Repatha

evolocumab

Hoog cholesterol (40 meningen)

Simvastatine (1130 meningen)
Crestor (385 meningen)
Lipitor (331 meningen)
Atorvastatine (271 meningen)
Ezetrol (142 meningen)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

10-09-2019

Repatha (evolocumab)

Al vele jaren statines moeten gebruiken vanwege Familiaire Hypercholesterolemie. Op den duur kreeg ik bijwerkingen van de statines (simvastatine, atorvastatine en rosuvastatine). Die laatste twee gecombineerrd met ezitimibe. Daarom injecties voorgeschreven gekregen. Eerst Praluent geprobeerd 3 maanden. Helaas ook veel bijwerkingen van dit middel zoals spierpijn, zeer zware[lees meer...] en pijnlijke benen, vermoeidheid, hoofdpijn etc. Ook was het resultaat niet echt goed. Mijn LDL was nog te hoog (3,5). Nu gebruik ik sinds 1 maand Repatha. Dit middel geeft bij mijn helaas nog meer bijwerkingen. Na de eerste injectie kon ik een week lang amper functioneren (heel veel pijn in het gehele lichaam). Ik heb tien dagen Diclofenac en Paracetamol moeten gebruiken! Vorige week de tweede injectie gebruikt. Ik heb enorm veel pijn tussen mijn ribben (vooral rechts) schouderbladen in in mijn nek. Ook hoofdpijn. Mijn eetlust is ook toegenomen, heb de hele dag honger. Nog 1 injectie te gaan en dan terug naar de specialist. Ik ga weer overstappen op statines en ik denk Atorvastatine. Daar had ik nog het minst last van. Geen injecties meer voor mij. Nog goed om te vermelden: bij het injecteren is Repatha een stuk pijnlijker dan Praluent.
05-09-2019

Hartinfarct

Hoog cholesterol is omlaag naar 1.8 LDL Bijwerking: pijn aan lever en slijmvorming in de keel
21-08-2019

Hartritmestoornis

In 2015 heb ik vanwege een hartritmestoornis een open hartoperatie gehad met 3 bypasses. Daarna aan de statines: Simvastatine, Atorvastatine en Rosuvastatine maar vanwege de vele bijwerkingen toen overgeschakeld op Repatha. Daarna ging het hardlopen (mijn grote hobby) steeds beter en had ik de indruk dat ik ook geen last van bijwerkingen meer had. Tot na pakweg een jaar.[lees meer...] Toen begon ik toch allerlei kleinigheden te voelen die ik niet kon plaatsen (spierpijn, reuma-achtige klachten, kramp, duizeligheid). Geen van alle zo ernstig dat er niet mee te leven is, maar lastig is het wel. Na nog een half jaar ben ik, in overleg met de cardioloog, 3 maanden gestopt. Het resultaat was dat ik na 3 maanden alle klachten verdwenen waren behalve nog heel lichte reuma-achtige klachten in 2 vingers van de linkerhand. Maar het cholesterol was wel geëxplodeerd: LDL van 1.6 naar 4.6. Nu duidelijk was waar de klachten door veroorzaakt worden, was ik gerustgesteld en ben weer met de Repatha begonnen. En dat was SCHRIKKEN! Als iemand er ooit aan twijfelt of Repatha bijwerkingen heeft, moet je ook eens 3 maanden stoppen en dan weer een injectie plaatsen. Nog nooit in mijn leven zoveel spierpijn gehad door werkelijk mijn hele lichaam. Duurde een dikke week voor ik daarvan hersteld was. Daarna gelukkig geen hinder meer van gehad bij volgende injecties, maar die eerste zal ik nooit meer vergeten. Ik weet nu wat de bijwerkingen zijn en dat neem ik maar voor lief omdat het (tot nog toe) het meest vriendelijke alternatief is voor de statines.
06-06-2019

22-05-2019

Hoog cholesterol

ik heb al jaren een hoog cholesterol. Verdraag geen statines. Sinds 1,5 jaar Repatha. In het begin geen probleem maar steeds meer gewrichtspijn en huiduitslag
17-05-2019

Hoog cholesterol

Na enige jaren -zeer effectief- gebruik zonder noemenswaardige bijwerkingen, nu extreme pijn ‘s nachts liggend, tussen en onder de schouderbladen en met name op rechterzijde van de torso. Alsof er een gloeiend mes in mij wordt gestoken. Dodelijk vermoeiend en heel erg pijnlijk. Vrees dat ik weer over moet op statines. Ook niet fijn qua bijwerkingen. En veel minder resultaa[lees meer...]t.
04-05-2019

Hoog cholesterol

Heb nu gehoord dat cholesterol te heeft met een tekort aan vitamine C. Dieren hebben geen last van hart en vaatziekten omdat ze zelf vitamine C kunnen aanmaken in grote hoeveelheden. Daarom slik ik nu vitamine C, 3000 Mg. per dag. Je krijgt dan zeer goed collageenweefsel en is cholesterol als reparatiemiddel is niet meer nodig. Voor mij nooit meer statines: ROTZOOI !!! [lees meer...] Bron: Cellulaire Geneeskunde bij hart- en vaatziekten - Lezing Dr. Rath op youtube
24-03-2019

Aderverkalking

statines daar kon ik niet tegen . REPATHA geen enkele bijwerking. 2.2 HDL . LDL 1.1 Conditie is toegenomen.
14-03-2019

Cholesterol

Ik heb al jaren Repatha gebruikt uit een studie voorgeschreven gekregen, mijn, slechte,cholesterol werd verlaagd naar 1.1. Totaal geen bijwerkingen, daar niemand, tijdens de studie, mijn cholesterol waarde kende vond mijn cardioloog het gewenst om mijn Atorvastatine voor re schrijven. Na drie dagen hiermee gestopt ivm ernstige bijwerkingen, erge zwelling onderbenen en kr[lees meer...]amp in beide kuiten. Toen de studie met de Repatha was afgelopen schoot mijn, slechte, cholesterol weer omhoog naar 5.1. Nu is, na enkele maanden gebruik van de Repatha Injecties het gehalte weer verlaagd tot 1.3
13-03-2019

Hoog cholesterol

injectie eens per 2 weken doe ik zelf! klachten gewrichten en kramp in tenen en handen. gebruikte eerst statine maar dat was ook geen succes, veel klachten van bewegings apparaat.
23-02-2019

Hartinfarct

Van de gebruikelijke statines ondervond ik ernsige bijwerkingen. Zelfs van de ‘natuurlijke’ statines ondervond ik deze bijwerkingen. Om die redenen weigerde ik verder te gaan met de statines. Dan maar een risico gelopen. Er werd mij Repatha aangeboden en nu, na ruim een half jaar zijn de cholesterolwaarden spectaculair gedaald. Ik vermoed echter dat één van de bijwerki[lees meer...]ngen er weer insluipt en sla daarom één periode over, zonder overleg met de medici overigens. Het verplicht meebestellen van Ezetemibe slaat nergens op omdat dit een van de veroorzakers van de zeer ernstige bijwerkingen was. Die lever ik dus in bij de chemobak. Onbegrijpelijk natuurlijk want, hoewel niet zo heel duur ( € 0,40 per pil) komen ze evengoed bij het afval terecht en spek ik de kas van de big pharma nóg een keer. De Repatha kost tenslotte. € 100,- per injectie. Over het nu onstane lage HDL-gehalte maak ik mij echter wel grote zorgen.
17-01-2019

Hoog cholesterol

Ik had altijd een te hoog cholesterol dit wist ik vanaf mijn 12e jaar. Het blijkt dat het erfelijk is. Mijn beide ouders hebben het. Elke keer bloedprikken was de uitslag te hoog, andere medicijnen geprobeerd niets hielp. Ik bleef maar doorlopen en zag toen nog niet de ernst van de situatie in. Vorig jaar kreeg ik een herseninfarct mijn cholesterol was nog steeds te hoog. [lees meer...]Ik heb een week in het ziekenhuis gelegen (radboud UMC Nijmegen) ik moest alles weer opnieuw leren. Schrijven lezen praten etc. Mijn man en kinderen hebben we echt enorm goed gesteund hiervoor ben ik ze voor altijd dankbaar. Na onderzoeken kwam ik in aanmerking voor het medicijn repatha. Ik injecteer mezelf 1x per 2 weken met dit medicijn daarnaast hou ik ook nog mijn dagelijkse pillen. Sinds ik repatha gebruik is mijn cholesterol nog nooit zo laag geweest, alleen ik krijg er wel spierpijn van, maar ik kan ermee leven.
17-01-2019

Hoog cholesterol

Vanaf 14 jan. Tot 13 okt. 2018 heb ik, Simvastatine 20mg, Ezetimibe 10mg met Rosuvastatine 10mg. , en Atorvastatine 10mg met Ezetimibe 10mg gebruikt. Hier had ik veel bijwerkingen van , ondraaglijke pijnen in mijn li-arm en re- been. Vanaf 13 okt. 2018 ben ik gestart met Repatha injecties. Geweldig!! Ik heb gen bijwerkingen meer.
15-01-2019

Aneurysma

ik ben er mee gestopt vanwege bijwerkingen en veronderstelde bijwerkingen. ldl cholesterol word zo laag dat ik daar ook mijn vraagtekens bij had en daarbij heb ik begrepen dat het middel minimaal onderzocht is op bijwerkingen en eigenlijk te vroeg op de markt is gebracht. Ik voel me in elk geval beter zonder deze injectie's en wil niet meer meewerken om zorgvergoeding te[lees meer...] verspillen aan big pharma.
06-01-2019

Cholesterol

anderhalf jaar gebruikt nu gestopt dat kwam omdat de spuit niet goed werkte maar omdat dat ik dat toen niet zeker wist of dat wel zo was , maar ik knapte flink op dus zal hij wel niet gewerkt hebben dus de volgende ook maar overgeslagen en voel mijn eigen beter en beter cholesterol wel flink naar beneden van ruim 10 naar 1 maar te benauwd en zwak , daarvoor zeer veel med[lees meer...]icijnen gebruikt moet er bij zeggen dat ik de eerste 13 jaar [eerste hart infarct 17 jaar geleden] nergens last van had beetje spierpijn , vind ik wel vreemd eigenlijk nu maar wachten wat we gaan doen cholesterol zal wel weer gaan stijgen
04-01-2019

Cholesterol

Het is nu 7 jaar geleden dat ik 4 omleidingen heb gekregen. Mijn cholesterol bleek veel te hoog te zijn. De cardioloog vroeg mij toen mee te werken aan een proef met Repatha. Ik heb daar 4 jaar aan meegewerkt. Om de twaalfweken werd je gecontroleerd en ontving je weer spuiten voor twaalf weken. Hoe het verliep werd mij niet medegedeeld, ook wist ik niet of ik Repatha kr[lees meer...]eeg of een placebo. Na 4 jaar werden de onderzoeken bekend gemaakt, en die waren wat betreft Repatha goed te noemen. Zelf kreeg ik te horen dat ik Pepatha had gebruikt en dat met ldl 0,9 was. Al die tijd geen bijverschijnselen gehad. Momenteel heb ik soms pijn nabij mijn linker borst, en dat kan mijn huisarts en cardioloog niet verklaren. Zijn er meer mensen die dit hebben?? Ben overigens tevreden met het gebruik .

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (512) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (482) - Antibiotica - penicillines breedspectrum