evolocumab

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-07-2020

Hoog cholesterol (47 meningen)

Simvastatine (1160 meningen)
Crestor (390 meningen)
Lipitor (333 meningen)
Atorvastatine (297 meningen)
Ezetrol (150 meningen)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

12-11-2020 | Man | 49
Hartinfarct
In Mei 2018 onverwachts een hartinfarct gekregen na intensief sporten (tennis) bij hoge buitentemperatuur. Oorzaak van het infarct was een nagenoeg volledig geblokkeerde (rechter) kransslagader en aan de hand hiervan meteen gedotterd en een stent geplaatst. Schade aan het hart bleek ondanks de impact van het infarct gelukkig mee te vallen en na een aantal weken thuis op[lees meer...] krachten te zijn gekomen weer voorzichtig de tennisbaan opgegaan waarbij sneller dan verwacht mijn fysieke conditie sterk verbeterde en na een aantal maanden zelfs beter was als voor het infarct. Na het plaatsen van de stent moest ik in het ziekenhuis al beginnen met het nemen van een aantal medicijnen waaronder een statine (Atorvastatine) en al snel (na twee weken) werd ik geconfronteerd met de inmiddels bekende onaangename bijwerkingen van statines. Aan de hand van betreffende klachten overleg gehad met de cardioloog en meerdere andere statines (o.a. Simvastatine) geprobeerd en ook hierbij wederom dezelfde hoeveelheid bijwerkingen zoals extreme spierpijn, rugpijn in de onderrug, maar ook depressiviteit. Doordat ik hierdoor zoveel negatieve impact opliep tijdens het sporten en ook tijdens mijn werk ben ik op eigen initiatief gestopt want mijn kwaliteit van leven ging dusdanig achteruit dat dit voor mij simpelweg niet meer aanvaardbaar was ! Bij de halfjaarlijkse controle bij de cardioloog werd ik gevraagd naar mijn gebruik van statines want de cardioloog wilde mijn gemeten cholestrol waardes (totaal 3.91 mmol - Ratio 4.2 mmol - LDL 2.48 mmol zonder gebruik van statines !) absoluut omlaag hebben met sowieso een LDL waarde van max. 1,8 mmol. Aangezien ik mij na het stoppen met de statines gelukkig weer veel beter voelde had ik weinig zin om weer aan de gang te gaan met cholesterol verlagende middelen, maar heb mij toch door de cardioloog over laten halen om met het middel Ezetimibe te gaan beginnen... Na 1,5 week dit medicijn te hebben geslikt werd ik wederom geconfronteerd met bijwerkingen die zelfs nog heftiger waren dan met de eerder genoemde statines; kortademigheid, druk op de borst en pijn tussen de schouderbladen (met name tijdens slapen of liggen in horizontale positie), dagelijks zeer stijve kuitspieren met daarbij zelfs een achillespees ontsteking, en ook nog rugklachten in de onderrug waardoor dit alles mij enorme negatieve impact en beperkingen opleverde met sporten en in het dagelijks leven. Na genoemde ellendige periode was ik volledig klaar met alle denkbare mogelijke rotzooi aan cholestrol verlagende pillen en heb alles wat nog in huis lag uit pure woede en frustratie in de vuilnisbak gegooid ! Op een gegeven moment was het weer zover dat ik voor controle bij de cardioloog moest komen en uiteraard kwam daar het onderwerp cholesterol weer bij naar voren. Nog niet volledig vrij van de Ezetimibe bijwerkingen werd mij aangegeven dat ik blijkbaar erg gevoelig was voor statines en dat er nog een laatste middel voor handen zou zijn om de blijkbaar primaire LDL waarde van max. 1.8 mmol te kunnen behalen, en dat zou dus een PCSK9 remmer (Repatha) zijn... een medicijn wat nauwelijks tot geen bijwerkingen zou geven en in staat zou zijn om na enkele maanden gebruik de cholestrol waarden tot droomwaarden te transformeren ! Gezien de stelligheid en overtuiging van mijn cardioloog v.w.b. het uitblijven van bijwerkingen van Repatha toch maar akkoord gegaan om dit middel te gaan gebruiken vanaf 18 Oktober j.l. Inmiddels ben ik bijna een maand verder na de eerste injectie en zou aankomende zondag mijn 3e injectie moeten plaatsen maar heb inmiddels al weer zoveel bijwerkingen ervaren dat ik zeer sterk twijfel om ooit nog dit medicijn te gaan gebruiiken want de div. bijwerkingen die ik eigenlijk al vanaf de eerste week na de eerste injectie ervaar worden met de dag heftiger en heftiger. Onderstaande klachten waren/zijn aan de orde bij mij: * Griepachtige klachten (koude rillingen en hoofdpijn) - twee dagen na injecteren * Wisselend opspelende hoofdpijn klachten - random terugkerend * Keelpijn en slijm in keel - random terugkerend en vooral s'ochtends duidelijk aanwezig * Kortademigheid (hoge luchtwegen aangetast ??) - random terugkerend en ook duidelijk merkbaar met sporten door minder goede conditie en hogere hartslag * Spierpijn (met name boven de middel bij armen en schouders) - bijna dagelijks aanwezig en voelbaar, ook tijdens slaap * Plotseling opspelende en onverklaarbare heftige rugpijn vanuit de onderrug - dagelijks aanwezig en voelbaar tijdens wat meer dynamische belasting van de rug * Constant aanwezig vreemd (druk/honger/misselijkheid) gevoel hoog in de buik en borst met daarbij een aanwezig trekkende en stekende pijn op de rug tussen de schouderbladen (sterk voelbaar tijdens slapen en horizontale positie liggende op de bank) Het moge duidelijk zijn dat bovengenoemde dagelijks aanwezige klachten dusdanig negatieve invloed hebben op hoe ik mij momenteel voel en dus ook op de kwaliteit van leven. Helaas strookt de mening van mijn cardioloog dat dit middel nagenoeg geen biijwerkingen geeft totaal niet met mijn ervaringen en voel ik mij gedwongen om niet verder te gaan met dit medicijn wat naar mijn mening en ervaring veel meer bijwerkingen geeft dan de producent aangeeft in de bijsluiter. Uitspraken en meningen van medici dat ik met wat hogere cholestrolwaarden (waar ligt de grens ??) meer risico loop op een eventueel hart - of herseninfarct wegen voor mij niet op tegen de zeer negatieve impact van dit middel v.w.b. mijn fysieke - en mentale gesteldheid. Het effect van dit medicijn gebruik zou over een maand getest gaan worden bij mij dus over de effectiviteit kan ik (nog) niets zeggen. Ben erg benieuwd of er meer gebruikers zijn die soortgelijke negatieve ervaringen hebben gehad met dit medijn... (?)

26-10-2020 | Vrouw | 62
Hartinfarct
Na jaren allerlei soorten statines te hebben geslikt, en daardoor bijna niet meer kon lopen, (ik liep op t laatst met een stok), kreeg ik Rephata, chorestorol daalde enorm, en is nu prima, weinig tot geen bijwerkingen. Ik speel weer badminton, en loop weer prima.

07-10-2020 | Vrouw | 76
Aangeboren hartafwijking
Mijn hele systeem en afweer zijn ontregelt. Alle bijwerkingen en meer. Afschuwelijk.

02-08-2020 | Man | 71
Hartinfarct
Talloze medicijnen voorgeschreven door Cardioloog . Veel jaren gebruikt (20 jaar). Resultaat cholesterol e.d. Zeer weinig ( < 10 %). Repatha 140 mg bleek voor mij een wondermedicijn te zijn. 02/08/2020

12-06-2020 | Vrouw | 59
Hoog cholesterol
Na alles geprobeerd te hebben (statines) moest ik gaan spuiten met repathta. Cholesterol was prima gezakt, maar mijn leverwaardes zijn veel te hoog geworden. Ik ben een maand gestopt, en op advies van de cardioloog weer een bloedonderzoek laten doen. De leverwaarden zijn gelukkig gedaald. Repatha gebruikers adviseer ik, “laat je bloedwaarden ieder halfjaar controlere[lees meer...]n” zowel cholesterol, nierfunctie,spierafbraak en leverwaarden. Helaas is mijn eczeem en diarree nog niet verbetert, nog even aankijken of hier verbetering in komt. Repatha is geen wondermiddel, voorlopig maar even stoppen met spuiten.

11-06-2020 | Man | 43
Hoog cholesterol
eerst per dag 2 x simvastatine totaal 80mg 1 stuks ezibetime en 2 stuks cholestagel. nu repatha en 1 stuks 49 mg atorvastatine. ben best tevreden. hoe minder medicijnen hoe beter denk ik maar. bijwerkingen geen idee ik denk dat het leeftijd is 🥴

05-06-2020 | Man | 62
Angina pectoris
Vreselijk middel wekelijks een injectie mega veel bijwerkingen, veel eczeem, forse spierpijnen, en nog veel meer.

15-05-2020 | Vrouw | 48
Aderverkalking
Alle statines zijn voor mij vergif. Had gehoopt dat ik de Repatha wel kon verdragen. Maar spuit hem nu sinds december en ik kan weer bijna niet meer lopen van de spierpijnen gewrichtspijnen en rugzwakte. Eczeem en de blaarvorming op mn voet neem ik nog voor lief. Maar het inplannen dat ik maar naar 1 winkel kan qua afstand wordt me echt te gek. Ik lijk wel 85 ipv 48.

30-04-2020 | Vrouw | 49
Aderverkalking
Na 15 jaar statines geslikt te hebben met aanvulling van Ezetrol zonder gewenst resultaat, dieet geen resultaat. het LDL bleef in afgelopen 2 jaar stijgen onstuurbaar noemde arts het, na vele onderzoeken is er een diagnose Lipo proteine A geconstateerd buiten de familiare belastbaarheid om is dit de oorzaak , in februari gestart met Repatha na 10 weken is het LDL g[lees meer...]ehalte van 4,8 naar 2,4 gedaald een prachtig effect en doordat de statines gestopt zijn heb ik geen spier klachten meer. in de afgelopen 15 jaar heb ik 13 jaar peesletsels opgelopen en meerder operaties moeten ondergaan om dit te herstellen, hopelijk ben ik daar nu ook van verlost. hier een tevreden patiënt.

27-04-2020 | Vrouw | 48
Aderverkalking
Alle statines gebruikt maar door spierpijnen gewrichtspijnen overgegaan op repatha. Nu 4 maanden verder en nog steeds last van pijnen waardoor ik met stijfheid en pijnlijke spieren in mn benen en rugzwakte lastig kan lopen. Verder heb ik er eczeem bijgekregen en blaarvorming aan mn voet. Overweeg weer te stoppen een paar weken en overleg te hebben met de cardioloog. Let op[lees meer...] mensen op je vitamine D waarde want die wordt afgebroken en dat slaat ook op je spieren. Ps. Ik ben 48 maar beweeg als iemand vsn 85 door cholestrolverlagers

26-04-2020 | Man | 79

21-04-2020 | Man | 62
Angina pectoris
Walgelijke medicatie maakt je nog zieker !!

28-02-2020 | Man | 58
Aneurysma
Vandaag gestopt met deze injecties, ben er ziek van, zoveel pijn, vermoeidheid, nee ik laat mij niet langer lichamelijk kapot maken.

27-01-2020 | Man | 53
Hoog cholesterol
Ruim een half jaar spuit ik dit medicijn, maar overweeg nu te stoppen omdat ik al erg lang ( ruim 2 maanden ) ernstige hoestklachten en keelpijn en onaangenaam gevoel in mijn hele lijf heb. Zeker weten doe ik het niet, maar aangezien de huisarts niks concreets als veroorzaker kan toewijzen, en nog maar weinig huisartsen bekend zijn met dit medicijn, en nog minder met de b[lees meer...]ijwerkingen Waar naar mijn idee de farmaceuten niet eerlijk over zijn ( geweest )is dat er veel meer bijwerkingen van bekend zijn. IK stop er mee, om uit te kunnen sluiten of de klachten verband houden met dit medicijn, want nu is het middel en de bijwerkingen erger dan de kwaal.

14-01-2020 | Vrouw | 47
Herseninfarct
Ik heb allerlei tabletvormen van de statine's geprobeerd maar kreeg hier zo enorme spierpijnen van dat het ondragelijk werd. Nu spuit ik sinds 1 jaar Repatha en overweeg nu om deze ook te stoppen want nog steeds heb ik veel spierpijn, vaak hoofdpijn en eczeem. Het effect is van de repatha is minimaal. Daarnaast ben ik echt geen pieperd maar doet het injecteren echt zeer, [lees meer...]zie er steeds weer tegen op op het te gebruiken.

14-01-2020 | Man | 57
Hartfalen