Ervaringen met T-Safe

Angst depressie buikkrampen buikklachten

09-05-2015 | Vrouw | 18
koperhoudend spiraal (300)
Ik heb gisteren de T-safe laten plaatsen in het ziekenhuis bij een gynaecoloog. Ik wilde graag overstappen van de pil op hormoonvrije anticonceptie en kwam al snel uit bij een koperspiraaltje. Het laten zetten van het spiraaltje was minder pijnlijk dan verwacht (ik ben 18 jaar en heb geen kinderen), maar na het zetten voelde ik me even helemaal niet lekker. De gynaecologe [lees meer...]zei dat dit een natuurlijke reactie is van het lichaam omdat er toch iets dat lichaamsvreemd is wordt geplaatst. Ik heb de rest van de dag last gehad van iets wat leek op menstruatiekrampen, alleen dan aan een stuk door. Nu, de volgende dag, heb ik bijna nergens meer last van. Omdat ik het spiraaltje gisteren pas heb laten plaatsen, kan ik nog niks zeggen over de ernst van mijn ongesteldheid de komende tijd. Ik gebruik vandaag voor de laatste keer de pil, waardoor waarschijnlijk mijn eerste keer ongesteld zijn met spiraaltje wat minder erg zal zijn dan zonder pil. Over het algemeen ben ik heel blij dat ik deze stap heb genomen!

11-01-2014 | Vrouw | 19
koperhoudend spiraal
Geweldig, had ik deze stap maar eerder gemaakt. Na al eerder gemerkt te hebben dat ik zonder pil veel minder somber/vlak op het gebied van emoties ben, dacht ik dat het aan de hormonen lag. Toen ik dus weer anticonceptie wilde gaan gebruiken, wilde ik een koperspiraal. Dit werd toen door de dokter afgeraden omdat ik erg jong was en nog niet zwanger was geweest. Dit vond ik[lees meer...] zelf onzin maar de dokter heeft me overtuigd om de nuva ring te nemen ivm minder hormonen. Dit was opzich wel een prettige oplossing, maar ik kreeg vaak schimmelinfecties door de nuva ring. Toen toch gekozen voor het koperspiraaltje en ik voel me weer helemaal mezelf zonder hormonen. De enige nadelen zijn dat het zetten ongelooflijk pijn deed, en dat de 2de en 3de dag dat ik ongesteld ben erg veel pijn doen en dat ik veel bloedt. Maar ik slik liever 2 dagen per maand paracetamol dan 21 dagen in een maand hormonen. Ook blijft de t-safe 10 jaar zitten en heb ik hem gratis gekregen van de zorgverzekering, dus helemaal top.

27-01-2021 | Vrouw | 20
koperhoudend spiraal (380)
Na een half jaar - jaar aan de pil te hebben gezeten was ik er helemaal klaar mee. Ik veranderde te erg als persoon en het voelde alsof ik antidepressiva slikte.. Daarnaast vergat ik wel eens de pil te slikken. Daarom in overleg met de huisarts overgegaan op een koperspiraal. Deze bij de gynaecoloog laten zetten (mijn huisarts was er niet voor gespecialiseerd). Bij het zet[lees meer...]ten zelf, 5 minuten pijn gehad maar toen hij eenmaal zat nooit meer last van gehad. Mijn eerste ongesteldheid na het inbrengen was wel de heftigste die ik ooit heb gehad. Maar daarna altijd keurig iedere +/- 28 dagen ongesteld voor 6 dagen. Regelmatig, maar wel veel heviger dan voor het spiraaltje. Ik raad de t-safe koperspiraal aan iedereen aan die geen hormonen wilt / niet constant wilt nadenken over de pil slikken

19-01-2018 | Vrouw | 20
koperhoudend spiraal (300)
Ik had alle horror verhalen gelezen over het plaatsen van de t-safe. Was dus best bang om hem te laten zetten. Op advies bij de gynaecoloog laten zetten. Maar ze zei ja hij zit er al in hoor. Amper wat gemerkt. Wel voor de zekerheid van te voren ibrufan ingenomen. Die avond eventjes pijn maar dat heb ik over voor iets zonder harmonen. Zo blij dat ik eindelijk van die versc[lees meer...]hrikkelijke harmonen af ben. Dit is echt zo top! Als je een sterke vrouw bent hoef je echt niet bang te zijn voor die verhaaltjes van andere.

01-12-2016 | Vrouw | 20
koperhoudend spiraal (380)
Ideaal! Ik heb hem nu zo'n 1,5 jaar en ik ben erg over deze spiraal te spreken. Ik wou heel graag van de hormonen af en op aanraden van mijn huisarts voor deze spiraal gegaan, omdat hij 10 jaar kan blijven zitten. Het zetten was erg pijnlijk en ik heb die hele dag veel kramp gehad en de dagen erna ook iets. Bijna anderhalve maand (licht) gebloed. Maar toen mijn lichaam hem[lees meer...] eenmaal accepteerde, was ik echt om! Mijn menstruaties zijn niet langer dan met de pil, bloed wel iets meer maar alsnog niet noemenswaardig. Ik gebruik een menstruatiecup en meestal volstaat in de eerste paar dagen 2-3x per dag legen; daarna leeg ik hem 1x per dag. Voorheen had ik nog nooit kramp gehad tijdens mijn menstruatie, daar heb ik nu soms wel wat last van, maar als het me echt belemmerd in mijn dagelijks leven dan neem ik een paracetamolletje en kan ik weer verder. Ik was 19 toen hij gezet werd, geen kinderen gehad. Ben zo blij om niet meer aan de kunstmatige hormonen te zitten! Voel me daar oprecht een stúk beter door!

06-08-2015 | Vrouw | 20
koperhoudend spiraal (300)
Ik heb nu meer dan 3 jaar geleden de T-Safe laten plaatsen en ik ben er zeer over te spreken! Ik was destijds 17, maar het zetten was hoogstens een paar seconden even vervelend. Vantevoren natuurlijk wel pillen gekregen, en die hebben zijn werk goed gedaan. Wat betreft heftigere menstruatie; helemaal geen last van gehad. Niet dat ik me kan herinneren in ieder geval. Mijn p[lees meer...]eriode was sowieso al niet heel erg; nooit echt krampen of hevige bloedingen. Ik dacht dat door het plaatsen van het spiraaltje dat wel zou veranderen, maar dat is dus gelukkig niet gebeurd. Oh, en niet zwanger geraakt natuurlijk ;p

01-04-2022 | Vrouw | 21
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Hallo, kan iemand mij helpen? Ik heb vorige zomer in juli een koperspiraal laten steken en ben ook meteen gestopt met de minipil. 6 weken later eerste controle en hij was gezakt maar ze hebben hem terug op zijn plek kunnen duwen. Nog eens 6 weken later weer controle en toen zat hij perfect. Nu toen ik hem heb laten plaatsen hebben ze ook per toeval PCOS ontdekt. Van ju[lees meer...]li tot Oktober heb ik geen menstruatie gehad, en dan eindelijk eind oktober mijn eerste menstruatie met de koperspiraal. Had erge buikkrampen maar het bloeden viel wel mee. Dan 2 maanden later weer een menstruatie en zelfde klachten. Nu heb ik sinds januari geen menstruatie meer gehad, maar heb al 5 weken aan een stuk doorbraakbloedingen, vooral sochtends is het heel veel. Dokter zegt dat het geen kwaad kan maar moet wel afspraak maken voor een echo. Iemand nog ervaringen met tussentijdse bloedingen bij koperspiraal? Of met PCOS en koperspiraal? Het is niet super storend, ik wil gewoon weten of het normaal is. Alvast bedankt!

07-01-2021 | Vrouw | 21
koperhoudend spiraal (0)
Ik heb de T-safe laten plaatsen omdat ik niet tegen de hormonen in andere anticonceptie kon. Ik heb allerlei soorten anticonceptie geprobeerd ( allerlei pillen & Nuva ring) maar niets hielp, ik werd er depressief van en voelde mij niet mezelf. Mijn eerste en tweede spiraal werden geplaatst bij de huisarts, beide keren werden ze (waarschijnlijk) verkeerd geplaatst. Hierd[lees meer...]oor liep ik een lange tijd rond met de spiraal half in mijn baarmoeder en half er uit. Ik zou al deze tijd extra kans hebben op zwangerschap omdat mijn baarmoeder nu juist open bleef staan. Mijn partner voelde de spiraal ook zitten en hierdoor besloot ik terug te gaan naar de huisarts. Toen constateerde ze pas dat de spiraal half in en uit mijn baarmoeder zat. Zo ging het beide keren. Ik heb hierna gekozen om nog 1 laatste keer een koper spiraal te laten plaatsen ( 3e keer) , en nu bij de Gynaecoloog. Dit werd gecontroleerd met een echo zodat we zeker wisten dat deze goed zat. Hierna werd alles vreselijk. Ik heb vrijwel elke dag ondraagbare krampen waardoor ik veel pijnstillers moet nemen. Vaak moet ik even gaan zitten en de pijn weg puffen als een zwangere vrouw. Ook heb ik erg last van spotting en is mijn menstruatie op zijn minst 2 weken lang en extreem heftig. Ik lek vaak door de grootste tampons heen in korte tijd. Ik laat de spiraal binnenkort verwijderen. Hierna zal ik jammergenoeg terug moeten naar de anticonceptie pil.

29-05-2020 | Vrouw | 21
koperhoudend spiraal (380)
Ik heb 30 januari een koperspiraal laten plaatsen bij de verloskundige en ben er tot nu toe erg tevreden over! Heb voor koper gekozen omdat ik een tijd geen kunstmatige hormonen in mijn lichaam wilde en wilde kijken hoe dat zou zijn. Het plaatsen was vervelend maar niet bijzonder pijnlijk, dit duurde ook maar een paar minuten. Daarna nog een halfuur wat kramp gehad, vergel[lees meer...]ijkbaar met menstruatiekramp. Ook geen nabloedingen gehad. Een voordeel van de verloskundige is dat ze na plaatsing een echo maakt van het spiraal en na een aantal weken nog een keer om te controleren of het spiraal nog goed zit. Anderhalve maand later voor het eerst ongesteld en precies een maand daarna weer, vrij lichte bloedingen en geen klachten. Nu weer anderhalve maand later ben ik heviger ongesteld maar nog steeds zonder klachten en bovenal, geen ongewenste zwangerschap. Ik ben erg tevreden over het spiraaltje, geen problemen mee gehad tot dusver en kan 10 jaar blijven zitten!

02-05-2022 | Vrouw | 22
koperhoudend spiraal (380)
Ik heb mijn koper spiraal gezet en ik ben echt tevreden. Mijn libido die is ook gelijk weer hoger, alleen jammer dat ik hoofdpijn heb gekregen en jeuk. Misschien allergisch reactie, ik zal nog even afwachten ik heb het nieuw geplaatst. Voor de rest raad ik het echt ieder aan, het zetten doet niet veel pijn iedergeval ik had het echt veel malen erger verwacht. Toen mijn art[lees meer...]s klaar was zei ik “ is het klaar ? Zo ja ik heb niks gemerkt “.

24-04-2022 | Vrouw | 22
koperhoudend spiraal (380)
Bijna een jaar geleden de koper spiraal laten zetten. Ik wilde geen hormonen meer omdat ik van de pil teveel bijwerkingen had! Het plaatsen viel me enorm mee, zeker na al die horror verhalen van iedereen.. Fijn is anders, maar het was prima te doen. Paar dagen daarna wel flinke buikpijn gehad. Mijn ongesteldheid was altijd al erg regelmatig, dit is ook zo gebleven. De eers[lees meer...]te paar maanden met het spiraal is mijn ongesteldheid wel een stuk heftiger geworden. Meer bloedverlies, meer buikpijn. Ik wist dat dit zou gebeuren dus ik moest hier even doorheen van mezelf. De eerste dagen van m’n menstruatie zijn niet fijn.. Na 6 maanden ongeveer begonnen die klachten te verminderen. Nu bijna een jaar later is m’n ongesteldheid eigenlijk weer hoe die was. Een beetje buikpijn had ik altijd al dus dat is hetzelfde gebleven. Wellicht nu iets meer bloedverlies. Verder ben ik er harstikke blij mee. Geen tussentijdse bloedingen, m’n vriend voelt er niks van, en ik hoef geen hormonen te nemen! Even door dr eerste maanden heen bijten, maar geloof me het wordt dus beter!

23-08-2020 | Vrouw | 22

30-07-2020 | Vrouw | 22
koperhoudend spiraal (380)
Extreme menstruatiepijn en hevig bloedverlies het eerste half jaar. Na 2 jaar nog steeds maanden met hevige pijn.

14-01-2020 | Vrouw | 22
koperhoudend spiraal (300)
Ik heb precies een week geleden bij de verloskundige een koperspiraal laten zetten en net zoals velen zag ik er flink tegenop vanwege alle "horrorverhalen" over vreselijke pijn en eindeloos bloeden. Toch ben ik er dapper heengegaan omdat ik toch ook echt van die hormonen af wilde zijn en omdat de verloskundige zei dat die negatieve verhalen uiteindelijk enorm zeldzaam zijn[lees meer...] en het haar meeste patiënten prima afging. Ik ben erg blij dat ik het heb gedaan! Het plaatsen viel mij enorm mee, het was inderdaad wel ongemakkelijk toen de baarmoedermond opengehouden moest worden, maar voor mij niet echt pijnlijk. Het opmeten en het spiraaltje erdoorheen duwen was even een flinke scherpe pijn maar ook echt maar een paar seconden. (Ik heb overigens wel 2 ibuprofen ingenomen van tevoren). Het was heel prettig om een vriendelijke verloskundige te hebben die me er doorheen praatte. Na een bekertje water kon ik al opstaan en aankleden en ben gewoon naar huis gefietst. Daarna had ik een klein beetje kramp maar niet erger dan het die ochtend al was geweest vóór het plaatsen van het spiraaltje. Ik heb me de hele week verder prima gevoeld. Ik heb alleen 4 dagen later 's avonds met veel kramp op de bank gelegen maar dat was ook weer over met een paracetamol. Ik ben gisteren, na 6 dagen, gewoon gestopt met bloeden. Dus, wat mij betreft absoluut een aanrader! En nu heerlijk van de hormonen af. Je kan zeggen dat ik wat dat betreft gewoon "geluk heb gehad", maar in principe hoort het bij iedereen zo te gaan en zijn de slechte reviews vooral degenen die pech hebben gehad.

11-01-2015 | Vrouw | 22
koperhoudend spiraal
Sinds de plaatsing continue buikpijn, noem t lichte weeen, ik werd daar zo moe van en heel erg geirriteerd. Mijn menstruaties waren zeer heftig vooral de eerste 4 dagen, elk uur de grootste maat tampons nodig en maandverband waardoor ik elke maand weer aan een ijzerkuur zat vanwege bloedarmoede. Ook seks begon pijn te doen, hij is waarschijnlijk door de heftige menstruatie[lees meer...]s en de continue krampen naar beneden gezakt. Hij is na een half jaar gebruik verwijderd nadat mijn man 'm tijdens de seks voelde zitten. Ik bleek toen ook zwanger van onze derde kind. Ik zou m niemand aanraden.

13-03-2014 | Vrouw | 22
koperhoudend spiraal
Ik ben helemaal enthousiast over mijn koperspiraal. Het plaatsen ging prima met 800 mg ibuprofen en een paracetamolletje. De eerste paar dagen wat buikpijn gehad en het eerste half jaar nog wel wat meer bloedverlies tijdens de menstruatie plus nog wat meer krampen. Het duurt even voordat de baarmoeder de spiraal accepteert en veel vrouwen stoppen al te vroeg met deze vorm [lees meer...]van anticonceptie. Mijn menstruatie was na een half jaar weer helemaal op orde en ook de krampen tijdens mijn menstruatie zijn minimaal. Laat je goed informeren door, bij voorkeur, de gynaecoloog. Deze weet veel meer van verschillende soorten anticonceptie af dan bijvoorbeeld de huisarts. Laat je niet afschrikken door alle horrorverhalen, mensen delen nu eenmaal het liefst slechte ervaringen. Vandaar dat ik nu deze positieve ervaring opschrijf.