Ervaringen met Ramipril

Coversyl (57 meningen)
Rasilez (38 meningen)

02-09-2022 | Vrouw | 46
Hoge bloeddruk
Eerste pil (1,25 mg) euforisch! en enorme bloeddrukdaling. Dag 2 duizelig en weer 'normale', hoge bloeddruk en dit bleef zo (alleen de duizeligheid verdween na enkele dagen). Toen verhoging naar 2,5 mg. Bloeddruk daalde niet. Bijwerkingen kwamen, maar nog te doen. Omdat bloeddruk niet daalde weer opgehoogd naar 5 mg. Bloeddruk steeg vervolgens! en bijwerkingen namen ook to[lees meer...]e (waaronder een opgezette keel/strottenhoofd) waardoor ik direct moest stoppen. Bijwerkingen: opgezet strottenhoofd, benauwd, hartkloppingen, heel erg moe, veel meer opvliegers dan normaal, veel zweten, oedeem in benen, pijn in benen, misselijk 's nachts, en niet meer kunnen inslapen, smaakverandering, hoofdpijn 's ochtends, en hele dag opgejaagd gevoel en depressief, huiduitslag (rode puntjes overal op onderbenen). Nadat ik gestopt was waren na 2 maanden gelukkig bijna alle bijwerkingen weer verdwenen. Vorige week weer Ramipril (Viatris) geprobeerd. Weer gestart met 1,25 mg en weer opgehoogd naar 2,5 mg. Zelfde verhaal alleen nu ook huiduitslag erbij (allemaal rode puntjes op onderbenen), weer moeten stoppen. Dit medicijn werkt helaas niet voor mij en zorgt voor nog hogere bloeddruk en zeer vervelende én ernstige bijwerkingen.

10-07-2022 | Man | 57
Hoge bloeddruk
Bloeddruk daalde niet voldoende met Verapamil. Gestart met Ramipril 2,5 mg, dat de bloeddruk niet voldoende deed dalen. Met een verhoging naar 5 mg ontstonden bijwerkingen

29-11-2020 | Vrouw | 45
Hypertensie
Gestart met Ramipril, na dag of 5 begon de rusteloosheid, gejaagdheid met name in borststreek sensaties voelen, vooral snachts. Tensie was goed na dag of 10. Maar de bijwerkingen waren zo naar dit kon niet doorgaan. Hart bonzen in mijn hals en ook hoorbaar in hoofd. Mocht stoppen en na paar dagen geen klachten meer. Ga nu ws over op ander medicijn. Naast de familielid gebr[lees meer...]uik ik ook metoprolol 100 mg. Miss combinatie? Normaliter geen bijwerkingen van de metoprolol die ik al 10 jaar gebruik, wel deze opgehoogd van 50 naar 100 mg sinds start ramipiril.

29-01-2020 | Man | 87
Hoge bloeddruk
na een jaar niet meer in gebruik blijven de benen zeer moe nog steeds alle koud en ,s,nachts doet alles pijn kan ma; 3uur slapen

10-11-2019 | Man | 87
Hoge bloeddruk
sterke oedeem evewichtstoornis pijn inonderben

16-07-2019 | Vrouw | 50
Hypertensie
Het is bij mij idem dito, elke keer een ander merk van de apotheek maar die Sandoz, ik breek ze door midden en ga bijna elke morgen over mijn nek

02-05-2017 | Vrouw | 52
Hoge bloeddruk
Ik krijg al 4 jaar bevacizumab (merknaam Avastin) per infuus in het kader van een medische studie naar dit middel. Bijwerkingen kunnen zijn: een te hoog eiwitgehalte in de urine en een verhoging van de bloeddruk. Ik heb daarom van mijn internist dit middel voorgeschreven gekregen. Ik ben eerst begonnen met een lagere dosis 1,25 mg, maar dat had onvoldoende effect. De dosis[lees meer...] is daarom verdubbeld. Dat zorgde in ieder geval voor een betere werking van mijn nieren, maar ik voel me beroerd. Ik neem het middel in voordat ik ga slapen. Ik heb 's nachts erge last van een droge prikkelhoest, word vaak wakker. Heb vreselijk veel moeite om 's ochtends op gang te komen. Voel me super vermoeid. Kan verder niet goed meer nadenken. En begin inmiddels behoorlijk somber te worden.

08-01-2017 | Man | 52
Hoge bloeddruk
Heeft bij mij totaal geen effect op de bloeddruk.

27-06-2016 | Man | 67
Hoge bloeddruk
Ik ben Vreselijk moe en spierpijn zou graag iets willen hebben waar dan niet bij is mvg Rens

19-10-2014 | Man | 61
Hypertensie
Nam het medicijn ook al voorheen, maar stopte ermee na minder stress en normalisering gewicht. Daarna opnieuw beginnen nemen op aanraden specialist. Last van verminderd libido, gaande tot tijdelijke impotentie. Ijskoude voeten 's nachts. Merkelijk haarverlies. Volg broodbuik dieet met groene smoothies en fruit met zeer laag fructosegehalte en viel al 10kg af in 4 weken. H[lees meer...]eb mijn BMI terug onder 30 en wens af te bouwen naar BMI 25. Doe aan meditatie en mindfulness. Neem magnesium citraat 350mg en kalium 300mg. Vanaf vandaag neem ik het niet meer. 80% van de hypertensie kan medisch niet verklaard worden. Het is als schieten op de roos met ogen toe....

29-07-2014 | Man | 61
Hoge bloeddruk
merk er niets van dat het beter gaat,en ben steeds beroerd

16-05-2013 | Man | 54
Hoge bloeddruk
Ik heb bij deze medicatie vooral moeite met het afslikken. Voorheen gebruikte ik originele Tritrace maar die zijn uit de handel en daarom gedwongen een generieke te gebruiken. Echter de tabletten van dit merk vallen zeer snel uit elkaar na het nemen, binnen 5 sec. in de mond. Tabletten zijn overigens ook in omvang zeker vier mal zo groot als de originele Tritace. Heb d[lees meer...]it probleem doorgegeven aan apotheker, Benu apotheek eygelshocen, maar deze doet er niets mee omdat ik klacht al had doorgegeven aan fabrikant Sandoz. Ik heb antwoord van Sandoz gekregen en hun vertellen dat hun dit probleem alleen van mij te horen hebben gekregen. Verder moet deze tablet snel oplossen schrijven ze, maar er wordt geen woord gerept over probleem van in mond oplossen. Dus mijn conclusie is dat een fabrikant ook maar voor eigen belang werkt en niet voor de patiënt en of client.

30-11-2013 | Man | 55

08-06-2016 | Vrouw | 45
Hoge bloeddruk
Ik ben dit medicijn gaan slikken omdat ik een bloeddruk had van 190/135. Dit is nu onder controle. De pillen zijn groot, wel goed in te nemen, maar ze vallen wel snel uit elkaar in de mond. Heb er verder geen bijwerkingen van.

21-03-2013 | Man | 65
Hoge bloeddruk
Gebruik Ramipril nu een klein jaar. De bloeddruk is wel gezakt maar verschilt nog weleens. Een week gestopt met dit medicijn en toen liep de bloeddruk weer behoorlijk op. De bijwerkingen zijn hoofdpijn, vaker plassen soms buikkrampen. Ga nu 2x per week naar huisarts om de juiste bloeddruk op te laten meten. Een maal per jaar controle bij de huisarts.

19-09-2019 | Vrouw | 62
Hoge bloeddruk
Ik slik het 14 dagen en de bloeddruk is gezakt.