Ervaringen met Fluvastatine

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-01-2022

Hoog cholesterol (14 meningen)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

W Wessels - mijnmedicijn.nl (03-09-2019)

07-09-2010 | Man
Slijm vorming

30-06-2010 | Man
Cholestorol

12-04-2010 | Vrouw
fluvastatine
Dicht slibben van de hartvaten
Het resultaat is niet geweldig,voor gebruik was mijncholesterol 3, na 3mnd. 4.28.veel spierpijn en last van mijn gewrichten, (heb reuma), verschillende soorten statines gebruikt te hebben nog niet de goede gevonden, ik ben 2 keer gedotterd in een jaar,eet gezond,veel vis en snoep weinig tot niets,rook en drink niet,meer kan ik niet doen,ik heb nooit een hoog cholesterol ge[lees meer...]had en het zit niet in de familie.

03-07-2016 | Man | 45
fluvastatine (20mg)
Hoog cholesterol
Eind 2015 met hartritmestoornis in ziekenhuis beland en na inspanningstest plus catheterisatie bleek ik vernauwing in een kransslagader te hebben. Artsen zeiden dat met cholesterolverlagers,want cholesterol was te hoog, de vernauwing grotendeels kon worden opgelost. Kreeg alleen enorm veel last van nagenoeg alle bijwerkingen die stonden in de bijsluiter van de medicatie di[lees meer...]e begon met simvastatine, gevolgd door Atorvastatine en Pravastatine. Eind januari met die medicatie gestopt in overleg met de huisarts. Uit onderzoek is gebleken dat ik een enzym in m'n systeem heb die er voor zorgde dat ik zo heftig reageerde op de eerder genoemde medicatie. Uit datzelfde onderzoek bleek dat er een cholesterolverlager is waar ik wel tegen zou kunnen en daar ben ik vorige maand mee begonnen en in het begin leek het ook goed te gaan, alleen lijkt de ellende van eind 2015 weer opnieuw te beginnen: spierpijn, slaapproblemen, depressieve klachten, beenkrampen, vergeetachtigheid,problemen met de stoelgang, etc. Uit eigen beweging gestopt met het gebruik van Fluvastatine en benieuwd hoe dat zal gaan. Wordt vervolgd

15-10-2018 | Man | 56
fluvastatine (80mg)
Cholesterol
Na diverse andere cholesteroltabletten te hebben geprobeerd eindelijk een tablet zonder bijwerkingen |(tenminste in mijn geval). Op advies van mijn specialist in sept 2018 overgegaan naar Praluent 75MG, dit schijnt de LDL waardes te halveren, ben benieuwd of dit werkt. 1 ding stoot me tegen de borst, het is waanzinnig duur (ook al betaald de verzekering het) dus...

06-01-2014 | Vrouw | 59
Hoog cholesterol
heb fibromyalgie en erfelijk hoog cholesterol. Van alle statines enorme spierpijn, nachtelijke krampen, vermoeidheid, lamlendig

29-04-2012 | Vrouw | 59
Cholesterol
binnen een week al zeer ernstige spierpijn. In benen maar vooral in armen en schouders en bovenrug. Ook heel moe

10-01-2011 | Vrouw | 61
fluvastatine
Ter voorkoming van hoog cholestorol bij diabetes
"medicijn" helpt bij mij niet voor het verlagen van cholesterol maar geeft enorme bijwerkingen op de gewrichten. Deze werden opgezet en zeer pijnlijk. Zo erg dat ik zelfs neer viel bij het opstaan. Na het stoppen met dit medicijn, zijn alle gewrichtsklachten verdwenen en is mijn cholesterol getal hetzelfde gebleven(4.3)

03-08-2016 | Vrouw | 63
Hoog cholesterol
Bij langer gebruik neemt slapeloosheid toe en enkele spierkramping

21-08-2014 | Vrouw | 64
Hoog cholesterol
Bijna alle soorten cholesterolverlagers geprobeerd, ernstige bijwerkingen. Als laatste Fluvastatine, 9 mnd gebruikt. In het begin geen last van bijwerkingen. De laatste maanden, doodmoe, misselijk, dikke buik, vergeetachtigheid, slapeloosheid, ernstige beenkrampen. Totaal verlies van persoonlijkheid. Vorige week zeer ernstige maagpijn en hoofdpijn. Nu gestopt, nergen[lees meer...]s meer last van..... heerlijk. Alleen hoe krijg je nu de cholesterolwaarde omlaag?

27-02-2014 | Vrouw | 64
fluvastatine (40mg)
na 20 jaar gebruik van fluvastatine 20 mg in 2013 verhoogd naar 40 mg. na alle bijwerkingen, zoals verstoppingen, hele dikke buik, na de en diabetes die ik jaren later kreeg, maar niet omlaag te krijgen. Nu gestopt met toestemming van huisarts, de klachten bijna niet meer, mijn suiker is omlaag van elke dag boven 10 en 's middag vaak al boven de 15 à 18 wel eens, nu n[lees meer...]a 2 dagen stoppen omlaag, zelfs vandaag weer 's morgens 7,4 en 's middags 6,7 en 's avonds 7,4 of zelfs 6.4. Niet meer voor mij fluvastatine, zelfs mijn eenheden voor spuiten veel lager.

21-08-2011 | Vrouw | 65
Hoog cholesterol fam.
Gestopt i.v.m.gewrichtspijn,moeheid,maagpijn. Heb al 5 soorten med gebruikt overal waar statines inzit krijg ik deze klachten.Dan heb ik geen kwaliteit van leven gebruik nu alleen ezetrol daar heb ik geen last van maar mijn chol.komt niet lager dan 7 erg vervelend er komt veel vaatziekten in de fam.voor zoals herseninfarct,hartinfarct,angina pectoris vasculaire deme[lees meer...]ntie.Nora

21-07-2011 | Vrouw | 65
Hoog cholesterol
Heeft veel bijwerkingen zoals gewrichts pierpijn en maagpijn en erg moe gestopt en na een week waren de klachten over toen weer begonnen en dezelfde klachten alleen nog erger. Heb al vijf med.geprobeerd met hetzelfde resultaat.Van ezetrol geen last maar brengt mijn chol.niet genoeg omlaag dieeten helpt niet want het is fam.

19-07-2014 | Man | 67
fluvastatine (20mg)
Hoog cholesterol
Ongemerkt kreeg ik last van mijn slijmvliezen, in neus en keel en op de borst. In het begin ging het goed, maar ik kreeg steeds meer last van mijn slijmvliezen. Geen moment gedacht aan de fluvastatine. Mijn hele hoofd zat verstopt van het slijm. Na gedotterd te zijn kreeg ik het medicijn Brillique. Toen begon de ellende pas goed. In overleg met mijn cardioloog gestopt m[lees meer...]et de Fluvastatine. Ik ben nu een paar dagen verder en voel me een ander mens. Stukken beter. Ik laat me geen enkele statine meer aansmeren.

14-06-2016 | Vrouw | 68
Hartinfarct
Na een lichte hartinfarct, gedotterd (4 stents), eerst Atorvastatine gehad. Na veel klachten, vooral kuiten, Crestor voorgeschreven, wat nog ergere bijwerkingen had in spierpijnen, spierzwakte, erge oedeem benen, heel kortademig werd en borstvergroting kreeg zelfs! Uit eigen beweging een maand gestopt om te kijken wat er zou gebeuren. En ja hoor, alle pijn weg en energie t[lees meer...]erug! Maar helaas moest i.v.m. uitslag meting cholesterol van 5 naar 7.1 (zo snel al omhoog!), ook LDL te hoog 3.5. Moest toen na overleg weer een ander middel proberen. Cardioloog, ontkende eerst de klachten, heeft nu Fluvastatine 40 mg voorgeschreven. Met huisatrs nog over alternatieven gehad zoals gefermenteerde rode rijstpillen, was hier niet bekend mee. Nu na 3 weken, begint weer heel erg mijn heup, bilspier, bot? op te spelen, veel pijn uitstralend naar de kuiten. Ben weer moeten stoppen met fitness (lopende band en fietsen), terwijl ik voor mijn hart minstens een uur per dag moet bewegen! Voel me moedeloos en heel depri, zo hoeft het voor mij ook niet meer. Ben nu wel met Q 10 30 mg gestart erbij, om hopelijk de bijwerkingen te minderen.

31-01-2012 | Man | 68
Diabetes type 2
Gebruikte eerst Lescol, naar volle tevredenheid, maar moest over naar Fluvastatine. Moet zeggen dat ik er geen enkele hinder bij heb ondervonden en nog niet.