T-Safe

koperhoudend spiraal

INVLOED VAN DNA

Genetisch invloed bekend? Nee.
Genen zijn bij niemand gelijk. Geven jouw genen je meer kans op bijwerkingen?

Mirena (2113 meningen)
Implanon (hormoonimplantaat) (386 meningen)
Nuvaring (248 meningen)
Depo-Provera '150' (prikpil) (150 meningen)
Cerazette (minipil) (146 meningen)
Pagina 1 van 5
20-03-2019

T-Safe (koperhoudend spiraal)

Ik heb de t safe nu twee jaar en het inbrengen was een hel terwijl ik twee bevallingen heb gehad. Het deed heel veel pijn en alleen al daarom zou ik er nooit meer voor kiezen. De eerste acht maanden had ik veel mensteuatiekrampen die doortrokken in bovenbenen en rug, nu heb ik dat niet meer. Weinig tot geen pijn meer. Het bloedverlies is heftig. Ik liep er een ijzertekort [lees meer...]door op. De menstruatie neemt enkele dagen een aanloopje met ene beetje bloedverlies waarna het heviger wordt, echter zonder stolsels, mooi helder rood. Dan duurt de menstruatie minstens 10 dagen tegen 5 zonder spiraal. Denk je dart je er na 7 dagen vanaf bent, en dan begint het vrolijk weer. Ik vind dat heel vervelend. Denk erover om het ding te laten verwijderen. Ik raad het niemand aan!
19-02-2019

T-Safe (koperhoudend spiraal)

Ik heb de koperspiraal nu 1 jaar, maar ga het er binnenkort uit laten halen en vervangen voor een Kyleena spiraal. De reden is dat ik met de T-Safe toch te heftige bloedingen (met grote klonten) ervaar. En ja de koperspiraal staat hierom bekend, maar zo heftig had ik het niet verwacht. De eerste maand na plaatsen heb ik elke dag hefig gebloed. Ik lekte binnen een half uur [lees meer...]door een super extra large tampon en voelde de klonten naar buiten stromen. Dit is gedurende de maanden iets minder geworden. Maar zonder extra large tampons + maandverband (dubbel) kwam ik mijn ongesteldheid niet door, vooral de grote stukken klonten die mee naar buiten k komen vind ik heftig . Daarnaast nam ik op dagen dat ik moest werken 3x400mg ibuprofen om het bloeden te remmen. Ik heb begrepen dat je lichaam aan de spiraal moet wennen, maar de hevige bloedingen blijven nu ook zo heftig na 1 jaar. Ik kan hier niet aan wennen, na 1 jaar Tsafe, is het helaas genoeg voor mij. Zo veel en vaak bloeden is echt onhandig en gaat gepaard met steken en krampen. Vandaar mijn besluit om binnekort toch een spiraal met hormoon, de Kyleena te proberen. Ik hoop op minder heftige bloedingen, en helaas is hier toch wat hormoon voor nodig bij mij. Het zetten van de Tsafe ging best makelijk en deed niet veel pijn (heb 2 kinderen gehad wel). Ik zal niet snel weer een koperspiraal nemen.
03-01-2019

T-Safe (koperhoudend spiraal)

De t-safe is bij mij gezakt nadat ik hem een jaar had. Ik ben hierdoor zwanger geraakt.
15-12-2018

T-Safe (koperhoudend spiraal)

Na uitgebreid onderzoek wilde ik graag de Gynefix. Deze is gezet, maar bleek helaas bij controle echo niet goed te zitten. Gyneacoloog gaf suggestie voor T-safe. Deze is voorts geplaatst. Gelijk na het plaatsen, had ik vele malen meer pijn. Dit bleef zich elke menstruatie minimaal twee dagen herhalen. De beste beschrijving is hevige menstruatiekrampen, alleen kon ik hierbi[lees meer...]j helemaal niets. Ik heb op mijn werk op de grond liggen puffen om de pijn op te vangen. Dit kende ik niet van mezelf, want ik heb doorgaans een vrij hoge pijngrens. Heb mij de volgende keren steeds ziek moeten melden. Gemeenschap was vrijwel niet mogelijk: voor mij deed het zeer en mijn vriend zei dat het voor hem voelde alsof hij ‘eruit gedreven’ werd. Ik heb dit ruim een jaar aangekeken - met de gedachte dat het uiteindelijk wel bij zou trekken - en het koperspiraal toch laten verwijderen uiteindelijk. Ik besef nu dat mijn lichaam al die tijd ‘ziek’ was. Huisarts vond dat ik het nog bijzonder lang aangekeken had. Na het verwijderen verdwenen alle klachten binnen een maand. Gyneacoloog zei dat het na een zwangerschap wellicht wel een geschikte optie kan zijn.
13-12-2018

T-Safe (koperhoudend spiraal)

Dinsdag 11-12 de tsafe laten zetten bij verloskundige omdat je daar ook de controle echo krijgt. en na 6 weken nog een keer. Zetten deed echt enorm veel pijn. Vergeten van te voren pijnstilling te nemen. Was blij dat mijn vriend erbij was heb zijn hele hand blauw geknepen en ook echt geschreeuwd van de pijn. Elke keer als ik overeind kwam viel ik weg, dus ik heb het als he[lees meer...]el pijnlijk ervaren, nog nooit zon pijn gehad.. Sindsdien wat bloeden en sindag vandaag ook wat slijm mee en heb het idee dat ik hem voel zitten weet niet of dat goed is. Controle echo zag er goed uit namelijk. Heb alles al geprobeerd, pil, implanol, nuvaring maar wil weg van die hormonen!
04-11-2018

T-Safe (koperhoudend spiraal)

Ik dacht t-safe koperspiraal is het antwoord voor een hormoonvrij anti-conceptiemiddel . Helaas niet voor mij. Ik ben blij voor de vrouwen die er wel goed op reageren, want iedereen is anders. Toch wil ik graag ook mijn ervaring delen. Na eerst aan de pil te zijn geweest(+/- 7 jaar) wilde ik iets anders. Dat werd de mirena spiraal ideaal want je word niet meer ongestel[lees meer...]d. (Ook dit was voor mij achteraf niet geschikt) Toentertijd was ik mij minder bewust van de bijwerkingen en dacht dat dat bij mijn persoontje hoorde. (Opvliegerig, vlak, jojo qua gewicht, depressies) Ik was 27 en was het zat ik wilde wel eens weten hoe het zou zijn als alles natuurlijk was zonder hormonen.  Ik heb mijn mirena laten verwijderen en heb zo 3 jaar heerlijk zonder zorgen een fijne tijd gehad. Ik heb in dat opzicht mazzel dat ik een vrij regelmatige cyclus heb. Ik kreeg een nieuwe relatie. We waren nog niet toe aan kinderen en tja klooien met een condoom... dat kan ook makkelijker dachten wij... Eerst de pil geprobeerd dat was een hel ik was mezelf niet meer. Ik kwam binnen 1 week 5 kilo aan paste mijn broeken niet meer ik schoot even terug naar mijn tijd als puber. Zo onrustig en druk in mijn hoofd. Zo snel afgeleid en ik zag en hoorde alles om mij heen. Dodelijk vermoeiend. Mijn vriend herkende mij niet meer. Je STOPT NU met die pil. Na veel zoeken hebben we besloten om voor de t-safe te gaan hormoon vrij en weinig bijwerkingen. Tenminste dat dacht ik. Op Nederlandse sites staan er weinig tot geen verhalen van bijwerkingen. Excuus als ik niet goed heb gezocht , Ik heb ze niet gevonden. Enfin, de ingreep was niet fijn. Wat een ramp 20 minuten op die bank gelegen met helse pijn. Na dat hele circus zakte het spiraaltje eruit binnen een week. Dus weer voor een 2de gegaan. Nu door een andere arts laten doen en het was binnen 2 minuten gebeurd. Deze keer bleef hij wel zitten. Na een paar maanden begon zich een patroon te ontplooien. 2 weken chill niks aan de hand. Ik was wel wat vlakker qua emoties maar verder wel oke. Na die 2 weken begon het. Dag 1t/m 14 niks. Dag 15 begon ik te stralen was ik mooi en voelde mij super. Dag 16 en 17 begon ik op te zetten vocht vasthouden dikke vingers mijn buik en romp werd 5 cm breder mijn armen werden dikker en je zag putjes in mijn benen die normaal veeeel minder zichtbaar zijn. En mijn gezicht.. alsof ik zwanger was dikke wangetjes een dikke neus veel dikker dan normaal. Ik groeide bijna 5 kilo. Ik was ook continu moe. Dag 18 ongelooflijk pijnlijke opgezette borsten. Je kan ze niet aanraken ze zijn super gespannen. mijn normale bh's zijn dan echt te klein ze groeien dik een maat misschien wel 2. Dag 19 t/m 21 heb ik afscheiding begint licht bruin en word steeds donkerder. Dag 19 krijg ik ook altijd hevige pijn in mijn buik als ik geen aleve feminax neem kan ik niet lopen of mijn bed uit. Gewone paracetamol helpen niet. Ik heb dan ook Last van opvliegers en t vocht blijft zich ophopen in mijn lijf. Maar dan ook echt overal. Dan eindelijk op dag 22 word ik ongesteld. En dat duurt dan 4 dagen (heel heftig) je lekt door alles heen. 3 dagen wat minder. En dan ben ik 2 weken normaal en dan begint alles weer opnieuw. Mijn relatie leid hier verschrikkelijk onder. Want ik ben dan 2 weken normaal maar mijn libido is geheel weg, ben vlak en afstandelijk. Mijn levensvreugde is geheel weg. Deze week.gaat het spiraal eruit. Lieve vrouwen. Denk goed na en luister naar je lichaam laat je niks aanpraten door artsen  jij voelt je lichaam het beste aan. Dit is mijn ervaring het wil. Ik ben blij voor de vrouwen die er geen last van hebben maar doe alsjeblieft eerst goed onderzoek.voordat je iets in je lijf stopt het kan een hoop ellende schelen.
02-11-2018

T-Safe (koperhoudend spiraal)

twee moeten plaatsen omdat de eerste keer niet goed was gezet. Na de 2e keer bleek deze wel goed te zitten. Plaatsen kan wel pijnlijk zijn, maar huisarts kan ook een pijnstiller voorschrijven (aanrader!). Pijn gaat gelukkig naar een aantal uur weer weg. Belangrijk om niet te gaan liggen want dit kan pijnlijk zijn. Ik merkte dat lopen en/of fietsen goed hielp tegen de kramp[lees meer...]en (vergelijkbaar met menstruatiekrampen) Eerste menstruatie kan pijnlijker zijn dan normaal, maar gemerkt dat dit na een tijdje overgaat. Na een aantal maanden last van een onprettige/stinkende afscheiding. Dit schijnt volgens zowel de huisarts and gynaecoloog normaal te zijn. Dit is alleen iets voor en na de menstruatie. Ik ben blij dat ik nooit hormonale anticonceptie heb gebruikt. Voor mij is dit de meeste "natuurlijke" optie. Geen hormoonschommeling, gewichtstoename etc.
23-08-2018

Plaatsen spiraal

Ik heb vandaag het koperspiraaltje laten plaatsen door de huisarts. Het plaatsen zelf deed ontzettend veel pijn, op gegeven moment schreeuwde ik van de pijn. De huisarts had wel moeite met het plaatsen omdat mijn baarmoeder te klein is. Ik heb namelijk geen kinderen gehad, waardoor het spiraaltje steeds los kwam te zitten. Ik heb 2 uur voor de afspraak en ook de avond erv[lees meer...]oor 2 Naproxen tabletten gehad. Daarnaast heb ik voor de afspraak ook een paar Tequila shotjes genomen, om me een beetje te kalmeren. Ik was helemaal op van de zenuwen. Ik heb namelijk lichte vorm van vaginisme, Naproxen alleen had ik dus niet genoeg aan. Het opmeten van mijn baarmoeder en het inbrengen van de eendenbek vond ik niet pijnlijk, ik heb een paar krampen gevoeld. Mijn man ging ook mee om mij mentaal te steunen. Hij hield mijn hand vast tijdens het plaatsen en ik kon zijn hand lekker hard knijpen wanneer het mij allemaal te veel werd. Na het plaatsen heb ik weinig last van het spiraaltje gehad. Ik voelde een uur lang hevige krampen, maar daarna niet meer. Ik heb ook een paar uurtjes gevoeld en daarna stopte het. Al met al het is het mij dus reuze meegevallen.
Pagina 1 van 5

Thyrax Duotab (842) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (488) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (464) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Amoxicilline / Clavulaanzuur (376) - Antibiotica - penicillines breedspectrum

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!