Ervaringen met Ezetimib

ezetimibe

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-01-2022

overal spierpijn spierpijn opvliegers opgeblazen gevoel lucht in darmen verstopte neus

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

W Wessels - mijnmedicijn.nl (03-09-2019)

05-04-2024 | Vrouw | 64
Hartfalen

overal spierpijn lucht in darmen opgeblazen gevoel opvliegers

Meerdere statines hadden negatief effect: ldl na een jaar zelfs bijna 2x zo hoog en vreselijke spierpijn. Na bezoek aan spoedpost en labwaarden in overleg gestopt en nu 11 maanden ezetimibe. Resultaat: nog steeds die gemene spierpijn en ldl hetzelfde niveau. Overigens: vroeger veel gesport dus weet wat spierpijn kán zijn. Lees de publicatie van het Radboud over statines o[lees meer...]ok eens! Je kunt je afvragen waarom dit wordt voorgeschreven aan hartpatiënten!

17-01-2024 | Man | 63
Aortaklep aandoening
Heb al diverse statines gebruikt ,maar met heel veel klachten tot aan oorsuizen aan toe. Ook misselijk, spierpijn, opgeblazen en opgezette buik,spierzwakte , kortademig etc Vreemd want ik heb nog nooit bijwerkingen gehad van geen 1 medicijn, maar al die chloresterolverlagers zijn echt niet goed voor een mens, tenminste, dat is mijn bevinding.

06-12-2023 | Man | 62
Hoog cholesterol
30 MIN na inname hoofd en spierpijn in de hals schouder en bilspier 14H na is het beter ik begrijp niet dat ze dit in handel brengen

12-06-2023 | Man | 72
Hartfalen
Slik het middellandse 2 jaar en het lijkt erop dat de klachten toenemen. M.n. Een opgeblazen gevoel de laatste tijd maar ook droge huid, spierpijnen (bij mij kuit en voeten) en geregeld depressies en gevoelens van overspannenheid (agressie )

13-05-2023 | Vrouw | 64
Hoog cholesterol
Ezetimibe verlaagt mijn cholesterol goed. Ik ontwikkel helaas een grote moeheid en spier en gewrichtspijn na 4 weken. Pijn in grote been en bilspieren, rond bekken en kruis. Dit beperkt ik dagelijks functioneren ondanks mijn sporten. Ook vaak last van krampen in kuiten. Dit had ik voorheen niet. Ik wil er mee stoppen totdat de pijn weg us en dan mss op halve dosering of[lees meer...] om de dag. Heb stents geplaats gekregen en door pech openhart operatie gehad. Mijn Cholesterol is voor mensen niet hartpatiënten normaal.

10-04-2023 | Man | 69
Cholesterol
Open wondtje op gezicht puisten op het lichaam ,linkeroor grote zwellingen en vervelling en zware krampen in de benen en voet ,en midden borst veel puisten en erge jeuk ,heb alle statines gehad en ik ben er mee gestopt,ben nu bijna 70 .

31-03-2023 | Man | 75
Hoog cholesterol
Gebruikte tot tevredenheid rode gist rijst.Omdat de sterkte niet meer geleverd word ben ik op verzoek van de cardioloog over gestapt op Ezetimibe. Dit omdat ik al statines gebruik had in verleden met behoorlijke bijwerkingen. Begin ging goed. Toen lichte spierpijnen en duizeligheid Werd erger pijn in rug kuiten en nek. De nekpijn ging gepaard met hoofdpijn. Toen kree[lees meer...]g ik een pees onsteking erbij. Lopen ging al slecht door de vermoeidheid die je van deze tabletten krijgt. Liep altijd graag grote stukken nu nog amper rondje in de buurt. Opeens een zeer hete rug. Naar de dokter geweest en gezegd dat ik stop nadat ik ook op deze site had gekeken. Was een droge huid moest het met koelzalf insmeren. Hielp niets. U ook rug en benen branderig Heb zelf mentholzalf gehaald wat wel verlicht. .et rode gist rijst had ik nergens last van en mijn cholesterol was prima. Zal nu zeker een maand wachten en hopen dat dan alle bijwerkingen over zijn. Heb rode gist rijst poeder gehaald en ga zelf capsules vullen. Sterkte aan de mede lotgenoten.

01-02-2023 | Man | 52
Hoog cholesterol
3 maanden deze tabletten ingenomen, maar elke keer en elke dag klachten. Verschrikkelijk spul en voor mij niet geschikt gezien mijn prikkelbare darmen. Veel buikpijn, hele nachten aan het scheten laten en daardoor onregelmatig slapen en niet tot rust komen. In overleg met de cardioloog gestopt met deze. Geen zin om dagelijks met een pijnlijke buik rond te lopen.

05-01-2023 | Man | 64
Hoog cholesterol
Binnen één week kreeg ik al problemen zoals licht moe zijn en zwaar gevoel in mijn hoofd. In de 2e week benen kuiten getraind, kreeg opeens zeer viel spierpijn in rechter kuit niet normaal gewoon, heeft zeker 10 dagen geduurd. Na drie weken werd ik kortademig met lopen. Zwem normaal 2000 met aaneen maar kon opeens geen 50 meter meer zwemmen. Hierna werd zeer duizelig, k[lees meer...]on niet meer trainen op de sportschool, was bang dat ik om zou vallen. Omdraaien in bed ging alles draaien. Ben dus gestopt na één maand, en na een paar werd alles weer normaal dus mijn leven weer terug. Cholesterol verlagende medicijnen is rotzooi.Heb 2 boeken gelezen hierover: De Cholesterol leugen en het boek Feiten en fabels over Cholesterol. Een ding weet ik zeker nooit Cholesterol meds, ik wil een leuk leven. En niet toegeven aan deze maffia Pharma en Voedingsindustrie die leugens verkopen.

23-12-2022 | Man | 76
Aangeboren hartafwijking

13-10-2022 | Man | 54
Hoog cholesterol
Ik heb van 2009 t/m 2016 Atorvastatine geslikt, veel onverklaarbare klachten die naa googlen door de statines konden komen, gestopt met statines en heel langzaam werd het iets beter maar nooit helemaal hersteld. Nu in 2022 kwam de praktijondersteuner met ezetimibe aan, of ik het wilde proberen, na de derde dag hevige klachten, een zwaar verdoofd gevoel in mijn hoofd, spie[lees meer...]rkrampen en verhoogde bloeddruk. ik stop hier onmiddellijk mee, ik zei al tegen mijn huisarts, ik ga liever 10 jaar eerder dood dan dat ik zo moet leven

28-09-2022 | Vrouw | 69
Cholesterol
Mijn cholesterol is 3.4, maar ik ben een risico geval door een tia en hartklachten en mijn cholesterol mag niet hoger dan 1.8 zijn. Alle statines heb ik al gehad, kan er niet tegen. Nu deze gekregen en het is verschrikkelijk! -Als ik me 's ochtends had gewassen was ik compleet gesloopt en dan moet je dag nog beginnen. -Overal pijn, zelfs in mijn sleutelbeen, heel vreemd[lees meer...]. Kon niet lang meer lopen. -Zo vreselijk moe. Ik heb een hond en die ging ik al vaak voor 1 uur uitlaten zodat ik daarna naar mijn bed kon voor een paar uur anders kwam ik de dag niet door, vreselijk gewoon. -Het was zo erg dat ik liever dood zou zijn. Ik ben ermee gestopt en na een week voelde ik me een stuk beter en nu na 2 weken voel ik me weer prima. Ik heb gelukkig weer energie. Ik neem nooit maar dan ook nooit meer iets voor cholesterolverlaging in. Er zijn injecties tegenwoordig die moet je 1x in de maand nemen. Ik laat me niets meer wijs maken, ik neem cholesterolverlagers echt never nooit meer.

15-06-2022 | Man | 70
Hoog cholesterol
De cardioloog vertelde me dat Ezetimibe niet de vele bijwerkingen heeft die ik van statines had, of in ieder geval veel minder. Na redelijk korte tijd, kreeg ik echter heel veel last van mijn rechter arm, zodra ik me maar enigszins inspande. Dat kon gewoon een rustige wandeling zijn, maar ook als ik (wat ik iedere morgen 15 minuten doe) op mijn steps-apparaat stond. Ook[lees meer...] werd ik enigszins kortademig en ging ik vreselijk transpireren bij inspanningen. In overleg met de arts, ben ik toen gestart met Plantensterolen en om de week daar de Ezetimibe naast. Mijn cholesterol liep wel wat op, maar niet extreem. In de weken dat ik de Ezetimibe gebruik, heb ik helaas de bekende bijverschijnselen nog. Ik weet daardoor ook heel zeker dat ze veroorzaakt worden door de Ezetimibe. In de weken dat ik het niet gebruik, is mijn kwaliteit van leven heel veel beter.

08-04-2022 | Vrouw | 57
Hoog cholesterol
Ik wil dit alleen delen omdat ik mijn bijwerking er niet bij zie staan. Naast de “gewone Bijwerkingen zoals hoofdpijn, hardlijvig en spierpijn slaap ik al een hele lange tijd heel slecht. In slaap vallen gaat prima maar na 2 a 3 uur slaap altijd wakker en dan ook wakker voor zo’ n 2 tot 4 uur. Elke nacht dus haal het ook niet in. Erg vermoeiend en niet bedacht dat het aan [lees meer...]de Ezetimibe kon liggen. Dacht dat het aan de overgang lag en zie het nergens als bijwerking. Nu gestopt sinds een week en ik slaap weer! Ik kan het bijna niet geloven. Hopelijk help ik hier anderen mee om ook wakker te worden! (Figuurlijk dan)

14-07-2021 | Vrouw | 47
Hoog cholesterol
Ezetimibe samen met Repahta voor geschreven gekregen omdat ik van vele andere cholestorverlagers enorm spierpijnen kreeg. Repatha krijg je alleen als je ook Ezetimibe gaat gebruiken van de zorgverzekering, raar maar waar. Nadat ik begonnen ben met fitness kwam ik erachter dat mijn spierpijnen in benen maar niet over gingen, zo erg dat ik in nacht niet kon slapen en daar [lees meer...]pijnstillers voor moest nemen. Zelf gestopt nu met Ezetimibe, nu 6 dagen en wat is het heerlijk. Mijn neusholtes zijn nu volledig open en geen pijn meer in lage rug, heupen, bovenbenen en onderbenen. Hoop dat ik nu ook sneller van mijn hielspoor ga af komen, weet niet of dat er ook iets mee te maken heeft.

31-03-2021 | Man | 61
ezetimibe (10)
Ik heb in 2019 een cva gehad en eerst simvasttatine gekregen was geen fijn middel nu dit maar krijg dezelfe verschijnsellen en weet niet wat ik moet ben best bang wil er niet nog een krijgen weet gewoon niet wat re doen