Ervaringen met T-Safe

koperhoudend spiraal

buikklachten

12-12-2023 | Vrouw | 25
koperhoudend spiraal (300)
Mijn ervaring met de koperspiraal is niet positief, maar dit is natuurlijk niet voor iedereen hetzelfde. Ik heb altijd al hevig gereageerd op anticonceptie met hormonen, en besloot daarom voor de koperspiraal te gaan, in de hoop dat mijn PMS-klachten zouden afnemen en ik een zo natuurlijk mogelijke cyclus zou hebben. Ik wist dat de koperspiraal kon zorgen voor hevigere men[lees meer...]struaties, maar mijn menstruaties waren van nature 4/5 dagen lang en niet hevig, dus ik was hier niet heel bang voor.. Van het zetten van de spiraal heb ik weinig gemerkt, helaas kreeg ik na een aantal maanden klachten. Mijn menstruaties duurde op een gegeven moment bijna 2 weken (wat langer vond ik geen probleem, maar 2 weken in de maand ongesteld is niet prettig), telkens vlak na mijn ovulatie kreeg ik ineens rare pijnklachten in mijn buik en leek het soms alsof er een harde bal in zat. Deze pijnklachten waren soms zo aanwezig en zorgde er vaak voor dat ik pijnstilling in moest nemen om te kunnen functioneren gedurende de dag. Achteraf had ik veel eerder de keuze moeten maken om de spiraal te laten verwijderen, aangezien de klachten maandelijks verergerden. De werking van de koperspiraal is het creëren van een steriele ontsteking van het baarmoederslijmvlies. Sommige vrouwen merken hier niets van, terwijl andere vrouwen hier erg veel last van kunnen hebben. Luister goed naar je lichaam: als je na 3-6 maanden rare klachten ervaart is de kans groot dat jouw lichaam niet goed reageert op de koperspiraal!

16-03-2023 | Vrouw | 26
koperhoudend spiraal (300)
In mijn zoektocht naar anticonceptie die bij mij past voor de koperspiraal gegaan. Het plaatsen deed erg veel pijn. Daarna was het een maand prima te doen met af en toe steken. Nu al 2 maanden last van heftige buikpijn en veel steken. Daarnaast is mijn buik behoorlijk opgezet. Uit echo blijkt dat spiraal goed is gezet. Na 3 maanden met allerlei klachten die mij in de dagel[lees meer...]ijkse dingen vreselijk belemmeren toch besloten het spiraaltje eruit te halen.

26-12-2022 | Vrouw | 34
koperhoudend spiraal (380)
5 weken geleden voor de tweede keer een koperspiraal laten zetten, aangezien ik niet tegen hormonen kan en de condooms ook wel zat was. Een aantal dagen na het zetten begon een zeurende pijn in mijn heupgewrichten en uitstraling naar mijn benen. Ineens herinnerde ik de pijn van een aantal jaar geleden. Toen had ik mijn eerste koperspiraal. Nooit die pijn gelinkt aan de spi[lees meer...]raal. Nu dus wel na een paar jaar zonder spiraal te hebben geleefd. Bizar! Ook erg koude voeten door de pijn. Ik ben afgelopen weken ook veel verkouden geweest en keelpijn/opgezette klieren. Ook dit was zonder koperspiraal veel minder. Doet het wat met de weerstand? Verder een helse eerste menstruatie achter de rug. Dit wordt vast beter maar voor mij is het duidelijk dat dit niet meer de juiste anticonceptie is. Ik vermoed ook dat koper iets met je hormonen doet. Voel me angstiger en vermoeider . Ik ga nu voor een pessarium. Ik schrijf nooit een review maar wil vrouwen waarschuwen. Mocht je geen hormonen willen denk dan niet gelijk aan een koperspiraal!! Je hebt maar 1 lichaam, wees er zuinig op! Lees je goed in met de zoekwoorden: iud experiences. Copper toxic.

27-09-2022 | Vrouw | 30
koperhoudend spiraal (300)
ik heb hier een aantal maanden geleden ook een artikel geschreven toen ik de koper spiraal nog had. sinds 2 maanden heb ik hem er uit laten halen omdat ik mij op zijn zachts gezegd heel slecht voelde. nu hij er uit is merk ik pas wat het met mijn hormonen heeft gedaan (volgens de huisarts zou dit onmogelijk zijn) ik voel mij weer fit, vrolijk en actief. mijn menstruatie is[lees meer...] weer 4 dagen met normaal bloed verlies i.p.v. 8 dagen met hevige krampen. mijn libido en gevoel zijn weer terug. het enige nadeel is dat mijn haar op dit moment wat uitvalt maar dat komt door de hormoon schommelingen. het verhaal dat koper geen effect kan hebben op je hormonen is dus niet waar! indirect kan dit zeker effect hebben en in mijn geval was het nog erger dan met de pil. al met al een goede beslissing geweest om hem te laten verwijderen.

27-09-2022 | Vrouw | 44
koperhoudend spiraal (300)
Ik heb in 2015 ooit een koper spiraal laten plaatsen dit was 1 jaar na een zwangerschap. Daar nooit pijn gehad ook niet met plaatsen. Nu heb ik 1 maand geleden met heeeel veel pijn er 1 laten plaatsen. Ik heb hevige krampen en rugweeen en dit straalt uit naar mijn bekken en benen. Ik heb zoveel pijn dat ik dit spiraaltje vandaag laat verwijderen.

18-08-2022 | Vrouw | 40
koperhoudend spiraal (300)
Na plaatsing begonnen de pijnklachten ze waren op de achtergrond altijd aanwezig maar een week voor de menstruatie en tijdens de menstruatie was het eigenlijk ondraaglijk. Hele scherpe pijnsteken in mijn onderbuik elke maand vanaf een week voor de menstruatie, ik werd er om de nacht wel een keer wakker van en kon ook geen stukje gaan wandelen omdat ik van de pijnscheuten ([lees meer...]die onverwacht kwamen) nauwelijks rechtop kon blijven staan. Volgens de huisarts was het onwaarschijnlijk dat de klachten door de t safe kwamen, maar vanaf het moment dat ik hem heb laten verwijderen heb ik nergens meer last van gehad, ik kan weer doorslapen en sporten zonder klachten. Ik heb ruim een jaar gewacht om te kijken of ik misschien moest wennen aan deze koperspiraal (hiervoor had ik een ander koperspiraal zonder klachten) maar de klachten werden alleen maar erger.

26-07-2022 | Vrouw | 23
koperhoudend spiraal (300)
Bij het inzetten van mijn spiraal, heb ik nog een uur in de behandelkamer gelegen vanwege duizeligheid en braken. Een aantal dagen last gehad en het was weer over, na 2 maanden had ik pijn tijdens de sex en continu last van mijn onderbuik. De spiraal bleek nog wel op de juiste plek te zitten, vanwege medische geschiedenis ben ik door gestuurd naar de uroloog. Na 8 maande[lees meer...]n had ik nog steeds continu pijn en mijn enige optie leek mij om het koper spiraal eruit te halen. Dit bleek de oplossing te zijn, want sindsdien nooit meer last gehad van mn onderbuik. Tot heden weten we nog steeds niet hoe dit zon effect heeft kunnen geven.

16-02-2022 | Vrouw | 34
koperhoudend spiraal (380)
Ik ben 34 en heb inmiddels 4 koperspiraaltjes versleten. De reden dat ik koperspiraaltjes gebruik is omdat ik een stollingsafwijking heb waardoor ik absoluut geen hormonen mag. Het eerste koperspiraaltjes werd bij mij op 15 jarige leeftijd geplaatst en was uiteindelijk weggezakt waardoor ik zwanger ben geraakt op 16 jarige leeftijd. 99% beschermd. maar 1% is toch kans[lees meer...] op.. dus pas op jonge meiden! Na de bevalling opnieuw laten plaatsen en deze na 5 jaar laten verwijderen vanwege een 2e kinderwens. 4 jaar geen spiraal gedragen en ik heb mij toen voor het eerst mezelf gevoeld. Niet opvliegend, geen kort lontje, geen depressieve gevoelens, geen angsten, geen acne(!). Al deze klachten had ik sinds mijn puberteit en heb er nooit bij stil gestaan dat dit evt aan het spiraal kon liggen. Nou goed, 2e kindje gekregen. Daarna weer een spiraaltje laten plaatsen. Toen kreeg ik hier en daar, naast de klachten hierboven genoemd, last van abcessen tot onder mijn kiezen aan toe, jeuk, slechte concentratie, snel afgeleid, niet op woorden kunnen komen, onrustig gevoel, hartkloppingen, opgejaagd en onverklaarbare adrenalinestoten zonder aanleiding kwamen hierbij. 2 jaar geleden was het weer tijd om te vernieuwen. Na deze wissel pikte ik elke griep/verkoudheid op en leek mijn lichaam steeds slechter te herstellen. Ik ben 5 jaar geleden begonnen met intensieve krachtsport. Ik hield dit niet meer vol na de laatste wissel 2 jaar geleden. Na elke training leek ik zwakker te worden en leek het op overtraining terwijl ik ergens al het gevoel had dat dit niet door een griepje of overtraining kon komen. Er is meer aan de hand vertelde mijn lichaam. Ik legde mezelf erbij neer dat ik misschien wat ouder werd en goed voor mijn lichaam moest zorgen en weer de oude ‘ik’ moest terug vinden. Sinds de laatste wissel 2 jaar geleden kreeg ik ook abcessen onder mijn oksels en bulten in mijn benen. Dit is inmiddels gediagnosticeerd alszijnde hidradenitis suppritiva. Een chronische ontsteking van de zweetklieren in het lichaam. Tot op de dag van vandaag zegt mijn intuïtie dat dit niet klopt en dat er een aanleiding voor moet zijn voor al deze klachten. Geen enkele arts denkt aan een kopervergiftiging. Überhaupt ernaar vragen is nooit gedaan. Ik heb inmiddels al aardig wat ziekenhuizen en artsen en onderzoeken gehad. Niets te vinden. Mijn gynaecoloog heeft mij bij de laatste controle (6 weken na plaatsen) verteld dat zij dit allemaal niet herkende alszijnde bijwerkingen van het koperspiraal. Wel heeft zij voorgesteld om het spiraal te verwijderen mocht ik dit zelf willen uitproberen. Nu na al die jaren heb ik verschillende artikelen, onderzoeken en ervaringen gelezen dat kopervergiftiging wel degelijk deze klachten kunnen geven en dat 100% van de vrouwen met een koperspiraal uiteindelijk een kopervergiftiging opbouwt. Het brengt je hormoonhuishouding volledig op z’n kop. Nu zal niet iedereen deze klachten die ik heb hierbij ervaren. Maar aangezien ik grotendeels van mijn leventje een koperspiraal gebruik kan ik wel het beste mijn ervaring delen en het gebruik op de lange termijn afraden. Ik ga aankomende week mijn spiraal laten verwijderen en ik weet bijna zeker dat ik mijn lichaam hier een plezier mee doe en het rustig aan weer kan opbouwen en gezond ga maken. Doe wat goed voelt maar vertrouw op jezelf. En let goed op deze boven genoemde klachten. Je lichaam zegt hier iets mee. Hoe langer je het negeert hoe ernstiger je klachten.