categorie

Astma / COPD - overig

Astma

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Astma / COPD - overig

14-04-2024 | Vrouw | 61

hoesten

Ik gebruik al een aantal jaren symbicort . Onlangs kreeg ik een goedkopere versie van Mylan omdat dat het preferente medicijn is van de verzekering. Sindsdien hoest ik de hele dag. Zijn er meer mensen die dit mee maken bij overstap van goedkopere medicijnen

11-04-2024 | Man | 80

duizeligheid bij het opstaan

10-04-2024 | Man | 80
Ademhalingsproblemen

duizeligheid kan geen slijm of slijm ophoesten blaffende hoest

Aanwijzing van copd advies longarts

08-04-2024 | Vrouw | 62

hoesten

Welke ontstekingsremmers gebruiken jullie ik heb er al een paar gehad maar steeds dood ziek ervan

02-04-2024 | Man | 88
COPD
Wordt door mij al jaren gebruikt. Voorgeschreven door mijn huisarts vanwege roken en slijmvorming. Al 20 jaar gestopt met roken. Jaarlijks wordt ik door praktijkondersteuner gecheckt met CCQ klinische COPD-Vragenlijst en voorafgaande aan bezoek in praktijk Urine verzameld en bloed geprikt. Ipv Spiriva kreeg ik van Apotheek in begin 2023te horen dat ik moest overgaan naar [lees meer...]TUVULUS 18mcg : voor mij heel onaangenaam wegens moeizamer inhalatie. Blijkt eis van Vvaa zorg=(ONVZ). Inmiddels over naar DSW vanaf 2014. Helaas blijkt DSW ook een eigen mening te hebben over TOTROPIUM INHJALATIE nog on aangenamer. Doe ik dus niet!!!!

29-02-2024 | Vrouw | 47
Anafylactische shock

griepachtige symptomen gewichtstoename

Voor ernstige chronische urticaria heb ik een aantal jaren aangemodderd met een maximale dosering van verschillende antihistaminica, prednison en ontstekingsremmers. Deze medicijnen maakten me het dagelijks functioneren onmogelijk. Na meerdere anafalyctische reacties stelde mijn allergoloog Xolair voor. Ik voldeed niet helemaal aan de criteria, maar mijn arts wilde er toc[lees meer...]h voor gaan. Daar ben ik hem immens dankbaar voor: dankzij deze medicijnen kon ik langzaam aan ik weer werken en nadenken, zonder sederende antihistamica, en heeft mijn lichaam de kans gekregen te herstellen. Naast Xolair gebruik ik Fexofenadine. Ik gebruik het nu 3 jaar en inmiddels spuit ik eens per zes weken. In het begin nam mijn gewicht toe en hield ik erg veel vocht vast. Het is onduidelijk of de xolair of de hoge dosering levoceterizine die ik ondersteunend gebruikte daar de oorzaak van was. Op advies ben ik overgestapt op fexofenadine en dat hielp. Na het spuiten ben ik een dag moe en grieperig, in mijn ervaring is dat het minst als ik spuit voor het slapen gaan.

02-02-2024 | Vrouw | 66

08-01-2024 | Vrouw | 67
COPD
doordat ik 2 verschillende inhallers had nu compact trimbow, is makkelijker in gebruik maar hoest wel meer

Lomudal Inhalatiepoeder

21-11-2023 | Man | 89
cromoglicinezuur
Astma
In de eerste 40 jaar van mijn leven was ik door allergie voor de huisstofmijt en boompollen vaak benauwd en vrijwel voortdurend verkouden, met neusbloedingen, zware aanvallen van hoofdpijn door voorhoofdsholte-ontsteking, ernstige bronchitis en soms een een flinke longontsteking. Dit alles totdat een longarts mij Lomudal voorschreef, en er later ook Lomusol kwam. Na verloo[lees meer...]p van tijd is de asthma vrijwel volledig verdwenen. Nog slechts af en toe gebruik ik wat Lomudal. De Lomusol heb ik nog wel regelmatig nodig, met name als ik een ander kledingstuk heb aangetrokken. Als dan mijn neus begint te kriebelen neem ik even een pufje Lomusol. Ik ben nu 89 jaar oud, en ik ben nog steeds dolgelukkig dat er Lomudol en Lomusol is geweest om mijn kwalen te verlichten..

17-10-2023 | Man | 55
COPD
ben er mee gestopt, sindsdien hoegenaamd geen last meer van hoesten

30-09-2023 | Vrouw | 52
Astma
Sinds 1.5 week gebruik ik het medicijn. Met de dag nemen de rugklachten toe. Lijk vocht in de rug vast te houden. Soort zenuwpijn. Heb contact gezocht met de apotheek. Nu paracetamol slikken. Ook contact gezocht net de longarts. Ik wacht nog op antwoord.

26-09-2023 | Man | 36
Netelroos
Ik heb sinds 2018 chronische netelroos en ik ging op zoek naar goede medicijnen, maar er waren geen medicijnen tegen netelroos en na een paar maanden begon ik xolair te gebruiken met geweldig resultaat. Initieel 2x 150 per 4 weken, na jaar 1x 150 per 4 weken Ik zal niet stoppen, want in mijn ervaring komen de netelroos zeker terug

05-07-2023 | Man | 53
Allergische reactie
Ik gebruik medicatie voor chronische astmatische bronchitis en Montelukast 10mg er naast tegen allergieën. Het medicijn werkt goed, het voorkomt slijmvorming en dus hoesten en daardoor is ademen veel vrijer. Maar de bijwerkingen waren: somberheid, mat, depressief, onrustige nachten, weinig slaap. Er was geen aanleiding voor en ik had niet door dat dit een bijwerking ko[lees meer...]n zijn van M, maar toen ik het medicijn toevallig 4 dagen niet kon innemen werd ik opeens weer vrolijk, energiek en blij. In overleg met de specialist probeer ik nu een kinderdosering en weet dat ik mijn stemming goed in de gaten moet houden.

16-05-2023 | Man | 30
Netelroos
Gebruik het voor netelroos in combinatie met 4 x 5 mg levocetirizine per dag. Sinds ik montelukast erbij slik zijn de symptomen verminderd (vooral de huiduitslag en in mindere mate jeuk. Bonus; ook minder last van astmatische klachten zoals benauwdheid.

23-04-2023 | Vrouw | 48
Netelroos
Tien jaar last gehad van heftige cholinergische urticaria (bij inspanning/stress), dit is het eerste dat echt lijkt te helpen, al na de eerste maandelijkse toediening! Ik kan weer in beweging komen. Hoop dat het zo blijft. Acute keelpijn gedurende halve dag na toediening en lage rugpijn in de eerste twee weken, verder (nog) geen bijwerkingen.

28-03-2023 | Vrouw | 23
Allergische reactie
1,5 jaar geleden kreeg ik plotseling chronische urticaria wat steeds erger werd, plekken, jeuk maar ook zwellingen. Onwijs veel soorten pillen (prednison, cetrizine, cyclosporine) gebruikt maar niks hielp. Uiteindelijk hielp de cyclosporine redelijk maar na weken van gebruik en afbouwen ging het weer mis. Nu heb ik een tijd elke 4 weken 2x150mg injecties gekregen en inmidd[lees meer...]els ben ik dit aan het afbouwen (om de 5 weken dan 6 weken etc.) bij de 8 weken mag in stoppen. In ben benieuwd. Op dit moment erg tevreden, alleen als ik de injecties heb gezet ben ik wat moe. Momenteel moet eigenlijk nog wel 4 cetrizine pillen per dag erbij slikken maar dat doe ik momenteel niet. (Ps. Ik ben niet gevaccineerd)

11-03-2023 | Vrouw | 57
COPD
Ik gebruik ook Spiriva en zou copd type 2 hebben Maar twijfel of ik door de copd hartkloppingen heb of de hoge bloeddruk Kan ik long inhoud ook verbeteren zonder medicatie ? Ben 7 mnd gestopt met roken Heb wel houtkachels en veel buiten en 6 newfoundlanders Daar bedoel ik mee kammen knippen heel veel haar Niet binnen in huis hoor Wie weet goede tips voor mij

07-03-2023 | Vrouw | 64
Astma
Ben zeer tevreden. Heb verschillende pompjes gebruikt 7 in totaal alleen maar bijwerkingen. Maar sinds mijn gebruik van Montelukast 10mg voel ik me goed. Gebruikte het eerst voor het slapen gaan maar werd wel af en toe er wakker van. Probeer nu overdag te slikken in overleg met longarts overdag ben je bezig en s'avonds kom je tot rust.

15-01-2023 | Vrouw | 56
Bronchitis
Ik werd zo’n drie maand geleden verkouden en kreeg kriebelhoest gepaard met kortademigheid dat zo heftig werd dat ik nauwelijks nog lucht kreeg en naar het ziekenhuis ben gebracht met de ambulance. Ik kreeg gelijk thuis en onderweg zuurstof toegediend en later kreeg ik een vernevelingsapparaat in het ziekenhuis. Dat hielp goed. De volgende dag mocht ik naar huis en ik kree[lees meer...]g ventolyn en spiriva mee, de spiriva moest ik twee keer per dag gebruiken en de ventolyn zo nodig bij kortademigheid. Beide heb ik ruim een maand gebruikt en in overleg met de longverpleegkundige ben ik volledig gestopt met ventolyn en daarna ook met de spiriva, ik voelde me goed, ook bij inspanning. Ik was in mijn kinderjaren een bronchituskind maar daar ben ik overheen gegroeid. Toen ik in de 20 was heb ik af en toe gebruik gemaakt van pufjes. Daarnaast was ik een stevige roker maar ik ben inmiddels drie maand geleden gestopt ! Ik kreeg 8 weken na ‘ de aanval’ twee longonderzoeken waaruit bleek dat ik met ventolyn 81% lucht had en zonder 71% , dus ben ik in overleg met de longarts weer spriva gaan gebruiken. Ik vraag me af of ik spiriva wel nodig heb want er is geen sprake meer van kortademigheid of benauwdheid, de bijwerkingen hebben de overhand nu, of dat ik moet overstappen naar een ander medicijn. Ik ga weer contact zoeken met de longverpleegkundige want als het aan mij ligt wil ik geen spiriva meer gebruiken.

08-01-2023 | Vrouw | 30
Netelroos
Na een behandeling met antihistamine en onvoldoende effect overgegaan op injecties. Deze gedurende de twee jaar opgebouwd en afgewisseld in 2, 3 of 4 injecties en het verkorten van intervallen met 3 of 4 weken. Helaas bleven de klachten. Daarnaast slikte ik 4 stuks levocetrizine en meerdere stootkuren prednison/prednisolon gehad. Vooral last van de bijwerkingen en om die r[lees meer...]eden nu gestopt. Meer dan 25 kg aangekomen door deze behandeling en vocht vasthouden. De prikken zijn geen prettige prikken vanwege de vloeistof (koud en stroperig). Al lange tijd zoekende naar welke dosering wel helpt, maar klachten bleven. De knoop doorgehakt omdat de klachten niet opwegen tegen de voordelen. Er is nu weinig andere mogelijkheden en ben ik gestart met een eigen UV-behandeling bij een professional. Hier meer effect mee dan de spuiten!

02-01-2023 | Man | 55
Astma
Ik begon een paar jaar geleden met montelukast na gediagnosticeerd te zijn met astma en enkele allergieën. Na een paar maanden vroeg mijn longarts of ik ook last had van bijwerkingen wat ik in eerste instantie ontkende. Toen hij vroeg of ik misschien wel eens last van van brandend maagzuur antwoordde ik bevestigend (ik dacht dat dat ergens anders aan lag). Hij schreef omep[lees meer...]razol voor en de klachten waren weg.

Theolair

16-12-2022 | Vrouw | 52
theofylline
Astma
Ik slik het al 37jaar. M'n leven is veranderd daarna. Minimale aanvallen etc. Gewoon geweldig. Eerst kon ik het van 2019 niet meer in Nederland krijgen, vandaag heb ik te horen gekregen dat het van de medicijnlijst af is gehaald, ik moet het zelf gaan betalen. Een medicijn dat al 80 jaar bestaat levert blijkbaar te weinig op.

18-10-2022 | Vrouw | 67
Astma
Ik ook montelukast ik slaap heel onrustig nachtmerries en mijn benen doen erg pijn sinds ik ze slik.

14-08-2022 | Vrouw | 69
COPD
Ik gebruik dit medicijn al 8 jaar voor mijn astma/COPD. Eerst die poeder capsules met handyhaler die me niet zo goed beviel. Pas een paar jaar later later kreeg ik de Spiriva Respimat die een dosis in de mond verneveld. En die vind ik prettiger in gebruik. Ik heb wel wat bijwerkingen maar kan niet bepalen of die van dit medicijn komen omdat ik meerdere long medicijnen g[lees meer...]ebruik. Het is bekend dat hartkloppingen een bijwerking is van verschillende soorten puffers.

21-06-2022 | Vrouw | 49
Netelroos
Ik heb chronische spontane urticaria waarvoor ik met succes werd behandeld met Xolair. Plots kreeg ik van de adviseur geen Xolair meer voorgeschreven. Mijn laatste spuiten dateren van 4/4 Ik had geen klachten tot vandaag, nu terug urticaria 😢 Zijn er nog mensen die plots moeten stoppen hebben? Wat nu?

21-04-2022 | Vrouw | 65
COPD
Idd benauwdheid en hoestbuien van het goedkopere merk ,,,,, heeeel veel hijza met de apotheek gehad ,longarts ,h arts ingeschakeld,,,,,,,, en nu weer de orgenele Resmimat , dus mensen laat je niks wijsmaken .

Lomudal Inhalatiepoeder

21-03-2022 | Vrouw | 60
cromoglicinezuur
Astma
Ik heb in mijn jeugd last gehad van zware astma-aanvallen, opgewekt door allergieën, inspanning of koude lucht. De Lomudal capsules hebben me daarvan afgeholpen zodat ik een normaal leven kan leiden en gebruik dit medicijn nu al meer dan veertig jaar. Ik was zeer onaangenaam verrast toen Sanofi, na eerst bedrijven die dit medicijn produceerden te hebben opgekocht, ermee o[lees meer...]phield dit medicijn te maken. Ik vond het kwalijk nu gedwongen te zijn om opzoek te moeten naar een nieuw medicijn, terwijl ik zo tevreden was over de Lomudal en dat middenin een corona epidemie. Gelukkig was de bijzondere Transvaal Apotheek in Den Haag bereid het inhalatie poeder voor mij samen te stellen, zodat ik niet van medicijn hoef te veranderen. Daar ben ik ze zeer dankbaar voor.

13-03-2022 | Vrouw | 76
Vermoeidheid
In de loop van 2021 kreeg ik geleidelijk steeds meer last van vermoeidheid en kortademigheid op (langere bos)wandelingen. Tot in november mijn kortademigheid en uitputting zelfs bij een klein stukje lopen in de tuin, of een handafwasje, mij al noopte tot uitrusten. Kleine stukjes lopen buitenshuis ging alleen nog met steun van mijn man of een stok en steeds stoppen wegens [lees meer...]vermoeidheid en ademnood. De huisarts schrok zich rot van mijn slechte conditie en beluisterde en beklopte mijn longen. Hij constateerde een flinke ruis links, en een 'demping' in de Ruimte van Traube en de linker longtop'. Uit CT-scanonderzoek en biopt bleek dat zich een groot (17 x 4,5 cm) MALT-lymfoom (een iets andere vorm van mijn NHL) had ontwikkeld achter mijn linker long, met een flinke hoeveelheid pleuravocht. Drainage daarvan leverde anderhalve liter op en een aardige verbetering van mijn ademhaling. Na bestraling in januari 2022 van mijn longlymfoom met aansluitend opnieuw pleuravochtdrainage, verbeterde mijn kortademigheid enigszins, maar niet opzienbarend. Uit de longfunctietest begin maart 2022 bleek uitgebreid emfyseem in de bovenste longregionen en wat fibrose, maar geen noemenswaardige obstructie - zoals ontsteking of vernauwing - van de luchtwegen. Dat eerste nu verbaasde mij niet omdat ik vanaf mijn 16de (1962) tot mijn 61ste (2006), dus ruim 44 jaar stevig heb gerookt, waarvan 40 jaar zware shag. En dat met een jeugd met veel longziektes en chronische bronchitis. Geteisterde longen mag je wel zeggen. Toch, vóór het longlymfoom heb ik nooit echt last gehad van kortademigheid en snelle vermoeidheid. Wat me dus verbaasde was dat de longarts mij toch een pufje aanraadde, want ik had per slot geen vernauwde luchtwegen, Integendeel, ik kon juist geheel vrij ademen! Alleen de gaswisseling deugde niet meer door kapotte en verharde longblaasjes. Ik liet mijn verbazing blijken aan de arts maar die wuifde mijn redenering weg met een opmerking over de 'achtergrond waar het zijn werk wel zou doen'. Ook mijn suggestie op grond van zeer mogelijke ziekte van Sjögren ('droge ogen' auto-immuunziekte van slijmvlies- en bindweefsels) wees hij af. Dus gebruik ik de Spiriva inhaler strikt volgens aanwijzing, en 's ochtends voor het ontbijt. Zelfs heb ik begeleiding door een longverpleegkundige gehad voor het eerste gebruik, en kreeg op de vierde gebruiksdag last van mijn longen. Dat wil zeggen: vaker en erger droge hoest door de dag, en danige hoestbuien met slijm meteen na het gebruik. Inmiddels was mijn conditie redelijk vooruit gegaan waardoor ik aanvankelijk wat afkerig was van medicijngebruik. De doorwerking van de bestraling kan tot enige maanden aanhouden tenslotte, en ik krijg in de toekomst waarschijnlijk vanwege NHL nog genoeg medicatie te verstouwen. Voorgeschiedenis In 2016 werd marginaal B-cellymfoom, een ongeneeslijke maar langzaam groeiende vorm van non-hodgkinlymfoom (NHL) vastgesteld. Besloten werd tot afwachtend beleid, tot ik 'ergens last van' zou krijgen en ik palliatief behandeld zou worden. In 2009 werd al polyneuropathie vastgesteld, welke zenuwaandoening steeds hoger in mijn benen opkroop, en toenemende problemen met lopen veroorzaakte. Ook had ik al jaren verkleuringen en zwellingen aan mijn rechter voet, enkel en onderbeen. Voorjaar 2021 bleek ik daar ACA, een zeldzame vorm van de ziekte van Lyme (tekenbeetziekte) derde stadium te hebben. Dat is met succes behandeld met een lange kuur doxycycline. Ik vermeld dit allemaal omdat ik mijn loopproblemen en toenemende vermoeidheid en uitputting, daar steeds aan toeschreef. Eind maart onderga ik een Sjögrentest in de Droge ogenkliniek.

07-02-2022 | Vrouw | 37
Netelroos
Bij chronische urticaria en angio oedeem. Dec 2019 kreeg ik de eerste aanvallen van angio oedeem en urticaria. Alleen de prednison werkte enigszins. Anti histamine niet of nauwelijks. Na injecties Xolair binnen enkele dagen overal vanaf. Ongeveer om de 3 mnd komt het terug.. Ik zet dan weer 2 injecties en het wordt rustig. 2x astrazeneca gehad en 1x booster pfizer. Van[lees meer...] de Astra behoorlijke hartkloppingen. Pfizer alleen een zere arm. Ik hoop je op deze manier iets geholpen te hebben.

30-01-2022 | Vrouw | 60
Astma
Als bij nieuwe medicijn met inhalatiecapsules. Veel tremors en krampen dus minder gebruiken dan nodig. Inhaleren in prima maar gaat minder diep dan met de capsules. Wel makkelijker meenemen/onderweg gebruiken

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (6343)
Anticonceptie - overig (4483)
Cholesterol (3285)
Depressie - antidepressiva overig (3119)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2867)
ADHD - psychostimulantia (2537)
Pijn - morfine-achtigen (2518)
Verslavingsziekten (2309)
Pijn (2258)
Bloeddruk - betablokkers (1924)
Maagzuur - protonpompremmers (1782)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1717)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1665)
Anticonceptie - eenfase (1595)
Angststoornissen (1574)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1448)
Antibiotica - urineweginfectie (1279)
Depressie - antidepressiva TCA (1234)