koperhoudend spiraal

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

27-01-2021 | Vrouw | 20
koperhoudend spiraal (380)
Na een half jaar - jaar aan de pil te hebben gezeten was ik er helemaal klaar mee. Ik veranderde te erg als persoon en het voelde alsof ik antidepressiva slikte.. Daarnaast vergat ik wel eens de pil te slikken. Daarom in overleg met de huisarts overgegaan op een koperspiraal. Deze bij de gynaecoloog laten zetten (mijn huisarts was er niet voor gespecialiseerd). Bij het zet[lees meer...]ten zelf, 5 minuten pijn gehad maar toen hij eenmaal zat nooit meer last van gehad. Mijn eerste ongesteldheid na het inbrengen was wel de heftigste die ik ooit heb gehad. Maar daarna altijd keurig iedere +/- 28 dagen ongesteld voor 6 dagen. Regelmatig, maar wel veel heviger dan voor het spiraaltje. Ik raad de t-safe koperspiraal aan iedereen aan die geen hormonen wilt / niet constant wilt nadenken over de pil slikken

07-01-2021 | Vrouw | 21
koperhoudend spiraal (0)
Ik heb de T-safe laten plaatsen omdat ik niet tegen de hormonen in andere anticonceptie kon. Ik heb allerlei soorten anticonceptie geprobeerd ( allerlei pillen & Nuva ring) maar niets hielp, ik werd er depressief van en voelde mij niet mezelf. Mijn eerste en tweede spiraal werden geplaatst bij de huisarts, beide keren werden ze (waarschijnlijk) verkeerd geplaatst. Hierd[lees meer...]oor liep ik een lange tijd rond met de spiraal half in mijn baarmoeder en half er uit. Ik zou al deze tijd extra kans hebben op zwangerschap omdat mijn baarmoeder nu juist open bleef staan. Mijn partner voelde de spiraal ook zitten en hierdoor besloot ik terug te gaan naar de huisarts. Toen constateerde ze pas dat de spiraal half in en uit mijn baarmoeder zat. Zo ging het beide keren. Ik heb hierna gekozen om nog 1 laatste keer een koper spiraal te laten plaatsen ( 3e keer) , en nu bij de Gynaecoloog. Dit werd gecontroleerd met een echo zodat we zeker wisten dat deze goed zat. Hierna werd alles vreselijk. Ik heb vrijwel elke dag ondraagbare krampen waardoor ik veel pijnstillers moet nemen. Vaak moet ik even gaan zitten en de pijn weg puffen als een zwangere vrouw. Ook heb ik erg last van spotting en is mijn menstruatie op zijn minst 2 weken lang en extreem heftig. Ik lek vaak door de grootste tampons heen in korte tijd. Ik laat de spiraal binnenkort verwijderen. Hierna zal ik jammergenoeg terug moeten naar de anticonceptie pil.

02-05-2022 | Vrouw | 22
koperhoudend spiraal (380)
Ik heb mijn koper spiraal gezet en ik ben echt tevreden. Mijn libido die is ook gelijk weer hoger, alleen jammer dat ik hoofdpijn heb gekregen en jeuk. Misschien allergisch reactie, ik zal nog even afwachten ik heb het nieuw geplaatst. Voor de rest raad ik het echt ieder aan, het zetten doet niet veel pijn iedergeval ik had het echt veel malen erger verwacht. Toen mijn art[lees meer...]s klaar was zei ik “ is het klaar ? Zo ja ik heb niks gemerkt “.

24-04-2022 | Vrouw | 22
koperhoudend spiraal (380)
Bijna een jaar geleden de koper spiraal laten zetten. Ik wilde geen hormonen meer omdat ik van de pil teveel bijwerkingen had! Het plaatsen viel me enorm mee, zeker na al die horror verhalen van iedereen.. Fijn is anders, maar het was prima te doen. Paar dagen daarna wel flinke buikpijn gehad. Mijn ongesteldheid was altijd al erg regelmatig, dit is ook zo gebleven. De eers[lees meer...]te paar maanden met het spiraal is mijn ongesteldheid wel een stuk heftiger geworden. Meer bloedverlies, meer buikpijn. Ik wist dat dit zou gebeuren dus ik moest hier even doorheen van mezelf. De eerste dagen van m’n menstruatie zijn niet fijn.. Na 6 maanden ongeveer begonnen die klachten te verminderen. Nu bijna een jaar later is m’n ongesteldheid eigenlijk weer hoe die was. Een beetje buikpijn had ik altijd al dus dat is hetzelfde gebleven. Wellicht nu iets meer bloedverlies. Verder ben ik er harstikke blij mee. Geen tussentijdse bloedingen, m’n vriend voelt er niks van, en ik hoef geen hormonen te nemen! Even door dr eerste maanden heen bijten, maar geloof me het wordt dus beter!

23-08-2020 | Vrouw | 22

05-06-2021 | Vrouw | 23
koperhoudend spiraal (300)
Ik heb nu 3 jaar de T-safe koperspiraal en zit eraan te denken om hem te verwijderen. Het plaatsen was voor mij een hel, maar dit komt doordat ik nooit bevallen ben (baarmoedermond is strak). De periode erna verliep goed, tot ik weer menstrueerde en ik merkte dat het 10x heviger en meer is dan normaal. Het bloeden is zo veel, dat ik zelfs flauwval ervan. De krampen blijven[lees meer...] bij mij ook aanhouden buiten de menstruatie om. Daarnaast heb ik door dit koperspiraal terugkerende Bacteriele vaginose. Ik voel me er vies door en het heeft een slechte invloed op mijn seksleven. Als je dit spiraal overweegt, check eerst of jouw natuurlijke menstruatie al heftig is ( zo ja, NIET DOEN)

13-09-2020 | Vrouw | 23
koperhoudend spiraal (375)
Na sinds mijn 14e de pil te hebben geslikt wilde ik van de hormonen af. Ik begon met een lichte pil maar ik werd vaak tussendoor ongesteld en had veel klachten waardoor ik steeds aan een sterkere pil ging. Uiteindelijk een zware (microginon 50) gebruikt maar toch had ik vaak last van migraine en stemmingswisselingen. Op mijn 19e toen overgestapt naar een koperspiraal. H[lees meer...]et plaatsen was pijnlijk maar niet ondragelijk. Maar toen begon het gezeur...... Ik ben de eerste paar maanden vrijwel elke maand 2-3 weken ongesteld geweest. Ik bleef maar bloeden en werd echt gek. Uiteindelijk na een half jaar werd ik niet meer ongesteld maar had ik wel super veel buikpijn. Ik ben tussendoor nog een keer naar de huisarts geweest om te laten checken of hij goed zat. Na 9 maanden stabiliseerde het eindelijk en was ik ongeveer rond dezelfde tijd ongesteld maar ik had nog veel klachten zoals buikpijn met hevige krampen, rugpijn, somberheid, afwijkende afscheiding, etc. Uiteindelijk naar de gynaecoloog geweest voor een inwendige echo maar alles was in orde. Met veel aspirine en alive feminax uiteindelijk geaccepteerd dat het op deze manier moest (dacht ik). Ik had ook veel last van hormonale acne en mijn haar was futloos. Ook was ik vaak onrustig in mijn hoofd en voelde ik me opgejaagd. Ik kan niet met zekerheid zeggen dat het alleen aan het koperspiraal lag maar het was een gek gevoel wat ik nooit eerder heb gehad (en nu zonder de koperspiraal is het weg). Na uiteindelijk 1,5 jaar met het koperspiraal werd ik een maand niet ongesteld. Ik was een maand ervoor al bij de huisarts geweest voor misselijkheid en gekke verlies van eetlust. Maar omdat het een lange tijd onregelmatig is geweest verwachte ik er niet zo veel van maar besloot ik toch een zwangerschapstest te doen. Tot mijn grote schrik: zwanger.... Na een bezoek aan de huisarts, die het zeeeer uitzonderlijk vond dat ik zwanger was geraakt zeker na mijn recente inwendige echo, heb ik samen met mijn vriend besloten om de zwangerschap af te breken. Ik was toentertijd 6 weken zwanger. Tijdens de behandeling bleek het spiraal te zijn verschoven, waarschijnlijk als gevolg van de hevige krampen, waardoor de werking niet meer volledig was. Ook de kliniek vond het uitzonderlijk dat ik op die manier zwanger was geworden aangezien het spiraal nog stevig in mijn baarmoeder zat. Nu wil dit natuurlijk niet zeggen dat het koperspiraal in het algemeen niet werkt maar ik had zelf veel eerder moeten overstappen naar een andere anticonceptie. Ik heb zelf doorgezet en steeds gewacht ondanks dat ik toch wel erge klachten had. Ik heb nu drie maanden een kylena spiraal en ik heb vrijwel geen klachten! Ik ben super blij! Ik word zelfs niet meer ongesteld.

11-05-2022 | Vrouw | 25
koperhoudend spiraal (300)
Ik maakte mij ontzettend druk over het plaatsen. Wat bleek: het plaatsen was pijnlijk maar absoluut te doen. Bij mij deed alleen het moment van de spiraal erin zetten écht pijn. Maar daarna kwam de hel pas echt. Ik had niet voorzien dat de napijn zó erg kon zijn. Ik heb de hele middag en nacht weeën gehad want mijn baarmoeder wilde de spiraal er graag uitdrukken, logisch[lees meer...] want het is niet lichaamseigen. Deze pijn heb ik oprecht niet eerder gehad. 'S nachts in paniek de dokterswacht gebeld met de vraag wat ik moest doen. Uiteindelijk er niet uit laten halen omdat dit " normaal " kon zijn. De dag erop nog steeds deze pijn ervaren terwijl ik mijn dagen compleet vol had gepland omdat ik dacht dat de napijn wel zal meevallen: plan NIKS! Elke dag die volgde werd de pijn minder. Wel heb ik de eerste drie weken last gehad van een heel apart gevoel, het gevoel alsof ik dronken was, constant duizelig en zweetaanvallen. Een maand later is dit gelukkig allemaal weg. Ik zit nu in mijn eerste menstruatie periode en ik moet zeggen dat het meevalt. Ik was bang dat de pijn ook hier weer ondraaglijk zou zijn, maar bijzonder genoeg heb ik minder last van buikpijn en bloedingen! Ik ben blij dat ik heb doorgezet en de spiraal heb laten zitten want nu ben ik eindelijk op een fijne betrouwbare manier af van de hormonen.

31-01-2022 | Vrouw | 25
koperhoudend spiraal (380)
Na 2,5 jaar kreeg ik genoeg van de pil. Ik kreeg een ontzettend opgeblazen gevoel en had totaal geen lust meer. Hierdoor heb ik de stap genomen om een koperspiraal te plaatsen. Het plaatsen heb ik door de huisarts laten doen. Dit ging erg goed. Het opmeten van de baarmoeder is even gemeen. Dit is een sterke kramp die voor een seconde of 30 aanwezig is. Het plaatsen van d[lees meer...]e spiraal zelf was al direct minder pijnlijk. Na het plaatsen heb ik nog enkele uren last gehad van gemene buikpijn. Gelukkig bleef dit hierna weg. (Je moet iets over hebben voor 10 jaar bescherming). Tot 3 maanden na het plaatsen was ik erg tevreden met de koperspiraal. Ik had nergens last van. Je voelt niets van de spiraal. Ook niet tijdens de seks. Het bloedverlies is wat meer, maar dat vind ik persoonlijk niet erg. Heerlijk dat je ook niet hoeft na te denken over je anticonceptie! Vanaf mijn 4e menstruatie kreeg ik opeens ontzettend last van krampen. Bij de start van de nieuwe menstruatie had ik 2 dagen ontzettend veel pijn. Buiten de menstruatie is er niets aan de hand. Bij een controle echo bleek de spiraal nog goed te zitten. Ik ben erg aan het twijfelen wat ik wil doen met de spiraal. Inmiddels ben ik nu een half jaar verder en ze zeggen dat de klachten eigenlijk minder moeten worden tot een half jaar. Daarom wil ik nog een maand of 2 kijken hoe het gaat. Er zijn ook nog andere koperspiralen die mogelijk door de kleinere omvang, mogelijk minder menstruatieklachten geven. Mogelijk dat ik toch nog een overstap maak naar een andere koperspiraal. Ik denk dat de koperspiraal een goede keuze is, als je de goede (vorm) spiraal hebt die bij je lichaam past!

19-06-2022 | Vrouw | 26
koperhoudend spiraal (300)
Hele fijne anticonceptie! Ik las allemaal horrorverhalen over de koperspiraal. Tot nu toe erg tevreden ( heb hem 6 maanden nu). Ik heb verschillende anticonceptie’s geprobeerd ( ook mirena spiraal) maar tot nu toe werkte niets fijn voor mij. Ik wilde van de hormonen af. Zo ben ik bij de koper spiraal terecht gekomen. Heel fijn!! Ik heb nergens last van, voel mij goed. Enig[lees meer...]e min puntje is dat de menstruatie langer duurt en iets heviger is qua bloeden dan normaal bij mij. Duurt ongeveer 8 dagen waarvan 2 dagen wat heviger. Maar evengoed beste keuze die ik heb gemaakt!

14-12-2021 | Vrouw | 26
koperhoudend spiraal (330)
Ik heb mijn spiraal nu drie jaar geleden laten zetten n.a.v. eerdere psychische klachten bij pilgebruik en een nieuwe vaste relatie. Het plaatsen van de spiraal was even spannend, maar stelde in mijn geval niet zo veel voor. Binnen een paar minuten was hij geplaatst en kon ik weer naar huis. De eerste maanden met de spiraal waren heftig. Ik had het eerste half jaar om d[lees meer...]e maand eerst een lichte en dan een hele zware menstruatie, die gepaard ging met veel pijn en hevige bloedingen. Ik stond op het punt om de spiraal er weer uit te laten halen toen mijn normale menstruatiepatroon terugkeerde. Ik heb me in deze eerste fase regelmatig (twee aaneensluitende dagen per acht weken) ziek moeten melden vanwege mijn klachten, maar ik heb na de eerste zes maanden geen afwijkende menstruatieklachten meer gehad. Ik geniet nu dus al ruim 2,5 jaar klachtenvrij van betrouwbare anticonceptie. Voor mensen die om watvoor reden dan ook willen kiezen voor hormoonvrije en betrouwbare anticonceptie is de koperspiraal een uitkomst, maar houd -vooral in het begin- wel rekening met mogelijke bijwerkingen. Deze kunnen namelijk best even pittig zijn.

18-12-2021 | Vrouw | 28
koperhoudend spiraal (330)
Ik koos de koperspiraal omdat het me natuurlijker leek dan hormonen. Vanaf de eerste dag veel klachten, ik dacht eerst door het plaatsen en later door het wennen, maar na 9 maanden laten vervangen door een hormoonspiraal. Klachten: -Bijna elke dag bloedverlies en dus altijd met maandverband ed in de weer of vieze onderbroeken. -Menstruaties zo pijnlijk als weeën me[lees meer...]t zoveel bloed dat ik in 2 uur tijd (opstaan tot aankomen op werk) zowel de dikste ob als dikste maandverband vol had + compleet doorgelekt met mega stolsels. Ik voelde me tijdens die menstruaties wel 10 dagen slap en leeggezogen. Dat kende ik alleen van de eerste menstruatiedag. -Een groot deel van de maand buikpijn met veel zeuren, trekken, steken waardoor ik me ziek voelde en de dagelijkse dingen veel moeite kostten. Het gevoel van ik ga met een kruik tegen m’n buik in bed leggen en wachten tot dit wegtrekt. Neiging om pijn weg te puffen. -Vocht vasthouden in benen De hevige menstruaties gaven de doorslag om de t-safe te verwijderen. Ik ging er vanuit dat de hormoonspiraal ook voor buikklachten zou zorgen, omdat er ‘iets’ zit. Echter, het vervangen gaf alleen een dag bloedverlies. De dag voor het vervangen liep ik de buikpijn van de T safe nog weg te puffen en de dag erna met Mirena voelde mijn buik weer gewoon aan als buik met een baarmoeder die ik niet voelde zitten. Wat een verademing na zo lang een pijnlijke geïrriteerde baarmoeder te hebben gehad.

21-04-2022 | Vrouw | 29
koperhoudend spiraal (380)
Ik had een Kyleena en na ongeveer 5 maanden ging ik mij zwaar vermoeid voelen, neerslachtig en kwam ik ongeveer 1.3 kilo per week aan. De dokter hier zij dat het kwam door de Kyleena en daarom vervangen voor koperspiraal. Wat een top ding. Geen bijwerkingen en zelfs minder pijn bij menstruaties dan bij het hormoonspiraal!

03-01-2022 | Vrouw | 29
koperhoudend spiraal (300)
het plaatsen van de spiraal was erg pijnlijk doordat mijn baarmoeder wat gekanteld ligt zijn ze erg lang bezig geweest. na 12 jaar de pil wilde ik eigenlijk helemaal geen anticonceptie meer maar doordat mijn vriend niet goed tegen condooms kan bleef er geen andere optie over dan een hormoon vrij antoconceptie middel dus de koper spiraal. na het plaatsen heb ik krampen geha[lees meer...]d en pijnstillers werkte niet. nu 6 maanden later merk ik dat ik minder heftige menstruaties heb en de krampen iets minder worden. wel heb ik tijdens de ei sprong en voor de menstruatie een hele bolle onderbuik, hou ik vocht vast en doen mijn boven benen heel veel pijn. verder voel ik mij vaak 1,5 week prima en daarna beginnen de stemmings wisselingen weer. ik ben niet bepaald tevreden met het koper spiraal maar helaas heb ik op dit moment geen andere opties. ik laat hem nog zitten tot dat wij aan kids willen beginnen. kan niet wachten tot dit on ding er uit gehaald kan worden.

01-11-2021 | Vrouw | 29
koperhoudend spiraal (300)
het inbrengen van de T safe ging niet zonder slag of stoot. mijn spiraaltje zit er nu 3 maanden in en ik ervaar erg vervelende klachten. laag libido, gewicht toename (8 kilo in 3 maanden) krampen, opgezwollen buik (lijk 2 maanden zwanger) langer en zwaardere menstruatie.

20-01-2022 | Vrouw | 30
koperhoudend spiraal (300)
Plaatsen was ontzettend pijnlijk 2 dagen in de weeën gezeten beval nog liever, toen is er waarschijnlijk al iets niet goed gegaan. Daarna kreeg ik elke keer voor mijn menstruatie en tijdens heel veel zenuwpijn (continu steken) aan 1 kant. Vannaf mijn onderrug tot bekken tot been etc. Menstruatie duurde zo 2 week heb nog speciale medicatie gehad om het (extreme) bloedverlie[lees meer...]s te minderen, lekte door tampon en maandverband binnen 2 uur heen en kampte al met bloedarmoede maar ook dit werkte niet. Volgens de gyn moest dit binnen 3 maand beter gaan. Kreeg nog een calciumsupplement met vitd om te kijken of dit iets deed voor de bloedingen, tot mijn bekkenpijn zo heftig werd, kon ineens niet meer plassen alles verkrampte, wel steeds aandrang. Bij ff stofzuigen moest ik gewoon weer zitten alles deed dan zeer. Vanochtend een echo gehad, nou het zat goed, klachten konden niet daarvan komen, wou hem er toch uit, bleek dat de spiraal aan 1 kant helemaal kromgebogen was. Hij drukte dus wel continu ergens op mijn blaas of iets. Dit kon komen omdat het niet goed was opgemeten of omdat mijn baarmoeder zo is verkrampt dat die hem krom heeft getrokken, wat ik raar vind. Voelt zoveel beter nu die erruit is, nu alles maar rust geven. Vertrouw dus altijd op je eigen gevoel!