T-Safe

koperhoudend spiraal

09-05-2015

T-Safe (koperhoudend spiraal)

Ik heb gisteren de T-safe laten plaatsen in het ziekenhuis bij een gynaecoloog. Ik wilde graag overstappen van de pil op hormoonvrije anticonceptie en kwam al snel uit bij een koperspiraaltje. Het laten zetten van het spiraaltje was minder pijnlijk dan verwacht (ik ben 18 jaar en heb geen kinderen), maar na het zetten voelde ik me even helemaal niet lekker. De gynaecologe [lees meer...]zei dat dit een natuurlijke reactie is van het lichaam omdat er toch iets dat lichaamsvreemd is wordt geplaatst. Ik heb de rest van de dag last gehad van iets wat leek op menstruatiekrampen, alleen dan aan een stuk door. Nu, de volgende dag, heb ik bijna nergens meer last van. Omdat ik het spiraaltje gisteren pas heb laten plaatsen, kan ik nog niks zeggen over de ernst van mijn ongesteldheid de komende tijd. Ik gebruik vandaag voor de laatste keer de pil, waardoor waarschijnlijk mijn eerste keer ongesteld zijn met spiraaltje wat minder erg zal zijn dan zonder pil. Over het algemeen ben ik heel blij dat ik deze stap heb genomen!
11-01-2014

T-Safe (koperhoudend spiraal)

Geweldig, had ik deze stap maar eerder gemaakt. Na al eerder gemerkt te hebben dat ik zonder pil veel minder somber/vlak op het gebied van emoties ben, dacht ik dat het aan de hormonen lag. Toen ik dus weer anticonceptie wilde gaan gebruiken, wilde ik een koperspiraal. Dit werd toen door de dokter afgeraden omdat ik erg jong was en nog niet zwanger was geweest. Dit vond ik[lees meer...] zelf onzin maar de dokter heeft me overtuigd om de nuva ring te nemen ivm minder hormonen. Dit was opzich wel een prettige oplossing, maar ik kreeg vaak schimmelinfecties door de nuva ring. Toen toch gekozen voor het koperspiraaltje en ik voel me weer helemaal mezelf zonder hormonen. De enige nadelen zijn dat het zetten ongelooflijk pijn deed, en dat de 2de en 3de dag dat ik ongesteld ben erg veel pijn doen en dat ik veel bloedt. Maar ik slik liever 2 dagen per maand paracetamol dan 21 dagen in een maand hormonen. Ook blijft de t-safe 10 jaar zitten en heb ik hem gratis gekregen van de zorgverzekering, dus helemaal top.
19-01-2018

T-Safe (koperhoudend spiraal)

Ik had alle horror verhalen gelezen over het plaatsen van de t-safe. Was dus best bang om hem te laten zetten. Op advies bij de gynaecoloog laten zetten. Maar ze zei ja hij zit er al in hoor. Amper wat gemerkt. Wel voor de zekerheid van te voren ibrufan ingenomen. Die avond eventjes pijn maar dat heb ik over voor iets zonder harmonen. Zo blij dat ik eindelijk van die versc[lees meer...]hrikkelijke harmonen af ben. Dit is echt zo top! Als je een sterke vrouw bent hoef je echt niet bang te zijn voor die verhaaltjes van andere.
01-12-2016

T-Safe (koperhoudend spiraal)

Ideaal! Ik heb hem nu zo'n 1,5 jaar en ik ben erg over deze spiraal te spreken. Ik wou heel graag van de hormonen af en op aanraden van mijn huisarts voor deze spiraal gegaan, omdat hij 10 jaar kan blijven zitten. Het zetten was erg pijnlijk en ik heb die hele dag veel kramp gehad en de dagen erna ook iets. Bijna anderhalve maand (licht) gebloed. Maar toen mijn lichaam hem[lees meer...] eenmaal accepteerde, was ik echt om! Mijn menstruaties zijn niet langer dan met de pil, bloed wel iets meer maar alsnog niet noemenswaardig. Ik gebruik een menstruatiecup en meestal volstaat in de eerste paar dagen 2-3x per dag legen; daarna leeg ik hem 1x per dag. Voorheen had ik nog nooit kramp gehad tijdens mijn menstruatie, daar heb ik nu soms wel wat last van, maar als het me echt belemmerd in mijn dagelijks leven dan neem ik een paracetamolletje en kan ik weer verder. Ik was 19 toen hij gezet werd, geen kinderen gehad. Ben zo blij om niet meer aan de kunstmatige hormonen te zitten! Voel me daar oprecht een stúk beter door!
06-08-2015

T-Safe (koperhoudend spiraal)

Ik heb nu meer dan 3 jaar geleden de T-Safe laten plaatsen en ik ben er zeer over te spreken! Ik was destijds 17, maar het zetten was hoogstens een paar seconden even vervelend. Vantevoren natuurlijk wel pillen gekregen, en die hebben zijn werk goed gedaan. Wat betreft heftigere menstruatie; helemaal geen last van gehad. Niet dat ik me kan herinneren in ieder geval. Mijn p[lees meer...]eriode was sowieso al niet heel erg; nooit echt krampen of hevige bloedingen. Ik dacht dat door het plaatsen van het spiraaltje dat wel zou veranderen, maar dat is dus gelukkig niet gebeurd. Oh, en niet zwanger geraakt natuurlijk ;p
11-01-2015

T-Safe (koperhoudend spiraal)

Sinds de plaatsing continue buikpijn, noem t lichte weeen, ik werd daar zo moe van en heel erg geirriteerd. Mijn menstruaties waren zeer heftig vooral de eerste 4 dagen, elk uur de grootste maat tampons nodig en maandverband waardoor ik elke maand weer aan een ijzerkuur zat vanwege bloedarmoede. Ook seks begon pijn te doen, hij is waarschijnlijk door de heftige menstruatie[lees meer...]s en de continue krampen naar beneden gezakt. Hij is na een half jaar gebruik verwijderd nadat mijn man 'm tijdens de seks voelde zitten. Ik bleek toen ook zwanger van onze derde kind. Ik zou m niemand aanraden.
13-03-2014

T-Safe (koperhoudend spiraal)

Ik ben helemaal enthousiast over mijn koperspiraal. Het plaatsen ging prima met 800 mg ibuprofen en een paracetamolletje. De eerste paar dagen wat buikpijn gehad en het eerste half jaar nog wel wat meer bloedverlies tijdens de menstruatie plus nog wat meer krampen. Het duurt even voordat de baarmoeder de spiraal accepteert en veel vrouwen stoppen al te vroeg met deze vorm [lees meer...]van anticonceptie. Mijn menstruatie was na een half jaar weer helemaal op orde en ook de krampen tijdens mijn menstruatie zijn minimaal. Laat je goed informeren door, bij voorkeur, de gynaecoloog. Deze weet veel meer van verschillende soorten anticonceptie af dan bijvoorbeeld de huisarts. Laat je niet afschrikken door alle horrorverhalen, mensen delen nu eenmaal het liefst slechte ervaringen. Vandaar dat ik nu deze positieve ervaring opschrijf.
15-07-2019

T-Safe (koperhoudend spiraal)

Ik heb gekozen voor een koperspiraal vanwege een eerdere ervaring met een zware depressie tijdens het gebruik van de anticonceptiepil. Door deze mogelijke correlatie voelde ik weinig voor hormonen. Daarnaast vond ik de cijfers belangrijk en heb ik mezelf laten overtuigen door het relatief lage aantal zwangerschappen op jaarbasis tijdens het gebruik van dit anticonceptiemid[lees meer...]del (bron: NHG standaard anticonceptie). Het inbrengen van de spiraal was voor mij niet heel spannend. De huisarts was superssympathiek en het was maar op één moment even flink pijnlijk (minuutje doorbijten). Het eerste uurtje na plaatsing viel me reuze mee, maar de 24 uur erna had ik veel last van krampen. Ik zou dus wel aanraden om voor het huisartsbezoek alvast voldoende paracetemol, NSAID's, voedsel, en een warme kruik in huis te hebben, zodat je de bank in die tijd niet meer af hoeft. De eerste twee menstruaties na plaatsing waren pijnlijk en zwaar (2× 2 dagen thuis vanwege hevig bloedverlies), menstruatie 3 en 4 waren op te lossen met een paar enkele maandverbandjes. Menstruatie 4 was de hel (de lichte vloei van nr. 3 en 4 werd ruimschoots gecompenseerd met de uitstoot van hele lappen baarmoederwand tegelijk), maar nummer 5 en 6 waren prima. Mijn menstruaties laten tegenwoordig iets langer op zich wachten en vaak gaat er een aantal dagen licht (bruin) bloedverlies aan de menstruaties vooraf. Dit eerste vind vooral mijn partner onprettig, het laatste schijnt redelijk normaal te zijn. Veel belangrijker: de spiraal zit netjes op zijn plaats en doet zijn werk goed. Wat mij betreft is dit anticonceptiemiddel de moeite dubbel en dwars waard. Dit zal echter verschillen per persoon. Als je blij bent met je huidige anticonceptie en je deze feilloos goed gebruikt zou ik niet direct aanraden om over te stappen: de ervaringen met het spiraaltje verschillen, net als bij de pil, per persoon en je neemt dus wel een risico door over te stappen.
23-03-2018

T-Safe (koperhoudend spiraal)

In november de t-safe laten plaatsen. Hiervoor de nuvaring gebruikt. Wat een verschil is het met de koperspiraal. Voel me eindelijk weer mezelf. Voorheen voelde ik me heel afgevlakt en merkte ik dat ik nergens behoefte aan had. Het plaatsen van de koperspiraal was erg vervelend, de dag zelf ook een soort weeën pijn gehad. Dit is na een aantal dagen verdwenen. Mijn menstr[lees meer...]uatie is erger als voorheen en heb meer last van buikkrampen. Echter vind ik dit zelf niet zo erg. Ik zou de keus zo weer maken om op de koperspiraal over te stappen.
17-06-2017

T-Safe (koperhoudend spiraal)

Ik kan de t-safe spiraal van harte aanbevelen! Mijne is geplaatst met plaatselijke verdoving bij de gynaecoloog, waar ik specifiek naar had gevraagd omdat ik wist dat het pijnlijk zou worden. Voordat ik er erg in had zat de spiraal er al in, en ik ben lachend naar huis gegaan. Eenmaal thuis werkte de verdoving uit en kreeg ik enkele uren wat krampen, maar dit was te overzi[lees meer...]en. Bij de echo na twee maanden zat ie helemaal goed. Mijn menstruatie is onregelmatig, maar dat ligt aan mijzelf en niet aan de spiraal. Als ik dan wel ongesteld ben is het wel echt een rode tsunami, zoveel bloed dat ik verlies. Dit duurt echter maar 1/2 dagen en in totaal is de menstruatie 5/6 dagen per ongeveer twee maanden dus dat is prima. Een week voordat ik ongesteld word krijg ik wel een opgeblazen buik, maar ja allemaal verwaarloosbaar vind ik. Het werkt als een trein deze spiraal, tijdens seks ook nooit ergens last van en zeker een effectieve anticonceptie methode.
11-11-2016

T-Safe (koperhoudend spiraal)

Ik ben vroeg begonnen (15 of 16) aan de pil i.v.m. puistjes. Deze verdwenen daar ook binnen 3 maanden door. Nu na bijna 7 jaar de pil geslikt te hebben was ik het beu. Ik had namelijk ‘bijwerkingen’ zoals migraine aanvallen tijdens ongesteldheid, een laag libido en nooit klaarkomen. Dit zou door de hormonen kunnen komen. Ik heb daarom bewust gekozen voor de T Safe. Ik heb [lees meer...]de spiraal bij mijn huisarts laten zetten. Ik was nog ongesteld, mijn 4e dag. Van tevoren heb ik 400 mg ibuprofen ingenomen, ik neem nooit pijnstillers dus ik was hier al behoorlijk suf van. De huisarts was heel kundig en het was snel gedaan. Ik was voorbereid op helse pijn, maar het viel me reuze mee! Het was voor mij krampachtig gevoel, maar niet anders dan bij ongesteldheid. Ik heb heel bewust geademt (buikademhaling) en ik stond zo weer buiten. Mijn ongesteldheid duurde iets langer, ik heb 3 dagen langer wat bloedverlies gehad. Die dagen ook af en toe een zeurderige pijn in de onderbuik. Nu is het een week later, en heb nergens last van. Voel het spiraal ook niet zitten. Nog even kijken hoe het gaat als alle hormonen van de pil mijn lichaam uit zijn met de ongesteldheid. Ik heb in ieder geval een menstruatiecup gehaald, dat blijkt ook wel beter te zijn dan tampongebruik. Tot zover ben ik dus blij met mijn keuze!
29-08-2016

T-Safe (koperhoudend spiraal)

Bijna 3 weken geleden heb ik dapper en geheel vanuit mijn eigen ideetje eindelijk een koperspiraal laten zetten. Klonk als de perfecte anticonceptie! Van te voren was ik nog wel bang geworden door al die horror verhalen. Daarom nog even een rationele opmerking voor mijn tirade begint: iedere vrouw is anders. Mijn afspraak werd verzet, waardoor het ipv 1 uur, 3 uur geleden [lees meer...]was dat ik 400mg ibuprofen had genomen. Alleen al het eendenbekje voelde zóóó verkeerd. De huisarts verbaasd, ging rustig door. Toen ook nog die klem kwam was ik aan het kermen van de pijn. Maar dit was droom anticonceptie, ik zou dit voltooien. Toen dat buisje of testje en ik had nog nooit zo veel pijn gehad. Dacht dat dat het al was. Maar nee, toen moest het ding er nog in. Vervolgens was mijn baarmoeder al zo van streek dat ik het ding er uit bleef persen. De huisarts (die ervaren is) had er veel moeite mee en het duurde eindeloos. Daarna ben ik nog zeker een half uur blijven liggen omdat ik sterretjes zag. Ik had zo veel pijn. De assistente kwam me nog maar wat paracetamol geven. Ik had zo veel krampen en steken. Alles schreeuwde van neeee. Na iets van 3 kwartier ben ik door de assistente naar huis gereden (heldin), die had het erg met me te doen. Toen heb ik de rest van de middag liggen creperen. Tot ik de moed had verzameld te gaan koken. Door het overeind staan werd de pijn opeens ondragelijk. Heb de noodarts moeten bellen. Naar het ziekenhuis gestrompeld. Lijkbleek en trillend. Ondertussen al veel pijnstillers genomen en de laatsten uitgekotst. In het ziekenhuis hebben ze oa een echo gemaakt. Het ding was perfect geplaatst en er waren geen rare dingen te zien. Conclusie: ik reageerde waarschijnlijk erg heftig op het koper. Aan de naproxen (Aleve) gegaan. Daarna 6 dagen last gehad van heel, heel nare krampen. Maar doorgezet, want ik wilde dat ding houdenn. De week daarna de helft van de tijd wel draagbare krampen waarbij ik geen pijnstillers hoefde te nemen. Ook een constant gezwollen buikje, het voelt echt alsof er een baksteen in mijn buik zit. Ik wist nooit wanneer ik kramp zou krijgen. Ik merkte dat ik standaard na ook maar 10 minuten te hebben gewandeld (laat staan na 25 minuten hardlopen slik) krampen kreeg. De week daarna leek het 2 dagen minder en toen, na een vrij brave vrijpartij waarbij ik opeens totaaaal geen zin meer had (wat echt HEEL raar is voor mij) en hem heb moeten stoppen omdat ik gewoonweg NIKS voelde, behalve verkeerdheid, weer ontzettende krampen gehad. Wat voor zin heeft hormoonvrije anticonceptie als je er geen seks door kan hebben en bovendien als nog een opgeblazen ballon bent (reden waarom de pil me naar lijkt) die opeens niet meer vrij kan bewegen. Ik weet dat het na 3 maanden kan verbeteren. Maar dit is net zoiets als een toxische relatie nog 3 jaar aanhouden omdat het kan verbeteren, terwijl je totaal geen garantie hebt dat het verbetert en ondertussen je tijd verspild met het hebben van veel pijn. Ik hoop dus dat de huisarts hem er snel voor mijn komende ongesteldheid er uit wil halen. Ik had wellicht van te voren kunnen bedenken dat dit niet mijn ideale vorm van anticonceptie is, omdat ik erg pijnlijke, weeige ongesteldheden heb. Maar ik wilde dit zo graag proberen en had het anders wel op een later tijdstip als nog geprobeerd, dus tsja. Maar goed, pijnlijke ongesteldheidhebbers: kijk uit. En nogmaals: iedere vrouw reageert hier anders op.
24-05-2012

T-Safe (koperhoudend spiraal)

Zeer veel buikkrampen tijdens de menstruatie. ik moest elke dag van mijn menstruatie pijnstillers slikken omdat het anders niet te doen was. verder wel heel prettig om een normale cyclus te hebben met een koperspiraal
02-11-2018

T-Safe (koperhoudend spiraal)

twee moeten plaatsen omdat de eerste keer niet goed was gezet. Na de 2e keer bleek deze wel goed te zitten. Plaatsen kan wel pijnlijk zijn, maar huisarts kan ook een pijnstiller voorschrijven (aanrader!). Pijn gaat gelukkig naar een aantal uur weer weg. Belangrijk om niet te gaan liggen want dit kan pijnlijk zijn. Ik merkte dat lopen en/of fietsen goed hielp tegen de kramp[lees meer...]en (vergelijkbaar met menstruatiekrampen) Eerste menstruatie kan pijnlijker zijn dan normaal, maar gemerkt dat dit na een tijdje overgaat. Na een aantal maanden last van een onprettige/stinkende afscheiding. Dit schijnt volgens zowel de huisarts and gynaecoloog normaal te zijn. Dit is alleen iets voor en na de menstruatie. Ik ben blij dat ik nooit hormonale anticonceptie heb gebruikt. Voor mij is dit de meeste "natuurlijke" optie. Geen hormoonschommeling, gewichtstoename etc.
15-02-2018

T-Safe (koperhoudend spiraal)

Ik ben na jarenlang hormonaal pilgebruik overgestapt op de koperspiraal. Er wordt maar weinig aandacht besteed aan de eventuele bijwerkingen ervan. Laat je heel goed informeren! Sinds hij is ingebracht heb ik de eerste twee maanden regelmatig bij de gynaecoloog, huisarts en eerste hulp gezeten. Het begon met elke dag bloeden, dat kon voorkomen en nam ik voor lief, evenals [lees meer...]de uitbrekende acne die maar niet wegtrok. Over de buikkrampen die ik echter dagelijks had met rillingen en koorts was mij niets verteld. Na diverse controles en echo's werd mij verteld dat de spiraal prima op zijn plek zat en dat de pijn daar niet vandaan kon komen. Met plassen (kracht zetten) deed het pijn, met geslachtsgemeenschap deed het pijn, maar de spiraal zat zoals hij hoorde. Elke menstruatie was eigenlijk dramatisch, ik kon niet langer dan 20 minuten van huis zonder door te lekken (dit is vrij rot als je full time een studie volgt). Naarmate ik de spiraal langer had kreeg ik ook depressieve klachten, wilde ik eigenlijk liever niet uit bed komen en had ik elke dag nog steeds een zeurende buikpijn aan voornamelijk links onder in mijn buik. Op een gegeven moment had ik dagelijks last van hartkloppingen, paniekaanvallen en viel mijn haar met bosjes uit. Mijn lichaam gaf aan dat er iets niet goed zat. Uiteindelijk ben ik gaan zoeken naar de eventuele bijwerkingen, internet staat er vol mee. Op een gegeven moment trok ik het niet meer en heb ik de spiraal door de huisarts laten verwijderen. Sindsdien heb ik geen enkele buikkramp meer. De koperspiraal zal voor veel dames wel werken naar behoren omdat er geen hormonen inzitten. Dit betekent echter niet dat de koperspiraal niet met de hormoonhuishouding in je lichaam kan rommelen. Luister naar je eigen lichaam, mij werd verteld dat deze klachten niet door de koperspiraal konden komen, tegendeel bewijst zich echter. Sinds hij eruit is voelt mijn lichaam zo rustig aan, niet continue angstgevoelens, ik ben weer blij, heb ik het fut om uit bed te komen en de heftige acne op mijn kin en nek is zelfs aan het afnemen! Al met al zal ik deze anticonceptie niet aanraden, het was fijn om niet dagelijks aan de pil te hoeven denken maar de nadelen waren voor mij groter dan het voordeel ervan.
13-12-2018

T-Safe (koperhoudend spiraal)

Dinsdag 11-12 de tsafe laten zetten bij verloskundige omdat je daar ook de controle echo krijgt. en na 6 weken nog een keer. Zetten deed echt enorm veel pijn. Vergeten van te voren pijnstilling te nemen. Was blij dat mijn vriend erbij was heb zijn hele hand blauw geknepen en ook echt geschreeuwd van de pijn. Elke keer als ik overeind kwam viel ik weg, dus ik heb het als he[lees meer...]el pijnlijk ervaren, nog nooit zon pijn gehad.. Sindsdien wat bloeden en sindag vandaag ook wat slijm mee en heb het idee dat ik hem voel zitten weet niet of dat goed is. Controle echo zag er goed uit namelijk. Heb alles al geprobeerd, pil, implanol, nuvaring maar wil weg van die hormonen!

Amoxicilline (478) - Antibiotica - penicillines breedspectrum