Enalapril

enalapril(aat)

Hartfalen (2 meningen)

23-05-2019

Enalapril (enalapril(aat))

Mijn bloeddruk was gedaald van 180/95 naar 138/90 maar dat kriebelhoest was zo erg dat ik bijna elke dag moest overgeven, s’nachts droge keel, hoesten, kokhalzen tot overgeven, hele huis wakker, na een maand gestopt. Voor mij nooit meer!!!!!
19-05-2019

Enalapril (enalapril(aat))

Ik heb er meer last dan gemak van en mijn bloeddruk daalt niet voldoende
12-05-2019

29-12-2018

Enalapril (enalapril(aat))

Half jaar geslikt. In het begin veel bijwerkingen gehad: duizeligheid (ook in auto en auto aan de kant moeten zetten), kriebelhoest. Kriebelhoest ging over in zware hoestbuien met soms overgeven. Toen halve dosis gaan slikken. Dat ging beter. Sinds 2 maanden echter weer kriebelhoest en toename van alle bijwerkingen. Direkt gestopt. Eerst nu kijken hoe de bloeddruk blij[lees meer...]ft zonder medicijnen
26-11-2018

Hartfalen

Heb de 20 mg dosis aangepast naar 10 mg en de bloeddruk weer goed 109 mmHg Systolisch, 80 mmHg Diastolisch
05-10-2018

Hypertensie

Ik slik Enalaprilmaleaat icm Hydrochloorthiazide tegen hoge bloeddruk, sinds 2011. Het werkt erg goed. na wat zoeken naar de juiste dosering zit ik op 10 mg Enalapril + 12,5 mg Hydrochloorthiazide. Dat ik nu meer moet plassen wijt ik aan de hydrochloorthiazide. Dat staat immers ook bekend als plaspil.
04-10-2018

24-06-2018

Enalapril (enalapril(aat))

heb dit een week of 8 geslikt maar moest steeds erger hoesten. Overdag niet zo een probleem, maar ik werd er 's nachts meerdere keren wakker door, hoesten, ook slijm. Gestopt. Ander middel voorgeschreven gekregen: Losartan 50 mg. Gebruik het nu een dag of 5 dus kan er nog niets van zeggen.
15-06-2018

Enalapril (enalapril(aat))

Op 20-06-2017 heb ik hier wat geschreven en geef hierbij een update. Een paar maanden geleden deed ik weer een bloeddrukmeting bij de huisarts. Toen bleek mijn hartslag ook te hoog te zijn namelijk 100. Daar kreeg ik dan ook weer medicijnen voor met de naam metoprolsuccinaat. Ik begon me door de bijwerkingen steeds slechter te voelen en raakte om het minste of gering[lees meer...]ste al buiten adem. IK ben nu 49 en zoals ik in eerdere reactie al aangaf heb ik wat overgewicht (fors gebouwd). Ik had vorig jaar al het voornemen om te gaan krachtsporten maar ja de drempel he ! :-( 6 weken geleden was ik het echt zo zat...2 medicijnen die echt alleen je gezondheid slechter maken en dus heb dat spul in de prullenbak gegooid en heb ik een sportbroekje in een plastic tasje gedaan en ben naar een sportschool gelopen. IK heb daar alles uitgelegd en ben meteen gaan trainen (vroeger trainde ik ook erg veel (gemiddeld 10 uur krachttraining per week , ik praat dan over 15 jaar terug dat ik daarmee gestopt ben). Ik begon me meteen al een stuk fijner te voelen i.p.v dagelijk thuis zitten en tv kijken met een biertje lekker met gewichten in de weer. Heerlijk al die vastzittende energie die je eruit kunt gooien en psychisch voel ik me nu ook veel beter.Mijn trainer adviseerde me ook op dagelijks te gaan wandelen. Dat doe ik nu nog steeds, meestal een uur per dag. Ik ben nu echt alleen nog met sport bezig en met voeding (veel eiwitten kwark vis enz...heerlijk... ik plas nu echt veel s nachts net een waterkraan die open staat :-) .. het trainen houdt me nu echt bezig is echt weer mijn hobby. Inmiddels ben ik nu 6 weken bezig en het allerbelangrijkste van het verhaal komt nu...... :-) Ik ben al 7 KG afgevallen (zonder mezelf uit te hongeren en mijn bloeddruk is nu zonder medicijnen 120/80 !!!! soms zelfs 114 / 80 oooh wat ben ik hier blij mee...al die rommel geslikt wat niet echt nodig was. Oh ja ik let nu echt heel erg goed op mijn eten...suiker en zout laat ik nu staan...Ik wil het uiterste eruit halen met trainen..Mensen ik hoop dat dit verhaal u aan het denken zet ....kom uit die luie stoel en zoek een leuke sport op of ga elke dag wandelen, dat hoeft niet meteen een uur maar begin met 15 minuten.ik weet dat het begin erg moeilijk is, maar echt als je de smaak te pakken heb dan wil je niet eens terug lopen naar huis maar wil je blijven lopen :-) Ik hoop dat dit verhaal u aan het denken zet !!!!!! Medicijnen is gewoon big business en niet altijd nodig maar het is eerder gemakzucht.
21-04-2018

Hypertensie

Door hypertensie (219/134) door huisarts aan Amlodipine gezet. Had ernstige bijwerkingen hiervan. Dikke voeten en benen en jeuk overal. Daarna over op enalaprilmaleaat/hydrochloorthiazide Sandoz 20 mg. Bloeddruk is nu keurig 140/70. Zicht is iets minder, maar overkomelijk. Verder geen bijwerkingen geconstateerd.
17-03-2018

Enalapril (enalapril(aat))

Mijn bloeddruk is zeer onregelmatig en vaak erg hoog.Heb jeuk en moet veel hoesten.De eerste dagen erg duizelig.Verder droogheid ogen en huid. ( Jeuk)
07-03-2018

Enalapril (enalapril(aat))

Na dat de dokter ontdekte dat mijn bloeddruk 177/100 was kreeg ik enalapril voorgeschr De eerste week last van de bij w gehad daarna ging het beter Tot 4 dagen geleden,duizelig hoofdpijn ,niet in staat iets te doen brandend gevoel over het hele lichaam De bloed druk wel gezakt maar de bij verschijnselen zijn niet om mee te kunnen leven Ik stop Geen enalapril voor mij Ga[lees meer...] weer naar de dokter
06-03-2018

Enalapril (enalapril(aat))

Begonnen, eind september. Eind november beginnen te hoesten. Iedereen hoest, dus waarom naar arts. Eind januari nog steeds hoesten, ook ' nachts. Niet kuchen maar hoesten tot je gaat kokhalzen. Had het idee dat van binnen alles gekneusd was door het hoesten. 5 Februari naar huisarts gegaan en moest direct stoppen met enalapril.
07-01-2018

Enalapril (enalapril(aat))

Hoge bloeddruk wilde niet omlaag, maar met de voorgeschreven enalapril ligt mijn bloeddruk op een acceptabel niveau, dat met andere middelen niet lukte. Geen bijwerkingen ervaren.
01-12-2017

Enalapril (enalapril(aat))

Oom van mij kreeg zomeer een opgezwollen tong, dat was voor de doktersdienst aanleiding om hem naar het ziekenhuis te sturen. Op melding kwam opeens een traumateam en twee ambulances af. Een van de medewerkers liet zich ontvallen dat mijn oom niet de eeerste was, vorige maand iemand door de aandoening zuurstoftekort en schade aan organen, twee dagen later liep dit uit op h[lees meer...]et overlijden van de patient. Mijn oom heeft ter observatie in het ziekenhuis gelegen en kwam met de schrik vrij. Oorzaak: enalapril! hij mag het nooit weer gebruiken. Ik gebruik het spul ook, je kunt het klaarblijkelijk 15 tot 20 jaar gebruiken en dan opeens doet het zich voor. Ik ben er niet blij mee nadat ik dit gehoord heb,maar ik voel me wel gewaarschuwd.
15-10-2017

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (499) - Anticonceptie - eenfase