koperhoudend spiraal

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

20-01-2022 | Vrouw | 30
koperhoudend spiraal (300)
Plaatsen was ontzettend pijnlijk 2 dagen in de weeën gezeten beval nog liever, toen is er waarschijnlijk al iets niet goed gegaan. Daarna kreeg ik elke keer voor mijn menstruatie en tijdens heel veel zenuwpijn (continu steken) aan 1 kant. Vannaf mijn onderrug tot bekken tot been etc. Menstruatie duurde zo 2 week heb nog speciale medicatie gehad om het (extreme) bloedverlie[lees meer...]s te minderen, lekte door tampon en maandverband binnen 2 uur heen en kampte al met bloedarmoede maar ook dit werkte niet. Volgens de gyn moest dit binnen 3 maand beter gaan. Kreeg nog een calciumsupplement met vitd om te kijken of dit iets deed voor de bloedingen, tot mijn bekkenpijn zo heftig werd, kon ineens niet meer plassen alles verkrampte, wel steeds aandrang. Bij ff stofzuigen moest ik gewoon weer zitten alles deed dan zeer. Vanochtend een echo gehad, nou het zat goed, klachten konden niet daarvan komen, wou hem er toch uit, bleek dat de spiraal aan 1 kant helemaal kromgebogen was. Hij drukte dus wel continu ergens op mijn blaas of iets. Dit kon komen omdat het niet goed was opgemeten of omdat mijn baarmoeder zo is verkrampt dat die hem krom heeft getrokken, wat ik raar vind. Voelt zoveel beter nu die erruit is, nu alles maar rust geven. Vertrouw dus altijd op je eigen gevoel!

10-10-2021 | Vrouw | 30
koperhoudend spiraal (330)
Ik heb nu 4 jaar de koperspiraal, deze gekozen omdat ik niet tegen anticonceptie met hormonen kan. Het plaatsen was 1 seconde pijnlijk, verder weinig last gehad. Het laatste jaar iedere 2 weken flink ongesteld en dan weer 2 weken niet. Sinds ik de spiraal heb, heb ik ook last van hormonale acne. Dit nooit eerder gehad ook niet toen ik een jaar zonder anticonceptie zat. Daa[lees meer...]rnaast migraine met aura's en ontzettende vermoeidheid ook pas gekregen na de plaatsing van de T-safe. Zelf er nooit bij stilgestaan maar er nu veel over gelezen waar door ik besloten heb om morgen een afspraak te maken om hem te laten verwijderen.

20-10-2021 | Vrouw | 31
koperhoudend spiraal (380)
Sinds november de koperspiraal ik ben 30 en rookte destijds en slikte de pil, kans op trombose was toen dus groter. Zetten was pijnlijk maar is zo voorbij. Ik wilde iets zonder hormonen. Nu 1 jaar verder zijn de bijwerkingen te erg dat ik hem eruit wil; - meer dan 1wk ongesteld - 1 week voel ik me top - overige 3 weken veel PMS klachten, slecht humeur, depri, nrust,an[lees meer...]gst, veel acne. Ben mezelf niet meer. Ben gaan zoeken en ook koper spiraal kan klachten geven (kopervergiftiging). Ik heb maandag een afspraak met de huisarts. Ben gestopt met roken dus ik ga waarschijnlijk maar weer aan de pil.

14-03-2021 | Vrouw | 32
koperhoudend spiraal (380)
7 jaar een koperspiraal gehad. Geen bijwerkingen. Alleen de eerste 3 maanden iets hevigere menstruaties en kramp. Maar aangezien ik net van de pil was geen idee of dat of het spiraal het veroorzaakte. Ook bij wisseling spiraal geen last. Plaatsen ging prima en pijnloos. Een beetje kramp maar het is ook in 1 minuut klaar dus voor mij geen probleem. Ik vond het een super alt[lees meer...]ernatief op hormonale anticonceptie en kan het aanraden om op z’n minst te proberen. Ieder lijf is anders maar voor mij werkte het heel goed. Een dag langer ongesteld zijn zodat ik geen hormonen binnenkrijg is een makkelijke afweging.

16-02-2022 | Vrouw | 34
koperhoudend spiraal (380)
Ik ben 34 en heb inmiddels 4 koperspiraaltjes versleten. De reden dat ik koperspiraaltjes gebruik is omdat ik een stollingsafwijking heb waardoor ik absoluut geen hormonen mag. Het eerste koperspiraaltjes werd bij mij op 15 jarige leeftijd geplaatst en was uiteindelijk weggezakt waardoor ik zwanger ben geraakt op 16 jarige leeftijd. 99% beschermd. maar 1% is toch kans[lees meer...] op.. dus pas op jonge meiden! Na de bevalling opnieuw laten plaatsen en deze na 5 jaar laten verwijderen vanwege een 2e kinderwens. 4 jaar geen spiraal gedragen en ik heb mij toen voor het eerst mezelf gevoeld. Niet opvliegend, geen kort lontje, geen depressieve gevoelens, geen angsten, geen acne(!). Al deze klachten had ik sinds mijn puberteit en heb er nooit bij stil gestaan dat dit evt aan het spiraal kon liggen. Nou goed, 2e kindje gekregen. Daarna weer een spiraaltje laten plaatsen. Toen kreeg ik hier en daar, naast de klachten hierboven genoemd, last van abcessen tot onder mijn kiezen aan toe, jeuk, slechte concentratie, snel afgeleid, niet op woorden kunnen komen, onrustig gevoel, hartkloppingen, opgejaagd en onverklaarbare adrenalinestoten zonder aanleiding kwamen hierbij. 2 jaar geleden was het weer tijd om te vernieuwen. Na deze wissel pikte ik elke griep/verkoudheid op en leek mijn lichaam steeds slechter te herstellen. Ik ben 5 jaar geleden begonnen met intensieve krachtsport. Ik hield dit niet meer vol na de laatste wissel 2 jaar geleden. Na elke training leek ik zwakker te worden en leek het op overtraining terwijl ik ergens al het gevoel had dat dit niet door een griepje of overtraining kon komen. Er is meer aan de hand vertelde mijn lichaam. Ik legde mezelf erbij neer dat ik misschien wat ouder werd en goed voor mijn lichaam moest zorgen en weer de oude ‘ik’ moest terug vinden. Sinds de laatste wissel 2 jaar geleden kreeg ik ook abcessen onder mijn oksels en bulten in mijn benen. Dit is inmiddels gediagnosticeerd alszijnde hidradenitis suppritiva. Een chronische ontsteking van de zweetklieren in het lichaam. Tot op de dag van vandaag zegt mijn intuïtie dat dit niet klopt en dat er een aanleiding voor moet zijn voor al deze klachten. Geen enkele arts denkt aan een kopervergiftiging. Überhaupt ernaar vragen is nooit gedaan. Ik heb inmiddels al aardig wat ziekenhuizen en artsen en onderzoeken gehad. Niets te vinden. Mijn gynaecoloog heeft mij bij de laatste controle (6 weken na plaatsen) verteld dat zij dit allemaal niet herkende alszijnde bijwerkingen van het koperspiraal. Wel heeft zij voorgesteld om het spiraal te verwijderen mocht ik dit zelf willen uitproberen. Nu na al die jaren heb ik verschillende artikelen, onderzoeken en ervaringen gelezen dat kopervergiftiging wel degelijk deze klachten kunnen geven en dat 100% van de vrouwen met een koperspiraal uiteindelijk een kopervergiftiging opbouwt. Het brengt je hormoonhuishouding volledig op z’n kop. Nu zal niet iedereen deze klachten die ik heb hierbij ervaren. Maar aangezien ik grotendeels van mijn leventje een koperspiraal gebruik kan ik wel het beste mijn ervaring delen en het gebruik op de lange termijn afraden. Ik ga aankomende week mijn spiraal laten verwijderen en ik weet bijna zeker dat ik mijn lichaam hier een plezier mee doe en het rustig aan weer kan opbouwen en gezond ga maken. Doe wat goed voelt maar vertrouw op jezelf. En let goed op deze boven genoemde klachten. Je lichaam zegt hier iets mee. Hoe langer je het negeert hoe ernstiger je klachten.

09-02-2021 | Vrouw | 34
koperhoudend spiraal (300)
Na jaren de pil te hebben gebruikt, met de nodige bijwerkingen, 5 jaar geleden besloten te stoppen met hormonen. Een hele openbaring, ik werd een ander persoon! Destijds zonder relatie, dus geen probleem. 3 jaar geleden wel weer een relatie gekregen en heel veel nagedacht en uitgezocht hoe ik dit wilde doen met anticonceptie. Uiteindelijk leek enige hormoonloze optie de T-[lees meer...]safe. Het plaatsen was gevoelig, maar te doen. Vanaf toen zeer hevige menstruaties. Voorheen maar 4 dagen licht ongesteld en nu ruim 7 tot 8 dagen, waarvan 2 dagen zo extreem dat een paar uur zonder toilet in de buurt rampzalig zou zijn. Ook tijdens de eisprong heftige buikpijn. De T-safe toch een kans gegeven en intussen bijna 3 jaar verder. De heftige klachten blijven en lijken steeds meer te verergeren. Uiteindelijk na veel wikken en wegen besloten een afspraak voor verwijderen te maken. Ik kan niet wachten! Helaas geen hormoonloos alternatief kunnen verzinnen, dus dat wordt helaas aan de condooms ben ik bang :(

03-04-2021 | Vrouw | 41
koperhoudend spiraal (380)
Heb de t-safe laten plaatsen na een ongewenste zwangerschap, het leek het beste alternatief voor anticonceptie zonder hormonen. Heb de eerste 3 maanden dagelijks bloedverlies gehad, medicatie geslikt om een normale cyclus te krijgen, wat uiteindelijk werkte daarna normale cyclus met een forse menstruatie van gemiddeld 7 dagen veel bloedverlies. Veel moeheid en hoofdpijn [lees meer...]ervaren, Na 7 maanden gebruik volgde er een allergische huidreactie over mijn hele lichaam gepaard met heel veel jeuk. Daarop het spiraal laten verwijderen en de huidreactie verdween. Moeheid en hoofdpijn bleven aanhouden, lab laten prikken en bloedarmoede geconstateerd. Ben blij dat ik het spiraal heb laten verwijderen.

10-04-2021 | Vrouw | 50
koperhoudend spiraal (380)
6 jaar de koperspiraal gehad. Kreeg begin december onbegrepen buikpijn die steeds heviger werd. Ik heb een paar maanden krom gelopen van de pijn en kon niet werken. Na 4 antibioticakuren (men dacht aan blaasontsteking) werd ik doorgestuurd naar een internist. Veel onderzoeken gehad en doorgestuurd naar gynaecoloog. Op eigen verzoek spiraal eruit laten halen. Op de echo [lees meer...]was te zien dat deze verkalkt was. Toen de gyn de spiraal eruit trok heb ik alles bij elkaar gevloekt. De pijn was niet te doen omdat de spiraal verkleefd zat in de baarmoederwand. Sindsdien zakt de pijn eindelijk af, heel langzaam maar zeker. Ik kan weer rechtop lopen. Ik ben iemand die altijd doorgaat ook als ik ziek ben maar deze pijn was onhoudbaar. Het is erg jammer dat ik hierover erg weinig op internet kan vinden. Misschien zijn er meer mensen met deze ervaring? Meestal geven spiraaltjes geen problemen maar het kan dus ook flink misgaan!

Amoxicilline (550) - Antibiotica - penicillines breedspectrum