Ervaringen met Atorvastatine

atorvastatine

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-01-2022

Hoog cholesterol (213 meningen)
Hartinfarct (36 meningen)
Diabetes type 2 (9 meningen)
Angina pectoris (6 meningen)
Diabetes type 1 (5 meningen)

Atorvastatine en hoog cholesterol

(29-04-2014)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

W Wessels - mijnmedicijn.nl (03-09-2019)

16-12-2023 | Vrouw | 59
Cholesterol
Heb het middel drie maanden gebruikt. Na ongeveer twee weken kwamen de eerste spierkrampen. Vlot daarna kon ik mijn vingers 's ochtends niet meer bewegen. Ook andere gewrichten werden steeds stijver en pijnlijker. Pas na een warme douche iedere ochtend kon ik weer beter bewegen. Spierkrampen werden steeds frequenter en heviger. Mijn haren begonnen uit te vallen. Struikeld[lees meer...]e over mijn eigen voeten omdat ik mijn tenen niet voelde(was net of ik in veel te grote schoenen liep). Werd door deze bijwerkingen een ander(zeer vervelend) mens. Na overleg met de praktijkondersteuner is de medicatie na twee maanden gehalveerd. Klachten namen, na een maand een halve dosis geslikt te hebben, niet af. Ben ongeveer twee maanden geleden na overleg met de praktijkondersteuner gestopt met de medicatie. Klachten beginnen nu beetje bij beetje af te nemen. Wil deze medicijnen echt nooit weer. Liever een iets verhoogd cholesterol dan al deze klachten.

29-11-2023 | Vrouw | 63
Hoog cholesterol
Ik had heel erg last van galbulten op rug en armen, heel erg last van korte termijn geheugen maar weinig last van de bekende krampen in benen en handen. Na 3kwart jaar gestopt, het was niet te doen.

17-10-2023 | Vrouw | 67
Hoog cholesterol
Atorvastatine Mijn gewrichten lijden hieronder en ik heb onlangs de pezen van mijn schouder afgescheurd en een reserve schouderprothese laten plaatsen. Ik heb het vermoeden dat dit door het jarenlange gebruik van statines komt. Kan dit buiten gewrichtsklachten ook peesletsel veroorzaken?

22-09-2023 | Man | 68
Hartinfarct
Eind Juni dit jaar ( 2023 ) een hartinfarct gehad en daarna gedotterd en 2 stents gezet. Moet nu iedere dag 8 medicijnen slikken, in de eerste weken geen last maar nu na 6 weken verschrikkelijke spierpijn over heel mijn lichaam en kan met heel veel moeite uit bed komen. In de nacht bijna niet slapen vanwege pijn in mijn onderrug die uitstraalt naar mijn rechtse heup en moe[lees meer...]t opstaan voor de pijnstillers in te nemen. Ik ben sinds een week nu overgestapt in overleg met de cardioloog naar Simvastatine in plaats van Atorvastatine . Maar het wordt niet minder en heb er geen vertrouwen meer in.

20-09-2023 | Man | 72
Hoog cholesterol
Door toeval werd een dubbele aneurysma ontdekt in 2017. In februari 2022 bleek de groei dermate te zijn dat atorvastatine 40mg en clopidogrel Xiromed 75 mg werd voorgeschreven na bloedonderzoek. In oktober 2022 volgde een operatie aan de aneurysma's. Medicatie bleef hetzelfde. Eerder al spierpijn gehad, maar dat verdween. Nu een na flinke wandeling , 5 km, spierpijn in de[lees meer...] nek. Geklop in de nek, rechts. Hoofdpijn is eerder verschenen, twee-drie weken, rechts boven op het hoofd. Ik merk nu ook slikproblemen. Oorzaak medicijnen?

15-09-2023 | Man | 68
Hartinfarct
Ik heb eind Juni 2023 een infarct gehad en slik sindsdien in overleg met de Cardioloog deze Atorvastatine 40mg., tesamen met nog 7 andere medicijnen. Na verloop van tijd begon ik steeds meer last van spierpijn over mijn hele lichaam te krijgen. Het ergste is de spierpijn in mijn onderrug met uitstraling naar mijn rechter heup waardoor ik weer pijnstillers moet slikken om[lees meer...] in de nacht een beetje te kunnen slapen. Ook depressief en nergens geen zin meer in. Het wordt alleen maar erger. Cardioloog heeft me nu Simvastatine voor geschreven. Wil ik nog proberen, maar andes stop ik met alles. Zo is het ook niets meer.

20-08-2023 | Man | 84
atorvastatine (40mg)
Gebruik al jaren atorvastatine (10 jaar) 1,5 jaar geleden een Migraine sans migraine aanval. Gebruik van Atorvastine werd verdubbel naar 40 mg Half jaar daarna moeite met langen wandelingen etc. Een aantal maanden hierna gebruik van rolstoel noodzakelijk. Op dat moment werd ik geattendeerd op de slechte eigenschappen veroorzaakt door vastatine. Lees: Ik wil stoppen me[lees meer...]t vastatine op Thuisarts.nl Ben toen ineens gestopt met vastatine. Na een week waren spiertrekkingen en spierpijn veel verminderd. Nu (na half jaar) gaat lopen veel beter. heb nog wel een rollator of stokken nodig. Energie komt nog niet goed bij de spieren. zit nog weinig snelheid in Het gaat hier over de kuit en voet spieren. Met fysio therapie proberen we dat iets te verbeteren. Mezelf optillen op de voorvoet (bal) lukt nog helemaal niet. Groeten en succes

10-08-2023 | Vrouw | 70
Hoog cholesterol
Ben, i.v.m. vernauwing kransslagader en hoog cholesterol, gestart met dit medicijn. Na ca. 1 week begonnen de problemen. Ik kreeg last van spierkrampen in kuiten en pijn in gewrichten. Ook nam ik toe in gewicht (en dat moest nu juist niet) en werd neerslachtig. In overleg met huisarts gestopt en 14 dagen geen statines gebruikt. Dat ging heel goed. Ik voelde me prima, maa[lees meer...]r ja die cholesterol. Na 14 dagen gestart met Rosuvastatine (10 mg). Van hetzelfde laken een pak na ca. 1 week. De beenkrampen waren zo hevig dat ik m'n hand in de mond stopte om de buren niet te laten schrikken. Ik ben geen watje, integendeel, maar de pijn viel niet te harden. Ook de gewrichten waren weer pijnlijk en zelfs knobbels op de vingers.

26-06-2023 | Man | 73
Hoog cholesterol
Op verzoek cardioloog. Uitslagen laten zien dat het effect heeft. Geen bijwerking.

20-06-2023 | Vrouw | 65
Hoog cholesterol
Ik heb dit middel een half jaar gebruikt en toen voelde ik mij zo vervelend dat ik ging kijken naar bijwerkingen, ik dacht dat de stress ed kwam door de rouw waar ik in zit. Maar door te lezen kwam ik erachter dat het al een tijdje niet lekker ging en dat werd alleen maar erger. Na gesprek en advies met de huisarts gestopt met atorvastatine, ik hoop dat ik weer de oude wor[lees meer...]d.

18-06-2023 | Vrouw | 74
Hoog cholesterol
Atorvastatine gaf geen verbetering van het Cholesterol en de bijwerkingen waren niet prettig. Vooral door de inwerking op de schildklier veel vermoeidheidsklachten.

12-06-2023 | Man | 67
Hartinfarct
1 op 100? Wat een leugen inderdaad. 1 op 5 eerder die er last van heeft. Ik heb simvastatine geslikt en van alles beleeft. Spierpijn gehad waar niet mee valt te leven.

30-05-2023 | Man | 58
Hoog cholesterol
Bijwerking zware arm en been,opgezwollen linker ondebeen.slechte zicht.thrillede lichaam.

04-05-2023 | Man | 44
Aderverkalking
Achteraf bleek ik paniekaanval te hebben gehad door overspannenheid lichaam (altijd aan staan). Via cardioloog kwam toen bij inspanningstest naar boven dat ik mogelijk te weinig zuurstof in hart kreeg (was toen dus overspannen tijdens test en had die week 4 aanvallen gehad). CT scan gaf aan ernstige vernauwing 1 kransslagader en andere 2 vernauwd. Allemaal paniek binnen w[lees meer...]eek hartkatheterisatie meteen met optie stent. Tijdens de ingreep waren 2 aders helemaal clean en 1 was licht vernauwd met zuurstof toevoer van 86%. Dus geen stent en ik had daar helemaal niet moeten liggen zei de arts. Maar cardioloog wilde perse statines (cholesterol was 3.5 tijdens overspannenheid) en bloedverdunners pushen. Vroeg nooit naar levensstijl (vrij gezond). Anyway met huisarts gesproken en even wat uitstel gekregen. Cholesterol was een jaar later (zonder dieet en echt sporten al naar 3.0 gezakt. Nog steeds niet wat ze willen 2.5. Ik ben 44jaar, 1,84 en weeg 82 kilo en ben behoorlijk actief Huisarts toch mij overtuigd dat Statines nodig heb (terwijl ik tegen was vanwege alle bijwerkingen). Ik kreeg 10mg van Teva. Ik heb er nu 12 geslikt. Vanaf dag 1 misselijk (ik ben nooit misselijk), ellendig in de ochtend, spieren voelen anders strammer, en de laatste 6-7 dagen superslecht slapen, non stop wakker, onrustig hele dag, droge bek. En vannacht en nu nog keiharde oorsuizen waar je wakker van wordt en gek. Ik een beetje googlen en dit komt bij minder dan 1-100 voor. IK GELOOF ER GEEN FUCK VAN. Geloof me dit is puur vergif, ik stop er meeteen mee. Ik ga dan liever eerder zogenaamd dood dan dat je letterlijk aftakelt.

03-05-2023 | Vrouw | 71
Hoog cholesterol
ik heb al 35 jaar simvastatine ( voorheen zocor, deze was de beste) na de hartkatharisatie blijkt volgens mijn cardioloog de simvatastine niet meer te voldoen. heb echter door de atorvastatine 24 uur per dag hoofdpijn, zie wazig, extreme spierpijnen. Heb al een paar keer met mijn arts gesproken dat ik met mijn eigen simvastatine door ga, hij belt me vandaag weer terug [lees meer...]en zei deze week dat de atorvastatine het beste voor mij was. Niet met al deze klachten heb ik gezegd

16-03-2023 | Vrouw | 64
Hoog cholesterol
Al jaren lang dit medicijn voor een te hoog cholesterol. Werkt perfect . Nergens last van.