T-Safe

koperhoudend spiraal

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

29-05-2020

T-Safe (koperhoudend spiraal)

Ik heb 30 januari een koperspiraal laten plaatsen bij de verloskundige en ben er tot nu toe erg tevreden over! Heb voor koper gekozen omdat ik een tijd geen kunstmatige hormonen in mijn lichaam wilde en wilde kijken hoe dat zou zijn. Het plaatsen was vervelend maar niet bijzonder pijnlijk, dit duurde ook maar een paar minuten. Daarna nog een halfuur wat kramp gehad, vergel[lees meer...]ijkbaar met menstruatiekramp. Ook geen nabloedingen gehad. Een voordeel van de verloskundige is dat ze na plaatsing een echo maakt van het spiraal en na een aantal weken nog een keer om te controleren of het spiraal nog goed zit. Anderhalve maand later voor het eerst ongesteld en precies een maand daarna weer, vrij lichte bloedingen en geen klachten. Nu weer anderhalve maand later ben ik heviger ongesteld maar nog steeds zonder klachten en bovenal, geen ongewenste zwangerschap. Ik ben erg tevreden over het spiraaltje, geen problemen mee gehad tot dusver en kan 10 jaar blijven zitten!
20-05-2020

T-Safe (koperhoudend spiraal)

Na jaren aan de pil te zijn geweest een paar jaar geleden de overstap naar deze hormoonvrije anticonceptie. Achteraf had ik dit veel eerder moeten doen! Wat een verademing, geen ellende meer in je lijf en de wereld in een keer een stuk zonniger zonder al die hormonen! Het zetten was onangenaam, maar dat is het zeker allemaal waard geweest voor mij. De eerste normale c[lees meer...]yclus deed bij mij een jaar op zich wachten en ik kreeg last van acne, hiervoor ben ik destijds meermaals naar huisarts en gynaecoloog geweest. Het bleek dat ik post pil syndrome in een erge variant had en dat dit dus niet lag aan de spiraal. Na dat jaar is alles gelukkig normaal gweorden en heb ik mijn eigen gave huid weer terug en een zeer regelmatige cyclus. Ik zou het iedereen aanraden om over te stappen op een koperspiraal!
07-05-2020

T-Safe (koperhoudend spiraal)

Sinds februari geswitcht van mirena naar koper, ivm aanhoudende problemen mbt de mirena. Sinds de koper erin zit, weer een normale cyclus, welliswaar iets heftigere bloeding, maar gewoon normaal zoals zonder ac. Blij dat ik de overstap heb gemaakt
28-03-2020

T-Safe (koperhoudend spiraal)

5 maanden geleden na de bevalling van mijn 2e dochter heb ik een t-safe laten plaatsen. Ik wilde geen hormonen meer. Sinds die tijd heb ik rond de eisprong pijn in mijn bovenbenen. Soms zo erg dat ik er paracetamol tegen inneem. Ook de hele maand door af en aan pijn in m’n onderrug en baarmoeder. Het valt me op dat dit vaak gepaard gaat met een vieze, metaalachtige smaak i[lees meer...]n mijn mond.
23-01-2020

T-Safe (koperhoudend spiraal)

Prima anticonceptie, op de plaatsing na maar de reden hiervoor wordt hieronder duidelijk. Na verloop van tijd voelde ik het spiraal vaak zitten, soort irritatie (moeilijk te omschrijven gevoel)? Ook had ik pijnstillers nodig bij de menstruatie en ik vroeg mij af of dit niet beter kon. Mijn klachten lagen dus niet aan T-safe spiraal maar aan het feit (kwam ik later achte[lees meer...]r bij een verloskundige) dat ik een kleine baarmoeder heb. Die is maar 2,1 cm breed, dus iedere traditionele spiraal (wat ik gekscherend een anker noem), past eigenlijk niet goed in mij baarmoeder! Alternatieven die hormoon bevatten zijn voor mij nooit meer een optie (om meerdere redenen). Ik heb het spiraal eruit laten halen en ben overgegaan op de Ballerine. Deze schijnt nog maar net (april 2019) te bestaan in Nederland.
16-01-2020

T-Safe (koperhoudend spiraal)

Ik heb 12 jaar lang de pil geslikt (begin aan moeten wennen erna geen problemen). Toch wilde ik weten hoe mijn lijf reageert zonder hormonen. Daarom koperspiraal laten plaatsen, het zetten zelf deed eventjes pijn en erna 2/3 dagen met zenuwkrampen op bed gelegen, pijnstillers hielpen niet. Erna was dit wel voorbij. Pas na 4 maanden ongesteld geworden (door uitwerking pil).[lees meer...] Toen ook meteen klachten, plukken haar uitval, zware acne (zelfs door 45dagen antibiotica kuur heen) met grote diepe ontstekingen op rug hals en gezicht. In pubertijd nooit acne gehad (vanaf 17jr de pil). En veel meer vermoeid. Ik weet dus niet zeker of deze klachten van de t safe komen of van het stoppen met de pil. Maar zit erover na te denken om de koper spiraal eruit te halen en te zien of de acne verdwijnt. Ben erg benieuwd of andere gebruikers hier ook last van hebben.
14-01-2020

T-Safe (koperhoudend spiraal)

Ik heb precies een week geleden bij de verloskundige een koperspiraal laten zetten en net zoals velen zag ik er flink tegenop vanwege alle "horrorverhalen" over vreselijke pijn en eindeloos bloeden. Toch ben ik er dapper heengegaan omdat ik toch ook echt van die hormonen af wilde zijn en omdat de verloskundige zei dat die negatieve verhalen uiteindelijk enorm zeldzaam zijn[lees meer...] en het haar meeste patiënten prima afging. Ik ben erg blij dat ik het heb gedaan! Het plaatsen viel mij enorm mee, het was inderdaad wel ongemakkelijk toen de baarmoedermond opengehouden moest worden, maar voor mij niet echt pijnlijk. Het opmeten en het spiraaltje erdoorheen duwen was even een flinke scherpe pijn maar ook echt maar een paar seconden. (Ik heb overigens wel 2 ibuprofen ingenomen van tevoren). Het was heel prettig om een vriendelijke verloskundige te hebben die me er doorheen praatte. Na een bekertje water kon ik al opstaan en aankleden en ben gewoon naar huis gefietst. Daarna had ik een klein beetje kramp maar niet erger dan het die ochtend al was geweest vóór het plaatsen van het spiraaltje. Ik heb me de hele week verder prima gevoeld. Ik heb alleen 4 dagen later 's avonds met veel kramp op de bank gelegen maar dat was ook weer over met een paracetamol. Ik ben gisteren, na 6 dagen, gewoon gestopt met bloeden. Dus, wat mij betreft absoluut een aanrader! En nu heerlijk van de hormonen af. Je kan zeggen dat ik wat dat betreft gewoon "geluk heb gehad", maar in principe hoort het bij iedereen zo te gaan en zijn de slechte reviews vooral degenen die pech hebben gehad.
04-01-2020

T-Safe (koperhoudend spiraal)

Dag allemaal, Ik heb de t safe nu 6 maanden en ik ben helemaal doorgedraaid ben totaal een andere mens geworden.ben een week gelukkig en de rest ben ik een lopende tijdbom die overal kan uitbarsten. Het begon eerst met veel bloedverlies wat ik al wist van te voren maar na 2 maanden begon het met me stemming te werken. Ik voel ook presies mij eirsprong en vanaf dat mom[lees meer...]ent begint de ellende eigenlijk last van migraine die slopend binnekomt pijn in de buik de rug. En zodra ik ongesteld ben voelt het alsof me benen verlamd raken. Ik heb 5 jaar terug ook meer dan 1 jaar koperspiraal gehad en die ook om deze redene eruit laten halen wat een opluchting was dat toen.maar de reden dat ik na 5 jaar weer een koperspiraal had laten plaatsen was omdat ik in de tussen tijd ben bevallen van 2de kindje en daarna van alles weer had geprobeerd de pil geprobeerd prikpil pleister kyleena spiraal niks werkt bij mij van alles wordt ik niet goed wel hormonen geen hormonen heb zo gevoelige lichaam. Maar van deze koper spiraal heb ik echt erge pms gekregen. Al vaak aangegeven aan gynacoloog me machteloos te voelen en een sterilisatie wil waar ze zelf geen voorstander van is. Deze maandag ga ik toch na de dokter om hem eruit te laten halen.ik ga niet me leven verpesten door de spiraal. En geloof jezelf en jij weet zelf het beste waar je lichaam tegen kan ofniet. Wat ik hierna moet doen of kan helemaal.geen flauw idee
03-01-2020

04-12-2019

T-Safe (koperhoudend spiraal)

Ik heb sinds 4 jaar een koper spiraal en merk met de jaren, (ik weet dus niet of dit met het spiraal heeft te maken?) Dat ik minder uithoudingsvermogen heb bij bv het hardlopen en sporten. Ik ben in 4 jaar tijd bijna 10 kilo aangekomen. Ik heb cravings wat ik voorheen nooit had. Ik heb PMS. Nu heb ik gelezen dat je lichaam door het koper ook in de war kan raken. Met name j[lees meer...]e hormonen. Nu wil ik heel graag weten of er meer vrouwen zijn die ervaren wat ik ervaar. Verder heb ik niet echt ergens last van. Wel een wat heftiger menstruatie maar dat is wel te doen. Ik voel mijn eisprong wel heel erg, en heb af en toe, niet bij elke eisprong maar wel altijd tijdens de eisprong wat bloedverlies. Dat noemen ze een ovulatiebloeding? Maar dit had ik voor het spiraal nooit, dit is ook begonnen na het plaatsen van het spiraal. Ik hoop dat iemand mijn verhaal ziet en herkent XOXO
20-11-2019

T-Safe (koperhoudend spiraal)

Vandaag laten plaatsen. Na zo’n 8 jaar aan de pil was ik er klaar mee. Door al die extra hormonen voelde ik me constant depressief. Ook kreeg ik meer pukkels en meer last van m’n menstruatie. Om van de hormonen af te zijn gekozen voor een koperspiraal. Het laten plaatsen zag ik erg tegen op en het deed ook ontzettend pijn even (ook met het innemen van pijnstillers van tevo[lees meer...]ren). Na het plaatsen een zeurderig gevoel en buikkrampen in vlagen (scheuten). Met pijnstillers en een kruik is het te doen. Qua bloeding merk ik op het moment nog niet veel anders. Dit is nog maar dag 1. Ondanks dat ik er erg tegen op zag ben ik wel blij met de keuze die ik heb gemaakt. To be continued..
19-11-2019

T-Safe (koperhoudend spiraal)

Het plaatsen van de koperspriraal (3 mnd na bevalling) deed absoluut geen pijn. Maar ik ben nu 5 maanden verder en blijf non-stop bloeden. Met heftige bloedingen van de menstruaties tussendoor. (zonder kramp) Dus ik laat binnenkort de T-safe verwijderen en wil een hormoon spiraal laten plaatsen. Hopelijk reageert mijn lichaam daar beter op. Voor andere vrouwen kan de[lees meer...]ze spiraal wel fijn zijn, het is zeker het proberen waard.
16-11-2019

T-Safe (koperhoudend spiraal)

Het plaatsen deed erg veel pijn en heb 4 weken erna erge buikkrampen gehouden. Zelfs met pijnstillers deed het nog veel pijn. Voor mijn 2e menstruatie begon kreeg ik weer erge buikpijn. Er is een echo gemaakt en bleek dat de spiraal dwars was gaan liggen! Ik was dus niet eens beschermd tegen zwangerschap. Meteen de dag erna eruit laten halen door de dokter. Ik ben nu nog o[lees meer...]ngesteld maar heb totaal geen buikpijn meer. Ik hoef echt nooit meer een spiraal..
09-11-2019

T-Safe (koperhoudend spiraal)

2 weken terug de spiraal laten plaatsen. Het plaatsen deed bij mij echt zeer vooral dat met een tang me baarmoeder vast gepakt werd. Dacht ik dat de pijnlijke klaar was maar nee de spiraal moest er nog in.. En dat doet ook even paar seconde echt pijn! Daarna heb ik de gedurende dag krampen gehad, maar dat is heel normaal. Ik heb na die dag geen pijn kramp en of bloedver[lees meer...]lies gehad! Ieder lichaam reageert er anders op maar ik ben heel tevreden.
19-10-2019

T-Safe (koperhoudend spiraal)

Voor iedereen die (net als ik) alle negatieve ervaringen heeft gelezen over het plaatsen: ik heb hem een week geleden laten zetten en nauwelijks pijn gehad. De eendenbek was vervelend, maar het plaatsen heb ik niet eens meer gevoeld! Het kan dus ook zeker anders. Ook na de plaatsing geen pijn gehad, misschien iets of wat lichte kramp, maar echt geen pijn te noemen bij mij![lees meer...] En ik heb toch een vrij lage pijngrens....
04-08-2019

T-Safe (koperhoudend spiraal)

Het plaatsen was bij mij zeer pijnlijk. De pijn heeft zeker nog een week aangehouden, zonder pijnstilling was het niet te doen en met pijnstilling was de pijn ook zeker niet weg. Na een week nam de pijn af en voelde ik het spiraaltje voor mijn gevoel nog wel zitten maar dit was niet meer pijnlijk. Tot mijn eerste menstruatie, een paar dagen voor de menstruatie begon kwam d[lees meer...]e stekende pijn weer terug. En tijdens de menstruatie had ik enorm veel bloedverlies. In plaats van dat ik een paar uur met een maandverbandje kon doen kon ik nu om de 30 minuten een nieuwe indoen en voelde het ook erg zwaar (dus vol met bloed) aan. Ik had voor dit spiraal een Gynefix en daar had ik nog nooit problemen mee gehad. Ik wacht de 3 maanden even af, omdat er wordt gezegd dat de klachten van tijdelijke aard zijn. Maar mocht dit langer aanhouden gaat het spiraaltje er heel snel weer uit en kies ik weer voor de Gynefix.

Thyrax Duotab (848) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (540) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (497) - Antibiotica - penicillines breedspectrum