koperhoudend spiraal

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

10-04-2021 | Vrouw | 50
koperhoudend spiraal (380)
6 jaar de koperspiraal gehad. Kreeg begin december onbegrepen buikpijn die steeds heviger werd. Ik heb een paar maanden krom gelopen van de pijn en kon niet werken. Na 4 antibioticakuren (men dacht aan blaasontsteking) werd ik doorgestuurd naar een internist. Veel onderzoeken gehad en doorgestuurd naar gynaecoloog. Op eigen verzoek spiraal eruit laten halen. Op de echo [lees meer...]was te zien dat deze verkalkt was. Toen de gyn de spiraal eruit trok heb ik alles bij elkaar gevloekt. De pijn was niet te doen omdat de spiraal verkleefd zat in de baarmoederwand. Sindsdien zakt de pijn eindelijk af, heel langzaam maar zeker. Ik kan weer rechtop lopen. Ik ben iemand die altijd doorgaat ook als ik ziek ben maar deze pijn was onhoudbaar. Het is erg jammer dat ik hierover erg weinig op internet kan vinden. Misschien zijn er meer mensen met deze ervaring? Meestal geven spiraaltjes geen problemen maar het kan dus ook flink misgaan!

03-04-2021 | Vrouw | 41
koperhoudend spiraal (380)
Heb de t-safe laten plaatsen na een ongewenste zwangerschap, het leek het beste alternatief voor anticonceptie zonder hormonen. Heb de eerste 3 maanden dagelijks bloedverlies gehad, medicatie geslikt om een normale cyclus te krijgen, wat uiteindelijk werkte daarna normale cyclus met een forse menstruatie van gemiddeld 7 dagen veel bloedverlies. Veel moeheid en hoofdpijn [lees meer...]ervaren, Na 7 maanden gebruik volgde er een allergische huidreactie over mijn hele lichaam gepaard met heel veel jeuk. Daarop het spiraal laten verwijderen en de huidreactie verdween. Moeheid en hoofdpijn bleven aanhouden, lab laten prikken en bloedarmoede geconstateerd. Ben blij dat ik het spiraal heb laten verwijderen.

14-03-2021 | Vrouw | 32
koperhoudend spiraal (380)
7 jaar een koperspiraal gehad. Geen bijwerkingen. Alleen de eerste 3 maanden iets hevigere menstruaties en kramp. Maar aangezien ik net van de pil was geen idee of dat of het spiraal het veroorzaakte. Ook bij wisseling spiraal geen last. Plaatsen ging prima en pijnloos. Een beetje kramp maar het is ook in 1 minuut klaar dus voor mij geen probleem. Ik vond het een super alt[lees meer...]ernatief op hormonale anticonceptie en kan het aanraden om op z’n minst te proberen. Ieder lijf is anders maar voor mij werkte het heel goed. Een dag langer ongesteld zijn zodat ik geen hormonen binnenkrijg is een makkelijke afweging.

09-02-2021 | Vrouw | 34
koperhoudend spiraal (300)
Na jaren de pil te hebben gebruikt, met de nodige bijwerkingen, 5 jaar geleden besloten te stoppen met hormonen. Een hele openbaring, ik werd een ander persoon! Destijds zonder relatie, dus geen probleem. 3 jaar geleden wel weer een relatie gekregen en heel veel nagedacht en uitgezocht hoe ik dit wilde doen met anticonceptie. Uiteindelijk leek enige hormoonloze optie de T-[lees meer...]safe. Het plaatsen was gevoelig, maar te doen. Vanaf toen zeer hevige menstruaties. Voorheen maar 4 dagen licht ongesteld en nu ruim 7 tot 8 dagen, waarvan 2 dagen zo extreem dat een paar uur zonder toilet in de buurt rampzalig zou zijn. Ook tijdens de eisprong heftige buikpijn. De T-safe toch een kans gegeven en intussen bijna 3 jaar verder. De heftige klachten blijven en lijken steeds meer te verergeren. Uiteindelijk na veel wikken en wegen besloten een afspraak voor verwijderen te maken. Ik kan niet wachten! Helaas geen hormoonloos alternatief kunnen verzinnen, dus dat wordt helaas aan de condooms ben ik bang :(

27-01-2021 | Vrouw | 20
koperhoudend spiraal (380)
Na een half jaar - jaar aan de pil te hebben gezeten was ik er helemaal klaar mee. Ik veranderde te erg als persoon en het voelde alsof ik antidepressiva slikte.. Daarnaast vergat ik wel eens de pil te slikken. Daarom in overleg met de huisarts overgegaan op een koperspiraal. Deze bij de gynaecoloog laten zetten (mijn huisarts was er niet voor gespecialiseerd). Bij het zet[lees meer...]ten zelf, 5 minuten pijn gehad maar toen hij eenmaal zat nooit meer last van gehad. Mijn eerste ongesteldheid na het inbrengen was wel de heftigste die ik ooit heb gehad. Maar daarna altijd keurig iedere +/- 28 dagen ongesteld voor 6 dagen. Regelmatig, maar wel veel heviger dan voor het spiraaltje. Ik raad de t-safe koperspiraal aan iedereen aan die geen hormonen wilt / niet constant wilt nadenken over de pil slikken

07-01-2021 | Vrouw | 21
koperhoudend spiraal (0)
Ik heb de T-safe laten plaatsen omdat ik niet tegen de hormonen in andere anticonceptie kon. Ik heb allerlei soorten anticonceptie geprobeerd ( allerlei pillen & Nuva ring) maar niets hielp, ik werd er depressief van en voelde mij niet mezelf. Mijn eerste en tweede spiraal werden geplaatst bij de huisarts, beide keren werden ze (waarschijnlijk) verkeerd geplaatst. Hierd[lees meer...]oor liep ik een lange tijd rond met de spiraal half in mijn baarmoeder en half er uit. Ik zou al deze tijd extra kans hebben op zwangerschap omdat mijn baarmoeder nu juist open bleef staan. Mijn partner voelde de spiraal ook zitten en hierdoor besloot ik terug te gaan naar de huisarts. Toen constateerde ze pas dat de spiraal half in en uit mijn baarmoeder zat. Zo ging het beide keren. Ik heb hierna gekozen om nog 1 laatste keer een koper spiraal te laten plaatsen ( 3e keer) , en nu bij de Gynaecoloog. Dit werd gecontroleerd met een echo zodat we zeker wisten dat deze goed zat. Hierna werd alles vreselijk. Ik heb vrijwel elke dag ondraagbare krampen waardoor ik veel pijnstillers moet nemen. Vaak moet ik even gaan zitten en de pijn weg puffen als een zwangere vrouw. Ook heb ik erg last van spotting en is mijn menstruatie op zijn minst 2 weken lang en extreem heftig. Ik lek vaak door de grootste tampons heen in korte tijd. Ik laat de spiraal binnenkort verwijderen. Hierna zal ik jammergenoeg terug moeten naar de anticonceptie pil.

13-09-2020 | Vrouw | 23
koperhoudend spiraal (375)
Na sinds mijn 14e de pil te hebben geslikt wilde ik van de hormonen af. Ik begon met een lichte pil maar ik werd vaak tussendoor ongesteld en had veel klachten waardoor ik steeds aan een sterkere pil ging. Uiteindelijk een zware (microginon 50) gebruikt maar toch had ik vaak last van migraine en stemmingswisselingen. Op mijn 19e toen overgestapt naar een koperspiraal. H[lees meer...]et plaatsen was pijnlijk maar niet ondragelijk. Maar toen begon het gezeur...... Ik ben de eerste paar maanden vrijwel elke maand 2-3 weken ongesteld geweest. Ik bleef maar bloeden en werd echt gek. Uiteindelijk na een half jaar werd ik niet meer ongesteld maar had ik wel super veel buikpijn. Ik ben tussendoor nog een keer naar de huisarts geweest om te laten checken of hij goed zat. Na 9 maanden stabiliseerde het eindelijk en was ik ongeveer rond dezelfde tijd ongesteld maar ik had nog veel klachten zoals buikpijn met hevige krampen, rugpijn, somberheid, afwijkende afscheiding, etc. Uiteindelijk naar de gynaecoloog geweest voor een inwendige echo maar alles was in orde. Met veel aspirine en alive feminax uiteindelijk geaccepteerd dat het op deze manier moest (dacht ik). Ik had ook veel last van hormonale acne en mijn haar was futloos. Ook was ik vaak onrustig in mijn hoofd en voelde ik me opgejaagd. Ik kan niet met zekerheid zeggen dat het alleen aan het koperspiraal lag maar het was een gek gevoel wat ik nooit eerder heb gehad (en nu zonder de koperspiraal is het weg). Na uiteindelijk 1,5 jaar met het koperspiraal werd ik een maand niet ongesteld. Ik was een maand ervoor al bij de huisarts geweest voor misselijkheid en gekke verlies van eetlust. Maar omdat het een lange tijd onregelmatig is geweest verwachte ik er niet zo veel van maar besloot ik toch een zwangerschapstest te doen. Tot mijn grote schrik: zwanger.... Na een bezoek aan de huisarts, die het zeeeer uitzonderlijk vond dat ik zwanger was geraakt zeker na mijn recente inwendige echo, heb ik samen met mijn vriend besloten om de zwangerschap af te breken. Ik was toentertijd 6 weken zwanger. Tijdens de behandeling bleek het spiraal te zijn verschoven, waarschijnlijk als gevolg van de hevige krampen, waardoor de werking niet meer volledig was. Ook de kliniek vond het uitzonderlijk dat ik op die manier zwanger was geworden aangezien het spiraal nog stevig in mijn baarmoeder zat. Nu wil dit natuurlijk niet zeggen dat het koperspiraal in het algemeen niet werkt maar ik had zelf veel eerder moeten overstappen naar een andere anticonceptie. Ik heb zelf doorgezet en steeds gewacht ondanks dat ik toch wel erge klachten had. Ik heb nu drie maanden een kylena spiraal en ik heb vrijwel geen klachten! Ik ben super blij! Ik word zelfs niet meer ongesteld.

23-08-2020 | Vrouw | 22

31-07-2020 | Vrouw | 30
koperhoudend spiraal (300)
2 dagen geleden mijn eerste spiraal laten plaatsen door de verloskundige. Na mijn zwangerschap wilde ik voorlopig nog wel wachten met een eventueel volgende zwangerschap, en ik wilde geen hormonen meer in mijn lichaam. Het is me alles meegevallen. Een uur vantevoren ibuprofen (400mg) ingenomen, en ik heb geen centje pijn gevoeld. Eventjes een hele lichte druk bij het plaa[lees meer...]tsen van het spiraaltje, maar dat is meer te omschrijven als 'een aanraking' haha. Later op de dag wat buikkrampen gehad, en wel wat meer bloedverlies. Maar na 24 uur was dit alles ook klaar. Voel me top! Had ik dit maar veel eerder gedaan.

30-07-2020 | Vrouw | 22
koperhoudend spiraal (380)
Extreme menstruatiepijn en hevig bloedverlies het eerste half jaar. Na 2 jaar nog steeds maanden met hevige pijn.

15-07-2020 | Vrouw | 23
koperhoudend spiraal (380)
Ik heb nu ruim een halfjaar een koper spiraal. De plaatsing viel mij enorm mee. Een ibuptofen en heel licht wat kramp bij het inbrengen van het spiraal zelf. Arts vroeg me om te kuchen wat enorm hielp. De eerste twee dagen flink wat kramp die door de pijnstilling heen ging. De menstruatie is heftiger. In het begin echt last van pijnlijke steken in m'n rug. Die zijn na 4[lees meer...] maand verdwenen. De menstruatie pijn begint een aantal dagen van te voren met flink wat rugpijn. De eerste dag bloedverlies nog wat buikkrampen maar die zijn goed te handelen. Ik hoop alleen dat het afzwakken van de pijn door zet en na een jaar weer op niveau 3 is waarop het voor de spiraal zat. De eerste 4 maanden waren een 8, tegen flauwvallen aan op sommige momenten. Nu richting een 7 á 6. Overall tevreden met de spiraal. Je hoeft er niet om te denken. Het kan 10 jaar zitten en het is hormoon vrij.

04-07-2020 | Vrouw | 35
koperhoudend spiraal (375)
Veel pijn bij inbrengen en 60 dagen vloeien. Na 8 jaar ook veel ontegelmatige menstruaties en krampen.

29-06-2020 | Vrouw | 35
koperhoudend spiraal (380)
Hormoonvrije goede anticonceptie, ik wil geen kindjes meer. Dus ben voorlopig klaar. Blik had persoonlijk last van hormoonspiraal en de pil, en daarom voel ik mij hier beter bij. Wel van belang minstens 6 maanden het spiraal te houden want bij mij ging het bloedverlies steeds weer meer naar hoe het was (minder!) maar wat is 6 maanden op 10 jaar!

05-06-2020 | Vrouw | 27
koperhoudend spiraal (330)
Ik heb de spiraal 4,5 jaar gehad en hij heeft zijn werk goed gedaan. Ik heb wel vele ergere en pijnlijkere menstruaties er door gekregen. Om deze reden heb ik hem toch laten verwijderen. De pijn is namelijk niet te remmen met paracetamol.

29-05-2020 | Vrouw | 21
koperhoudend spiraal (380)
Ik heb 30 januari een koperspiraal laten plaatsen bij de verloskundige en ben er tot nu toe erg tevreden over! Heb voor koper gekozen omdat ik een tijd geen kunstmatige hormonen in mijn lichaam wilde en wilde kijken hoe dat zou zijn. Het plaatsen was vervelend maar niet bijzonder pijnlijk, dit duurde ook maar een paar minuten. Daarna nog een halfuur wat kramp gehad, vergel[lees meer...]ijkbaar met menstruatiekramp. Ook geen nabloedingen gehad. Een voordeel van de verloskundige is dat ze na plaatsing een echo maakt van het spiraal en na een aantal weken nog een keer om te controleren of het spiraal nog goed zit. Anderhalve maand later voor het eerst ongesteld en precies een maand daarna weer, vrij lichte bloedingen en geen klachten. Nu weer anderhalve maand later ben ik heviger ongesteld maar nog steeds zonder klachten en bovenal, geen ongewenste zwangerschap. Ik ben erg tevreden over het spiraaltje, geen problemen mee gehad tot dusver en kan 10 jaar blijven zitten!

20-05-2020 | Vrouw | 24
koperhoudend spiraal (380)
Na jaren aan de pil te zijn geweest een paar jaar geleden de overstap naar deze hormoonvrije anticonceptie. Achteraf had ik dit veel eerder moeten doen! Wat een verademing, geen ellende meer in je lijf en de wereld in een keer een stuk zonniger zonder al die hormonen! Het zetten was onangenaam, maar dat is het zeker allemaal waard geweest voor mij. De eerste normale c[lees meer...]yclus deed bij mij een jaar op zich wachten en ik kreeg last van acne, hiervoor ben ik destijds meermaals naar huisarts en gynaecoloog geweest. Het bleek dat ik post pil syndrome in een erge variant had en dat dit dus niet lag aan de spiraal. Na dat jaar is alles gelukkig normaal gweorden en heb ik mijn eigen gave huid weer terug en een zeer regelmatige cyclus. Ik zou het iedereen aanraden om over te stappen op een koperspiraal!

Thyrax Duotab (856) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (561) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (517) - Antibiotica - penicillines breedspectrum