koperhoudend spiraal

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

03-04-2021 | Vrouw | 41
koperhoudend spiraal (380)
Heb de t-safe laten plaatsen na een ongewenste zwangerschap, het leek het beste alternatief voor anticonceptie zonder hormonen. Heb de eerste 3 maanden dagelijks bloedverlies gehad, medicatie geslikt om een normale cyclus te krijgen, wat uiteindelijk werkte daarna normale cyclus met een forse menstruatie van gemiddeld 7 dagen veel bloedverlies. Veel moeheid en hoofdpijn [lees meer...]ervaren, Na 7 maanden gebruik volgde er een allergische huidreactie over mijn hele lichaam gepaard met heel veel jeuk. Daarop het spiraal laten verwijderen en de huidreactie verdween. Moeheid en hoofdpijn bleven aanhouden, lab laten prikken en bloedarmoede geconstateerd. Ben blij dat ik het spiraal heb laten verwijderen.

14-03-2021 | Vrouw | 32
koperhoudend spiraal (380)
7 jaar een koperspiraal gehad. Geen bijwerkingen. Alleen de eerste 3 maanden iets hevigere menstruaties en kramp. Maar aangezien ik net van de pil was geen idee of dat of het spiraal het veroorzaakte. Ook bij wisseling spiraal geen last. Plaatsen ging prima en pijnloos. Een beetje kramp maar het is ook in 1 minuut klaar dus voor mij geen probleem. Ik vond het een super alt[lees meer...]ernatief op hormonale anticonceptie en kan het aanraden om op z’n minst te proberen. Ieder lijf is anders maar voor mij werkte het heel goed. Een dag langer ongesteld zijn zodat ik geen hormonen binnenkrijg is een makkelijke afweging.

09-02-2021 | Vrouw | 34
koperhoudend spiraal (300)
Na jaren de pil te hebben gebruikt, met de nodige bijwerkingen, 5 jaar geleden besloten te stoppen met hormonen. Een hele openbaring, ik werd een ander persoon! Destijds zonder relatie, dus geen probleem. 3 jaar geleden wel weer een relatie gekregen en heel veel nagedacht en uitgezocht hoe ik dit wilde doen met anticonceptie. Uiteindelijk leek enige hormoonloze optie de T-[lees meer...]safe. Het plaatsen was gevoelig, maar te doen. Vanaf toen zeer hevige menstruaties. Voorheen maar 4 dagen licht ongesteld en nu ruim 7 tot 8 dagen, waarvan 2 dagen zo extreem dat een paar uur zonder toilet in de buurt rampzalig zou zijn. Ook tijdens de eisprong heftige buikpijn. De T-safe toch een kans gegeven en intussen bijna 3 jaar verder. De heftige klachten blijven en lijken steeds meer te verergeren. Uiteindelijk na veel wikken en wegen besloten een afspraak voor verwijderen te maken. Ik kan niet wachten! Helaas geen hormoonloos alternatief kunnen verzinnen, dus dat wordt helaas aan de condooms ben ik bang :(

27-01-2021 | Vrouw | 20
koperhoudend spiraal (380)
Na een half jaar - jaar aan de pil te hebben gezeten was ik er helemaal klaar mee. Ik veranderde te erg als persoon en het voelde alsof ik antidepressiva slikte.. Daarnaast vergat ik wel eens de pil te slikken. Daarom in overleg met de huisarts overgegaan op een koperspiraal. Deze bij de gynaecoloog laten zetten (mijn huisarts was er niet voor gespecialiseerd). Bij het zet[lees meer...]ten zelf, 5 minuten pijn gehad maar toen hij eenmaal zat nooit meer last van gehad. Mijn eerste ongesteldheid na het inbrengen was wel de heftigste die ik ooit heb gehad. Maar daarna altijd keurig iedere +/- 28 dagen ongesteld voor 6 dagen. Regelmatig, maar wel veel heviger dan voor het spiraaltje. Ik raad de t-safe koperspiraal aan iedereen aan die geen hormonen wilt / niet constant wilt nadenken over de pil slikken

07-01-2021 | Vrouw | 21
koperhoudend spiraal (0)
Ik heb de T-safe laten plaatsen omdat ik niet tegen de hormonen in andere anticonceptie kon. Ik heb allerlei soorten anticonceptie geprobeerd ( allerlei pillen & Nuva ring) maar niets hielp, ik werd er depressief van en voelde mij niet mezelf. Mijn eerste en tweede spiraal werden geplaatst bij de huisarts, beide keren werden ze (waarschijnlijk) verkeerd geplaatst. Hierd[lees meer...]oor liep ik een lange tijd rond met de spiraal half in mijn baarmoeder en half er uit. Ik zou al deze tijd extra kans hebben op zwangerschap omdat mijn baarmoeder nu juist open bleef staan. Mijn partner voelde de spiraal ook zitten en hierdoor besloot ik terug te gaan naar de huisarts. Toen constateerde ze pas dat de spiraal half in en uit mijn baarmoeder zat. Zo ging het beide keren. Ik heb hierna gekozen om nog 1 laatste keer een koper spiraal te laten plaatsen ( 3e keer) , en nu bij de Gynaecoloog. Dit werd gecontroleerd met een echo zodat we zeker wisten dat deze goed zat. Hierna werd alles vreselijk. Ik heb vrijwel elke dag ondraagbare krampen waardoor ik veel pijnstillers moet nemen. Vaak moet ik even gaan zitten en de pijn weg puffen als een zwangere vrouw. Ook heb ik erg last van spotting en is mijn menstruatie op zijn minst 2 weken lang en extreem heftig. Ik lek vaak door de grootste tampons heen in korte tijd. Ik laat de spiraal binnenkort verwijderen. Hierna zal ik jammergenoeg terug moeten naar de anticonceptie pil.

13-09-2020 | Vrouw | 23
koperhoudend spiraal (375)
Na sinds mijn 14e de pil te hebben geslikt wilde ik van de hormonen af. Ik begon met een lichte pil maar ik werd vaak tussendoor ongesteld en had veel klachten waardoor ik steeds aan een sterkere pil ging. Uiteindelijk een zware (microginon 50) gebruikt maar toch had ik vaak last van migraine en stemmingswisselingen. Op mijn 19e toen overgestapt naar een koperspiraal. H[lees meer...]et plaatsen was pijnlijk maar niet ondragelijk. Maar toen begon het gezeur...... Ik ben de eerste paar maanden vrijwel elke maand 2-3 weken ongesteld geweest. Ik bleef maar bloeden en werd echt gek. Uiteindelijk na een half jaar werd ik niet meer ongesteld maar had ik wel super veel buikpijn. Ik ben tussendoor nog een keer naar de huisarts geweest om te laten checken of hij goed zat. Na 9 maanden stabiliseerde het eindelijk en was ik ongeveer rond dezelfde tijd ongesteld maar ik had nog veel klachten zoals buikpijn met hevige krampen, rugpijn, somberheid, afwijkende afscheiding, etc. Uiteindelijk naar de gynaecoloog geweest voor een inwendige echo maar alles was in orde. Met veel aspirine en alive feminax uiteindelijk geaccepteerd dat het op deze manier moest (dacht ik). Ik had ook veel last van hormonale acne en mijn haar was futloos. Ook was ik vaak onrustig in mijn hoofd en voelde ik me opgejaagd. Ik kan niet met zekerheid zeggen dat het alleen aan het koperspiraal lag maar het was een gek gevoel wat ik nooit eerder heb gehad (en nu zonder de koperspiraal is het weg). Na uiteindelijk 1,5 jaar met het koperspiraal werd ik een maand niet ongesteld. Ik was een maand ervoor al bij de huisarts geweest voor misselijkheid en gekke verlies van eetlust. Maar omdat het een lange tijd onregelmatig is geweest verwachte ik er niet zo veel van maar besloot ik toch een zwangerschapstest te doen. Tot mijn grote schrik: zwanger.... Na een bezoek aan de huisarts, die het zeeeer uitzonderlijk vond dat ik zwanger was geraakt zeker na mijn recente inwendige echo, heb ik samen met mijn vriend besloten om de zwangerschap af te breken. Ik was toentertijd 6 weken zwanger. Tijdens de behandeling bleek het spiraal te zijn verschoven, waarschijnlijk als gevolg van de hevige krampen, waardoor de werking niet meer volledig was. Ook de kliniek vond het uitzonderlijk dat ik op die manier zwanger was geworden aangezien het spiraal nog stevig in mijn baarmoeder zat. Nu wil dit natuurlijk niet zeggen dat het koperspiraal in het algemeen niet werkt maar ik had zelf veel eerder moeten overstappen naar een andere anticonceptie. Ik heb zelf doorgezet en steeds gewacht ondanks dat ik toch wel erge klachten had. Ik heb nu drie maanden een kylena spiraal en ik heb vrijwel geen klachten! Ik ben super blij! Ik word zelfs niet meer ongesteld.

23-08-2020 | Vrouw | 22

31-07-2020 | Vrouw | 30
koperhoudend spiraal (300)
2 dagen geleden mijn eerste spiraal laten plaatsen door de verloskundige. Na mijn zwangerschap wilde ik voorlopig nog wel wachten met een eventueel volgende zwangerschap, en ik wilde geen hormonen meer in mijn lichaam. Het is me alles meegevallen. Een uur vantevoren ibuprofen (400mg) ingenomen, en ik heb geen centje pijn gevoeld. Eventjes een hele lichte druk bij het plaa[lees meer...]tsen van het spiraaltje, maar dat is meer te omschrijven als 'een aanraking' haha. Later op de dag wat buikkrampen gehad, en wel wat meer bloedverlies. Maar na 24 uur was dit alles ook klaar. Voel me top! Had ik dit maar veel eerder gedaan.