Ervaringen met T-Safe

buikklachten

12-08-2017 | Vrouw | 52
koperhoudend spiraal (300)
Nu ruim een week geleden de T-safe laten plaatsen. Het plaatsen was erg pijnlijk ondanks de pijnstillers. Dat is niet gedurende de hele afspraak, maar op bepaalde momenten. Toch had ik het er voor over, het is ook na het inzetten weer voorbij. Het eerste uur had ik trillende benen, daarna was het weer over. Wel had ik een paar uur nodig om bij te trekken. Maar wat mij tege[lees meer...]nvalt is dat ik voortdurend buikpijn heb, krampen, af en een stekende pijn en een lichte hoofdpijn. Alsof ik heftig menstrueer. Ik voel de spiraal, het is of mijn lichaam het weer kwijt wil. Ik kan moeilijk in slaap komen, omdat ik niet lekker lig door een zeurende pijn die ik dan nog duidelijker voel. Ik heb opeens veel afscheiding, bruin van kleur en het stinkt. Zo erg dat ik mezelf rook. Niet leuk dus en dat heb ik niet eerder zo gehad. Het ruikt metalig. Ik loop de hele dag nu met maandverband en gebruik dat nu ook 's nachts. Deze afscheiding heeft niets te maken met candida, waar de site van t-safe het op probeert te gooien. Het is gekomen na plaatsing van de T-Safe. Ze hebben mijn melding hiervan direct van hun site verwijderd.. Ik heb over drie dagen een afspraak bij de huisarts om het te laten verwijderen. Nu maar hopen dat het lukt, ik voel zelf de draadjes niet. Maar ik zal blij zijn als het er weer uit is!

10-04-2021 | Vrouw | 50
koperhoudend spiraal (380)
6 jaar de koperspiraal gehad. Kreeg begin december onbegrepen buikpijn die steeds heviger werd. Ik heb een paar maanden krom gelopen van de pijn en kon niet werken. Na 4 antibioticakuren (men dacht aan blaasontsteking) werd ik doorgestuurd naar een internist. Veel onderzoeken gehad en doorgestuurd naar gynaecoloog. Op eigen verzoek spiraal eruit laten halen. Op de echo [lees meer...]was te zien dat deze verkalkt was. Toen de gyn de spiraal eruit trok heb ik alles bij elkaar gevloekt. De pijn was niet te doen omdat de spiraal verkleefd zat in de baarmoederwand. Sindsdien zakt de pijn eindelijk af, heel langzaam maar zeker. Ik kan weer rechtop lopen. Ik ben iemand die altijd doorgaat ook als ik ziek ben maar deze pijn was onhoudbaar. Het is erg jammer dat ik hierover erg weinig op internet kan vinden. Misschien zijn er meer mensen met deze ervaring? Meestal geven spiraaltjes geen problemen maar het kan dus ook flink misgaan!

27-09-2022 | Vrouw | 44
koperhoudend spiraal (300)
Ik heb in 2015 ooit een koper spiraal laten plaatsen dit was 1 jaar na een zwangerschap. Daar nooit pijn gehad ook niet met plaatsen. Nu heb ik 1 maand geleden met heeeel veel pijn er 1 laten plaatsen. Ik heb hevige krampen en rugweeen en dit straalt uit naar mijn bekken en benen. Ik heb zoveel pijn dat ik dit spiraaltje vandaag laat verwijderen.

22-04-2017 | Vrouw | 44
koperhoudend spiraal (380)
Ik heb de T-safe inmiddels zo'n vijf jaar geleden laten zetten, nadat ik Mirena had gebruikt waarbij ik klachten had gekregen. Het sprak me aan dat de T-safe een koperspiraal is zonder hormonen. Laat de natuur maar zijn werk doen! Het inbrengen heb ik laten doen bij de CASA-kliniek, want mijn huisarts had nog geen ervaring met de T-safe. Het spiraal werd ingebracht met ee[lees meer...]n eendenbek. Het viel heel erg mee en was zo gepiept. Het eerste half jaar had ik last van bijwerkingen, opgeblazen gevoel, heftige steken in mijn buik/weeënpijn, acne, soms rugpijn, soms rillingen. Maar ik had al gelezen dat dat erbij kan horen. Dus dat nam ik voor lief. Mijn menstruatie was altijd al heftig en lang (7 dagen), dus daar was ik al aan gewend. Dat was nu niet anders. Waar ik wel elke maand tijdens de natuurlijke bloeding vooral last van heb is het opgeblazen gevoel aan de onderkant. Mijn broek zit dan echt strakker tijdens die week. Maar goed, als dat alles is, kan ik hier wel 10 jaar mee leven dacht ik. Want het is heel relaxed dat je er 10 jaar geen omkijken naar hebt. Maar de laatste 1,5 jaar heb ik steeds vaker kast van acute steken in mijn buik, vergelijkbaar met weeën. Dit is soms tijdens mijn ongesteldheid, maar vaak ook juist de week ervoor en/of de week erna. Ik heb een echo laten maken om te kijken of de spiraal nog wel op zijn plek zat, maar dat is het geval. Voor mij is die weeënpijn zo irritant en pijnlijk, dat ik heb besloten de T-safe binnenkort te laten verwijderen. Ik ga nu maar weer over op anticonceptie met hormonen, maar dan het hormoonstaafje. Kijken of dat bevalt. Ieder lichaam is tenslotte anders.

25-08-2022 | Vrouw | 43
koperhoudend spiraal (380)
Ik heb hevige menstruatie gekregen en vanaf het begin veel hoofdpijnklachten (migraine). De huisarts zegt dat de hoofdpijn geen verband houdt met de koperspiraal en wil de koperspiraal voorlopig nog niet verwijderen. Voor de rest tevreden.

20-03-2019 | Vrouw | 43
koperhoudend spiraal
Ik heb de t safe nu twee jaar en het inbrengen was een hel terwijl ik twee bevallingen heb gehad. Het deed heel veel pijn en alleen al daarom zou ik er nooit meer voor kiezen. De eerste acht maanden had ik veel mensteuatiekrampen die doortrokken in bovenbenen en rug, nu heb ik dat niet meer. Weinig tot geen pijn meer. Het bloedverlies is heftig. Ik liep er een ijzertekort [lees meer...]door op. De menstruatie neemt enkele dagen een aanloopje met ene beetje bloedverlies waarna het heviger wordt, echter zonder stolsels, mooi helder rood. Dan duurt de menstruatie minstens 10 dagen tegen 5 zonder spiraal. Denk je dart je er na 7 dagen vanaf bent, en dan begint het vrolijk weer. Ik vind dat heel vervelend. Denk erover om het ding te laten verwijderen. Ik raad het niemand aan!

25-03-2024 | Vrouw | 42

buikklachten

In 2018 deze spiraal laten zetten. Zetten deed geen pijn en heb verder eigenlijk nooit geen last gehad van klachten oid. Ik werd wel gewoon maandelijks ongesteld rond de 5 dagen en dan was t over. Sinds vorig jaar ineens tijdens menstruatie hevige stekende buikpijnen die meestal op dag 2 of 3 van de menstruatie kwamen. Ook last van moodswings, huilbuien, spierpijn etc.[lees meer...] Zelf d8 ik dat ik in de overgang was/ ben. 1.5 maand met deze klachten naar de huisarts gestapt want vond die buikpijnen t vervelendste. Zij vroeg me naar de spiraal en zei mss moet die er wel uit. Leek me geen fijne gedachte want al met al was ik erg tevreden er over. Toen ik zei dat ik d8 in de overgang te zijn wuifde ze dat min of meer weg. Kreeg wel een doorverwijzing naar de gynaecoloog. Tussen door toen zelf naar een overgang consulente gestapt. En kreeg daar de bevestiging wel degelijk in de peri menopauze te zijn. Ook zij raadde me een ander spiraal aan of de zoely pil. Een aantal dagen daarna moest ik naar de gynaecoloog. En ook deze adviseerde de spiraal eruit te laten halen en over te gaan op de mirena. Omdat mijn lijf hormoon tekort had, iets van progesteron of oestrogeen en dat schijn je wel nodig te zijn. Dus vandaag de t safe eruit laten halen en een mirena laten plaatsen. Wil wel even benadrukken dat ik verder echt tevreden was over de t safe, ik lees zoveel horror verhalen ook wel over de mirena die ik nu heb maar ieder persoon ervaart t anders. Laat je niet gek maken door negatieve verhalen. En heb je wel klachten is zn spiraal net zo snel weer verwijderd en ook dat valt reuze mee. Hopelijk bevalt de mirena mij net zo als de t safe.

22-07-2019 | Vrouw | 42
koperhoudend spiraal (300)
In maart 2018 heb ik het koperspiraal T-Safe laten plaatsen. De eerste maanden had ik erg veel klachten rond mijn menstruatie, de menstruatie was erg hevig en ik had ook lichamelijke klachten, zoals buikpijn en rugpijn. De pijn die ik voelde was het beste te vergelijken met weeën. Omdat ik op de hoogte was gebracht dat dit kon gebeuren heb ik het maar genomen zoals het kwa[lees meer...]m in de hoop dat het snel beter zou gaan. In juli 2018 ben ik naar de huisarts gegaan, omdat ik regelmatig erg veel pijn had in mijn onderrug aan de linkerzijde. Ook buiten de menstruatie om. De diagnose was dat ik last had van mijn SI gewricht. Ik kreeg diclofenac voorgeschreven, aangezien ik met vakantie ging en wanneer het aan zou houden adviseerde ze fysiotherapie. Ik heb de huisarts gevraagd of de pijn samen kon hangen met het koperspiraal, zij achtte dit zéér onwaarschijnlijk. Ook een andere huisarts (binnen onze kennissenkring) vroeg ik of mijn pijn samen kon hangen met het koperspiraal en ook zijn antwoord was dat dit zéér onwaarschijnlijk was. Na de vakantie begonnen met fysiotherapie, na vier behandelingen doorverwezen naar een fysiotherapie gespecialiseerd in bekkeninstabiliteit, omdat zij wellicht iets meer kon doen. De eerste vier behandelingen gaven namelijk geen verlichting. Na drie behandelingen bij de fysiotherapeut gespecialiseerd in bekkeninstabiliteit kreeg ik alleen maar meer pijn en ben ik ermee gestopt. Het was inmiddels januari 2019. Vanaf dat moment ben ik in de gaten gaan houden wanneer ik de meeste pijn had. Gedurende de maand had ik soms een paar dagen geen last, maar rond mijn eisprong en gedurende mijn menstruatie was de pijn zo hevig dat ik pijnstillers nam. De pijn was zo hevig dat de pijnstillers lang in moesten werken wilde ik verlichting voelen. Vaak ging ik op bed liggen, enorm vaak heb ik tegen mijn kinderen gezegd dat mama even niet kon spelen, omdat ik moest gaan liggen. Een autorit was ook niet te doen, na 10 minuten kreeg ik al pijn. Ook op mijn werk stonden de tranen me af en toe in de ogen. Steeds vaker bekroop mij het gevoel dat de pijn veroorzaakt werd door het koperspiraal. Iets dat ik vanaf het begin af aan al had gedacht. Een maand geleden het besluit genomen om het spiraal te laten verwijderen en vanaf het moment dat het spiraal eruit is heb ik géén rugpijn meer gehad. Mijn leven is er direct een stuk beter op geworden. Het is heerlijk om geen pijn meer te hebben. Mijn advies is dat je je gevoel moet volgen wanneer je klachten hebt na het laten plaatsen van een spiraal. Geef het wel de kans, maar ik had het spiraal er eigenlijk al 10 maanden eerder uit moeten laten halen, dat had me een hoop pijn en ellende bespaart. Mijn spiraal was overigens geplaatst in het ziekenhuis door een gynaecoloog en zat bij controle ook helemaal goed!

03-04-2021 | Vrouw | 41
koperhoudend spiraal (380)
Heb de t-safe laten plaatsen na een ongewenste zwangerschap, het leek het beste alternatief voor anticonceptie zonder hormonen. Heb de eerste 3 maanden dagelijks bloedverlies gehad, medicatie geslikt om een normale cyclus te krijgen, wat uiteindelijk werkte daarna normale cyclus met een forse menstruatie van gemiddeld 7 dagen veel bloedverlies. Veel moeheid en hoofdpijn [lees meer...]ervaren, Na 7 maanden gebruik volgde er een allergische huidreactie over mijn hele lichaam gepaard met heel veel jeuk. Daarop het spiraal laten verwijderen en de huidreactie verdween. Moeheid en hoofdpijn bleven aanhouden, lab laten prikken en bloedarmoede geconstateerd. Ben blij dat ik het spiraal heb laten verwijderen.

18-08-2022 | Vrouw | 40
koperhoudend spiraal (300)
Na plaatsing begonnen de pijnklachten ze waren op de achtergrond altijd aanwezig maar een week voor de menstruatie en tijdens de menstruatie was het eigenlijk ondraaglijk. Hele scherpe pijnsteken in mijn onderbuik elke maand vanaf een week voor de menstruatie, ik werd er om de nacht wel een keer wakker van en kon ook geen stukje gaan wandelen omdat ik van de pijnscheuten ([lees meer...]die onverwacht kwamen) nauwelijks rechtop kon blijven staan. Volgens de huisarts was het onwaarschijnlijk dat de klachten door de t safe kwamen, maar vanaf het moment dat ik hem heb laten verwijderen heb ik nergens meer last van gehad, ik kan weer doorslapen en sporten zonder klachten. Ik heb ruim een jaar gewacht om te kijken of ik misschien moest wennen aan deze koperspiraal (hiervoor had ik een ander koperspiraal zonder klachten) maar de klachten werden alleen maar erger.

04-12-2019 | Vrouw | 40
koperhoudend spiraal (300)
Ik heb sinds 4 jaar een koper spiraal en merk met de jaren, (ik weet dus niet of dit met het spiraal heeft te maken?) Dat ik minder uithoudingsvermogen heb bij bv het hardlopen en sporten. Ik ben in 4 jaar tijd bijna 10 kilo aangekomen. Ik heb cravings wat ik voorheen nooit had. Ik heb PMS. Nu heb ik gelezen dat je lichaam door het koper ook in de war kan raken. Met name j[lees meer...]e hormonen. Nu wil ik heel graag weten of er meer vrouwen zijn die ervaren wat ik ervaar. Verder heb ik niet echt ergens last van. Wel een wat heftiger menstruatie maar dat is wel te doen. Ik voel mijn eisprong wel heel erg, en heb af en toe, niet bij elke eisprong maar wel altijd tijdens de eisprong wat bloedverlies. Dat noemen ze een ovulatiebloeding? Maar dit had ik voor het spiraal nooit, dit is ook begonnen na het plaatsen van het spiraal. Ik hoop dat iemand mijn verhaal ziet en herkent XOXO

27-02-2013 | Vrouw | 40
koperhoudend spiraal
De koperspiraal deed zijn werk prima, maar ik werd er steeds heel hevig ongesteld van, meestal 10 dagen lang. Ik ging deze spiraal gebruiken, omdat er geen hormonen bij afgegeven worden. Maar omdat het hevige bloeden (met de bijbehorende natuurlijke hormonen) niet lekker combineerde met mijn bekkenproblemen ben ik toch overgestapt op de Mirena. Dat geeft heel weinig hormon[lees meer...]en af en ik word lekker niet meer ongesteld!

16-05-2018 | Vrouw | 39
koperhoudend spiraal (330)
In november 2017 T-spiraal geplaatst. Voor de 3- de keer een koperen, voor de eerste x een T-spiraal. En de eerste keer voor de gynaecoloog dat ze deze ging plaatsen ( de 10 jaar variant). Het deed vreselijk veel pijn . Nog een uur bij moeten komen in de herstel kamer. Na drie maanden zou ik weer op controle moeten komen. Sinds de plaatsing blijft de menstruatie 7 dagen la[lees meer...]nger uit, duurt het bloeden langer en voelt mijn baarmoeder zwaar en pijnlijk aan. Lichamelijk nog vermoeiender dan voorheen,duizelig en rugklachten. In maart maar gebeld of ik nog werd uitgenodigd voor controle, dat was dus niet gebeurd. Vandaag bleek tijdens de echo het spiraal in de baarmoederhals te zitten en was ik dus al die maanden niet beschermd! Ik ben hier heel erg van geschrokken. Het spiraal zat zo laag, dat je hem er in principe zo eruit kon trekken. Niet gek dus dat al de menstruatie klachten zijn toegenomen. Ik ben dus niet tevreden,vooral gezien mijn eerdere ervaringen met een ander koper spiraal prima waren. Reden om goed uit te zoeken welk spiraal als best getest is èn dat degene die het plaatst het al eerder heeft gedaan of met een ervaringsdeskundige erbij.

04-07-2023 | Vrouw | 38
koperhoudend spiraal (380)
Na de anticonceptie pil, de Nuva-Ring, een koperspiraal(zeer tevreden) en daarna de Mirena (heel veel last van gehad, na 2 maanden laten verwijderen) toch weer terug naar een koperen variant. Na wat speurwerk zelf de T-safe gevonden. Vooral dat hij 10 jaar kon blijven zitten sprak mij erg aan. Vooral dat er geen hormonen bij komen kijken vind ik top, kan daar erg last van [lees meer...]hebben (stemmingswisselingen, laag libido, hoofdpijn etc). Mijn huisarts van toen had nog geen ervaringen met de T-safe, maar ook hij was enthousiast en ik was de eerste waarbij hij hem ging plaatsen. Ging helemaal top, nergens last van gehad! Ik heb hem nu 7,5 jaar en ben echt heel erg tevreden! Ik heb van nature al een regelmatig cyclus en dit is na het plaatsen gewoon zo verder gegaan. Wel had ik het eerste jaar ongeveer wat meer last voordat ik ongesteld moest worden. Afgelopen jaren praktisch geen last gehad en vergeet ik überhaupt dat ik hem heb. Laatste maanden wel weer wat meer last, erg veel kramp voor en tijdens mijn ongesteldheid. Ook dan een zeurderige pijn die er constant is. Wij zitten er aan te denken om hem te laten verwijderen omdat ik sowieso nieuwsgierig ben of er iets gaat veranderen (lichamelijk) als ik hem niet meer heb en mijn man wilt zich laten helpen. Ik zou hem iedereen aanraden die en geen hormonen in zijn lijf wilt en voor 10 jaar beschermt wilt zijn!

05-02-2023 | Vrouw | 38
koperhoudend spiraal
Vijf jaar geleden de t safe laten zetten, nadat ik na het plaatsen van een 'normaal' koperspiraal veel last kreeg van pijn tijdens mijn ongesteldheid. Na vijf jaar nog steeds erg tevreden. Ongesteldheid vergelijkbaar met de periode voor het plaatsen van een koperspiraal. Ikzelf heb geen enkele last van krampen of langdurige bloedvloei. Wel sinds het plaatsen sneller last [lees meer...]van een bacteriële infectie, dit gebeurt af en toe na sex (zonder condoom, met eenzelfde vriend). Door mijn leeftijd, vorm van migraine (Aurora) en het roken mocht ik geen hormonen meer. Laten zetten in het ziekenhuis onder een roesje (is mogelijk na aanvraag) door een traumatiserende ervaring in het verleden .

16-08-2022 | Vrouw | 37
koperhoudend spiraal (300)
Ik twin ff life door de verhalen over heftige menstruaties. Totaal niet het geval. Menstruaties zijn normaal en een regelmatige cyclus. Geen hormonen meer! Kan het iedereen aanraden