac[lees meer...]hten en gevoelens die mij uit het niets overvielen. Voor mijn gevoel zou ik er nooit meer uitkomen zonder medicatie en zou mijn leven nooit meer zo leuk worden als dat het was. Ik voelde me echt enorm depressief, kreeg geen hap door mijn keel van de maagpijn. Kon mijn dagelijkse bezigheden amper doen en was ontzettend angstig dat ik hier nooit meer uitkwam Toen ging 3 dagen geleden ineens een lichtje in mijn hoofd aan. De laatste keer dat ik deze gevoelens ervaarde was met mijn anticonceptiepil. Daar scheen ik toen totaal niet tegen te kunnen en na het stoppen was ik binnen een week weer helemaal de oude. Ik gebruik nu sinds 4 maanden een anticonceptiering waar ik geen bijwerkingen van ervaarde. Toch besloot ik om te kijken of dit het probleem misschien weer was. Ik verwijderde de ring en geloof het of niet, ik voelde me in de avond ineens heel fijn en rustig. Ik was ineens niet meer moe en zag weer wat zonnestraaltjes in m’n leven. Na een korte nacht van 6 uurtjes ben ik prima opgestaan, waar ik voorheen ontzettend moe was. Ik ervaar zeker nog klachten, maar lang niet zo naar en veel als een paar dagen geleden. Voor mijn gevoel ga ik mij met de dag beter voelen nu die hormonentroep langzaam uit m’n lijf verdwijnt. Ik begin langzaam het vertrouwen in mijzelf en mijn lichaam terug te krijgen. Wat ik jullie hiermee wil vertellen is dat je altijd op jezelf moet vertrouwen. Herken je de klachten en gebruik je een vorm van anticonceptie? Leg deze link dan is of google naar “anticonceptie en depressie”. Grote hoeveelheid van de mensen heeft namelijk deze klachten tijdens het gebruikt. De dokter vertelde mij dat ik in een depressie zat. Terwijl mijn dokter weet dat ik al 5 verschillende anticoncepties heb gehad vanwege depressieve klachten, heeft ze er geen enkel moment bij stilgestaan dat dit wederom de oorzaak van mijn depressieve gevoelens kon zijn. Ik vind dat een slechte zaak. Ik ben mijn eigen dokter gaan uithangen, puur omdat ik wist dat ik niet depressief was, maar omdat er wat anders speelde.
22-08-2019

Nuvaring (ethinylestradiol / etonogestrel)

Twee dagen na het inbrengen van de NUVA ring kreeg ik heftige hoofdpijn. Deze heb ik 2 dagen kunnen onderdrukken met pijnstillers maar daarna hielp de paracetamol en ibuprofen ook niet meer. Omdat dit mijn laatste hoop was mbt anticonceptie heb ik het 5 dagen vol gehouden. Heb nog nooit zulke heftige hoofdpijn gehad en de 7e dag nadat ik de ring heb ingebracht, hem weer ve[lees meer...]rwijderd. Hoofdpijn werd minder en was na 2 dagen volledig over. Daarnaast had ik ook last van meer afscheiding, geen ramp maar wel minder prettig.
28-03-2019

Nuvaring (ethinylestradiol / etonogestrel)

Ik heb de nuvaring 1,5 jaar gebruikt. De eerste paar maanden weinig aan de hand behalve wat hoofdpijn. Na een paar maanden kreeg ik af en toe een aanval van misselijkheid, qua gevoel vergelijkbaar met voedselvergiftigibg maar zonder overgeven. Deze aanvallen bleven komen tot ik na een jaar nuvaring bijna continu een misselijk gevoel had met veel maagpijn. Geen dokter heeft[lees meer...] de link met de nuvaring gelegd. Na vele kilos te zijn afgevallen en vele onderzoeken zonder resultaat heb ik de ring eruit gegooid. Binnen twee dagen voelde ik mij herboren.
27-11-2018

Nuvaring (ethinylestradiol / etonogestrel)

Verloren op het toilet zonder het door te hebben (het is dat ik erop ging staan bij het verlaten van het toilet). Labiel/ emotioneel tegen het depressieve aan. Enorme hoofdpijn tijdens de stopweek. Nonstop opgeblazen gevoel in buik alsof ik continu ongesteld moest worden. Mijn humeur voor mezelf en anderen, bizar wat voor een effect de Nuvaring op mij heeft gehad, vo[lees meer...]or mij NOOIT meer. Absolute afrader!
23-11-2018

Nuvaring (ethinylestradiol / etonogestrel)

Ik gebruik de nuvaring nu voor de 2e maand na jarenlang de pil gebruikt te hebben wilde ik niet elke dag meer bezig zijn met anticonceptie. Ik ervaar veel klachten tijdens het 'ovulatiemoment' en start menstruatie. Bij de ovulatie ben ik erg misselijk, rugpijn, buikpijn en voel ik me heel raar, hart klopt anders. Bij menstruatie heb ik hoofdpijn aanvullen zodanig dat ik[lees meer...] er misselijk van wordt.
23-10-2018

Nuvaring (ethinylestradiol / etonogestrel)

Ik heb een sinustrombose gehad, oftewel trombose in de afvoeraderen van het hoofd/ een beroerte/ een infarct. In mijn geval zat de hoofdader en aftakkingen dicht. Dit is zeer ernstig. Het had dodelijk kunnen aflopen als ik niet zo snel en goed was geholpen. Voor alsnog is de nuvaring de reden van de sinustrombose.
23-04-2018

Nuvaring (ethinylestradiol / etonogestrel)

Meest vreselijke anticonceptie die ik heb gehad.. verschillende soorten pil gehad, maar wilde eens overstappen op iets anders. Door de huisarts op de nuvari g gekomen. Na een paar uur kreeg ik vreselijke hoofdpijn wat maar niet wegging. Toch nog drie weken uitgehouden, maar daarna besloten om hem eruit te halen. Nog nooit zulke erge koppijn gehad!!!
28-02-2018

Nuvaring (ethinylestradiol / etonogestrel)

Het meest dramatische anticonceptie middel ooit. Na 10 dagen de ring in te hebben gehad (gestart 1e dag menstruatie) wist ik niet waar ik het zoeken moest. Ik was dooooodziek. Kotsmisselijk, overgeven en hondsberoerd. Extreme maag en darmklachten. Daarnaast was werd ik steeds neerslachtiger en doodmoe overdag. Veel last van hoofdpijn en een libido van 0,0 Eerst dacht i[lees meer...]k aan een voedselvergiftiging maar even later ging het belletje rinkelen en wist ik niet hoe gauw ik de ring eruit moest halen. Enige voordeel is het gebruikersgemak.
28-12-2019

Nuvaring (ethinylestradiol / etonogestrel)

Na twee maanden gebruik van de nuvaring vielen mij enkele dingen op. De eerste dagen had ik last van hoofdpijn en opvliegers. Steeds liep ik met een knalrood hoofd rond en dan ebde het weer weg. Ook zat ik na een tijd niet lekker in mijn vel. Noodgedwongen met studie moeten stoppen en erg depressief. Nu gestopt en meteen gaat het beter. Nooit meer !
16-09-2018

Nuvaring (ethinylestradiol / etonogestrel)

Ruim 10 jaar geleden gestart met Nuvaring omdat ik de pil steeds vergat. Ideaal omdat je er maar 2x per maand aan hoeft te denken. Beviel ook prima dacht ik. In de loop van de jaren wel veel last van pms en depressief, somber gevoel, maar dat ging zo geleidelijk dat ik de link niet heb gelegd. Intussen bleek mijn bloeddruk ook te hoog maar werd ik gek van de bijwerkingen v[lees meer...]an de medicijnen daarvoor. Bij een orthomoleculair arts geweest, die gaf aan dat hormonale anticonceptie ook een negatieve invloed op mijn bloeddruk kon hebben. Dat eerst maar aan de kant geschoven... Paar jaar later toch maar ten einde raad met de nuva ring gestopt in de hoop dat mijn bloeddruk daarvan zou dalen. Dat was tot mijn verbazing echt het geval! Maar daarnaast had ik ook het gevoel dat er een zware deken van mij afviel, heb ik veel minder last van pms en sombere gevoelens, en is mijn libido beter dan ooit. Als ik dat eerder had geweten... Wat een verademing! In het begin had ik het idee dat alle opgepropte eitjes in 1x naar buiten wilden, wat een krampen, tussentijdse bloedingen en hevige ongesteldheid. Nu een paar maanden later is alles weer normaal. Voor mij geen hormonen meer!
01-03-2018

Nuvaring (ethinylestradiol / etonogestrel)

Na een jaar prettig gebruik begonnen de duidelijke klachten: Continue temperatuursverhoging, algehele malaise, zeer moe, misselijk, labiel, haaruitval, afvallen, moeite met concentratie. Uitgebreide onderzoeken gehad bij huisarts en in het ziekenhuis, met name om zorgen om de maandenlange continue verhoging. Zodra ik stopte met de ring, zakte de temperatuur naar normale wa[lees meer...]arden en begon het herstel.
11-01-2018

10-02-2017

Nuvaring (ethinylestradiol / etonogestrel)

Ik gebruik nu ongeveer een half jaar terug de nuvaring. Ik heb deze voordien ook reeds gebruikt, maar na een jaar of 4 gestopt omdat ik veel bijwerkingen kreeg. Overgestapt op Yasminelle, deze was super in het begin... weer een jaar of 4 verder, enorm veel bijwerkingen. Overgestapt op Zoely en reeds meteen enorm veel bijwerkingen. Heel depressief, jaloers, heel hevige maa[lees meer...]ndstonden met bloedklonters enz...Zo erg dat ik dacht dat ik wel ziek moest zijn. Na onderzoek bleek er niets aan de hand. Mijn gyne gaf me de raad om ten minste een half jaar te ontpillen. Dit was een supertijd. Ik voelde me opgewekt, libido heel hoog, enkel mijn maandstonden duurden ongeveer 10 tot 14 dagen elke maand... maar ze waren wel heel regelmatig. Aangezien we een lange reis gepland hadden, wou ik terug aan de pil. Mijn dokter schreef me de nuvaring voor, omdat dit toch de minste klachten geeft. Nu een half jaar later is mijn libido 0. Heb ik veel hoofdpijn, soms heel overvloedige maandstonden, en buikpijn. Ook heb ik last van nachtelijk zweten. Zijn er nog vrouwen die hier last van hebben?
28-12-2016

Nuvaring (ethinylestradiol / etonogestrel)

Vooreerst was ik heel erg tevreden van Nuvaring. Het is makkelijk, je hoeft er weinig aan te denken, ... Nu, al jaren heb ik pijnlijke seks en ik wist niet wat de reden was, tot voor kort. Nu dat ik gestopt ben en zwanger wil worden, ontdek ik dat mijn libido weer helemaal ok is en dat de pijn volledig weg is. Eens ik mama ben zal ik niet meer terugkeren naar Nuvaring e[lees meer...]n zoek ik een andere anticonceptie.
26-04-2018

Nuvaring (ethinylestradiol / etonogestrel)

Jarenlang de pil geslikt en daarna vanuit gemaksoverwegingen overgestapt naar mirena spiraal. Dat ging lang, 4 jaar, goed maar kreeg ik uiteindelijk vervelende inwendige reacties van, waaronder bizarre stekende pijnen tijdens de seks. Bleek dat ik ook echt " kapot " was vanbinnen en mijn baarmoeder wat aan de kleine kant was waardoor het allemaal niet lekker meer zat. Daa[lees meer...]rom overgegaan op de Nuvaring. De eerste 2 weken waren echt vervelend. Van mijn huisarts moest ik al beginnen met de ring voor mijn spiraal werd verwijderd. Daarom dus een dubbele dosis aan hormonen binnen gekregen waar ik helemaal van ging flippen. Dan was ik een zombie, dan echt een regelrechte vuurspuwende feeks, die arme vriend van mij... Toen die spiraal eruit was ging het allemaal wel veel beter gelukkig. Ben nu wel sinds een maand gestopt omdat ik hevige stemmingswisselingen had en mij zo ontzettend vervelend ging voelen. Ik werd lusteloos, zag de lol van het leven niet meer, mijn libido was al slecht maar verdween nu gewoon compleet. Ik voelde echt het geluk uit me weg stromen. Het was alsof er continu watten in mijn hoofd zaten. Nu dus al bijna een maand zonder en ik voel me vele malen beter. Ik ben weer gelukkig en mijn libido is echt angstaanjagend omhoog gegaan. Voorlopig even geen hormoontroep voor mij maar gewoon condooms. Jammer dan dat het vieze dingen zijn, dit nooit meer. Overigens wel heel jammer hoor want het was wel echt makkelijk.
16-01-2017

Nuvaring (ethinylestradiol / etonogestrel)

Toen ik zojuist hier de ervaringen van anderen las ging er ineens een wereld voor mij open. Al maanden ben ik zeer geïrriteerd en 'raken dingen me minder' dan ik zou willen, ik voel me heel 'oppervlakkig' over alles. Ook wordt mijn libido steeds lager en lager. Dat voelt heel vreemd, want ik heb wél zin om zin te hebben in seks... Ook heb ik steeds meer last van de ring ze[lees meer...]lf. Dit kan komen omdat ik, op advies van mijn neuroloog de ring niet 3 weken, maar 3 maanden achter elkaar gebruik (wel na elke 3 weken vervangen natuurlijk) omdat ik vaak rond mijn menstruatie zeer zware migraine aanvallen had. Nu haalde ik de ring er sowieso altijd uit tijdens de sex (in tegenstelling tot wat er wordt gezegd voel ik de ring dus echt WEL zitten tijdens de sex), maar ook dan was mijn baarmoedermond zeer gevoelig. Het voelde echt als een verademing elke keer als ik weer ongesteld werd en de ring mocht er weer een week uit. De laatste tijd krijg ik echter steeds meer last van deze klachten: lusteloosheid, laag libido, vlak, passief, geïrriteerd, gevoelige vagina/baarmoeder. Niet alleen de fysieke klachten, maar vooral de emotionele klachten worden steeds erger. Het is net alsof al mijn emoties worden afgevlakt, alsof ik geen grip meer heb op mijn eigen gevoelens. Ik voel me steeds lethargischer worden. Ik koos voor de Nuvaring omdat ik een anticonceptie wilde waar minder hormonen in zitten, omdat ik absoluut geen spiraaltje wil (het idee dat er iemand in mn baarmoeder gaat zitten wroeten vind ik echt walgelijk) en omdat ik condooms zeer onromantisch vind... Ik ben nu 31 en wil over niet te lange tijd aan kinderen beginnen. Ik ga nu dus maar voor 'natuurlijke' (lees: geen) anticonceptie. Even rust aan mijn lichaam en hoofd...

Thyrax Duotab (845) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (525) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (489) - Antibiotica - penicillines breedspectrum