Ervaringen met Lipitor

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-01-2022

Hoog cholesterol (200 meningen)
Diabetes type 2 (7 meningen)
Diabetes type 1 (5 meningen)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

W Wessels - mijnmedicijn.nl (03-09-2019)

09-03-2013 | Man | 70
Hoog cholesterol
Deze ervaring is het lezen waard: Ik ben belast met het erfelijke hypercholestrolemie en dus gedeeltelijk afhankelijk van hulpmiddelen. Ik heb in de jaren 90 Lipitor geslikt. Totdat ik me ben gaan verdiepen in de bijwerkingen van statines. Op een gegeven moment heb ik vertrouwen gekregen in de homeopathische weg: vitamine C, artisjok q10 co-enzym, visolie, knoflook. Bij on[lees meer...]derzoek door het STOEH, die in opdracht van het AMC hypercholestrolemie onderzoekt is gebleken, dat mijn cholestrol prima op pijl is. Ze weten dat ik geen statines slikte, maar de homeopathische weg bewandel. Maar hier is verder niks mee gedaan. Mijn vader slikte vanaf 1988, na een by-pass operatie, Lipitor. Zijn cholestrolwaarden waren sindsdien goed. Jaarlijks controle. Ik heb hem in de periode geadviseerd om q10-Co-enzym te slikken, omdat lipitor cholestrol, maar ook de aanmaak van q10-co-enzym afremt. Een stof die al je cellen en met name je hart zo ontzettend nodig hebben. Mijn vader geloofde dit allemaal niet en had zijn cholestrolpilletje wel, waar hij zo ontzettend veel vertrouwen in had. Mei 2011 klaagt mijn vader over hevige spierpijnen. In september 2011 belandt hij in het ziekenhuis met een hartaanval. Zijn aderen blijken op 1 na volledig te zijn dichtgeslibt. Hoe kan dit?: Zijn cholesterolgehalte was toch zo laag? Mijn vader is tijdens de dotterbehandeling overleden, zijn hart was te zwak. In een nagesprek heb ik de arts geconfronteerd met mijn vader zijn lage cholestrolwaarden en daar had de arts geen antwoord op. Ikzelf heb het gevoel dat mede door jarenlang gebruik van Lipitor, zonder extra q10-conenzym supplement, mijn vaders hart het op een gegeven moment heeft begeven. Nu heb ik navraag gedaan bij de homeopathie, er bestaat nu ook een natuurlijke statine: rode gist Rijst capsules. Dezelfde werking als de chemische statines, maar zonder alle vervelende bijwerkingen, op 1 na: de homeopathie zegt wel, dat er q10 co-enzym bij geslikt moet worden, omdat het je natuurlijke aanmaak van q10 co-enzym afbreekt . Ik weet dat heel veel mensen hun twijfels hebben bij de homeopathie. Maar door de ervaringen, die ik in de loop der jaren heb opgedaan, ben ik daar anders over gaan denken. Ik moet hierbij natuurlijk wel benadrukken, dat een gezonde levenstijl van wezenlijk belang is. Maar is het niet toch een goed idee om de weg van de homeopathie te proberen, baat het niet dan schaadt het ook niet. Met bloedtesten, kun je namelijk zien of het werkt. Werkt het niet, dan kun je altijd nog die andere weg bewandelen, met alle schadelijke gevolgen van dien............

13-02-2013 | Vrouw | 51
Cholesterol
Ook hiervan kreeg ik enorm spierverzuring, moeheid misselijkheid haaruitval. En vooral gewrichtspijnen.

11-12-2012 | Vrouw | 72
Hoog cholesterol
Ik gebruik enkele dagen de goedkopere uitvoering van Lipitor, t.w.Atorvastatine Actavis. Dit geneesmiddel heeft bij mij vervelende bijwerkingen, t.w.tintelingen in mijn linkerarm en mijn linkerhand. 's Nachts kan ik er niet van slapen. Ik ben hiermee naar de huisarts geweest. Twee weken mag ik dit medicijn niet gebruiken van de huisarts, terwijl de apotheek zegt,dat ik het[lees meer...] slechts één week niet mag gebruiken.

22-11-2012 | Vrouw | 53
Hoog cholesterol
Ik gebruikte altijd Lipitor 20 mg. het is vervangen door een goedkopere variant Atorvastatine( vlgs apotheek was dit exact het zelfde maar heb al meerder gehoord die hier toch ook klachten van hadden). Kreeg veel last van spierpijn in li-arm en li-bovenbeen , na overleg met HA 6 weken gestopt , daarna weer opnieuw begonnen met de Atorvastatine met nog veel meer bijwerkinge[lees meer...]n binnen 3 dagen( spierpijnen + tintelingen en stijfheid van vingers.) Nu Crestor 20mg. sinds 28 aug 2012 wat ik goed verdraag imaar ook deze zijn weer in een andere verpakking ( Italiaans vlgs de apotheek maar precies hetzelfde ???) wordt toch zo moe van dat een apotheek steeds maar weer andere merken gebruikt en dit binnen een aantal maanden! We wachten af hoe dit weer gaat .

24-10-2012 | Vrouw | 68
atorvastatine
ik heb 5 weken atorvastine geslikt, daarbij bloedverdunners vanwege 3x een Tia in anderhalf uur. Vorig jaar bloedverdunners gekregen vanwege een knieprothese, ik was daar toen niet lekker van en begon pas op te knappen toen na 6 weken het medicijn gestopt werd.. Nu heb ik beiden pillen en ben vreselijk draaierig, beiden hebben ze dat als bijwerking volgens de bijsluiter. I[lees meer...]k heb de neuroloog gebeld en moest op een ander tijdstip de bloedverdunners innemen, dat help dus niet, weer gebeld en moet nu 2 weken stoppen met Atorvastine. Sinds 2 dagen gestopt, merk nog niets dat zal wel even duren.

19-10-2012 | Vrouw | 58
Cholesterol
Na vervelende bijwerkingen van Simvastatine, nu Atorvastine. Ben nu 2 maanden bezig met dit medicijn en de ene na de andere bijwerking komt. Na spierpijn, rugpijn, jeuk aan oren en handen is er sinds afgelopen week ook een vervelende bitter smaak in de mond bijgekomen. Nu smaken heel veel dingen enorm zuur metname fruit! Dit is echt niet leuk meer. Maandag maar weer een a[lees meer...]fspraak met de dokter maken.

03-10-2012 | Vrouw | 61
Cholesterol
Ben het eens met laatste schrifster en begrijp niet dat voor hele ersnstige ziekten een bedrag van 100.000 euro per patient uitgegevan kan worden, terwijl er dus een grote groep mensen is die voor datzelfde bedrag gewoon Sortis van Pfeizer zou kunnen gebruiken (omdat ze alergisch zijn voor bv Lipitor o.i.d. en er geen andere vervanging gevonden kan worden. Neemt n[lees meer...]iet weg natuurlijk dat het voor ieder mens moeilijk is te accepteren dat er aan iets niets gedaan kan worden (financieel of doordat er gewoon nog niets uitgevonden is).

04-09-2012 | Man | 57
Hoog cholesterol
Gebruik al jaren lipitor na eerst andere middlen uitgeprobeerd te hebben. Bijwerkingen waren spierpijn en tintelingen handen. Redelijk aanvaarbaar. Nu voor 2maande generiek middel van Phizer. Klachten zijn verschil tussen dag en nacht. Mijn referentiekader is dat ik dagelijks 20 km fiets. En dat al 3 jaar. Met het generieke middel is de spierpijn en kramp in dijbenen enorm[lees meer...]. Ik kan mijn rondje fietsen om die reden nog maar 1x per 3 dagen doen. Ook rondom mijn borst heb ik nu een naar gevoel. Ik zweet daarbij ofdat ik weer helemaal geen conditie meer heb. Ik ben gestopt en heb na 1 week geen klachten meer. Hoe verder weet ik nog niet. Ik lees wel steeds meer negatieve berichten over dit middel. Werkzaamheid maar deels bewezen en bijwerkingen volgens sommige specialisten erger dan de kwaal.

24-07-2012 | Man | 61
Hoog cholesterol
sinds ik Lipitor gebruik, slaap ik slecht en heb erge spierpijnen gekregen, het is door jullie webside te consulteren, dat ik gelezen heb, dat ik niet de enige ben, maar vele anderen hetzelfde probleem meemaken. Zoek nu andere oplossingen dandie rommel te blijven innemen.

22-07-2012 | Vrouw | 39
Hoog cholesterol
Ik ben al jaren aan het uitproberen van statines.Van simvastatine naar Crestor naar Lipitor naar Atorvastatine.Al jaren heb ik last van hevige spierpijn,altijd moe zijn en me 80 voelen terwijl ik 39 ben.Ik moet het medicijn slikken omdat ik FH heb.Ben al meerdere keren gestopt omdat ik niet meer kon functioneren van de pijn.Een maand of 2 terug kreeg ik geen Lipitor meer m[lees meer...]aar kreeg ik Atorvastatine.Nu 2 maanden later ben ik een wrak.Ik heb zoveel spierpijn niet normaal meer.Ik heb nu besloten om te stoppen met die rotzooi.Mijn huisarts zei dat ik de bijwerking gewoon moest accepteren,dat de bijwerking beter was dan een te hoog cholesterol.Nou mooi niet dus.Dit is geen leven meer.Ik stop vanaf vandaag.Voor mij geen cholesterol verlagende middelen meer.Ik wil een leven zonder spierpijn en misselijkheid en moe zijn.Ik wil weer mezelf zijn na al die jaren van pijn.

12-07-2012 | Man | 46
Hoog cholesterol
in het begin werkte de lipitor wel maar na ong 5jaar schiet mijn cholesterol weer omhoog (erfelijke cholesterol) samen met ezetrol 10 mg, nu proberen we de Cholestagel 625mg 6 stuks per dag samen met 2 lipitor en ezetrol en hopen dat het nu wel gaat werken. De eigen bijdrage is voor 90 stuks 42 euro.

21-06-2012 | Man | 75
Cholesterol
Lipitor atovastatine jaren lang gebruik tot dat ze medio september 2011 in een andere vepakking zijn gekomen en niet meer ovaal maar rond zijn ,toen is het gedonder begonnen. Maagpijn, vreselijke spierpijn, darm klachten, hoofdpijn en duizeligheid; wat een troep is dat. Zelfs een maag en darm onderzoek gehad en daar was niks mis mee. Ik ben niet over een nacht ijs gegaa[lees meer...]n maar naar 3 x stoppen met innemen van de nieuwe lipitor kwamen alle bijwerkingen weer terug,ben nu 3 maanden totaal gestopt met lipitor en nergens geen last meer van, spring weer over de dom in utrecht heen. En bij de apotheek zeggen dat het allemaal hetzelfde is ,wat is er een beter bewijs dan mijn eigen lichaam. Bij de apotheker gweest om de oude ovale pillen weer terug te krijgen ik been daar een beetje uit mijn slof gegaan,en toen kwam het hoge woord er uit Mediq apothekers kunnen ze niet leveren dus moet je die troep maar slikken waar hun het meeste aan verdienen. (Red; mening deels ingekort ivm taalgebruik en ingekort tot gebruikerservaring. Mvg, MijnMedicijn)

15-05-2012 | Vrouw | 49
Cholesterol
In november vorig jaar werd bij mij hoge cholesterol vastgesteld. De HD schreef me Zocor voor. Na een paar maanden bleek de cholesterol een heel klein beetje gedaald; De dokter schreef me dan Lipitor 20 mg voor. Sindsdien lijkt het alsof ik voortdurend de griep heb. Ik slaap slecht, kan niet tegen de koude en dagen zijn de spierpijnen nauwelijks te dragen. Tot[lees meer...] 3 keer toe ging ik opnieuw naar de huisdokter... eerst zei hij dat ik een spieronsteking had... schreef me dan onstekingsremmers, later kwam er cortisonen ..en zware ontstekingsremmers bij. Later kreeg ik ook last van mijn maag en was ik vaak misselijk. Begin deze maand ben dan de bijsluiter gaan lezen van Lipitor. Uiteraard ben ik onmiddelijk gestopt. Later ben ik een andere HD gaan opzoeken en hij vond dat ik een goede beslissing had genomen; Mijn cholesterol is nog steeds te hoog, Ik heb ook nog steeds pijnen en slaap heel slecht. Vaak ben ik moe en voel ik me niet goed. Eind deze maand ga ik naar een Reumatoloog om te zien of deze Lipitor geen blijvende schade heeft aangericht. Volgens de nieuwe HD blijft de bijwerkingen van Lipitor nog even doorgaan. Hopelijk ben ik snel van deze pijne verlost en kan ik binnenkort weer beter slapen. Ik probeer nu zoveel mogelijk op mijn voeding te leten en zie wel.

12-05-2012 | Vrouw | 59
Hoog cholesterol
Ik slik al heel lang Lipitor, wel wat problemen maar was te doen. Sinds het is veranderd van ovale naar ronde tabletten heel veel problemen al duurde het even voor ik wist wat de oorzaak was. Het begon met een metaalsmaak in mijn mond, toen een grieperig gevoel, veel pijn in mijn lijf, de nare smaak in mijn mond werd steeds erger en pas deze week vertelde mijn huisarts d[lees meer...]at waarschijnlijk de avorstatine (vh Lipitor) daar de oorzaak van is. Ben nu net gestopt en hoop dat ik snel weer de oude ben.

23-04-2012 | Man | 75
Hartinfarct
Ik neem Lipitor 20mg nu sinds 4.5 maand en ik vraag me af waarom ik last heb van zware benen met een vermoeid gevoel, pijn in mijn armen (tussen elleboog en schouder). Ik ben op uw site gekomen en enkele anderen en ik heb heel snel begrepen dat ik niet de enige ben met dit probleem. Vroeger kon ik meer dan een hur lopen, in de tuin werken, zonder last te hebben van mijn on[lees meer...]derste ledematen. Nu, wanneer ik de auto neem, moet ik mijn linkerbeen met 2 handen optillen om hem naar binnen te hijsen. Als een gehandicapte. Ik ben op 2 april gestopt met de behandeling en ik zie niet veel verbetering en terugkomende spierkracht. Is er iets hoe ik dit ongedaan kan maken?? Bedankt voor de tips.

22-04-2012 | Man | 45
Hartinfarct
Last van knieen, slaapproblemen, neerslachtigheid, vermoeidheid.