Ervaringen met Primperan

Maagklachten (6 meningen)
Zwangerschap (3 meningen)

10-09-2017 | Vrouw | 20
Misselijkheid
Omwille van erge misselijkheid was ik bij de huisarts om medicatie gaan vragen tegen de misselijkheid. Ik had stage de week erop en wou deze absoluut doen (ik ben student vroedkunde). Ik kende dit middel en wist dat heel veel vrouwen die last hebben van hyperemesis gravidarium (extreme misselijkheid tijdens de zwangerschap) hier geholpen mee waren. Ik had deze medicatie ze[lees meer...]lf al toegediend bij zwangere vrouwen. Daarom had ik het volste vertrouwen dat dit ging werken. En dat was ook zo, de misselijkheid was bijna instant verdwenen. Maar de dag erop was ik zo enorm moe na een lange en goede nachtrust kon ik toch overal in slaap vallen, zelfs tijdens een wandeling in de bossen. Ik dacht dat ik gewoon oververmoeid was en dat wel over zou gaan. Nu op weg naar huis begon mijn tong in kramp te gaan en ik had hier geen controle meer over en kon niet meer fatsoenlijk praten. Tegen de tijd dat ik thuis was waren mijn tanden op elkaar geklemd en mijn kaak helemaal scheef op elkaar geklemd, dit ging gepaard met vreselijke pijn. Dus belogen we om naar een dokter te gaan, op dat moment had ik al door dat ik bijwerkingen had van de medicatie. Onderweg naar de arts van wacht kreeg ik erboven krampen die ik niet kon tegengaan in mijn nek. Mijn hoofd draaide regelmatig naar links of naar rechts zonder precies een limiet te hebben en zo de controle hierover te hebben. Dit was verschrikkelijk pijnlijk. Even hebben we overwogen om naar spoed te gaan. Uiteindelijk zijn we gewoon naar de arts van wacht geweest. De arts gaf me valium 5mg. Op dat moment waren al mijn spieren in mijn lichaam opgespannen en was er geen manier waarop ik ze ontspannen kreeg. Na nog valium in de apotheker te zijn gaan halen werden de klachten alleen erger. Nu ging ook mijn nek oncontroleerbaar naar achteren. Tegen dat ik thuiskwam had ik al 15mg valium in mijn systeem zitten. Alles deed pijn soms was er een kleine rustpauze tussen de twee spierkrampen in, maar de spierkrampen werden alleen langer en erger, nu ging alles in krampen van mijn tanden tot mijn nek, rug en tenen. De dokter nog eens gebeld en die gaf nog een voorschrift voor Parkinson medicatie. Uiteindelijk heb ik dit niet moeten innemen. De klachten zijn na 6-7 uur na begin van de klachten weggegaan. Ik ben de week erop heel erg suf geweest, precies een zombie en stage kon ik natuurlijk vergeten. Dit jaar heb ik geleerd dat deze klachten kunnen voorkomen bij adolecenten. Dus primperan is een heel goed middel, maar er moet opgelet worden bij geven van primperan in hoge dosis aan jongeren. Ik denk (en dat ga ik toch zeker doen) dat andere medicatie voor jongeren (zoals motilium (domperidone)) een betere oplossing is. Want geloof mij het is een hel om door zo een bijwerking te gaan. Daarbuiten werkt primperan ongelooflijk goed, alleen af te raden bij adolecenten in hoge dosis.

26-06-2017 | Vrouw | 20
Misselijkheid
Vanwege de zwangerschap primperan zetpillen gebruikt vanwege dat metoclopramide beter niet kon. Door de zwangerschap was ik tot aan bevalling misselijk en aangezien ik voor de zwangerschap na 4jaar metoclopramide voor misselijkheid slikte was dit een goede oplossing.

03-03-2014 | Vrouw | 20
Maagklachten
Ik had enorme last van me maag op de donderdagochtend. Ik had 's maandags een maagonderzoek gehad en moest dus echt naar de spoedeisende hulp. Na onderzocht te zijn, kreeg ik primperan voorgeschreven, dit moest helpen bij het sneller verteren van het voedsel en de maag helpen bij de bewegingen. Ik was de donderdagmiddag meteen begonnen met slikken en had er twee genomen. I[lees meer...]k voelde me eindelijk weer een beetje opknappen. Vrijdags heb ik dan weer primperan geslikt, 'sochtends en 's middags ging het goed. 's avonds ging ik uiteten en nam het dus net voor het eten in. Tijdens het uiteten werd ik vrij onrustig, me hoofd trok naar achter en me ogen trokken daarin mee. Ik dacht ga even naar de toilet om even een stukje te lopen en misschien vermindert het dan. Na het toiletbezoek ging het niet beter en kon me niet meer tot eten aanzetten. Toevallig zat mijn vader naast me en ik vertelde dat ik last had van een bijwerking. Hij zei blijf maar rustig het trekt echt wel weg. Nou echt niet. Ik ben uiteindelijk naar huis gebracht en heb mijn moeder gebeld omdat ik vreselijk in paniek raakte. Mijn moeder heeft de HAP gebeld en die wilde allen maar overleggen met de arts. De situatie van mij verergerde en ik trok helemaal naar achter met mijn hoofd. Kon niet meer met mijn kin op mijn borst komen plus mijn pupillen waren zo groot. Uiteindelijk hebben ze een ambulance laten komen. Dit duurde vrij lang. Ik kreeg in die tussentijd enorme hoofdpijn en me mond begon scheef te hangen. Uiteindelijk is er 112 gebeld en waren ze er binnen 5 minuten. De ambulancebroeders dachten dat dit niet van de primperan kwam, maar door stress en heb wel 5 keer de vraag gehad of ik drugs had gebruikt. Dit was niet het geval. Gelukkig vertrouwde ze het toch niet en ben ik meegenomen naar het ziekenhuis. Heb in de ambulance, pijnstillers gehad. Dit hielp niet. In het ziekenhuis Valium gekregen, om te ontspannen en een onderzoek door de neuroloog. Deze kwam later terug met het oordeel dat het toch echt kwam van de primperan. Ik heb 2 keer een spuit gekregen tegen Parkinson. Ik voelde het gewoon wegzakken en ik heb daarna geen last meer gehad. Ik ben nu alleen erg moe en nog vrij veel last van me nek! Ook voor mij nooit Primperan meer!

22-12-2020 | Vrouw | 21
Misselijkheid
Ik kreeg dit middel tegen misselijkheid na narcose. Na het tweede tabletje begon mijn tong en rug krom te trekken. Binnen enkele minuten verkrampte mijn hele lichaam en kon ik niets meer bewegen. Ik lag met verkrampte ledematen, rug, buik, nek, alles op bed. Mijn ogen waren wijd opengesperd en ik kon alleen mijn ogen bewegen. Ademen was heel zwaar. Met spoed is er een arts[lees meer...] gekomen die mij een middel gaf dat mijn lichaam deed ontspannen en waarvan ik direct in slaap viel. Na uren geslapen te hebben werd ik wakker en weer binnen enkele minuten kon ik niets meer bewegen. De arts kwam weer langs en weer ging ik slapen. Na het ontwaken ging het redelijk goed.

16-08-2020 | Vrouw | 21

16-08-2015 | Vrouw | 21
Misselijkheid
Het is al veel genoemd hier: de bijwerkingen kunnen heel heftig zijn. Dit middel kreeg ik tweemaal nadat ik door de Diclofenac niets meer kon binnenhouden. Binnen een dag begon de ellende. Werkelijk elke spier in mijn lichaam verkrampte. Rug krom, tong achterin keel, kaken strak op elkaar, ogen draaien weg, armen en benen krom, vingers als uit een horrorfilm. Ik kon werkel[lees meer...]ijk niets meer, geen geluidje maken, niet knipperen. Dit was heel erg eng. Gelukkig was mijn familie aanwezig en is de weekenddokter gebeld. Ik kreeg een zeer sterk ontspanningsmiddel in mijn kont geduwd. Na een paar uur slapen waren de bijwerkingen in eerste instantie weg, maar na een half uur lag ik er weer net zo bij als de eerste keer. Weer moest de dokter komen en weer ging zo'n ding in mijn kont. Daarna weer geslapen en bij ontwaken kwamen de bijwerkingen weer, maar minder hevig. Verschrikkelijk spul!!!!

07-07-2015 | Vrouw | 21
Maagontsteking
Ik ben dus naar de dokter gegaan om dat ik al een week last had van m'n maag. Blijkbaar had ik dus een maagontsteking dus ben ik naar de apotheker gegaan en gaf die me 'primperan' dat moest de pijn verzachten en mijn eetlust opwekken. Niets van waar, de pijn blijft en ik heb nog steeds geen honger als ik die pilletjes in neem! Ik snap niet dat ze het nog verkopen .. trekt [lees meer...]op niets!

01-09-2012 | Man | 22
Misselijkheid
was reeds anderhalve week misselijk dus dokter had dit voorgeschreven (hij dacht dat ik buikgriep had) ben dit op woensdag beginnen innemen en op donderdagavond kreeg ik in het restaurant plots spasmen in gezicht en nek. Familie belde hierdoor de ambulance, ambulanciers dachten dat dit kwam doordat ik stilaan aan het afbouwen ben met seroxat. Ze raadden me dus aan om ge[lees meer...]woon terug de volledige dosis seroxat te nemen. De spasmen bleven echter nog aanhouden tot een stuk in de nacht. Ik heb orimperan dan ook niet meer genomen die avond en sinds zaterdag gaat het terug een stuk beter. Met het opzoeken van bijwerkingen kwam ik op dit forum terecht en ben nu wel vrij zeker dat primperan de oorzaak is en niet seroxat. Ik snap eerlijk gezecht niet dat dit middel nog in de handel is na al wat ik hier lees... was echt een zeer onaangename ervaring.

08-12-2012 | Vrouw | 23
Uitdroging
Nadat ik was uitgedroogd, kreeg ik van een dokter in het ziekenhuis primperan toegeschreven. Het braken was wel onderdrukt, maar toch voelde ik me echt niet lekker, ijlde en viel steeds weg. Mijn ouders hebben toen de snachts een ziekenhuispost gebeld, en de dokter die langskwam zei dat ik teveel aan het stressen/hyperventileren was, en dus valeriaan/oxazepam moest nemen.[lees meer...] Toch bleef ik elke keer als ik primperan had genomen last krijgen van duizeligheid en een verhoogde hartslag. Tot na ongeveer drie dagen gebruik begon mijn nek wat scheef te staan. Ik moest de volgende dag toevallig ook naar mijn eigen huisarts voor mijn hartslag/bloeddruk. En die merkte het gelukkig meteen op dat ook mijn mond begon scheeft te hangen. Hij begon testen te doen met mijn evenwicht, en stuurde me meteen door naar de neuroloog. Mijn nek begon inmiddels steeds meer te verkrampen, en trok helemaal naar achteren en opzij. Ook mijn ogen draaide naar boven. De kramp iin mijn nek was niet meer te houden en echt zeer pijnlijk. Het leek net of ik mijn eigen nek ging breken. Want het stopte gewoon niet. Daarnaast begonnen ook mijn kaken te klapperen. Na een uur of zes in het ziekenhuis (Na ct-scan/darmfoto's etc) kwam er een arts die besloot dat het wel eens een reactie op de primperan kon zijn, want hij had dit wel eens vaker gezien bij jonge meisjes. Hij gaf mij gelukkig een verlossende prik met een anti parkinson middel. Na een kwartier ontspande mijn nek en gingen mijn ogen weer normaal staan. Het was een vreselijke nare ervaring. Nu een jaar later heb ik soms nog zulke hevige pijnen in mijn nek eraan overgehouden. Voor mij dus nooit meer Primperan.

17-05-2013 | Man | 24
metoclopramide
Na een acute verstoring van het evenwichtsorgaan Primperan in de vorm van een zetpil voorgeschreven gekregen. Door de duizeligheid was ik zeer misselijk. Advies meegekregen om twee pillen verspreid over 24 uur in te nemen. Heeft goed geholpen en na drie dagen waren de klachten dermate afgenomen dat Primperan niet meer nodig was. Geen last van bijwerking gehad.

01-02-2018 | Vrouw | 25
Misselijkheid
Zeer allergische reactie na 2 zetpillen maar! Volgens de huisarts kon dat allemaal niet, maar ik ben toch echt op de eerste hulp beland. Ik werd eerst erg onrustig. Een onrust zo erg, nog nooit in mijn leven meegemaakt dat je niet meer weet waar je het zoeken moet. Daarna begon mijn nek naar één kant te trekken en ik kon die niet meer bewegen. Mijn tong zwol op en ik kon d[lees meer...]ie ook niet bewegen en dus amper praten. Ik heb toen een anti parkinson infuus/injectie gekregen en alles trok weer recht na 1 minuut. Mijn ergste ervaring ooit met een medicijn, nooit meer!

29-09-2013 | Vrouw | 25
Griep
Het leek eerst goed te werken tot ik in een keer krampen in mijn nek en kaken kreeg. Zeer heftig en ondragelijk veel pijn. Bij de dokterswacht moesten we zelf aan geven dat we dachten aan primperan. Ze had dat nog nooit mee gemaakt. Na twee anale pipetjes diozapam zakte de krampen. Dit was rond negen uur s avonds. Om 6 uur begonnen ze weer en moest ik weer in alle haast na[lees meer...]ar de dokterswacht. Na weer een injectie en in de middag weer een lijkt het nu voorbij. Maar wat een nachtmerrie!!!!!!

12-03-2014 | Vrouw | 26
Galstenen
Gebruik dit al maanden tegen de misselijk heid en snellere passage voedsel door galkolieken. Ik ben er erg tevreden over. Eerste dagen wat suf maar dit trok al snel weg. Nu wil ik dit blijven slikken tot mijn operatie. In combi met nexium perfect. Kwaliteit van leven is gewoon weer terug en kan eten beter verdragen.

09-08-2023 | Vrouw | 27
metoclopramide (5mg/ml)
Maagklachten
Ik had al een langere periode last van mijn maag. Heb hiervoor een Ct scan laten nemen, gastroscopie laten doen. Ik had periodes wanneer ik dagelijks moest overgeven en ze vonden maar geen uitleg. Hierdoor heb ik Primperan voorgeschreven gekregen. In het begin had ik hier geen last van. Na een paar maanden begon ik ineens heel heftig te reageren. ik kreeg een enorm onrusti[lees meer...]g gevoel, heel mijn borstkast spande op, mijn kaken stonden klem en mijn benen begonnen ongecontroleerd te trillen en samen te trekken. Ik sliep een ganze nacht niet. Uiteindelijk naar mijn apotheek gebeld en die zeiden me dat ik bijwerkingen had van Primperan en naar de spoed moest gaan voor een tegengif. Op de spoed hebben ze me niet kunnen helpen en gezegd dat ik het moest uitzitten. Ze zeiden dat ik letterlijk parkinson verschijnselen heb. Ik zou owv mijn dopaminereceptoren in mijn hersenen extreem reageren op Primperan. Ik heb alles meteen in de vuilbak gegooid en het vervolgens in mijn medisch dossier laten zetten dat ze mij dit nooit mogen geven.

10-12-2020 | Vrouw | 28
Misselijkheid
Ik heb dit medicijn ene paar keer gekregen. Ik had regelmatig last van overgeven en misselijkheid. Ik kwam regelmatig op spoed terecht omdat het overgeven zo erg was en kreeg een infuus met primeran. De misselijkheid ging over maar mijn hartslag ging omhoog. Deze was in rust zelfs 160 nooit de link gelegd en ook de dokters niet dat dit de medicatie was. Toen ik op Ibiza zi[lees meer...]ek werd en een soort van voedselvergiftiging kreeg heb ik daar primperan tabletten gekregen. Ik voelde me zo slecht dat ik daar op spoed kwam en dat mijn reactie op deze medicatie zo erg was dat ze dachten dat ik aan de drugs was. Ook daar maakte niemand en ik ook niet de link met primperan. Rotvakantie gehad en ze hebben me onder de kalmeringstabletten gestoken maar ik moest dus nog steeds primperan nemen. Pas maanden later heb ik zelf de puzzel gelegd en de test gedaan. Ik nam terug een primperan en daar was de aanval. Kalmeringstabletten genomen en 2 dagen later was mijn puzzel compleet! Na een operatie kreeg ik dit middel ook en telkens kreeg ik te horen probeer u rustig te houden dit is het effect van de narcose! Dikke zever !! Primperan is een middel dat je echt ziek kan maken! Het verbaast me elke keer nog steeds dat ze me vragen hebt u een allergie en dat ik primperan opschrijf dat er dokters raar opkijken! Dit komt niet meer in mijn lichaam.

21-01-2019 | Vrouw | 28
Braken
Primperan zetpillen gekregen vanwege het overmatig overgeven door de zwangerschap. Misselijkheid gaat niet weg en kan niet eten zoals voorheen maar kleine beetjes per keer blijven binnen. Werkt goed.