Ervaringen met T-Safe

koperhoudend spiraal

buikklachten

25-03-2024 | Vrouw | 42

buikklachten

In 2018 deze spiraal laten zetten. Zetten deed geen pijn en heb verder eigenlijk nooit geen last gehad van klachten oid. Ik werd wel gewoon maandelijks ongesteld rond de 5 dagen en dan was t over. Sinds vorig jaar ineens tijdens menstruatie hevige stekende buikpijnen die meestal op dag 2 of 3 van de menstruatie kwamen. Ook last van moodswings, huilbuien, spierpijn etc.[lees meer...] Zelf d8 ik dat ik in de overgang was/ ben. 1.5 maand met deze klachten naar de huisarts gestapt want vond die buikpijnen t vervelendste. Zij vroeg me naar de spiraal en zei mss moet die er wel uit. Leek me geen fijne gedachte want al met al was ik erg tevreden er over. Toen ik zei dat ik d8 in de overgang te zijn wuifde ze dat min of meer weg. Kreeg wel een doorverwijzing naar de gynaecoloog. Tussen door toen zelf naar een overgang consulente gestapt. En kreeg daar de bevestiging wel degelijk in de peri menopauze te zijn. Ook zij raadde me een ander spiraal aan of de zoely pil. Een aantal dagen daarna moest ik naar de gynaecoloog. En ook deze adviseerde de spiraal eruit te laten halen en over te gaan op de mirena. Omdat mijn lijf hormoon tekort had, iets van progesteron of oestrogeen en dat schijn je wel nodig te zijn. Dus vandaag de t safe eruit laten halen en een mirena laten plaatsen. Wil wel even benadrukken dat ik verder echt tevreden was over de t safe, ik lees zoveel horror verhalen ook wel over de mirena die ik nu heb maar ieder persoon ervaart t anders. Laat je niet gek maken door negatieve verhalen. En heb je wel klachten is zn spiraal net zo snel weer verwijderd en ook dat valt reuze mee. Hopelijk bevalt de mirena mij net zo als de t safe.

16-01-2024 | Vrouw | 36
koperhoudend spiraal (300)
Ik heb sinds mijn 16e de pil geslikt en vanaf 21 jaar verschillende pillen geprobeerd ivm bijwerkingen. Ook een mirenaspiraal die ik na 2 jaar heb laten verwijderen ivm doorbraakbloedingen en buikpijn. Met de pil had ik elke maand een schimmelinfectie. Sinds 2 jaar heb ik de T Safe. Ik ben zeer tevreden. Mijn menstruatie is 6 dagen, waarvan 1 dag hevige bloeding waarna [lees meer...]het afbouwd. Ik heb menstruatiekrampen in de eerste 2 dagen. Het steekt wat meer dan vroeger denk ik. En het trekt naar mijn onderrug. Maar het is goed te dragen. Soms neem ik een paracetamol snachts om te slapen. Ik heb geen schimmelinfecties meer (die ik wel had op hormonale anticonceptie). Ik voel me levendiger zonder hormonen, zowel ups als downs. Orgasmes zijn makkelijker en intenser. Ik heb advies van een hormooncoach gevraagd om pms te verminderen. Het plaatsen van de t safe heb ik op eigen verzoek bij een gynecoloog gedaan met lokale verdoving. Kosten vond ik erg meevallen. Echo daarna als check. Ik ben flauwgevallen, terwijl de pijn meeviel. Ik kan het plaatsen bij een gynecoloog aanraden.

14-01-2024 | Vrouw | 34
koperhoudend spiraal (375)
Plaatsten deed totaal geen pijn even 2 keer een steek en klaar. Zoveel horror verhalenšŸ¤£ vind bloedprikken en hoofdpijn nog erger. Wel na het plaatsen die dag wee achtig krampen dat was wel even vervelend maar ben blij dat ik m heb.

12-12-2023 | Vrouw | 25
koperhoudend spiraal (300)
Mijn ervaring met de koperspiraal is niet positief, maar dit is natuurlijk niet voor iedereen hetzelfde. Ik heb altijd al hevig gereageerd op anticonceptie met hormonen, en besloot daarom voor de koperspiraal te gaan, in de hoop dat mijn PMS-klachten zouden afnemen en ik een zo natuurlijk mogelijke cyclus zou hebben. Ik wist dat de koperspiraal kon zorgen voor hevigere men[lees meer...]struaties, maar mijn menstruaties waren van nature 4/5 dagen lang en niet hevig, dus ik was hier niet heel bang voor.. Van het zetten van de spiraal heb ik weinig gemerkt, helaas kreeg ik na een aantal maanden klachten. Mijn menstruaties duurde op een gegeven moment bijna 2 weken (wat langer vond ik geen probleem, maar 2 weken in de maand ongesteld is niet prettig), telkens vlak na mijn ovulatie kreeg ik ineens rare pijnklachten in mijn buik en leek het soms alsof er een harde bal in zat. Deze pijnklachten waren soms zo aanwezig en zorgde er vaak voor dat ik pijnstilling in moest nemen om te kunnen functioneren gedurende de dag. Achteraf had ik veel eerder de keuze moeten maken om de spiraal te laten verwijderen, aangezien de klachten maandelijks verergerden. De werking van de koperspiraal is het creƫren van een steriele ontsteking van het baarmoederslijmvlies. Sommige vrouwen merken hier niets van, terwijl andere vrouwen hier erg veel last van kunnen hebben. Luister goed naar je lichaam: als je na 3-6 maanden rare klachten ervaart is de kans groot dat jouw lichaam niet goed reageert op de koperspiraal!

27-10-2023 | Vrouw | 27
koperhoudend spiraal (300)
Het zetten zonder pijnstilling was erg pijnlijk. Dit voelde als menstruatiepijn maar dan een stuk dieper in mijn lichaam en veel sterker dan ik gewend ben. Direct na het plaatsen was er bloedverlies, vergelijkbaar met de menstruatie. Diezelfde dag had ik sterke lage rugpijn en menstruatiepijn, maar dit had ik verwacht. Die nacht kon ik echter alleen nog maar op mijn rug s[lees meer...]lapen omdat draaien op mijn zij heftige pijnscheuten/krampen gaf in mijn buik. Dit heeft twee nachten geduurd. Vanaf de eerste nacht heb ik een zeer scherpe en krampende pijn rond mijn navel direct na het doorslikken van vast voedsel. Deze pijn is in de loop van de dagen erger geworden en nu (op dag 4) kan ik alleen maar drinken: eten is te pijnlijk en voelt als een straf. Vanaf de eerste nacht pijn met plassen en bij de stoelgang. Dit zijn scherpe steken in mijn onderbuik (meer rechtsonder). Vanaf de eerste nacht enorm gezwollen buik die zeer doet om aan te raken: ik kan geen normale broeken verdragen. Op de echo zit de spiraal echter goed.

24-08-2023 | Vrouw | 26
koperhoudend spiraal (300)
Ik wilde de koperspiraal omdat de pil en bijbehorende hormonen heel veel invloed hadden op mijn stemming. Heb hem er uiteindelijk toch uitgehaald en voor een miren spiraal gekozen omdat de hoeveelheid pijn, de duur ervan, het vele bloeden en ondanks geen hormonen ik toch ook mentale klachten kreeg zoals onzekerheid, nervositeit.

04-07-2023 | Vrouw | 38
koperhoudend spiraal (380)
Na de anticonceptie pil, de Nuva-Ring, een koperspiraal(zeer tevreden) en daarna de Mirena (heel veel last van gehad, na 2 maanden laten verwijderen) toch weer terug naar een koperen variant. Na wat speurwerk zelf de T-safe gevonden. Vooral dat hij 10 jaar kon blijven zitten sprak mij erg aan. Vooral dat er geen hormonen bij komen kijken vind ik top, kan daar erg last van [lees meer...]hebben (stemmingswisselingen, laag libido, hoofdpijn etc). Mijn huisarts van toen had nog geen ervaringen met de T-safe, maar ook hij was enthousiast en ik was de eerste waarbij hij hem ging plaatsen. Ging helemaal top, nergens last van gehad! Ik heb hem nu 7,5 jaar en ben echt heel erg tevreden! Ik heb van nature al een regelmatig cyclus en dit is na het plaatsen gewoon zo verder gegaan. Wel had ik het eerste jaar ongeveer wat meer last voordat ik ongesteld moest worden. Afgelopen jaren praktisch geen last gehad en vergeet ik Ć¼berhaupt dat ik hem heb. Laatste maanden wel weer wat meer last, erg veel kramp voor en tijdens mijn ongesteldheid. Ook dan een zeurderige pijn die er constant is. Wij zitten er aan te denken om hem te laten verwijderen omdat ik sowieso nieuwsgierig ben of er iets gaat veranderen (lichamelijk) als ik hem niet meer heb en mijn man wilt zich laten helpen. Ik zou hem iedereen aanraden die en geen hormonen in zijn lijf wilt en voor 10 jaar beschermt wilt zijn!

29-04-2023 | Vrouw | 24
koperhoudend spiraal (375)
Ik heb 3 jaar geleden de koperspiraal T safe laten zetten bij mijn huisarts. Daarvoor zat ik al 8 jaar aan de anticonceptiepil. Ik besloot om met de anticonceptiepil te stoppen omdat ik geen extra (onnodige) hormonen meer wou slikken. Na het ophalen van de T safe bij de apotheek, ging ik naar de afspraak om de spiraal te laten zetten. Ik had mijn moeder meegevraagd omda[lees meer...]t ik nogal bang was om er ziek van te worden. Ik had vantevoren een 500mg naproxen tablet en 2 paracetamollen op verzoek van de huisarts. Het zetten zelf ging via een eendenbek en ging redelijk snel. Volgens mij duurde dit 5 a 10 minuutjes. Ik voelde terwijl mijn huisarts de spiraal plaatste een schokje in mijn baarmoeder, wat niet prettig was, maar ook niet extreem pijnlijk. De eendenbek zelf vond ik onprettiger omdat dit de baarmoedermond de hele tijd open houdt. Nadat de spiraal was ingebracht voelde ik me opgelucht en moest ik even blijven liggen van de huisarts. Ik voelde me goed en had geen pijn. Na een paar minuten voelde ik dat mijn baarmoeder het spiraaltje begon af te stoten. Mijn baarmoeder trok de hele tijd samen en deed veel pijn. Ik werd onwel, voelde alsof ik flauw ging vallen en alsof ik ging kotsen. De huisarts bleef bij me en gaf me een kotsbakje voor het geval dat. Even later voelde ik me goed genoeg om de kamer te verlaten. Eenmaal buiten zag mijn moeder dat het niet goed met me ging omdat ik helemaal bleek zag en niet wou praten. Ik had moeite met lopen door de krampen. Eenmaal thuis kon ik niets anders dan in bed liggen en huilen. Ik nam nog wat pijnstillers om de dag door te komen. Ik had de telefoon in mijn hand om de huisarts te bellen om te zeggen dat ik dat ding er zo snel mogelijk uit wou hebben. Maar ik hield me sterk. Persoonlijk kon ik niks meer doen diezelfde dag, maar een vriendin van mij die had bijna nergens last van.. Dus dit verschilt per persoon en het is vaak veel minder als je al eens zwanger bent geweest of al eerder een spiraal hebt gehad etc. De dag erna was de pijn al een stuk minder en kon ik het goed uithouden met 2paracetamollen. Ik deed het het nog steeds rustig aan. De pijn werd geleidelijk minder door de dagen heen, met enkele kramp buien hier en daar. Die kramp buien kwamen nog wel regelmatig voor in de eerste maanden, maar dit was niet erger dan een normale menstruatie. Mijn eerste paar menstruaties waren veel heftiger dan ik gewend was. Ik lekte constant door, moest mijn tampon om het uur verwisselen en ik had meer last van krampen (wat ik normaal nooit zo erg had). Met een paar naproxens was deze pijn prima te doen, maar het hevige bloedverlies vond ik erg vervelend en ik moest hier constant rekening mee houden. Ik was lichtjes bang voor elke menstruatie die ging komen, omdat ik niet wou doorlekken in het openbaar. De krampen en bloedverlies werd minder na 3 menstruaties en na 6 maanden zijn mijn menstruaties weer helemaal zoals voorheen. Na een half jaar heb ik voor de zekerheid nog eens een echo laten maken in het ziekenhuis om te kijken of de spiraal goed was geplaatst. Na 3 jaar een spiraal te hebben ben ik achteraf heel blij met mijn keuze. Ik heb nu helemaal geen pijn of andere klachten meer. Je hebt er wat onlast mee in het begin, je hoeft verder 10 jaar nergens meer aan te denken, je hebt geen onnatuurlijke hormonen in je lichaam en je hebt een van de meest betrouwbare vormen van anticonceptie. Ik heb zeker geen spijt en ben heel blij dat ik deze keuze heb gemaakt. Als je twijfelt, zou ik het wel proberen want het brengt zoveel meer dan de tijdelijke pijn. En pijn vergeet je weer!! En mijn ervaring is jouw ervaring niet, dus het zou kunnen dat het bij jou veel minder heftig is. Succes dames!

16-03-2023 | Vrouw | 26
koperhoudend spiraal (300)
In mijn zoektocht naar anticonceptie die bij mij past voor de koperspiraal gegaan. Het plaatsen deed erg veel pijn. Daarna was het een maand prima te doen met af en toe steken. Nu al 2 maanden last van heftige buikpijn en veel steken. Daarnaast is mijn buik behoorlijk opgezet. Uit echo blijkt dat spiraal goed is gezet. Na 3 maanden met allerlei klachten die mij in de dagel[lees meer...]ijkse dingen vreselijk belemmeren toch besloten het spiraaltje eruit te halen.

05-02-2023 | Vrouw | 38
koperhoudend spiraal
Vijf jaar geleden de t safe laten zetten, nadat ik na het plaatsen van een 'normaal' koperspiraal veel last kreeg van pijn tijdens mijn ongesteldheid. Na vijf jaar nog steeds erg tevreden. Ongesteldheid vergelijkbaar met de periode voor het plaatsen van een koperspiraal. Ikzelf heb geen enkele last van krampen of langdurige bloedvloei. Wel sinds het plaatsen sneller last [lees meer...]van een bacteriƫle infectie, dit gebeurt af en toe na sex (zonder condoom, met eenzelfde vriend). Door mijn leeftijd, vorm van migraine (Aurora) en het roken mocht ik geen hormonen meer. Laten zetten in het ziekenhuis onder een roesje (is mogelijk na aanvraag) door een traumatiserende ervaring in het verleden .

04-02-2023 | Vrouw | 31
koperhoudend spiraal (300)
Inmiddels heb ik de T-Safe zoā€™n 8 jaar. Heeel erg veel pijn gehad tijdens het laten zetten, daardoor zou ik niet opnieuw een spiraal nemen. Al met al heel erg tevreden over de effectiviteit, ondanks de heftige menstruatie pijn, maar dat had ik ook al voor ik begon met anticonceptie. De laatste paar jaar ervaar ik steeds meer klachten, zoals vermoeidheid, gewrichtspijn, mis[lees meer...]selijkheid en buikpijn, PMS, angst en paniekaanvallen, laag libido, en het laatste half jaar heb ik ook ineens heel erge acne in mijn hals. In onderzoeken is verder niets te vinden. Ik heb destijds heel bewust gekozen voor een hormoonvrije spiraal omdat ik enorme stemmingswisselingen van de pil kreeg, maar nu toch besloten om hem binnenkort te laten verwijderen.

17-01-2023 | Vrouw | 26
koperhoudend spiraal (380)
In 2020 had ik een koperspiraal. Ik had elke maand voordat ik ongesteld werd vaginale schimmel. Ik ben toen naar de dokter geweest. En ik zei dat ik denk dat het door mijn spiraal kwam. Waardoor zij zei dat dit niet mogelijk was. Uiteindelijk heb ik hem eruit laten halen en was deze klacht weg!! Ik heb nu sinds november 2022 weer een koperspiraal. Ik had zowiezo altijd [lees meer...]al pijn bij mijn eisprong. Maar nooit last van mijn menstruatie. Nu ik de koperspiraal heb, heb ik extreme buikpijn bij mijn eisprong. En bij mijn menstruatie!! Is gewoon bijna niet meer uit te houden. Ik wil niet om de zoveel weken aan de pijnstilling zitten. Als je bij je eisprong en menstruatie zo een pijn hebt. Dan zijn dat nog best veel dagen in de maand! Ik twijfel om hem eruit te laten halen. Maar ik weet niet wat ik dan ga gebruiken. Ik kan niet tegen de pil. En ik vond het zo fijn dat ik zonder hormonen iets had. En dat ik gewoon ongesteld word! Het zetten deed ook echt extreem pijn.

26-12-2022 | Vrouw | 34
koperhoudend spiraal (380)
5 weken geleden voor de tweede keer een koperspiraal laten zetten, aangezien ik niet tegen hormonen kan en de condooms ook wel zat was. Een aantal dagen na het zetten begon een zeurende pijn in mijn heupgewrichten en uitstraling naar mijn benen. Ineens herinnerde ik de pijn van een aantal jaar geleden. Toen had ik mijn eerste koperspiraal. Nooit die pijn gelinkt aan de spi[lees meer...]raal. Nu dus wel na een paar jaar zonder spiraal te hebben geleefd. Bizar! Ook erg koude voeten door de pijn. Ik ben afgelopen weken ook veel verkouden geweest en keelpijn/opgezette klieren. Ook dit was zonder koperspiraal veel minder. Doet het wat met de weerstand? Verder een helse eerste menstruatie achter de rug. Dit wordt vast beter maar voor mij is het duidelijk dat dit niet meer de juiste anticonceptie is. Ik vermoed ook dat koper iets met je hormonen doet. Voel me angstiger en vermoeider . Ik ga nu voor een pessarium. Ik schrijf nooit een review maar wil vrouwen waarschuwen. Mocht je geen hormonen willen denk dan niet gelijk aan een koperspiraal!! Je hebt maar 1 lichaam, wees er zuinig op! Lees je goed in met de zoekwoorden: iud experiences. Copper toxic.

27-09-2022 | Vrouw | 30
koperhoudend spiraal (300)
ik heb hier een aantal maanden geleden ook een artikel geschreven toen ik de koper spiraal nog had. sinds 2 maanden heb ik hem er uit laten halen omdat ik mij op zijn zachts gezegd heel slecht voelde. nu hij er uit is merk ik pas wat het met mijn hormonen heeft gedaan (volgens de huisarts zou dit onmogelijk zijn) ik voel mij weer fit, vrolijk en actief. mijn menstruatie is[lees meer...] weer 4 dagen met normaal bloed verlies i.p.v. 8 dagen met hevige krampen. mijn libido en gevoel zijn weer terug. het enige nadeel is dat mijn haar op dit moment wat uitvalt maar dat komt door de hormoon schommelingen. het verhaal dat koper geen effect kan hebben op je hormonen is dus niet waar! indirect kan dit zeker effect hebben en in mijn geval was het nog erger dan met de pil. al met al een goede beslissing geweest om hem te laten verwijderen.

27-09-2022 | Vrouw | 44
koperhoudend spiraal (300)
Ik heb in 2015 ooit een koper spiraal laten plaatsen dit was 1 jaar na een zwangerschap. Daar nooit pijn gehad ook niet met plaatsen. Nu heb ik 1 maand geleden met heeeel veel pijn er 1 laten plaatsen. Ik heb hevige krampen en rugweeen en dit straalt uit naar mijn bekken en benen. Ik heb zoveel pijn dat ik dit spiraaltje vandaag laat verwijderen.

25-08-2022 | Vrouw | 43
koperhoudend spiraal (380)
Ik heb hevige menstruatie gekregen en vanaf het begin veel hoofdpijnklachten (migraine). De huisarts zegt dat de hoofdpijn geen verband houdt met de koperspiraal en wil de koperspiraal voorlopig nog niet verwijderen. Voor de rest tevreden.